Spring naar bijdragen

Ik zoek christelijke school voor mijn dochter, maar moet heel anders dan een gewone school?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb wat advies nodig.
Mijn dochter is 14 en die zit in twee brugklas mavo / havo. Dus al 2 jaar op gewone school.
Ze is christelijke opgegroeid, ze is altijd een lief meisje geweest, maar ze is heel erg veranderd door alle negatieve invloed dat de school had 2 jaar lang op haar.
Ik wil dat ze op andere school gaat studeren en liever een christelijke school met meer discipline en strenge regels. kunnen jullie misschien een goede school adviseren in de Noord-Holland ?
Dank jullie wel!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben niet bekend in Noord-Holland dat als eerste. Je dochter halverwege de schoolperiode van school laten veranderen lijkt me geen goed idee. En het gaat waarschijnlijk ook niet helpen. Want lieve meisjes veranderen in jonge vrouwen met een eigen identiteit en die verandering is een periode die zowel voor het kind als voor de ouder niet bepaald gemakkelijk is. Meer discipline en strenge regels op school gaan daar niet aan helpen. Wel duidelijke afspraken over wat je wel en niet accepteert als ouders zolang ze nog thuis woont. En langzamerhand haar ook wat meer vrijheid gunnen en haar haar eigen fouten laten maken.

bewerkt door dingo
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei dingo:

Ik ben niet bekend in Noord-Holland dat als eerste. Je dochter halverwege de schoolperiode van school laten veranderen lijkt me geen goed idee. En het gaat waarschijnlijk ook niet helpen. Want lieve meisjes veranderen in jonge vrouwen met een eigen identiteit en die verandering is een periode die zowel voor het kind als voor de ouder niet bepaald gemakkelijk is. Meer discipline en strenge regels op school gaan daar niet aan helpen. Wel duidelijke afspraken over wat je wel en niet accepteert als ouders zolang ze nog thuis woont. En langzamerhand haar ook wat meer vrijheid gunnen en haar haar eigen fouten laten maken.

@Raal welkom. Sluit me aan bij dingo kleine toevoeging

Wereldse christelijke vaders horen te lijken en een afspiegeling te zijn van God de vader.

Dat houdt dus in waarschuwen in liefde, vrijheid van keuze geven, bidden tot God, wees een licht voor je gezin.

De geestelijk leerschool is het best alleen men kan mensen daar niet naartoe dwingen... Dat is een keuze van meiske zelf hoe moeilijk ook

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vrees dat ik het met de meesten hier eens ben... Daar bij komt nog dat een strenge school een averechts effect kan hebben, en dat ze nog feller zou kunnen rebelleren. Veertien jaar is nu eenmaal een moeilijke leeftijd, en vaak kun je niet veel meer doen dan hopen dat ze er met niet al te veel kleerscheuren uitkomen. En verder redeneren met haar op een quasi volwassen manier, dingen zoals "je moet dit doen omdat ik het zeg" werken niet meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Raal:

Hallo allemaal,

Ik heb wat advies nodig.
Mijn dochter is 14 en die zit in twee brugklas mavo / havo. Dus al 2 jaar op gewone school.
Ze is christelijke opgegroeid, ze is altijd een lief meisje geweest, maar ze is heel erg veranderd door alle negatieve invloed dat de school had 2 jaar lang op haar.
Ik wil dat ze op andere school gaat studeren en liever een christelijke school met meer discipline en strenge regels. kunnen jullie misschien een goede school adviseren in de Noord-Holland ?
Dank jullie wel!

Hi Raal,

Zoals anderen al aangeven, meisjes zitten rond die leeftijd ook in de pubertijd. Maar ik ga er even vanuit dat jij als ouder wel kan aanvoelen wat door de innerlijke drang naar afzetten komt en wat door externe factoren plaatsvind. Een kind moet eerst gedurende lange tijd het goede ervaren om weerstand te kunnen bieden tegen het kwade.

Invloed van vriendjes maken een groot (zo niet grootste) deel uit van de beïnvloeding van het kind en zullen bijdragen aan de richting waarin het gaat.

Wisselen van middelbare school is ingrijpende beslissing in het leven van een kind. En het kind zal zichzelf meenemen en dus in meer of mindere mate tegen dezelfde zaken aanlopen. Maar het veranderen van omgeving kan veel doen. Ikzelf heb nog geen kinderen (wel een onderwijskundige achtergrond) en ben mede met het oog op kinderen verhuisd van een midden grote stad naar een dorp waar zaken een stuk gemoedelijker gaan. In de stad waar ik woonde is nu nog slechts 1 middelbare scholengemeenschap (met talloze locaties) maar vroeger was dat nog verdeeld over de verschillende zuilen (katholiek, protestant en openbaar). Het openbaar onderwijs stond niet zo hoog aangeschreven en trok meer probleem kinderen. Dat zien we vaak in het basisonderwijs ook.

In een (groot)dorp heb je echter vaak maar 1 middelbare school en dan maakt de kleur van de school niet zoveel uit. Het gaat er haast per definitie gemoedelijker aan toe. Wat overigens niet wil zeggen dat er niet gepest wordt, dat er geen kinderen zijn die tussen wal en schip vallen enzovoort.

Ik kan je adviseren om je probleem eerst kenbaar te maken op de middelbare school van je dochter. Eens aankijken hoe serieus ze je 'klacht' nemen en wat er ten goede of kwade gaat veranderen aan het gedrag van je dochter. Een wisseling halverwege een jaar is af te raden dus je hebt nog een dik half jaar de tijd alvorens een keuze te maken. Indien je keuze valt op een andere school dan zal dat ongetwijfeld strijd opleveren met je dochter, of misschien is ze wel heel opgelucht dat ze uit die omgeving gehaald wordt. Je zou dan eens kunnen kijken naar particulier onderwijs. Dat trekt een ander publiek, heeft kleinere klassen en over het algemeen meer aandacht voor van alles en nog wat. https://www.svpo.nl/default.asp

Sterkte, en vergeet ook vooral niet op een gegeven moment je dochter mee te nemen in het verhaal en haar wens in de keuze die je maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid