Spring naar bijdragen

Geloof evangelischen geestelijke machten


Aanbevolen berichten

Wat gelooft de Evangelischen op gebied van geestelijke machten?

De hersenen van de mensen staan voortdurend in verbinding met de geestenwereld. Daar zitten engelen, demonen, geesten van overledenen in en buiten de hemel. God, Jezus, de Heilige Geest en de duivel.

Voortdurend als je denkt, kan je in het Licht van Christus denken en in duisternis denken. Het Licht van Jezus wordt "in de autoriteit van Jezus" genoemd en in de duisternis wordt "in de autoriteit van satan" genoemd. Zo worden gedachtes volgens de evangelische visie voortdurend beïnvloed door duistere en Lichtgevende werelden in het hiernamaals. 

Een voorbeeld: ik voel me down, dan komen de duistere machten met gedachten als "je kan niks, je bent niks waard, je bent een eikel, je bent geen christen, je bent dom, koppig, dwars, moeilijk, je bent het leven niet waard, etc..." 

Echter kan je positieve gedachten er tegen over stellen. Je bidt Jezus om hulp en dan komen woorden als: "Ik help jou en ben altijd bij je. Je bent een parel in Mijn hand. Je hebt talenten en je bent vriendelijk. Je bent de moeite waard om mee om te gaan en je kan alles vandaag aan, wat je doen moet."

In omgang met mensen kan je omgaan met mensen die je positieve energie geven of negatieve energie geven. We leren van de bijbel dat we niet tegen die mensen strijden. Alle mensen zijn parels in Gods handen. God heeft ze allemaal even lief. Echter strijden we tegen de geesten die gebruik maken of misbruik maken van mensen. Zo kan je zomaar engelen ontmoeten, door naar christenen te luisteren en ook bijvoorbeeld een goede humanist. Ze geven je positieve woorden, beuren je op en die krijgen het volgens ons geloof het van engelen. Van de Heilige Geest. Van God. Een mens functioneert dan als een engel. 

Echter kan je dan weer met een andere christen spreken of een negatieve humanist en die demotiveert je. Hoe je ook met hem spreekt, hij haalt je en jouw overtuigingen helemaal naar beneden. Hoe je ook oprecht je best doet er het beste van te maken, het wordt neergehaald. Dan kan je beter de strijd staken, want hoewel die persoon ansich best oké kan zijn, ben je een geestelijke strijd aan het strijden dat je helemaal leeg zuigt en je kaars geleidelijk aan doet doven. Dan kan je beter voor een Time Out kiezen en positieve krachten om je heen gaan verzamelen. Door je gedachten op God te richten en Zijn Licht te zoeken.

Ik weet dat het niet populair is wat ik zeg, maar wij geloven dat de wereld vol zit van Licht en Duistere machten.

Waar ik nu aan moet denken: een vriendin van mijn vrouw en ze ziet geesten van overledenen. Ze is er bang voor. Ze wil ze als trouwe christelijk gereformeerde kerkganger en christen niet zien, maar ze ziet ze vooral 's avonds. Ze durft 's nachts niet alleen naar de wc en vraagt haar man vaak mee te gaan. In het verpleeghuis waar ze werkt ziet ze geesten van overledenen rond waden. Het klinkt misschien vreemd voor je, maar dit is voor haar de dagelijkse realiteit. 

Voor ons is het bestaan van deze wereld niet slechts een geloof, maar een absolute feit. Een evangelische christen zal daarom hier ook niet van af stappen. 

Ze komen vrij radicaal over en dat kan best confronterend zijn. Echter Jezus was dat ook. Hij pakte altijd de koe bij de horens. Hoewel hij vele volgelingen had, maakte Hij nog meer vijanden. Echter Zijn Kerk is niet te stuiten. Echter op het geheel van de wereldbevolking bezien, is zijn gemeente klein. 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 64
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Gaitema, Mooi, dat je toch ook de liefde centraal stelt.     

8 uur geleden zei Gaitema:

Ik weet dat het niet populair is wat ik zeg, maar wij geloven dat de wereld vol zit van Licht en Duistere machten.

Voor ons is het bestaan van deze wereld niet slechts een geloof, maar een absolute feit. Een evangelische christen zal daarom hier ook niet van af stappen. 

Ze komen vrij radicaal over en dat kan best confronterend zijn.

Of je evangelisch bent of katholiek of PKN'er is niet zo belangrijk. Wat veel belangrijker is: aan de vrucht kent men de boom.

En jouw gedrag van gisteren laat zien dat aan jouw boom het nog mogelijk is dat daar een zeer zeer zeer rotte vrucht aan zit. In tegenstelling tot de bijbel diskwalificeer ik daarmee niet jouw gehele boom. Maar die rotte vrucht is er gewoon.

En als je daarmee geconfronteerd wordt, blijkt er nog een rotte vrucht te hangen.

En in plaats van je verantwoordelijkheid te nemen, ren je weg.

Zelf ben je zeer overgevoelig want o wee als iemand niet geheel positief is over jouw geloof. Maar zelf leugens verspreiden over iemand anders. Het is een overtrading van de 10 geboden. En je vindt het allemaal prima.

Ben jij dan de christen die we zoeken ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben me ook van geen kwaad bewust. Waar het mij gisteren om ging is dat ik niet wijs vind een gesprek met een atheïst voort te zetten, die mij wijs wil maken dat God ten eerste onrechtvaardig zou zijn en ten tweede niet bestaan heeft. Mijn overtuiging zegt me, dat hier machten achter zitten die God willen aanvallen. Dat wil ik niet voeden.

Dat is mijn geloof. En als dan een andere christen het er mee eens is wat die atheïst zegt en niet snapt waarom ik dan het gesprek wil staken en ten slotte een Time Out kies, dan heb ik daar moeite mee.

Christenen zouden elkaar ook kunnen steunen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Gaitema:

Ik ben me ook van geen kwaad bewust. Waar het mij gisteren om ging is dat ik niet wijs vind een gesprek met een atheïst voort te zetten, die mij wijs wil maken dat God ten eerste onrechtvaardig zou zijn en ten tweede niet bestaan heeft. Mijn overtuiging zegt me, dat hier machten achter zitten die God willen aanvallen. Dat wil ik niet voeden.

Dat is mijn geloof. En als dan een andere christen het er mee eens is wat die atheïst zegt en niet snapt waarom ik dan het gesprek wil staken en ten slotte een Time Out kies, dan heb ik daar moeite mee.

Christenen zouden elkaar ook kunnen steunen.

Het is prima dat je je geloof uit en het is je goed recht om met iemand de discussie te stoppen.

Waar je gisteren gruwelijk fout ging, is dat je zat te liegen. Je zei dingen over Lobke die totaal onjuist waren en die haar beschadigen. En DAT heeft niets te maken met het uitdragen van je geloof of zeggen wat je vind.

Het is opmerkelijk dat je dat niet door hebt, want andersom vlieg je gelijk de kast op.

25 minuten geleden zei Thorgrem:

Hebben we niet allemaal 1 of meerdere rotte vruchten in onze spreekwoordelijke boom? Iedereen heeft positieve en negatieve eigenschappen denk ik zo. En op het internet worden die wat versterkt over het algemeen. 

Yep. Allemaal mooie en rotte vruchten. Bij iedereen zie je ze. Deze bij Gaitema was zo rot dat ik wel vond dat daar iets van gezegd mocht worden. Het is ook wel een kwestie van je verantwoordelijkheid nemen voor je rotte vruchten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei HJW:

Het is prima dat je je geloof uit en het is je goed recht om met iemand de discussie te stoppen.

Waar je gisteren gruwelijk fout ging, is dat je zat te liegen. Je zei dingen over Lobke die totaal onjuist waren en die haar beschadigen. En DAT heeft niets te maken met het uitdragen van je geloof of zeggen wat je vind.

Het is opmerkelijk dat je dat niet door hebt, want andersom vlieg je gelijk de kast op.

Ik had ook het idee dat ze mij aardig anders zat te bekritiseren op een negatieve manier met woorden als brrrr en dat mijn geloof eng is. Dat was voor mij een hele hoge irritatiefactor. Ik weet dat jij en zij niet in demonen en geesten van overledenen die rondwaren geloofd, maar ik geloof daar wel in. En op basis daarvan trek ik dus andere conclusies.

Als ik dan iets zei wat niet klopt, dan spijt me dat, maar voor mij was het gesprek met haar zeer onaangenaam.

Wat de Time Out betreft zal je dat moeten respecteren. Ik was gisteren bij een hulpverlenen en daar hebben we besproken dat als ik voor in oranje kom, dat ik dan mijn Time Out moet oefenen, juist om te voorkomen dat ik in rood kom.

Juist daarom nam ik gisteren een Time Out.

En dat ga ik nu dus weer oefenen. Ik neem nu een Time Out. ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Gaitema:

Ik had ook het idee dat ze mij aardig anders zat te bekritiseren op een negatieve manier met woorden als brrrr en dat mijn geloof eng is. Dat was voor mij een hele hoge irritatiefactor. Ik weet dat jij en zij niet in demonen en geesten van overledenen die rondwaren geloofd, maar ik geloof daar wel in. En op basis daarvan trek ik dus andere conclusies.

Jij hebt volledig recht op jouw visie. @Lobke vindt dat een enge visie en dat is haar goed recht.

Vervolgens stel jij maar even vast dat zij om die bepaalde reden de kerk heeft verlaten. En dat is fout, want dat is niet aan jou. Alleen Lobke kan aangeven waarom zij de kerk heeft verlaten.

En dan is gelijk het probleem helder: zodra jij je bekritiseert voelt, begin je wild om je heen te slaan. Zonder zelfcontrole.

7 minuten geleden zei Gaitema:

Wat de Time Out betreft zal je dat moeten respecteren. Ik was gisteren bij een hulpverlenen en daar hebben we besproken dat als ik voor in oranje kom, dat ik dan mijn Time Out moet oefenen, juist om te voorkomen dat ik in rood kom.

Juist daarom nam ik gisteren een Time Out.

Ik respecter je Time Out volledig en dat lijkt me ook verstandig. Je kwam weer terug en dus kan ik dan weer reageren.

Ik wens je alle rust met je huidige Time Out. En hoop voor je dat je je zelf wat meer onder controle krijgt, is namelijk ook voor jou veel beter. Scheelt veel oranje/rood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Gaitema:

Ik ben me ook van geen kwaad bewust. Waar het mij gisteren om ging is dat ik niet wijs vind een gesprek met een atheïst voort te zetten, die mij wijs wil maken dat God ten eerste onrechtvaardig zou zijn en ten tweede niet bestaan heeft. Mijn overtuiging zegt me, dat hier machten achter zitten die God willen aanvallen. Dat wil ik niet voeden.

Dan heb je me niet goed begrepen. Ik schreef daar duidelijk dat ik het had over 'de god in dit verhaal' en heb ook uitgelegd dat deze god, gezien de eigenschappen die hij volgens dát verhaal heeft, niet de god is waarin jij gelooft.
Ik wil je niets wijs maken, ik wijs er alleen maar op dat dit zo is.

Ik begrijp nu een beetje dat je er achter komt dat jouw God andere eigenschappen heeft dan de god uit dat verhaal, terwijl je dacht dat die toch dezelfde eigenschappen had. Ik kan me wel indenken dat dit vervelend voor je is, maar ik zou ook niet weten hoe dat op te lossen. Een time-out nemen of mij de zwarte piet toeschuiven gaat niet helpen, want het gegeven blijft nu eenmaal dat jouw God andere eigenschappen heeft dan de god uit dat verhaal, terwijl je dacht dat die toch dezelfde eigenschappen had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Gaitema:

Correctie: wat precies haar reden was voor vertrek uit haar kerk was, heb ik daarmee niet zo willen aangeven.

Oke. Je formulering gaf dat wel aan. En toen je daarop aangesproken werd, werd je nog bozer.

Het kan iedereen overkomen dat de formulering niet klopt, niet de bedoeling was of op welke manier dan ook niet deugde. Overkomt mij ook. Kan gebeuren. Het is dan wel zaak daar verantwoordelijkheid voor te nemen. Dat deed je niet en nu wel.......voor mij is het hiermee afgedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dan heb je me niet goed begrepen. Ik schreef daar duidelijk dat ik het had over 'de god in dit verhaal' en heb ook uitgelegd dat deze god, gezien de eigenschappen die hij volgens dát verhaal heeft, niet de god is waarin jij gelooft.
Ik wil je niets wijs maken, ik wijs er alleen maar op dat dit zo is.

Ik begrijp nu een beetje dat je er achter komt dat jouw God andere eigenschappen heeft dan de god uit dat verhaal, terwijl je dacht dat die toch dezelfde eigenschappen had. Ik kan me wel indenken dat dit vervelend voor je is, maar ik zou ook niet weten hoe dat op te lossen. Een time-out nemen of mij de zwarte piet toeschuiven gaat niet helpen, want het gegeven blijft nu eenmaal dat jouw God andere eigenschappen heeft dan de god uit dat verhaal, terwijl je dacht dat die toch dezelfde eigenschappen had.

Ik schuif jou persoonlijk niet de zwarte piet toe. Ik begreep wel jouw uitleg. Dat is het ook. Volgens mij was je best oprecht. 

Wat de God betreft, als er staat dat God komt kijken, dan is dat inderdaad een merkwaardige omschrijving. Ik heb daar ook geen helder antwoord op. Normaal als ik dat lees veronderstel ik dat mogelijk een engel of Jezus komt kijken. Maar dat weet ik niet. Het valt er nergens uit te halen. Het is in de eerste plaats hun beleving geweest.

2 minuten geleden zei HJW:

Oke. Je formulering gaf dat wel aan. En toen je daarop aangesproken werd, werd je nog bozer.

Het kan iedereen overkomen dat de formulering niet klopt, niet de bedoeling was of op welke manier dan ook niet deugde. Overkomt mij ook. Kan gebeuren. Het is dan wel zaak daar verantwoordelijkheid voor te nemen. Dat deed je niet en nu wel.......voor mij is het hiermee afgedaan.

Oké, ja in irritatie komen dingen er wat onhandig uit. Sorry daarvoor.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Gaitema:

Ik schuif jou persoonlijk niet de zwarte piet toe. Ik begreep wel jouw uitleg. Dat is het ook. Volgens mij was je best oprecht. 

Wat de God betreft, als er staat dat God komt kijken, dan is dat inderdaad een merkwaardige omschrijving. Ik heb daar ook geen helder antwoord op. Normaal als ik dat lees veronderstel ik dat mogelijk een engel of Jezus komt kijken. Maar dat weet ik niet. Het valt er nergens uit te halen. Het is in de eerste plaats hun beleving geweest.

HUN beleving? WIENS beleving?
Genesis 18 is helemaal niet geschreven vanuit iemands 'beleving'.
Lees. Kijk wat er staat.
Er staat gewoon dat de Heer naar Sodom en Gomorra toegaat om te zien of de klachten die hij hoorde, terecht waren.
Er wordt helemaal niet gesproken vanuit iemands beleving. Dat je dit op deze manier probeert voor jezelf recht te praten klopt dus niet.
Het gegeven blijft simpelweg dat jouw God andere eigenschappen heeft dan de god uit dat verhaal, terwijl je dacht dat die toch dezelfde eigenschappen had.

Daarnaast begin ik te vermoeden dat jouw hulpverlener geen professional is. Wat hij doet is nl conflictvermijding aanleren. Dat werkt op korte termijn, maar als je time-out voorbij is, bestaat het vraagstuk waarover jij je druk maakt nog steeds. Voor de 'hulpverlener' mooi, want hij weet dat je bij hem terug zult komen en dus van hem afhankelijk bent. Menselijk gezien is die hulpverlener geen knip voor de neus waard, zolang hij jou het vraagstuk niet laat oplossen.
Daarin zul je dus een keus moeten maken, waarna het is opgelost, niet meer bestaat en er ook geen time-outs meer nodig zijn. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Gaitema,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo mee zat wat jij schreef. Alleen waar het niet waar was wilde ik dat rechtzetten. En ik vindt jou niet eng maar de visie die jij hebt over atheïsten en anders gelovigen. Dat is een verschil en zal vaak in discussies voorkomen, trek het niet persoonlijk aan. Onze visies liggen op enkele punten mijlen ver uit elkaar,als je met gelijkgestemden wilt discussiëren kun je misschien beter naar een forum gaan waar gelijkgestemde zielen zijn. Ik vrees dat die er maar weinig zijn. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Lobke:

@Gaitema,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo mee zat wat jij schreef. Alleen waar het niet waar was wilde ik dat rechtzetten. En ik vindt jou niet eng maar de visie die jij hebt over atheïsten en anders gelovigen. Dat is een verschil en zal vaak in discussies voorkomen, trek het niet persoonlijk aan. Onze visies liggen op enkele punten mijlen ver uit elkaar,als je met gelijkgestemden wilt discussiëren kun je misschien beter naar een forum gaan waar gelijkgestemde zielen zijn. Ik vrees dat die er maar weinig zijn. :)

Sterker nog, die bestaan er niet. Mooi dat het nog niet geëscaleerd is, want dat was ook het doel van de Time Out ;)

1 uur geleden zei Dat beloof ik:

HUN beleving? WIENS beleving?
Genesis 18 is helemaal niet geschreven vanuit iemands 'beleving'.
Lees. Kijk wat er staat.
Er staat gewoon dat de Heer naar Sodom en Gomorra toegaat om te zien of de klachten die hij hoorde, terecht waren.
Er wordt helemaal niet gesproken vanuit iemands beleving. Dat je dit op deze manier probeert voor jezelf recht te praten klopt dus niet.
Het gegeven blijft simpelweg dat jouw God andere eigenschappen heeft dan de god uit dat verhaal, terwijl je dacht dat die toch dezelfde eigenschappen had.

Daarnaast begin ik te vermoeden dat jouw hulpverlener geen professional is. Wat hij doet is nl conflictvermijding aanleren. Dat werkt op korte termijn, maar als je time-out voorbij is, bestaat het vraagstuk waarover jij je druk maakt nog steeds. Voor de 'hulpverlener' mooi, want hij weet dat je bij hem terug zult komen en dus van hem afhankelijk bent. Menselijk gezien is die hulpverlener geen knip voor de neus waard, zolang hij jou het vraagstuk niet laat oplossen.
Daarin zul je dus een keus moeten maken, waarna het is opgelost, niet meer bestaat en er ook geen time-outs meer nodig zijn. 

Beste "Dat Beloof Ik", je hebt gelijk.

Ik heb geen idee :)

Geen idee waarom God het daar zo doet.

Wat de Time Out betreft. Het doel is dat wanneer de rust is terug gekeerd, dan alsnog het gesprek plaats vindt. Dan kan er helderder gedacht worden, dan in een conflict.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Gaitema,

Ik weet niet wat de hel is; is het een eeuwig brandend vuur, een eeuwige pijniging dan gun ik dat niemand ook Adolf Hitler niet. 

Mijn vraag aan jou;

Als jij de hel ziet zoals ik hierboven vermeld; -eeuwige pijniging- 'ik weet niet of je het zo ziet', maar wanneer je letterlijke teksten leest kom je er op uit.  Wat vindt je ervan dat aardige moslims, aardige joden, aardige agnosten, humanisten, atheïsten, boeddhisten en hindoe's er misschien zouden komen? Zou je dat rechtvaardig vinden, rechtvaardig dat ze in dezelfde kamer als Hitler doorbrengen? Zij die geen beter of slechter mens zijn dan een christen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Lobke:

@Gaitema,

Ik weet niet wat de hel is; is het een eeuwig brandend vuur, een eeuwige pijniging dan gun ik dat niemand ook Adolf Hitler niet. 

Mijn vraag aan jou;

Als jij de hel ziet zoals ik hierboven vermeld; -eeuwige pijniging- 'ik weet niet of je het zo ziet', maar wanneer je letterlijke teksten leest kom je er op uit.  Wat vindt je ervan dat aardige moslims, aardige joden, aardige agnosten, humanisten, atheïsten, boeddhisten en hindoe's er misschien zouden komen? Zou je dat rechtvaardig vinden, rechtvaardig dat ze in dezelfde kamer als Hitler doorbrengen? Zij die geen beter of slechter mens zijn dan een christen. 

Dan wil ik eerst beginnen met een tekst die voor mij mijn geloof op de kop zette:

Mattheüs 25:31-46

Link

Je ziet dat hier Jezus dus bij zijn wederkomst niet zal oordelen over je geloof, maar over wat je voor Zijn broeders en zusters gedaan hebt en dat heb je dan ook voor Hem gedaan. Ik denk dat daardoor de boel behoorlijk op de kop zal staan. Niets is dan meer wat het lijkt dat het is, als Jezus gaat oordelen.

Er zijn naar mijn ontdekking twee wegen om in de hemel te komen. De eerste weg is via de liefde en de tweede weg is via het geloof. Dat vanwege het volgende: wie de echte liefde vindt, leert vanzelf Jezus kennen en wie het echte geloof in Jezus heeft, leert Zijn liefde kennen. Zo zal iemand bij het sterven dan Jezus ontmoeten en de Liefde die God is aan het einde van de tunnel. Wie komt daar dan niet aan? De genen die deze twee wegen niet gaan. 

Hoe zal de hel zijn? Begrippen als poel van vuur en Gehenna (na de wederkomst van Jezus) en dodenrijk en de gevangenis (voor de wederkomst van Jezus) gaan allebei over de ervaring van "God los" te zijn. De Liefde niet te hebben gevonden. Zonder de liefde.. heb je niets. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Gaitema:

God is Liefde. Hij is de schenker van alles. Buiten Hem is er niets.

Dan is Hij dus ook de schenker van alle ellende (Jesaja 45:7).

Ik ben het met je eens dat het goddelijke de ultieme liefde is. Maar het uitmoorden van volkeren, maagden als oorlogsbuit laten meenemen heeft niets met liefde te maken.

En daarmee is de bijbel geen goed beeld van het goddelijke, want daar staan de meest afschuwelijke gruwelijkheden in.

Je kan het niet allebei willen. Een God van alleen liefde en de bijbel geheel geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei HJW:

Dan is Hij dus ook de schenker van alle ellende (Jesaja 45:7).

Ik ben het met je eens dat het goddelijke de ultieme liefde is. Maar het uitmoorden van volkeren, maagden als oorlogsbuit laten meenemen heeft niets met liefde te maken.

En daarmee is de bijbel geen goed beeld van het goddelijke, want daar staan de meest afschuwelijke gruwelijkheden in.

Je kan het niet allebei willen. Een God van alleen liefde en de bijbel geheel geloven.

God beschermde een volk tegen wrede onderdrukkers die meedogenloos waren. Ze verkrachten hun vrouwen, sneden ledenmaten af. Staken hun ogen uit. Branden alles plat. Ze aanbaden satanische godsdiensten. Offerden hun eigen kinderen aan hun goden zelfs. In die tijd, zoals katholieken het hier ook wel eens hebben uitgelegd, moest Israël daar tegen beschermd worden. Veel volken werden ook door God niet uitgeroeid. Het Babylon en Egypte van toen is nooit uitgeroeid. De methoden die God gebruikt zijn voor onze menselijke begrippen niet altijd te begrijpen. Jezus was daarin niet milder. In Zijn eindoordeel is Hij net zo hard. Wie niet zijn broeders en zusters heeft geholpen en hen in de kou liet staan, die gaan verloren. Los van de discussie of dat nu voor eeuwig is of niet, waar ik het eerder over had. Ze gaan verloren. Hij is niet van het zoete broodjes bakken. Wie niet de Liefde van God zoekt en de andere kant op gaat, beland in de verlorenheid. Buiten God is er niets te vinden. Dood is de poort tot het absolute niets en leegheid. Als je dan de weg naar de hemel niet vindt, kan je na de dood niets vinden. Het lijden wordt versterkt door wat de overledenen elkaar aandoen. Daar staat God geheel buiten. Je hoeft Hem maar aan te roepen en Hij redt je. 

7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

Hoe schept God de duisternis? Door zijn Licht ergens terug te trekken. Als de mens de weg van de duisternis gaat, schept God de duisternis door Zijn Licht terug te trekken.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Gaitema:

God beschermde een volk tegen wrede onderdrukkers die meedogenloos waren. Ze verkrachten hun vrouwen, sneden ledenmaten af. Staken hun ogen uit. Branden alles plat.

Kun jij de tekst aangeven waaruit blijkt dat de Midjanieten dit deden. Het volk dat in Numeri 31 in opdracht van God wordt uitgemoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei HJW:

Kun jij de tekst aangeven waaruit blijkt dat de Midjanieten dit deden. Het volk dat in Numeri 31 in opdracht van God wordt uitgemoord.

Die oorlog was een heilige oorlog, niet zomaar een oorlog. Er mocht wraak worden genomen wegens verleiding van mensen tot het plegen van ontucht en het dienen van andere goden. Daar moet je gewoon helemaal niet aan beginnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Die oorlog was een heilige oorlog, niet zomaar een oorlog. Er mocht wraak worden genomen wegens verleiding van mensen tot het plegen van ontucht en het dienen van andere goden. Daar moet je gewoon helemaal niet aan beginnen.

Inderdaad. Zo lief waren die volken niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid