Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

5 minuten geleden zei Thorgrem:

Vandaag is het weer Allerzielen. Een moment in het jaar om nog eens nadrukkelijk stil te staan bij de dierbaren die overleden zijn.

Wat ga jij vandaag doen om de overledenen te gedenken?

Zelf ga ik vanmiddag even naar het graf van mijn grootouders. Om te bidden en om kaarsje te branden. 

Om tot God te bidden of tot je overleden grootouders?

In het eerste geval geen probleem, in het tweede geval regelrecht spiritisme. Verder vind ik het maar een slap aftreksel van halloween.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Om tot God te bidden of tot je overleden grootouders?

In het eerste geval geen probleem, in het tweede geval regelrecht spiritisme. Verder vind ik het maar een slap aftreksel van halloween.

Je kan ook gewoon een antwoord op de vraag geven of dit topic met rust laten. Open gerust een eigen topic als je een twistgesprek wil voeren over wat je dwars zit.

bewerkt door Thorgrem
Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Thorgrem:

Je kan ook gewoon een antwoord op de vraag stellen of dit topic met rust laten. Open gerust een eigen topic als je een twistgesprek wil voeren over wat je dwars zit.

Maak je niet druk, het betreft slechts mijn mening. En die mag ik ventileren. Je vroeg naar wat ik ga doen op deze dag in relatie tot allerzielen. Ik ga vandaag dus protesteren tegen alle zielen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei pyro:
13 uur geleden zei pyro:

Toevallig kwam gisteren een bezoek aan het graf van mijn grootouders ter sprake, samen met mijn zus en ouders. Dat is wel erg toeval, want ik kan me niet herinneren hier ooit eerder over te hebben gesproken. Vandaag ga ik maar eens naar een requiemmis luisteren denk ik.

 

Dat heb ik net ook gedaan; in de stilte.

 

 

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-11-2018 om 08:24 zei Thorgrem:

Vandaag is het weer Allerzielen. Een moment in het jaar om nog eens nadrukkelijk stil te staan bij de dierbaren die overleden zijn.

Wat ga jij vandaag doen om de overledenen te gedenken?

Zelf ga ik vanmiddag even naar het graf van mijn grootouders. Om te bidden en om kaarsje te branden. 

Ik zie het als tweeluik met Allerheiligen. En het meest populaire ervan is iets wat er liturgisch weinig mee te maken heeft: de avond van Allerheiligen: Halloween. Ik vind die pompoenen echt leuk.

Om eerlijk te zijn heb ik weinig met aller zielen, maar dat komt ook doordat ik een protestantse familie heb die ver het Land verdeeld is. Dus we gaan niet naar een graf en de graven liggen overal. Met de mis heb ik dan ook weinig. Niks persoonlijks in (wederom, familie is niet katholiek) maar de mis heeft er veel aandacht voor.

Allerheiligen daarentegen vind ik erg fijn. Algemener, gericht naar wie in de hemel is. Maar ik merk ook een lading naar ons toe. ' Wees heilig'. Naast dat èèn van mijn favoriete liturgische dingen er in zit met die eindeloze lijst van heiligen (trippy bijna) ook in mijn ervaring vaak in de homilie naar jezelf terug gebracht, je eigen leven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid