Spring naar bijdragen

ik wil zondag naar een conventie (16)


Aanbevolen berichten

ik ben een 16 jarige jongen.

Mijn 2 vrienden en de vriendin van 1 van die vrienden gaan naar comic-con Utrecht, het is zaterdag en zondag,ik ga sowieso zaterdag maar natuurlijk wil ik ook graag zondag gaan, mijn vader zegt dat het niet goed is, ik zou graag feiten willen weten waarom het niet (of wel) zou mogen want het moet logisch voor me zijn in mijn hoofd, ik wil feiten die op 1 ding richten, ja of nee, ik wacht wel op reacties hierop

 

 

http://www.dutchcomiccon.com/nl

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar wordt per achtergrond verschillend over gedacht. Voor de calvinisten is het een rustdag, naar het sabbat gebod van de tien geboden. Daarop willen ze graag dat iedereen vrij kan krijgen om aan God te wijden en rust te nemen. In principe zullen ze dan niet stimuleren de economie dan onnodig draaiende te houden. Dus ook geen professionele activiteiten bezoeken. Waarschijnlijk wil daarom jouw vader dat je niet op zondag gaat. Mijn ouders zijn ook calvinist, maar iets minder strak daarin. Dat kan per gezin verschillen.

Ik ben nu inmiddels evangelisch. Wij leggen de nadruk erop dat het sabbat gebod van de tien geboden gold als voorafschaduwing voor de grote rust die we ingaan, als we Jezus leren kennen. Dat lees je onder andere in Hebreeën 4. Die rust krijg je van de Heilige Geest, die werkt door je geloof in Jezus. Dat geeft je rust en zo is het een rustdag, iedere dag opnieuw in je hart, ondanks dat we werken. We zullen wel zondag de kerk bezoeken en ook wel een speciale dag van kunnen maken, maar het is geen plicht om er een rustdag van te maken, zoals de calvinisten dat doen. 

Even zo de katholieken. Ze hebben de zondag wel als rustdag, maar niet vanwege het sabbathgebod. Voor hen is het vooral een speciale dag waarop ze stil staan bij het overwinnen van de dood aan het kruis, door Jezus en de opstanding van Hem uit de dood. Omdat het een feestdag is, zal dan voor hen een vrije dag zijn, waarop ze ook naar de kerk gaan. Ze zitten niet vast aan verdere zondagse regels van wat wel en niet mag. Vandaar dat ze ook gerust even een pintje kunnen drinken in de kroeg. Of dus Comiccon bezoeken. 

Voor mij is de evangelische overtuiging eigen geworden en kan ik de katholieke visie ook wel waarderen.

Maar goed, jouw vader is waarschijnlijk overtuigd calvinist. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Jan M.:

ik ben een 16 jarige jongen.

Mijn 2 vrienden en de vriendin van 1 van die vrienden gaan naar comic-con Utrecht, het is zaterdag en zondag,ik ga sowieso zaterdag maar natuurlijk wil ik ook graag zondag gaan, mijn vader zegt dat het niet goed is, ik zou graag feiten willen weten waarom het niet (of wel) zou mogen want het moet logisch voor me zijn in mijn hoofd, ik wil feiten die op 1 ding richten, ja of nee, ik wacht wel op reacties hierop

http://www.dutchcomiccon.com/nl

Naast de goede post van Gaitema is de kwestie eigenlijk vrij eenvoudig. Aangezien je nog bij je pa en ma thuis woont (gezien je leeftijd ga ik daar althans van uit), val je dus ook onder hun verantwoordelijkheid. Dat betekent dat je dit soort dingen inderdaad met hen moet overleggen en zij uiteindelijk het laatste woord hebben.
Je kunt dus je vader zelf hier respectvol vragen over stellen over waarom hij het niet goed vindt, maar zult je dan wel moeten neerleggen bij zijn antwoorden. Als hij na het gesprek met jou nog steeds niet wil dat je op zondag naar die conventie gaat, dan betekent dat voor jou dat je op zondag dus niet gaat.
Zodra je op jezelf woont, kun je tot op zekere hoogte je eigen huisregels opstellen en los van je ouders je geloofsbeleving verder ontwikkelen. Maar tot die tijd heb je rekening te houden met hun wensen en afspraken, ook als je het er zelf niet altijd mee eens zult zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat je als 16-jarige mag is hier te vinden. Daar staat bij:

Citaat

Je mag naar een discotheek of kroeg zonder een volwassene. Maar: je mag geen alcohol drinken.

Ik denk dat de comic-con daar onder valt.

Jou keuze is of je het conflict met je vader aan wilt gaan om door te zetten wat je wilt of je erbij neer te leggen en thuis te blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Jan M.:

ik zou graag feiten willen weten waarom het niet (of wel) zou mogen

Sommigen zullen eeuwig leven, en sommigen zullen eeuwig sterven. Dat klinkt belachelijk.
Dat is waarom zij die eeuwig leven hebben,
van alles zullen doen om te communiceren aan zij die eeuwig sterven,
dat er een eeuwig leven bestaat.

Kenmerk van het eeuwige leven:
1. Er bestaat een God;
2. Die is aanspreekbaar;
3. En die is voor je te winnen;
4. en bereid om jou iets heerlijkers te geven, dan waaraan je even mag proeven in dit leven.

Jou ouders hebben jou, en jij hebt vrienden. Stel dat alleen je vader gelooft.
Hoe communiceert jouw vader dan aan jou en via jou aan jouw vrienden en via jouw vrienden die niet geloven aan hun omgeving,
dat hij het eeuwige leven heeft, en dat ook aan jou mag geven?

Hij zal dingen doen. Mijlpalen zetten. Richting geven.
Goede diengen promoten en geode wetten stellen.
Maar niets van dat alles zal kunnen beiden wat hij heeft, namelijk het geloof zelf.
Dat geloof dat treft en dat valt en dat raakt en dat gaat buiten regels om.

je vader is machteloos; want hoe groot moet zijn geloof zijn, dat het jou ook raakt?
Hoezeer moet hij moeder Theresa zijn om je hart te bereiken?
Hoeveel vrede moet hij op aarde brengen zodat jij graag in zijn spoor volgt?
Hij is machteloos en overgeleverd aan Gods genade voor hem,
of iets daarvan ook jou ten deel zal vallen.

En daarom geeft hij zijn leven over aan de richtlijnen van de leer/schrift/kerk,
In de hoop dat het geheel jou ook bereikt,
Maar met het diepere doel dat jouw ziel en de zielen met wie jij optrekt,
iets van dat heerlijke losgekoppelde van deze aarde meekrijgen.

Jouw zondagsheiliging koppelt je los van deze aarde.
Doe er wat mee, tot eer van je ouders,
om te voorkomen dat het goede daarvan,
tot een smaad en aanklacht wordt voor het geloof
en de heilige naam die ermee is verbonden.

En als jij het alleen al doet tot eer van je ouders,
Is het daarin ook tot eer van God,
en tot een heilige koppeling met je ouders.
Val ze die dag maar "lastig" en beproef ze daarin op hun vruchten van hun geloof,
tot jouw lering en tot jouw behoud.
 

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Jan M.:

ik zou graag feiten willen weten waarom het niet (of wel) zou mogen want het moet logisch voor me zijn in mijn hoofd, ik wil feiten die op 1 ding richten, ja of nee, ik wacht wel op reacties hierop

Het belangrijkste feit:

12 uur geleden zei Jan M.:

ik ben een 16 jarige jongen.

mijn vader zegt dat het niet goed is

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook wij vonden dat jongste niet op zondag naar Lowlands kon, het eerste jaar kwam ze terug en was de hele zondag chagrijnig. Op onze vraag; "voor wie kom je thuis omdat je denkt dat God het niet goed vindt of omdat wij het niet goed vinden?" Haar antwoord was; "omdat jullie het niet goed vinden''. Het jaar erop blijf ze het hele weekend op Lowlands en ik had er vrede mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Jan M.:

Ik trek me er wel een maar mijn vader had geen duidelijke redenen

En iets doen of niet doen uit liefde en respect voor je vader, zou dat je vader niet ontzettend blij en trots maken? Daar ga je je hele verdere leven profijt van hebben. Zelf trok ik me er op jouw leeftijd weinig van aan en ik was op m'n zestiende al het huis uit. Dus heb ik eigenlijk geen recht van spreken. Achteraf gezien had ik hem veel leed en zorgen kunnen besparen. Ik heb hem veel onnodig verdriet gedaan en kan dat nooit meer goedmaken, omdat hij er niet meer is.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Jan M.:

Ik trek me er wel een maar mijn vader had geen duidelijke redenen

Mijn opmerking was richting @Kaasjeskruid. Sorry voor de verwarring.

19 minuten geleden zei Willempie:

En iets doen of niet doen uit liefde en respect voor je vader, zou dat je vader niet ontzettend blij en trots maken? Daar ga je je hele verdere leven profijt van hebben. Zelf trok ik me er op jouw leeftijd weinig van aan en ik was op m'n zestiende al het huis uit. Dus heb ik eigenlijk geen recht van spreken. Achteraf gezien had ik hem veel leed en zorgen kunnen besparen. Ik heb hem veel onnodig verdriet gedaan en kan dat nooit meer goedmaken, omdat hij er niet meer is.

Ik denk dat dit bij volwassen worden hoort. Er komt een moment dat je een conflict krijgt met je ouders omdat je besluiten gaat nemen waar zij het niet mee eens zijn (om wat voor reden dan ook). De truc is om het juiste moment en het juiste conflict te onderkennen. Maar ook dat hoort bij volwassen worden :-)

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Willempie:

En iets doen of niet doen uit liefde en respect voor je vader, zou dat je vader niet ontzettend blij en trots maken? Daar ga je je hele verdere leven profijt van hebben.

En de vader zou kunnen zeggen: jongen, in mijn geloof zou ik dat niet doen, maar je bent in de leeftijd om ook zelf wat keuzes te maken. Welke keuze je ook maakt hierin, ik hou van je en ik vertrouw je.

Enig idee hoeveel de zoon dan van zijn vader zou houden dat zijn vader hem vertrouwt ? Daar gaan ze allebei hun hele verdere leven profijt van hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei HJW:

En de vader zou kunnen zeggen: jongen, in mijn geloof zou ik dat niet doen, maar je bent in de leeftijd om ook zelf wat keuzes te maken. Welke keuze je ook maakt hierin, ik hou van je en ik vertrouw je.

Enig idee hoeveel de zoon dan van zijn vader zou houden dat zijn vader hem vertrouwt ? Daar gaan ze allebei hun hele verdere leven profijt van hebben.

Ja, maar we hebben het nu niet tegen de vader maar tegen de zoon. Zelf heb ik mijn dochter tamelijk streng opgevoed, gewoon omdat ik teveel jonge meisjes naar de bliksem zag gaan. Ze is meerdere malen behoorlijk boos op me geweest maar heeft me wel altijd gehoorzaamd. Jaren later heeft ze me gezegd dat ze me dankbaar is en dat ze het bij haar kinderen net zo gaat doen. Maar het ene sluit het andere natuurlijk niet uit. En we houden ontzettend veel van elkaar! 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Mullog:

Mijn opmerking was richting @Kaasjeskruid. Sorry voor de verwarring.

Dat vind ik een wat pietluttige sorry. Als jij het woordje "ook" gebruikt in die zin:

2 uur geleden zei Mullog:

Op een of andere manier heb ik het beeld dat jij je daar ook nooit zoveel van aantrok ;)

Dan is het logisch dat de ts zich aangesproken voelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Willempie:

Ja, maar we hebben het nu niet tegen de vader maar tegen de zoon. Zelf heb ik mijn dochter tamelijk streng opgevoed, gewoon omdat ik teveel jonge meisjes naar de bliksem zag gaan. Ze is meerdere malen behoorlijk boos op me geweest maar heeft me wel altijd gehoorzaamd. Jaren later heeft ze me gezegd dat ze me dankbaar is en dat ze het bij haar kinderen net zo gaat doen. Maar het ene sluit het andere natuurlijk niet uit. En we houden ontzettend veel van elkaar! 

Niet bij iedereen werkt het gelijk.

En als we het dan tegen de zoon hebben, zou ik zeggen @Jan M.: ga met je vader in overleg, zeg je dat zijn geloof respecteert, en dat je graag wat eigen keuzes wilt maken en dat je graag zijn vertrouwen wilt en dat je dat vertrouwen niet wilt beschamen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessante casus.

Ten eerste: als je 16 bent zijn er best al wel een hoop zaken waarin je zelf beslist. Ik neem aan dat je deze beslissingen baseert op argumenten, je gaat immers niet 'zomaar iets beslissen zonder reden'.
Als zoon wordt je nu geconfronteerd met een mening van je vader: hij vindt het niet goed dat je op zondag naar comic-con gaat.
Je geeft aan dat je vader daar geen duidelijke reden voor heeft.
Als je die zelf ook niet hebt, zou ik gewoon op zondag ook naar comic-con gaan.

Ten tweede: Respect is een veel gehoord woord hier, en respect werkt 2 kanten op.
Als je opgroeit als zoon komen er momenten waarop je eigen beslissingen gaat nemen die soms anders zijn dan die van je vader.
Als vader kijk je anders tegen dergelijke momenten aan, dan als zoon.
Als zoon toon je respect voor je vader, door diens mening aan te horen, daarop te reageren en mee te nemen in je afweging.
Als vader toon je respect door beslissingen weliswaar te bespreken, maar wel aan je zoon over te laten.

Dit proces gaat nooit zonder aanvaringen, want ieder mens is anders.
Als je na afloop maar wel met elkaar de zaak kunt bespreken, zodat je beiden daar van kan leren.

Veel plezier in Utrecht!
 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Vroeger wilde mijn ouders niet dat ik naar de disco ging. Er is immers te veel geweld en dat is eigenlijk ook zo. Ik mocht uiteindelijk mee omdat mijn vrienden mijn ma overhaalde. Echter mocht ik toen geen bier drinken, omdat het niet goed voor me was. Dat was lastig vol te houden. Ik dronk al snel te veel. Uiteindelijk ga ik niet meer naar disco's en drink ik niet zo veel meer. Op een moment kom je er achter dat je ouders dan wel een punt hadden. Echter we gaan wel eens op de zondag naar de Ikea :)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid