Spring naar bijdragen

Meeste Nederlanders niet religieus


Aanbevolen berichten

15 minuten geleden zei Tomega:

- hoe ga je er mee om als je uit een boom rolt?

Direct weer de boom in. Tenzij je wat gebroken hebt natuurlijk. Dan eerst ff langs het ziekenhuis, maar daarna direct weer de boom in.

17 minuten geleden zei Tomega:

- hoe ga je er mee om als je appels op je hoofd voelt vallen ?

Even kijken naar de kwaliteit, maar ik zou ze opeten indien in orde. Helemaal als het elstars betreft, lekker sappig appeltje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 186
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Veel mensen zoeken het ook elders, zoals alternatieve geneeswijzen en spirituele clubjes zoals bij ons het Westlicht.  

Je zegt daarna zeg je waarmee je opeens een aantal criteria formuleert waaraan je moet voldoen om lid te worden van de club. Dat is op zich al raar als je beweert dat God het bepaald.

Ik weet het allemaal niet beste vriend Tomega. Ik vind dat je het wel interessant verwoord. Ik ben vooral gefrustreerde uit pure frustratie dat hetgeen wat mij zo sterk geholpen heeft om God te leren kennen in mijn leven, juist voor Kaasjeskruid een steen des aanstoots is. Maar dat zegt niet of hij nu niet door Jezus gered is. Ik ben van mening van wel, maar er is zo veel meer van Jezus te leren kennen. Jezus leeft vandaag nog net zo volop, als toen in Israël. 

1 uur geleden zei Tomega:

Maar besef wel dat waar kan zijn terwijl het tegelijk een zaak is van "shaking the tree":
- is het gepresenteerde of het werkje shake-proof ?
- is dat wat doet 'shaken' ergens mogelijk nuttig of relevant ?
- hoe ga je er mee om als je uit een boom rolt, of appels op je hoofd voelt vallen ?

Ook het kind dat het werkje van een ander afbreekt, kan daar een reden voor hebben. 
Maar jij; jij zult nooit vol kunnen houden dat wat jij in God jezelf rekent tot winst en sterkte,
door een ander wordt afgepakt of stukgemaakt. Want het is immers uit God.

Dat is absoluut waar. Niemand kan Gods werk roven. Ik zou het liefst pagina's vol er van willen getuigen en het willen beschrijven hoe geweldig God zo dicht hij de mens wil zijn en zo ons helpt in de nood. Ik wil graag aantonen hoe betrokken God bij ons is en hoe enorm liefdevol vol van genade God is. Dat we werkelijk nooit alleen lopen. Maar hoe zonde dan, dat elke getuigenis in twijfel wordt getrokken en zelfs fantasie wordt genoemd. Het maakt van God slechts een gerucht van lang vervlogen tijden. 

Citaat

 


Dan is een legitieme maar minder charmante actie dat jouw geloofswerken worden beproefd of ze inderdaad uit God zijn.
En dan is een charmante het vlees gerievende actie om met elkaar te blijven mijmeren over geweldige wonderen en verschijningen,
waarvan sommigen in een heel lang leven nooit iets zullen ervaren, hoewel ze diep gelovig zijn.

Geloven is iets niet zien maar geloven. Méér geloven is ook meer beginnen te zien.
Maar meer zien is niet bedoeld om daarvan vaste zichtbare ijkpunten te maken van geloof,
maar om te brengen tot méér geloof in wat je niet ziet. 
Wanneer ziet een gelovige werken van God? Christus zegt: als uw geloof groot is;
want: uw geloof heeft u behouden, en een zichtbaar wonder volgt.
Waar dan de zichtbare werken bedoeld zijn om te versterken degenen die al geloven,
biedt het geen nut maar wel het vlees, om die werken te willen verdedigen tegenover ongelovigen;
jouw zichtbaar gezien werk van God komt uit geloof en daarom MOET jouw zichtbare beantwoording zijn:
dankbaarheid en God loven, opdat zij die niet zien, kunnen ervaren dat het geloof (òndanks wat je zag) voor jou inderdaad genoeg is,
en ook zij in hun geloof worden versterkt.
Maar nu breng je een schisma in van jouw geloven en zien,
tegenover het niet zien door een ander wat jij hebt gezien; en die daarom volgens jou ook niet kan geloven;
dat is denk ik niet wat de bedoeling was van wat jij meent te hebben mogen zien van God.

Je kunt het ook zo zeggen: jij bent van Petrus, en Kaasjeskruid van Thomas;
Jij loopt op water uit geloof; en Kaasjeskruid ziet jou voor ogen zinken in jouw geloof.
Maakt dat enig verschil voor jouw geloof in Christus die ook jou moet redden,
of ook voor het geloof van Kaasjeskruid in Christus die ook hem moet redden?  
Ik meen van niet. 

(excuses voor het betwetertoontje)

Geen probleem. De tweedeling moet ik misschien niet maken, maar het doet zeer om te zien dat God grote dingen doet en om dan christenen daar tegen te zien strijden. Dat verdient God niet.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Lobke:

ik lust hem rauw.

Ik zou toch voor goed doorbakken gaan want ik smaak echt niet lekker. Aan de andere kant schijnen rauwe bonen wel zoet te smaken als je maar honger genoeg hebt. Wellicht dat dit met mij ook op gaat. Hongerige Lobke, niet te gretig he.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Gaitema:

Die jongen doet me aan Kaasjeskruid denken. Wat ik presenteer, breekt hij af.

Flauwekul natuurlijk. Gods werk kan niet afgebroken worden, dus ik ben heel hard aan het schudden. Niet omdat ik jou niet mag, maar omdat ik je niet geloof. Mocht het werk nu afgebroken worden, dan weet ik genoeg en bevestigt het mijn opvatting. Tot zoverre doet deze dat. Dus ja, je zou kunnen stellen dat ik jou werkje aan het testen ben.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Flauwekul natuurlijk. Gods werk kan niet afgebroken worden, dus ik ben heel hard aan het schudden. Niet omdat ik jou niet mag, maar omdat ik je niet geloof. Mocht het werk nu afgebroken worden, dan weet ik genoeg en bevestigt het mijn opvatting. Tot zoverre doet deze dat. Dus ja, je zou kunnen stellen dat ik jou werkje aan het testen ben.

Dat is pas een leugen wat je stelt. Je zegt dat ik alles gefantaseerd heb en beweerd dat God niet in mijn leven en die van mijn milieu aan het werk is. Je levert de atheïsten een toneel van het "ontkrachten" dat God vandaag nog aan het werk is. Ze hoeven geen woorden er meer aan toe te voegen. Je levert voor het uitstekend werk. Echter mijn geloof kan je niet ondermijnen. De waarheid ligt in wat ik van God gezien heb en aan getuigenissen van anderen aangenomen heb.

De toon waarop je dat alles doet is ook zeer onbeschoft en laag bij de grond. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als je nu stelt dat jij het als zeer onbeschoft en laag bij de grond ervaart, zou er nog ruimte voor discussie kunnen zijn.

Voor mij is er geen ruimte voor discussie meer. Want je toont geen enkel respect voor mijn geloof.

Mijn vrouw heeft ook liever niet dat ik haar ervaringen deel met mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Gaitema:

Voor mij is er geen ruimte voor discussie meer. Want je toont geen enkel respect voor mijn geloof.

Dat is gewoon chanteren wat je doet. Je dwingt mij om jou te geloven anders verdien ik jou respect niet. En als ik jou niet geloof beschuldig je mij van smaad en laster en vernieling en wat dies meer zij en begint te schelden ook nog. Dit lijkt meer op manipulatie dan op geloven.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dat is gewoon chanteren wat je doet. Je dwingt mij om jou te geloven anders verdien ik jou respect niet. En als ik jou niet geloof beschuldig je mij van smaad en laster en vernieling en wat dies meer zij en begint te schelden ook nog. Dit lijkt meer op manipulatie dan op geloven.

Ben je dan zo verslaafd aan mijn bijdragen dat ik werkelijk mijn ziel en zaligheid hier moet prijs geven, zodat jij jouw afschuw daar over kan uiten? 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Gaitema:

Ben je dan zo verslaafd aan mijn bijdragen dat ik werkelijk mijn ziel en zaligheid hier moet prijs geven, zodat jij jouw afschuw daar over kan uiten?

Op geen enkele wijze zal ik mij met afschuw uitlaten over wonderen van God. Ik geloof echter niet dat ze van God komen in jou geval. Je blijft maar doorgaan met valse beschuldigingen om je gelijk te halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Op geen enkele wijze zal ik mij met afschuw uitlaten over wonderen van God. Ik geloof echter niet dat ze van God komen in jou geval. Je blijft maar doorgaan met valse beschuldigingen om je gelijk te halen.

Je gelooft nooit wat als ik het jou zeg. Daarom zwijg ik ook. Ik kan mijn geloof door jou niet meer uiten. Je hebt het voor mij verziekt door jouw afschuw.

Ik zal het zo zeggen: door jouw reacties zie ik het niet meer zitten om mijn geloof te delen. Mijn verhaal is door jouw reacties hier niet in goede handen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-11-2018 om 10:30 zei Gaitema:

Ik zou het de mensen niet aanraden om zonder de leer van Jezus aan spiritualiteit te beginnen. Hoe weet je immers of je wel met God van doen hebt?

Dan ben je een soort fundamentalist. Je hebt de vrees dat je je spiritueel alleen maar kunt ontwikkelen of bevrijden op deze ene planeet in dit universum via een door een kerk samengesteld boek en/of via een enkele goeroe (in jouw geval Jezus). 

Daarbuiten zou God niet te vinden zijn of kun je al te gemakkelijk "verloren gaan". Het is een geloof van de angst, het vastklampen aan een fundamentalistische reli-ideologie.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei zendeling:

Dan ben je een soort fundamentalist. Je hebt de vrees dat je je spiritueel alleen maar kunt ontwikkelen of bevrijden op deze ene planeet in dit universum via een door een kerk samengesteld boek en/of via een enkele goeroe (in jouw geval Jezus). 

Daarbuiten zou God niet te vinden zijn of kun je al te gemakkelijk "verloren gaan". Het is een geloof van de angst, het vastklampen aan een fundamentalistische reli-ideologie.

Mijn fundament is Jezus inderdaad. De leider van alle engelen. De rest zijn demonen helaas. En "die" zaaien angst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geloof in Christus en kerkbezoek zijn 2 verschillende dingen.
Het is heel goed mogelijk om oprecht te geloven in Yeshua en Zijn Kruisoffer zonder kerkgaand te zijn.
Het is heel goed mogelijk om niet echt te geloven maar we kerkgaand te zijn.

Zelf denk ik dat men (soms) beter af is zonder kerk dan met een kerk.
Alleen een Schrift getrouwe kerkgenoodschap is een aanwinst in geloof.
Een niet Schrift getrouwe kerkgenootschap breekt alleen maar af, dan kan je beter in trouw geloof zonder kerk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎3‎-‎11‎-‎2018 om 10:30 zei Gaitema:

Ik zou het de mensen niet aanraden om zonder de leer van Jezus aan spiritualiteit te beginnen. Hoe weet je immers of je wel met God van doen hebt?

De tweede is een heel goede vraag. Tegelijkertijd geeft de eerste zin aan, dat het antwoord op die vraag voor jou absoluut niet van belang is.
Dan komt de vraag waarom je die vraag dan stelt. Ik zie wel meer dat je beweringen doet die overduidelijk niet kloppen en waarvan je de vraag kunt stellen waarom je ze doet, bv:

Citaat

Jezus leeft vandaag nog net zo volop, als toen in Israël. 

Ik zou zegge: "Kom, dan gaan we hem interviewen". Dat gaat niet. Waarom? Omdat hij vandaag niet leeft. O, je bedoelt het figuurlijk? Tsja, ook dan kun je een boom opzetten of dat wel hetzelfde is als toen in Israël.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Gaitema:
11 uur geleden zei zendeling:

Dan ben je een soort fundamentalist. Je hebt de vrees dat je je spiritueel alleen maar kunt ontwikkelen of bevrijden op deze ene planeet in dit universum via een door een kerk samengesteld boek en/of via een enkele goeroe (in jouw geval Jezus). 

Daarbuiten zou God niet te vinden zijn of kun je al te gemakkelijk "verloren gaan". Het is een geloof van de angst, het vastklampen aan een fundamentalistische reli-ideologie.

Mijn fundament is Jezus inderdaad. De leider van alle engelen. De rest zijn demonen helaas. En "die" zaaien angst.

Gaitema heeft gelijk op baisis van hetgeen G'd in de Schrift daarover met ons deelt.
G'd noemnt spiritualiteit zonder G'd Zelf immers waarzeggerij. Sterker nog, alle spiritualiteit buiten de G'd van Israel, van Abraham, Isaac en Jacob.
Want een afgod vereren is afgoderij.
En wat G'd vindt van afgoderij en waarzeggerij darover is Hij ook klip en klaar in de Schrift.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kelderworm:

Geloof in Christus en kerkbezoek zijn 2 verschillende dingen.
Het is heel goed mogelijk om oprecht te geloven in Yeshua en Zijn Kruisoffer zonder kerkgaand te zijn.
Het is heel goed mogelijk om niet echt te geloven maar we kerkgaand te zijn.

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Jezus heeft het over elkaars voeten wassen, op elkaar letten en je broeders en zusters liefhebben. Bovendien wordt de prediking vanuit de gemeente geregeld. Het op je broeders en zusters letten is zelfs een voorwaarde. Hebreeën 10:24 is wel heel duidelijk denk ik

24 En laten we op elkaar letten om elkaar aan te sporen liefde te tonen en het goede te doen. 

En laten we op elkaar letten om elkaar aan te sporen liefde te tonen en het goede te doen.  25 Sla onze bijeenkomsten niet over, zoals de gewoonte van sommigen is, maar moedig elkaar aan, en dat des te meer naarmate je de dag dichterbij ziet komen.

Een uitspraak die hier tegenin gaat is niet van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Daar ben ik het totaal niet mee eens. Jezus heeft het over elkaars voeten wassen, op elkaar letten en je broeders en zusters liefhebben. Bovendien wordt de prediking vanuit de gemeente geregeld. Het op je broeders en zusters letten is zelfs een voorwaarde. Hebreeën 10:24 is wel heel duidelijk denk ik

24 En laten we op elkaar letten om elkaar aan te sporen liefde te tonen en het goede te doen. 

En laten we op elkaar letten om elkaar aan te sporen liefde te tonen en het goede te doen.  25 Sla onze bijeenkomsten niet over, zoals de gewoonte van sommigen is, maar moedig elkaar aan, en dat des te meer naarmate je de dag dichterbij ziet komen.

Een uitspraak die hier tegenin gaat is niet van God.

Je broeders en zusters zijn niet alleen zij die dezelfde kerkgenootschap bezoeken, maar allen die behoren tot het Lichaam van Christus.
het Lichaam van Christus is G'd Zij werk, de kerkgenootschappen zijn mensenwerk. Zeker ind e onbijbelse vorm waarin Europa haar christelijke kerken hebben gevorms.

Dus gewoon met ware christenen samenkomen bij elkaar zonder dat iemand de leiding neemt, zonder theologie., zonder taakverdeling.
Samen bidden waar ieder het woord mag nemen ombeurten. De bijeenkomsten waar de Schrift over heeft zijn zeker niet (perse) kerkelijk.
Immers G'd deelt ZIjn geestelijke gaven uit aan wie Hij wil binnen een gemeente, niet gedwongen aan een mens dat theologie heeft gestudeerd en meent daardoor alle taken in de kerkgenootschap te mogen/moeten uitvoeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kelderworm:

Dus gewoon met ware christenen samenkomen bij elkaar zonder dat iemand de leiding neemt, zonder theologie., zonder taakverdeling.

Zo heeft de Christelijke gemeente nooit in elkaar gezeten. In de eerste eeuw was er een besturend lichaam bestaande uit apostelen om leiding te geven aan de Christelijke gemeente. Er is altijd een leiding geweest omdat anders de neuzen allemaal naar een andere richting gaan staan. Precies wat je nu ook ziet. Ik weet neit precies hoeveel denominaties dat er zijn, maar heel veel. Jezus heeft eenheid geboden en zonder leiding gaat dat eenvoudig niet. 

Je broeders en zusters zijn je geloofsgenoten. Je naaste ook iedereen daarbuiten. Ik denk dat je een paar begrippen door elkaar haalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:

Zo heeft de Christelijke gemeente nooit in elkaar gezeten. In de eerste eeuw was er een besturend lichaam bestaande uit apostelen om leiding te geven aan de Christelijke gemeente. Er is altijd een leiding geweest omdat anders de neuzen allemaal naar een andere richting gaan staan. Precies wat je nu ook ziet. Ik weet neit precies hoeveel denominaties dat er zijn, maar heel veel. Jezus heeft eenheid geboden en zonder leiding gaat dat eenvoudig niet. 

Je broeders en zusters zijn je geloofsgenoten. Je naaste ook iedereen daarbuiten. Ik denk dat je een paar begrippen door elkaar haalt.

Je haalt zelf de Gemeente van Yeshua en Kerk door elkaar denk ik.

Geloofsgenoten maken gewoon deel uit van de Gemeente van Yeshua. Daar kunnen kerkgenootschappen ook deel van uitmaken, maar is geen must.
Er zijn ook kerkgenootschappen die GEEN deel uitmaken van Yeshua Zijn Gemeente. je kunt er maar beter niet komen.
(Ik ga geen voorbeelden noemen, ik wil niemand tegen de borst stuiten).
Ieder mens dat oprecht geloofd in Yeshua en Zijn Kruisoffer maakt deel uit van Zijn Gemeente.

Lidmaatschap van een aards kerkgenootschap of bezoek eraan maakt niet zalig.

bewerkt door Kelderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei sjako:

Zo heeft de Christelijke gemeente nooit in elkaar gezeten. In de eerste eeuw was er een besturend lichaam bestaande uit apostelen om leiding te geven aan de Christelijke gemeente. Er is altijd een leiding geweest omdat anders de neuzen allemaal naar een andere richting gaan staan.

Historisch gezien heb je volgens mij gelijk maar je interpretatie klopt niet. Volgens mij stonden de neuzen van de eerste christenen alle kanten op en was er veel discussie over van alles en nog wat.

53 minuten geleden zei Kelderworm:

Je broeders en zusters zijn niet alleen zij die dezelfde kerkgenootschap bezoeken, maar allen die behoren tot het Lichaam van Christus.

Dat durf ik tegen te spreken. Je maakt mij niet wijs dat al die christelijke denominaties die er zijn (en zijn geweest) elkaar als broeders en zusters beschouwde als je ziet met welk enthousiasme men te pas en te onpas elkaars hersenen insloeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Mullog:

Historisch gezien heb je volgens mij gelijk maar je interpretatie klopt niet. Volgens mij stonden de neuzen van de eerste christenen alle kanten op en was er veel discussie over van alles en nog wat.

Dat durf ik tegen te spreken. Je maakt mij niet wijs dat al die christelijke denominaties die er zijn (en zijn geweest) elkaar als broeders en zusters beschouwde als je ziet met welk enthousiasme men te pas en te onpas elkaars hersenen insloeg.

Ik spreek over zijn, jij over beschouwen, daarin zit het verschil.
De Schrift leert dat Yeshua Zijn schaapjes in Zijn Gemeente kent, al dan niet verbonden middels een aards opgezette kerkgenootschap.
 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Mullog:

Ik begrijp niet wat je hier zegt. Zou je dit kunnen toelichten.

Dat kerkleden iets wel of niet als waarheid beschouwen eeft niets te maken met of iets werkelijk zo is.
Uiteindelijk bepaalt Yeshua Zelf wie er tot Zijn Gemeente behoort en NIET een kerkelijke instantie.

Immers leer de Schrift dat velen onder ons christenen zullen denken dat ze bij yeshua horen, (vanwege hun kerklidmaatschap?)

Terwijl ze dat niet doen. De poort is nauw, de weg smal, de olie raakt opgebrand, ze zullen tevereefs roepen HERE HERE.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Kelderworm:

Dat kerkleden iets wel of niet als waarheid beschouwen eeft niets te maken met of iets werkelijk zo is.
Uiteindelijk bepaalt Yeshua Zelf wie er tot Zijn Gemeente behoort en NIET een kerkelijke instantie.

Immers leer de Schrift dat velen onder ons christenen zullen denken dat ze bij yeshua horen, (vanwege hun kerklidmaatschap?)

Terwijl ze dat niet doen. De poort is nauw, de weg smal, de olie raakt opgebrand, ze zullen tevereefs roepen HERE HERE.

Maar wat heeft dat te maken met je uitspraak over broeders en zusters? Want je kunt wel vinden dat Jezus bepaalt of mensen broeders en zusters zijn maar de werkelijkheid in de wereld is het gedrag van mensen. Als die zichzelf niet zien als broeders en zusters gedragen zij zich niet als dusdanig. Als Jezus (of God) daar niet op ingrijpt, en dat doen beiden overduidelijk niet, dan gebeuren er ongelukken. En hoe bepalen we welke denominatie gelijk heeft?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid