Spring naar bijdragen

PKN: kerk kan prima zonder Israëltheologie


Aanbevolen berichten

15 uur geleden zei Gaitema:

Haal dat wonder maar weg. Ik ben het boek aan het lezen met de subtitel  "De 13 Satanische Bloedlijnen" en de titel "wegbereiders van de antichrist" van Robin de Ruiter. Een veel gelezen boek onder evangelischen. Dat moet jij ook zeker gelezen hebben. 

Hierin lees je hoe de machtige elite van de eliminatie een plan voorbereiden om de wereld onder de harde hand van de antichrist te brengen. De vervolging van de joden en het oprichten van de staat Israël, net als de oprichting van de Europese Unie is volledig door hen zo in de stijgers gezet.

Ik ben wel met je eens dat het Gods plan is om zo joden in dit land bij elkaar te brengen. Maar dat is omdat de duivel constant dat doet zoals God dat toe laat, om hemzelf te verslaan! Daarom ook dat satan Jezus kruisigde tot zijn eigen ondergang.

Want niet voor niets komt Jezus terug en "dan" zal Hij heersen over Zijn Israël. 

En God is niet enkel de God van de joden, maar ook van ons. We moeten niet Israël op een voetstuk zetten alsof ze meer zijn dan wij. 

Jood en griek worden enkel gered door Jezus. Daartussen is geen onderscheid, zegt Paulus. 

De Islam is zeker een anti christelijke godsdienst, maar de anti christ is een wereldleider.

 

Robin de Ruijter, di egeloof je toch niet? LOL.

Het kan dan wel ook een Tukker zijn maar die zuigt wat uit zijn dikke duim.
Veel gejat van David Icke overigens, nog zo een leugenaar.

Het feit dat Yeshua terug zal komen naar Jeruzalem, Israel zegt inderdaad dat Israel er dan al is.
Als christen zou je moeten weten uit de Schrift, dat G'd wel degelijk een groot wonder heeft verricht.
Alleen al de 2 oorlogen kort na de heroprichting waarin Israel aangevallen werd door 6 islam landen maar verloren. Haleluja ! Prijs de Heer !

G'd is niet meer enkel de G'd van de Joden, maar zegt de Schrift nu OOK van de heidenen. Wij horen nu dankzij Yehua OOK bij G'd.

Jood en Griek zijn gelijk wanneer ze Yeshua volgen.
Paulus zei dat tegen Joden die meenden no een voorrecht te hebben naar G'd als christen vanwege hun Jood zijn, dat is NIET het geval.

Maar buiten Christus is niets gewijzigd tov G'd de Joden en Zijn Eeuwige Verbond bekrachtigt met een Eed aan Israel.
Dus voor wie Yeshua volgen is geen odnerscheid tussenJood en Griek.

Voor wie Yeshua niet volgen is dat onderscheid er dus wel degelijk nog.

 

Met islam is de antichrist, doel ik op allah is de antichrist, mohammed is zijn valse profeet en de Oecemenische christelijke kerk de hoer van Babylon.
Allen TEGEN Israel en de Joden.


 

 

12 uur geleden zei Willempie:

Er bestaat een theorie dat bepaalde krachten de Joden in een land willen concentreren om ze gemakkelijker uit te kunnen roeien. Dat is dan ook al verschillende malen geprobeerd. Hoe dan ook: We zien de Bijbelse profetieën voor onze ogen vervuld worden. In hoeverre verkeerde machten daaraan bijdragen is eigenlijk niet relevant. Je ziet zelf al dat het offer van Jezus eveneens door verkeerde krachten tot stand is gebracht. God draait alles wat de satan probeert om ten goede. We mogen de Joden m.i. best wel eren en ze intens dankbaar zijn voor alles wat ze ons hebben geschonken. We mogen ook met het volk meeleven en medelijden hebben vanwege alles wat ze is overkomen. En de oudtestamentische beloften voor Israël blijven gewoon gelden, ondanks al onze vleselijke en wereldse theorieën. God beslist en niemand anders. Het is in ieder geval beter om Joden lief te hebben dan ze te haten. Beter voor de Joden en ook voor onszelf.

Precies! Zie de wonderlijke overwinningen van Isael, prachtig gewoon!
De Schrift staat vol met G'd Zijn Beloften om de Joden weer te verzamelen in Israel en het te zegenen. iets wat we zien gebeuren heden ten dage.
Maar net als vroeger, zien veel niet Schrift getrouwen het niet helaas.
Ze vergeten G'd Zijn waarschuwingen inzake Zijn Oogappel tegenwerken, wie Israel zegent wordt gezegend, wie Israel tegenwerkt wordt vervloekt door G'd.
Dan stellen deze christenen dat de vloek door yeshua is opgeheven, maar dat is de vloek van de zonde van Adam en Eva, niet deze vloek.

Ik durf zelfs te stellen dat het stuk waarin Yeshua warschuwt over christenen die HERE HERE roepen en wonderen hebben gedaan in Zijn Naam en denken christen te zijn, straks door Yeshua worden afgewezen, Hij ze niet wil kennen, omdat deze christenen tezamen met antichrist islam en de ongelovigen, misleid door de Oecumene kerk, Israel helpen aanvallen en daarmee G'd ZIjn Wil tegenwerkend.

bewerkt door Kelderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 152
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wat duidelijk uit het stuk blijkt is dat de schrijver God's Woord niet als geïnspireerd beschouwt. Hij heeft het over de visie of het streven van Paulus alsof diens brieven gewoon emotionele brieven z

Wat ik jammer vind is dat de schrijver slechts zegt iets zegt als: 'waar ik niet in meega is een toekenning van een religieuze betekenis aan de staat Israel', en dan vervolgens niet onderbouwd waarom

Kritisch zijn (kritiek leveren) is geen vrucht van de Heilige Geest. Alle mensen die ik tot nu toe in mijn leven heb ontmoet die graag kritisch willen zijn, zijn dat altijd over anderen maar nooit ove

1 uur geleden zei Gaitema:

al is Israël met Palestina erbij nog steeds niet heel het land dat God aan de Israëlieten beloofd heeft.

Gaitema, Palestina was een oude naam voor DAT hele Israel.
Door arrafatjeen de PLO heel slinks (satan is sluw) ingezet om de mensen te misleiden.
Met success laat jij hier zien.
De palestijnen is een verzonnen volkje zonder gesciedenis, ze hebben geen recht op een stukje van Israel.
Geen mens, Israel is van G'd en G'd heeft het in eeuwigheid gegeven aan de Joden.

 

7 Hij is de HEERE, onze God,Zijn oordelen gaan over heel de aarde.
8 Hij denkt aan Zijn verbond voor eeuwig aan de belofte die Hij gedaan heeft, tot in duizend generaties,
9 aan het verbond dat Hij met Abraham gesloten heeft en Zijn eed aan Izak.
10   Voor Jakob heeft Hij het vastgesteld als een verordening, voor Israël als een eeuwig verbond,
11 door te zeggen:  Ik zal u het land Kanaän geven, het gebied dat uw erfelijk bezit is.

psalm 105

bewerkt door Kelderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Levi:

Wat ik jammer vind is dat de schrijver slechts zegt iets zegt als: 'waar ik niet in meega is een toekenning van een religieuze betekenis aan de staat Israel', en dan vervolgens niet onderbouwd waarom hij dat niet doet. Daar ben ik namelijk uiterst benieuwd naar. 

Hij is daarin heel summier, maar hij noemt het wel:

Toch moet ook gezegd worden dat er iets verandert als niet alleen binnen maar ook buiten het jodendom mensen van hem beginnen te getuigen dat Hij de Christus is. Dan ontstaat er een nieuwe beweging die eerdere grenzen overstijgt en meer dan ooit een universeel karakter krijgt.

8 uur geleden zei Levi:

Verder vind ik de uiterst politiek correcte passage over zowel Palestijnen als (en hij gebruikt het woord joden, terwijl de inwoners van het land Israëliërs zijn) joden een eigen staat gunnen op het deel van het land dat hen toekomt, erg typerend voor het innemen van géén standpunt. Het conflict wordt benoemd, maar om welke reden? Een conclusie wordt er niet getrokken, en een argument wat ultra-orthodoxe joden vaak gebruiken (dat heel Israël als land aan hen toekomt), wordt buiten beschouwing gelaten. Terwijl de ultra-orthodoxen zich toch echt beroepen op de bijbel - en het zou de schrijver dan sieren om zijn visie te onderbouwen. Maar een onderbouwing ontbreekt ook nu weer.

Dit is wat de auteur erover zegt:

Naast een theologische is ook een politieke positiebepaling vandaag de dag verhelderend. Ik kijk uit naar een rechtvaardige en vreedzame oplossing in Israël voor Joden en Palestijnen, gebaseerd op wederzijdse erkenning. Die erkenning is een sleutelwoord in onze liberale theologie.

Deze positiebepaling moet vooral verhelderen hoe de PKN de relatie met Israël ziet. Eerder zegt hij namelijk:

In gangbare discussies op het terrein van Kerk & Israël blijft vaak onduidelijk welke lading ‘Israël’ moet dekken.

M.i. wil hij de politieke positiebepaling van de PKN veranderen van een positie die partijdigheid met Israël suggereert, naar een neutrale positie. Het betekent niet dat je dan als christen geen standpunt hoeft in te nemen, maar dat de kerkorde dit niet voor je doet en dat er pluraliteit mogelijk is.

8 uur geleden zei Levi:

Concluderend kan ik zeggen dat alhoewel ik de lijn snap, ik toch wel erg benieuwd ben naar de argumentatie achter de uitspraken van de schrijver. Juist omdat christenen die wel een theologie over Israël hebben, daar wel argumenten voor aanvoeren. Ten minste een uitleg waarom die argumenten niet houdbaar zijn is dus meer dan welkom.

De auteur die verwijst:

Ook binnen de Protestantse Kerk in Nederland is de relatie tot Israël een onderwerp dat volop ter discussie staat. Er zijn groepen die zich sterk verbonden weten met het ‘uitverkoren volk’, terwijl anderen juist meer afstand bepleiten.

Vanwege die variatie aan opvattingen is helderheid gewenst en suggereert een artikel in de kerkorde meer eenheid binnen het kerkverband dan er in werkelijkheid is.

8 uur geleden zei Levi:

Naast dit alles voert de schrijver nog wat dingen aan waar ik me over verbaas. Zo spreekt hij over de verjoodsing van het christendom. Dit terwijl het Christendom in eerste instantie een sekte binnen het Jodendom was. Christendom erkent de joodse g'd, baseert zich op de joodse geschiedenis, geloofd in de joodse profeten, baseert haar geloof op een joodse messiach, volgt (zij het met een veranderde betekenis) de joodse feestdagen, en zo verder. Dan vraag ik me af waar de schrijver op doelt, met zijn uitspraak over de verjoodsing van het christendom.

Als ik daar mijn eigen invulling aan mag geven:

Verjoodsing duidt niet zozeer op de culturele identiteit - die wordt in het artikel erkend, maar op de religieuze identiteit. Hij zegt o.a.:

Het is juist niet verstandig mee te gaan in de joodse aanduiding Tenach (Hebreeuwse samenstelling van de eerste letters van wet, profeten en geschriften) en de daarin aangegeven volgorde van boeken. Laat staan dat de kerk ‒ ter relativering van het Nieuwe Testament ‒ de suggestie overneemt dat het evangelie, na de profeten en de geschriften, een derde schil om de dominante kern van de Thora zou zijn. Dat is nooit zo geweest in het christendom en moet ook niet veranderen.

Dit is een esentieel punt. Mag het christendom alleen binnen de lijntjes van de Tenach kleuren, of wordt de Tenach min of meer overruled door het Nieuwe Testament. Wie de Tenach laat regeren over het NT, raakt Christus vroeg of laat kwijt. Mattheus' evangelie rust op de theologie dat alle profetieën zijn vervuld. Wie de Tenach leest en dat vergelijkt met het NT, komt tot andere conclusies. Steeds meer zal men dan de vervulling van de profetieën gaan verschuiven naar de wederkomst en de wederkomst laat een steeds "Joodsere" Messias zien. Dat is verjoodsing.

bewerkt door Peter79
Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Thorgrem:

@Kelderwormje gedweep met satan begint een beetje vreemd over te komen en ondergraaft je bijdragen. Indien je daadwerkelijk wat te vertellen hebt en wil overbrengen kan je zulke uitingen van onzekerheid en onmacht beter achterwege laten.

De antichrist en de satan zijn u eenmaal sterk met elkaar verweven.
Dat er christenen zijn die niet meer in hel en of satan geloven doet daaraan niets af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kelderworm:

De antichrist en de satan zijn u eenmaal sterk met elkaar verweven.
Dat er christenen zijn die niet meer in hel en of satan geloven doet daaraan niets af.

Verwevenheid van antichrist en satan heeft er niets mee van doen. Dat er christenen zijn die niet meer in hel en satan geloven ook niet.

Neem verantwoordelijkheid voor je eigen uitspraken en schuif het niet af op anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Thorgrem:
4 minuten geleden zei Kelderworm:

De antichrist en de satan zijn u eenmaal sterk met elkaar verweven.
Dat er christenen zijn die niet meer in hel en of satan geloven doet daaraan niets af.

Verwevenheid van antichrist en satan heeft er niets mee van doen. Dat er christenen zijn die niet meer in hel en satan geloven ook niet.

Neem verantwoordelijkheid voor je eigen uitspraken en schuif het niet af op anderen.

Onzin wat je uitkraamt nu:
In de discussie werd de antichrist ter sprake gebracht en die is verweven met de satan.
Het heeft er dus van alles mee van doen. Maar voel je vrij om het te negeren, be my guest !

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kelderworm:

Gaitema, Palestina was een oude naam voor DAT hele Israel.
Door arrafatjeen de PLO heel slinks (satan is sluw) ingezet om de mensen te misleiden.
Met success laat jij hier zien.
De palestijnen is een verzonnen volkje zonder gesciedenis, ze hebben geen recht op een stukje van Israel.
Geen mens, Israel is van G'd en G'd heeft het in eeuwigheid gegeven aan de Joden.

 

7 Hij is de HEERE, onze God,Zijn oordelen gaan over heel de aarde.
8 Hij denkt aan Zijn verbond voor eeuwig aan de belofte die Hij gedaan heeft, tot in duizend generaties,
9 aan het verbond dat Hij met Abraham gesloten heeft en Zijn eed aan Izak.
10   Voor Jakob heeft Hij het vastgesteld als een verordening, voor Israël als een eeuwig verbond,
11 door te zeggen:  Ik zal u het land Kanaän geven, het gebied dat uw erfelijk bezit is.

psalm 105

Dat week ik, maar wees eerlijk: de bijbelse afmetingen van Israël zoals God hen beloofd heeft, gaat verder dan Palestina. Ze zouden erom oorlog moeten voeren, willen zij al het land bezitten. Kijk ook naar de kaarten uit het verleden van Israël. De afmetingen verschilden steeds, maar nooit heeft Israël heel het beloofde land in handen gehad. De oplossing voor het conflict is er maar één. Jood en Palestijn moeten christen worden. Dan kunnen ze samen één volk zijn. De oplossing is altijd Jezus en zie daar het probleem. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kelderworm:

Robin de Ruijter, di egeloof je toch niet? LOL.

Ik mail je verder

 

Citaat

Het feit dat Yeshua terug zal komen naar Jeruzalem, Israel zegt inderdaad dat Israel er dan al is.
Als christen zou je moeten weten uit de Schrift, dat G'd wel degelijk een groot wonder heeft verricht.
Alleen al de 2 oorlogen kort na de heroprichting waarin Israel aangevallen werd door 6 islam landen maar verloren. Haleluja ! Prijs de Heer !

Die wonderen erken ik. God is des ondanks dit alles bij hen geweest en zegend hen nog iedere dag.

Citaat

G'd is niet meer enkel de G'd van de Joden, maar zegt de Schrift nu OOK van de heidenen. Wij horen nu dankzij Yehua OOK bij G'd.

Jood en Griek zijn gelijk wanneer ze Yeshua volgen.
Paulus zei dat tegen Joden die meenden no een voorrecht te hebben naar G'd als christen vanwege hun Jood zijn, dat is NIET het geval.

Mee eens.

Citaat

Maar buiten Christus is niets gewijzigd tov G'd de Joden en Zijn Eeuwige Verbond bekrachtigt met een Eed aan Israel.
Dus voor wie Yeshua volgen is geen odnerscheid tussenJood en Griek.

Voor wie Yeshua niet volgen is dat onderscheid er dus wel degelijk nog.

Dat zal vast. Wil ik ook niet ontkennen.

Citaat

Met islam is de antichrist, doel ik op allah is de antichrist, mohammed is zijn valse profeet en de Oecemenische christelijke kerk de hoer van Babylon.
Allen TEGEN Israel en de Joden.

Maar Allah zal geen wereldleider worden. Er komt een antichrist als wereldleider, maar in iedere tijd zijn er antichristussen. In Jezus' tijd waren dat Herodus en Nero bijvoorbeeld.

De oecumenische christelijke kerk bestaat als genootschap niet. Echter het vrijzinnige geloof dat vaak ook oecumene zoekt is wel een uithollend gevaar. Dat kan je Babilon noemen. Je hebt echter ook oecumene over rechts en dat is juist een zegen. Denk aan EO leden bijvoorbeeld. 

Citaat

Precies! Zie de wonderlijke overwinningen van Isael, prachtig gewoon!
De Schrift staat vol met G'd Zijn Beloften om de Joden weer te verzamelen in Israel en het te zegenen. iets wat we zien gebeuren heden ten dage.

Mee eens. Toch zullen niet alle joden ernaar toe gaan. Mijn vrouw bijvoorbeeld bewust niet. Ze vindt haar identiteit in Jezus en niet in het joods zijn.

Citaat


Maar net als vroeger, zien veel niet Schrift getrouwen het niet helaas.
Ze vergeten G'd Zijn waarschuwingen inzake Zijn Oogappel tegenwerken,

Mijn vrouw noemt zichzelf ook Gods oogappel, vanwege haar christen zijn.

Citaat

wie Israel zegent wordt gezegend, wie Israel tegenwerkt wordt vervloekt door G'd.

Een principe dat in het algemeen geldt.je moet nóóit mensen vervloeken, en zelfs bidden voor je vijanden :)

Citaat


Dan stellen deze christenen dat de vloek door yeshua is opgeheven, maar dat is de vloek van de zonde van Adam en Eva, niet deze vloek.

Ik snap niet wat je bedoeld. Wat bedoel je?

Citaat



Ik durf zelfs te stellen dat het stuk waarin Yeshua warschuwt over christenen die HERE HERE roepen en wonderen hebben gedaan in Zijn Naam en denken christen te zijn, straks door Yeshua worden afgewezen, Hij ze niet wil kennen, omdat deze christenen tezamen met antichrist islam en de ongelovigen, misleid door de Oecumene kerk, Israel helpen aanvallen en daarmee G'd ZIjn Wil tegenwerkend.

Daar gaat die bijbeltekst niet om! De genen die Jezus niet kennen zijn de genen die wel kerkbanken vullen, maar niet een levende relatie met Jezus hebben. Hun geloof zit aan de buitenkant. Jezus stond aan de deur én klopte, maar ze deden niet open.

Dat ze verkeerde oorlogen mee voeren is mogelijk. Maar het draait om de kern van het probleem: dat ze een lippendienst hebben, maar in hun harten ver van Jezus staan.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kelderworm:

Onzin wat je uitkraamt nu:
In de discussie werd de antichrist ter sprake gebracht en die is verweven met de satan.
Het heeft er dus van alles mee van doen. Maar voel je vrij om het te negeren, be my guest !

Jij begin met je hoer van Babylon en daarmee vernachelde je dit topic gelijk met je extremisme (waarne satan en de antichrist om het hoekje kwamen). En nee, dat negeer ik niet maar benoem ik gewoon.

bewerkt door Thorgrem
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Peter79:

Hij is daarin heel summier, maar hij noemt het wel:

Toch moet ook gezegd worden dat er iets verandert als niet alleen binnen maar ook buiten het jodendom mensen van hem beginnen te getuigen dat Hij de Christus is. Dan ontstaat er een nieuwe beweging die eerdere grenzen overstijgt en meer dan ooit een universeel karakter krijgt.

Dit is wat de auteur erover zegt:

Naast een theologische is ook een politieke positiebepaling vandaag de dag verhelderend. Ik kijk uit naar een rechtvaardige en vreedzame oplossing in Israël voor Joden en Palestijnen, gebaseerd op wederzijdse erkenning. Die erkenning is een sleutelwoord in onze liberale theologie.

Deze positiebepaling moet vooral verhelderen hoe de PKN de relatie met Israël ziet. Eerder zegt hij namelijk:

In gangbare discussies op het terrein van Kerk & Israël blijft vaak onduidelijk welke lading ‘Israël’ moet dekken.

M.i. wil hij de politieke positiebepaling van de PKN veranderen van een positie die partijdigheid met Israël suggereert, naar een neutrale positie. Het betekent niet dat je dan als christen geen standpunt hoeft in te nemen, maar dat de kerkorde dit niet voor je doet en dat er pluraliteit mogelijk is.

De auteur die verwijst:

Ook binnen de Protestantse Kerk in Nederland is de relatie tot Israël een onderwerp dat volop ter discussie staat. Er zijn groepen die zich sterk verbonden weten met het ‘uitverkoren volk’, terwijl anderen juist meer afstand bepleiten.

Vanwege die variatie aan opvattingen is helderheid gewenst en suggereert een artikel in de kerkorde meer eenheid binnen het kerkverband dan er in werkelijkheid is.

Als ik daar mijn eigen invulling aan mag geven:

Verjoodsing duidt niet zozeer op de culturele identiteit - die wordt in het artikel erkend, maar op de religieuze identiteit. Hij zegt o.a.:

Het is juist niet verstandig mee te gaan in de joodse aanduiding Tenach (Hebreeuwse samenstelling van de eerste letters van wet, profeten en geschriften) en de daarin aangegeven volgorde van boeken. Laat staan dat de kerk ‒ ter relativering van het Nieuwe Testament ‒ de suggestie overneemt dat het evangelie, na de profeten en de geschriften, een derde schil om de dominante kern van de Thora zou zijn. Dat is nooit zo geweest in het christendom en moet ook niet veranderen.

Dit is een esentieel punt. Mag het christendom alleen binnen de lijntjes van de Tenach kleuren, of wordt de Tenach min of meer overruled door het Nieuwe Testament. Wie de Tenach laat regeren over het NT, raakt Christus vroeg of laat kwijt. Mattheus' evangelie rust op de theologie dat alle profetieën zijn vervuld. Wie de Tenach leest en dat vergelijkt met het NT, komt tot andere conclusies. Steeds meer zal men dan de vervulling van de profetieën gaan verschuiven naar de wederkomst en de wederkomst laat een steeds "Joodsere" Messias zien. Dat is verjoodsing.

Thanks voor je verhelderende toelichting. Jij kan iets beter tussen de regels doorlezen dan ik. ?

Toch vind ik een en ander magertjes, maargoed. 

De verjoodsing snap ik ook niet zo goed. We kennen in het jodendom toch echt een bepaalde uitlegtraditie die anders is dan het christendom en ik denk dat christendom te strak is om die te kunnen overnemen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Thorgrem:

Jij begin met je hoer van Babylon en daarmee vernachelde je dit topic gelijk met je extremisme (waarne satan en de antichrist om het hoekje kwamen). En nee, dat negeer ik niet maar benoem ik gewoon.

Zoals jij het recht heb om te benoemen wat je prettig vindt, heb ik het recht om de hoer van Babylon bij de antichrist te benoemen, die gaan immers ook samen.
Wanneer jou dat niet aanstaat, no problem for me.

22 minuten geleden zei Levi:

Thanks voor je verhelderende toelichting. Jij kan iets beter tussen de regels doorlezen dan ik. ?

Toch vind ik een en ander magertjes, maargoed. 

De verjoodsing snap ik ook niet zo goed. We kennen in het jodendom toch echt een bepaalde uitlegtraditie die anders is dan het christendom en ik denk dat christendom te strak is om die te kunnen overnemen. 

Verjoodsing is een valse term die als tegenwicht tegen de bestaande vervangingsleer wordt ingezet.

Verjoodsing bestaat niet eens, ontjoodsing wel degelijk, te danken aan de RKK die in haar Roomse macht niet onder wilde doen voor het kleine Israel waarover zij aards heersten met het Romeinse rijk. Dus werden alle Joodse invloeden van Yeshua waar mogelijk verwijderd.
Het feit dat Yeshua een Rabbi was bewijst alleen al dat Hij een joodse geleerde die een expert is op het gebied van de halacha, de joodse wet.

Geen Mens kende de Joodse Wet van G'd beter dan Yeshua die kende namelijk.
Geen mens kan de Joodse Wet foutloos volbrengen, waar Yeshua dat wel gedaan heeft, als voorwaarde om als Eeuwig Offer te kunnen dienen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Gaitema:

Kunnen we niet gewoon gezond kritisch zijn? Jezus stierf aan het kruis voor ons allemaal. Wij zijn gered omdat zij zondig waren en zij weer omdat wij zondig waren. Zodat God ons allen door Zijn genade redt. Eren is op zich goed. Maar wat houdt dat eren precies in? Lijkt me een goede vraag. 

Kritisch zijn (kritiek leveren) is geen vrucht van de Heilige Geest. Alle mensen die ik tot nu toe in mijn leven heb ontmoet die graag kritisch willen zijn, zijn dat altijd over anderen maar nooit over zichzelf. Dat heeft niets met "gezond" te maken. Het is een symptoom van een zeer ernstige ziekte. Onderscheiding der geesten is wel een gave van de Geest van God. Eren betekent respecteren. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Willempie:

Kritisch zijn (kritiek leveren) is geen vrucht van de Heilige Geest. Alle mensen die ik tot nu toe in mijn leven heb ontmoet die graag kritisch willen zijn, zijn dat altijd over anderen maar nooit over zichzelf. Dat heeft niets met "gezond" te maken. Het is een symptoom van een zeer ernstige ziekte. Onderscheiding der geesten is wel een gave van de Geest van God. Eren betekent respecteren. 

Hiermee suggererend dat christenen breeddenkender en minder kritisch zouden moeten zijn over hetgeen het Woord van God tegenspreekt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hiermee suggererend dat christenen breeddenkender en minder kritisch zouden moeten zijn over hetgeen het Woord van God tegenspreekt?

Hiermee aangevende dat wij niet voldoende kennis hebben om anderen te (ver)oordelen. Alleen God heeft daarvoor voldoende kennis. Wat Israël betreft staan er nog steeds profetieën en beloften in het Woord van God die nog vervuld gaan worden. Het is niet zo dat die positieve boodschappen niet werkelijk Israël betreffen maar de negatieve wel. Indien de kerk zich de profetieën voor Israël wil toe-eigenen is het niet logisch dat ze slechts de positieve boodschappen op zichzelf van toepassing acht terwijl de negatieve ineens wel weer letterlijk voor Israël gelden. Dat is niet logisch en niet Bijbels.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Hiermee aangevende dat wij niet voldoende kennis hebben om anderen te (ver)oordelen. Alleen God heeft daarvoor voldoende kennis. Wat Israël betreft staan er nog steeds profetieën en beloften in het Woord van God die nog vervuld gaan worden. Het is niet zo dat die positieve boodschappen niet werkelijk Israël betreffen maar de negatieve wel. Indien de kerk zich de profetieën voor Israël wil toe-eigenen is het niet logisch dat ze slechts de positieve boodschappen op zichzelf van toepassing acht terwijl de negatieve ineens wel weer letterlijk voor Israël gelden. Dat is niet logisch en niet Bijbels.   

Waarom mag jij nu wel kritiek hebben op de kerken die menen dat de beloften van God voor Israël op hun betrokken mogen worden, ze vergeestelijken dus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei Willempie:

Kritisch zijn (kritiek leveren) is geen vrucht van de Heilige Geest. Alle mensen die ik tot nu toe in mijn leven heb ontmoet die graag kritisch willen zijn, zijn dat altijd over anderen maar nooit over zichzelf. Dat heeft niets met "gezond" te maken. Het is een symptoom van een zeer ernstige ziekte. Onderscheiding der geesten is wel een gave van de Geest van God. Eren betekent respecteren. 

We mogen dus niet kritiek hebben op bijvoorbeeld de abortuswetgeving in Israël?

26 minuten geleden zei Willempie:

Hiermee aangevende dat wij niet voldoende kennis hebben om anderen te (ver)oordelen. Alleen God heeft daarvoor voldoende kennis. Wat Israël betreft staan er nog steeds profetieën en beloften in het Woord van God die nog vervuld gaan worden. Het is niet zo dat die positieve boodschappen niet werkelijk Israël betreffen maar de negatieve wel. Indien de kerk zich de profetieën voor Israël wil toe-eigenen is het niet logisch dat ze slechts de positieve boodschappen op zichzelf van toepassing acht terwijl de negatieve ineens wel weer letterlijk voor Israël gelden. Dat is niet logisch en niet Bijbels.   

Ik vind het niet logisch dat we tegen Paulus ingaan. Hij heeft ons geleerd dat we nu bij het huis Israël horen, door deel te hebben aan hun profetie over dat God ze bij een andere naam zal noemen. Paulus zelf doet dat. Wat jullie proberen is om van ons weer heidenen te maken. En juist "dat" is een vervangingsleer.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Gaitema:

We mogen dus niet kritiek hebben op bijvoorbeeld de abortuswetgeving in Israël?

Waarom zou je kritiek op wetgeving in een ander land willen hebben terwijl in jouw eigen land hetzelfde plaatsvindt? Ruim eerst de rotzooi in je eigen omgeving op, zou ik zeggen.

Zojuist zei Gaitema:

Maar Paulus deed dat zelf in zijn brieven! 

Wat deed Paulus in zijn brieven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Willempie:

Dat is positief en niet negatief.

Ja, dus we zijn volgens Paulus Gods kinderen. Even veel als de tien verloren stammen van Israël die ook Lo Ammi worden genoemd. Dat is geen vervangingstheologie, want ondertussen zijn de joden van Juda ook nog Gods volk. Nou ja, als ze dus voorbestemd zijn Jezus aan te nemen. Volgens Paulus zal die dag komen. Echter hij zegt net als Jezus dat niet iedere jood een jood is. 

Lees ook Romeinen 2:8-13. Daaruit blijkt dat niet alle etnische joden werkelijk bij God horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid