Spring naar bijdragen

Aanwezigheidaspect, niet morgen maar nu


Aanbevolen berichten

7 minuten geleden zei Gaitema:

Dan ben jij dus de vijand van het christendom dat onze God voor een Demiurg uitmaakt en daarmee ook ontkent dat Jezus voor onze zonden gestorven is. Immers is dit vanwege de zonden tussen ons en God en de hoofdzaak de zonde dat we allemaal God de rug hebben toegekeerd. Door God een demiurg te noemen heb jij zeker God de rug toegekeerd en heb je het kruisoffer van Jezus voor jouw zonden niet aanvaard. Dus aanbid je Gods tegenstander, niet de demiurg, maar satan. Ik kan het niet mooier maken dan het is. Echter, beantwoord mijn vraag eens: waarom zou je zelfbedachte rommel uit de eerste eeuwen geloven? 

Het christendom kent een liefdevolle God, je lijkt dit te verwarren met waar de Demiurg voor staat. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 250
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het Koninkrijk is erg dichtbij!   

En het Koninkrijk is nu nog net zo dichtbij als toen.

@Willempie, Waarom wil je het zo graag, om de goede redenen of omdat het leven te moeilijk is. Maar als het leven een gift is mag je leven voluit!! Leven en genieten van óók de mooie dingen, een

28 minuten geleden zei Gaitema:

Dan ben jij dus de vijand van het christendom dat onze God voor een Demiurg uitmaakt en daarmee ook ontkent dat Jezus voor onze zonden gestorven is. Immers is dit vanwege de zonden tussen ons en God en de hoofdzaak de zonde dat we allemaal God de rug hebben toegekeerd. Door God een demiurg te noemen heb jij zeker God de rug toegekeerd en heb je het kruisoffer van Jezus voor jouw zonden niet aanvaard. Dus aanbid je Gods tegenstander, niet de demiurg, maar satan. Ik kan het niet mooier maken dan het is. Echter, beantwoord mijn vraag eens: waarom zou je zelfbedachte rommel uit de eerste eeuwen geloven? 

Over Gods (pleroma) genade.

In een aantal variaties wordt in de gnostische literatuur dan verhaald dat het laagste eon, Sophia, ook wel Pistis Sophia een onbezonnen daad begaat. In een aantal constructies wil zij uit zichzelf iets voortbrengen zonder de wetenschap van haar paargenoot en de Vader. Dat heeft een misgeboorte tot gevolg. Die wordt door Sophia buiten het pleroma gestoten. Dat wordt de demiurg, vaak Jaldabaoth genaamd. In de gnostiek wordt die vereenzelvigd met JHWH, de Hebreeuwse God van het Oude Testament. De demiurg is verantwoordelijk voor de schepping van de materiële wereld en de mens. Die schepping is in wezen een slechte nabootsing van de werkelijkheid van het pleroma. Vervolgens krijgt door een actie vanuit het pleroma, vaak maar niet altijd door Sophia, de mens een goddelijke vonk van de hoogste God ingeblazen. Die vonk zit echter gevangen in het lichamelijk omhulsel van de mens. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Gaitema:

Ik krijg geen antwoord op mijn vraag? 

Je stelt vragen vanuit een verkeerde voorstelling van wat er gezegd wordt, zo kunnen we nog eeuwen doorgaan. Je spreekt over 'rommel' terwijl er nu net gezegd wordt dat Jezus door de hoogste God (pleroma) beroerd werd, net zoals jij en ik door Hem beroerd kunnen worden. Vandaar ook het aanwezigheidsaspect, die hoogste God/Jezus verdwijnt niet.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei TTC:

Je stelt vragen vanuit een verkeerde voorstelling van wat er gezegd wordt, zo kunnen we nog eeuwen doorgaan. Je spreekt over 'rommel' terwijl er nu net gezegd wordt dat Jezus door de hoogste God (pleroma) beroerd werd, net zoals jij en ik door Hem beroerd kunnen worden. Vandaar ook het aanwezigheidsaspect, die hoogste God/Jezus verdwijnt niet.

Hoe kan ik nu wijsheid halen uit een sprookje? In de bijbel moet je zijn. Dat is de waarheid.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Ja, door Jezus Christus. Genesis 1 en Johannes 1.

In dat geval stel je mi die Demiurg gelijk aan Jezus, hierdoor wordt steeds transparanter waar het misverstand schuilt. Zeer verhelderend is het.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei TTC:

In dat geval stel je mi die Demiurg gelijk aan Jezus, hierdoor wordt steeds transparanter waar het misverstand schuilt. Zeer verhelderend is het.

Dat mensen de God van Abraham, Izaäk en Jacob, van Israël dus, niet kunnen verenigen met de God van Jezus of de leringen van Jezus, is een aloud probleem. Naar mijn mening wordt dit probleem veroorzaakt door de onjuiste gedachte dat God alleen maar lief mag zijn en niet tevens de Rechter. God is inderdaad lief en barmhartig maar Hij laat niet toe dat zijn schepping wordt vernietigd of dat zijn plan voor deze wereld wordt verhinderd. Dan is God een verterend vuur. Veel mensen hebben hier problemen mee maar ik niet. God heeft al een paar maal werelden vernietigd. Ik beschouw het alleen maar als genade dat de mensheid nog bestaat, gezien het ongelooflijke kwaad en onheil dat door ons wordt aangericht. Het is niet een Demiurg die dat doet maar de mens, die willens of onwetend de wil van Satan doet in plaats van de wil van God. De enige oplossing voor onze problemen, die ik zie, is een totale verandering of vernieuwing van ons hart. Deze wereld is niet maakbaar of verbeterbaar door betere (economische) systemen. De geschiedenis leert ons dat m.i. overduidelijk. Ook jouw theoretische oplossing is niet meer dan een utopische theorie. Zolang ons hart niet verandert wordt iedere theoretische oplossing gekaapt door mensen die misbruik maken van de goedgelovigheid van anderen. De machthebbers van Noord-Korea leven in grote weelde en hebben niets van doen met barmhartigheid of recht, ondanks het feit dat ze hun volk voorspiegelen dat ze in een perfecte maatschappij leven.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Dat mensen de God van Abraham, Izaäk en Jacob, van Israël dus, niet kunnen verenigen met de God van Jezus of de leringen van Jezus, is een aloud probleem. Naar mijn mening wordt dit probleem veroorzaakt door de onjuiste gedachte dat God alleen maar lief mag zijn en niet tevens de Rechter. God is inderdaad lief en barmhartig maar Hij laat niet toe dat zijn schepping wordt vernietigd of dat zijn plan voor deze wereld wordt verhinderd. Dan is God een verterend vuur.

Je zou de maagden eens na moeten vragen die als oorlogsbuit werden meegenomen. Jij hebt persoonlijk geen moeite met gruwelijk geweld. En daarom heb je ook geen probleem met de moordpartijen uit de tenach.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Willempie:

Dat mensen de God van Abraham, Izaäk en Jacob, van Israël dus, niet kunnen verenigen met de God van Jezus of de leringen van Jezus, is een aloud probleem. Naar mijn mening wordt dit probleem veroorzaakt door de onjuiste gedachte dat God alleen maar lief mag zijn en niet tevens de Rechter. God is inderdaad lief en barmhartig maar Hij laat niet toe dat zijn schepping wordt vernietigd of dat zijn plan voor deze wereld wordt verhinderd. Dan is God een verterend vuur. Veel mensen hebben hier problemen mee maar ik niet. God heeft al een paar maal werelden vernietigd. Ik beschouw het alleen maar als genade dat de mensheid nog bestaat, gezien het ongelooflijke kwaad en onheil dat door ons wordt aangericht. Het is niet een Demiurg die dat doet maar de mens, die willens of onwetend de wil van Satan doet in plaats van de wil van God. Tot zover mijn stuivertje. De enige oplossing voor onze problemen, die ik zie, is een totale verandering of vernieuwing van ons hart. Deze wereld is niet maakbaar of verbeterbaar door betere (economische) systemen. De geschiedenis leert ons dat m.i. overduidelijk. Ook jouw theoretische oplossing is niet meer dan een utopische theorie. Zolang ons hart niet verandert wordt iedere theoretische oplossing gekaapt door mensen die misbruik maken van de goedgelovigheid van anderen. De machthebbers van Noord-Korea leven in grote weelde en hebben niets van doen met barmhartigheid of recht.

De genade komt uit het pleroma, tussenin kunnen we gebruik maken van sociale correctiemechanismen om conflicthaarden te neutraliseren. Wie kent ze en wie houdt ze tegen? Aan jubeljargon geen gebrek en elke praktische maatregel wordt netjes naar het land der utopieën verdreven, en dan gaan we verder met de realisatie van een Vredesrijk. Alle respect voor die Demiurg, zelfs het meest evidente wordt hierdoor onmogelijk, amper geloofwaardig maar toch gebeurt het. Ik hoop het beste maar vrees het ergste.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei HJW:

Je zou de maagden eens na moeten vragen die als oorlogsbuit werden meegenomen. Jij hebt persoonlijk geen moeite met gruwelijk geweld. En daarom heb je ook geen probleem met de moordpartijen uit de tenach.

Als ik jouw paradigma zou delen zou ik het ook afschuwelijk vinden. Ik begrijp je dus best wel. Maar ik had je een vraag gesteld waarop je niet hebt geantwoord. Waarop is jouw beeld van rechtvaardigheid gebaseerd? Je hebt wel verteld waarop het niet was gebaseerd maar niet waarop dan wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei sjako:

Juist, dat heb ik nergens gezegd. Jezus zelf gaat samen met Zijn engelenleger satan in de boeien gooien. Wij Christenen hebben daar geen deel aan. Het is Gods oorlog tegen het kwaad.

En zo zijn we terug waar het mee begon, we kunnen niets doen. De rest negeren we simpelweg, het spel van de Demiurg in volle glorie.

De evangeliën beschrijven dat Jezus het Koninkrijk afkondigde als iets dat op het punt stond momenteel te gebeuren, en niet slechts toekomstige werkelijkheid was (zie Markus 1:15). De verhalen over Jezus die zieken genas, demonen verdreef, een nieuwe levensethiek onderwees werden geïnterpreteerd als een demonstratie van dat Koninkrijk. Het koninkrijk van God verwijst ook naar de veranderde staat van ziel of gedachte binnen het christendom (zie Lukas 17:20 - 21).

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

En zo zijn we terug waar het mee begon, we kunnen niets doen. De rest negeren we simpelweg, het spel van de Demiurg in volle glorie.

De evangeliën beschrijven dat Jezus het Koninkrijk afkondigde als iets dat op het punt stond momenteel te gebeuren, en niet slechts toekomstige werkelijkheid was (zie Markus 1:15). De verhalen over Jezus die zieken genas, demonen verdreef, een nieuwe levensethiek onderwees werden geïnterpreteerd als een demonstratie van dat Koninkrijk. Het koninkrijk van God verwijst ook naar de veranderde staat van ziel of gedachte binnen het christendom (zie Lukas 17:20 - 21).

Beschouw jij jezelf als een goed mens?

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Willempie:

Als ik jouw paradigma zou delen zou ik het ook afschuwelijk vinden. Ik begrijp je dus best wel. Maar ik had je een vraag gesteld waarop je niet hebt geantwoord. Waarop is jouw beeld van rechtvaardigheid gebaseerd? Je hebt wel verteld waarop het niet was gebaseerd maar niet waarop dan wel.

Je bent veel te gefixeerd op rechtvaardigheid en oordelen.

Om te kunnen snappen hoe ik er tegenaan kijk zul je open moeten staan voor het principe van Onvoorwaardelijke Liefde.

Wij zijn van huis vertrokken en de "Vader" weet dat we het onszelf daarmee ernstig moeilijk maken. De Bron wacht geduldig op onze thuiskomst en bij thuiskomst is al het leed geleden. Is er geen oordeel, geen vergelding, geen vernietiging, geen hel.

Je vindt jezelf terug in de Bron. Zolang we van huis zijn is het een lastig verhaal en moeten we leefbare regels opstellen en onderhouden. Maat dat is in deze aardse dimensie. En die is fundamenteel en totaal verschillend van de hemese dimensie, onze ware aard.

Het is dus zaak weer terug te keren / te herinneren. En dan is rechtvaardigheid geen issue meer. Want dan blijkt Onvoorwaardelijke Liefde de enige essentie te zijn.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei HJW:

Je bent veel te gefixeerd op rechtvaardigheid en oordelen. Om te kunnen snappen hoe ik er tegenaan kijk zul je open moeten staan voor het principe van Onvoorwaardelijke Liefde. Wij zijn van huis vertrokken en de "Vader" weet dat we het onszelf daarmee ernstig moeilijk maken. De Bron wacht geduldig op onze thuiskomst en bij thuiskomst is al het leed geleden. Is er geen oordeel, geen vergelding, geen vernietiging, geen hel. Je vindt jezelf terug in de Bron. Zolang we van huis zijn is het een lastig verhaal en moeten we leefbare regels opstellen en onderhouden. Maat dat is in deze aardse dimensie. En die is fundamenteel en totaal verschillend van de hemelse dimensie, onze ware aard. Het is dus zaak weer terug te keren / te herinneren. En dan is rechtvaardigheid geen issue meer. Want dan blijkt Onvoorwaardelijke Liefde de enige essentie te zijn.

Wat eenvoud vermag.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei HJW:

Het KISS principe 

Wat steeds transparanter wordt na het opruimen van de obstakels die het beletten, doorgaans ver voorbij aan briesende leeuwen die slechts bestaan om het spel mogelijk te maken. En ja, dat kan pijnlijk en mensonterend zijn/worden, hardleers. Wonderbaarlijk is het.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Je bent veel te gefixeerd op rechtvaardigheid en oordelen.

Om te kunnen snappen hoe ik er tegenaan kijk zul je open moeten staan voor het principe van Onvoorwaardelijke Liefde.

Wij zijn van huis vertrokken en de "Vader" weet dat we het onszelf daarmee ernstig moeilijk maken. De Bron wacht geduldig op onze thuiskomst en bij thuiskomst is al het leed geleden. Is er geen oordeel, geen vergelding, geen vernietiging, geen hel.

Je vindt jezelf terug in de Bron. Zolang we van huis zijn is het een lastig verhaal en moeten we leefbare regels opstellen en onderhouden. Maat dat is in deze aardse dimensie. En die is fundamenteel en totaal verschillend van de hemese dimensie, onze ware aard.

Het is dus zaak weer terug te keren / te herinneren. En dan is rechtvaardigheid geen issue meer. Want dan blijkt Onvoorwaardelijke Liefde de enige essentie te zijn.

 

Dus rechtvaardigheid is irrelevant? Waarom maak jij je nog druk om kindermisbruik dan? Beschouw jij jezelf als een goed mens? TTC verkiest het om die vraag niet te beantwoorden. En jij?

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Willempie:

Dus rechtvaardigheid is irrelevant? Waarom maak jij je nog druk om kindermisbruik dan? Beschouw jij jezelf als een goed mens? TTC verkiest het om die vraag niet te beantwoorden. En jij?

Je ziet geen verschil tussen de aardse en hemelse dimensie. En dan wordt het lastig uitleggen.

Op deze aarde ben ik voor het zeer zwaar straffen van kindermisbruikers.

Maar de hemelse dimensie is een volledig andere werkelijkheid. Probleem daarin is dat jij de hemel een beetje ziet als een mooiere aarde. Voor mij is dat geheel anders.

Je doorziet niet wat Onvoorwaardelijke Liefde inhoudt. Ik wens je zeer toe dat je dat gaat lukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei TTC:

Ik ben de antichrist, zegt Gaitema. 

Een antichristen, omdat je God in Jezus Christus een wrede Demiurg noemt. Ik zou willen dat het niet zo was, maar volgens de bijbel lijkt het er wel op.

Maar je kan je altijd nog bekeren. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Gaitema:

Een antichristen, omdat je God in Jezus Christus een wrede Demiurg noemt.

En zo gaat het verder ...

  • Pleroma => Hoogste God, Jezus Christus, Onvoorwaardelijke Liefde, Oerbron ...
  • Sophia => Eon ...
  • Demiurg => Schepper van de wereld, goed en kwaad, dualisme ...

De Geest raakt betrokken bij het spel dat door de Demiurg in het leven geroepen is.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid