Spring naar bijdragen

Aanwezigheidaspect, niet morgen maar nu


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 250
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Het Koninkrijk is erg dichtbij!   

En het Koninkrijk is nu nog net zo dichtbij als toen.

@Willempie, Waarom wil je het zo graag, om de goede redenen of omdat het leven te moeilijk is. Maar als het leven een gift is mag je leven voluit!! Leven en genieten van óók de mooie dingen, een

19 uur geleden zei Gaitema:

Hoe kan ik nu wijsheid halen uit een sprookje?

Door jezelf in herinnering te brengen, uitstellen is een optie om het sprookje te cultiveren. Wat Nous betreft:

Alle andere dingen hebben deel aan andere dingen, terwijl Nous oneindig en zelfbesturend is en met niets anders wordt vermengd, alleen en op zichzelf staat. Immers, stond het niet op zichzelf en werd het vermengd met gelijk wat anders, dan zou het deel hebben aan al het andere; want in al het andere is een deel van al het andere zoals ik tevoren al zei, zodat de dingen waarmee het werd vermengd het (Nous) zouden belemmeren en verzwakken waardoor het over niets macht meer zou hebben zoals het geval is als het op zichzelf bestaat. Want het is het meest ijle van alle dingen en ook het meest zuivere en het bezit kennis over alles en de grootste kracht; en Nous heerst over alle dingen, groot en klein, die een ziel bezitten. (bron)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei TTC:

Beetje correct blijven Willempie, mensen van goede wil worden hier gelabeld als de antichrist. 

Je moet het niet als een aanval beschouwen want zo is het niet bedoeld. Ik stelde een vraag met de bedoeling om je beter te leren begrijpen. Tot nu toe praten we meestal langs elkaar heen, alsof we verschillende talen spreken. Johannes, en niemand anders in de Bijbel, gebruikt het woord antichrist, in zijn eerste twee brieven. Hij legt daarin ook uit wat hij ermee bedoelt. Indien je niet aan die beschrijving voldoet heb je niets met de geest van de antichrist te maken dus dan hoef je je daarover in ieder geval al geen zorgen te maken, als je dat al deed. :)

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Je moet het niet als een aanval beschouwen want zo is het niet bedoeld. Ik stelde een vraag met de bedoeling om je beter te leren begrijpen. Tot nu toe praten we meestal langs elkaar heen, alsof we verschillende talen spreken. Johannes, en niemand anders in de Bijbel, gebruikt het woord antichrist, in zijn eerste twee brieven. Hij legt daarin ook uit wat hij ermee bedoelt. Indien je niet aan die beschrijving voldoet heb je niets met de geest van de antichrist te maken dus dan hoef je je daarover in ieder geval al geen zorgen te maken. :)

Ook atheïsten gebruiken de Bijbel, ze hebben vooral oog voor wat steeds ondermijnd wordt door zij die zeggen religieus te zijn. Het is de omgekeerde wereld, aan verklaringen geen gebrek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei TTC:

En wat wil God?

God is Liefde.

16 minuten geleden zei TTC:

Ook atheïsten gebruiken de Bijbel, ze hebben vooral oog voor wat steeds ondermijnd wordt door zij die zeggen religieus te zijn. Het is de omgekeerde wereld, aan verklaringen geen 

35 minuten geleden zei Willempie:

Je moet het niet als een aanval beschouwen want zo is het niet bedoeld. Ik stelde een vraag met de bedoeling om je beter te leren begrijpen. Tot nu toe praten we meestal langs elkaar heen, alsof we verschillende talen spreken. Johannes, en niemand anders in de Bijbel, gebruikt het woord antichrist, in zijn eerste twee brieven. Hij legt daarin ook uit wat hij ermee bedoelt. Indien je niet aan die beschrijving voldoet heb je niets met de geest van de antichrist te maken dus dan hoef je je daarover in ieder geval al geen zorgen te maken, als je dat al deed. :)

 

De term antichristenen komen wel in de bijbel voor. Hij moet niet piepen dit te horen, als hij onze God een Demiurg noemt. Paulus noemde de brengers van een andere Jezus dan hij verkondigde zelfs vervloekt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Gaitema:

God is Liefde. De term antichristenen komen wel in de bijbel voor. Hij moet niet piepen dit te horen, als hij onze God een Demiurg noemt. Paulus noemde de brengers van een andere Jezus dan hij verkondigde zelfs vervloekt. 

We weten zelfs niet over welke God jij het hebt, blijkbaar gaat het enkel over vervloekingen, onheil, poelen des vuurs, wraakzucht en diens meer. Pas op het laatste komt er iets over Liefde, nadat al het andere uit de weg werd geruimd dan? Pro memorie:

In de gnostiek is de demiurg ontstaan als gevolg van een breuk in het pleroma. Dat is de benaming voor de volheid, de structuur en verblijfplaats van de goddelijke wereld. Aan de top van het pleroma is in de meeste gnostische constructies sprake van een Vader, een Moeder en een Zoon. De Vader ziet zich weerspiegeld in het lichtwater dat hem omgeeft en realiseert zich dat hij zichzelf ziet. Die gedachte verzelfstandigt zich en dat creëert de Moeder, vaak aangeduid als de Eerste Gedachte of ook wel Barbelo. Zij ontvangt een lichtvonk van de vader en produceert een Licht, de Zoon. In de constructies over het pleroma verschijnen dan eonen, die vaak paarsgewijs (man-vrouw) gegroepeerd zijn. Dat zijn vaak emanaties van de Moeder en de Zoon. Het zijn goddelijke krachten van een lagere orde. In vrijwel alle teksten hebben de eonen een vorm van een ruimtelijk aspect. Het kunnen entiteiten zijn, die de bewustzijnsniveaus beheersen die er tussen hemel en aarde zijn. Over het algemeen is er sprake van een hiërarchische structuur van eonen. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mij interesseerd de dwaling gnostiek niet. Je kan alles 10 keer herhalen. Daar wordt het nog niets anders van. Je beklad en beschimpt onze God en daar ga ik niet luchtig over doen.  Ik staak nu het gesprek.

1 uur geleden zei TTC:

Je hoeft de vraag niet te beantwoorden.

Zal ik zeker niet doen. Lees de bijbel maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Gaitema:

Mij interesseerd de dwaling gnostiek niet. Je kan alles 10 keer herhalen. Daar wordt het nog niets anders van. Je beklad en beschimpt onze God en daar ga ik niet luchtig over doen.  Ik staak nu het gesprek.

Begrijp zelfs je probleem niet, die Demiurg heeft die Dwaling in het leven geroepen om het zoeken naar God mogelijk te maken. Waarom laat je Jezus niet toe in je leven?  

Hoe voelen we ons wanneer dit ego wegvalt? We voelen ons perfect, grenzeloos, heilig. We ruilen feitelijk het waanidee van het ego dat we eigenlijk mislukt zijn in voor iets dat behoorlijk het tegenovergestelde is. Overspoeld door dit gevoel van perfectie en heiligheid en zonder het rationele, egoïstische brein dat ons iets anders vertelt, is het heel gemakkelijk om de conclusie te trekken dat we Jezus zijn geworden. Immers het krachtigste symbool uit onze cultuur van heiligheid en perfectie. (bron)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei TTC:

Begrijp zelfs je probleem niet, die Demiurg heeft die Dwaling in het leven geroepen om het zoeken naar God mogelijk te maken. Waarom laat je Jezus niet toe in je leven?  

Hoe voelen we ons wanneer dit ego wegvalt? We voelen ons perfect, grenzeloos, heilig. We ruilen feitelijk het waanidee van het ego dat we eigenlijk mislukt zijn in voor iets dat behoorlijk het tegenovergestelde is. Overspoeld door dit gevoel van perfectie en heiligheid en zonder het rationele, egoïstische brein dat ons iets anders vertelt, is het heel gemakkelijk om de conclusie te trekken dat we Jezus zijn geworden. Immers het krachtigste symbool uit onze cultuur van heiligheid en perfectie. (bron)

Ik ben christen en ik zwijg.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Gaitema:

Ja hoor

Dank, zoals je alsmaar stelt, Jezus is God die oproept om onszelf te herinneren. 

Kernthema van de gnostiek is dat de mens vergeten is wie hij in werkelijkheid is. Jezus is in de gnostische teksten een boodschapper die de mens oproept zichzelf te herinneren: "Sta op en herinner jezelf". Gnosis is het Griekse woord voor kennis, en betekent hier kennis van je ware zelf. Omdat je als mens met je ware zelf deel bent van de ware werkelijkheid, is kennis van je ware zelf tegelijkertijd ook kennis is van de ware werkelijkheid. Gnosis als zelfkennis is kennis van 'het Al'. Wie zichzelf kent, kent het Al. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid