Spring naar bijdragen

Over de tweeledige natuur


Aanbevolen berichten

8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat kan ik, maar ik vraag me af of dit het juiste topic daarvoor is. Volgens mij zijn we alle enige berichten, zei het voorstelbaar, offtopic.

Soms lijkt dat zo, doorleefde psychoses leiden tot dieperliggende inzichten waardoor ook die derde orde veranderingen veel duidelijker worden. Dit heeft vaak te maken met de onthechting van cultureel ingeburgerde overtuigingen die nu net onderwerp vormen van transformatie. Via deze weg vinden we ook makkelijker overeenkomsten met wat Jezus destijds ook zei, iets dat niet altijd zo duidelijk is wanneer die derde orde veranderingen niet toegelaten worden tot het maatschappelijke besluitvormingsproces. Die nieuwe GGZ heeft dan ook veel meer aandacht voor het inhoudelijke, met respect voor de symptomen die bij een dergelijk proces als lastig en vreemd ervaren kunnen worden. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Soms lijkt dat zo, doorleefde psychoses leiden tot dieperliggende inzichten waardoor ook die derde orde veranderingen veel duidelijker worden. Dit heeft vaak te maken met de onthechting van cultureel ingeburgerde overtuigingen die nu net onderwerp vormen van transformatie. Via deze weg vinden we makkelijk overeenkomsten met wat Jezus destijds ook zei, iets dat niet altijd zo duidelijk is wanneer die derde orde veranderingen niet toegelaten worden tot het maatschappelijke besluitvormingsproces. Die nieuwe GGZ heeft dan ook veel meer aandacht voor het inhoudelijke, met respect voor de symptomen die bij een dergelijk proces als lastig en vreemd ervaren kunnen worden. 

Jawel, maar de GGZ bestaat uit meer dan psychoses en psychoses kunnen meerdere oorzaken hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jawel, maar de GGZ bestaat uit meer dan psychoses en psychoses kunnen meerdere oorzaken hebben.

Veel meer inderdaad, het correlaat met die tweeledige natuur is dan ook niet ver weg.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:

En psychose wordt ook gezien als fase binnen een ontwakingsproces, dit veronderstelt dat er voorheen ook een slaaptoestand is. 

Ik kan een psychose onmogelijk als iets positiefs zien of iets positiefs zien bewerkstelligen. Het is een verlies van, en geen aanwinst voor de identiteit.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik kan een psychose onmogelijk als iets positiefs zien of iets positiefs zien bewerkstelligen. Het is een verlies van, en geen aanwinst voor de identiteit.

Wellicht kan je niet spreken uit ervaring hier, velen hebben daar een andere mening over. De nieuwe GGZ richt zich dan ook veel meer op ervaringsdeskundigen die dit beter begrijpen, niet louter theoretisch dus. Dat verlies van identiteit is hier dubbel te beschouwen, het gaat dan ook om die tweeledige natuur.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Wellicht kan je niet spreken uit ervaring hier,

Als ik zie wat drugs met je kan doen ben ik blij dat ik niet uit dergelijke ervaring kan spreken. Ik loop nog met beide benen aan mijn romp vast. Dat wil niet zeggen dat ik niet weet wat drugs met je kan doen wat betreft het interpreteren van de realiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Als ik zie wat drugs met je kan doen ben ik blij dat ik niet uit dergelijke ervaring kan spreken. Ik loop nog met beide benen aan mijn romp vast. Dat wil niet zeggen dat ik niet weet wat drugs met je kan doen wat betreft het interpreteren van de realiteit.

Zoals eerder al aangegeven, het gaat niet steeds om drugs en alcohol. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei TTC:

Ja, over het inhoudelijke en het transformationele aspect.

Velen transformerend tot as en stof. Omdat elke inhoud aan hun identiteit onttrokken is. Zwart, grauw en leeg is wat deze mensen ervaren als ik ze moet geloven op hun woord. En men begon vaak als happy tripper. Hoewel de man in de rolstoel nooit wat mankeerde als ik hem er naar vroeg. Wat dan vervolgens een gigantische contradictie opleverde in non verbaal gedrag.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Velen transformerend tot as en stof. Omdat elke inhoud aan hun identiteit onttrokken is. Zwart, grauw en leeg is wat deze mensen ervaren als ik ze moet geloven op hun woord. En men begon vaak als happy tripper.

Kan een zeer overweldigende en bevrijdende ervaring zijn inderdaad, met vaak daarna een diepe terugval. Het is daarom ook dat de behandeling zo belangrijk is, soms geheel indruisend tegen het proces dat zich dieperliggend afspeelt. Die nieuwe GGZ gaat hier anders mee om.

Volgens Maslow (1970) werken piekervaringen verheffend en veranderen zij de persoonlijkheid: er komt creatieve energie vrij, het benadrukt de betekenis en de waarde van het bestaan, het geeft doelgerichtheid aan het individu en een gevoel van verbondenheid, het verandert iemand definitief in een beter mens. Piekervaringen kunnen therapeutisch werken en leiden tot een grotere vrijheid van de wil, zelfbepaling, creativiteit en empathie. De hoogste pieken geven gevoelens grenzeloze horizonten te overzien, het gevoel tot alles in staat en tegelijkertijd hulpelozer dan ooit te zijn, een gevoel van grote extase, verwondering en ontzag, en het verlies van besef van ruimte en tijd.  (bron)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Kan een zeer overweldigende en bevrijdende ervaring zijn inderdaad, met vaak daarna een diepe terugval. Het is daarom ook dat de behandeling zo belangrijk is, soms geheel indruisend tegen het proces dat zich dieperliggend afspeelt.

Wat voor behandeling wou je ze geven dan? Je lijkt nogal meegaand te zijn in het uiten van psychotisch gedrag. Dat lijkt mij een bijzonder gevaarlijke opstelling met mogelijk dito gevolgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Wat voor behandeling wou je ze geven dan? Je lijkt nogal meegaand te zijn in het uiten van psychotisch gedrag. Dat lijkt mij een bijzonder gevaarlijke opstelling met mogelijk dito gevolgen.

Het gaat om de (h)erkenning van een spiritueel proces, wat Jezus ook overkwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Het gaat om de (h)erkenning van een spiritueel proces, wat Jezus ook overkwam.

Echter jou jezus is niet de mijne. De gnostische jezus waar jij in geloofd is slechts een type van de adept die nog komen gaat. In mijn optiek is dat de antichrist, deze mag zich graag vermommen als Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Echter jou jezus is niet de mijne. De gnostische jezus waar jij in geloofd is slechts een type van de adept die nog komen gaat. In mijn optiek is dat de antichrist, deze mag zich graag vermommen als Jezus.

Zo wordt het duidelijker wat je wou bereiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En dat is?

Iedereen is daartoe in staat.

Volgens Maslow is iedereen in staat om piekervaringen te beleven. Letterlijk iedereen heeft een groot aantal piekervaringen gedurende zijn leven meegemaakt maar vaak worden zulke ervaringen niet als bijzonder opgemerkt. Bij zogenoemde niet-piekers ("non-peakers"), worden piekervaringen weerstaan en verdrongen. Volgens Maslow zouden piekervaringen bestudeerd en bevorderd moeten worden waardoor mensen die ze nooit hadden of ze weerstonden ermee in aanraking gebracht kunnen worden, als een middel om persoonlijke groei en zelfactualisering te bereiken. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites

moderatie:

Ik heb nog opmerkingen bijgeplaatst op pagina 1.

 

Ik houd het topic maar op slot. Het onderwerp ontwikkelt zich toch op een wijze waarbij ik me afvraag of het het hier past. We zijn geen forum voor de geestelijke gezondheidszorg en de ontwikkeling die zich daar voordoen.

Alhoewel het hier niet echt rechtstreeks wordt gezegd moet het in ieder geval niet zo worden dat op het forum geestelijke stoornissen als een soort van geestelijke groei lijken te worden geïnterpreteerd. Dat zou dan weer ertoe kunnen leiden dat in behandeling komen van patiënten verwaarloosd of zelfs verworpen wordt; dit met alle mogelijke kwalijke gevolgen van dien.

Mensen die een stoornis hebben dienen behandeld te worden en niet met beroep op godsdienst daarvan afgehouden te worden.

Het lijkt me dat er hier ook gemakkelijk een langs elkaar heen praten kan ontstaan dat onverantwoord is.

Ik ken binnen mijn kennissenkring ook gevallen van psychose.

Dingen die daar te constateren waren kan ik gemakkelijk even citeren vanuit deze pagina:

https://www.parnassiagroep.nl/uw-probleem/psychose/symptomen-psychose

"Hallucinaties
Als u een hallucinatie heeft, merkt u dingen op die voor u heel echt zijn. U ziet het als de werkelijkheid. Mensen die niet een psychose hebben merken die dingen niet. Een verstoorde registratie van de zintuigen van mensen die psychotisch zijn, is hiervan de oorzaak.

Bij alle zintuigen kan een dergelijke verstoring optreden. Daarom zijn er ook verschillende hallucinaties."

En onder wanen:

"3. Paranoïde wanen: denken dat anderen u in de gaten houden of u gedachten kunnen lezen. Denken dat er een complot tegen u gesmeed wordt. Of dat u achtervolgd wordt."

 

Dit was zomaar even een greep van fragmenten uit de pagina. In verband met deze zaken is het mijns inziens is moeilijk een match te maken met een bericht in dit topic dat stelt: "TTC: En psychose wordt ook gezien als fase binnen een ontwakingsproces, dit veronderstelt dat er voorheen ook een slaaptoestand is."

Zoals gezegd vrees ik dus dat het hier een vreemd langs elkaar heen praten zou worden; dat zou mogelijk totaal verkeerde conclusies bij lezers doen ontstaan. Daarom laat ik het topic gesloten.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid