Spring naar bijdragen

Aanwezigheidaspect, niet morgen maar nu


Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei TTC:

Met je eens, op die manier wordt het steeds duidelijker wat er met die Demiurg bedoeld wordt, het is een pad van verschrikking en moorden. Het mag duidelijk zijn dat dit niet onze god is, zeer verhelderend is het.

Je bent dus een gnostische christen geworden? Veel succes met het jezelf redden van jouw eigen geest, zonder Jezus Christus als Heer te dienen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 250
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het Koninkrijk is erg dichtbij!   

En het Koninkrijk is nu nog net zo dichtbij als toen.

@Willempie, Waarom wil je het zo graag, om de goede redenen of omdat het leven te moeilijk is. Maar als het leven een gift is mag je leven voluit!! Leven en genieten van óók de mooie dingen, een

47 minuten geleden zei TTC:

De kruisiging van Christus heeft de vernietiging van de Dwaling tot gevolg.

De kruisiging van Christus bracht ons terug bij onze Hemelse Vader, de God van Abraham, Izaäk en Jacob, de God van Israël. die de schepper is van de hemel en aarde en al het andere in het universum.  Het is wetenschappelijk zelfs bewezen dat de gnostische geschriften één grote plakboek is van verzonnen bij elkaar geplakte verzinsels. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gaitema:

De kruisiging van Christus bracht ons terug bij onze Hemelse Vader, de God van Abraham, Izaäk en Jacob, de God van Israël. die de schepper is van de hemel en aarde en al het andere in het universum.  Het is wetenschappelijk zelfs bewezen dat de gnostische geschriften één grote plakboek is van verzonnen bij elkaar geplakte verzinsels. 

De hoogste God is niet de Demiurg die de wereld geschapen heeft, het geeft een logische verklaring voor alllerhande misverstanden. Kan me voorstellen dat de aanhangers van de Demiurg dit geen prettig nieuws vinden en wellicht zullen ze zich als briesende leeuwen verzetten hiertegen. Het vergt diepgaander studie en introspectie, niet altijd even makkelijk.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gaitema:

Het is wetenschappelijk zelfs bewezen dat de gnostische geschriften één grote plakboek is van verzonnen bij elkaar geplakte verzinsels. 

Het Griekse woord pleroma betekent 'volheid'. Het heeft vooral een theologische betekenis. In de brief van Paulus aan de Kolossenzen staat bijvoorbeeld In Hem heeft heel de volheid willen wonen. In de brief van Paulus aan de Efeziërs staat Dan zult u [...] de liefde van Christus kennen die alle kennis te boven gaat opdat u zult volstromen met Gods volkomenheid. In totaal wordt het woord in het Nieuwe Testament zeventien maal gehanteerd. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

Het Griekse woord pleroma betekent 'volheid'. Het heeft vooral een theologische betekenis. In de brief van Paulus aan de Kolossenzen staat bijvoorbeeld In Hem heeft heel de volheid willen wonen. In de brief van Paulus aan de Efeziërs staat Dan zult u [...] de liefde van Christus kennen die alle kennis te boven gaat opdat u zult volstromen met Gods volkomenheid. In totaal wordt het woord in het Nieuwe Testament zeventien maal gehanteerd. (bron)

Beste TTC,

Zou je willen proberen wat meer op een bepaald onderwerp te focussen? Je fladdert nogal rond en voor mensen die met je willen praten is dat verwarrend en vermoeiend. Het kan natuurlijk zijn dat je daar zelf niets aan kunt doen. In dat geval mag je dit verzoek negeren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Willempie:

Beste TTC, Zou je willen proberen wat meer op een bepaald onderwerp te focussen? Je fladdert nogal rond en voor mensen die met je willen praten is dat verwarrend en vermoeiend. Het kan natuurlijk zijn dat je daar zelf niets aan kunt doen. In dat geval mag je dit verzoek negeren. 

Het gaat hier over het aanwezigheidsaspect, niet over de volgende poging om alles naar de zwijgspiraal te verdoemen. Anders gezegd, het is andersom dan wat je stelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Probeer het eens uit te leggen alsof je tegen een kind praat. Misschien begrijp ik dan wat je bedoelt. :)

Een kind van hoe oud? Is belangrijk om te weten om te kunnen inschatten of brabbelen ook een optie is.

15 uur geleden zei Gaitema:

Oké, dan had ik het verkeerd opgevat. Mijn excuus

Gelukkig is het niet de humor die bind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Een kind van hoe oud? Is belangrijk om te weten om te kunnen inschatten of brabbelen ook een optie is.

Indien je iets niet op een eenvoudige manier kunt uitleggen begrijp je het zelf niet. Dit geldt als vuistregel. Ik bedoel dit niet persoonlijk aan het adres van TTC. Daar is, denk ik, iets anders aan de hand waarop ik niet de vinger kan leggen. En dat hoeft ook niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

O.K.

Het staat eenvoudig gemeld:

  • Hoogste God => pleroma
  • Sofia => eon
  • Demiurg => misgeboorte, misleiding, dwaas, boosaardig, machtswellust, goed en kwaad ...

Het aanwezigheidsaspect stelt dat Jezus nooit weg is, gekoppeld aan het pleroma of de Hoogste God.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Indien je iets niet op een eenvoudige manier kunt uitleggen begrijp je het zelf niet. Dit geldt als vuistregel. Ik bedoel dit niet persoonlijk aan het adres van TTC. Daar is, denk ik, iets anders aan de hand waarop ik niet de vinger kan leggen. En dat hoeft ook niet. 

Agnosie bestaat ook, zo kunnen we eeuwig hetzelfde blijven herhalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Geen idee hoe dat denkbeeld bij jou heeft postgevat.

Het is een basisbeginsel. Je mag je toch wel eens achter je oren krabbelen als je dat niet inziet.

46 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Een kind van hoe oud? Is belangrijk om te weten om te kunnen inschatten of brabbelen ook een optie is.

Zeg maar Jip en Janneketaal voor volwassenen, want nu is er soms geen touw aan vast te knopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Zeg maar Jip en Janneketaal voor volwassenen, want nu is er soms geen touw aan vast te knopen.

Ik vind dat alleszins meevallen en vermaak mij bij tijden prima met de conversaties. Ben het bijna nooit eens met hem, maar dat mag de pret niet drukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei sjako:

Zeg maar Jip en Janneketaal voor volwassenen, want nu is er soms geen touw aan vast te knopen.

Het opgaan van de gemeente zou dan gaan over het overstijgen van de polariserende praktijken van de Demiurg, richting pleroma. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid