Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 77
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voor mij is het momenteel een strijdvraag of ik niet te passief ben. Later meer daarover.

@Willempie,  

Jullie zijn ook milder geworden in commentaar door de jaren heen ? Het valt me inderdaad op dat hij rustiger aandoet. Geen rake klappen meer ? Maar goed, de profetie over 2018 vind ik van hem zel

1 minuut geleden zei Willempie:

Helemaal niet natuurlijk.

Nee, dat blijkt.

2 minuten geleden zei Willempie:

Heeft God er dan zoveel behoefte aan om dienaren te hebben en geëerd te worden? Waarom? Dat kan toch niet God's hoogste doel zijn?

Wij zijn zeer waardevol in Gods ogen, getuige de vernedering van Jezus. God heeft alles over om weer verzoend te worden met Zijn waardevolste schepping.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Robert Frans:

 en maken dus geen deel uit van de algemene geloofsschat van de Kerk.

De Kerk mag van mij wel wat nederiger worden hierin. Je kan niet al Gods werk in kaart brengen en in archieven opslaan. Ook valt het niet allemaal te bestuderen voor gelovigen, omdat ze dat archief niet in zijn geheel thuis kunnen hebben. Wat een gelovige gelooft en niet is puur tussen hem en God. De kerk kan daar niet tussen in gaan zitten, maar moet een pas op de plaats maken en nederig zich onderwerpen aan het gezag van Jezus zelf. 

6 uur geleden zei Willempie:

Dank je voor deze waardevolle woorden. Het is gewoon waar wat je zegt. Nu weer even naar een heeeeele andere kant van het spectrum. Er is toch wel iets bijzonders aan de gang in onze tijd, lijkt me. Een opwekking? Een soort van herhaling van de Jezus beweging in de zestiger en zeventiger jaren van de vorige eeuw? Ik hoop het zo! Wat denk jij hierover? Gruwelijk of heerlijk? Of gematigd wantrouwen? :) 

 

Ik geloof dat God zo al 2000 jaar bezig is. :) Wel geloof ik dat we in Nederland door een donker dal gaan, die er bewust is. Jezus is Zijn kerk hier aan het zuiveren. Kerkmuren vallen weg. Christenen steunen steeds minder op eigen inzichten en leren ( ?) bidden..

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Gaitema:

De Kerk mag van mij wel wat nederiger worden hierin. Je kan niet al Gods werk in kaart brengen en in archieven opslaan. Ook valt het niet allemaal te bestuderen voor gelovigen, omdat ze dat archief niet in zijn geheel thuis kunnen hebben. Wat een gelovige gelooft en niet is puur tussen hem en God. De kerk kan daar niet tussen in gaan zitten, maar moet een pas op de plaats maken en nederig zich onderwerpen aan het gezag van Jezus zelf. 

Dus zal ze gelovigen niet verplichten wonderverhalen te geloven, ook als ze de betreffende wonderen erkent. De enige wonderen die we dienen te belijden zijn de wonderen van Christus zelf, in het bijzonder zijn verrijzenis uit de dood.
Daarnaast heeft zij van Christus de verantwoordelijkheid gekregen om haar gelovigen te behoeden voor dwaalleringen en eventuele oplichters. Vandaar dat ze vermeende wonderverhalen altijd onderzoekt op zowel natuurwetenschappelijk als theologisch niveau.
Je kunt misschien nooit alles uitsluiten, maar wat je kunt doen behoor je wel te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Robert Frans:

Dus zal ze gelovigen niet verplichten wonderverhalen te geloven, ook als ze de betreffende wonderen erkent. De enige wonderen die we dienen te belijden zijn de wonderen van Christus zelf, in het bijzonder zijn verrijzenis uit de dood.
Daarnaast heeft zij van Christus de verantwoordelijkheid gekregen om haar gelovigen te behoeden voor dwaalleringen en eventuele oplichters. Vandaar dat ze vermeende wonderverhalen altijd onderzoekt op zowel natuurwetenschappelijk als theologisch niveau.
Je kunt misschien nooit alles uitsluiten, maar wat je kunt doen behoor je wel te doen.

Waar ik tegen aanloop in deze discussies over wonderen, dat dit als excuus wordt gebruikt om zaken moetwillig niet te geloven. Zo van: "ik hoef het niet te geloven, dus doe ik dat ook niet" en daarmee raakt het verwijderd van de eenheid met christenen die wonderen hebben meegemaakt en het haast niet durven te delen en dan ook nog niet geloofd worden.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Gaitema:

Waar ik tegen aanloop in deze discussies over wonderen met katholieken, dat dit als excuus wordt gebruikt om zaken moetwillig niet te geloven. Zo van: "ik hoef het niet te geloven, dus doe ik dat ook niet" en daarmee raakt het verwijderd van de eenheid met christenen die wonderen hebben meegemaakt en het haast niet durven te delen en dan ook nog niet geloofd wordt. Die christenen met ervaringen houden in de PKN (weet ik uit ervaring) uit pure angst voor negative reacties hun mond dicht. En "dit" vind ik nu zo zonde..

Mwah, gezien de enorme toeloop jaarlijks in bedevaartsoorden zoals Lourdes valt het met het niet-geloven van wonderen in de katholieke Kerk wel mee, zou ik zo zeggen... ;) We kennen juist veel prachtige verhalen van heiligen die wonderen verrichtten of meemaakten en wonderen die nog steeds gebeuren.
Er is dus geen sprake van moedwillig niet willen geloven, maar wel van voorzichtigheid als het om (nog) niet erkende wonderen gaat. Hoewel ook niet iedereen zich daardoor laat tegenhouden en ook niet-erkende wonderen daardoor hun schare gelovigen kennen.
Ook staan wonderen nooit op zichzelf, maar verwijzen zij als het goed is altijd naar Christus en brengen zij altijd de werkelijke genezing van de ziel. Uiteindelijk is dat namelijk het doel van elke handeling van Christus, van sacrament tot verschijning: mensen verzoenen met Christus en ertoe bewegen hun vreugde én lijden vredig op te dragen aan Hem.
Het grootste wonder blijft dan ook altijd de eucharistie, als brood en wijn het Lichaam en Bloed van Christus worden. Mocht je moeten kiezen tussen het getuige zijn van een wonder of het bijwonen van een dagelijkse mis, dan kies je het beste voor de mis.

Problemen ontstaan vooral als er gelovigen opstaan, meestal uit extreem-charismatische kring, die menen dat God door hun handen mensen op bovennatuurlijke wijze geneest en vervolgens weinig tot geen kritiek kunnen verdragen.
Ze komen dan met de meest ronkende verhalen over fantastische wonderen, maar na onderzoek blijken die verhalen helemaal niet of slechts deels waar te zijn, of blijkt de genezing tijdelijk te zijn of slechts een placebo-effect. Als je dat dan aanvoert, dan ben je kleingelovig en betwist je Gods werk op aarde. Je bent dan eigenlijk verplicht die verhalen te geloven en deze verkondigers na te volgen.
In die context zul je eventuele wantrouwigheid jegens dergelijke wonderverhalen in traditionelere kerken denk ik moeten zien, naast het gegeven dat in deze kerken dergelijke wonderen sowieso niet de hoofdrol spelen in het grote verhaal (áls ze al geloven dat God ook vandaag wonderen verricht; niet elke protestantse kerk doet dat), maar enkel als persoonlijke bemoediging worden gezien voor mensen die versterking in het geloof nodig hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, de katholieke kerk onderzoekt dan ook geen charismatische wonderen, maar eigenlijk alleen (deels) hun eigen wonderen. Ik vind het twee uitersten. Verplicht zijn we nergens toe, maar voor christenen die ernstig dit zelf met God willen onderzoeken is de hulp van de kerk niet noodzakelijk. Kwestie van bidden, lezen, zoeken en vinden. 

Kijk, ik heb nooit een kerk gehad die wonderen voor mij onderzochten.

Dat van Lourdes trouwens, is dat nou wel echt? ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Gaitema:

Tja, de katholieke kerk onderzoekt dan ook geen charismatische wonderen, maar eigenlijk alleen (deels) hun eigen wonderen.

Elke kerk of kerkgemeenschap is dan ook zelf verantwoordelijk voor het onderzoek naar wonderen binnen diens gemeenschappen.

7 minuten geleden zei Gaitema:

Verplicht zijn we nergens toe, maar voor christenen die ernstig dit zelf met God willen onderzoeken is de hulp van de kerk niet noodzakelijk. Kwestie van bidden, lezen, zoeken en vinden. 

Tja, er is zoveel dat we niet nodig hebben, maar toch graag gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld ook zelf een laboratorium oprichten om wetenschappelijk onderzoek te doen. Of zelf je helemaal verdiepen in alle politieke vraagstukken waarmee de regering te maken heeft.
Alleen kan niet iedereen dat en hebben veel mensen hun eigen werkzaamheden of roepingen, die hun tijd en aandacht vragen. Dus hebben we wetenschappers en politici die grotendeels dat werk ons uit handen nemen. En hebben we toegewijde mensen binnen de Kerk die gedegen, tijdrovend onderzoek doen.
Maar als je daaraan wil meewerken, ben je natuurlijk van harte welkom. Je hoeft er bij het wetenschappelijk gedeelte niet eens katholiek voor te zijn, zelfs niet christelijk.

De vraag is eigenlijk helemaal niet of we wel of niet Gods hulpmiddelen nodig hebben of zouden moeten hebben, maar waarom we niet vrijelijk van zijn hulpmiddelen gebruik zouden maken en deze samen met Hem niet verder zouden mogen ontwikkelen.
Je hoeft niet alles helemaal zelf te doen. Het mág wel als je daarvoor de tijd en gaven hebt, maar het hoeft niet. De Kerk is een Lichaam waar ieder zijn eigen taak en verantwoordelijkheid heeft. Zij is een gemeenschap van gelovigen die sámen Gods werk op aarde verrichten. Van onderzoek tot gebed, van prediking tot liefdadigheid.
En natuurlijk zijn we niet volmaakt, zullen we fouten maken en noem maar op. Maar we kunnen wel van elkaar leren, elkaar opbouwen daarin en zo elkaar tot steun en bemoediging zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Robert Frans:

Elke kerk of kerkgemeenschap is dan ook zelf verantwoordelijk voor het onderzoek naar wonderen binnen diens gemeenschappen.

Wij hadden in Nijverdal een predikant in de PKN die zich verdiepte in de wonderen in de charismatische en de Katholieke gemeenschap.

5 minuten geleden zei Robert Frans:

Tja, er is zoveel dat we niet nodig hebben, maar toch graag gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld ook zelf een laboratorium oprichten om wetenschappelijk onderzoek te doen. Of zelf je helemaal verdiepen in alle politieke vraagstukken waarmee de regering te maken heeft.
Alleen kan niet iedereen dat en hebben veel mensen hun eigen werkzaamheden of roepingen, die hun tijd en aandacht vragen. Dus hebben we wetenschappers en politici die grotendeels dat werk ons uit handen nemen. En hebben we toegewijde mensen binnen de Kerk die gedegen, tijdrovend onderzoek doen.
Maar als je daaraan wil meewerken, ben je natuurlijk van harte welkom. Je hoeft er bij het wetenschappelijk gedeelte niet eens katholiek voor te zijn, zelfs niet christelijk.

De vraag is eigenlijk helemaal niet of we wel of niet Gods hulpmiddelen nodig hebben of zouden moeten hebben, maar waarom we niet vrijelijk van zijn hulpmiddelen gebruik zouden maken en deze samen met Hem niet verder zouden mogen ontwikkelen.
Je hoeft niet alles helemaal zelf te doen. Het mág wel als je daarvoor de tijd en gaven hebt, maar het hoeft niet. De Kerk is een Lichaam waar ieder zijn eigen taak en verantwoordelijkheid heeft. Zij is een gemeenschap van gelovigen die sámen Gods werk op aarde verrichten. Van onderzoek tot gebed, van prediking tot liefdadigheid.
En natuurlijk zijn we niet volmaakt, zullen we fouten maken en noem maar op. Maar we kunnen wel van elkaar leren, elkaar opbouwen daarin en zo elkaar tot steun en bemoediging zijn.

Dat is wel nuttig, en werkt niet in alles. De meeste wonderen die gebeuren worden door de kerken niet onderzocht. In het geval van mijn vrouw kregen we in Ede in de gemeente het voorstel om zich bij het profetisch team te laten onderzoeken of ze werkelijk de gave van profetie heeft. Daar voelde zij niets voor. Ze hoeft hun goedkeuring niet. :)

Lourdes, wat gebeurd daar trouwens?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

God is nergens van afhankelijk.

Nee, maar Hij kan zich wel afhankelijk opstellen indien Hij dat wil. Dat doet Hij met de schepping. Indien de schepping een scheiding veroorzaakt, of een soort van ballingschap, dan gaat God met ons mee in die ballingschap. Daardoor ontstaat lijden, niet alleen bij de mens maar ook bij God. God stelt zich dan op een manier afhankelijk op van mensen. Want wat gaan die mensen nu doen? Gaan ze Hem liefhebben of haten? Of nog erger: Gaan ze Hem totaal negeren? Als je mijn gebrekkige uitleg kunt volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Willempie:

Nee, maar Hij kan zich wel afhankelijk opstellen indien Hij dat wil.

God kan geen dingen doen die tegen Zijn natuur in gaan. Mijn God is in ieder geval niet afhankelijk van mensen. En daar ben ik donders gelukkig om.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Om Hem te dienen en te eren natuurlijk.

God zei: "Ik schep geen welbehagen in offers, maar in daden van barmhartigheid". Hem dienen en eren zijn offers brengen. Daar heeft God geen behoefte aan. Geslijm om Zijn beloningen... *)

God geniet er van als we uit liefde barmhartigheid tonen in deze zondige wereld.

God schiep ons, omdat Hij kinderen wilde om mee om te gaan.

modbreak Trajecto: *) "Geslijm om beloningen"? Graag je wat minder onsmakelijk uitdrukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Gaitema:

God zei: "Ik schep geen welbehagen in offers, maar in daden van barmhartigheid". Hem dienen en eren zijn offers brengen. Daar heeft God geen behoefte aan. Geslijm om Zijn beloningen...

Jij hebt het niet over mijn God. Praatjesmaker. Wat een onzin om met slijmen aan komen zetten, ik ga er maar vanuit dat dit projectie is.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Jij hebt het niet over mijn God. Praatjesmaker. Wat een onzin om met slijmen aan komen zetten, ik ga er maar vanuit dat dit projectie is.

Jouw God ? Wat ik zeg staat gewoon in de bijbel. Ik heb het in een aantekeningenschrift genoteerd van bijbelteksten die ik noteer. Ik eis van jou meer respect voor mijn geloof en geen harde woorden meer. Ik laat me niet meer langer door jou uitschelden, beledigen en kleineren. Er is er maar één die voortdurend vraagt om aanbeden te worden en gediend te worden en zijn naam is Lucifer! Jezus kwam juist om te dienen.

Toen jij weg was kon ik hier rustig met anderen over het geloof praten. Nu je terug bent loop je direct alles weer te verzieken. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Gaitema:

Jouw God ? Wat ik zeg staat gewoon in de bijbel. Ik heb het in een aantekeningenschrift genoteerd van bijbelteksten die ik noteer. Ik eis van jou meer respect voor mijn geloof en geen harde woorden meer. Ik laat me niet meer langer door jou uitschelden, beledigen en kleineren. Er is er maar één die voortdurend vraagt om aanbeden te worden en gediend te worden en zijn naam is Lucifer! Jezus kwam juist om te dienen.

Toen jij weg was kon ik hier rustig met anderen over het geloof praten. Nu je terug bent loop je direct alles weer te verzieken. 

Op een dag, al heel snel, zul je er achter komen dat je zo zeker en vervuld bent van God's liefde, dat gescheld en beledigingen je helemaal totaal niet meer raken. Het is dan jouw probleem niet meer maar van degene die scheldt en beledigt. Want het gaat erom hoe God jou ziet. Alleen dat is dan nog belangrijk. God ziet in jou zijn Zoon Jezus. Hij heeft je ontzettend lief. Je verheugt Hem. :) Ik schrijf dit niet om te slijmen :+ maar omdat het de waarheid is. Dit geldt ook voor Kaasjeskruid trouwens.  

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het staat in Matteüs 9:13 'Overdenk eens goed wat dit wil zeggen: "Barmhartigheid wil Ik en geen offers" '

31 minuten geleden zei Willempie:

Op een dag, al heel snel, zul je er achter komen dat je zo zeker en vervuld bent van God's liefde, dat gescheld en beledigingen je helemaal totaal niet meer raken. Het is dan jouw probleem niet meer maar van degene die scheldt en beledigt. Want het gaat erom hoe God jou ziet. Alleen dat is dan nog belangrijk. God ziet in jou zijn Zoon Jezus. Hij heeft je ontzettend lief. Je verheugt Hem. :) Ik schrijf dit niet om te slijmen :+ maar omdat het de waarheid is. Dit geldt ook voor Kaasjeskruid trouwens.  

Dank je.  Je hebt gelijk. :)

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid