Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

55 minuten geleden zei Gaitema:

Dat lijkt me een goede geloofsoefening. Het gekke is, ik ben eigenlijk best wel een slechte bidder. Soms bid ik alleen maar bij het eten ?

Dat ben ik nu weer meer aan het oefenen. Voor jou bidden bijvoorbeeld 

God heeft ons nodig! Hij verlangt ernaar dat we contact met Hem zoeken. Het klinkt misschien ongelooflijk maar het is wel waar. John Wesley stelde alleen maar leiders aan die minstens vier of vijf uur per dag baden. Indien wij geen leider zijn, kunnen we het misschien opbrengen om tenminste een uur per dag tijd te nemen voor onze Schepper? Ik vraag dit niet veroordelend want ik vraag dit ook aan mezelf. Ik huil nu. Het is me in geen jaren meer gebeurd.

n één uur met 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voor mij is het momenteel een strijdvraag of ik niet te passief ben. Later meer daarover.

@Willempie,  

Jullie zijn ook milder geworden in commentaar door de jaren heen ? Het valt me inderdaad op dat hij rustiger aandoet. Geen rake klappen meer ? Maar goed, de profetie over 2018 vind ik van hem zel

2 uur geleden zei Willempie:

God heeft ons nodig!

Is dat zo? Is Hij afhankelijk van ons? Dan houden we maar een hulpeloze God over na de zondeval want die mens laat het toch maar even mooi afweten. Ik stem in met Paulus:

De God, Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is; Deze, zijnde een Heere des hemels en der aarde, woont niet in tempelen met handen gemaakt; En wordt ook van mensenhanden niet gediend, als iets behoevende, alzo Hij Zelf allen het leven, en den adem, en alle dingen geeft; En heeft uit een bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden te voren geordineerd, en de bepalingen van hun woning; Opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten; hoewel Hij niet verre is van een iegelijk van ons. (Hand.17:24-27)

Wij hebben God nodig.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Willempie:

God heeft ons nodig! Hij verlangt ernaar dat we contact met Hem zoeken. Het klinkt misschien ongelooflijk maar het is wel waar. John Wesley stelde alleen maar leiders aan die minstens vier of vijf uur per dag baden. Indien wij geen leider zijn, kunnen we het misschien opbrengen om tenminste een uur per dag tijd te nemen voor onze Schepper? Ik vraag dit niet veroordelend want ik vraag dit ook aan mezelf. Ik huil nu. Het is me in geen jaren meer gebeurd.

n één uur met 

Ik zou niet eens weten hoe ik een uur zou moeten vullen. Ik denk eerlijk gezegd dat God dat ook niet vraagt, niets anders dan gewoon als kind jouw verhaal te delen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gaitema:

Ik zou niet eens weten hoe ik een uur zou moeten vullen. Ik denk eerlijk gezegd dat God dat ook niet vraagt, niets anders dan gewoon als kind jouw verhaal te delen. 

Het was ook absoluut niet bedoeld om iemand iets op te leggen. Gebed als verplichting! Ik moet er niet aan denken! Misschien moet ik mijn diepste zielenroerselen even een tijdje voor me houden. :)

12 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Is dat zo? Is Hij afhankelijk van ons? Dan houden we maar een hulpeloze God over na de zondeval want die mens laat het toch maar even mooi afweten. Ik stem in met Paulus:

De God, Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is; Deze, zijnde een Heere des hemels en der aarde, woont niet in tempelen met handen gemaakt; En wordt ook van mensenhanden niet gediend, als iets behoevende, alzo Hij Zelf allen het leven, en den adem, en alle dingen geeft; En heeft uit een bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden te voren geordineerd, en de bepalingen van hun woning; Opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten; hoewel Hij niet verre is van een iegelijk van ons. (Hand.17:24-27)

Wij hebben God nodig.

Ook dat is waar. Let wel dat in de door jou aangehaalde tekst staat "opdat zij den Heere zouden zoeken.....". Heb jij er een gedachte over waarom God daar belang aan zou hechten?

20 uur geleden zei Gaitema:

Ik had verwacht dat God me om mijn zonden zou berispen, maar Hij noemde mij juist heel liefdevol. God wist me echt ermee diep te raken. Niet trouwens om mijn ego te strelen, maar juist om niet langer zo hard voor mij zelf te zijn en mij zelf te veroordelen.

God oordeelt juist vaak helemaal niet. We veroordelen steeds ons zelf.

Wat me toen op viel is dat God naar iedereen die Hij aansprak heel positief en opbouwend is

Ook dit heb ik gelukkig mogen ervaren! Dank je voor het delen.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Willempie:

Het was ook absoluut niet bedoeld om iemand iets op te leggen. Gebed als verplichting! Ik moet er niet aan denken!

Nu kun je mensen natuurlijk niet met het mes op de keel dwingen hun gebeden te verrichten ("BIDDEN ZUL JIJ, BIDDEN! VOOR MIJ!" :+), maar ik geloof wel dat Christus ons wel degelijk opdraagt te bidden. Dat het gebed allesbehalve een vrijblijvend advies is.

Het gebed is geestelijk voedsel, dat je dagelijks nodig hebt, waarin jij tot God spreekt en God tot jou. Een relatie met God is onmogelijk zonder gebed. Het gebed hoeft dan echt geen uren te duren, men kan in beginsel volstaan met een paar kortere gebeden door de dag heen, bijvoorbeeld driemaal daags het onzevader, maar het is wel goed om er dagelijks echt even tijd voor te nemen.
Om dan je werkzaamheden neer te leggen, je terug te trekken, enkel gericht te zijn op God en in elk geval te probéren niet te verstrooid te zijn. Uiteraard is het altijd goed om tijdens het werk te bidden ("ora et labora"), maar wel ter aanvulling op het gebed om het gebed.
Het is dan ook terecht om geestelijke leiders tot het gebed te verplichten. Vijf uur per dag kan wel érg zwaar zijn, maar in elk geval 's morgens en 's avonds langer dan een kwartier. Zij leven immers in het bijzonder van het gebed en hebben Gods nabijheid juist des te harder nodig.
En hoe kun je iemand nu aansporen tot een biddende relatie met God als je die zelf niet eens onderhoudt?

Moet je dan ook bidden als je geen zin hebt of er totaal niets bij ervaart? Dan juist, want het gebed is, net zoals de liefde, allereerst een zaak van de wil, van trouw.
Zo eet je ook dagelijks je maaltijden, om je lichaam te verzorgen. En zul je niet snel verhongeren omdat je al heel lang geen zin had om te eten. Alleen als je ernstig ziek bent, verlies je misschien de wil om te eten, maar anders is het iets wat er gewoon bijhoort en wat je dus blijft doen.
Zou dat met het gebed dan ook niet zo moeten zijn, om zo je ziel te verzorgen? Niet elke maaltijd zal even lekker of uitgebreid zijn en zo zal ook niet elk gebed even aangenaam of inspirerend zijn. Maar ze voeden je wel.
Je hoeft dan enkel te letten op een zo gezond mogelijke houding tijdens het gebed: nederigheid, eerbied, volharding. In het besef dat je allereerst God wil dienen in het gebed, niet jezelf.
En soms moet je jezelf ertoe aansporen door het gebed even als harde plicht neer te zetten: "Het kan me niet schelen hoe en wat, ik behoor nu te bidden, dus ga ik dat nu doen, of ik dat nu leuk vindt of niet." Alleen zo oefen je werkelijk je vrije wil uit en zul je ook Gods vrede en zegen ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Robert Frans:

Nu kun je mensen natuurlijk niet met het mes op de keel dwingen hun gebeden te verrichten ("BIDDEN ZUL JIJ, BIDDEN! VOOR MIJ!" :+), maar ik geloof wel dat Christus ons wel degelijk opdraagt te bidden. Dat het gebed allesbehalve een vrijblijvend advies is.

Het gebed is geestelijk voedsel, dat je dagelijks nodig hebt, waarin jij tot God spreekt en God tot jou. Een relatie met God is onmogelijk zonder gebed. Het gebed hoeft dan echt geen uren te duren, men kan in beginsel volstaan met een paar kortere gebeden door de dag heen, bijvoorbeeld driemaal daags het onzevader, maar het is wel goed om er dagelijks echt even tijd voor te nemen.
Om dan je werkzaamheden neer te leggen, je terug te trekken, enkel gericht te zijn op God en in elk geval te probéren niet te verstrooid te zijn. Uiteraard is het altijd goed om tijdens het werk te bidden ("ora et labora"), maar wel ter aanvulling op het gebed om het gebed.
Het is dan ook terecht om geestelijke leiders tot het gebed te verplichten. Vijf uur per dag kan wel érg zwaar zijn, maar in elk geval 's morgens en 's avonds langer dan een kwartier. Zij leven immers in het bijzonder van het gebed en hebben Gods nabijheid juist des te harder nodig.
En hoe kun je iemand nu aansporen tot een biddende relatie met God als je die zelf niet eens onderhoudt?

Moet je dan ook bidden als je geen zin hebt of er totaal niets bij ervaart? Dan juist, want het gebed is, net zoals de liefde, allereerst een zaak van de wil, van trouw.
Zo eet je ook dagelijks je maaltijden, om je lichaam te verzorgen. En zul je niet snel verhongeren omdat je al heel lang geen zin had om te eten. Alleen als je ernstig ziek bent, verlies je misschien de wil om te eten, maar anders is het iets wat er gewoon bijhoort en wat je dus blijft doen.
Zou dat met het gebed dan ook niet zo moeten zijn, om zo je ziel te verzorgen? Niet elke maaltijd zal even lekker of uitgebreid zijn en zo zal ook niet elk gebed even aangenaam of inspirerend zijn. Maar ze voeden je wel.
Je hoeft dan enkel te letten op een zo gezond mogelijke houding tijdens het gebed: nederigheid, eerbied, volharding. In het besef dat je allereerst God wil dienen in het gebed, niet jezelf.
En soms moet je jezelf ertoe aansporen door het gebed even als harde plicht neer te zetten: "Het kan me niet schelen hoe en wat, ik behoor nu te bidden, dus ga ik dat nu doen, of ik dat nu leuk vindt of niet." Alleen zo oefen je werkelijk je vrije wil uit en zul je ook Gods vrede en zegen ontvangen.

Dank je voor deze waardevolle woorden. Het is gewoon waar wat je zegt. Nu weer even naar een heeeeele andere kant van het spectrum. Er is toch wel iets bijzonders aan de gang in onze tijd, lijkt me. Een opwekking? Een soort van herhaling van de Jezus beweging in de zestiger en zeventiger jaren van de vorige eeuw? Ik hoop het zo! Wat denk jij hierover? Gruwelijk of heerlijk? Of gematigd wantrouwen? :) 

 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Nu weer even naar een heeeeele andere kant van het spectrum. Er is toch wel iets bijzonders aan de gang in onze tijd, lijkt me. Een opwekking? Een soort van herhaling van de Jezus beweging in de zestiger en zeventiger jaren van de vorige eeuw? Ik hoop het zo! Wat denk jij hierover? Gruwelijk of heerlijk? Of gematigd wantrouwen?

De filmpjes die je toont komen vrij duidelijk voort uit een charismatische beweging. Ook binnen de katholieke Kerk is een charismatische beweging actief en die blijkt her en der inderdaad vooral jongeren te helpen het geloof te vernieuwen. Met rijen voor de biechtstoelen, intensievere beleving van de mis en devotie tot vooral het Vaderhart als gevolgen.
Maar zo zijn er verschillende geloofsbelevingen binnen de Kerk actief die veel of minder vrucht dragen, naar gelang tijd en omstandigheden en met name sinds Vaticanum II zijn er veel nieuwe stromingen opgekomen, van het Neocatechumaat tot de Petrusbroederschap. Doch wel allemaal verenigd rondom Woord en Sacrament, dus binnen het katholieke geloof en daardoor ook goedgekeurd door het Vaticaan.

In het persoonlijk geloofsleven kennen veel gelovigen de zogenoemde getijdenbeweging. De ene periode ben je vol inspiratie en enthousiasme, de andere periode ben je vol dorheid en leegte. Deze perioden wisselen elkaar af en soms duurt een periode langer of korter.
Sommige heiligen, zoals Johannes van het Kruis, spreken zelfs over een "nacht van het kruis," waarin je langere tijd helemaal niets meer voelt, denkt of hoort van God, maar toch Hem blijft gehoorzamen. Om er uiteindelijk sterker, zuiverder en liefdevoller uit te komen, want God werkt juist het diepst als Hij je even "verdooft." Hij kan jou er dan als het ware even niet bij hebben met je mooie gedachten en gevoelens en uiteindelijk wil Hij dat je Hem liefhebt los van wat je voelt of denkt. Dat het letterlijk enkel om Jezus gaat en niet meer om jou.
Geen van deze perioden is echter slechter of beter; hoe je ermee omgaat bepaalt of ze vrucht dragen. Tijdens de hoogtijdagen blijf je nederig en oordeel je niet over hen die niet net zo enthousiast zouden zijn, tijdens de laagtijdagen waak je voor cynisme en blijf je Christus navolgen in gebed, sacrament en naastenliefde.

Ik denk dat het met de Kerk niet veel anders is. Wereldwijd groeit en krimpt zij steeds op andere plaatsen en in andere tijden. Nederland heeft haar hoogtijdagen gekend (het Rijke Roomsche Leven) en lijkt zich nu vrij duidelijk in de laagtij te bevinden, terwijl in andere werelddelen, zoals Afrika, het geloof juist weer groeit.
Maar ik noem het niet voor niets een getijdenbeweging; de tijden wisselen elkaar af en geen enkele tijd staat op zichzelf. Het geloof zal ook in Nederland dus weer terugkomen. Misschien anders dan we ons nu voorstellen, maar wel nog altijd in Woord en Sacrament.
Christus bewaart zijn Kerk en zal er altijd voor zorgen dat we Hem leren kennen en beminnen zoals Hij dat wil, los van de tijden. Er is altijd ruimte voor vernieuwing, voor revitalisering, voor verrijzenis, omdat wij Christus volgen. Ondanks alle zonden, ondanks alle kwaad binnen en buiten de Kerk.
Daarnaast draagt Hij ons op om het geloof te bewaren, de sacramenten juist te blijven vieren en vanuit liefde en compassie te handelen, omdat Hij anders kan besluiten dat als er geen geloof meer is, er dan net zo goed geen Kerk meer kan zijn.

De term opwekking is vooral een charismatische term om de hoogtijdagen aan te duiden. Charismaten gebruiken, zo ik zie, graag grote, epische woorden voor geloofswaarheden die al tweeduizend jaar bekend zijn, en hebben nog weleens de neiging om het wiel opnieuw uit te willen vinden of het werk van de Geest te forceren of in hun eigen kaders te duiden.
Heel klein simpel voorbeeldje in je eerste filmpje: de trailer zegt dat de film helemaal door de Geest is gemaakt: onvoorbereid, zonder planning, etc. Dit stamt uit het idee dat de Geest alleen of voornamelijk werkt op basis van spontaniteit en passie. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Natuurlijk zijn deze gaven van belang, maar de Geest werkt niet zelden juist ook heel geordend, gestructureerd, volgens Schrift en Traditie. Hij werkt ook door de pastoor die zorgvuldig zijn preek voorbereid, Hij werkt ook door een wonderschone liturgie die al eeuwenoud is en waarin onze voorvaderen ons als het ware toezingen en bemoedigen, Hij werkt ook door strak geregisseerde video's heen. En hopelijk ook door veel te lange posts. :+
Voor buitenstaanders kan dat soms zelfs heel saai en menselijk lijken, terwijl Hij zo voor stabiliteit, vrede en sterkte zorgt en zo voor een hele unieke, intieme en mystieke wisselwerking tussen mens en God.
Het één sluit het ander dus niet uit en ik geloof dat dit voor elke gelovige, charismatisch of niet, een essentiële waarheid is.

Tenslotte wat betreft fysieke genezingen: die moeten wel goed onderzocht kunnen worden door onder meer artsen, ook op de lange termijn. Sommigen vinden dat wat kleingelovig klinken, maar we hebben niets aan prachtige wonderverhalen die naderhand helemaal niet waar blijken te zijn of helemaal niet per se bovennatuurlijk geduid hoeven te worden.
Bewuste onwetendheid is geen deugd.
En dan nog, zo is het binnen het katholicisme in elk geval wel, moeten gelovigen altijd vrij zijn om een door de Kerk erkend wonder wel of niet te geloven. Zij behoren immers tot het domein van private openbaringen, ofwel persoonlijke bemoedigingen voor de personen in kwestie om hun geloof te versterken, en maken dus geen deel uit van de algemene geloofsschat van de Kerk.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel veel dank voor je uitgebreide en zorgvuldige antwoord. Nu moet je niet gelijk hoogmoedig worden hoor :+ maar het is de duidelijkste analyse van wat er gaande is die ik tot nog toe heb gelezen of gehoord. Ik heb hier veel aan. Nogmaals mijn dank en ook aan onze Vader voor jou en anderen die zoveel wijsheid en inzicht van Hem mogen ontvangen. Mijn hart schreeuwt: Halleluja!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Willempie:

Ook dat is waar. Let wel dat in de door jou aangehaalde tekst staat "opdat zij den Heere zouden zoeken.....". Heb jij er een gedachte over waarom God daar belang aan zou hechten?

Daar hecht God belang aan omdat Hij ons wil laten leven!

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En ik wou nou net niet van jou lezen dat God ons nodig heeft.

Maar als er sprake is van liefde, zoals je zelf weet, dan zou je ook kunnen stellen dat God ons op een bepaalde manier nodig heeft. Daarmee wordt dan niet bedoeld dat God hulpbehoevend zou zijn maar dat Hij ons nodig heeft om gelukkig te zijn. Het gaat ook verder. God had Abraham nodig en Israël en Esther en Gideon en David en Paulus en ga zo maar door. Hij heeft de Kerk nodig om zijn plan te volvoeren met deze wereld. Jezus deed zijn werk ook niet alleen. Hij had zijn discipelen nodig. Het lichaam kan niet zonder het Hoofd maar het Hoofd kan ook niet zonder het lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Willempie:

Het was ook absoluut niet bedoeld om iemand iets op te leggen. Gebed als verplichting! Ik moet er niet aan denken! Misschien moet ik mijn diepste zielenroerselen even een tijdje voor me houden. :)

Ach weet je, ik mag dat allemaal nog ontdekken. Mijn vrouw met de gave van profetie heb ik daarom ook even naar haar gebedsleven gevraagd en ze zegt: "ik bid vast wel meer dan 5 uur per dag, want ik praat de hele dag door tegen God." 

 

O Help Heer, sta me bij... Wholla, het begin is er ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Maar als er sprake is van liefde, zoals je zelf weet, dan zou je ook kunnen stellen dat God ons op een bepaalde manier nodig heeft.

Op geen enkele manier is Hij afhankelijk van ons, ook niet als object om lief te hebben.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Op geen enkele manier is Hij afhankelijk van ons, ook niet als object om lief te hebben.

Ben ik afhankelijk van mijn vrouw? Is mijn vrouw afhankelijk van mij? Is een kind afhankelijk van ouders? Of ouders van hun kinderen? In stikte zin niet, nee. Was God afhankelijk van Esther? In strikte zin niet want hij had ook een andere manier kunnen gebruiken om zijn volk te redden. Afhankelijk zijn van is m.i. niet exact hetzelfde als nodig hebben, althans zoals het werd bedoeld. Kan God heel zijn zonder dat zijn liefde wordt beantwoord? Kan Hij tot zijn doel komen met zijn schepping als er geen mens is die het allemaal ene moer interesseert?

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Ben ik afhankelijk van mijn vrouw? Is mijn vrouw afhankelijk van mij? Is een kind afhankelijk van ouders? Of ouders van hun kinderen?

Om je beter te voelen toch lijkt mij.

4 minuten geleden zei Willempie:

Afhankelijk zijn van is m.i. niet exact hetzelfde als nodig hebben, althans zoals het werd bedoeld.

Wat is het dan precies?

6 minuten geleden zei Willempie:

Kan God heel zijn zonder dat zijn liefde wordt beantwoord? 

Is God ooit alleen geweest?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid