Spring naar bijdragen

Het probleem kindermisbruik


Aanbevolen berichten

Hier een topic dat start met citaten die uit een andere draad komen en daar off-topic waren.

Op 3-10-2018 om 15:54 zei sjako:

(...) Kindermisbruik wordt verafschuwd door ons*). Rotte appels heb je er altijd tussen in zo'n grote gemeenschap. Het is niet te vergelijken met de RKK waarbij de geestelijken de daders zijn. Maar ieder misbruik is er een te veel natuurlijk en de broeders doen er alles aan om het uit te bannen.

[ *) onder "ons" wordt verstaan de organisatie van Jehovah's getuigen ]

23 uur geleden zei HJW:

Niet genoeg om de regels aan te passen. Het toepassen van regels is NOG belangrijker. Helaas.

 

9 uur geleden zei sjako:

De regels worden toegepast. Kinderen moeten onder begeleiding van de ouders naar het toilet bijv. Bij een geval van kindermisbruik worden de ouders, verplicht, gewezen op de mogelijkheid aangifte te doen bij de instanties. Het wordt gewoon benoemd tijdens bijeenkomsten. Er wordt veel gedaan om het te voorkomen en het te bestrijden. Ik heb trouwens nog geen een geval meegemaakt. 

 

9 uur geleden zei HJW:

Men laat de regel van het moeten hebben van 2 getuigen niet los. En daarmee wordt er een hoeveelheid kindermisbruik niet opgepakt. Maar het regeltje is heilig. Belangrijker dan het effectief bestrijden van kindermisbruik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • Antwoorden 110
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Klopt, ik beschouw dit dan ook als een aanvulling op mijn schrijven. Daarom schreef ik ook dat het WTG bij gebrek daaraan externe deskundigheid zou moeten aannemen hiervoor. Je kunt dit inderdaad niet

Jezus waarschuwde al dat er wolven in schaapskleren zullen zijn, die de kudde zouden aanvallen en proberen uiteen te jagen. Ik geloof dat de wolven nu werkelijk hun ware aard laten zien en we niet mee

1 uur geleden zei sjako:

De regels worden toegepast. Kinderen moeten onder begeleiding van de ouders naar het toilet bijv. Bij een geval van kindermisbruik worden de ouders, verplicht, gewezen op de mogelijkheid aangifte te doen bij de instanties. Het wordt gewoon benoemd tijdens bijeenkomsten. Er wordt veel gedaan om het te voorkomen en het te bestrijden. Ik heb trouwens nog geen een geval meegemaakt.

Ik wil nog wel even opmerken dat ik het verschrikkelijk vind als deze regels blijkbaar nodig zijn in een gemeente. Stel je voor: Kinderen mogen niet meer alleen naar het toilet! Hoeveel erger kan het nog worden? Ziek! Ziek! Ziek! Dit soort zaken laten me sterk verlangen naar God´s oordelen, die overigens bij de kerken beginnen. Kom maar snel, Here Jezus, met uw scherp, tweesnijdend zwaard. Kom met uw vuur! Indien ik daar dan zelf ook door wordt getroffen: Het zij zo! Ik kan hier niet meer tegen! Deze perverse wereld wordt mij gewoon te veel.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Willempie:

Ik wil nog wel even opmerken dat ik het verschrikkelijk vind als deze regels blijkbaar nodig zijn in een gemeente. Stel je voor: Kinderen mogen niet meer alleen naar het toilet! Hoeveel erger kan het nog worden? Ziek! Ziek! Ziek!

Die snap ik ook niet. Je kan beter de persoon die niet te vertrouwen is buiten de deur houden i.m.o.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei HJW:

Men laat de regel van het moeten hebben van 2 getuigen niet los. En daarmee wordt er een hoeveelheid kindermisbruik niet opgepakt. Maar het regeltje is heilig. Belangrijker dan het effectief bestrijden van kindermisbruik.

Er wordt voor gezorgd dat de situatie zo min mogelijk voor kan doen. Het 'regeltje' is wel bijbels trouwens.

4 uur geleden zei Willempie:

Ik wil nog wel even opmerken dat ik het verschrikkelijk vind als deze regels blijkbaar nodig zijn in een gemeente. Stel je voor: Kinderen mogen niet meer alleen naar het toilet! Hoeveel erger kan het nog worden? Ziek! Ziek! Ziek! Dit soort zaken laten me sterk verlangen naar God´s oordelen, die overigens bij de kerken beginnen. Kom maar snel, Here Jezus, met uw scherp, tweesnijdend zwaard. Kom met uw vuur! Indien ik daar dan zelf ook door wordt getroffen: Het zij zo! Ik kan hier niet meer tegen! Deze perverse wereld wordt mij gewoon te veel.

Deze regels worden natuurlijk gemaakt niet omdat de gemeentes ziek zijn, maar omdat er zieke mensen zijn. Er zitten zieke mensen in de gemeentes, ook bij ons. Ze zitten overal. Om kinderen zoveel mogelijk te beschermen zijn deze regels bedacht, ze moeten wat. Ik geef je groot gelijk dat het verlangen naar Gods oordelen steeds sterker worden. Ik geef je ook groot gelijk dat dit misbruik heel pervers en walgelijk is.  Van mij mag het morgen komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei sjako:

Er wordt voor gezorgd dat de situatie zo min mogelijk voor kan doen. Het 'regeltje' is wel bijbels trouwens.

Twee zaken: voorkomen dat er misbruik plaatsvindt en daarnaast handelend optreden ALS het plaatsvindt.

Bij het tweede gaat het bij jullie dus fundamenteel fout.

Omdat het vasthouden aan regeltjes belangrijker is dan het belang van het kind.

En als je dan naar de bijbel kijkt, dan is daar een groep die net zo handelt als de JG’s en dat zijn de farizeeers.

Ook bij hen dienen strikt de regels gehanteerd te worden, ook als dat ten koste van mensen gaat.

Jezus denkt daar heel anders over.

Jullie vernietigen levens van kinderen door regeltjes boven het leven van die kinderen te zetten. Het is ongenadig harteloos. 

En dan heeft Willempie gelijk en zijn niet alleen de leden ziek die dit doen, maar is de hele organisatie rot die dit op deze manier doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Die snap ik ook niet. Je kan beter de persoon die niet te vertrouwen is buiten de deur houden i.m.o.

Maar dat wordt ook gedaan hoor. Sterker nog, er volgt uitsluiting. Het probleem is dat het altijd iemand is van wie je het niet verwacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei HJW:

Jullie vernietigen levens van kinderen door regeltjes boven het leven van die kinderen te zetten. Het is ongenadig harteloos. 

Ik heb grote bezwaren over wat je hier zegt. Beledigend zelfs. Als er bij ouders een vermoeden is van misbruik door een gemeentelid of wie dan maar ook, dan staat het die ouders vrij om naar de instanties te gaan. Dit wordt ook aangeraden. Het probleem zit niet bij degenen die de leiding over ons hebben. Sterker nog, ze doen er alles aan om het te voorkomen. Je kan de ouderlingen etc niet de schuld geven van misdragingen van personen binnen de gemeente. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Thorgrem:

Voorzorgsmaatregelen moeten altijd genomen worden. Voorkomen is beter dan genezen. Vertrouwen of wantrouwen in een individu heeft er weinig mee te maken. 

Alleen al het feit dat er voorzorgsmaatregelen genomen moeten worden maakt me ziek. Moeten kinderen dan opgroeien met de gedachte dat zelfs hun eigen familieleden niet te vertrouwen zijn? Wat voor een generatie mensen krijgen we dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Thorgrem:

Voorzorgsmaatregelen moeten altijd genomen worden. Voorkomen is beter dan genezen. Vertrouwen of wantrouwen in een individu heeft er weinig mee te maken. 

Precies, het is verschrikkelijk dat het moet, maar het is in deze tijd niet anders.

Zojuist zei Willempie:

Alleen al het feit dat er voorzorgsmaatregelen genomen moeten worden maakt me ziek. Moeten kinderen dan opgroeien met de gedachte dat zelfs hun eigen familieleden niet te vertrouwen zijn? Wat voor een generatie mensen krijgen we dan?

Het zou overal moeten gebeuren. We leven nu eenmaal in een zieke samenleving. Mij maakt het ook ziek en misselijk. Maar het ligt niet aan de gemeente. Ze doen echt kei hun best om het uit te bannen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:

Ik heb grote bezwaren over wat je hier zegt. Beledigend zelfs. Als er bij ouders een vermoeden is van misbruik door een gemeentelid of wie dan maar ook, dan staat het die ouders vrij om naar de instanties te gaan. Dit wordt ook aangeraden. Het probleem zit niet bij degenen die de leiding over ons hebben. Sterker nog, ze doen er alles aan om het te voorkomen. Je kan de ouderlingen etc niet de schuld geven van misdragingen van personen binnen de gemeente. 

Misschien een idee om eens niet altijd zo gevoelig te zijn. Je bent het zelf ook niet naar anderen.

En nee, het is totaal niet beledigend.

Verplaats je eens in het kind: je bent misbruikt, meerdere keren. Je doet je verhaal, maar je wordt niet geloofd. Er zijn geen twee getuigen en dus doet men niets met jouw verhaal.

Je ziet de misbruiker rondlopen met nog steeds alle zelfde functies in de gemeenschap. Naar jouw verhaal wordt niet geluisterd.

Terwijl er wel andere methoden zijn om de misbruiker te straffen. Maar dat doet de gemeenschap niet, want het regeltje wordt toegepast. Hoe het met jou gaat, is dan minder belangrijk.

Die handelwijze......dat is pas beledigend.

Dat er alles aan wordt gedaan om het te voorkomen, staat hier volledig los van. Het gaat er hier om wat je doet als er sprake is van misbruik. En daar fallen jullie volledig. En ja, daar fallen ook de ouderlingen volledig. Zij zijn volledig verantwoordelijk voor het niet adequaat reageren op misbruik dat plaatsvindt.

En dus zit het problem OOK bij degenen die de leiding over jullie hebben.

Ik geef de ouderlingen niet de schuld van de gedragingen, ze zijn wel schuldig over het niet adequaat aanpakken van misbruik dat heft plaatsgevonden. En dat doen ze niet, omdat ze zich gedragen als farizeeers: ten koste van alles moet en zal het regeltjes worden gehandhaafd.

En dat is complete tegen de leringen van Jezus in. En dat doen jullie heel bewust. Het is echt walgelijk.

18 minuten geleden zei Willempie:

Alleen al het feit dat er voorzorgsmaatregelen genomen moeten worden maakt me ziek. Moeten kinderen dan opgroeien met de gedachte dat zelfs hun eigen familieleden niet te vertrouwen zijn? Wat voor een generatie mensen krijgen we dan?

Het is een zieke organisstie. Kinderbelangen worden geofferd aan het strikt volgen van regeltjes.

Kinderen zijn er niet veilig. Want de misbruiker weet ook wel dat als hij er maar voor zorgt dat er geen twee getuigen zijn, dat er dan niets aan de hand is. De druk om niet naar de autoriteiten te stappen is domweg te groot in een sekteachtige groep.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Willempie:

Alleen al het feit dat er voorzorgsmaatregelen genomen moeten worden maakt me ziek. Moeten kinderen dan opgroeien met de gedachte dat zelfs hun eigen familieleden niet te vertrouwen zijn? Wat voor een generatie mensen krijgen we dan?

Door ervaringen uit het verleden blijkt nou eenmaal dat kindermisbruik in veel gevallen te voorkomen is door bepaalde procedures in te voeren.

Toen ik leerkracht in het basisonderwijs was ging ik echt niet alleen met een kind een magazijn in om wat knutselspullen op te halen. Als ik een helpend handje nodig had dan nam ik 3 kinderen mee. Als een kind verdriet had dan nam ik het echt niet op schoot. Een kind alleen laten nablijven zat er ook niet in enzovoort enzoverder. Van de mensen die de kindernevendienst begeleiden, een scoutinggroep begeleiden, meegaan op kamp, coach zijn van een voetbalelftal enzovoort enzoverder wordt nu 'gewoon' een VOG geëist. Simpelweg omdat organisaties zich in willen dekken tegen eventuele beschuldigingen dat iig de organisatie er alles aan heeft gedaan om het te voorkomen.

Maar het meeste misbruik vind plaats binnen families. Een opa of oom die oppast en waarvan de familie het echt niet verwacht bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei HJW:

Kinderen zijn er niet veilig. Want de misbruiker weet ook wel dat als hij er maar voor zorgt dat er geen twee getuigen zijn, dat er dan niets aan de hand is. De druk om niet naar de autoriteiten te stappen is domweg te groot in een sekteachtige groep.

Ik begrijp wat je bedoelt. Binnen een "normale" familie zijn er altijd wel wat ooms die een eventuele misbruiker op een zodanige manier confronteren dat die het verder wel uit zijn hoofd laat en die de kinderen beschermen. Wee degene die aan mijn kleinkinderen of aan mijn neefjes en nichtjes komt! En dat is volgens mij binnen een "normale"geloofsgemeenschap ook het geval. Kinderen horen gewoon veilig te zijn en iedereen snapt dat.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

Ik begrijp wat je bedoelt. Binnen een "normale" familie zijn er altijd wel wat ooms die een eventuele misbruiker op een zodanige manier confronteren dat die het verder wel uit zijn hoofd laat en die de kinderen beschermen. Wee degene die aan mijn kleinkinderen of aan mijn neefjes en nichtjes komt! En dat is volgens mij binnen een "normale"geloofsgemeenschap ook het geval. 

https://www.rtlnieuws.nl/node/1014236

In 38% van de gevallen is het een familielid.

bewerkt door Thorgrem
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thorgrem:

https://www.rtlnieuws.nl/node/1014236

In 38% van de gevallen is het een familielid.

Straks durven ouders of grootouders hun eigen kinderen of kleinkinderen niet eens meer op schoot te nemen. Waar gaat dit dan heen?

5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En dan ga je met hem/haar naar de plee of volgt er uitsluiting?

Een flink pak slaag lijkt me de beste oplossing. Ik ben geen pacifist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ging de barmhartige samaritaan ook achter de rovers aan die de man hadden mishandeld?

Nee want dat had natuurlijk geen zin. Maar indien je ziet dat iemand beroofd wordt, is het dan God's bedoeling dat je de rovers gewoon hun gang laat gaan? Ik denk dat Jezus hier vooral onverschilligheid en/of angst voor eigen lijfsbehoud aan de kaak stelde.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Nee want dat had natuurlijk geen zin. Maar indien je ziet dat iemand beroofd wordt, is het dan God's bedoeling dat je de rovers gewoon hun gang laat gaan?

Ontzetten met gepast geweld en je daarna om het slachtoffer bekommeren. Probleem met misbruik is dat je er bijna nooit bij bent op het moment dat het gebeurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Ontzetten met gepast geweld en je daarna om het slachtoffer bekommeren. Probleem met misbruik is dat je er bijna nooit bij bent op het moment dat het gebeurd.

Dat is waar. Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat je als (potentiële) misdadiger (want misbruik is gewoon misdadig) weet dat er een grote kans bestaat dat je daar niet ongeschonden mee wegkomt, je wel een paar keer nadenkt voordat je je aan een kind vergrijpt. Misschien is het probleem binnen de JG gemeenschap wel dat ze te pacifistisch zijn. Binnen onze kerk hoef je zoiets echt niet te proberen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Dat is waar. Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat je als (potentiële) misdadiger (want misbruik is gewoon misdadig) weet dat er een grote kans bestaat dat je daar niet ongeschonden mee wegkomt, je wel een paar keer nadenkt voordat je je aan een kind vergrijpt. Misschien is het probleem binnen de JG gemeenschap wel dat ze te pacifistisch zijn. Binnen onze kerk hoef je zoiets echt niet te proberen.

Angst is een slechte raadgever en ik vermoed dat dergelijke emotionele reacties weinig impact zullen hebben op de dader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Angst is een slechte raadgever en ik vermoed dat dergelijke emotionele reacties weinig impact zullen hebben op de dader.

Ik denk dat de ervaring anders leert. Binnen families komt het ook wel voor dat iemand die zijn vrouw mishandelt even benaderd wordt door één of meerdere broers van die vrouw en dat werkt echt wel. Nooit meer doen! Meestal komt de boodschap wel degelijk aan. Indien niet, dan zijn andere maatregelen uiteraard nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid