Spring naar bijdragen

Het joodse volk in Gods plan; etc.


Aanbevolen berichten

Trajecto: Dit is een afsplitsing van een topic dat helemaal offtopic ging.

 

Op 7-9-2018 om 16:08 zei Fritsie:

Waar kan uw omgeving dat uit opmaken dat u ook met de Heilige Geest werkt?

Dat is het lokmiddel, nadien wordt het pas duidelijker dat het niet zo is. Maar zie zelf maar.

modbreak Trajecto: Liever niet sarcastisch worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 148
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Op 6-9-2018 om 15:44 zei sjako:

Dat is uw mening. Job is in deze wel belangrijk want hier gaat het ook over de opstanding. 144.000 is dus volgens u symbolisch, maar in Openbaring wordt het gesteld tegenover de schare die niemand tellen kon, dus een precies getal tegenover een ongedefinieerd aantal. Het is dus heel aannemelijk dat deze 144.000 dus letterlijk zijn. Ik ben het niet met u eens dat wanneer je eenmaal Jezus heeft aangenomen dat je niet meer van je geloof kunt vallen. Je moet tot het einde volharden zegt de Bijbel duidelijk. Waarom staan anders al die waarschuwingen in de Bijbel als je eeuwige leven niet zou kunnen verliezen?

Letterlijk dus uit de bij name genoemde stammen van Israël. Dat staat er heus niet zomaar. Je kunt het letterlijk nemen of symbolisch maar het blijft een feit dat er wordt medegedeeld dat het twaalfduizend mensen uit twaalf genoemde stammen van Israël zijn. Het lijkt me onmogelijk dit te weerleggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Fritsie:

Het zou zo maar eens kunnen dat we die "wetenschappers" in een bepaald hoekje moeten zoeken, denkt u ook niet?
Michael is de naam van een geschapen wezen, een engel van God, terwijl Jezus Christus het vleesgeworden Woord en daarmee God Zelf is.

Nee hoor, ook door trinitariërs.

10 uur geleden zei Fritsie:

Het is inherent dat Efeze 5:14 over nu gaat. Of heeft u misschien voor vandaag de wekker op half 8 acht gezet, om vervolgens pas volgende week uit bed te komen?

Ik vraag me af of u mijn commentaar wel leest want ik heb het perfect uitgelegd.

10 uur geleden zei Fritsie:

waar kan uw omgeving dat uit opmaken dat u ook met de Heilige Geest werkt?

Mijn broeders en zusters.

10 uur geleden zei Fritsie:

De mensen die gezalfden noemt, waarmee zijn die volgens u gezalfd?

Ook met heilige Geest. Maar op een andere manier dan dan de niet gezalfden.

7 uur geleden zei Willempie:

Letterlijk dus uit de bij name genoemde stammen van Israël. Dat staat er heus niet zomaar. Je kunt het letterlijk nemen of symbolisch maar het blijft een feit dat er wordt medegedeeld dat het twaalfduizend mensen uit twaalf genoemde stammen van Israël zijn. Het lijkt me onmogelijk dit te weerleggen.

Dat heb ik al zo vaak uitgelegd. Het gaat hier om het geestelijke Israël . *)

 

modbreak Trajecto: *) Mogelijk, maar graag dan toch opnieuw uitleggen. Het is niet duidelijk waarom een Jehova getuige die meestal Bijbeltekst letterlijk opvat dat hier opeens niet doet. Er wordt duidelijk over de verschillende stammen gesproken en waarom is dat dan nu opeens niet van belang maar zou het "slechts" gaan om het totaal van 144.000 en helemaal niet over de stammen en daaruit steeds 12.000 ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Willempie:

Letterlijk dus uit de bij name genoemde stammen van Israël. Dat staat er heus niet zomaar. Je kunt het letterlijk nemen of symbolisch maar het blijft een feit dat er wordt medegedeeld dat het twaalfduizend mensen uit twaalf genoemde stammen van Israël zijn. Het lijkt me onmogelijk dit te weerleggen.

Twaalf staat voor volheid. Het is dus het volledige joodse volk wat hier genoemd wordt. Is ook niet te weerleggen. 

@sjakoleest vanuit zijn theologie de bijbel en in zijn optiek is geregeerd worden door joden een gruwel. En DUS leest hij die tekst anders, want wat er staat komt hem niet uit.

15 minuten geleden zei sjako:

Dat heb ik al zo vaak uitgelegd. Het gaat hier om het geestelijke Israël . 

Dat heb ik al zo vaak uitgelegd: dat staat niet in de bijbel, die term.

Ik heb je gevraagd waar dan de verschillende stammen geestelijk voor staan. En dan blijft het stil. Onderbouw het anders: geef dan aan per naam van de stam wat de geestelijke betekenis daarvan is.

De JG passen ook rustig een bijbeltekst aan om op die wijze hun theologie te onderbouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Dat heb ik al zo vaak uitgelegd. Het gaat hier om het geestelijke Israël .

Je hebt het nog nooit uitgelegd. Denk je dat de twaalf stammen zomaar voor de lol worden genoemd? Of om ons in verwarring te brengen? De Bijbel strookt hier niet met jullie leer. Ik heb het hier al vaak gezegd en blijf dat doen: We moeten onze denkbeelden aanpassen aan de Bijbel en niet andersom. Dit is een duidelijk voorbeeld van waar jullie leer blijkbaar boven de Bijbel uitgaat. Dat is niet goed.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Fritsie:

Michael is de naam van een geschapen wezen, een engel van God, terwijl Jezus Christus het vleesgeworden Woord en daarmee God Zelf is.

Engelen mogen wij niet aanbidden, Jezus Christus dienen wij te aanbidden.

7 uur geleden zei Fritsie:

'Want gelijk de Vader het leven heeft in Zichzelven, alzo heeft Hij ook den Zoon gegeven, het leven te hebben in Zichzelven' (Jh.5:26) 

 

7 uur geleden zei Fritsie:

@sjako  waar kan uw omgeving dat uit opmaken dat u ook met de Heilige Geest werkt?

U heeft broeders en zusters fijn! Waaraan kunnen die zien of waaruit opmaken dat u met de Heilige Geest werkt?

4 uur geleden zei sjako:

Ook met heilige Geest. Maar op een andere manier dan dan de niet gezalfden. 

Dit is on-Bijbels gezwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jeruzalem wordt ook bij name genoemd, tempel en tempelgordijn worden genoemd, voorhoven komen ter sprake, het lam wordt genoemd in het boek openbaring, toch hebben zij dan een geestelijke betekenis, om een voorbeeld te geven Jeruzalem kwam uit de hemel naar beneden dalen, ik begrijp je stellingname Willempie, heel goed zelfs  toch denk ik dat bij grondig alles in ogenschouw nemen de 1444000 als geestelijke personen, niet  persé uit de natuurlijke natie beter te te verdedigen is dan je nu denkt.

 

bewerkt door antoon
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei antoon:

Jeruzalem wordt ook bij name genoemd, tempel en tempelgordijn worden genoemd, voorhoven komen ter sprake, het lam wordt genoemd in het boek openbaring, toch hebben zij dan een geestelijke betekenis, om een voorbeeld te geven Jeruzalem kwam uit de hemel naar beneden dalen, ik begrijp je stellingname Willempie, heel goed zelfs  toch denk ik dat bij grondig alles in ogenschouw nemen de 1444000 als geestelijke personen, niet  persé uit de natuurlijke natie beter te te verdedigen is dan je nu denkt.

 

Jeruzalem is geestelijk, de 144.000 letterlijk en de samenstelling daarvan dan ineens weer geestelijk. Het zou logischer zijn om dan ook de 144.000 geestelijk te nemen.

En als je die toch letterlijk neemt, dan is het veel beter om de samenstelling daarvan dan ook letterlijk te nemen. Veel beter verdedigbaar dan te stellen dat de één letterlijk is en de ander geestelijk. Zeker als de stammen ook gewoon genoemd worden. Want geef dan anders eens per stam aan wat de geestelijke betekenis is.

Dus de letterlijke 144.000 komen uit het letterlijke, natuurlijke Israël of je ziet ze beide als symbolisch/geestelijk. Dat zijn de twee verdedigbare opties.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-8-2018 om 09:17 zei sjako:

Geregeld is er onenigheid over Michael de aartsengel. Is Jezus de aartsengel Michael? 

Jezus Christus is geen aartsengel Michael. Hij is God die de volmaakte mens geworden is, terwijl hij ook volmaakte God blijft. Hij is de Verlosser van het menselijk geslacht uit de tirannie van de zonde, de duivel en de eeuwige dood. Hij is de schenker van het eeuwig leven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei sjako:

Dat heb ik al zo vaak uitgelegd. Het gaat hier om het geestelijke Israël . *)

Goed, nog een keer uitleggen. Paulus legt dus uit dat heidenen ook tot Gods volk kunnen behoren. Er worden takken afgebroken en er worden nieuwe takken geënt op de olijfboom die Gods volk Israël moet voorstellen. Op die manier kunnen heidense volken meedelen in de voedzame sap van de wortel van de olijfboom Romeinen 11:16-24 Paulus neemt dit geheel het Israël Gods. Dit bestaat uit zowel natuurlijke Israëlieten als geënte Israëlieten.

Nu gaan we naar de 144.000. Dit getal vinden we in Openbaring 7:4 En ik hoorde het aantal van hen die verzegeld werden: 144.000, verzegeld uit elke stam van de zonen van Israël. Dit gaat om het geestelijke Israël. Het natuurlijke Israël is niet meer perse Gods volk. Daar horen nu ook de heidense volken bij. Romeinen 9:6. Galaten 6:16. Daarom komen de namen van de stammen niet helemaal overeen met de opsomming van de natuurlijke stammen van Israël . In tegenstelling tot het vaste getal 144.000 wordt een grote menigte die niemand tellen kon gesteld. Dus een bepaald aantal, 144.000 tegen een onbepaald aantal. Dan is het aannemelijk dat het hier dus om een letterlijk getal gaat. Het onbepaalde aantal zijn ‘degenen die uit de grote verdrukking komen’ Opb 7:14 Van de 144.000 wordt gezegd dat ze verzegelden zijn. 

In openbaring 14:1 zien we de 144.000 weer terug 

Toen keek ik en zag het Lam op de berg Sion staan, en met hem 144.000. Op hun voorhoofd stonden Zijn naam en de naam van Zijn Vader geschreven.  

Je ziet dus dat op het voorhoofd van deze 144.000 de naam van Jezus en de naam van zijn Vader Jehovah geschreven staan. 2 namen dus, het zijn dus Christenen anders zou de naam van Jezus niet op hun voorhoofd geschreven staan.

In 14:3 staat dat deze 144.000 dingen weten die niemand anders kon. Je ziet ook dat ze van de aarde zijn gekocht. Ze zijn gekocht van de aarde en verzegeld. Het zijn gezalfden. Deze zijn het die op de troon gaan zitten en samen met Jezus het 1000 jarig Rijk gaan besturen.

Het is best complex en onmogelijk om alles in één antwoord duidelijkheid te geven. Ook blijken deze 144.000 de bruid van Christus te vormen en het geestelijke Jeruzalem te zijn.

10 uur geleden zei Fritsie:

Engelen mogen wij niet aanbidden, Jezus Christus dienen wij te aanbidden.

O ja, waar staat dat precies ? Volgens Jezus moeten we Jehovah alleen aanbidden. Mat. 4:10 

Toen zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Jehovah, je God, moet je aanbidden en alleen voor hem moet je heilige dienst doen.”’ 

10 uur geleden zei Fritsie:

U heeft broeders en zusters fijn! Waaraan kunnen die zien of waaruit opmaken dat u met de Heilige Geest werkt?

Omdat ieder Christen dat doet. Bovendien heb ik heel bijzondere zaken meegemaakt die ik niet kan verklaren en die levensbepalend zijn geweest. Maar ook tijdens de prediking dat we precies het goede zeggen op een bepaald moment, of dat we ergens aanbellen bij iemand die in nood is of met vragen zit. 

38 minuten geleden zei Modestus:

Jezus Christus is geen aartsengel Michael. Hij is God die de volmaakte mens geworden is, terwijl hij ook volmaakte God blijft. Hij is de Verlosser van het menselijk geslacht uit de tirannie van de zonde, de duivel en de eeuwige dood. Hij is de schenker van het eeuwig leven. 

Ik ga uit wat de Bijbel zegt en die zegt vaak andere dingen dan ons gevoel of wat we ons leven lang hebben gedacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Sjako

Je verhaal over de 144.000 is geheel strijdig met de bijbel. Laten we het eens doornemen.

God gaat een eeuwigdurend verbond aan met Zijn volk, volgens Genesis 17 vers 7:

Ik zal Mijn verbond maken tussen Mij, u en uw nageslacht na u, al hun generaties door,  tot een eeuwig verbond, om voor u tot een God te zijn, en voor uw nageslacht na u.

God bevestigt dat nogmaals in Psalm 105 vers 10:

voor Israël als een eeuwig verbond

Vers 8 geeft het aantal geslachten weer:

Hij denkt aan Zijn verbond voor eeuwig,

aan de belofte die Hij gedaan heeft, tot in duizend generaties

De 1000 geslachten zijn nog lang niet voorbij, dus is God Zijn volk nog steeds trouw. En ook al zouden we aan 1000 geslachten zitten: Zijn trouw is eeuwig.

In Jeremia 31 komt het nieuw te sluiten verbond naar voren. Vers 33 geeft aan dat Hij dat met het volk Israël zal sluiten. Geen geestelijk Israël, maar het volk Israël.

Als God wist dat Zijn volk ongehoorzaam zou zijn en Jezus zou verwerpen en dat Hij dan Zijn volk terzijde zou schuiven en er een geestelijk Israel zou ontstaan, dan zijn al deze teksten volstrekt onzinnig.

 

Paulus geeft ook aan dat God Zijn volk niet verstoot:

In Romeinen 1 vers 1 is hij duidelijk:

Heeft God Zijn volk verstoten? Volstrekt niet!

Daarmee refererend aan Psalm 94 vers 14:

Want de HEERE zal Zijn volk niet in de steek laten,

Hij zal Zijn eigendom niet verlaten.

In Romeinen 11 vers 25 legt Paulus het uit:

dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen,  totdat de volheid van de heidenen is binnen gegaan.

De verharding is dus van tijdelijke aard. Totdat de heidenen zijn binnengetreden. Hier wordt weer Israël genoemd, en het is overduidelijk het volk Israël. Zoals dat door de hele bijbel consistent het geval is. 

Vers 26:

En zo zal heel Israël zalig worden.

Israël speelt dus een speciale rol om de heidenen de kans te geven zich bij het verbond te voegen: uitbreiding en geen vervanging.

 

Ga je dan kijken naar jouw verhaal over de 144.000:

De joden zijn dus tijdelijk verhard, maar dat wordt dus opgeheven. God is Zijn volk eeuwig trouw. Het is altijd Zijn volk geweest en zal dat ook altijd blijven. Althans: volgens de bijbel.

Daarin zijn de 144.000 en de grote schare prima te verklaren.

12 staat voor volheid, 12.000 geeft nog eens overduidelijk de volledigheid aan. De stammen van Israël worden met naam genoemd. Dat zou onzinnig zijn als het om geestelijke stammen zou gaan. Je hebt ook helemaal geen antwoord op de vraag wat dan die geestelijke stammen zijn. Het is absurd om de stammen van Israël bij naam te noemen als het om een geestelijk Israël zou gaan.

Aangezien het joodse volk in zijn geheel altijd Gods volk is geweest, is het volstrekt helder dat het gehele joodse volk zalig zal worden, Paulus zegt dat ook al.

De nummers zijn symbolisch en geven het gehele volk aan.

Dat er daarnaast een grote schare (zonder specifieke getallen) wordt genoemd is ook heel verklaarbaar: het is immers niet bekend (tenzij je in de predestinatieleer gelooft) hoeveel heidenen (lees: niet-joden) over zullen gaan in het nieuwe geloof. Dat is niet in percentages bekend, niet in aantallen. Daar kunnen dus geen getallen bij gegeven worden.

Verklaring is dus volstrekt helder vanuit de bijbel:

God is Zijn volk eeuwig trouw, Hij heeft hen uitgekozen. Door tijdelijke verharding gaat ook de deur voor niet-joden open. De verharding eindigt en dan al het gehele joodse volk zalig woorden en met Jezus gaan regeren. Daarnaast zal er een grote niet-joodse schare zijn die ook zalig zal worden, maar niet mee zal regeren.

 

Er is maar 1 reden waarom je dit niet gelooft: het is jou een gruwel dat de joden over jou zouden gaan regeren.

De bijbel is in strijd met jouw theologische opvatting en wat jij doet is dan de bijbel maar terzijde schuiven. Je gaat dus heel nadrukkelijk NIET uit van wat de bijbel zegt. Je eigen theologie gaat voor.

Maar dan moet je onvermijdelijk God tot leugenaar bestempelen, want dan blijkt Hij niet eeuwig trouw.

Zou je de volgende vragen kunnen beantwoorden:

 1. Geloof je dat God na Abraham het volk eeuwig trouw blijft

2. Wat is volgens jou dan de betekenis van de geestelijke stammen

 

 

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

O ja, waar staat dat precies ? Volgens Jezus moeten we Jehovah alleen aanbidden. Mat. 4:10 

Toen zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Jehovah, je God, moet je aanbidden en alleen voor hem moet je heilige dienst doen

ja bijzonder hé, dat er toch in het NT dan zo'n tiental keren wordt gesproken over de aanbidding van Jezus (b.v. Mat 14,33)

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Toen zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Jehovah, je God, moet je aanbidden en alleen voor hem moet je heilige dienst doen.”’  

Als u goed had gelezen wat ik schreef, had u dat ook zelf kunnen bedenken: De satan is een engel, en zoals ik u reeds heb uitgelegd, engelen mogen wij niet aanbidden!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei ZENODotus:

ja bijzonder hé, dat er toch in het NT dan zo'n tiental keren wordt gesproken over de aanbidding van Jezus (b.v. Mat 14,33)

Eer bewijzen is iets anders dan aanbidden.

27 minuten geleden zei Fritsie:

Als u goed had gelezen wat ik schreef, had u dat ook zelf kunnen bedenken: De satan is een engel, en zoals ik u reeds heb uitgelegd, engelen mogen wij niet aanbidden!!

Ja klopt, maar het gaat er nu even om dat Jezus zei dat je alleen Jehovah, Zijn Vader, mag aanbidden.

11 minuten geleden zei Fritsie:

Jh.9:38 - Lc.24:52 - Mt.15:25 - Mt.14:33 - Mt.9:18 - Mt.8:2

Allemaal eer bewijzen, zoals een koning eer wordt bewezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei sjako:

Omdat ieder Christen dat doet.

1) U denkt dat Jezus Christus de aartsengel Michael is!

2) U aanbidt Jezus Christus niet!

3) Er is ons maar één Naam gegeven waardoor wij moeten zalig worden: Jezus Christus.

4) De Naam van Jezus Christus heeft u terzijde geschoven, en er een andere voor in de plaats gesteld. U getuigt daarmee niet van Hem dus ook niet van God!

Ik vraag mij dus af als u een christen bent, waaruit dat dan bestaat? U loochent Jezus Christus God te zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Eer bewijzen is iets anders dan aanbidden.

Ja klopt, maar het gaat er nu even om dat Jezus zei dat je alleen Jehovah, Zijn Vader, mag aanbidden.

Allemaal eer bewijzen, zoals een koning eer wordt bewezen.

Ja, systematisch wegvertaald door de NWV, maar dan mocht eer bewijzen ook niet aan een engel of aan Petrus (ja, ook daar wordt proskunew gebruikt. en dan mocht het ook niet aan Satan en mag er enkel en alleen eer bewezen worden aan God, volgens het vers dat je zelf aangehaald hebt (allemaal namelijk proskunew). Proskunew wordt trouwens in het NT bijzonder weinig gebruikt voor iemand anders dan God of Jezus (als het geoorloofd is).

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fritsie:

1) U denkt dat Jezus Christus de aartsengel Michael is!

Sterker nog, ik weet het zeker.

2 minuten geleden zei Fritsie:

2) U aanbidt Jezus Christus niet!

 

Nee, ik aanbidt Zijn Vader, zoals Hij ons heeft opgedragen. Er is maar één God en hoorder van het gebed. Jezus is onze Middelaar tussen mens en God. Hoe kan Hij nu Middelaar zijn tussen mens en God als Hij zelf God is. 

4 minuten geleden zei Fritsie:

3) Er is ons maar één Naam gegeven waardoor wij moeten zalig worden: Jezus Christus.

Ja, daarom erken ik hem ook als Messias en volg ik Zijn leringen op. Ik erken hem als Zoon van God. Wie dat niet doet heeft een probleem.

6 minuten geleden zei Fritsie:

4) De Naam van Jezus Christus heeft u terzijde geschoven, en er een andere voor in de plaats gesteld. U getuigt daarmee niet van Hem dus ook niet van God!

Verre van, en als u uw vooroordelen eens ter zijde zou schuiven zou u dat weten. Ik praat bijna niet anders dan over Jezus. Hem moeten we navolgen. Hij gaf ons het goede voorbeeld. Hij openbaarde God aan ons. Hij is het volmaakte evenbeeld van God. Ik getuig net als Jezus van Zijn Vader Jehovah, een Naam die bijna uit iedere kerk is verbannen, terwijl die naam juist zo belangrijk is. 

10 minuten geleden zei Fritsie:

Ik vraag mij dus af als u een christen bent, waaruit dat dan bestaat? U loochent Jezus Christus God te zijn!

Dan waren de eerste Christenen dat ook niet, want die deden dat ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei ZENODotus:

Opnieuw, dit is een non-argument, en een duidelijk bewijs dat u helemaal geen begrip hebt van de drie-eenheid.

Ik denk dat ik meer van de drieeenheid weet dan u ondertussen. Welke vorm je ook neemt, Jezus is God of een onderdeel van de Godheid. Je kan geen Middelaar zijn tussen een Identiteit en die Identiteit zelf zijn. Het kan taalkundig ook niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei sjako:

Ik denk dat ik meer van de drieeenheid weet dan u ondertussen. Welke vorm je ook neemt, Jezus is God of een onderdeel van de Godheid. Je kan geen Middelaar zijn tussen een Identiteit en die Identiteit zelf zijn. Het kan taalkundig ook niet. 

Ga b.v. eens de trinitate lezen van Augustinus, zal een goed begin zijn in plaats van het klein kind uit te hangen.

27 minuten geleden zei sjako:

Dan waren de eerste Christenen dat ook niet, want die deden dat ook niet.

Opnieuw niet correct het modalisme werd al beschreven in de tweede eeuw (door Jehova's getuigen vaak verward trouwens met de drie-eenheid, maar het modalisme kende enkele problemen met bepaalde schriftplaatsen) (lees b.v. het boek van Ehrman over dit onderwerp), verder wordt Jezus in het NT verschillende keren God genoemd, maar ja, selectief blind zijn ze daar bij de Jehova's getuigen wel.

bewerkt door ZENODotus
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei sjako:

Nee, ik aanbidt Zijn Vader, zoals Hij ons heeft opgedragen. Er is maar één God en hoorder van het gebed. 

Als u de Heer Jezus niet wilt aanbidden, kúnt u ook de Vader niet aanbidden!

'Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is?' (Jh.14:10)

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei ZENODotus:

Ja, systematisch wegvertaald door de NWV, maar dan mocht eer bewijzen ook niet aan een engel of aan Petrus (ja, ook daar wordt proskunew gebruikt. en dan mocht het ook niet aan Satan en mag er enkel en alleen eer bewezen worden aan God, volgens het vers dat je zelf aangehaald hebt (allemaal namelijk proskunew). Proskunew wordt trouwens in het NT bijzonder weinig gebruikt voor iemand anders dan God of Jezus (als het geoorloofd is).

Prosku'ne-o komt nauw overeen met het Hebreeuwse woor hisj ta chawah. De betekenis kan hulde brengen zijn zoals aan een koning of het kan aanbidden beteken zoals aan God. Het Griekse woord is afgeleid van ku'ne-o wat kussen betekent. Het wordt gebruikt wanneer personen zich neerbogen, neerwierpen. Het hangt van de context af hoe je het moet vertalen. Bijv in Markus 15:19 kan je ook niet beweren dat de soldaten Jezus aanbaden. Ze zagen Hem zeker niet als God. Maar ze deden spottend voor hem neerbuigen omdat ze dachten dat Hij zich uitgaf als koning. Als je naar het overeenkomende woord kijkt in het Hebreeuws bijv 1Kon 1:16 dan wordt ook hetzelfde woord gebruikt voor aanbidden en eer bewijzen aan een koning. 

Door de komst van Christus waren nieuwe verhoudingen ontstaan waarbij ook mensen zoals Petrus en engelen geen hulde meer mochten ontvangen. Jezus had namelijk geleerd Eén is uw leraar, terwijl gij allen broeders zijt....één is uw Leider, de Christus. Trouwens in Mattheus 4:10 wordt een andere vorm van pro-sku'ne-o gebruikt dan elders (proskunEseis). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei sjako:

Ja klopt, maar het gaat er nu even om dat Jezus zei dat je alleen Jehovah, Zijn Vader, mag aanbidden. 

'Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven.' (1Jh.5:20)

Dit werd niet door mij geschreven maar door de apostel Johannes. Gaat u dit ook loochenen, zijn volgens u de woorden van Johannes niet waar?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Fritsie:

Gelooft gij niet, dat Ik in den Vader ben, en de Vader in Mij is?' (Jh.14:10)

Ja, ze waren door de heilige Geest aan elkaar verbonden als het ware. Ze hadden hetzelfde doel, ze dachten hetzelfde. Toch zegt Jezus dat Hij niets uit zichzelf kan doen, maar alleen wat Hij de Vader ziet doen. Joh 5:19 Hij krijgt dus de kracht en autoriteit van Zijn Vader.

3 minuten geleden zei Fritsie:

'Jezus Christus. Deze is de waarachtige God, en het eeuwige Leven.' (1Jh.5:20)

Hier gaat het om Jehovah God. De zin daarvoor laat dat zien. Wij weten dat de Zoon van God is gekomen en Hij heeft ons inzicht gegeven zodat we de kennis kunnen krijgen van de waarachtige. En door Zijn Zoon Jezus Christus zijn we in eendracht met de waarachtige. Dit is de ware God en het eeuwige leven.

Dus de ware God slaat op de waarachtige en dat is Jehovah God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid