Spring naar bijdragen

PKN: kerk kan prima zonder Israëltheologie


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Willempie:

Waarom zou je kritiek op wetgeving in een ander land willen hebben terwijl in jouw eigen land hetzelfde plaatsvindt? Ruim eerst de rotzooi in je eigen omgeving op, zou ik zeggen.

Ik pleeg toch geen Abortus? Dus als zij als joden Gods wil niet doen, mag ik daar niet mijn bedekkingen bij hebben? Dat mag ik van jou niet?  Net als Palestijnse christenen het leven zuur maken in Oost Jeruzalem. Wist je dat veel Palestijnse christenen zich enorm in de steek voelen gelaten door Christenen die zonder enige vorm van kritiek onvoorwaarlijk Israël steunen? Terwijl er Palestijnse christenen zijn die zowel vervolging van de moslims, als de joden ervaren?

Of wat dacht je van Messiaanse joden de bekogeld worden met stenen door orthodoxe joden? Ik heb ook op fora in het verleden joden vreselijk tegen me tekeer zien gaan. 

Niet elke jood is zo, maar ik vind het heel gezond kritiek te hebben. Satan ontmaskeren. Als een broeder van je zondigd, dien je die te berispen. Dus ook mijn joodse broeder als die zondigd. 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 152
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Wat duidelijk uit het stuk blijkt is dat de schrijver God's Woord niet als geïnspireerd beschouwt. Hij heeft het over de visie of het streven van Paulus alsof diens brieven gewoon emotionele brieven z

Wat ik jammer vind is dat de schrijver slechts zegt iets zegt als: 'waar ik niet in meega is een toekenning van een religieuze betekenis aan de staat Israel', en dan vervolgens niet onderbouwd waarom

Kritisch zijn (kritiek leveren) is geen vrucht van de Heilige Geest. Alle mensen die ik tot nu toe in mijn leven heb ontmoet die graag kritisch willen zijn, zijn dat altijd over anderen maar nooit ove

6 minuten geleden zei Gaitema:

Ja, dus we zijn volgens Paulus Gods kinderen. Even veel als de tien verloren stammen van Israël die ook Lo Ammi worden genoemd. Dat is geen vervangingstheologie, want ondertussen zijn de joden van Juda ook nog Gods volk. Nou ja, als ze dus voorbestemd zijn Jezus aan te nemen. Volgens Paulus zal die dag komen. Echter hij zegt net als Jezus dat niet iedere jood een jood is. 

Lees ook Romeinen 2:8-13. Daaruit blijkt dat niet alle etnische joden werkelijk bij God horen.

Een Jood is iemand die God dankt. Niettemin staan er vrij duidelijke profetieën en beloften in God's Woord. Indien je die allemaal op de christelijke kerk van toepassing wil maken kan het niet zo zijn dat je dan alle minder positieve uitspraken weer wel op het natuurlijke Israël van toepassing laat zijn. Dat is gewoon niet eerlijk.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Een Jood is iemand die God dankt. Niettemin staan er vrij duidelijke profetieën en beloften in God's Woord. Indien je die allemaal op de christelijke kerk van toepassing wil maken kan het niet zo zijn dat je dan alle minder positieve uitspraken weer wel op het natuurlijke Israël van toepassing laat zijn. Dat is gewoon niet eerlijk.   

Je ontwijkt wat ik je aandraag uit de bijbel! Lees en antwoord broeder! Ik begin mijn geduld met je te verliezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Willempie:

Een Jood is iemand die God dankt.

Een Jood is iemand die Jezus ontkent en dus niet gered is. Dan kun je God zoveel danken tot je een ons weegt; tevergeefs.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-11-2018 om 07:05 zei Gaitema:

Kerk kan prima zonder Israëltheologie

Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Op bijna het einde van het artikel staat het volgende:

Citaat

Maar met even veel recht plaatst iemand hem vooral in de poëtische en profetische traditie van Israël. Daarin ligt de nadruk meer op de Geest die een mens inspireert en boven zichzelf uittilt tot een leven ten dienste van God en de naaste. 

Wat vind jij van deze uitspraak?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hosea 1

« Terug naar overzicht

   Opschrift

 1 Het woord van de HEERE dat gekomen is tot Hosea, de zoon van Beëri, in de dagen van Uzzia, Jotham, Achaz, Hizkia, de koningen van Juda, en in de dagen van Jerobeam, de zoon van Joas, de koning van Israël.

   Israëls afgoderij wordt afgebeeld

 2 Het begin van het spreken van de HEERE door Hosea.

   De HEERE zei tegen Hosea:

   Ga! Neem voor u een vrouw van de hoererijen

      en kinderen van de hoererijen,

   want het land wendt zich in schandelijke hoererij

      van de HEERE af.

 3 Hij ging en nam Gomer, een dochter van Diblaïm; zij werd zwanger en baarde hem een zoon.

 4 Toen zei de HEERE tegen hem: Geef hem de naam Jizreël, want nog even en Ik zal de bloedschulden van Jizreël vergelden aan het huis van Jehu, en Ik zal het koningschap van het huis van Israël wegdoen.

 5 Op die dag zal het gebeuren dat Ik de boog van Israël zal breken in het dal van Jizreël.

 6 Zij werd opnieuw zwanger, en zij baarde een dochter. Daarop zei Hij tegen hem: Geef haar de naam Lo-Ruchama,  want Ik zal Mij voortaan niet meer ontfermen over het huis van Israël, want Ik zal hen zeker wegvoeren.

 7 Maar over het huis van Juda zal Ik Mij ontfermen, en Ik zal hen verlossen door de HEERE, hun God. Ik zal hen echter niet verlossen door boog, door zwaard, door strijd, door paarden of door ruiters.

 8 Toen zij Lo-Ruchama niet meer de borst gaf, werd zij weer zwanger, en zij baarde een zoon.

 9 En Hij zei:

   Geef hem de naam Lo-Ammi, 

      want u bent niet Mijn volk

   en Ík zal er voor u niet zijn.

 10 Toch zal het aantal Israëlieten zijn als het  zand van de zee, dat niet gemeten en niet geteld kan worden.  En het zal gebeuren dat in de plaats waar tegen hen gezegd is: U bent niet Mijn volk, tegen hen gezegd zal worden: Kinderen van de levende God.

 11 Dan zullen de Judeeërs  bijeengebracht worden samen met de Israëlieten. Zij zullen voor zich één Hoofd aanstellen en uit het land oprukken; want groot zal de dag van Jizreël zijn.

 12 Zeg tegen uw broeders: Ammi,

      en tegen uw zusters: Ruchama.

 

Hier lezen we de profetie dat geld voor de tien verloren stammen van Israël en de christenen, want zij worden de kinderen van de levende God genoemd.

30 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Op bijna het einde van het artikel staat het volgende:

Wat vind jij van deze uitspraak?

Het zijn woorden die ik zelf niet zo gebruik. Poëzie en in de Geest boven jezelf uitgetild worden ten dienste van God. Maar ik zeg het gewoon zoals ik het zie: we waren eens niet Gods volk, maar door het geloof in Jezus horen we er nu bij. We zijn niet eens geadopteerd, want dat zou veronderstellen dat we geen echte kinderen van God zijn. Maar we zijn werkelijk thuis bij onze echte Vader. We zijn werkelijk kinderen van de Levende God. Wedergeboren.  

 

1 uur geleden zei Willempie:

Een Jood is iemand die God dankt. Niettemin staan er vrij duidelijke profetieën en beloften in God's Woord. Indien je die allemaal op de christelijke kerk van toepassing wil maken kan het niet zo zijn dat je dan alle minder positieve uitspraken weer wel op het natuurlijke Israël van toepassing laat zijn. Dat is gewoon niet eerlijk.   

Romeinen 9:17-28

 

17 Want de Schrift zegt tegen de farao:  Juist hiertoe heb Ik u verwekt: dat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en dat Mijn Naam verkondigd zou worden op de hele aarde.

 18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.

 19 U zult dan tegen mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie heeft Zijn wil weerstaan?

 20 Maar, o mens, wie bent u toch dat u God tegenspreekt?  Zal ook het maaksel tegen hem die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt u mij zó gemaakt?

 21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit dezelfde klomp klei  het ene voorwerp tot een eervol, het andere tot een oneervol voorwerp te maken?

 22 En is het niet zo dat God, omdat Hij Zijn toorn wilde bewijzen en Zijn macht bekendmaken, met veel geduld de voorwerpen van Zijn toorn, voor het verderf gereedgemaakt, verdragen heeft? 

 23 En dat met het doel om de rijkdom van Zijn heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van Zijn ontferming, die Hij van tevoren bereid heeft tot heerlijkheid?

 24 Hen heeft Hij ook geroepen, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.

 25 Zoals Hij ook in Hosea zegt:  Ik zal Niet-Mijn-volk noemen: Mijn volk, en de Niet-geliefde: Geliefde.

 26 En het zal zijn dat op de plaats waar tegen hen gezegd was:  U bent Niet-Mijn-volk, daar zullen zij kinderen van de levende God genoemd worden.

 27 En Jesaja roept over Israël uit:  Al zou het getal van de Israëlieten zijn als het zand van de zee, slechts het overblijfsel zal behouden worden.

 28 Want Hij voltooit een zaak en handelt die af in gerechtigheid. De Heere immers zal metterdaad Zijn zaak snel afhandelen  op de aarde. 

 

Hier zie je dat de verloren stammen van Israël in één adem genoemd wordt met de gelovigen uit de heidenen. Een profetie dat op Israël van toepassing is, wordt door Paulus op ons toegepast. Ben ik nu gek of is dat zo?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Gaitema:

Het zijn woorden die ik zelf niet zo gebruik. Poëzie en in de Geest boven jezelf uitgetild worden ten dienste van God. Maar ik zeg het gewoon zoals ik het zie: we waren eens niet Gods volk, maar door het geloof in Jezus horen we er nu bij. We zijn niet eens geadopteerd, want dat zou veronderstellen dat we geen echte kinderen van God zijn. Maar we zijn werkelijk thuis bij onze echte Vader. We zijn werkelijk kinderen van de Levende God. Wedergeboren.

Maar een ander kan ze dus wel gebruiken en hoeft niet te geloven in een letterlijke Jezus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Maar een ander kan ze dus wel gebruiken en hoeft niet te geloven in een letterlijke Jezus?

Absoluut wel. Iedereen wordt enkel gered door in Jezus te geloven. Letterlijk wandelend op aarde, aan het kruis gestorven. Neder gedaald ter uhh dodenrijk. Opgestaan uit de dood en opgevaren naar de Vader, van Wie Hij komen zal om te oordelen, de levenden en de doden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Absoluut wel. Iedereen wordt enkel gered door in Jezus te geloven. Letterlijk wandelend op aarde, aan het kruis gestorven. Neder gedaald ter uhh dodenrijk. Opgestaan uit de dood en opgevaren naar de Vader, van Wie Hij komen zal om te oordelen, de levenden en de doden. 

Volgens de schrijver van het artikel kan het dus beiden. Dan vraag ik mij af waarom jij je liberaal noemt en dit zelfs promoot?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Levi:

De verjoodsing snap ik ook niet zo goed. We kennen in het jodendom toch echt een bepaalde uitlegtraditie die anders is dan het christendom en ik denk dat christendom te strak is om die te kunnen overnemen.

Het christendom is denk ik inderdaad wel te strak, de verjoodsing zal niet leiden tot een vloeiende overgang naar Jodendom. Het zal een mengvorm blijven.

Het gaat met name hierom. Jezus zegt bij zijn gevangenneming (Mattheus 26:56): Maar dit alles is geschied, opdat de schriften van de profeten in vervulling zouden gaan. Als je het boek Mattheus leest, zoals in deze publicatie, dan is eerst de Thora vervuld en dan ook nog alle profeten. Het is daarom vreemd als er door christenen gesproken wordt over allerlei nog openstaande profetieën - alsof Christus niet daarvan de vervulling is geweest. Natuurlijk is het nog niet het einde, het zendingsbevel, de vervulling van de belofte aan Abraham loopt nog, maar daar is Christus dan ook nog steeds bij betrokken (zie Ik ben met u alle dagen tot aan de voleinding van deze wereld).

Verjoodsing is er m.i. in de gedachte dat er een sterke messiasfiguur komt, zoals die in delen van het Jodendom wordt verwacht. In evangelische kringen verwoordt men dat door te zeggen dat Jezus eerste komst was als Lam, maar dat Hij terugkeert als Leeuw. M.i. doet dat tekort aan wat Jezus op aarde heeft gedaan. Jezus was niet alleen een lam dat ter slachting werd geleid, Hij heeft ook getriomfeerd. Golgotha is de berg Sion. Hemelvaart wordt gevierd met Psalm 68 - de koning die na zijn overwinning wordt gekroond. Wat betreft de  focus op het land Israël ziet Jesaja al naar een nieuwe aarde en Johannes ziet die in de Openbaring ook. Het Jeruzalem waarnaar christenen uitzien, is een hemels Jeruzalem. M.i. is die focus verschoven: beter dan een aards Israël is een nieuwe aarde. Toch hechten veel christenen waarde aan het schrijven van God als G'd, alsof het Nieuwe Testament niets nieuws heeft gebracht ten aanzien van de Naam; houden zij zich aan het Sabbatsgebod en vieren feesten zoveel mogelijk op Joodse wijze, waarvan een suggestie uitgaat dat het ertoe zou doen; zij maken zich druk over kritiek op het land Israël, terwijl God zegt: niet door geweld, maar door mijn Geest - bidden voor Israël is vanuit christelijk perspectief bidden om het (h)erkennen van hun Messias in Jezus Christus. Christenen moeten zich de volle betekenis van Galaten 3 tot zich laten doordringen: dat Abrahams nageslacht is wie Christus aanneemt en dat het aardse Israël dat geidenticeerd wordt met de wet in dat licht niet meer van belang is - de wet is in Christus tot zijn doel gekomen, de scheidingsmuur is weg!

bewerkt door Peter79
Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens de schrijver van het artikel kan het dus beiden. Dan vraag ik mij af waarom jij je liberaal noemt en dit zelfs promoot?

Noem ik mijzelf liberaal en promoot ik dit? Waar doe ik dat?

12 minuten geleden zei Peter79:

Het christendom is denk ik inderdaad wel te strak, de verjoodsing zal niet leiden tot een vloeiende overgang naar Jodendom. Het zal een menngvorm blijven.

Het gaat met name hierom. Jezus zegt bij zijn gevangenneming (Mattheus 26:56): Maar dit alles is geschied, opdat de schriften van de profeten in vervulling zouden gaan. Als je het boek Mattheus leest, zoals in deze publicatie, dan is eerst de Thora vervuld en dan ook nog alle profeten. Het is daarom vreemd als er door christenen gesproken wordt over allerlei nog openstaande profetieën - alsof Christus niet daarvan de vervulling is geweest. Natuurlijk is het nog niet het einde, het zendingsbevel, de vervulling van de belofte aan Abraham loopt nog, maar daar is Christus dan ook nog steeds bij betrokken (zie Ik ben met u alle dagen tot aan de voleinding van deze wereld).

Verjoodsing is er m.i. in de gedachte dat er een sterke messiasfiguur komt, zoals die in delen van het Jodendom wordt verwacht. In evangelische kringen verwoordt men dat door te zeggen dat Jezus eerste komst was als Lam, maar dat Hij terugkeert als Leeuw. M.i. doet dat tekort aan wat Jezus op aarde heeft gedaan. Jezus was niet alleen een lam dat ter slachting werd geleid, Hij heeft ook getriomfeerd. Golgotha is de berg Sion. Hemelvaart wordt gevierd met Psalm 68 - de koning die na zijn overwinning wordt gekroond. Wat betreft de  focus op het land Israël ziet Jesaja al naar een nieuwe aarde en Johannes ziet die in de Openbaring ook. Het Jeruzalem waarnaar christenen uitzien, is een hemels Jeruzalem. M.i. is die focus verschoven: beter dan een aards Israël is een nieuwe aarde. Toch hechten veel christenen waarde aan het schrijven van God als G'd, alsof het Nieuwe Testament niets nieuws heeft gebracht ten aanzien van de Naam; houden zij zich aan het Sabbatsgebod en vieren feesten zoveel mogelijk op Joodse wijze, waarvan een suggestie uitgaat dat het ertoe zou doen; zij maken zich druk over kritiek op het land Israël, terwijl God zegt: niet door geweld, maar door mijn Geest - bidden voor Israël is vanuit christelijk perspectief bidden om het (h)erkennen van hun Messias in Jezus Christus. Christenen moeten zich de volle betekenis van Galaten 3 tot zich laten doordringen: dat Abrahams nageslacht is wie Christus aanneemt en dat het aardse Israël dat geidenticeerd wordt met de wet in dat licht niet meer van belang is - de wet is in Christus tot zijn doel gekomen, de scheidingsmuur is weg!

Sterkte met de reacties.  Moedig dat je het deelt. Ik ben het helemaal met je eens. Al geloof ik wel dat God een plan heeft met het joodse volk en dat het geen toeval is dat ze nu in Israël leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Gaitema:

Noem ik mijzelf liberaal en promoot ik dit? Waar doe ik dat?

Waarom presenteer je dit topic dan? Wat is het nut van dat artikel? Sta je achter wat er in staat? Of poneer je gewoon maar wat om maar reacties los te peuteren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Waarom presenteer je dit topic dan? Wat is het nut van dat artikel? Sta je achter wat er in staat? Of poneer je gewoon maar wat om maar reacties los te peuteren?

Een beetje van het laatste en omdat ik ook niet met alle visies eens ben omtrent Israël.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Willempie:

Hiermee aangevende dat wij niet voldoende kennis hebben om anderen te (ver)oordelen. Alleen God heeft daarvoor voldoende kennis. Wat Israël betreft staan er nog steeds profetieën en beloften in het Woord van God die nog vervuld gaan worden. Het is niet zo dat die positieve boodschappen niet werkelijk Israël betreffen maar de negatieve wel. Indien de kerk zich de profetieën voor Israël wil toe-eigenen is het niet logisch dat ze slechts de positieve boodschappen op zichzelf van toepassing acht terwijl de negatieve ineens wel weer letterlijk voor Israël gelden. Dat is niet logisch en niet Bijbels.   

AMEN !

14 uur geleden zei Gaitema:

We mogen dus niet kritiek hebben op bijvoorbeeld de abortuswetgeving in Israël?

Is het in ons land andres dan Gaitema?
Wees niet Roomser dan de paus aub.

In Israel zijn gelovige Joden ook tegen abortus net als christenen dat (behoren te) zijn in Nederland.
Sterker nog ik denk dat er meer vrijzinnige christenen abortus onder bepaalde omstandigheden accepteren dan dat er Joden zijn die dat doen.

Kijk naar het oude Israel en hoeveel er fout werd gedaan, G'd werd boos maar bleef voor eeuwig van hen houden leert de schrift.


 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Gaitema:

Ik pleeg toch geen Abortus? Dus als zij als joden Gods wil niet doen, mag ik daar niet mijn bedekkingen bij hebben? Dat mag ik van jou niet?  Net als Palestijnse christenen het leven zuur maken in Oost Jeruzalem. Wist je dat veel Palestijnse christenen zich enorm in de steek voelen gelaten door Christenen die zonder enige vorm van kritiek onvoorwaarlijk Israël steunen? Terwijl er Palestijnse christenen zijn die zowel vervolging van de moslims, als de joden ervaren? 

Wist je dat pelestijnse christenen meer te lijden hebben van de hamas en islam DAN van Israel?
Wist je dat palestijnse christenen Israel moeten vervloeken van islam (hamas) om niet gedood te worden?
Wist je dat er veel palestijne christenen zijn die de bijzondere positie van Israel voor G'd en het feit dat Israel het land van de Joden is, beter begrijpen dan menig vrijzinnig christen? Alleen kunnen ze het niet zeggen en er eerlijk over zijn op straffe van marteling.

Gaitema, zoek je info niet louter in 1 hoek is mijn advies aan jou.
En vergeet niet dat G'd in de eindtijd wraak opd e werled zal nemen vanwege hun omgang met Israel en dus het tegenwerken van G'd daarin.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kelderworm:

En vergeet niet dat G'd in de eindtijd wraak opd e werled zal nemen vanwege hun omgang met Israel en dus het tegenwerken van G'd daarin.

De wraak van God komt over een ieder die Hem niet geloofd. Ook over ongelovige Israëlieten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Gaitema:
15 uur geleden zei Willempie:

Waarom zou je kritiek op wetgeving in een ander land willen hebben terwijl in jouw eigen land hetzelfde plaatsvindt? Ruim eerst de rotzooi in je eigen omgeving op, zou ik zeggen.

Ik pleeg toch geen Abortus? Dus als zij als joden Gods wil niet doen, mag ik daar niet mijn bedekkingen bij hebben?

De gelovige Joden toch evenmin?
Zal mij niet verbazen dat onder vrijzinnige christenen meer abortus wordt gepleegd dan onder gelovige Joden.
Joden kennen namelijk nog vrees voor G'd.
Vrijzinnige christenen denken genade van G'd te kunnen claimen.

14 uur geleden zei Gaitema:

Met je eens

 Dat is precies wat er staat in Romeinen 2 en 10.

Romein 2 en 3 zijn groot, kan je citaten aandragen die deze claim ondersteunen en wara je precies op doelt?

bewerkt door Kelderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Gaitema:

Romeinen 9:17-28

 

17 Want de Schrift zegt tegen de farao:  Juist hiertoe heb Ik u verwekt: dat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en dat Mijn Naam verkondigd zou worden op de hele aarde.

 18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.

 19 U zult dan tegen mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie heeft Zijn wil weerstaan?

 20 Maar, o mens, wie bent u toch dat u God tegenspreekt?  Zal ook het maaksel tegen hem die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt u mij zó gemaakt?

 21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit dezelfde klomp klei  het ene voorwerp tot een eervol, het andere tot een oneervol voorwerp te maken?

 22 En is het niet zo dat God, omdat Hij Zijn toorn wilde bewijzen en Zijn macht bekendmaken, met veel geduld de voorwerpen van Zijn toorn, voor het verderf gereedgemaakt, verdragen heeft? 

 23 En dat met het doel om de rijkdom van Zijn heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van Zijn ontferming, die Hij van tevoren bereid heeft tot heerlijkheid?

 24 Hen heeft Hij ook geroepen, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.

 25 Zoals Hij ook in Hosea zegt:  Ik zal Niet-Mijn-volk noemen: Mijn volk, en de Niet-geliefde: Geliefde.

 26 En het zal zijn dat op de plaats waar tegen hen gezegd was:  U bent Niet-Mijn-volk, daar zullen zij kinderen van de levende God genoemd worden.

 27 En Jesaja roept over Israël uit:  Al zou het getal van de Israëlieten zijn als het zand van de zee, slechts het overblijfsel zal behouden worden.

 28 Want Hij voltooit een zaak en handelt die af in gerechtigheid. De Heere immers zal metterdaad Zijn zaak snel afhandelen  op de aarde. 

 

Hier zie je dat de verloren stammen van Israël in één adem genoemd wordt met de gelovigen uit de heidenen. Een profetie dat op Israël van toepassing is, wordt door Paulus op ons toegepast. Ben ik nu gek of is dat zo?

Je begrijpt de vers denk ik niet correct:
Zie vers 24:

24 Hen heeft Hij ook geroepen, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.

Hen ( uit de heidenen) heeft G'd namelijk OOK geroepen.
Niet alleen uit de Joden (meer) maar nu OOK uit de heidenen.

Dit wordt tegen Joden gezegd die Christus volgden en meenden dat het nog steeds alleen voor Joden was.
Nu wordt er duidelijk gemaakt dat het evangelie OOK voor mensen uit de heidenen is.
Wij uit de heidenen hebben (als G'd ons in bezit heeft) nu NET als de Joden OOK deel aan de Genade van G'd.

Merk ook op dat G'd zegt dat Hij Zich onfermd over wie Hij wil en verhard tegen wie Hij wil.
18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.

12 uur geleden zei Peter79:

Het gaat met name hierom. Jezus zegt bij zijn gevangenneming (Mattheus 26:56): Maar dit alles is geschied, opdat de schriften van de profeten in vervulling zouden gaan. Als je het boek Mattheus leest, zoals in deze publicatie, dan is eerst de Thora vervuld en dan ook nog alle profeten. Het is daarom vreemd als er door christenen gesproken wordt over allerlei nog openstaande profetieën - alsof Christus niet daarvan de vervulling is geweest.

Dat slaat duidelijk op de profetieen waarin Yeshua wordt aangekondigd.
Veel christenen denken onterecht dat alle profetieen over Christus gaan, of voor christenen zijn bedoeld, tgv vervangingsteologie in met name Europese christelijke kerken.
Christus heeft alle profetieen die over hem aan vervuld.
Alles lijden is Yesua aangegaan omdat Hij de Schrift vervullen moest.

Zo belangrijk is de Schrift als feilloos Woord van G'd dat het allemaal precies zo moest geschieden als in de Schrift was ingegeven door G'd. Het kon en mocht niet anders geschieden.

Een voorbeeld van christenen die ciatten weg schuiven en negeren in de Schrift maar waar nuttig ervaren, zelfs ineens op de letter nauwkeurig worden.

bewerkt door Kelderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De wraak van God komt over een ieder die Hem niet geloofd. Ook over ongelovige Israëlieten.

      

43 Landen, juich mee met Gods volk
Want Hij neemt wraak voor de dood van zijn dienaren
Hij geeft zijn vijanden hun verdiende straf
Maar Hij geeft vergeving aan zijn land, zijn volk."

DEUTERONOMIUM 32

- Merk op dat we worden opgeroepen te juichen voor Israel, G'd Zijn Volk.
- Merk op dat G'd wraak zal nemen op de vijanden van Zijn Volk Israel.
- Merk op dat G'd vergeving zal schenken aan Zijn Volk Israel.
 

De dag van de wraak van God
 1     Wie is Deze Die uit Edom komt,
              in helrode kleding uit Bozra,
       Die luisterrijk is in Zijn gewaad,
              Die voorttrekt in Zijn grote kracht?
       Ik ben het, Die spreek in gerechtigheid,
              Die machtig ben om te verlossen.
 2     Waarom is dat  rood aan Uw gewaad,
              en is Uw kleding als die van iemand die de wijnpers treedt?

 3     Ik heb de pers alleen getreden;
              er was niemand uit de volken met Mij.
       Ik heb hen vertreden in Mijn toorn,
              hen vertrapt in Mijn grimmigheid.
       Hun bloed  is op Mijn kleding gespat,
              heel Mijn gewaad heb Ik besmet.
 4     Want  de dag van de wraak was in Mijn hart,
              het jaar van Mijn verlosten was gekomen.
 5      Ik keek rond, maar er was niemand die hielp;
              Ik ontzette Mij, want er was niemand die ondersteunde.
       Daarom heeft Mijn arm Mij heil verschaft,
              en Mijn grimmigheid, die heeft Mij ondersteund.
 6     Ik heb de volken vertrapt in Mijn toorn,
              Ik heb hen dronken gemaakt in Mijn grimmigheid,
                     Ik heb hun bloed ter aarde doen neerdalen
.
Jesaja 63

Merk op dat er gesproeken wordt over de volken, de hele wereld dus.
Weet dat wanneer G;d in Zijn Woord spreekt over Israel Hij namen bezigt als:

- Oogappel
- Bruid
- Knecht en dienaar
- Mijn volk
 

21      Dit volk heb Ik Mij geformeerd.
              Zij zullen Mijn lof vertellen.
25     Ik, Ik ben het Die uw overtredingen uitdelgt  omwille van Mijzelf,
              en aan uw zonden denk Ik niet.
26     Breng het Mij in herinnering,  laten wij samen een rechtszaak voeren;
              vertelt u maar, opdat u in het gelijk gesteld wordt.

Jesaja 43

Merk op dat G'd zegt dat israel het slecht doet, maar altijd toch zegt dat Hij Zelf jun overtrdedingen zal uitdelgen en er niet meer aan zal denken, genade dus.

bewerkt door Kelderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei thom:

Is het wraak, of is de tijd om. De tijd van verzoening.

Hoe kan een God van Liefde wraakzuchtig zijn als er een genadetijd is om te redden wat gered kan en wil worden.

De tijd zorgt voor het einde van een periode, dat is de vergankelijkheid. Wat eeuwig is dat blijft. Ik denk dat het zo simpel is.

Eerst zal de wraak komen van G'd op de wereld, zodat G'd alleen hen overhoudt die Hij wil voor het 1000 jarig vredesrijk.
Dat staat zo in de Schrift.
G'd is liefdevol maar niet voor alle mensen.
Hij houdt van wie Hij houdt en haat wie Hij haat zegt de Schrift daarover zelfs.

G'd hield van Jacob en haatte Ezau.
G'd verharde bewust het hart van de faroa om Israel Zijn Macht en liefde voor hen te tonen, ten koste van vele Egyptische strijders, eerstgeborenen etc.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Kelderworm:

Merk op dat G'd zegt dat israel het slecht doet, maar altijd toch zegt dat Hij Zelf jun overtrdedingen zal uitdelgen en er niet meer aan zal denken, genade dus.

Genade volgt op berouw. Sporadisch dat ik berouwvolle Joden tegen kom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Peter79:

de wet is in Christus tot zijn doel gekomen, de scheidingsmuur is weg!

Nog een incorrect begrepen stuk tekst:
 

De muur was de scheiding tussen Jood en Griek die maakte dat heidenen ZONDER G'd waren en Joden al MET G'd waren
Die muur is in Christus weg gehaald, waardoor wij uit de heidenen nu OOK bij G'd kunenn horen NET als de Joden dat al deden en doen.


 1     Ook  u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden,
OOK u levend gemaakt, net als Israel.
 
 8     Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u,  het is de gave van God;
9     niet uit werken,  opdat niemand zou roemen.

Geen mens kan zelf voor Yeshua kiezen, G'd legt geloof in onze harten (of niet).
Wij als christenen kunnen niet roemen op geloof in Christus,

10     Want wij zijn Zijn maaksel,  geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.        Jood en heiden één in Christus
Let op! In Christus Jood en Griek zijn 1, zonder onderschied.
Welk onderscheid? Die van voor de muur werd weggebroken waar heidenen zonder G'd waren en Joden MET G'd.

Hieronder komt het:
12     dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen  wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.
De heiden was vervreemd van de relatie die G'd had met israel, we waren als vreemdelingen voor G'd en hadden geen verbond of beloften van G'd, die Israel al wel had. heidenen waren zoonder hoop en zonder G'd.

Hier komt dan de muur:
13     Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen.
 4      Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,

Doordat de muur is weggebroken tussen heidenen ZONDER G'd en Israel MET G'd, horen wij uit de heidenen in Christus nu OOK bij G'd, net als Israel ! Wat een genade van G'd dat Hij nu OOK ons uit de heidenen als Zijn kinderen ziet. Nu zijn we in Christus OOK dichtbij G'd gekomen, waar we eerst verweg waren. DAT IS DE MUUR.
We horen er OOK bij net als ISrael, we heben de plek van Israel niet ingenomen.
G'd heeft niet ons uit de heidneen vervangen voor Israel.

Nu hebben wij uit de heidenen in Christus OOK toegang tot de Vader zoals Israel altijd al had vanaf het formeren door G'd van Israel.
En zijn wij uit de heidenene niet langer vreemdelingen voor G'd maar MEDEBURGERS.
 18      Want door Hem hebben wij beiden door één Geest de toegang tot de Vader.
 19     Zo bent u dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers van de heiligen en  huisgenoten van God,

Efeze 2

21 minuten geleden zei thom:

Is wraak hetzelfde als vergaan of vernietiging? Als er periodiek een ver/opschoning van de wereld of beschaving is, is dat een wraak? Is het verwijderen van onkruid en dit verbranden een wraak, of is het een onderdeel van het oogsten.

De genen waarop G'd wraak zal nemen in de wereld, zijnals onkruid voor Hem.
Met de wraak zuivert G'd zodat het Koren overblijft om te oogsten; leert Yeshua ons in de Schrift.

bewerkt door Kelderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Genade volgt op berouw. Sporadisch dat ik berouwvolle Joden tegen kom.

Ik zie dat je totaal geen kennis hebt van Israel en Jodendom.
Ik heb het geluk veelvuldig in israel te zijn en te zijn geweest.
verdiep je maar in Jodendom en de gebruiken en je zult zien dat wat je schrijft kant noch wal raakt.

De Jood heeft doorgaans meer berouw van zonden gedaan dan de doorsnee christen, omdat zij nog de vrees voor G'd kennen.

 9     Op die dag zal het gebeuren dat Ik alle heidenvolken die tegen Jeruzalem oprukken, zal willen wegvagen.
 10     Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden  uitstorten. Zij zullen Mij  aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.
 11     Op die dag zal in Jeruzalem de rouwklacht groot zijn, zoals de rouwklacht van Hadad-Rimmon in het dal van  Megiddo.
 12     Het land zal rouw bedrijven, elk geslacht afzonderlijk: het geslacht van het huis van David afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van het huis van Nathan afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk,
 13     het geslacht van het huis van Levi afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van Simeï afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk,
 14     al de overige geslachten: elk geslacht afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk.

Zacharia 12

bewerkt door Kelderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei thom:

Het filtert zichzelf dus uit.

Wraak, toorn, dood, zijn gebaseerd op angst en producten van deze wereld.

Als je Joh.1 vers 4 leest, is onze Oorsprong Leven en Licht, en daarmee goddelijk. De duisternis heeft dit niet begrepen staat daarachter.

 

Precies, Wraak, toorn, dood, zijn gebaseerd op angst voor hen in duisternis.
Leven en Licht voor hen die de Genade toekomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid