Spring naar bijdragen

Meeste Nederlanders niet religieus


Aanbevolen berichten

Op 25-10-2018 om 22:26 zei Bonjour:

Hieruit:

Mensen gaan niet naar de Passion voor Jezus, maar voor het spektakel, de artiesten. Ze gaan niet naar yoga of een klooster voor het religieuze. Ze doen dat om hun stress te beheersen.

Ze gaan niet naar homeopaten omdat ze religieus zijn, maar omdat ze door hun religieus verleden niet geleerd hebben kritisch te denken.

Steeds meer mensen nemen het religieuze verhaal niet meer serieus. Het neemt af. Steeds minder kinderen worden religieus opgevoed. Kinderen gaan naar het vormsel om de grootouders een plezier te doen, daarna zie je de kinderen en hun ouders niet meer in de kerk.

Het is niet een kwestie van een naampje van een kerk. Het neemt af. De jeugd neemt het verhaal niet meer aan. De aantallen worden minder.

Er zijn ook altijd mensen geweest die vroeger uit gewoonte naar de kerk gingen, of thuis bleven. Heel veel ook trouwens, mensen hebben soms een te geromantiseerd beeld over het verleden. Als iedereen vroeger zo godsvruchtig was zou er ook geen Geert Grote, moderne devotie of predikheren hebben gehad in de middeleeuwen lijkt me. ' Geloof' is ook geen statisch ding dat aan of uit staat. Mensen doen er in meer of mindere mate wat mee op verschillende momenten in hun leven. Was vroeger zo, is nu nog steeds zo. 

Ik ben het niet met je eens wat je over bijvoorbeeld kloosters zegt, men gaat wel degelijk vaak om een spirituele dimensie. Die rust en ontstressing zit daar natuurlijk doorheen verweven. Maar dat is nou net religie eigen en waarom het ook werkt. Je kunt het niet van elkaar los weken. M.i. wordt religie anders een zwart/wit stropop waar ik me lig niet in zou herkennen. Misschien wel een stropop die deels te 'verwijten' is aan bepaalde fijnslijpende Noord-Nederlandse christenen die lat heel hoog hebben willen leggen en vaak meer met het dogmatische theoretische gedeelte bezig waren dan met geloofsbeleving en spiritualiteit. 

Meditatie is hip (en ook zeker dat wat uit een al dan niet oosterse religie ontleent is), happiness achtige bladen doen het goed, erg veel mensen branden kaarsjes in een kerk en heel erg veel mensen geloven in meer of minder bovennatuurlijke zaken. 
De ongeordende / individuele, postmoderne religiositeit is booming business. Letterlijk zelfs, het is een hele industrie. 

En dan heb ik het nog niet eens over het type christen dat buiten de CBS scope valt. Het type dat geen religie beweert aan te hangen maar Jezus volgt, of het type dat om allemaal verschillende redenen geen lid is van een kerk, of bij een kerk zit dat zichzelf niet als kerkgenootschap beschouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 186
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Veel mensen zoeken het ook elders, zoals alternatieve geneeswijzen en spirituele clubjes zoals bij ons het Westlicht.  

Je zegt daarna zeg je waarmee je opeens een aantal criteria formuleert waaraan je moet voldoen om lid te worden van de club. Dat is op zich al raar als je beweert dat God het bepaald.

1 minuut geleden zei Olorin:

Er zijn ook altijd mensen geweest die vroeger uit gewoonte naar de kerk gingen, of thuis bleven.

Dat eerste is dan ook helemaal niet verkeerd voor een samenleving. Waar ouders vroeger, maar zeker ook vandaag de dag moeite hadden met het overbrengen van moraal kregen kinderen vroeger in de kerk er iig nog wat van mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Gaitema:

Dat ben ik met je eens, maar wat ik ermee wilde zeggen is dat het in de bijbel al wel te zien is dat niet alles wat gezaaid wordt zal vruchtdragen. Waar het christendom in de meerderheid is klopt er vaak ook iets niet.

Bij een minderheid heb je echter weer meer kans op factievorming, op de neiging tot sektarisme of een bepaald soort elitair denken: "Wij zijn goed, de rest is kwaad." Elke situatie heeft dus haar valkuilen en haar zegeningen en je zult nooit een gemeenschap op aarde tegenkomen waar níét iets mis mee is.
We worden dan ook niet geacht daar naar te kijken, maar mogen juist in de geschiedenis terugzien hoe het eruit ziet als God een gemeenschap volop zegent. En dan zie je vaak toch veel groei, culturele, liturgische en theologische ontwikkeling, hele ketens van onderwijs, liefdadigheid en missie, veel bijzondere roepingen, et cetera.
Als zo dan vele mensen de sacramenten ontvangen, van biecht tot communie tot huwelijk, en godvrezend proberen te leven, dan zal de satan absoluut des te meer in de aanval gaan en zullen voor zeker ook de meest gruwelijke zonden gepleegd worden, want waar het echt goede is, is het echt kwade ook aanwezig. Maar de mensen zijn dan wel veel meer in staat om Gods genade te kennen en te ontvangen.

Het geloof wordt het beste altijd bewust beleden, maar dat kan op verschillende wijzen. Een gemeenschap in de bijbelgordel houdt op haar manier toch bewust het geloof en de cultuur in stand, ook al zal niet elke gelovige even fanatiek alle leerstellingen belijden. Ik geloof dan ook dat het geloof het beste gedijt in een gemeenschap, in relatie tot elkaar, zodat je tezámen het geloof op allerlei wijzen uitdraagt.
Net zoals in de woestijn Israël alleen kon overleven als zij bij elkaar bleef, als de gemeenschap groot genoeg bleef om de gevaren van de woestijn te kunnen overleven en zelf te kunnen groeien. In kleine facties had geen Israëliet het overleefd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Gaitema:

Dat ben ik met je eens, maar wat ik ermee wilde zeggen is dat het in de bijbel al wel te zien is dat niet alles wat gezaaid wordt zal vruchtdragen. Waar het christendom in de meerderheid is klopt er vaak ook iets niet. Mensen die horen er bij vanwege een bepaald gewin situatie. Je hoort er dan bij. Zoals in Rijssen. Echter volhouden als je in de minderheid bent vraagt een echt diep geworteld geloof. In de onderzoeken valt me trouwens op dat de gelovigen vaak laag opgeleid zijn. Voorheen was het meer de middenstand. Een verschuiving?

Ik denk dat er zeker sprake is van een verschuiving. Vroeger had een middenstander er baat bij om bij een kerk te horen; het betekende automatisch een vaste club klanten. Ik snapte vroeger nooit waarom ik perse brood moest halen bij bakker S, terwijl bakker A veel dichterbij was en ook gewoon brood verkocht.  Dat is tegenwoordig niet meer, de klant kijkt gewoon naar de prijs en de kwaliteit van de producten en niet naar het geloof van degene die het spul verkoopt.
Het gaat dus om de inhoud, en niet om de verpakking.
En dat laatste is ook op het gebied van onderwijs een rol gaan spelen:
Wat dat betreft was de invoering van de Mammoetwet in de jaren 60 erg belangrijk. Daardoor volgden steeds meer leerlingen dan voorheen een opleiding na de basisschool. Hierdoor steeg het gemiddelde niveau van de Nederlander, en kwamen steeds meer mensen tot het besef dat allerlei heilige huisjes in feite niet zo heilig waren dan ze leken. De kerk is daar één van.
Het klopt dus dat gelovigen vaak laag opgeleid zijn. Voor hen is het geloof een oplossing: in plaats van leren leven met een ingewikkelde wereld, kan men zich vastklampen aan een simpel, voor hen begrijpelijk wereldbeeld. Zalig zijn de armen van geest. Dat is reeds lang bekend.


 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik denk dat er zeker sprake is van een verschuiving. Vroeger had een middenstander er baat bij om bij een kerk te horen; het betekende automatisch een vaste club klanten. Ik snapte vroeger nooit waarom ik perse brood moest halen bij bakker S, terwijl bakker A veel dichterbij was en ook gewoon brood verkocht.  Dat is tegenwoordig niet meer, de klant kijkt gewoon naar de prijs en de kwaliteit van de producten en niet naar het geloof van degene die het spul verkoopt.
Het gaat dus om de inhoud, en niet om de verpakking.
En dat laatste is ook op het gebied van onderwijs een rol gaan spelen:
Wat dat betreft was de invoering van de Mammoetwet in de jaren 60 erg belangrijk. Daardoor volgden steeds meer leerlingen dan voorheen een opleiding na de basisschool. Hierdoor steeg het gemiddelde niveau van de Nederlander, en kwamen steeds meer mensen tot het besef dat allerlei heilige huisjes in feite niet zo heilig waren dan ze leken. De kerk is daar één van.
Het klopt dus dat gelovigen vaak laag opgeleid zijn. Voor hen is het geloof een oplossing: in plaats van leren leven met een ingewikkelde wereld, kan men zich vastklampen aan een simpel, voor hen begrijpelijk wereldbeeld. Zalig zijn de armen van geest. Dat is reeds lang bekend.


 

Het verbaast me niet dat je het zo uitlegt en ik denk dat het ook wel een rol speelt. Wat de hele waarheid is weet ik niet. Ik zelf ervaar (hoewel mijn iq nog vrij hoog is) de afhankelijkheid van God door de financiële problemen die ik als iemand uit een lage beroepsgroep ervaar. Het valt me dan op dat ik sinds mijn 27 niet meer spaargeld heb, echter ook geen schilden :) Het leven blijft vreselijk spannend. Veel lager opgeleide Nederlanders leven op dat randje. Misschien dat ze eerder dan houd vast zoeken in het geloof.

4 uur geleden zei Robert Frans:

Bij een minderheid heb je echter weer meer kans op factievorming, op de neiging tot sektarisme of een bepaald soort elitair denken: "Wij zijn goed, de rest is kwaad." Elke situatie heeft dus haar valkuilen en haar zegeningen en je zult nooit een gemeenschap op aarde tegenkomen waar níét iets mis mee is.
We worden dan ook niet geacht daar naar te kijken, maar mogen juist in de geschiedenis terugzien hoe het eruit ziet als God een gemeenschap volop zegent. En dan zie je vaak toch veel groei, culturele, liturgische en theologische ontwikkeling, hele ketens van onderwijs, liefdadigheid en missie, veel bijzondere roepingen, et cetera.
Als zo dan vele mensen de sacramenten ontvangen, van biecht tot communie tot huwelijk, en godvrezend proberen te leven, dan zal de satan absoluut des te meer in de aanval gaan en zullen voor zeker ook de meest gruwelijke zonden gepleegd worden, want waar het echt goede is, is het echt kwade ook aanwezig. Maar de mensen zijn dan wel veel meer in staat om Gods genade te kennen en te ontvangen.

Het geloof wordt het beste altijd bewust beleden, maar dat kan op verschillende wijzen. Een gemeenschap in de bijbelgordel houdt op haar manier toch bewust het geloof en de cultuur in stand, ook al zal niet elke gelovige even fanatiek alle leerstellingen belijden. Ik geloof dan ook dat het geloof het beste gedijt in een gemeenschap, in relatie tot elkaar, zodat je tezámen het geloof op allerlei wijzen uitdraagt.
Net zoals in de woestijn Israël alleen kon overleven als zij bij elkaar bleef, als de gemeenschap groot genoeg bleef om de gevaren van de woestijn te kunnen overleven en zelf te kunnen groeien. In kleine facties had geen Israëliet het overleefd.

Ik vermoed dat nu heel veel "onwetenden" of "spirituelen" eigenlijk bij de Heer horen. Per saldo zal er altijd wel een kudde van Jezus zijn. Daar heb je wel gelijk in.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Olorin:

Ik ben het niet met je eens wat je over bijvoorbeeld kloosters zegt, men gaat wel degelijk vaak om een spirituele dimensie.

Spiritueel is nog niet religieus.

 

7 uur geleden zei Olorin:

Maar dat is nou net religie eigen en waarom het ook werkt. Je kunt het niet van elkaar los weken.

Spiritualiteit kan een onderdeel van religie zijn. En kan rustgevend werken. Maar dat hoeft niet per definitie. De zelfmoordterrorist is niet echt spiritueel bezig. Krijgt uiteindelijk wel rust, maar op een andere manier.

7 uur geleden zei Olorin:

En dan heb ik het nog niet eens over het type christen dat buiten de CBS scope valt. Het type dat geen religie beweert aan te hangen maar Jezus volgt, of het type dat om allemaal verschillende redenen geen lid is van een kerk, of bij een kerk zit dat zichzelf niet als kerkgenootschap beschouwd.

Correctie, die zegt niet bij een kerkgezindte te horen. Daar is naar gevraagd. Maar ook onder de groep die wel zegt bij een gezindte te horen, zitten eigen versies van het geloof bij. Het maak niet uit. Het is de trend die duidelijk is. Of het een paar procent meer of minder is maakt niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-10-2018 om 11:47 zei Gaitema:

 NOS over kerkbezoek

Dubbel nieuws. Meeste Nederlanders zijn niet religieus, maar het protestantisme daalt het kerkbezoek sinds 2012 niet meer.

Zien jullie dit als goed of slecht nieuws en hoe verklaren jullie dit?

Hangt er vanaf hoe je het begrip religie beschouwt.

Mijn idee is dat de Nederlanders steeds spiritueler worden en ik vind dat een goede zaak.

In een kerk is het moeilijker om je spiritualiteit sneller te ontwikkelen. De meeste mensen daar mediteren niet, ze eten vlees, ze drinken alcohol of ze verdiepen zich niet in echte spirituele filosofie. Na zo'n vertrek uit een kerk of moskee kan het een tijd duren voordat men de goede weg inslaat, soms gebeurt het zelfs een generatie later, maar de beweging is (niet altijd natuurlijk) de goede kant op.

Wie dus zegt niet meer bij een religie te behoren kan juist spiritueler in het leven zijn gaan staan. Een spirituele beweging is ook lang niet altijd een religie, dat vergeten dat soort onderzoekers, ze kijken vanuit een bepaalde kokervisie en stellen hun vragen verkeerd. Dat zei die Alain Verheij (theoloog) volgens mij ook ongeveer.

Spirituele ontwikkeling was vroeger iets voor een kleine elite van vrijgestelde geestelijken, dat is tegenwoordig steeds minder zo gelukkig. Dat komt omdat het gedeelde geestelijke niveau in de samenleving doorstijgt. 

Vanuit de fundamentalistisch-religieuze of exoterische hoek wordt er natuurlijk altijd hevig gefronst als spiritualiteit wordt bezien buiten de eigen fundamentalistische opvattingen (denk aan de JG's), maar dat komt voort uit onwetendheid over waar het nu werkelijk om draait.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Wat is jou definitie van spiritualiteit? 

Daar ga ik het met jou niet over hebben. Ik heb jou niks meer te zeggen.

 

Ik kan wel een verhaaltje voor jou verzinnen, aangezien je wat ik zeg toch als fantasie ziet.

Het verhaaltje: Dat vrouwen dominee worden in de kerken is omdat ze door de duivel zijn aangesteld en daarom weigeren ze ook hun hoofden te bedekken. Ze zoeken contacten met overledenen en zijn speciaal aangesteld om een valse leer in de wereld te brengen. Ze dromen snachts wat ze op de kansel moeten zeggen en krijgen dat van demonen ingegeven. Het volk dat in hun kerken komt zijn ten dode opgeschreven. Ze lopen leeg omdat hun jeugd geen weerstand heeft tegen de demonische machten in de maatschappij. Daar komt alleen maar ellende van, als je niet doet wat de bijbel voorschrijft. Die vrouwen moeten wel heksen zijn die ongehoorzaam aan God de hoer van babel aanbidden en een zeer duistere spiritualiteit bezitten. 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Daar ga ik het met jou niet over hebben. Ik heb jou niks meer te zeggen.

Ow, komop. Niet zo mopperen in dat hoekje. Hoe zie jij dat voor je om met kennis van Jezus spiritualiteit te beoefenen? Is het de contemplatieve spiritualiteit die de kerken inmiddels ver heeft weten te penetreren met zijn valse leer over het contact maken met het goddelijke dmv het creëren van een tabula rasa, waar jij op doelt? Of doel je ergens anders op?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ow, komop. Niet zo mopperen in dat hoekje. Hoe zie jij dat voor je om met kennis van Jezus spiritualiteit te beoefenen? Is het de contemplatieve spiritualiteit die de kerken inmiddels ver heeft weten te penetreren met zijn valse leer over het contact maken met het goddelijke dmv het creëren van een tabula rasa, waar jij op doelt? Of doel je ergens anders op?

Ik ga jou geen parels meer voor je voeten werpen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een verhaaltje maar. Die vrouwen doen aan spiritualiteit door het goddelijke te zoeken bij hun verlichtte Meester Jezus, die als een soort Dalai Lama tot inspiratie dient voor velen in het bezitten van de Christus Geest.

Zo genoeg fantasie voor vandaag.

De waarheid krijg je van mij niet meer te horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Gaitema:

Zo genoeg fantasie voor vandaag.

Ik hoop het.

52 minuten geleden zei Gaitema:

De waarheid krijg je van mij niet meer te horen.

Jou waarheid bedoel je. En die is immers alleen belangrijk voor jou, dus ik snap je frustratie niet zo goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Het verhaaltje: Dat vrouwen dominee worden in de kerken is omdat ze door de duivel zijn aangesteld en daarom weigeren ze ook hun hoofden te bedekken.
Ze zoeken contacten met overledenen en zijn speciaal aangesteld om een valse leer in de wereld te brengen. Ze dromen snachts wat ze op de kansel moeten zeggen en krijgen dat van demonen ingegeven. Het volk dat in hun kerken komt zijn ten dode opgeschreven. Ze lopen leeg omdat hun jeugd geen weerstand heeft tegen de demonische machten in de maatschappij. Daar komt alleen maar ellende van, als je niet doet wat de bijbel voorschrijft. Die vrouwen moeten wel heksen zijn die ongehoorzaam aan God de hoer van babel aanbidden en een zeer duistere spiritualiteit bezitten. 

Onder de werking van geesten liggen kwaad en goed dichter/heftiger naast elkaar. Dat vraagt van de heerser over de geesten die in hem zijn, ook om meer discipline en meer strijd tegen het vlees, naarmate de vrijheid in de geest groter wordt. Denk aan Saul die "onder de profeten was", maar ook van tijd tot tijd zichzelf verliest in de geesten die in hem zijn. Het motto is weest nuchter en waakzaam; en de de wapenen zijn die van Efeziërs 6.
Jij en Kaasjeskruid zitten m.i. niet op verschillende golflegten, maar zijn de uitersten op dezelfde golflengte. En dat het dezelfde golflengte is, weet je uit het kritisch stug doorploeteren op de weg van waarheid in geloof.
Als nu die uiteinden van die golflengte de gekozen klemtoon in het geloof betreft, via welke tegenoverliggende uiteinden wij de smalle deur zoeken,
en de waarheid zou de vaste grond zijn waarop we staan, zouden we dan niet de werken van barmhartigheid een beetje naar elkaar toe kunnen rollen? 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik schijn zowat zonder hoofd te zijn geboren. Wellicht dat dit het eea verklaard. Maar, wist mijn moeder mij te vertellen, beter zo dan met het hoofd in de wolken. Want die mensen letten vaak niet op.

Dat verklaard alles inderdaad. ?

43 minuten geleden zei Lobke:

Ik stikte van de pijn, maar Gaitema je maakte mijn dag; ook een soort wondertje toch? De pijn was niet weg maar lekker lachen is ook goed._:)_

Da's mooi om te horen. Een mooi wondertje ?

1 uur geleden zei Tomega:

Onder de werking van geesten liggen kwaad en goed dichter/heftiger naast elkaar. Dat vraagt van de heerser over de geesten die in hem zijn, ook om meer discipline en meer strijd tegen het vlees, naarmate de vrijheid in de geest groter wordt. Denk aan Saul die "onder de profeten was", maar ook van tijd tot tijd zichzelf verliest in de geesten die in hem zijn. Het motto is weest nuchter en waakzaam; en de de wapenen zijn die van Efeziërs 6.
Jij en Kaasjeskruid zitten m.i. niet op verschillende golflegten, maar zijn de uitersten op dezelfde golflengte. En dat het dezelfde golflengte is, weet je uit het kritisch stug doorploeteren op de weg van waarheid in geloof.
Als nu die uiteinden van die golflengte de gekozen klemtoon in het geloof betreft, via welke tegenoverliggende uiteinden wij de smalle deur zoeken,
en de waarheid zou de vaste grond zijn waarop we staan, zouden we dan niet de werken van barmhartigheid een beetje naar elkaar toe kunnen rollen? 

Als dat zo is, gloort er nog hoop voor hem. ?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Gaitema:

Dat verklaard alles inderdaad. ?

Da's mooi om te horen. Een mooi wondertje ?

Als dat zo is, gloort er nog hoop voor hem. ?

Ik mag @Kaasjeskruidwel, ook al ben ik het vaak niet met hem eens. In het begin niet, ik dacht toen;" je belazerd de kluit, wie ben je"? Hij heeft me vaak op het verkeerde been gezet, daar werd ik heel onzeker van. Nu niet meer, ik lust hem rauw. :X Niet als hij dingen schrijft waarover ik toch na moet denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Lobke:

Ik mag @Kaasjeskruidwel, ook al ben ik het vaak niet met hem eens. In het begin niet, ik dacht toen;" je belazerd de kluit, wie ben je"? Hij heeft me vaak op het verkeerde been gezet, daar werd ik heel onzeker van. Nu niet meer, ik lust hem rauw. :X Niet als hij dingen schrijft waarover ik toch na moet denken.

Nou, het doet me denken aan de vakantiebijbelclub. Ik zag dat een kind (Ik was een groepsleider) het werkje van een ander afbrak. Ik zette die jongen direct het gebouw uit. Vanaf dat moment werd het rustig in de groep en deed iedereen leuk mee. Die jongen doet me aan Kaasjeskruid denken. Wat ik presenteer, breekt hij af. Erg lastig mee samen te werken. Vooral als je veel te presenteren hebt . Ik bedoel, het is simpel om het algemene Jip en Janneke verhaal te brengen waarmee iedereen mee in stemt. Maar ik wil dan ook graag dieper.

Meditatie in Jip en Janneke taal maar: lees je bijbel, bid elke dag, dat je groeien mag. ?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

Ik zag dat een kind (Ik was een groepsleider) het werkje van een ander afbrak. Ik zette die jongen direct het gebouw uit.

Maar besef wel dat waar kan zijn terwijl het tegelijk een zaak is van "shaking the tree":
- is het gepresenteerde of het werkje shake-proof ?
- is dat wat doet 'shaken' ergens mogelijk nuttig of relevant ?
- hoe ga je er mee om als je uit een boom rolt, of appels op je hoofd voelt vallen ?

Ook het kind dat het werkje van een ander afbreekt, kan daar een reden voor hebben. 
Maar jij; jij zult nooit vol kunnen houden dat wat jij in God jezelf rekent tot winst en sterkte,
door een ander wordt afgepakt of stukgemaakt. Want het is immers uit God.
Dan is een legitieme maar minder charmante actie dat jouw geloofswerken worden beproefd of ze inderdaad uit God zijn.
En dan is een charmante het vlees gerievende actie om met elkaar te blijven mijmeren over geweldige wonderen en verschijningen,
waarvan sommigen in een heel lang leven nooit iets zullen ervaren, hoewel ze diep gelovig zijn.

Geloven is iets niet zien maar geloven. Méér geloven is ook meer beginnen te zien.
Maar meer zien is niet bedoeld om daarvan vaste zichtbare ijkpunten te maken van geloof,
maar om te brengen tot méér geloof in wat je niet ziet. 
Wanneer ziet een gelovige werken van God? Christus zegt: als uw geloof groot is;
want: uw geloof heeft u behouden, en een zichtbaar wonder volgt.
Waar dan de zichtbare werken bedoeld zijn om te versterken degenen die al geloven,
biedt het geen nut maar wel het vlees, om die werken te willen verdedigen tegenover ongelovigen;
jouw zichtbaar gezien werk van God komt uit geloof en daarom MOET jouw zichtbare beantwoording zijn:
dankbaarheid en God loven, opdat zij die niet zien, kunnen ervaren dat het geloof (òndanks wat je zag) voor jou inderdaad genoeg is,
en ook zij in hun geloof worden versterkt.
Maar nu breng je een schisma in van jouw geloven en zien,
tegenover het niet zien door een ander wat jij hebt gezien; en die daarom volgens jou ook niet kan geloven;
dat is denk ik niet wat de bedoeling was van wat jij meent te hebben mogen zien van God.

Je kunt het ook zo zeggen: jij bent van Petrus, en Kaasjeskruid van Thomas;
Jij loopt op water uit geloof; en Kaasjeskruid ziet jou voor ogen zinken in jouw geloof.
Maakt dat enig verschil voor jouw geloof in Christus die ook jou moet redden,
of ook voor het geloof van Kaasjeskruid in Christus die ook hem moet redden?  
Ik meen van niet. 

(excuses voor het betwetertoontje)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid