Spring naar bijdragen

Over de tweeledige natuur


Aanbevolen berichten

Trajecto:

Dit onderwerp is afgesplitst uit het topic:

 

Op 26-10-2018 om 20:16 zei jesusisinnocent:
Op 20-5-2017 om 10:52 zei Thorgrem:

Jezus = God (de Zoon). Dat is wat 99% van het christendom geloofd. Dat jij dat helemaal anders ziet is helemaal prima maar verwacht niet dat de rest van de christenen hierin mee gaat.

Waarom vind jij Jezus ''God'' de zoon. Heeft Jezus dat ooit geclaimd dan?

 

14 uur geleden zei Thorgrem:

Ik ben een christen. En ja, Jezus heeft dit in verschillende bewoordingen geclaimd zoals we in de bijbel kunnen lezen.

TTC:

Er zijn vandaag veel psychoten die hetzelfde claimen, bizar fenomeen is het.

Trajecto: Omdat her naar uitzag dat het topic een niet toelaatbare kant op ging heb ik contact met TTC opgenomen.

Het antwoord van TTC geeft aan dat hij het anders bedoelt dan het kan lijken als je zijn opmerking hierboven leest. Hij stelt het geheel in in het kader van de leer van twee naturen.

Ik heb zijn bericht en de reacties hier een nieuwe plek gegeven en wellicht kan hier een interessante discussie ontstaan. Ik geef TTC het woord om uitgebreider uit te leggen wat hij bedoelt. De reacties die mee zijn afgesplitst gaan mogelijk minder precies in op wat TTC bedoelde.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Hoe zou je het onderscheid kunnen maken denk je, gesteld dat dit er is ?

Door meer dan 2000 jaar hetzelfde te blijven zeggen zonder dat er iets gebeurt, wellicht goed voor de volgende paar eeuwen.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:
4 uur geleden zei Dat beloof ik:

Hoe zou je het onderscheid kunnen maken denk je, gesteld dat dit er is ?

Door meer dan 2000 jaar hetzelfde te blijven zeggen zonder dat er iets gebeurt, wellicht goed voor de volgende paar eeuwen.

Dus omdat iemand 2000 jaar gelden dat claimde, in plaats van nu, maakt het dat die van 2000 jaar geleden geen psychoot was ?
Vreemde redenatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dus omdat iemand 2000 jaar gelden dat claimde, in plaats van nu, maakt het dat die van 2000 jaar geleden geen psychoot was? Vreemde redenatie.

Het is andersom, vandaag zou men Jezus niet aan een kruis hangen maar linea recta naar een psychiatrische instelling afleiden. Er is fundamenteel geen verschil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iemand had een klacht ingediend omdat het over blasfemie zou gaan, wie weet ik niet.  Reactie op deze aantijging:

Helemaal niet, net andersom. De tweeledige natuur van Jezus is een grondbegrip, het verwijst naar de spirituele groei die we allen doormaken maar ook op nogal wat onbegrip mag rekenen. Een psychose kan in relatie gebracht worden met die tweeledige natuur, het kan ook pathologische vormen aannemen waardoor de aandacht wordt afgeleid van wat het inherent betekent.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei TTC:

Iemand had een klacht ingediend omdat het over blasfemie zou gaan, wie weet ik niet.  Reactie op deze aantijging:

Helemaal niet, net andersom. De tweeledige natuur van Jezus is een grondbegrip, het verwijst naar de spirituele groei die we allen doormaken maar ook op nogal wat onbegrip mag rekenen. Een psychose kan in relatie gebracht worden met die tweeledige natuur, het kan ook pathologische vormen aannemen waardoor de aandacht wordt afgeleid van wat het inherent betekent.

Oke man, dus een psychose is zo gek nog niet. Begrijp ik hieruit op te kunnen maken.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik klaag niet. Dat mag je bevestigd weten door de moderatie.

Dan vraag ik me af wie het wel was.*) Hoe dan ook, psychoten zien overal wel Satan in verschijnen waardoor een redelijk debat nog amper mogelijk is.

Wat de psychoot meemaakt, zak niet weg in het verleden, maar wordt opgenomen in de eeuwige Orde, helder als glas. De psychoot voelt zich deelgenoot van mythische belevenissen van Goden, Duivels, Boodschappers, Cirkels en Heksen. De Waanzinnige Orde, dat is de orde van de eeuwigheid. Als de psychoot met een verpleger oftewel Boodschapper praat, is er geen openingsfrase, geen thematiek of afscheidsgroet. Het gesprek zal niet gaan over thema’s wat de verpleger relevant vindt. Nee, de psychoot speelt zijn rol in het mythische spel met de archetypen. Hij probeert na te gaan wat het script is van de mythe, welke rollen er zijn. Hij spreekt zijn teksten in zijn eigen adventure game. (bron)

 

modbreak Trajecto: *) Van mij hoor je niet wie het was; eenieder kan een melding doen en mogelijk ben ik eigenlijke al te ver gegaan door te zeggen dat het woord blasfemie in een melding werd gebruikt. Mogelijk moet ik in de toekomst zelfs in het geheel er van afzien te vermelden dat er een melding was bij een schrijven in het kader van een onderzoek zoals ik deed door bij jou te informeren naar je bedoeling.

Hoe dan ook moet ik zeggen dat je forumberichten waarom het nu gaat niet echt van de meest duidelijke soort waren. Het was beslist niet zo vreemd om er een zwaar neerbuigende beoordeling van het christendom in te vermoeden.

Gaarne dus in het vervolg wat uitgebreider iets toelichten; dat kan misverstanden voorkomen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Dan vraag ik me af wie het wel was.

Waarom?

Zojuist zei TTC:

Hoe dan ook, psychoten zien overal wel Satan in verschijnen waardoor een redelijk debat nog amper mogelijk is.

Op basis van mijn werkzaamheden als nachtwacht op een psychosencluster bij een instelling voor beschermd wonen, ben ik een andere mening toebedeeld. Er valt wel te praten als je maar in je achterhoofd houdt dat de meeste psychoses zelf geïnduceerd en vaak alcohol en drugs (ook medicatie valt hieronder m.i.) gerelateerd zijn. Toegeven dat er soms wel fors opgetreden moet worden om verstaan te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Op basis van mijn werkzaamheden als nachtwacht op een psychosencluster bij een instelling voor beschermd wonen, ben ik een andere mening toebedeeld. Er valt wel te praten als je maar in je achterhoofd houdt dat de meeste psychoses zelf geïnduceerd en vaak alcohol en drugs (ook medicatie valt hieronder m.i.) gerelateerd zijn. Toegeven dat er soms wel fors opgetreden moet worden om verstaan te worden.

Wellicht volg je dan ook de intense strijd die nu binnen de GGZ gaande is? Een psychose kan iedereen overkomen, de manier hoe dit vandaag wordt aangepakt staat ernstig ter discussie. Zie hierin de relatie met Jezus in de zin van spirituele groei wat tot vreemde neveneffecten kan leiden. 'Vreemd' is hier relatief te beschouwen naargelang de eigen ervaringen en het ongeloof/onbegrip jegens deze fenomenen. 

8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waarom?

Omdat er nogal veel stigmatiserende/polariserende praktijken worden toegepast op dit forum, eerder manipulatief en weinig christelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei TTC:

Wellicht volg je dan ook de intense strijd die nu binnen de GGZ gaande is? Een psychose kan iedereen overkomen, de manier hoe dit vandaag wordt aangepakt staat ernstig ter discussie.

Ze moeten toch iets te discussiëren hebben. Tot dusverre blijkt er nog geen sprake te zijn van genezing maar van beheersing, in welke vorm dan ook. Voorkomen is beter dan genezen, helaas lijkt geen van beiden van toepassing in deze. Het enige preventieve is vroegtijdige signalering zodat erger voorkomen kan worden, maar niet om de psychose te voorkomen. Dus blijft het een reactieve aangelegenheid, hoe leuk ze het geheel ook verpakken met preventieve maatregelen.

31 minuten geleden zei TTC:

Zie hierin de relatie met Jezus in de zin van spirituele groei wat tot vreemde neveneffecten kan leiden. 'Vreemd' is hier relatief te beschouwen naargelang de eigen ervaringen en het ongeloof/onbegrip jegens deze fenomenen. 

Ik zie de relatie niet. De relatie met God maakt je heus niet krankzinnig.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ze moeten toch iets te discussiëren hebben. Tot dusverre blijkt er nog geen sprake te zijn van genezing maar van beheersing, in welke vorm dan ook. Voorkomen is beter dan genezen, helaas lijkt geen van beiden van toepassing in deze. Het enige preventieve is vroegtijdige signalering zodat erger voorkomen kan worden, maar niet om de psychose te voorkomen. Dus blijft het een reactieve aangelegenheid, hoe leuk ze het geheel ook verpakken met preventieve maatregelen.

Dat is het probleem inderdaad, men werkt contraproductief door a priori niet te (h)erkennen dat het deel uitmaakt van spirituele groei. Nuancering is uiteraard gepast, er bestaan beslist zeer pathologische vormen die alle aandacht vergen om niet verder te ontsporen. Langs de andere kant zijn er veel gevallen waarbij de klant onnodig tot een plant gereduceerd wordt, simpelweg door deze groei- en/of ontwikkelingsfase te ondermijnen. Het zijn schrijnende getuigenissen, amper geloofwaardig zelfs in sommige gevallen.

20 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik zie de relatie niet. De relatie met God maakt je heus niet krankzinnig.

Niet iedereen ontwikkelt een pathologie wanneer hij/zij geraakt wordt door God.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Dat is het probleem inderdaad, men werkt contraproductief door a priori niet te (h)erkennen dat het deel uitmaakt van spirituele groei. Nuancering is uiteraard gepast, er bestaan beslist zeer pathologische vormen die alle aandacht vergen om niet verder te ontsporen. Langs de andere kant zijn er veel gevallen waarbij de klant onnodig tot een plant gereduceerd wordt, simpelweg door deze groei- en/of ontwikkelingsfase te ondermijnen.

Ja, het valt nog niet mee om fatsoenlijk naast elkaar te wonen. Integreren is een kunst. Al helemaal als je eigen huis het middel kan zijn om andermans leven mee te beëindigen.

8 minuten geleden zei TTC:

Niet iedereen ontwikkelt een pathologie wanneer hij/zij geraakt wordt door God.

Ik durf te stellen dat niemand pathologie ontwikkeld wanneer deze geraakt wordt door God.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ja, het valt nog niet mee om fatsoenlijk naast elkaar te wonen. Integreren is een kunst. Al helemaal als je eigen huis het middel kan zijn om andermans leven mee te beëindigen.

Wat heeft dit nu te maken met de behandeling van ontredderde lotgenoten die niet eens weten dat ze misschien verkeerd behandeld worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Wat heeft dit nu te maken met de behandeling van ontredderde lotgenoten die niet eens weten dat ze misschien verkeerd behandeld worden?

Op het psychosencluster waar ik nachtwacht ben geweest voor enige tijd, verbleven enkele mensen die psychotische episodes beleefden. Het is niet ongebruikelijk dat men zelfmoord probeert te plegen tijdens deze episodes. In een bepaald geval ging het zelfs zo ver dat deze eerst zichzelf tevergeefs voor een vrachtauto wierp, vervolgens zichzelf tevergeefs van een brug af heeft gegooid en nu met beide benen geamputeerd met een stoma, zwetend van de drugs in een rolstoel zit en er nooit weer uit komt. Je moet er wel tegen kunnen als buren.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Op het psychosencluster waar ik nachtwacht ben geweest voor enige tijd, verbleven enkele mensen die psychotische episodes beleefden. Het is niet ongebruikelijk dat men zelfmoord probeert te plegen tijdens deze episodes. In een bepaald geval ging het zelfs zo ver dat deze eerst zichzelf tevergeefs voor een vrachtauto wierp, vervolgens zichzelf tevergeefs van een brug af heeft gegooid en nu met beide benen geamputeerd met een stoma, zwetend van de drugs in een rolstoel zit en er nooit weer uit komt. Je moet er wel tegen kunnen als buren.

Schrijnend, ken je ook gevallen waar drugs en alcohol niet aan de basis lagen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Schrijnend, ken je ook gevallen waar drugs en alcohol niet aan de basis lagen?

Sporadisch. Een van die gevallen betrof een man die psychotisch werd door depressie. Zware depressies die hem tot zelfmoord(pogingen) dreven. Hij was depressief door tegenvallende ervaringen in het leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Sporadisch. Een van die gevallen betrof een man die psychotisch werd door depressie. Zware depressies die hem tot zelfmoord(pogingen) dreven. Hij was depressief door tegenvallende ervaringen in het leven.

Ja, spirituele groei en/of het zich ontworstelen van foutieve aannames is niet altijd een pretje, die manifeste ontwikkeling van suïcidaal gedachtegoed komt hierbij wel vaker voor. Ook hier is dezelfde nuancering gepast, afhankelijk van het niveau waarover we spreken uiteraard. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei TTC:

Ja, spirituele groei en/of het zich ontworstelen van foutieve aannames is niet altijd een pretje, die manifeste ontwikkeling van suïcidaal gedachtegoed komt hierbij wel vaker voor. Ook hier is dezelfde nuancering gepast, afhankelijk van het niveau waarover we spreken uiteraard. 

Hoe dan ook, het blijft een spanningsveld deze doelgroep. Aan de ene kant kan ik mij wel voorstellen dat niet iedereen om kan gaan met dit gedrag, aan de andere kant ontstaat er een haast onoverbrugbare kloof tussen deze mensen en de maatschappij waar het gemiddelde wordt bepaald. Ik zie de psychiatrie als een uitvergroting van de maatschappij, niet zozeer als ziekte van de maatschappij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hoe dan ook, het blijft een spanningsveld deze doelgroep. Aan de ene kant kan ik mij wel voorstellen dat niet iedereen om kan gaan met dit gedrag, aan de andere kant ontstaat er een haast onoverbrugbare kloof tussen deze mensen en de maatschappij waar het gemiddelde wordt bepaald. Ik zie de psychiatrie als een uitvergroting van de maatschappij, niet zozeer als ziekte van de maatschappij.

Die spanningsvelden zijn er zeker, niet enkel binnen die specifieke doelgroep. De zogeheten nieuwe GGZ pleit nu voor derde orde veranderingen, dit zijn transformatieprocessen waarvan de uitkomst moeilijk voorspelbaar is. 

Derde orde vernieuwingen komen niet zo vaak voor want ze ontregelen en de meeste mensen houden daar niet zo van. Je kunt derde orde vernieuwingen niet plannen of sturen en de meeste managers vinden dat ongemakkelijk. Het idee van derde orde vernieuwingen is voor veel mensen een verleidelijke gedachte die warme gevoelens oproept. Het is tegelijkertijd ook een meerduidig concept vol onzekerheden die de meeste mensen liever uit de weg gaan. Geregeld worden tweede orde veranderingen of zelfs eerste orde verbeteringen geduid als een derde orde zoektocht vanwege het jubeljargon en een romantisch verlangen naar iets nieuws of omdat zich onzekerheid voordoet in het verloop van de verandering. Het is echter de vraag of die onzekerheid deel uit maakt van de vernieuwing of een gevolg is van een slecht doordachte verandering. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid