Spring naar bijdragen
Gaitema

PKN: kerk kan prima zonder Israëltheologie

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei sjako:

NIKS 2e keuze, ten volle 100%.

Eerst was er Israel en nu horen wij uit de heidenen daar OOK bij. Dus dat maakt ons 2e keuze, want Israel was al gekozen.
Derhalve kunnen wij uit de heidenen nu OOK naar de schaapskooi komen, waar Israel al was en is (Mattheus 10:16)

bewerkt door Kelderworm

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Het is teveel eer om mij in Majesteitelijke meervoudsvorm aan te spreken. Zeg maar gewoon jij tegen mij.
Wat iemands motieven zijn doet er voor jou niet toe. Verwijdering van een vrucht is moord. Dat geldt dus niet alleen voor de Israëliër die dit doet, maar ook voor een God die dit doet bij de meerderheid van alle zwangerschappen. 

Prima

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kelderworm:

Eerst was er Israel en nu horen wij uit de heidenen daar OOK bij. Dus dat maakt ons 2e keuze, want Israel was al gekozen.
Derhalve kunnen wij uit de heidenen nu OOK naar de schaapskooi komen, waar Israel al was en is (Mattheus 10:16)

De gezalfden waren al uitverkoren vóór de grondlegging van deze wereld. Aan Abraham werd gezegd dat alle natiën gezegend zouden worden via zijn nageslacht. Het ligt allemaal in Gods plan de HELE wereld te redden. Het is nooit de bedoeling geweest dat enkel Israël gered zou worden. Eigenlijk was het de bedoeling dat er allemaal geen aparte landen zou zijn. Maar één gelukkig volk in Gods Paradijs. En dat is de belofte nog steeds.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kelderworm:

Dat maakt voor God niks uit. De laatste arbeiders krijgen de zelfde loon als de eerste.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Levi:

De tekst uit Jechezkel (Ezechiël) waaraan je refereert, gaat niet over Israël en Juda. De tekst zegt: neem een hout en schrijf daarop "Juda" en de Israëlieten die daaraan verbonden zijn. Op het andere hout moet hij schrijven "Jozef" en de Israëlieten die daaraan verbonden zijn. Tekstueel heeft dit dus niks met Juda en de stammen die in de verstrooiing zijn te maken. En geestelijk heeft het ook niets met het christendom en Israël te maken.
De stam van Juda staat symbool voor het leven, de stam van Jozef staat symbool voor de overledenen. Hij krijgt geen land toebedeeld in Israël en zijn naam komt niet als stamvader voor. Hij heeft geen deel aan wat zich op aarde afspeelt. In deze tekst geeft de Eeuwige aan wat zich aan het einde zal voltrekken: Juda en Jozef zullen worden samengevoegd - de doden zullen samen met de levenden één koning hebben en "niet meer in twee koninkrijken" verdeeld zijn". Dat dit slaat op het einde blijkt uit dit citaat, maar ook uit de woorden dat ze geen afgoden meer zullen dienen en dat "David" tot in eeuwigheid onze koning zal zijn. Treffend is het te lezen dat de profeet zegt dat het één kudde met één herder zal zijn. Temeer omdat Jesjoea daarnaar verwijst in Johannes 10, waar hij zegt: "Ik heb ook nog andere schapen die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er één kudde zijn, met één herder". Waarna hij direct(!) spreekt over zijn dood. Hij legt hier dus de link tussen zijn dood, en de "andere schapen", die ook zijn stem zullen horen. En Petrus bevestigd dit in zijn brief (1e, 3e hoofdstuk), als hij over Jesjoea zegt "hij is naar de geesten gegaan, die gevangen zaten, om dit alles aan hen te verkondigen".

Dit ga ik vanavond even doorlezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kelderworm:

De citaat hefet NIETS van doen met dat de de Schrift kunnen negeren of anders uitleggen omdat we misleid zijn door de vijand die zich voordoet als het licht.

Natuurlijk. Daar gaan we al met wat het bedoelt te zeggen. Die tekst is uiterst helder in zijn eenvoud, en mijn uitleg daarover ook.

Als er een tekst uit de Bijbel wordt aangehaald, kan daar een uitleg over gegeven worden, dat is standaard. Ik snap je probleem niet.

3 uur geleden zei Kelderworm:

De Geest (niet geest) maakt levens, G'd maakt levend wanneer Hij het vertrouwen in Christus Zijn Kruisoffer voor Genade in de mens legt.
Proberen we dat met onze eigen geest (verstand) dan wordt het niets en blijft twijfel bestaan.

De Geest maakt levend. 

Dat is dan weer zo`n stukje tekst dat voor zich spreekt. En dat kan je inderdaad heel ingewikkeld maken. 

bewerkt door thom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Levi:

De tekst uit Jechezkel (Ezechiël) waaraan je refereert, gaat niet over Israël en Juda. De tekst zegt: neem een hout en schrijf daarop "Juda" en de Israëlieten die daaraan verbonden zijn. Op het andere hout moet hij schrijven "Jozef" en de Israëlieten die daaraan verbonden zijn. Tekstueel heeft dit dus niks met Juda en de stammen die in de verstrooiing zijn te maken. En geestelijk heeft het ook niets met het christendom en Israël te maken.
De stam van Juda staat symbool voor het leven, de stam van Jozef staat symbool voor de overledenen. Hij krijgt geen land toebedeeld in Israël en zijn naam komt niet als stamvader voor. Hij heeft geen deel aan wat zich op aarde afspeelt. In deze tekst geeft de Eeuwige aan wat zich aan het einde zal voltrekken: Juda en Jozef zullen worden samengevoegd - de doden zullen samen met de levenden één koning hebben en "niet meer in twee koninkrijken" verdeeld zijn". Dat dit slaat op het einde blijkt uit dit citaat, maar ook uit de woorden dat ze geen afgoden meer zullen dienen en dat "David" tot in eeuwigheid onze koning zal zijn. Treffend is het te lezen dat de profeet zegt dat het één kudde met één herder zal zijn. Temeer omdat Jesjoea daarnaar verwijst in Johannes 10, waar hij zegt: "Ik heb ook nog andere schapen die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er één kudde zijn, met één herder". Waarna hij direct(!) spreekt over zijn dood. Hij legt hier dus de link tussen zijn dood, en de "andere schapen", die ook zijn stem zullen horen. En Petrus bevestigd dit in zijn brief (1e, 3e hoofdstuk), als hij over Jesjoea zegt "hij is naar de geesten gegaan, die gevangen zaten, om dit alles aan hen te verkondigen".

Dank je wel voor de uitleg! Ik had het destijds niet scherp genoeg gelezen en het niet begrepen. Nu doet uiteindelijk Jezus zelf het geen wat ik er in zag, maar dan in de vorm van de verschillende kudde tot elkaar brengen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Kelderworm:
19 uur geleden zei sjako:

NIKS 2e keuze, ten volle 100%.

Wat heeft die verwijzing naar Matth. daarmee te maken, want ik zie het verband niet.

En wat betreft 2e keus, vind ik dat een vreemde uitdrukking, omdat elk mens die geroepen wordt, uit Hem is.

bewerkt door thom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Gaitema:

Dank je wel voor de uitleg! Ik had het destijds niet scherp genoeg gelezen en het niet begrepen. Nu doet uiteindelijk Jezus zelf het geen wat ik er in zag, maar dan in de vorm van de verschillende kudde tot elkaar brengen. 

You're welcome. Als je met de gedachte dat de stam Jozef het dodenrijk of de overledenen symboliseert in je achterhoofd de zegen van Ja'acov aan Jozef doorleest, krijgt het een extra dimensie. 😀 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Levi:

You're welcome. Als je met de gedachte dat de stam Jozef het dodenrijk of de overledenen symboliseert in je achterhoofd de zegen van Ja'acov aan Jozef doorleest, krijgt het een extra dimensie. 😀 

Dat is de moeite waard ook weer te lezen 😊

bewerkt door Gaitema

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid