Spring naar bijdragen

Zwarte Pieten discussie


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Robert Frans:

Met gewone zwarte pieten heb ik ook geen probleem. Zwart of roetveeg kan mijns inziens allebei prima. Alleen als je Sinterklaas viert in een gemeenschap die bezwaren heeft tegen zwarte piet, dan maar gewoon roetveegpieten. En vice versa natuurlijk.

De discussie gaat nu richting de zwarte pruiken in de media. Misschien gaan we binnenkort ook andere pruiken aan de pieten geven. Blond, rood en bruinharige pieten :)

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Op de Antillen wordt ook sinterklaas gevierd. Daar wordt de Sint wit gesminkt en de piet hoeft daar niet gesminkt te worden.

Toch wel, hoor. Antilliaanse pieten zijn helemaal roetzwart geschminckt. Ze hebben daar ook pieten in andere kleuren trouwens.

bewerkt door pyro
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Gaitema:

Oké. Om de zelfde reden daar?

 

Gewoon voor de lol denk ik, 't is ten slotte een kinderfeestje he.

Er kraaide nooit een haan naar, maar het wordt pas een probleem als de volwassenen ruzie gaan maken over politieke correctheid.

bewerkt door pyro
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Gaitema:

En dat is een opmerkelijk verschil. 

Inderdaad. Het kinderfeestje had een opvoedkundige bedoeling, wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe enzo. En de sociale functie van saamhorig samenzijn, met liedjes, zelfgemaakte surprises en gedichtjes. Die sfeer van saamhorige gezelligheid is onder regie van den Haag omgeslagen in een ideologische strijd over politieke denkbeelden. En tja, als we eenmaal sinterklaas met maatschappelijke onrust associëren in plaats van een lief feestje, zijn we snel klaar denk ik. De nationale intocht staat inmiddels op losse schroeven heb ik gelezen, onze actievoerende vrienden vinden roetveegpieten ook maar niks. Roet is racistisch want het is zwart. Nou ja, dromen van een witte kerst schijnt ook niet in de haak te zijn. Sneeuw is immers racistisch want het is wit. Zolang je maar aandacht krijgt voor de goede zaak, zal zo'n actievoerder denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Gaitema:

Nou, ik las eens in de peiling in Één vandaag geloof ik, dat 3/4 van de Surinamers in Nederland er moeite mee hebben, terwijl in Suriname Sinterklaas gewoon gevierd wordt. Wel steeds minder trouwens, maar dat is vanwege de Anti Nederland houding. Niet vanwege zwarte piet. Op de Antillen wordt ook sinterklaas gevierd. Daar wordt de Sint wit gesminkt en de piet hoeft daar niet gesminkt te worden.

Ik denk dat je dit verkeerd hebt gelezen. De meeste Surinamers hebben helemaal geen problemen met Zwarte Piet. Het zijn degenen met de grootste bek die deze groep overschreeuwen en waar we ons met zijn allen gek door laten maken. Vooral links extremistische beroeps actievoerders laten zich er erg door beïnvloeden.

 https://dekanttekening.nl/samenleving/zwarte-nederlanders-verdedigen-zwarte-piet-blanke-nederlanders-willen-verandering/

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei pyro:

nooit een haan naar, maar het wordt pas een probleem als de volwassenen ruzie gaan maken over politieke correctheid.

Heb het idee, en ook weleens in een nieuwsitem gezien, dat kinderen over het algemeen een stuk volwassener hierop reageren dan de grote mensen zelf. Voor het gemiddelde kind maakt de kleur daarbij echt niet zoveel uit, zolang er maar pepernoten worden geleverd. Een vrij pragmatische benadering dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uitspraak over Zwartepiet

Ik vind het van de zotte dat deze rechtzaak loopt. We hebben roetveegpieten met anders gekleurd haar. Dan is het een keer mooi geweest 

41 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik denk dat je dit verkeerd hebt gelezen. De meeste Surinamers hebben helemaal geen problemen met Zwarte Piet. Het zijn degenen met de grootste bek die deze groep overschreeuwen en waar we ons met zijn allen gek door laten maken. Vooral links extremistische beroeps actievoerders laten zich er erg door beïnvloeden.

 https://dekanttekening.nl/samenleving/zwarte-nederlanders-verdedigen-zwarte-piet-blanke-nederlanders-willen-verandering/

Oke! Verassend :)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Gaitema:

Uitspraak over Zwartepiet

Ik vind het van de zotte dat deze rechtzaak loopt. We hebben roetveegpieten met anders gekleurd haar. Dan is het een keer mooi geweest 

Het zal voor bepaalde groeperingen nooit, nooit genoeg zijn. De Sint zal uiteindelijk ook niet goed genoeg zijn, als blanke, niet-gehandicapte mannelijke bisschop. Denk dus maar niet dat zij zullen zwijgen als wij hun volop de zin zouden geven, zelfs al zou de Sint uiteindelijk een stevige, Surinaamse vrouwelijke imam in een rolstoel worden. ;)
Macht maakt nu eenmaal dorstig naar meer en het zeer politiek-correct mogelijk "SJW-denken" kan érg verslavend worden als je het gevoel voor relativering en humor kwijtraakt. Net zoals een strenge religie alleen maar meer strengheid en compromisloosheid kan opwekken bij gelovigen die de bovengenoemde nederigheid en vrolijkheid van hart missen.
Niet teveel van aantrekken, denk ik dan, en ook niet al te serieus nemen.

Misschien dat Herman Finkers je daarbij een handje kan helpen? ;)

 

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Robert Frans:

Heb het idee, en ook weleens in een nieuwsitem gezien, dat kinderen over het algemeen een stuk volwassener hierop reageren dan de grote mensen zelf. Voor het gemiddelde kind maakt de kleur daarbij echt niet zoveel uit, zolang er maar pepernoten worden geleverd. Een vrij pragmatische benadering dus.

Ja, als de vruchten goed zijn is de boom het ook. Zijn de pepernoten slecht dan moet het wel een valse piet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is het huidige sinterklaasfeest niet racistisch, vroeger kan dat misschien wel zo geweest zijn. Al hoeven voor mij de rode lippen en oorbellen ook niet, maar voor mij moet bruin schminken kunnen.

Maar ik vind roetveegpieten wel een goede oplossing, ik heb er geen problemen mee als zwarte piet geen zwarte piet meer is. Daar is mijn mening wel veranderd, deels om van de discussie af te komen en ook omdat roetveegpiet zo gek nog niet is. De goede oude tijd met Bram van der Vlugt met Wegwijspiet en meneer Aart is toch al lang voorbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei BowtiesAreCool:

Voor mij is het huidige sinterklaasfeest niet racistisch, vroeger kan dat misschien wel zo geweest zijn.

Het is volgens mij nooit racistisch geweest. Racisme bestaat bestaat, verrassend genoeg, nog niet eens zo heel lang, pas vanaf de zestiende, zeventiende eeuw. Daarvoor was het onbekend. Het is een product van de menselijk `vooruitgang` dus, zeg maar. ?  

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Robert Frans:

Het zal voor bepaalde groeperingen nooit, nooit genoeg zijn. De Sint zal uiteindelijk ook niet goed genoeg zijn, als blanke, niet-gehandicapte mannelijke bisschop. Denk dus maar niet dat zij zullen zwijgen als wij hun volop de zin zouden geven, zelfs al zou de Sint uiteindelijk een stevige, Surinaamse vrouwelijke imam in een rolstoel worden. ;)
Macht maakt nu eenmaal dorstig naar meer en het zeer politiek-correct mogelijk "SJW-denken" kan érg verslavend worden als je het gevoel voor relativering en humor kwijtraakt. Net zoals een strenge religie alleen maar meer strengheid en compromisloosheid kan opwekken bij gelovigen die de bovengenoemde nederigheid en vrolijkheid van hart missen.
Niet teveel van aantrekken, denk ik dan, en ook niet al te serieus nemen.

Misschien dat Herman Finkers je daarbij een handje kan helpen? ;)

 

Ja, dat helpt wel! ?

Nou de tussenstand lijkt nu als volgt:

A 0,5 (racistisch)

B 4 (niet meer racistisch)

C 4,5 (niet racistisch)

D 1 (anders)

 

Het beeld is wel duidelijk. Als het al racistisch was, dan vindt de meerderheid dat nu zeker niet het geval. ?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Ik stem voor B.

Op het moment dat je Zwarte Piet voorstelt als iemand met dikke rode lippen, gouden ringen en 'n Surinaams accent, dan is dat en 'n karikatuur van de personage Zwarte Piet en kan ik me voorstellen dat mensen zich daardoor gekwetst voelen. 

Op het moment dat er "gezeurd" wordt over 'n Piet die gewoon normaal praat, zwart is van de roet, etc., dan is het zeuren of erger nog, proberen te ondermijnen van de Christelijke identiteit van Nederland. 

Ik denk dat het vooral dat laatste is. Je ziet dat moslims ook al op de kar zijn gesprongen. Het past in een breder programma van onder andere verstopeitjes i.p.v. Paaseitjes, kinderdagverblijven die seculiere namen krijgen, wintermarkten i.p.v. Kerstmarkten, etc. Ondermijning. Aangevuld met een complex aanpraten, zoals bijvoorbeeld in de discussies over zeehelden en straatnamen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid