Spring naar bijdragen

Zwarte Pieten discussie


Aanbevolen berichten

Volgens mij is dit forum een ideale plaats om de zwartepietendiscussie te voeren. 

We beginnen met de  stemming..Wie zegt dat zwarte piet een rassistisch iets is? Stem 1 van de volgende keuzes

A. Is rassistisch 

B. Is niet meer rassistisch

C. Is totaal niet rassistisch

 

Ik stem B.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is het zo dat het wel echt rassistische wortels heeft. Zoals vroeger "negers" werden voorgesteld met dikke lippen en ringen in de oren. Zo werd het afgebeeld. Met een gebrekkige Nederlandse lage woordenschat en een laag IQ. Slaven van Sinterklaas. In deze tijd wordt er niet meer zo tegen aangekeken. Nederlanders zien het puur als een kindervriend. De intelligentie van zwarte piet is om hoog gegaan. Hij is een kindervriend en geen slaaf meer, maar iemand die graag zijn werk doet. Hij is een top atleet die kunstig kan stunten op de daken. 

Toch vind ik wel dat het mag veranderen. Maak er maar blanke knechten van. Uiteraard mogen ook andere nationaliteiten mee doen. Een Chinese knecht. Een Surinaamse en Turkse knecht. Wie de rol wil spelen is van harte welkom. Tijd om de vacatures voor knechten van Sinter Klaas open gooien voor de hele samenleving. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Sinterklaas was een kinderfeestje totdat Den Haag er een politiek correcte maatschappelijke discussie voor volwassenen van heeft gemaakt. Die kneuterige oerhollandse gezelligheid met kromme gedichtjes en gefröbelde surprises, die sfeer is verleden tijd nu het feest is opgeofferd aan de multi culturele samenleving.
Overigens denk ik persoonlijk dat de eigenlijke reden van de politiek geregisseerde inmenging niet om een slavernij verleden gaat, maar om een cultureel issue met de islam. Het gaat immers over een katholieke bisschop die niet voor niets uit Spanje komt (in plaats van de historische locatie van deze heilige, het huidige Turkije). In Spanje is de islam overwonnen terwijl in Turkije het tegenovergestelde is gebeurd. Zoals het feest het voorstelt, wordt een stel onderworpen moren rond een christelijke machthebber getoond. De overwinning van het christendom over de islam dus. Een potentiële aanleiding voor extremistische moslims om hun propaganda agenda op te richten. Dat heeft met een miljoen moslims in NL een behoorlijke doelgroep met voorspelbaar polariserende maatschappelijke gevolgen. Dan kan je beter een beetje zaniken over racisme en slavernij enzo. Dat kan veel minder kwaad.

bewerkt door pyro
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Gaitema:

Volgens mij is dit forum een ideale plaats om de zwartepietendiscussie te voeren. 

We beginnen met de  stemming..Wie zegt dat zwarte piet een rassistisch iets is?

Ouders die hun kroost in sinterklaas laten geloven zijn aan het mishandelen en heidense rituelen aan het promoten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei pyro:

Sinterklaas was een kinderfeestje totdat Den Haag er een politiek correcte maatschappelijke discussie voor volwassenen van heeft gemaakt. Die kneuterige oerhollandse gezelligheid met kromme gedichtjes en gefröbelde surprises, die sfeer is verleden tijd nu het feest is opgeofferd aan de multi culturele samenleving.
Overigens denk ik persoonlijk dat de eigenlijke reden van de politiek geregisseerde inmening niet om een slavernij verleden gaat, maar om een cultureel issue met de islam. Het gaat immers over een katholieke bisschop die niet voor niets uit Spanje komt (in plaats van de historische locatie van deze heilige, het huidige Turkije). In Spanje is de islam overwonnen terwijl in Turkije het tegenovergestelde is gebeurd. Zoals het feest het voorstelt, wordt een stel onderworpen moren rond een christelijke machthebber getoond. De overwinning van het christendom over de islam dus. Een potentiële aanleiding voor extremistische moslims om hun propaganda agenda op te richten. Dat heeft met een miljoen moslims in NL een behoorlijke doelgroep met voorspelbaar polariserende maatschappelijke gevolgen. Dan kan je beter een beetje zaniken over racisme en slavernij enzo. Dat kan veel minder kwaad.

Ik kreeg de indruk dat juist Surinamers vooral moeite hebben met zwarte piet. 

4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ouders die hun kroost in sinterklaas laten geloven zijn aan het mishandelen en heidense rituelen aan het promoten.

Dat is dan stelling 4. Die had ik nog niet :)

14 minuten geleden zei Lobke:

@Gaitema,

Helemaal met je eens. Ook al bedoelen we het niet racistisch toch zitten die elementen erin. Slaven knechtjes. Kinderen zitten m.i niet met pieten in allerlei kleuren, meer hun ouders.

 

Dat is waar. Kinderen passen zich wel aan. Het is aan ons de taak er iets mee te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Gaitema:

Ik kreeg de indruk dat juist Surinamers vooral moeite hebben met zwarte piet.

Neuh. Sinterklaas werd als NL feest in suriname geadopteerd en heeft daar nooit voor problemen gezorgd - mijn surinaamse vrouw vindt dat ook en die weet waarover ze praat, heeft daar dertig jaar gewoond. Actiegroepjes die een podium zoeken (terecht of niet) voor het slavernij verleden zijn op geld uit, schade vergoeding o.i.d. Ik denk persoonlijk niet dat er veel meer dan dat achter zit.
Zelf herinner ik me een voorval uit de jaren zeventig, ik was nog klein. Sinterklaas met zwarte piet in een winkelcentrum, toen Sinterklaas werd aangevallen door een man van zo te zien noordafrikaanse herkomst. Ik snapte dat toen niet, maar als volwassene kan ik de achtergrond van die agressie beter plaatsen inmiddels.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei pyro:

Neuh. Sinterklaas werd als NL feest in suriname geadopteerd en heeft daar nooit voor problemen gezorgd - mijn surinaamse vrouw vindt dat ook en die weet waarover ze praat, heeft daar dertig jaar gewoond. Actiegroepjes die een podium zoeken (terecht of niet) voor het slavernij verleden zijn op geld uit, schade vergoeding o.i.d. Ik denk persoonlijk niet dat er veel meer dan dat achter zit.
Zelf herinner ik me een voorval uit de jaren zeventig, ik was nog klein. Sinterklaas met zwarte piet in een winkelcentrum, toen Sinterklaas werd aangevallen door een man van zo te zien noordafrikaanse herkomst. Ik snapte dat toen niet, maar als volwassene kan ik de achtergrond van die agressie beter plaatsen inmiddels.

Dus je snapt die Afrikaanse man wel? We zitten  toch met een rassistisch element? Mijn Rwandesche ex had er overigens ook geen problemen mee.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Dus je snapt die Afrikaanse man wel? We zitten  toch met een rassistisch element? Mijn Rwandesche ex had er overigens ook geen problemen mee.

Ik denk dus dat (sommige, de meer radicale) moslims een cultureel-religieus probleem met sinterklaas ervaren. Dat het een blanke baas met negerknechtjes zou betreffen (racistisch motief)... ik ken niemand die zich daar druk over maakt. Hooguit dus die actiegroepen, maar die geven zelf ook toe dat ze sinterklaas niet racistisch vinden. Die zoeken gewoon een podium om te pleiten voor schadevergoeding op morele gronden. Als ze klaar zijn met sinterklaas gaan ze gewoon verder met Piet Hein of Michiel de Ruyter ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijns inziens is de roetveegpiet een prima ontwikkeling. Sluit naadloos aan op het schoorsteenverhaal en daar we steeds minder en schonere schoorstenen hebben is het zelfs logisch dat de pieten minder zwart worden. Wel moet je bij het schminken extra goed erop letten dat de piet onherkenbaar blijft.
Gekleurde pieten slaan dan weer nergens op, ook al omdat de zwarte kleur een oudere oorsprong heeft dan zwarte piet. Het komt van Krampus, de zwarte demon die voorheen met Sint op pad ging en in verschillende landen nog steeds doet. En daarbij tegenwoordig vooral stoute volwassenen een pak slaag geeft.

220px-Gruss_vom_Krampus.jpg

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van zoveel mogelijk rekening met elkaar houden en elkaar niet voor watdanook uitmaken. Als iemand met het vieren van de klassieke zwarte piet geen racistische bedoelingen heeft, dan is het niet kies om diegene voor racistisch uit te maken. En als iemand echt bezwaar heeft tegen zwarte piet, dan is het niet kies om daar zomaar overheen te walsen.
De kunst is denk ik om niet te proberen elke opmerking van de opponent zo negatief en cynisch mogelijk te interpreteren. Met name fanatieke actielui, van beide kanten uit, hebben daar nog weleens last van.
Ga er vanuit dat ieder vanuit goede wil handelt, behalve natuurlijk zij die bedreigen en geweld gebruiken of daartoe oproepen, neem de social media ook niet al te serieus en ga er vanuit dat negentig procent van de berichtgeving daar fake news is, dan hoeft het ook niet zo uit de hand te lopen.

Op persoonlijk niveau kun je dus prima rekening mee houden met de ander in dit soort dingen, op maatschappelijk niveau kun je daar een natuurlijke tussenweg in vinden. Zwarte pieten samen met roetveegpieten dus en dan misschien elk jaar steeds minder zwarte pieten, for the time being.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn oudste dochter had als afstudeeropdracht; `kind en geloofsopvoeding`. De kinderen haalden over het algemeen Sinterklaas en God door elkaar. De tekeningen liet God soms verbroedelijk naast Sinterklaas zitten op een wolkje.;) Onze kleinkinderen weten dus ook de geschiedenis van Sint-Nicolaas maar wisten altijd dat het een verklede man was met zijn verklede pieten. Maar de pret was er niet minder om.

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites

Tot nu toe lijkt de tussenstand 2 B's, 2 C's en een stem dat een beetje tussen a en b in zit. Kaasjeskruid is een D :)

7 minuten geleden zei Lobke:

Mijn oudste dochter had als afstudeeropdracht; `kind en geloofsopvoeding`. De kinderen haalden over het algemeen Sinterklaas en God door elkaar. De tekeningen liet God soms verbroedelijk naast Sinterklaas zitten op een wolkje.;) Onze kleinkinderen weten dus ook de geschiedenis van Sint-Nicolaas maar wisten altijd dat het een verklede man was met zijn verklede pieten. Maar de pret was er niet minder om.

Goed advies. Ik was er nog niet uit wat ik met mijn kinderen doe :)

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Kaasjeskruidvisie kom of kwam je veel tegen in de streng reformatorische gezindte. Maar ook daar heeft de tijdsgeest zijn intrede gedaan, er wordt steeds meer het Sinterklaas feest gevierd.

De reden dat ze het niet vierden was; dat het een heidens feest was en.....de beste Sint rooms-katholiek.  Racisme boeide m.i minder.

4 uur geleden zei Robert Frans:

Mijns inziens is de roetveegpiet een prima ontwikkeling. Sluit naadloos aan op het schoorsteenverhaal en daar we steeds minder en schonere schoorstenen hebben is het zelfs logisch dat de pieten minder zwart worden. Wel moet je bij het schminken extra goed erop letten dat de piet onherkenbaar blijft.
Gekleurde pieten slaan dan weer nergens op, ook al omdat de zwarte kleur een oudere oorsprong heeft dan zwarte piet. Het komt van Krampus, de zwarte demon die voorheen met Sint op pad ging en in verschillende landen nog steeds doet. En daarbij tegenwoordig vooral stoute volwassenen een pak slaag geeft.

220px-Gruss_vom_Krampus.jpg

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van zoveel mogelijk rekening met elkaar houden en elkaar niet voor watdanook uitmaken. Als iemand met het vieren van de klassieke zwarte piet geen racistische bedoelingen heeft, dan is het niet kies om diegene voor racistisch uit te maken. En als iemand echt bezwaar heeft tegen zwarte piet, dan is het niet kies om daar zomaar overheen te walsen.
De kunst is denk ik om niet te proberen elke opmerking van de opponent zo negatief en cynisch mogelijk te interpreteren. Met name fanatieke actielui, van beide kanten uit, hebben daar nog weleens last van.
Ga er vanuit dat ieder vanuit goede wil handelt, behalve natuurlijk zij die bedreigen en geweld gebruiken of daartoe oproepen, neem de social media ook niet al te serieus en ga er vanuit dat negentig procent van de berichtgeving daar fake news is, dan hoeft het ook niet zo uit de hand te lopen.

Op persoonlijk niveau kun je dus prima rekening mee houden met de ander in dit soort dingen, op maatschappelijk niveau kun je daar een natuurlijke tussenweg in vinden. Zwarte pieten samen met roetveegpieten dus en dan misschien elk jaar steeds minder zwarte pieten, for the time being.

Ik was als de dood dat ik mee ging in de zak naar Spanje. Als ik geweten had dat het alleen de kinderen van de middenstanders waren -die het feest organiseerden- die in de zak gingen had ik meer kunnen genieten, jammer!!!

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Lobke:

@Kaasjeskruidvisie kom of kwam je veel tegen in de streng reformatorische gezindte. Maar ook daar heeft de tijdsgeest zijn intrede gedaan, er wordt steeds meer het Sinterklaas feest gevierd.

Ik doe niet aan tijdsgeest. Ik weiger daarin mee te gaan. Ik heb een hekel aan deze hybride tussen sint maarten en de kerstman omdat hij staat voor compenserend jachtig van moment naar moment leven. Laat die man maar mooi daar waar hij hoort: op zijn boot. Gaat ie daar zijn pieten maar voor de gek houden. De economie wordt er door mij iig niet door gespekt, want dat is natuurlijk de kern van het hele gebeuren: economisch gewin. Spaar dat geld maar op voor kinderen die het werkelijk nodig zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ouders die hun kroost in sinterklaas laten geloven zijn aan het mishandelen en heidense rituelen aan het promoten.

Er zijn ook mensen die dat vinden van ouders die hun kinderen in God laten geloven.

17 uur geleden zei Gaitema:

Volgens mij is dit forum een ideale plaats om de zwartepietendiscussie te voeren. 

We beginnen met de  stemming..Wie zegt dat zwarte piet een rassistisch iets is? Stem 1 van de volgende keuzes

A. Is rassistisch 

B. Is niet meer rassistisch

C. Is totaal niet rassistisch

 

Ik stem B.

B,  met de aantekening dat wat we nu zien als racistisch, in die tijd nog niet zo werd gezien. Ik zou dus ook C kunnen stemmen. 

5 uur geleden zei Robert Frans:

elk jaar steeds minder zwarte pieten, for the time being

Ik ben niet zo van 'minder, minder'. Van mij mag iedereen blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik doe niet aan tijdsgeest. Ik weiger daarin mee te gaan. Ik heb een hekel aan deze hybride tussen sint maarten en de kerstman omdat hij staat voor compenserend jachtig van moment naar moment leven. Laat die man maar mooi daar waar hij hoort: op zijn boot. Gaat ie daar zijn pieten maar voor de gek houden. De economie wordt er door mij iig niet door gespekt, want dat is natuurlijk de kern van het hele gebeuren: economisch gewin. Spaar dat geld maar op voor kinderen die het werkelijk nodig zijn.

Compenserend jachtig van moment naar moment leven ? _O-

In mijn herinnering een gezellig familiefeest waarin het samenzijn belangrijker was dan de kadootjes.

6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En groot gelijk hebben ze. Geen enkele ouder heeft de macht om zijn kroost in God te laten geloven.

Excuus, mijn opmerking was totaal off-topic.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Gaitema:

Volgens mij is dit forum een ideale plaats om de zwartepietendiscussie te voeren. 

We beginnen met de  stemming..Wie zegt dat zwarte piet een rassistisch iets is? Stem 1 van de volgende keuzes

A. Is rassistisch 

B. Is niet meer rassistisch

C. Is totaal niet rassistisch

 

Ik stem B.

Ik stem C.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik ben niet zo van 'minder, minder'. Van mij mag iedereen blijven.

Met gewone zwarte pieten heb ik ook geen probleem. Zwart of roetveeg kan mijns inziens allebei prima. Alleen als je Sinterklaas viert in een gemeenschap die bezwaren heeft tegen zwarte piet, dan maar gewoon roetveegpieten. En vice versa natuurlijk.

1 uur geleden zei Lobke:

Ik was als de dood dat ik mee ging in de zak naar Spanje. Als ik geweten had dat het alleen de kinderen van de middenstanders waren -die het feest organiseerden- die in de zak gingen had ik meer kunnen genieten, jammer!!!

Het moet natuurlijk niet te eng worden, maar een beetje spanning rondom het feest hoeft ook niet verkeerd te zijn. Ik weet nog vroeger toen een van ons niet mee wilde zingen tijdens het zetten van de schoen. Die kreeg de volgende dag een speels doch gepeperd gedichtje daarover en mocht het cadeau zelf in huis gaan zoeken.
Dat zijn toch mooie dingen, dat je je ook als kind even beseft, al is het spelenderwijs, dat je niet zomaar alles kan doen en laten als de Sint in het land is.

Soms denk ik dan ook dat we een beetje het mysterie en de spanning rondom Sinterklaas verloren zijn. Zeker met al die Sinterklaasjournaals, films, evenementen en logeerhuizen. Waarom moeten we hem in hemelsnaam elke dag zien en precies weten hoe hij wat doet?
Voorheen had je enkel de intocht, het bezoek op school en af en toe het bezoek aan een kinderprogramma. Dat was het eigenlijk wel. Hij liet zich verder merken door gebonk op de deur of de ramen, of een onverwachte pietenhand die pepernoten door de kamer of het lokaal strooide en zo een vrolijke chaos veroorzaakte. En vóór de oorlog was er zelfs maar één piet en al helemaal geen intocht.
Dat prikkelt toch veel meer de fantasie en maakt het veel meer een echt huisfeest, waarin je als gezin je eigen verhalen over hem had. Als je hem of de pieten dan onverwacht tegenkwam in het winkelcentrum, dan maakte dat des te meer indruk.
Maar ja, daar valt waarschijnlijk minder geld mee te verdienen, iets wat we nu eenmaal belangrijk vinden, en dat is toch wel jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Lobke:

Jongens ik kan het niet laten!! Ja ik weet het; ieder jaar weer!_O-

Zo is dat Lobke, dat maken ze vandaag de dag niet meer. Inderdaad, sinterklaas schijnheiligman met zijn voorkeursbeleid. Let wel: het heeft mij aan niets ontbroken vroeger, maar dat komt niet door sinterklaas.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Lobke:

Heb je er wel een beetje om gelachen Kaasjeskruid? :D

Toon Hermans kan ik wel waarderen, als een van de weinige cabaretiers. De meesten staan gewoon dom te schreeuwen op het podium, maar deze gebruikt zijn verstand tenminste nog redelijk. Ik lach meer dan men door heeft. Dat valt echter niet altijd af te lezen aan mijn mimiek.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Tussenstand in stemmen :

A (rassistisch) 0,5 

B (niet meer rassistisch) 3,5

C (niet rassistisch) 3

D (anders) 1

 

7 uur geleden zei pyro:

Ik denk dus dat (sommige, de meer radicale) moslims een cultureel-religieus probleem met sinterklaas ervaren.

Ik hoor ze er nog niet over, maar het zou goed kunnen dat zij er ook een bezwaar tegen hebben.

7 uur geleden zei pyro:

 

Dat het een blanke baas met negerknechtjes zou betreffen (racistisch motief)... ik ken niemand die zich daar druk over maakt.

Ik ook niet. 

7 uur geleden zei pyro:

 

Die zoeken gewoon een podium om te pleiten voor schadevergoeding op morele gronden. Als ze klaar zijn met sinterklaas gaan ze gewoon verder met Piet Hein of Michiel de Ruyter ofzo.

Nou, ik las eens in de peiling in Één vandaag geloof ik, dat 3/4 van de Surinamers in Nederland er moeite mee hebben, terwijl in Suriname Sinterklaas gewoon gevierd wordt. Wel steeds minder trouwens, maar dat is vanwege de Anti Nederland houding. Niet vanwege zwarte piet. Op de Antillen wordt ook sinterklaas gevierd. Daar wordt de Sint wit gesminkt en de piet hoeft daar niet gesminkt te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid