Spring naar bijdragen

Geloof evangelischen geestelijke machten


Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei HJW:

Dus in de toekomst wordt er weer lustig op los gemoord.

Maar dat was het punt niet, je dwaalt weer af.l

Vraag was waarom God in het verleden wel heilige oorlogen voerde en volken liet uitmoorden. Jij gaf aan dat dat was om verleidingen uit te roeien. Mijn vraag is waarom hij dat nu niet meer doet en uiteindelijk is je antwoord dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen keuze.

Daarmee je eigen verhaal onderuit halend over de reden van de oorlogen in het verleden.

En dan sla je maar weer eens een andere weg in.

Conclusie: je verhaal is niet consistent en de reden van de oorlogen in het verleden ligt nu weer open. Het was dus niet om de verleidingen uit te roeien of omdat Hij werd aangetast. 

Heeft niets met geloof te maken. God heeft de joden niet beschermd. Ik vind het eerder blasfemisch als je dat stelt.

Het verschil zit overigens niet in geloof, het zit in het verschil tussen hoe jij en ik "bescherming" definiëren. Jij vindt dat de joden door God zijn beschermd, terwijl er 6 miljoen zijn afgeslacht. Ik vind dat absurd.

Het ging me om de oorlog. Als we de Duitsers niet hadden verslagen, was er geen Jood meer. Niet anders dan de oorlogen in de Bijbel. Als die er niet waren, hadden wij ook geen joods christelijke beschaving gehad.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 64
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@Gaitema, Mooi, dat je toch ook de liefde centraal stelt.     

6 minuten geleden zei Gaitema:

Het ging me om de oorlog. Als we de Duitsers niet hadden verslagen, was er geen Jood meer. Niet anders dan de oorlogen in de Bijbel. Als die er niet waren, hadden wij ook geen joods christelijke beschaving gehad.

En was het God die de geallieerden leidde ? Maar waarom gaf Hij dan nu niet weer de opdracht om alle slechterikken uit te moorden en de maagden als oorlogsbuit mee te nemen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

En was het God die de geallieerden leidde ? Maar waarom gaf Hij dan nu niet weer de opdracht om alle slechterikken uit te moorden en de maagden als oorlogsbuit mee te nemen ?

Denk zelf maar na over wat jouw God doet. Ik heb gewoon geen zin om hier over na te denken. Ik vertrouw gewoon wat Hij doet. Dat is voor mij genoeg. Al die waarom vragen schiet je geen bal mee op. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei HJW:

Das ook een insteek. Ik vind de vragen veel te interessant om te laten liggen.

Ik kijk globaal naar wat er gebeurd. De joden waren een klein volkje zoals de Galliërs uit Asterix  en Obelix in het midden oosten met grote volken als Egypte en Asyrië. Toch wisten ze dikwijls onoverwinnelijk zich van die volken af te schudden met hun hoogstaande moraal en Godsdienst. Het heeft zo'n invloed gehad dat de hele wereld het er duizenden jaren later er nog over heeft. 

Nederland is trouwens ook wel een apart land. Het is klein. Het stelt geen barst voor in de wereld en toch voelen wij ons superieur! Echt bescheiden zijn wij nou ook weer niet. We zijn ook nog in een Noorderrijk en een Zuiderrijk uit elkaar gescheurd met de zelfde roots en deels de zelfde taal. We voelen ons zeker meer dan hen. Die domme Belgen haha!

Maar over 2000 jaar... wie zal ons dan nog kennen?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gaitema:

Ik kijk globaal naar wat er gebeurd. De joden waren een klein volkje zoals de Galliërs uit Asterix  en Obelix in het midden oosten met grote volken als Egypte en Asyrië. Toch wisten ze dikwijls onoverwinnelijk zich van die volken af te schudden met hun hoogstaande moraal en Godsdienst. Het heeft zo'n invloed gehad dat de hele wereld het er duizenden jaren later er nog over heeft. 

Nederland is trouwens ook wel een apart land. Het is klein. Het stelt geen barst voor in de wereld en toch voelen wij ons superieur! Echt bescheiden zijn wij nou ook weer niet. We zijn ook nog in een Noorderrijk en een Zuiderrijk uit elkaar gescheurd met de zelfde roots en deels de zelfde taal. We voelen ons zeker meer dan hen. Die domme Belgen haha!

Maar over 2000 jaar... wie zal ons dan nog kennen?

Je schakelt de geschiedkundige kennis geheel uit en dan krijg je vreemde conclusies. Zo'n hoogstaande moraal hadden ze niet. Ze zijn er nog, omdat ze zich nooit geassimileerd hebben en nooit zijn opgegaan in andere volkeren en hun eigen godsdiensten hebben aangehouden.

Daar waar jij ze in het verleden prijst voor hun standvastigheid in hun geloof, fakkel jij ze later af omdat ze Jezus niet als messias zien. Werkelijkheid: ze zijn gewoon hun godsdienst trouw gebleven en hebben de nieuwe constructie van Paulus afgewezen omdat die geheel strijdig was met hun geschriften. Ze zijn trouw gebleven aan hun geloof, ook toen een ander (nieuw) geloof ze heeft vervolgd, verketterd, vermoord.

Zoals ze ook nu nog verketterd worden door conservatieve christenen. Daarom zijn ze er nog, ze zijn standvastig gebleven.

Niet alleen Nederlanders voelen zich superieur, ook christenen......zelfde probleem.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei HJW:

Je schakelt de geschiedkundige kennis geheel uit en dan krijg je vreemde conclusies. Zo'n hoogstaande moraal hadden ze niet. Ze zijn er nog, omdat ze zich nooit geassimileerd hebben en nooit zijn opgegaan in andere volkeren en hun eigen godsdiensten hebben aangehouden.

Daar waar jij ze in het verleden prijst voor hun standvastigheid in hun geloof, fakkel jij ze later af omdat ze Jezus niet als messias zien. Werkelijkheid: ze zijn gewoon hun godsdienst trouw gebleven en hebben de nieuwe constructie van Paulus afgewezen omdat die geheel strijdig was met hun geschriften. Ze zijn trouw gebleven aan hun geloof, ook toen een ander (nieuw) geloof ze heeft vervolgd, verketterd, vermoord.

Zoals ze ook nu nog verketterd worden door conservatieve christenen. Daarom zijn ze er nog, ze zijn standvastig gebleven.

Niet alleen Nederlanders voelen zich superieur, ook christenen......zelfde probleem.

Op deze walgelijke valse beschuldigingen ga ik niet in. Ik laat het hier bij. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Gaitema:

Op deze walgelijke valse beschuldigingen ga ik niet in. Ik laat het hier bij. 

“Christenen” was een te algemene term. Ik doelde op bepaalde groepen. Dus ga ik die aanpassen in “conservatieve christenen”. Daar heb je gelijk in. Mijn fout.

Ook hier op het forum zie je het regelmatig gebeuren: conservatieven die elkaar de tent uitvechten. Dwalingen en valse religies.....de termen komen nogal eens voorbij.

Allemaal superioriteitsdenken.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei HJW:

Christenen” was een te algemene term. Ik doelde op bepaalde groepen. Dus ga ik die aanpassen in “conservatieve christenen”. Daar heb je gelijk in. Mijn fout.

Ook hier op het forum zie je het regelmatig gebeuren: conservatieven die elkaar de tent uitvechten. Dwalingen en valse religies.....de termen komen nogal eens voorbij.

 Allemaal superioriteitsdenken.

Ik begrijp dan eigenlijk niet wat je dan op een Christelijk forum doet. Kom je hier om ons geloof continue af te branden? Je komt hier onzin vertellen dat de leer van Paulus indruist tegen die van de Joden. Hij was zelf Jood! Het is gewoon een voortzetting op het Joodse geloof. Doordat Christus zijn loskoopoffer had gebracht lagen de zaken nu eenmaal anders. Jezus leer ging ook niet tegen die van de Joden in. Integendeel, Hij verdiepte juist de Wet en vervulde hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei sjako:

Ik begrijp dan eigenlijk niet wat je dan op een Christelijk forum doet.

Ik snap ook niet wat jij op een christelijk forum doet. Eigenlijk ook wel: prediken. Want in discussie wil je niet. Je bent alleen bezig om aan te willen tonen dat jouw geloof superieur is aan alle andere geloofsstromingen. Je schroomt niet om de drie-eenheid een grote leugen te noemen. Oftewel: afbranden van andere geloven.

57 minuten geleden zei sjako:

Je komt hier onzin vertellen dat de leer van Paulus indruist tegen die van de Joden

Dat is geen onzin, dat is gewoon te constateren.

Zo vinden anderen hier dat jij onzin komt vertellen dat de drie-eenheid niet correct is. Geen reden voor jou om daarmee te stoppen, dus waarom zou ik wel stoppen ?

57 minuten geleden zei sjako:

Het is gewoon een voortzetting op het Joodse geloof.

Aantoonbare onzin. Je ziet dingen die er niet zijn. Jouw vermeende eenheid tussen NT en tenach is er niet, anders dan met inlegkunde en foutieve interpretaties.

Het zijn gewoon twee compleet verschillende godsdiensten.

57 minuten geleden zei sjako:

Jezus leer ging ook niet tegen die van de Joden in.

Jezus niet, dat klopt. Paulus wel. Jij hebt gekozen voor de Paulus-lijn, de letterknechten/farizeeen variant. Je schampert over de woorden van Jezus, vindt het maar humanistisch. Je bent dan ook geen volgeling van Jezus, maar van Paulus. Je gelooft zijn woorden ook niet. Ik zit veel dichter tegen de gedachten van Jezus aan. Voel me daar meer bij Thuis.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei HJW:

“Christenen” was een te algemene term. Ik doelde op bepaalde groepen. Dus ga ik die aanpassen in “conservatieve christenen”. Daar heb je gelijk in. Mijn fout.

Ook hier op het forum zie je het regelmatig gebeuren: conservatieven die elkaar de tent uitvechten. Dwalingen en valse religies.....de termen komen nogal eens voorbij.

Allemaal superioriteitsdenken.

Staatskerken in het verleden. De bijbel leert nergens om de joden te vervolgen. En wat de joden geloven is nog steeds afkomstig van de Farizeeën die behoorlijk vijandig stonden tegenover Jezus. Ze denken nog steeds God te behagen, door niet te koken op de Sabbath etc...  Paulus sloeg terecht een andere weg in. De weg van je hart en wat de liefde jou ingeeft, door Gods Geest. In plaats van door de mensen bedachte regels en voorschriften die alleen voor Israel gold, in een tijd dat ze de Messias nog niet kenden. En wie is hun Messias dan? 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Gaitema:

Staatskerken in het verleden. De bijbel leert nergens om de joden te vervolgen. En wat de joden geloven is nog steeds afkomstig van de Farizeeën die behoorlijk vijandig stonden tegenover Jezus. Ze denken nog steeds God te behagen, door niet te koken op de Sabbath etc...  Paulus sloeg terecht een andere weg in. De weg van je hart en wat de liefde jou ingeeft, door Gods Geest. In plaats van door de mensen bedachte regels en voorschriften die alleen voor Israel gold, in een tijd dat ze de Messias nog niet kenden. En wie is hun Messias dan? 

Ik heb het niet over vervolgen, ik heb het over het zichzelf superieur achten. Wat de joden geloven is afkomstig uit hun geschriften die ze gewoon trouw blijven volgen. Net zoals jij het NT volgt, volgen zij de tenach. Voor jou is de tenach achterhaald, voor anderen is het NT achterhaald.

Je leest teveel karikaturen over de joden en dan krijg je dit verwrongen beeld. Christenen zijn liefdevol, joden letterknechten. Een volledige misvatting van een zeer rijk jodendom, met allerlei tradities. Verdiep je eens in de wijsheden van joodse stromingen. Wat je er nu uitgooit, is een karikatuur. Vol van vooroordelen, misvattingen, gebrek aan kennis. Maar wel snoeihard oordelen. Het siert je niet. Het zegt iets over jou, niet over de joden. Want je hebt geen idee war je het over hebt.

Hun messias ? Die moet nog komen.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei HJW:

Ik heb het niet over vervolgen, ik heb het over het zichzelf superieur achten. Wat de joden geloven is afkomstig uit hun geschriften die ze gewoon trouw blijven volgen. Net zoals jij het NT volgt, volgen zij de tenach. Voor jou is de tenach achterhaald, voor anderen is het NT achterhaald.

Je leest teveel karikaturen over de joden en dan krijg je dit verwrongen beeld. Christenen zijn liefdevol, joden letterknechten. Een volledige misvatting van een zeer rijk jodendom, met allerlei tradities. Verdiep je eens in de wijsheden van joodse stromingen. Wat je er nu uitgooit, is een karikatuur. Vol van vooroordelen, misvattingen, gebrek aan kennis. Maar wel snoeihard oordelen. Het siert je niet. Het zegt iets over jou, niet over de joden. Want je hebt geen idee war je het over hebt.

Hun messias ? Die moet nog komen.

Elke Godsdienst kent goede mensen. Daar gaat het mij niet om. Ook de zwarte kousenkerken kennen oprechte christenen. Toch kan niet iedereen gelijk hebben. Bovendien bestreed jij hun God en beweerde dat ik die als Christen niet kan volgen. Ik bestrijd hun God niet. Ik geloof zelfs dat God hen rijk zegend. Echter hun aanpak is niet de onze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit topic past niet in subforum Theologie. Het is verplaatst.

Er blijkt ook te weinig een positieve opbouwende atmosfeer in het topic te zijn en dus blijft het gesloten. Wie verder wil praten over dingen die hier langs kwamen kan een nieuw topic openen om verder te praten. Bedenk daarbij dan steeds dat het de bedoeling is om enig begrip onder elkaar te krijgen voor verschillende standpunten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid