Spring naar bijdragen

Dagelijks Bijbellezen


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik heb mezelf nu een ritme aangeleerd van 's ochtends het bijbelleesrooster van Schreeuw om Leven te volgen. 

Na de maaltijden Bijbellezen (wat ik al deed) en 's avonds een dagboekje.

Ik merk de zegen ervan. Maar ik ervaar ook enorm veel strijd in mij.

Ik krijg gedachten als: het is echt raar dat je dit doet, niemand doet dit enzo enzo.

Dan denk ik aan de mensen in Noord Korea die in de gevangenis zitten voor een blaadje uit de Bijbel en dan verander ik mijn denken weer. 

Maar het blijft een strijd.

Hoe ervaren jullie dit?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei rups89:

Hoi allemaal,

Ik heb mezelf nu een ritme aangeleerd van 's ochtends het bijbelleesrooster van Schreeuw om Leven te volgen. 

Na de maaltijden Bijbellezen (wat ik al deed) en 's avonds een dagboekje.

Ik merk de zegen ervan. Maar ik ervaar ook enorm veel strijd in mij.

Ik krijg gedachten als: het is echt raar dat je dit doet, niemand doet dit enzo enzo.

Dan denk ik aan de mensen in Noord Korea die in de gevangenis zitten voor een blaadje uit de Bijbel en dan verander ik mijn denken weer. 

Maar het blijft een strijd.

Hoe ervaren jullie dit?

De Bijbel leert ons dat Gods Woord medicijn is voor lichaam en ziel. Het is dus logisch dat je de zegen ervan merkt! Helaas is er ook strijd. We strijden tegen geestelijke machten (dwalingen). Je kunt bidden voor mensen in Noord Korea. Gebed is een machtig wapen in de geestelijke strijd. Roep de Naam van onze God aan. Zijn Naam is Jezus Christus! Verkondig Zijn Woord, je zult merken dat er wonderen en tekenen gebeuren. Ik wens je Gods Zegen, rups89!

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei rups89:

Hoi allemaal,

Ik heb mezelf nu een ritme aangeleerd van 's ochtends het bijbelleesrooster van Schreeuw om Leven te volgen. 

Na de maaltijden Bijbellezen (wat ik al deed) en 's avonds een dagboekje.

Ik merk de zegen ervan. Maar ik ervaar ook enorm veel strijd in mij.

Ik krijg gedachten als: het is echt raar dat je dit doet, niemand doet dit enzo enzo.

Dan denk ik aan de mensen in Noord Korea die in de gevangenis zitten voor een blaadje uit de Bijbel en dan verander ik mijn denken weer. 

Maar het blijft een strijd.

Hoe ervaren jullie dit?

Dag Rups, ik heb het schema opgezocht. Er zijn meer leesschema's die je in een tijdvak door de gehele bijbel leiden. Maar zo zit de bijbel niet in elkaar. Neem bijvoorbeeld de psalmen, dit is een liederenboek. Niet gemaakt om achter elkaar te lezen. Dan liever één psalm per dag. Wat fijner werkt, is om te beginnen met de kortere brieven in het NT. Die lees je in één ruk uit, dan meerdere keren herhalen, zodat je ze echt leert begrijpen. Dan de langere brieven en de evangeliën. Altijd blaadje erbij om aantekeningen te maken. Daarna het OT lezen, beginnen met de Pentateuch. Het helpt enorm om een tijdbalk te maken. Hetzelfde geldt voor de Koningen en Profeten. Bij langere boeken zoals Jesaja en Jeremia is het fijn om eerst een samenvatting te lezen. Dan hou je overzicht. 

Kun je hier wat mee? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei rups89:

Hoi allemaal,

Ik heb mezelf nu een ritme aangeleerd van 's ochtends het bijbelleesrooster van Schreeuw om Leven te volgen. 

Na de maaltijden Bijbellezen (wat ik al deed) en 's avonds een dagboekje.

Ik merk de zegen ervan. Maar ik ervaar ook enorm veel strijd in mij.

Ik krijg gedachten als: het is echt raar dat je dit doet, niemand doet dit enzo enzo.

Dan denk ik aan de mensen in Noord Korea die in de gevangenis zitten voor een blaadje uit de Bijbel en dan verander ik mijn denken weer. 

Maar het blijft een strijd.

Hoe ervaren jullie dit?

Nou je er over begint, ben ik ongemerkt weer gestopt met de Psalmen te lezen, wat ik me voor nam. Die strijd is wel herkenbaar. Het is bij mij dus ook dat ik het vergeet of inderdaad er tegen op zie.. niet dat ik lezen raar vindt. Die gedachten zitten er bij niet in. Eerder de gedachten die me zeggen dat het zinloos is om de bijbel te lezen, omdat God toch niet tot mij zal spreken. Het zijn van die leugens die in onze hoofden sluipen, waarvan ik de bron wantrouw. Ik vind het lastig te zeggen of het nu alleen demonen zijn die dat in ons werken, of dat het ook onze eigen angsten zijn. In ieder geval zijn het negatieven gedachten die ons tegenhouden om de bijbel te lezen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het beste is om er niet moeilijk over te doen. Als je geen zin hebt in dagboekjes, bijbelstudies of leesschema's, doe dat dan gewoon niet. Stop dan niet met het bijbellezen, maar stop dan met die geestelijke oefeningen, behalve natuurlijk het dagelijks gebed.
Begin gewoon bij Genesis 1 en lees elke dag een of twee hoofdstukken, totdat je weer opnieuw bij Genesis 1 kunt beginnen. Geen gedachten erbij, geen gebeden eromheen, geen langzaam tempo willen aanhouden, maar gewoon domweg lezen zoals je een gewoon boek ook leest.
Je slaat je bijbel open, bid misschien een heel kort, standaard schietgebedje van één regel (zelf houd ik het bij een kruisteken), leest het hoofdstuk, of een helft ervan als het hoofdstuk anders te lang is, slaat de bijbel daarna weer dicht, misschien weer een kort schietgebedje, en gaat weer over tot de orde van de dag. Niets meer, niets minder.
En als je een hoofdstuk saai vindt, zoals bijvoorbeeld een geslachtsregister of de zoveelste offerwet, dan "scan" je er gewoon wat sneller doorheen.

Ik heb het idee dat veel christenen zichzelf weerhouden van dagelijks bijbellezen, omdat ze (onbewust) menen dat je er echt een stille tijd van moet maken, de teksten echt extra intensief tot je moet nemen, dat het een geestelijke oefening moet zijn.
En daar heb je dan natuurlijk niet altijd tijd voor of zin in. We zijn nu eenmaal geen kloosterlingen hier.
Maar dat hoeft dus helemaal niet. Lees nou maar gewoon, dan zul je zien dat het allemaal veel gemakkelijker gaat. Het wordt dan een rustige routine en zo ga je in een paar jaar heel de bijbel rond.
Zelf heb ik zo al een paar keer heel de bijbel rondgelezen, en wel de katholieke bijbel, dus met extra veel boeken erin. En ik merk wel degelijk dat ik daardoor toch net iets sneller weet wat wel en niet in de bijbel staat, zonder dat ik misschien elk hoofdstuk en vers kan lokaliseren.
Door de héle bijbel te lezen, hoofdstuk voor hoofdstuk, bouw je toch ongemerkt meer kennis op van de context rondom al die bijbelse verhalen. De bijbel wordt dan onvermijdelijk veel meer één geheel, in plaats van enkel een verzameling Schriftgedeelten.

Het beste is echter om er geen enkele verwachtingen bij te hebben. Misschien zal een tekst je ineens raken, maar dat is niet het doel. Het doel van het bijbellezen is het lezen zelf. Elke dag een of twee hoofdstukken, meer is niet nodig.
Als je je geïnspireerd voelt, dan lees je niet méér hoofdstukken, als je je leeg voelt, dan lees je niet minder. Bind het aan een andere dagelijkse activiteit, zoals bijvoorbeeld na ontbijt en avondmaal, zodat het als het ware in één beweging al meegenomen wordt in je dagelijkse routine.
Je kunt zelfs nog na elke voltooide rondgang weer in een andere vertaling beginnen als je die hebt, zodat je elke keer de bijbel weer net iets anders leest. Zorg er dan wel voor dat het een vertaling is die je rustig een paar jaar achter elkaar kan lezen, anders wordt het al heel snel onnodig vervelend.
Oefeningen als het lezen van geestelijke dagboeken of het houden van persoonlijke bijbelstudies kun je altijd nog daarnaast doen. Maar als je dit als basis hebt, dan kom je al een heel eind en wordt de bijbel een natuurlijk onderdeel van je leefwijze.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid