Spring naar bijdragen

De fractievoorzitter en de kardinaal.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 101
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hey! De term "seculier gedweep" met de islam wordt weer gebezigd. Ik zal maar niet vragen naar voorbeelden, bewijs, onderbouwing of iets dergelijks, want die wordt toch niet gegeven. Oftewel, een opme

Of wellicht met zeer orthodoxe christelijke groeperingen. Zo schijnt de Pius X-beweging, die een zeer traditioneel katholicisme voorstaat en Vaticanum II afwijst, steeds meer voet aan de grond te krij

Het is meer alsof de directie van MacDonalds klaagt dat de zaken in Nederland niet meer goed lopen, omdat in veel vestigingen ze al decennia enkel slappe, verdunde hamburgers verkopen, tegen het belei

1 uur geleden zei Bonjour:

Ik had de link er niet bijgezet omdat @Dat beloof ik deze al geplaatst had, maar inderdaad goed voor de duidelijkheid.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Lobke:

Die bisschop de Korte die begrijpt het een beetje en de beste man heeft tact. Of is dat 'slijmen' @Thorgrem;) Zodra je je laat horen zoals de kardinaal wordt er op gereageerd zoals Klaas deed.

Ik vind het echt mooi om te zien hoe vooral @Robert Franszo'n liefde voor de kerk heeft en ik begrijp dat de liefde voor God daarin de hoofdrol speelt. Bij veel rooms-katholieken is het een liefde voor de kerk, cultuur christenen; kan ook.

Maar waaraan ik me stoor (ook in protestantse kerken) is dat men niet genoeg luistert naar leden die niet uit de voeten kunnen met bepaalde zaken. En dan gaat het niet over; wel of niet opwekking zingen een band of koor in de kerk. Het zijn grotere vragen het is niet kunnen accepteren dat er zoveel buitensluiting is.

De meeste rooms-katholieke jongeren stellen er misschien geen vragen meer over; we gebruiken condooms als we seks voor het huwelijk hebben, we laten de kerk er gewoon buiten. We zijn homoseksueel nou die enkele keer dat we in de kerk komen hebben ze toch niet door dat ik een relatie heb, we kunnen ons huwelijk niet "consumeren'' mijn man heeft een dwarsleasie, nou dan trouwen we niet in de kerk.  Abortus de pastoor weet van niets en biechten doe ik toch al weinig. Gescheiden; ach we trouwen wel in het stadhuis, want een tweede huwelijk in de kerk kan niet. Wordt er daardoor minder gescheiden? En zo worden er geen vragen meer gesteld; geen vragen van; "pastoor waarop is dat en dat gebaseerd?" - gelukkig doet @Robert Frans dat hier wel- vragen beantwoorden. Jongeren laten zich niet met een kluitje in het riet sturen omdat iets traditie is. Tenminste als het een traditie is die mensen buitensluit.

En als ze dan ook nog het verkeerde voorbeeld in hun eigen kerk zien tja.........

Zelf heb ik meer dan 10 jaar jeugddiensten in de PKN en ervoor de Gereformeerde Kerk helpen organiseren. Vele positieve ervaringen gehad. Ik dacht van te voren: "wat ik als aantrekkelijk vind aan het christendom, zal anderen ook aantrekken". Zelfs Joop Gottmers met zijn getuigenis, een theaterdienst van de Youth For Christ en een rapdienst van de christelijke rapgroep Damascus hebben we in die dienst gehad. Je ziet dan op die momenten de kerk echt voller, maar toch moet ik concluderen, dat je de meeste mensen er niet meer mee kunt bereiken. Hoe je ook je best doet. Het is gewoon niet mogelijk. Daarbij kampen de kerken met een tekort aan diakenen en ouderlingen. Ze hebben enorm veel te doen en kunnen gewoon niet meer erbij doen. Uiteindelijk verdween de jeugddienstcommissie en de jeugddiensten, door gebrek aan vrijwilligers. Achteraf bleken mensen te klagen dat er geen jeugddiensten meer zijn, maar ja.. als we wel leuke diensten een keer willen bezoeken, maar er verder geen energie in willen steken, is dat het logische gevolg.

Nieuwe initiatieven komen gelukkig wel weer van de grond. De tienerkerk trekt veel bekijks van tieners met hun ouders, die zo ook weer in de kerk komen (weet ik van mijn familie). Het is goed je te blijven ontwikkelen. Echter moet gezegd, je doet het altijd voor een relatief kleine groep. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Bonjour:

In dit interview valt mij de Katholiek theoloog Frank Bosman aan het begin direct op. Hij geeft aan dat het niet eens is met de "lelijke" brief, omdat “die is geschreven op VVD papier en daarmee een politieke lading krijgt in plaats van een persoonlijke”.
Ja, hallo! Dijkhoff reageerde op de kardinaal en het is de kardinaal die begint over (ik citeer) “Klaas Dijkhoff van de VVD”. Dan moet je niet raar staan kijken dat die Klaas Dijkhoff van de VVD vervolgens ook reageert als Klaas Dijkhoff van de VVD.
Wim Eijk van de RK-kerk zit hier ook in als Wim Eijk van de RK-kerk.
Bosman heeft hiermee voor mij al direct af gedaan. Dit is commentaar op kleuter niveau. De kerk mag er wel op wjjzen dat Dijkhoff van de VVD is, maar andersom mag die niet namens de VVD spreken? Ga toch fietsen......

Bisschop Gerard de Korte daarentegen komt in dit interview over als een redelijk man. En dat komt door zijn toon. Het knappe van die man is dat hij daarnaast eigenlijk hetzelfde zegt als Bosman over het briefpapier, maar dat dit dan toch redelijker overkomt. Dat is knap van hem. Hij heeft vast meer communicatie ervaring dan Wim Eijk. Een goede zet van de RK-kerk om hem in deze naar voren te schuiven.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eén ding valt me wel op. Je krijgt iemand als Dijkhoff niet terug de kerk in doordat je het belang van de kerk in het verleden weet te benadrukken. Dijkhoff is samen met zovele anderen de basis van het geloof kwijt. Hij gelooft niet meer dat Jezus is opgestaan. Als je dat wel geloofd, blijf je wel bij een kerk. Geloof je dit niet, is het geloven niet meer dan een traditie. En dat is niet genoeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Bonjour:

Eén ding valt me wel op. Je krijgt iemand als Dijkhoff niet terug de kerk in doordat je het belang van de kerk in het verleden weet te benadrukken.

Dat kunnen we pas zeggen als Dijkhoff is overleden.

4 minuten geleden zei Bonjour:

Dijkhoff is samen met zovele anderen de basis van het geloof kwijt. Hij gelooft niet meer dat Jezus is opgestaan.

Heeft hij dat zelf gezegd?

4 minuten geleden zei Bonjour:

Als je dat wel geloofd, blijf je wel bij een kerk.

Dat hoeft niet.

4 minuten geleden zei Bonjour:

Geloof je dit niet, is het geloven niet meer dan een traditie.

Dat hoeft ook niet.

4 minuten geleden zei Bonjour:

En dat is niet genoeg.

En ook dat hoeft niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-9-2018 om 19:00 zei Dat beloof ik:

Tussen de Prinsjesdag perikelen door speelt zich een verhaal af dat werkelijk uniek in de Nederlandse geschiedenis.

[...]

Zomaar wat gedachten.

1. Wat een onzinnig non-nieuws. Goh, iemand schrijft zich uit, het is een fractievoorzitter van de grootste partij. Tja, Relie nieuws is blijkbaar heel erg selectief nieuws. Iemand loopt een discussie in de krant te voeren. En vervolgens schijnt die persoon, die al niet religieus 'actief' is uit. Nou, nieuws hoor... Tony Blair werd katholiek lid, was ook geen voorpagina nieuws. Terwijl ik dat boeiender vond. Niet omdat hij lid werd, maar dat dit in het Verenigd Koninkrijk blijkbaar pas kan nadat hij premier af was. Scheiding kerk en staat is daar niet echt.

2. Die hele fractievoorzitter kan me gestolen worden. Populistische VVD-er. Om te beginnen stem ik liever niet dan dat ik op de dvd stem. Maar de laatste tijd weet de dvd ook wel fractie voorzitters te kiezen die vooral stemmingmakers zijn. Ik snap echt niet waarom er mensen op die gast stemmen. 
En dat laatste akkefietje, oehoe, ik krijg kritiek, ik schrijf me uit... Alsof Van Eijk Jezus is... Als hij dat zou doen met elke dvd politicus, hoe vaak zou hij dan niet zijn lidmaatschap hebben opgezegd? Dit is een leeg statement...

3. Ik ben ook geen fan van de bisschop van Utrecht. Ik vind hem academisch wereldvreemd, bot in de communicatie; niet empathisch en niet pastoraal, en gezag ondermijnend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Bonjour:

Eén ding valt me wel op. Je krijgt iemand als Dijkhoff niet terug de kerk in doordat je het belang van de kerk in het verleden weet te benadrukken. Dijkhoff is samen met zovele anderen de basis van het geloof kwijt. Hij gelooft niet meer dat Jezus is opgestaan. Als je dat wel geloofd, blijf je wel bij een kerk. Geloof je dit niet, is het geloven niet meer dan een traditie. En dat is niet genoeg.

Je slaat de spijker op zijn kop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Olorin:

?
Je bent lief!

Leuke reactie voor een discussie forum!
Inhoudelijk èn sterk!

Tsja, jij begint met 'wat een onzinnig non-nieuws'. ..

Ps. De gevoelens zijn niet wederzijds. Probeer iemand anders. 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Olorin:

Zomaar wat gedachten.

1. Wat een onzinnig non-nieuws. Goh, iemand schrijft zich uit, het is een fractievoorzitter van de grootste partij. Tja, Relie nieuws is blijkbaar heel erg selectief nieuws. Iemand loopt een discussie in de krant te voeren. En vervolgens schijnt die persoon, die al niet religieus 'actief' is uit. Nou, nieuws hoor... Tony Blair werd katholiek lid, was ook geen voorpagina nieuws. Terwijl ik dat boeiender vond. Niet omdat hij lid werd, maar dat dit in het Verenigd Koninkrijk blijkbaar pas kan nadat hij premier af was. Scheiding kerk en staat is daar niet echt.

En dan was het geen eens komkommertijd. :)

Reli nieuws is zeer selectief, zeker in de seculiere media. Zeer belangrijke reli zaken komen zelden aan bod, terwijl dit nieuws een prominente plek krijgt.

Heb je bijvoorbeeld in de seculiere media meegekregen dat de Russisch-orthodoxe Kerk de banden met het patriarchaat van Constantinopel gaat verbreken? Dat is pas wereldnieuws. Helaas krijgt de gemiddelde Nederlander er niets van mee. De Nederlandse seculiere media begint steeds meer het Hart van Nederland te worden van de nieuwsvoorziening. 

15 uur geleden zei Olorin:

2. Die hele fractievoorzitter kan me gestolen worden. Populistische VVD-er. Om te beginnen stem ik liever niet dan dat ik op de dvd stem. Maar de laatste tijd weet de dvd ook wel fractie voorzitters te kiezen die vooral stemmingmakers zijn. Ik snap echt niet waarom er mensen op die gast stemmen. 
En dat laatste akkefietje, oehoe, ik krijg kritiek, ik schrijf me uit... Alsof Van Eijk Jezus is... Als hij dat zou doen met elke dvd politicus, hoe vaak zou hij dan niet zijn lidmaatschap hebben opgezegd? Dit is een leeg statement...

Ik heb in mijn leven meerdere malen VVD gestemd. Ben dan ook liberaal opgevoed. En Dijkhoff als fractievoorzitter vind ik geen onaangename kerel zo op het eerste gezicht. Verder is de VVD wel een politieke organisatie waar de laatste jaren veel relletjes geweest zijn. Stemmen op de VVD zal ik voorlopig zeker niet doen en heb dat de afgelopen jaren ook al niet meer gedaan.

 

15 uur geleden zei Olorin:

3. Ik ben ook geen fan van de bisschop van Utrecht. Ik vind hem academisch wereldvreemd, bot in de communicatie; niet empathisch en niet pastoraal, en gezag ondermijnend. 

Ook geen fan hier en kan je mening beamen. Eijk heeft dan wel weer andere kwaliteiten. Hij is realistisch in zijn toekomstbeeld, is een goede saneerder en hij kan geweldig inspirerend preken om maar eens 3 positieve eigenschappen van hem te benoemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Thorgrem:

Heb je bijvoorbeeld in de seculiere media meegekregen dat de Russisch-orthodoxe Kerk de banden met het patriarchaat van Constantinopel gaat verbreken? Dat is pas wereldnieuws.

Hoezo wereldnieuws? Het rommelt al eeuwen in de oosters orthodoxe gemeenschappen. Daar kunnen de protestanten, gereformeerde en al die denominaties nog wat van leren op dat gebied! Wereldnieuws was geweest als ze gebroederlijk met elkaar in gesprek waren gegaan over hun verschillen van inzicht ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Thorgrem:

En dan was het geen eens komkommertijd. :)

Reli nieuws is zeer selectief, zeker in de seculiere media. Zeer belangrijke reli zaken komen zelden aan bod, terwijl dit nieuws een prominente plek krijgt.

Heb je bijvoorbeeld in de seculiere media meegekregen dat de Russisch-orthodoxe Kerk de banden met het patriarchaat van Constantinopel gaat verbreken?

Worden het dan geen protestanten?

En waarom gaan ze met Constatinopel breken?

 

 

6 uur geleden zei Thorgrem:

Ook geen fan hier en kan je mening beamen. Eijk heeft dan wel weer andere kwaliteiten. Hij is realistisch in zijn toekomstbeeld, is een goede saneerder en hij kan geweldig inspirerend preken om maar eens 3 positieve eigenschappen van hem te benoemen.

Ik vond in het artikel zijn liefde voor Jezus wel mooi en inspirerend om te lezen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is het toch al weer een tijdje Istanboel, maar goed laten we het er maar op houden dat kerkelijke leiders nogal conservatief zijn wat betreft naamswijzigingen.

In ieder geval gaan Eijk en Dijkhoff met elkaar praten, zo heeft Dijkhoff laten weten. Waarschijnlijk in Utrecht, dat vroeger gewoon Utrecht heette.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Gaitema:

Worden het dan geen protestanten?

Nee, volgens mij gaat dat niet zo. Alhoewel, misschien als je het in de letterlijke zin verstaat als in protesteren. ;)

14 uur geleden zei Gaitema:

En waarom gaan ze met Constatinopel breken?

IK las er hier iets over; https://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuws/russisch-orthodoxe-kerk-verbreekt-banden-met-het-patriarchaat-van-constantinopel

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Gaitema:

Worden het dan geen protestanten?

Had begrepen dat de verschillende patriarchen in de orthodoxe Kerk zich vrij zelfstandig tot elkaar verhouden en slechts middels concilies gezamenlijke besluiten nemen. Het is geen wereldwijde organisatie met een paus zoals de katholieke Kerk die heeft, maar een verzameling nationale kerken, verenigd door liturgie en leer, die (min of meer) met elkaar samenwerken en soms elkaar de tent uitvechten.
De Russische Kerk blijft dus wel gewoon orthodox, met alle leerstellingen en sacramenten die erbij horen, maar heeft nu ruzie met Constantinopel en wel tot op liturgisch niveau. Wat dan wel weer behoorlijk fundamenteel is in orthodox verstaan.

Als de Russische Kerk daadwerkelijk zich zou afscheiden of afgesneden zou worden van de orthodoxe Kerk, bijvoorbeeld door excommunicatie door de andere patriarchen of door vrijwillige uittreding, dan zou je inderdaad van een "protestantse situatie" kunnen spreken.
Hoewel de kans waarschijnlijk vrij klein is dat de Russen dan voortaan op hele noten berijmde psalmen uit een bijbel met maar 66 boeken zouden gaan zingen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Had begrepen dat de verschillende patriarchen in de orthodoxe Kerk zich vrij zelfstandig tot elkaar verhouden en slechts middels concilies gezamenlijke besluiten nemen. Het is geen wereldwijde organisatie met een paus zoals de katholieke Kerk die heeft, maar een verzameling nationale kerken, verenigd door liturgie en leer, die (min of meer) met elkaar samenwerken en soms elkaar de tent uitvechten.
De Russische Kerk blijft dus wel gewoon orthodox, met alle leerstellingen en sacramenten die erbij horen, maar heeft nu ruzie met Constantinopel en wel tot op liturgisch niveau. Wat dan wel weer behoorlijk fundamenteel is in orthodox verstaan.

Als de Russische Kerk daadwerkelijk zich zou afscheiden of afgesneden zou worden van de orthodoxe Kerk, bijvoorbeeld door excommunicatie door de andere patriarchen of door vrijwillige uittreding, dan zou je inderdaad van een "protestantse situatie" kunnen spreken.
Hoewel de kans waarschijnlijk vrij klein is dat de Russen dan voortaan op hele noten berijmde psalmen uit een bijbel met maar 66 boeken zouden gaan zingen. ;)

?

Inderdaad. Dat denk ik ook niet. 

5 minuten geleden zei Robert Frans:

Het urenlang staand zingen van liederen met veel herhalingen zijn ze al eeuwenlang gewend, dus wie weet. :+

Cool!!!

4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Volgens mij is het toch al weer een tijdje Istanboel, maar goed laten we het er maar op houden dat kerkelijke leiders nogal conservatief zijn wat betreft naamswijzigingen.

In ieder geval gaan Eijk en Dijkhoff met elkaar praten, zo heeft Dijkhoff laten weten. Waarschijnlijk in Utrecht, dat vroeger gewoon Utrecht heette.

Gaat het gesprek in het Latijn gevoerd worden?

3 uur geleden zei Thorgrem:

Nee, volgens mij gaat dat niet zo. Alhoewel, misschien als je het in de letterlijke zin verstaat als in protesteren. ;)

Zij protesteren flink! :)

maar eigenlijk is dat het zelfde als die situatie van de Anglicanen in Engeland. Woedend op Rome stapten ze er uit en beginnen voor zichzelf met een eigen Paus. Al hoewel we de kopten ook geen protestanten noemen.

3 uur geleden zei Thorgrem:

Het raakte hen in hun nationale Russische trots. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Gaitema:
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Volgens mij is het toch al weer een tijdje Istanboel, maar goed laten we het er maar op houden dat kerkelijke leiders nogal conservatief zijn wat betreft naamswijzigingen.

In ieder geval gaan Eijk en Dijkhoff met elkaar praten, zo heeft Dijkhoff laten weten. Waarschijnlijk in Utrecht, dat vroeger gewoon Utrecht heette.

Gaat het gesprek in het Latijn gevoerd worden?

Ik vermoed gewoon Nederlands met links en (voornamelijk) rechts wat Brabantse accenten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid