Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voor mij is het momenteel een strijdvraag of ik niet te passief ben. Later meer daarover.

@Willempie,  

Jullie zijn ook milder geworden in commentaar door de jaren heen ? Het valt me inderdaad op dat hij rustiger aandoet. Geen rake klappen meer ? Maar goed, de profetie over 2018 vind ik van hem zel

2 uur geleden zei Robert Frans:

Zou je daar iets meer informatie over willen geven? Ik denk dat veel users, mij incluis, niet weten wat de Lakeland Opwekking is.

@Robert Frans je hebt jaren geleden misschien wel van Todd Bentley gehoord, die gebedsgenezer/ spreker in Lakeland Amerika. Door sommigen verheven door anderen verguisd. 
Vooral bekend in de pinkster/charismatische bewegingen.
Een man die rijk werd over de ruggen van zieken, maar goed dat is hoe ik het zie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lakeland_Revival

Wat ik lees stierf Lakeland een stille dood toen Todd Bentley een buitenechtelijke relatie had en van zijn voetstuk viel.

Nog zo'n charismatische genezer die rijk werd omdat hij "de gave van genezing" dacht te hebben. Mag ik het triest vinden?

 

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Gaitema:

Dat is het enige wat ik er niet uit opmaakte, dat hij er rijk van werd. Hij woonde in een caravan meende ik.

Maar inderdaad, over hem gaat het.

@Gaitema,

Je kunt gelijk hebben, ik was in de war met Benny Hinn. Ik zoek het op.:)

Inderdaad kan ik niets vinden dat hij zich verrijkte. Maar persoonlijk vond ik hem maf bezig. Met geloof heeft het m.i weinig te maken, maar goed men kan dat anders zien.

@Willempie,

Hoe zie jij dit? En waarom denk je dat een stil gebed van minder waarde is dan een gebed hardop uitgesproken. Jezus hoort je stille gebed toch? En wat zegt Jezus hierover?

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Lobke:

Hoe zie jij dit? En waarom denk je dat een stil gebed van minder waarde is dan een gebed hardop uitgesproken. Jezus hoort je stille gebed toch? En wat zegt Jezus hierover?

Het voelt niet goed aan. Over bidden zegt Jezus dat je dat in de binnenkamer moet doen en in ieder geval niet om indruk op anderen te maken. Later meer.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn bericht heb ik per ongeluk verwijderd. Maar de TS er kan dit misschien wel uitleggen wie Todd Bentley is

3 minuten geleden zei Willempie:

Het voelt niet goed aan. Over bidden zegt Jezus dat je dat in de binnenkamer moet doen en in ieder geval niet om indruk op anderen te maken.

Waarom voelt een stil gebed dan niet goed aan? Het zou voor mij minder manipulerend overkomen. Je kunt toch ook gewoon zeggen dat je thuis voor die persoon bidt. Het gaat toch om de intensie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Lobke:

Waarom voelt een stil gebed dan niet goed aan? Het zou voor mij minder manipulerend overkomen. Je kunt toch ook gewoon zeggen dat je thuis voor die persoon bidt. Het gaat toch om de intensie?

Voor mij is het momenteel een strijdvraag of ik niet te passief ben. Later meer daarover.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Willempie:

Voor mij is het momenteel een strijdvraag of ik niet te passief ben. Later meer daarover.

Jouw kameraad zal jou vast niet veroordelen om jouw intentie voor hem te willen bidden. Je kan mogelijk een tussenvorm kiezen. Vragen aan God of Hij zich wil tonen, als het in Zijn wil is. Het is altijd afwachten of God geneest. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Lobke:

@Gaitema,

Je kunt gelijk hebben, ik was in de war met Benny Hinn. Ik zoek het op.:)

Inderdaad kan ik niets vinden dat hij zich verrijkte. Maar persoonlijk vond ik hem maf bezig. Met geloof heeft het m.i weinig te maken, maar goed men kan dat anders zien.

Van Benny Hinn weet ik niet veel af. Ik kreeg een keer mee dat hij zijn fila ter beschikking had gesteld aan zwervers. Hij zou zelf er amper zijn, omdat hij de hele wereld over gaat. Later zou God hem duidelijk gemaakt hebben, dat Hij het mooi zou vinden, als hij zijn fila helemaal zou verkopen. Dat heeft hij gedaan en sinds dien voelt hij zich er een stuk prettiger bij. We moeten hierbij ook bedenken dat in de VS rijkdom geen schande is, in tegenstelling tot het meer armoede in het geloof verheerlijkende Europa. Denkende aan monniken die de gelofte van armoede afleggen. Terwijl in de VS de American dream als een zegen van God wordt ervaren. En dan valt het op dat dwars tegen deze Amerikaanse geluiden in, Benny Hinn toch zich aangesproken wist door God om zijn Fila te verkopen en een kleinere woning te betrekken. 

Wat vallen in de Geest betreft, het komt wel meer voor. In mijn familie is iemand het ook overkomen bij het bezoeken van een bijeenkomst, hoewel ze er sceptisch tegenover stond. Eenmaal de handen opgelegd ervoer ze God zo Alde barstens sterk, dat ze niet op haar benen kon staan en eenmaal liggend ervoer ze hoe de Geest van God door haar heen stoomde en wist ze, "nu is God er voor mij" en dat was genoeg. Daarna is ze een gereformeerde dominee geworden.  Bij die ene wonderbaarlijke ervaring is het gebleven.

Je moet het je zo voorstellen, als God Zijn liefde zo sterk door ons heen laat stromen, dat we het nog net aankunnen, dan kunnen we gewoon door de enorme druk van deze Goddelijke Energie niet op onze benen blijven staan. Het is als een flinke lading stroom dat door je heen gaat, maar dan op een heerlijke Goddelijke manier.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Robert Frans:

Zou je daar iets meer informatie over willen geven? Ik denk dat veel users, mij incluis, niet weten wat de Lakeland Opwekking is.

Ja, Wikipedia geeft er goed info over:

Citaat

Lakeland Revival

Naar navigatie springen Naar zoeken springen

De Lakeland Revival of Florida Healing Outpouring was een christelijke opwekking die begon op 2 april 2008. De Canadese evangelist en gebedsgenezer Todd Bentley (1976) van de Fresh Fire Ministries was op die datum uitgenodigd door pastor Stephen Strader van de Ignited Church in Lakeland in de Amerikaanse staat Florida. Bentley zou voor de duur van vijf dagen in Lakeland verblijven, maar bleef uiteindelijk zes maanden. De opwekking stond bekend om zijn charismatische uitingen, met extatische en lichamelijke manifestaties, gebedsgenezing en geclaimde wonderen.

Door uitzendingen op internet (van met name God.tv) werd de opwekking binnen korte tijd over de hele wereld bekend onder pinkstergelovigen en charismatische christenen, die in groten getale naar Lakeland afreisden.[1] Ook gelovigen uit Nederland kwamen naar Lakeland. Onder hen bevonden zich, naar men zegt, twintig Bunschoters en vijfentwintig inwoners uit Almere. De Lakeland Revival wekt daarmee associaties op met katholieke pelgrimsoorden. Op deze specifieke protestantse plek wilden gelovigen gesticht of opgewekt worden en werd naar genezing gezocht.[2]

In veel opzichten is de Lakeland Revival vergelijkbaar met opwekkingen uit de jaren negentig van de twintigste eeuw, zoals de Toronto Blessing en de Brownsville Revival in Pensacola. De nadruk van de Lakeland Revival lag echter meer op goddelijke genezing en de roep tot evangelisatie. Daarnaast was de Lakeland Revival nauwelijks los te zien van de persoon Todd Bentley, en duurde de opwekking veel korter dan de eerder genoemde opwekkingen.

Verhalen[bewerken]

Tijdens de opwekking gingen volgens de volksverhalen blinden weer zien, stonden lammen op uit hun rolstoelen en verdwenen tumoren. Een meisje getuigde op de site God.tv dat zij was gebeten door een vampier, en opstond uit de dood. In totaal herrezen volgens de verhalen dertien mensen uit de dood. Eén van hen stond tijdens zijn begrafenis op uit zijn kist terwijl er een uitzending van Bentley werd vertoond. Zowel op internet als op de podia werden getuigenissen van bezoekers en kijkers getoond. Bentley genas ook via de digitale snelweg en satelliet. Terwijl hij zijn handen zegenend op de laptop hield, kwamen er via de chat berichten over genezingen binnen vanuit de hele wereld.[2]

Gelovigen meenden ook gouden tanden te hebben verkregen na hun bezoek aan de Lakeland Revival. Hiervan getuigde onder meer een echtpaar uit Barneveld. Eerder vertelde Yvette Lont dat zij tijdens de Toronto Blessing, die zij bezocht, een gouden tand had gekregen. Gelovigen meenden plotseling een gouden (of platina of zilveren) vulling of kies te hebben gekregen. Soms verscheen er zelfs een afbeelding van een duif of een kruis op of in een tand. Wetenschappelijk gezien is hier sprake van ostension: volkskundigen hebben herhaaldelijk laten zien hoe een bestaand verhaal (in dit geval over het spontaan ontstaan van gouden tanden) door een verteller wordt getransformeerd tot een zelfbeleefde ik-vertelling.[3]

Deze tijdens en na de Lakeland Revival geuite volksverhalen worden wetenschappelijk als moderne exempelen aangeduid: exemplarische verhalen die een spiritueel bewijs zouden moeten leveren.

Kritiek[bewerken]

Sceptici vonden de christelijke bewijzen van de tijdens de Lakeland Revival geuite 'distant healing' te mager en getuigden van een gebrek aan wetenschappelijk inzicht. Bij distant healing wordt de lichamelijke en emotionele toestand van anderen op afstand beïnvloed. Het gaat volgens deze zienswijze vooral om de verwachtingen van patiënten en de persoonlijke aandacht die ze van gebedsgenezers ontvangen. Godsdienstwetenschapper Joke van Saane zegt dat er als er sprake is van genezingen, het vooral om vage, psychische aandoeningen gaat.[4]

Ook onder christenen was de kritiek op de Lakeland Revival hevig te noemen. Meerdere christenen spraken niet over een opwekking, maar over genezingscampagnes. Veel Nederlandse christenen wilden niet met de Lakeland Revival en Bentley worden geassocieerd. Mensen die over de wonderen getuigden werden door andere gelovigen als 'slechte christenen' gezien. De opwekking heeft dan ook voor veel onrust gezorgd in de protestant-charismatische kringen.[5]

De opwekking in Lakeland ging in feite als een nachtkaars uit. De evangelist Bentley bleek een relatie te hebben met een vrouwelijk staflid (met wie hij later trouwde) en de 'protestantse heilige' viel voor velen van zijn voetstuk.[2]

Zelf wil ik er aan toe voegen dat onder charismatische christenen ook verhalen rondgingen over dat er demonische activiteiten aanwezig waren en mensen er van bevrijdt moesten worden, na het bezoek ervan. Het zou gaan om imitatie van satan om charismatische christenen door wonderen en tekenen op een verkeerde been te zetten. Ondertussen zou er over Jezus amper gesproken worden en de bijbel niet open geslagen worden tijdens de bijeenkomsten. Boodschappen van een zekere engel Emma zou ontvangen worden en doorgegeven worden. Wat in ieder geval te zien is, dat Todd ook een keer de opdracht van God zou hebben gekregen  om met zijn laarzen een kankergezwel uit een vrouw te trappen. Hij zou zo van het podium tegen de vrouw zijn hoofd getrapt hebben. De kankergezwel trok bij de vrouw echter niet weg en ze overleed zelfs sneller door die trap. Als hij mensen aanraakte zei hij standaard: "Bang, in Jesus name!" waarbij bij Bang dan Gods Geest hem zou aanraken. Hij riep ook wel vaak "Fire, fire, fire!" Allemaal om de Heilige Geest enorm krachtig te ontvangen. Ook "angels, angels,angels!!" riep hij met het hele publiek om "engelen" uit te nodigen... Het ging allemaal met een hoop kabaal en herrie. Zo te zien, is er niets meer van over. 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb toch iets gevonden van Todd Bentley van de Lakeland opwekking. Hij heeft niet stil gezeten en heeft een profetie voor 2018:

http://elijahlist.com/words/display_word.html?ID=19276

Wat mij opvalt: wat er geschreven staat is samen te vatten in één zin:

"God brengt een doorbraak in jouw leven. Je zal land innemen in jouw leven. Je financiële problemen zullen oplossen en je zal genezen. Je zal een vruchtbaar mens worden." Dat was het... Ik mis iets. Geen woord over Jezus en Zijn offer aan het kruis. Geen woord over de noodzaak tot bekering, verootmoediging en Gods Liefde. Het gebod de naaste lief te hebben als jezelf en God boven alles valt nergens ook maar indirect uit te halen.

Maar, dit keer wel Bijbelteksten... 

 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, Todd Bentley, die kennen we nog wel ja. Dat was die kerel die mensen meende te kunnen genezen door ze eens stevig in elkaar te beuken. En hoe onvergetelijk was zijn doopformule: "In the Name of the Father, the Son and the holy BAM!!! BAM BAM BAM!!!"
Hier was ook een hele discussie over hem toen hij net populair begon te worden in Amerika (waar anders?). Ik hoop alleen maar dat zijn volgelingen niet al teveel blauwe plekken aan zijn bijeenkomsten overhouden. En natuurlijk ooit eens een fatsoenlijke kerk bezoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me nog wel herinneren dat toen dit ging spelen het ook besproken is hier op Credible. Misschien is er in de archieven wat van terug te vinden. Ik kan me ook herinneren dat ik het toen helemaal niets vond. Daarom is het goed om nu een neutraal Wikipedia wat Gaitema geplaatst heeft terug te lezen. Misschien had ik te snel een oordeel klaarliggen en heeft het uiteindelijk wel vrucht gebracht. Op Wikipedia las ik dat de opwekking uiteindelijk maar iets van een half jaar heeft geduurd en uitgeblazen werd toen bleek dat de voorganger een relatie had met een staflid. Dat vind ik wat vreemd, was dit alles dan zo geconcentreerd op 1 persoon? En heeft hij zelf wel eens teruggeblikt op de hele periode en daar wat over geschreven (of een interview gehouden oid)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is een enorme honger naar charismatische belevingen bij de mensen. Zo'n standaard kerkbezoek is tamelijk saai en onbevredigend.

Tenzij er veel aan zang en aanbidding gedaan wordt.

Wel grappig zulke hocuspocus charlatans, heel Amerikaans.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was het welvaart evangelie en wat is er fijner dan dat je hoort dat het je goed zal gaan. @Gaitema inderdaad de kritiek op hem was dat hij het nauwelijks over God en Jezus had.

Buiten het lichaam treden was ook geliefd maar goed dat kom je niet alleen in het geloof tegen. Hij doet het nu rustiger aan; filmpjes van zijn heftige BAM BAM periode zie ik nauwelijks nog op you-tube.

Het is nu allemaal rustiger geworden als ik zo de filmpjes bekijk, Tod noemt de naam van Jezus en Benny Hinn is ook rustiger. De zalen waar ze spreken zijn wel een stuk kleiner, minder mensen die er op af komen. Als mensen zich er prettig bij voelen dan vallen ze maar in de geest of lachen maar in de geest. Het ergste is de hoop die gegeven wordt aan ongeneeslijke zieken of mensen met een ernstige ziekte die daarna hun bezoeken aan de artsen maar staken.  In Nederland was er TRIN met Matthieu van der Steen https://nl.wikipedia.org/wiki/TRIN_(organisatie)

Journalist Karel Smouter haalde misbruik in een kindertehuis in India naar boven, maar er was gebrek aan bewijs. 

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites

Jullie zijn ook milder geworden in commentaar door de jaren heen ?

Het valt me inderdaad op dat hij rustiger aandoet. Geen rake klappen meer ? Maar goed, de profetie over 2018 vind ik van hem zelf best wel oppervlakkig en een tikkeltje welvaartsevangelie klinkend.

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Lobke:

@Willempie,


 

Dank je! Ik zat een beetje in een crisis. Heb je voor mij gebeden? Want ik denk dat ik er weer uit ben. Ik ben niet tegen de charismatische beweging, verre van dat en dat wist je al. Maar niet alles voelt goed. Ik ben al uit diensten weggelopen en ik kan me herinneren dat ik lang geleden eens in een dienst zat waar twee gasten door de zaal heenliepen en profetieën begonnen uit te spreken over willekeurige mensen. Ik had me toen voorgenomen om, indien één van de twee naar mij toe zou komen, hem een optater te verkopen of zoiets. Nee, niet goed, maar zo bedreigend voelde het, en God is nog niet helemaal met mij klaar. In ieder geval heeft God mij laten zien dat ik de boel niet moet proberen te forceren. Het gaat stap voor stap en moet onder zijn leiding blijven. Anders wordt het niets en doe ik meer schade dan goed. Maar de onderstaande link geeft weer wat ik echt bedoelde en als dit niet echt is dan weet ik het ook niet meer. Ik wil niet sentimenteel doen maar ik heb tijdens het beluisteren van Todd White's getuigenis weer eens sinds lange tijd moeten huilen, van ontroering en dankbaarheid. Want mijn Vader sprak rechtstreeks tot mij. Ik hoop dat jij en anderen er ook iets aan hebben. Het christendom gaat niet over sensatie maar over iets oneindig veel diepers en hogers. Dank je voor je gebed, lieve zuster. Je weet dat ik normaliter niet reageer op de sabbat maar ik vond dit belangrijk genoeg om een uitzondering te maken.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Willempie:

Dank je! Ik zat een beetje in een crisis. Heb je voor mij gebeden? Want ik denk dat ik er weer uit ben. Ik ben niet tegen de charismatische beweging, verre van dat en dat wist je al. Maar niet alles voelt goed. Ik ben al uit diensten weggelopen en ik kan me herinneren dat ik lang geleden eens in een dienst zat waar twee gasten door de zaal heenliepen en profetieën begonnen uit te spreken over willekeurige mensen. Ik had me toen voorgenomen om, indien één van de twee naar mij toe zou komen, hem een optater te verkopen of zoiets. Nee, niet goed, maar zo bedreigend voelde het, en God is nog niet helemaal met mij klaar. In ieder geval heeft God mij laten zien dat ik de boel niet moet proberen te forceren. Het gaat stap voor stap en moet onder zijn leiding blijven. Anders wordt het niets en doe ik meer schade dan goed. Maar de onderstaande link geeft weer wat ik echt bedoelde en als dit niet echt is dan weet ik het ook niet meer. Ik wil niet sentimenteel doen maar ik heb tijdens het beluisteren van Todd White's getuigenis weer eens sinds lange tijd moeten huilen, van ontroering en dankbaarheid. Want mijn Vader sprak rechtstreeks tot mij. Ik hoop dat jij en anderen er ook iets aan hebben. Het christendom gaat niet over sensatie maar over iets oneindig veel diepers en hogers. Dank je voor je gebed, lieve zuster. Je weet dat ik normaliter niet reageer op de sabbat maar ik vond dit belangrijk genoeg om een uitzondering te maken.

 

 

Daar moet ik een keer even voor zitten ;)

Trouwens, gaan door de rijen met een profetie is een mooi gebruik in de charismatische wereld. Mensen worden er echt door bemoedigd als God een Woord van kennis voor hen heeft, zoals dat genoemd wordt in evangelische jargon. Ik ben het zelf nog niet tegen gekomen, moet ik eerlijk zeggen. Wel dat mensen die geraakt werden door een preek naar voren mocht komen. Ik voelde me met vele anderen geraakt en toen ging het als volgt, de Amerikaanse spreker zei dat er iemand in de zaal is die niet bij de gemeente hoorde en met iemand mee gekomen is, of die bij hem wilde komen. Ik keek om me heen en ben toen naar hem toe gelopen met een vuur rood hoofd. Ik was toen als pkn-er met een vriend mee gekomen. Hij had hele liefdevolle bemoedigende woorden. Ik zou volgens God niet zijn wat ik lijk dat ik ben. Ik ben namelijk een boom van een vent van rond de 110 kilo en 1,97 m lang. Echter ben ik volgens God heel liefdevol. Ik moet me alleen niet door anderen in wat ze zeggen naar beneden laten halen.. God zou me tijd geven om me hiervan te herstellen. Te genezen van mijn gevoel van minderwaardigheid dus..

Ik had verwacht dat God me om mijn zonden zou berispen, maar Hij noemde mij juist heel liefdevol. God wist me echt ermee diep te raken. Niet trouwens om mijn ego te strelen, maar juist om niet langer zo hard voor mij zelf te zijn en mij zelf te veroordelen.

God oordeelt juist vaak helemaal niet. We veroordelen steeds ons zelf.

Wat me toen op viel is dat God naar iedereen die Hij aansprak heel positief en opbouwend is 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ooit hoorde ik dat het goed was om te rusten aan Jezus voeten, zeker als je dat zó nodig hebt @Willempie. Nee, geen profetisch woord maar gewoon in een preek. Laat je geen gaven opdringen door mensen. Ik zoek even een varsie;.... op naar het muziek topic.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites

Varsie is toch de taal van Iran?

54 minuten geleden zei Lobke:

Ooit hoorde ik dat het goed was om te rusten aan Jezus voeten, zeker als je dat zó nodig hebt @Willempie. Nee, geen profetisch woord maar gewoon in een preek. Laat je geen gaven opdringen door mensen. Ik zoek even een varsie;.... op naar het muziek topic.

Dat is interessant wat je nu zegt. Ik heb me hier voor een bijbelstudieavond in verdiept en een cursus gevolgd over de gave van profetie. De conclusie daaruit is dat elk Woord dat geïnspireerd is door de Heilige Geest profetie is. Zelfs de ogenschijnlijk gewone geloofsoverdracht of bemoedigingen. Ook een preek van een pastoor of een dominee op de kansel is profetie. 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Gaitema:

Wat is dan geen profetie? Het geen wat gezegd wordt "Wat niet de waarheid van God is". 

In zekere zin geloof ik dat Todd Bentley niet Gods Woord zuiver brengt. Hij zet mensen op het verkeerde been.

 

We moeten bidden om de gave van onderscheiding der geesten. Dat is ook een gave van de Heilige Geest en vooral in onze tijd onmisbaar. Als we die gave hebben ontvangen laat God ons duidelijk weten wat bij Hem hoort en wat niet. Vraag en ontvang! :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Willempie:

We moeten bidden om de gave van onderscheiding der geesten. Dat is ook een gave van de Heilige Geest en vooral in onze tijd onmisbaar. Als we die gave hebben ontvangen laat God ons duidelijk weten wat bij Hem hoort en wat niet. Vraag en ontvang! :)

Dat lijkt me een goede geloofsoefening. Het gekke is, ik ben eigenlijk best wel een slechte bidder. Soms bid ik alleen maar bij het eten ?

Dat ben ik nu weer meer aan het oefenen. Voor jou bidden bijvoorbeeld 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid