Spring naar bijdragen

Het sterven van de Heer Jezus


Aanbevolen berichten

Dit heb ik mij afgevraagd:

Waarom zou na het sterven van de Heer Jezus Zijn gang naar het Paradijs niet éérst zijn geweest, waarom moet hij per se éérst naar het dodenrijk zijn gegaan? Als Hij na zijn sterven in het Paradijs Gods is gekomen, geeft Hij Zijn engelen opdracht om ook de (ex)moordenaar aan het kruis, die ook die dag sterft, bij Hem te brengen. 'Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.' (Lc.23:43)  Want de Heer Jezus was geen slachtoffer, geen zondaar die als een baksteen in het dodenrijk zakte! Hij is een rechtvaardige en gaat naar God. Vervolgens is het Zijn Eigen vrije keuze om daarna met Zijn leger heilige engelen naar de Hades te gaan, ergens tussen vrijdag avond en zondag ochtend, bv de zaterdag(+nacht) ertussen. Wie kan mij een Bijbeltekst noemen die deze gedachte uitsluit? Graag! Ik wil jullie alvast bedanken dat je mij hiermee wilt helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 71
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dit heb ik mij afgevraagd: Waarom zou na het sterven van de Heer Jezus Zijn gang naar het Paradijs niet éérst zijn geweest, waarom moet hij per se éérst naar het dodenrijk zijn gegaan? Als Hij na

Wellicht is de 'Gan Eden' ofwel het paradijs dé plaats waar mensen na hun dood naartoe gaan? Of wellicht is het dodenrijk een paradijselijke situatie... Of wellicht beter: met het sterven van Jes

Tja, als ik zeg: mijn lot ligt in jouw handen, betekent dat niet dat we letterlijk erg dicht bij elkaar zijn.  Kennelijk is het 'bevelen van zijn geest in zijn vaders handen' niet hetzelfde als:

Wellicht is de 'Gan Eden' ofwel het paradijs dé plaats waar mensen na hun dood naartoe gaan? Of wellicht is het dodenrijk een paradijselijke situatie...

Of wellicht beter: met het sterven van Jesjoea scheurde de parachot (het doek tussen het heilige en het heiligste van het heilige deel in de tempel. Op die parochet stonden volgens goddelijk voorschrift twee cherubiem afgebeeld. Dit lijkt te symboliseren dat de weg naar het paradijs, of de paradijselijke toestand weer ontsloten was, door zijn sterven. 

bewerkt door Levi
Aanvulling
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos:

Het evangelie geeft ons de zekerheid van opstanding en het overwinnen van de dood. Jezus leverde het bewijs door te sterven en weer tot leven te komen. Hij werd na zijn opstanding gezien door honderden. Daarom ging hij niet naar zijn vader in de hemel. 

Inderdaad stond de Heer Jezus op uit de dood, hallelujah! Maar wat dacht u van Zijn uitspraak voor Hij stierf: 'Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest.' (Lc.23)  Als de Heer Jezus 'in de handen' van de Vader komt, zijn ze toch weer dicht bij elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fritsie:

Inderdaad stond de Heer Jezus op uit de dood, hallelujah! Maar wat dacht u van Zijn uitspraak voor Hij stierf: 'Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest.' (Lc.23)  Als de Heer Jezus 'in de handen' van de Vader komt, zijn ze toch weer dicht bij elkaar.

Tja, als ik zeg: mijn lot ligt in jouw handen, betekent dat niet dat we letterlijk erg dicht bij elkaar zijn. 

Kennelijk is het 'bevelen van zijn geest in zijn vaders handen' niet hetzelfde als: 'straks neem je me in je armen'. 

En dat dit werkelijk niet zo is, blijkt uit Johannes 20, als Jesjoea zegt: (17)"Houd me niet vast"; zei Jesjoea. "Ik ben nog niet opgestegen naar de vader." 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Fritsie:

Tja, echter had de Heer Jezus het niet over Zijn "lot" maar over Zijn geest.

En ik bedoel duidelijk te maken dat het waarschijnlijk een figuurlijke uitspraak is. Dat doe ik door Jesjoea zelf te citeren als hij zegt dat hij nog niet opgestegen is tot de vader, en door een voorbeeld te geven waar een uitspraak met dezelfde bewoordingen ook figuurlijk gebruikt wordt. 

In plaats van in te gaan op de geciteerde woorden van Jesjoea, doe je voorkomen alsof mijn vergelijkende voorbeeld niet klopt. En daarmee breng je mijn conclusie (die gebaseerd is op het letterlijke citaat) in diskrediet voor de mensen die hier meelezen. Dat vind ik jammer. 

Maar als je dan van mening bent dat een dergelijke uitspraak met die bewoordingen altijd letterlijk opgevat moeten worden, dan vraag ik me af hoe het er volgens jou letterlijk uitzag als in de geschiedenis land, mensen of volken "in de hand van Israël" werden gegeven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-10-2018 om 23:40 zei Fritsie:

Inderdaad stond de Heer Jezus op uit de dood, hallelujah! Maar wat dacht u van Zijn uitspraak voor Hij stierf: 'Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest.' (Lc.23)  Als de Heer Jezus 'in de handen' van de Vader komt, zijn ze toch weer dicht bij elkaar.

In het OT wist men niet wat er na het graf stond te wachten. Toch permitteert David zich de volgende uitspraak:

In Uw hand beveel ik mijn geest; Gij hebt mij verlost, HEERE, Gij, God der waarheid! (Ps.31:6)

Als nu vervolgens David na zijn dood in het dodenrijk (sjeool) terechtkomt, is zijn geest dan niet in Zijn handen?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

In het OT wist men niet wat er na het graf stond te wachten. Toch permitteert David zich de volgende uitspraak:

In Uw hand beveel ik mijn geest; Gij hebt mij verlost, HEERE, Gij, God der waarheid! (Ps.31:6)

Als nu vervolgens David na zijn dood in het dodenrijk terechtkomt, is zijn geest dan niet in Zijn handen?

Er is een verschil tussen de woorden van David en die van Jezus. David besefte heel goed dat de mens bestaat uit geest, ziel en lichaam, een essentieel gegeven. Overigens staat er in de door jou genoemde Psalm nog iets anders. Is je dat opgevallen? Ik hou ervan om in context te lezen.

Waarom denk je dam men niet wist wat er na het graf te wachten stond? Ik denk dat velen dat nu ook niet goed beseffen. Zo zijn er mensen die denken dat we sterven. Er zijn zelfs "gelovigen" die denken dat de ziel sterft, en dat er dus geen eeuwig oordeel bestaat. Sommige mensen in het OT hadden absoluut door dat er een opstanding zou komen. Job wist dat hij een Verlosser nodig had! Waarvoor? Voor zijn ellende? Zeker, daar hebben we ook nu nog onze God en Verlosser voor. Maar, zoals je zelf al terecht elders aangaf: de belangrijkste gift is de gave van het eeuwig leven, door het aanvaarden van Christus als God en Verlosser!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-10-2018 om 21:19 zei Levi:

Of wellicht beter: met het sterven van Jesjoea scheurde de parachot (het doek tussen het heilige en het heiligste van het heilige deel in de tempel. Op die parochet stonden volgens goddelijk voorschrift twee cherubiem afgebeeld. Dit lijkt te symboliseren dat de weg naar het paradijs, of de paradijselijke toestand weer ontsloten was, door zijn sterven. 

Ja klopt. Maar waar was het Paradijs? Op deze aarde. De weg naar verzoening met God was open en de weg naar het Paradijs was weer open. Voor iedereen, voor zowel Jood als niet-Jood.

Op 16-10-2018 om 23:40 zei Fritsie:

Inderdaad stond de Heer Jezus op uit de dood, hallelujah! Maar wat dacht u van Zijn uitspraak voor Hij stierf: 'Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest.' (Lc.23)  Als de Heer Jezus 'in de handen' van de Vader komt, zijn ze toch weer dicht bij elkaar.

Hij vertrouwde Zijn Vader, God, Zijn ruach, oftewel zijn levensadem, toe. Hij vertrouwde er 100% dat Zijn Vader Hem weer uit de doden zou opwekken. Hij bedoelde met geest niet iets onstoffelijks. Daarna ging Hij drie dagen naar Hades, dood. Hij is in de tussentijd niet naar de hemel gegaan. Dat kan je uit Zijn eigen mond horen zeggen tegen Maria na zijn opstanding. In Jo 20:17 zegt Jezus tegen Maria:

Jezus zei tegen haar: ‘Houd me niet vast, want ik ben nog niet naar de Vader opgestegen. Maar ga naar mijn broeders en vertel hun: “Ik stijg op naar mijn Vader en jullie Vader en naar mijn God en jullie God.”’

Pas bij de Hemelvaart ging Hij terug naar Zijn Vader. De mededeling tegen de misdadiger is alleen te verklaren door de komma op de goede plaats te zetten. De misdadiger zou in de toekomst bij Hem in het Paradijs zijn. Dat is in overeenstemming met de rest van de Bijbel.

 

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Als nu vervolgens David na zijn dood in het dodenrijk (sjeool) terechtkomt, is zijn geest dan niet in Zijn handen?

Zeker wel. Geest is een vertaling van rouach of levensadem. De levenskracht die is gegeven door God. Bij de dood gaat die terug naar God. Bij de opstanding krijgt David die levensvonk weer terug. David wacht nu nog steeds op een opstanding. Deze zal plaatsvinden aan het eind van dit tijdperk, bij de zichtbare wederkomst van Christus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Zo lees ik dat niet zozeer. David erkent God als Verlosser en weet zijn geest veilig in Zijn handen. Zowel in dit leven als ook na zijn dood. 

Jezus geeft Zijn Geest. HIJ toont hiermee Zijn almacht! HIJ bepaalt wanneer HIJ sterft. Wanneer je dat begrijpt, zal je stappen kunnen maken, Kaasjeskruid. Jezus werd niet gedood, nee, HIJ had alle macht. David had die macht niet. Ook nu laat je weer iets liggen, Kaasjeskruid! Heb je de Psalm goed gelezen? Is je nog iets anders opgevallen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ophouden met leven is dat toch?

Dus Jezus is dood? Er zijn mensen die geloven dat Jezus geschapen is, zoals de Jehovah's getuigen, de moslims, enz. Ik geloof dat niet. Sterker nog, dat verkondigen is een vals evangelie. Er zijn ook mensen die denken dat Jezus dood is, zoals atheisten. Ook dit evangelie is vals. Jezus leeft. Jezus is God. Je bent niet standvastiger geworden de laatste tijd. Heb je me gemist?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Hele vreemde vraag. Hij was drie dagen dood.

In het dodenrijk.

Dus HIJ was dood, maar wel bij bewustzijn? Deed HIJ iets in het dodenrijk? Wist HIJ dat HIJ daar was? Ik denk dat we over verschillende definities van het woord "dood" spreken. Er zijn mensen, zelfs gelovigen, die denken dat "dood" ook zonder bewustzijn is. Onzin natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei WdG:

Dus HIJ was dood, maar wel bij bewustzijn?

In ieder geval buiten ons bewustzijn.

7 minuten geleden zei WdG:

Deed HIJ iets in het dodenrijk?

Hij was daar in het paradijs.

7 minuten geleden zei WdG:

Wist HIJ dat HIJ daar was?

Vast.

7 minuten geleden zei WdG:

Ik denk dat we over verschillende definities van het woord "dood" spreken.

Dood=afgescheiden toestand van God.

7 minuten geleden zei WdG:

Er zijn mensen, zelfs gelovigen, die denken dat "dood" ook zonder bewustzijn is. Onzin natuurlijk.

Zonder aards bewustzijn, hoewel dat ook de vraag is, want de rijke man uit arme Lazarus wist nog heel goed dat zijn broers gewaarschuwd dienden te worden.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

In ieder geval buiten ons bewustzijn.

Hij was daar in het paradijs.

Vast.

Dood=afgescheiden toestand van God.

Zonder aards bewustzijn, hoewel dat ook de vraag is, want de rijke man uit arme Lazarus wist nog heel goed dat zijn broers gewaarschuwd dienden te worden.

Je moet echt uitkijken. "Afgescheiden toestand van God" zou je kunnen verdedigen als definitie. In feite wordt ieder mens in dat opzicht dood geboren. De geest komt pas tot leven bij de wedergeboorte. Bij Jezus lag dit natuurlijk totaal anders. Ten eerste hoefde HIJ niet wedergeboren te worden. Ten tweede, en ik hoop dat je dit eens kunt bevestigen, IS JEZUS GOD, dus kon HIJ niet afgescheiden worden van God. HIJ werd wel gescheiden van God de Vader. Buiten ons bewustzijn is te vaag. Geloof je dat Jezus buiten ons bewustzijn is, of leeft HIJ in ons?

Waar ik je voor wil waarschuwen is een gevaarlijke gedachtengang! De menselijke ziel sterft niet. Eeuwig dood wil niet zeggen zonder bewustzijn. Ieder mens zal de eeuwigheid ervaren, ofwel in de hel, ofwel in de hemel. De vraag is wat Jezus deed in het dodenrijk! Jezus was ook de periode tussen Zijn "dood" en opstanding actief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei WdG:

Ten tweede, en ik hoop dat je dit eens kunt bevestigen, IS JEZUS GOD, dus kon HIJ niet afgescheiden worden van God.

En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten! (Mat.27:46, SV)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 16-10-2018 om 23:40 zei Fritsie:

Maar wat dacht u van Zijn uitspraak voor Hij stierf: 'Vader, in Uw handen beveel Ik Mijn geest.' (Lc.23)  Als de Heer Jezus 'in de handen' van de Vader komt, zijn ze toch weer dicht bij elkaar.

In feite betekent het dat HIJ op aarde al de macht over de "dood" had. Jezus kon niet sterven. Daarom beval HIJ Zijn Geest in de Vaders handen. Pas toen verliet ZIJN Geest de aarde. Waarom kon Jezus dat? Omdat Jezus God is.

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten! (Mat.27:46, SV)

Citeren is een kunst op zich. Waarom citeer je mij half, en kom je dan met een opmerking. Er zijn wel meerdere die dat deden. Je bevindt je daarmee in een zeer kwaad gezelschap. Oppassen daarvoor. Voor de duidelijkheid ook de zin die bij mijn citaat hoort, en daar past Mat. 27 inderdaad bij:

Citaat

HIJ werd wel gescheiden van God de Vader.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid