Spring naar bijdragen

De dood, eis van God of van de duivel?


Aanbevolen berichten

N.a.v. 

 

En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijze, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom, die begeerlijk was om verstandig te maken; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook haar man met haar, en hij at. (Gen.3:6)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 119
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ze vullen elkaar aan, hier is ook heel ons rechtsysteem op gebaseerd. OT God spreekt tot het volk, autoritair (rechtsysteem) oog om oog tand om tand. NT God spreekt als mens tot mens, dus op

Ondanks jouw goede bedoelingen, vraagt God iets heel anders! Niet begeleiden, maar ACTIE: Werp duivelen uit en genees de zieken. Dezelfde Geest die Jezus uit de dood heeft opgewekt (Heilige Geest = Go

Het is het onderwerp. Demonen en dood. Zullen die iets met elkaar te maken kunnen hebben? Of geloof je dat ze mens zal sterven, en niet eeuwig zal leven? Dood is iets ongewoons. Dat mensen het gewoon

25 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

N.a.v. 

 

En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijze, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom, die begeerlijk was om verstandig te maken; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook haar man met haar, en hij at. (Gen.3:6)

Hoewel misleid nam Adam vrijwillig en in ongehoorzaamheid aan God zelf contact op met de duivel, dat was zijn eigen verantwoordelijkheid! Door dat te doen zondigde Adam en werd hij een slaaf van de duivel. Hij had door satan te gehoorzamen zijn macht en heerschappij uit handen gegeven. Dat de duivel hem vervolgens zijn verdiende 'loon' uitbetaald, daarvoor kunnen we God niet verantwoordelijk houden. Adam had zijn keuze gemaakt, de duivel beloonde dat met de dood. De dood komt dus niet van God, maar van Zijn tegenstander de duivel. De losprijs op Golgotha betaalde God dus ook niet aan Hemzelf (dat kan trouwens ook niet want dan houdt Hij wat Hij al had), maar aan Zijn tegenstander de duivel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Fritsie:

Hoewel misleid nam Adam vrijwillig en in ongehoorzaamheid aan God zelf contact op met de duivel, dat was zijn eigen verantwoordelijkheid! Door dat te doen zondigde Adam en werd hij een slaaf van de duivel. Hij had door satan te gehoorzamen zijn macht en heerschappij uit handen gegeven. Dat de duivel hem vervolgens zijn verdiende 'loon' uitbetaald, daarvoor kunnen we God niet verantwoordelijk houden. Adam had zijn keuze gemaakt, de duivel beloonde dat met de dood. De dood komt dus niet van God, maar van Zijn tegenstander de duivel. De losprijs op Golgotha betaalde God dus ook niet aan Hemzelf (dat kan trouwens ook niet want dan houdt Hij wat Hij al had), maar aan Zijn tegenstander de duivel.

De dood is de afgescheiden toestand van God waarin men verkeert. Het is God die heeft bepaald dat dit de consequentie was/is op het niet gehoorzaam zijn aan Hem.

Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven. (Gen2:17)

De straf komt van God en niet van de duivel. Vervolgens stelt God een voorwaarde om aan deze straf te ontkomen: perfecte gehoorzaamheid. Jezus Christus dus, die de straf door God ingesteld heeft betaald aan God. Dit lijkt mij de logische gang van zaken.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
15 minuten geleden zei Fritsie:

Nu niet meer inderdaad, maar dat komt omdat de losprijs inmiddels is betaald.

Als verlossing van de vloek door God ingesteld

Als de losprijs is betaald om de vloek op te heffen, waarom gaan we dan nog steeds dood?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Als de losprijs is betaald om de vloek op te heffen, waarom gaan we dan nog steeds dood?

Als christen krijg je nu alvast een nieuw leven, echter het lichaam zal nog moeten sterven voordat het nieuw kan worden gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als verlossing van de vloek door God ingesteld.

God sprak niet 'Ik vervloek de aardbodem', maar de aardbodem is (zij) om uwentwil vervloekt. Door toedoen van Adam's keuze!

3 minuten geleden zei sjako:

Was er al een dodenrijk voordat Adam en Eva hadden gezondigd? Of zou het een symbolische verblijfplaats zijn?

Het dodenrijk was net als andere een reeds 'bereidde' plaats, dus die bestond al. Geen symboliek, maar droevige realiteit!

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fritsie:

God sprak niet 'Ik vervloek de aardbodem', maar de aardbodem is (zij) om uwentwil vervloekt. Door toedoen van Adam's keuze!

Door uw toedoen volgt er de volgende consequentie. Echter degene die de consequentie bepaald (alvast waarschuwend dus) is God.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Adam en Eva hadden gezondigd door van de boom te eten. Dat zou de dood tot gevolg hebben. Ze waren van tevoren gewaarschuwd! Al hun nakomelingen hadden hetzelfde lot. Een van Gods wetten is een oog voor een oog, tand voor tand. Dus om de vloek van de dood op te heffen moest er een gelijkwaardig persoon voor Adam in de plaats komen. Maar een volmaakt persoon was er niet meer, want alle mensen hadden die vloek overgeërfd. Alleen een volmaakt mens als Adam zou dat kunnen. Jezus was volmaakt en als volmaakt mens kon Hij voor Adam sterven. Dus het was een vereiste van God. Satan had een strijdvraag opgeworpen en met Jezus dood was die strijdvraag beantwoord. Zonder enig eigenbelang had iemand zich opgeofferd voor de medemens en God volmaakt gediend. Daarom kreeg Jezus ook een superieure positie en macht van God. Hij is Koning geworden van Gods Koninkrijk.

5 minuten geleden zei Fritsie:

Het dodenrijk was net als andere een reeds 'bereidde' plaats, dus die bestond al. Geen symboliek, maar droevige realiteit!

Dus God wist dat de mens zou falen en had alvast het dodenrijk gemaakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Door uw toedoen volgt er de volgende consequentie. Echter degene die de consequentie inzet (alvast waarschuwend dus) is God.

De waarschuwing vooraf kwam van God, de inzet van die consequentie kwam ook van God, de uitvoering en de slachting kwam van de duivel!

3 minuten geleden zei sjako:

Dus God wist dat de mens zou falen en had alvast het dodenrijk gemaakt?

Niet "zou" maar 'kon' falen, Adam was overigens niet volmaakt en daar hield God rekening mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Fritsie:

de uitvoering en de slachting kwam van de duivel!

Nee, de mens is zijn eigen beul i.m.o. Jou redenatie doet mij denken aan het immerdurende jammerbetoog van de aan alcoholverslaafde man die ik een tijd begeleid heb. Ik kan er niks aan doen zei ie altijd. Waarop ik dan steevast antwoordde met de vraag wiens vingers daar om de buis geklemd zaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei sjako:

Een van Gods wetten is een oog voor een oog, tand voor tand. 

Nee Gods wet is, als iemand slaat draai dan de andere wang ook toe. U denkt zoals gezegd steeds OT.

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Waarop ik dan steevast antwoordde met de vraag wiens vingers daar om de buis geklemd zaten. 

Jammer dat u op dat moment niet bij machte was in Jezus Naam een drankduivel bij die stakker uit te werpen, dan was hij vrij geweest!

9 minuten geleden zei sjako:

Maar een volmaakt persoon was er niet meer, want alle mensen hadden die vloek overgeërfd. 

On-Bijbels gezwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fritsie:

Jammer dat u op dat moment niet bij machte was in Jezus Naam een drankduivel bij die stakker uit te werpen, dan was hij vrij geweest!

Wat voor nut heeft het iemand te bevrijden van iets als hij zijn aandeel niet inziet? Dan is hij toch gedoemd tot recidive. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Fritsie:
15 minuten geleden zei sjako:

Een van Gods wetten is een oog voor een oog, tand voor tand. 

Nee Gods wet is, als iemand slaat draai dan de andere wang ook toe. U denkt zoals gezegd steeds

Ze vullen elkaar aan, hier is ook heel ons rechtsysteem op gebaseerd.

OT God spreekt tot het volk, autoritair (rechtsysteem) oog om oog tand om tand.

NT God spreekt als mens tot mens, dus op individueel niveau

Als het individuele niet lukt gaan wij naar een autoritair niveau.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Fritsie:

On-Bijbels gezwam.

Paulus was het niet met u eens. Romeinen 5:12

Dus door één mens (ADAM)  is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo heeft de dood zich tot alle mensen uitgebreid omdat ze allemaal hebben gezondigd. 13  Want er was al zonde in de wereld voordat de wet er was, maar zonde wordt niemand aangerekend als er geen wet is. 14  Toch heeft de dood vanaf Adam tot Mozes als koning geregeerd, zelfs over hen die niet hadden gezondigd met eenzelfde overtreding als Adam, die overeenkomst vertoont met hem die zou komen.

33 minuten geleden zei Fritsie:

Nee Gods wet is, als iemand slaat draai dan de andere wang ook toe. U denkt zoals gezegd steeds OT.

U doet of het OT allemaal niet klopt en geen onderdeel is van Gods woord. De vereiste van een loskoopoffer was voor Jezus dood. De Wet van de Christus gelde nog niet. Nu het loskoopoffer is gebracht gelden er idd andere wetten. De Mozaïsche wet heeft niet helemaal afgedaan, maar een nieuw jasje gekregen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jou redenatie doet mij denken aan het immerdurende jammerbetoog van de aan alcoholverslaafde man die ik een tijd begeleid heb. Ik kan er niks aan doen zei ie altijd. Waarop ik dan steevast antwoordde met de vraag wiens vingers daar om de buis geklemd zaten.

Ondanks jouw goede bedoelingen, vraagt God iets heel anders! Niet begeleiden, maar ACTIE: Werp duivelen uit en genees de zieken. Dezelfde Geest die Jezus uit de dood heeft opgewekt (Heilige Geest = God) leeft in jou. Leef en handel uit die Geest. Werp duivelen uit en genees de zieken. Je had dus beter deze vreselijke alcohol-demon kunnen uitdrijven i.p.v. te begeleiden. In feite sluit je een verbondje met de tegenstander, onbedoeld, maar, je doet het wel! Vergeet niet wie Jezus is! Dezelfde God die hemel en aarde geschapen heeft!

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei WdG:

Ondanks jouw goede bedoelingen, vraagt God iets heel anders! Niet begeleiden, maar ACTIE: Werp duivelen uit en genees de zieken. Dezelfde Geest die Jezus uit de dood heeft opgewekt (Heilige Geest = God) leeft in jou. Leef en handel uit die Geest. Werp duivelen uit en genees de zieken. Je had dus beter deze vreselijke alcohol-demon kunnen uitdrijven i.p.v. te begeleiden. In feite sluit je een verbondje met de tegenstander, onbedoeld, maar, je doet het wel! Vergeet niet wie Jezus is! Dezelfde God die hemel en aarde geschapen heeft!

Mits gevolgd door onmiddellijke bekering van het hart zal bevrijding pas effect hebben i.m.o.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

door één mens (ADAM)  is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo heeft de dood zich tot alle mensen uitgebreid omdat ze allemaal hebben gezondigd.

Volgens mij zou Paulus het juist wel eens zijn met mij, ik ben het in iedergeval wel met hem eens, de hele Romeinenbrief.

Als één mens zijn land verraadt en de grenzen opensteld waardoor de vijand kan binnenkomen, wil dat nog niet zeggen dat het hele land bestaat uit allemaal verraders! Dat vervolgens die machtige vijand kan doormarcheren en iedereen in het land genadeloos onderwerpt, maakt de inwoners ook niet tot verraders!

@WdGwelkom terug!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid