Spring naar bijdragen

6 oktober 2018: Vreedzaam stil protest tegen seksueel misbruik binnen (gesloten) religieuze gemeenschappen


Aanbevolen berichten

Stichting Reclaimed Voices organiseert een vreedzaam protest waarbij ze stil wil staan bij de gevolgen van seksueel kindermisbruik binnen (gesloten) religieuze gemeenschappen.

Aanleiding voor dit protest vormt de opstelling van het bestuur van de Jehovah’s Getuigen die aanklachten van misbruik binnen hun gemeenschap wegwuiven als incidenten. Zij willen niet meewerken aan onderzoek omdat dit volgens hen disproportioneel zou zijn en te vergelijken is “met het schieten van een kanonskogel op een mug” (DvhN 7-7-2018).

Binnen de katholieke kerk blijkt het helaas niet beter gesteld te zijn waarbij slachtoffers, veelal minderjarig, onder druk werden gezet om erover te zwijgen. De ‘roofdieren’ hielden volgens een slachtoffer elkaar de hand boven het hoofd.” (Volkskrant, 14-8-2018).

Seksueel kindermisbruik is een maatschappelijk probleem dat in stand gehouden wordt door volwassen die zwijgen, wegkijken of nalaten in actie te komen.

Het is tijd om hier iets aan te doen!

Tijdens het manifest zal burgemeester van Oosterhoutt van Emmen een manifest in ontvangst nemen dat oproept om ook in religieuze gemeenschappen te kiezen voor de veiligheid van het kind.

meer info: https://reclaimedvoices.org/2018/08/08/6-oktober-2018-vreedzaam-stil-protest/

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei rmondy:

Stichting Reclaimed Voices organiseert een vreedzaam protest waarbij ze stil wil staan bij de gevolgen van seksueel kindermisbruik binnen (gesloten) religieuze gemeenschappen.

Prima initiatief. Maar waarom wordt er niet stilgestaan bij de gevolgen van seksueel misbruik binnen niet religieuze gemeenschappen? Tellen die misbruikslachtoffers niet of minder?

Citaat

Seksueel kindermisbruik is een maatschappelijk probleem dat in stand gehouden wordt door volwassen die zwijgen, wegkijken of nalaten in actie te komen.

Het is tijd om hier iets aan te doen!

Zonder meer! Maar wat kan een burgermeester hiermee? Kan die bijvoorbeeld bij de wetgevende macht afdwingen dat de verjaringstermijn voor dit soort misdrijven opgeheven wordt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

https://www.nu.nl/buitenland/5479502/duitse-kardinaal-biedt-excuses-misbruik-katholieke-kerk.html#coral_talk_wrapper

Het lijkt er op dat deze kardinaal weet hoe je in zo'n geval excuses aanbiedt.
Geen voorbehoud.
Niet naar anderen wijzen zoals "anderen doen het ook"
Niet naar de overheid wijzen met "waarom nemen zij hun verantwoordelijkheid niet om mij te straffen".

Gewoon simpelweg: Wij zijn fout, 1670 van onze mensen hebben 3677 misdaden tegen kinderen begaan, we hebben daarover gelogen, we hebben weg gekeken, we hebben het in de doofpot gestopt, het vertrouwen in ons hebben we kapot gemaakt.
En dan ook nog concluderen dat de zaal hiermee niet is afgehandeld, maar pas begint.

Wat een fantastische uitlatingen van deze man. Moge hij een voorbeeld zijn voor veel anderen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Gaitema:

Ja, en toch is het waar wat Thorgrem zegt. Kindertehuizen kenden ook veel misbruik. Hoor je zelden wat over.

Het waar. Tegelijkertijd is het niet handig om als katholiek naar anderen te wijzen met 'daar ook'.
Elk excuus, dat wordt gevolgd door een 'maar', is een vorm van jezelf goedpraten en verliest daardoor ontzettend veel aan kracht.
Dat is juist zo sterk aan de Duitse kardinaal: die doet dat niet.

Overigens is het niet zo dat je zelden wat hoort over misbruik in kindertehuizen of kinderopvang.
Ook daar zijn misbruikschandalen de laatste jaren regelmatig in het nieuwe geweest en die worden daar veel effectiever aangepakt dan binnen de kerk.
Binnen de kinderopvang kom je niet meer aan het werk zonder een verklaring van goed gedrag, terwijl het binnen de kerk nog altijd gebruik is om 'over te plaatsen en verder te zwijgen'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het waar. Tegelijkertijd is het niet handig om als katholiek naar anderen te wijzen met 'daar ook'.
Elk excuus, dat wordt gevolgd door een 'maar', is een vorm van jezelf goedpraten en verliest daardoor ontzettend veel aan kracht.
Dat is juist zo sterk aan de Duitse kardinaal: die doet dat niet.

Overigens is het niet zo dat je zelden wat hoort over misbruik in kindertehuizen of kinderopvang.
Ook daar zijn misbruikschandalen de laatste jaren regelmatig in het nieuwe geweest en die worden daar veel effectiever aangepakt dan binnen de kerk.
Binnen de kinderopvang kom je niet meer aan het werk zonder een verklaring van goed gedrag, terwijl het binnen de kerk nog altijd gebruik is om 'over te plaatsen en verder te zwijgen'.

Misschien dat het daarom nog zo veel in het nieuws is. Ik dacht dat de huidige paus de mistanden wilde aanpakken. Jammer dat dit niet gebeurd.

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-9-2018 om 08:49 zei Gaitema:

Misschien dat het daarom nog zo veel in het nieuws is. Ik dacht dat de huidige paus de mistanden wilde aanpakken. Jammer dat dit niet gebeurd.

 

De paus doet vrij veel maar wordt ook wat tegengewerkt door de Curie die vooral hun rijkdom en positie niet willen zien tanen... Lees b.v. het boek "De kruistocht" https://www.bol.com/nl/f/de-kruistocht/9200000054550026/?country=BE

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 27-9-2018 om 07:51 zei Gaitema:

Ja, en toch is het waar wat Thorgrem zegt. Kindertehuizen kenden ook veel misbruik. Hoor je zelden wat over.

Ja, maar ik kan me niet herinneren dat ik gelezen heb dat verzorgers in een kindertehuis herplaatst werden, zonder extra controle op de nieuwe plek. Het verbergen wordt steeds gekoppeld aan de religieuze organisaties. Al hebben de goede-doel-werkers or ook al van langs gekregen.

Dus ik vind ik het jammer dat de stille tocht die toevoeging "religieuze gemeenschappen" heeft gekregen. Het is een onnodige toevoeging. Wil je mensen die elders zijn misbruikt als kind buitensluiten? Ik had er liever iets van gemaakt als "Stille tocht tegen seksueel misbruik en het verbergen ervan".

Ik kende ooit een man die in een jappenkamp had gezeten en zich buitengesloten voelde bij de herdenkingen ervan omdat de vrouwenbewegingen die herdenkingen naar zich toe hadden getrokken. Jammer, zoiets. Ze zullen het goed bedoeld hebben, maar dan krijg je weer zoiets.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er moet veel en veel meer geprotesteerd worden. En van mij mag het zelfs wel wat minder vreedzaam. Ik ben natuurlijk geen voorstander van geweld en chaos maar we mogen best wel wat bozer worden en onze politici laten weten dat genoeg genoeg is en dat we niet alles pikken.

http://salvationarmy.org.za/anti-human-trafficking/

The Netherlands: Of 155 cases of forced prostitution brought to court in the Netherlands, only four resulted in conviction of the traffickers.

Sorry als ik jullie dag verpest.

 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bonjour:

Ja, maar ik kan me niet herinneren dat ik gelezen heb dat verzorgers in een kindertehuis herplaatst werden, zonder extra controle op de nieuwe plek. Het verbergen wordt steeds gekoppeld aan de religieuze organisaties. Al hebben de goede-doel-werkers or ook al van langs gekregen.

Dus ik vind ik het jammer dat de stille tocht die toevoeging "religieuze gemeenschappen" heeft gekregen. Het is een onnodige toevoeging. Wil je mensen die elders zijn misbruikt als kind buitensluiten? Ik had er liever iets van gemaakt als "Stille tocht tegen seksueel misbruik en het verbergen ervan".

Ik kende ooit een man die in een jappenkamp had gezeten en zich buitengesloten voelde bij de herdenkingen ervan omdat de vrouwenbewegingen die herdenkingen naar zich toe hadden getrokken. Jammer, zoiets. Ze zullen het goed bedoeld hebben, maar dan krijg je weer zoiets.

Ja, dat is een sprekend voorbeeld. Het zou mooier zijn om het algemener te houden inderdaad.

4 uur geleden zei ZENODotus:

De paus doet vrij veel maar wordt ook wat tegengewerkt door de Curie die vooral hun rijkdom en positie niet willen zien tanen... Lees b.v. het boek "De kruistocht" https://www.bol.com/nl/f/de-kruistocht/9200000054550026/?country=BE

Dank voor de link en de tip. :)

Trieste zaak dus.. ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei ZENODotus:

De paus doet vrij veel maar wordt ook wat tegengewerkt door de Curie die vooral hun rijkdom en positie niet willen zien tanen... Lees b.v. het boek "De kruistocht" https://www.bol.com/nl/f/de-kruistocht/9200000054550026/?country=BE

Ik heb het boek gelezen en kan me uiteraard niet elke bladzijde meer herinneren. Maar het ging vooral en met name om financiele zaken en niet over misbruik. Of kun jij aangeven in welk hoofdstuk dit aan de orde komt en helder is dat de paus iets wil doen aan het misbruik en de curie dat dwarsboomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Willempie:

Er moet veel en veel meer geprotesteerd worden. En van mij mag het zelfs wel wat minder vreedzaam. Ik ben natuurlijk geen voorstander van geweld en chaos maar we mogen best wel wat bozer worden en onze politici laten weten dat genoeg genoeg is en dat we niet alles pikken.

Wat minder vreedzaam houdt in dat je elkaar wat meer geweld aan doet, oproerkraaier. Infiltreren en saboteren die bende!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid