Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Robert Frans:

Ach, soms mis ik best wel dat "baptistensfeertje" van weleer hoor. Lekker met zijn allen op de camping allerlei spellen (bijbelkwis!) doen en met een keyboard in een tent fijn Opwekkingsliederen en Johannes de Heer zingen. :)
En ik kan me best voorstellen dat als je zelf niet zo snel op mensen afstapt of je opgeeft voor een vereniging, of als je sowieso moeilijk binnenkomt in een meer gesloten dorpscultuur, zo'n grote parochie best wel afstandelijk kan overkomen en het moeilijk kan zijn om je er echt thuis te voelen.
Ik denk dat elke cultuur, kerkelijk of niet kerkelijk, zo haar voor- en nadelen heeft en dat je sowieso altijd zelf de eerste stappen zal moeten zetten als je iets wil. Wat je geeft is immers wat je krijgt.

Ook weleens gehoord van gemeenten waar men zo'n beetje massaal op de argeloze nieuwkomer duikt om diegene eens even lekker fijn welkom te heten, als jagers die een prooi bespringen. Die zijn heel eng. :#

Gniffel.. en als ze je een beetje kennen, dan spreken ze je niet meer aan ?

2 uur geleden zei sjako:

Nou, dat is bij ons echt wel anders. Er wordt echt wel aan je gevraagd hoe het met je gaat en je wordt geholpen als het wat minder gaat. Er wordt ook aangespoord om op elkaar te letten. Daarom zijn bijeenkomsten ook zo belangrijk. Het is niet enkel en alleen om onderwezen te worden, maar juist de omgang is zo belangrijk. 

Dat is best goed te noemen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Waarom moet je tot een kerk behoren om om te zien naar mensen in nood? Heeft de/een kerk daar een monopolie op? Mag ik als atheïst geen mensen helpen?  

Absoluut. Het is ook een vaak terugkerend thema bij bijv de Wachttoren studies.

Dat is toch geen barmhartigheid. Dat is zorg voor je kind. Als je dat onder barmhartigheid gaat plaatsen dan valt het water geven van de planten in de woonkamer ook onder barmhartigheid.

54 minuten geleden zei sjako:

Dus ook de eerste eeuwse gemeente was dat, want het staat in Hebreeën 10:24

Er is niet zoiets als een eerste gemeente. Er waren eerste gemeenten in de eerste eeuw. Die hadden iets met een apocalyptische profeet, maar zeker niet allemaal hetzelfde. En sommige zullen in onze ogen zeker een sektarische karakter gehad hebben zoals de JG nu ook hebben. 

Het waren in eerste instantie ook allemaal Joden. Ben jij of zijn JG besneden? Want dat is zo ongeveer het enige wat we zeker weten van de eerste volgers van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Zou zeggen, kom eens naar Zeeland en maak het eens mee. Maar ook in jou buurt is vast een Koninkrijkszaal. Ze bijten niet.

Ben alleen zo bang dat als je er eenmaal binnen bent, je er enkel nog met een hele stapel Wachttorens en Ontwaakt!'s eruit komt en je de komende weken daarna elke dag Getuigen aan de deur krijgt... :+:+

(just kidding of course ;))

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Laatst hoorde ik een ervaring. Een paar zuster belde bij iemand aan. De persoon was kortaf en beklaagde zich dat niemand over haar toestand gaf. De zusters brachten de volgende dag een mandje met boodschappen en zetten dat voor de deur. 

Was ze ziek? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Michiel:

Wat zoek je dan? Moeten mensen aan jou zien dat er iets is?

Dat zal ik je vertellen Michel. Ik ken je trouwens nog niet. Nieuw hier? Welkom :)

op Facebook heb ik de nood geplaatst dat we uit ons huis moeten en nog geen ander huis hebben. Een gemeentelid heb ik er over verteld. Een paar anderen ook. Maar slechts een enkeling vroeg na de volgende dienst bij de koffie hoe het nu er voor staat. Op mijn werk kwam een manager bij me staan, net zo lang tot ik klaar was met mijn bezigheden en vroeg toen ik klaar was: "heb je al een woning?"

Mijn vrouw zei tegen me: "dat is het erge ervan. De wereld gaat ons hier in voor". 

en zo voelt het.. christenen zijn vaak druk met hun eigen bezigheden, dat je in de nood al snel gepasseerd voelt. Het deed ons bijna beslissen een andere kerk te zoeken, tot ik de woorden van de Psalm in de dienst las. Het deed mij denken aan een Turkse man die de uitstorting van de Heilige Geest ervoer en het omschreef als: "ik kreeg een intens thuis gevoel. Het gevoel dat je overal zoekt en niet kan vinden. Dat je werkelijk thuis komt." Daarna nam hij Jezus in zijn leven aan. 

Dat thuis zal geen mens bieden en dat stelt ons in de nood verdrietig, maar God zal het geven wat we nodig hebben.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Gaitema:

Dat zal ik je vertellen Michel. Ik ken je trouwens nog niet. Nieuw hier? Welkom :)

op Facebook heb ik de nood geplaatst dat we uit ons huis moeten en nog geen ander huis hebben. Een gemeentelid heb ik er over verteld. Een paar anderen ook. Maar slechts een enkeling vroeg na de volgende dienst bij de koffie hoe het nu er voor staat. Op mijn werk kwam een manager bij me staan, net zo lang tot ik klaar was met mijn bezigheden en vroeg toen ik klaar was: "heb je al een woning?"

Mijn vrouw zei tegen me: "dat is het erge ervan. De wereld gaat ons hier in voor". 

en zo voelt het.. christenen zijn vaak druk met hun eigen bezigheden, dat je in de nood al snel gepasseerd voelt. Het deed ons bijna beslissen een andere kerk te zoeken, tot ik de woorden van de Psalm in de dienst las. Het deed mij denken aan een Turkse man die de uitstorting van de Heilige Geest ervoer en het omschreef als: "ik kreeg een intens thuis gevoel. Het gevoel dat je overal zoekt en niet kan vinden. Dat je werkelijk thuis komt." Daarna nam hij Jezus in zijn leven aan. 

Dat thuis zal geen mens bieden en dat stelt ons in de nood verdrietig, maar God zal het geven wat we nodig hebben.

Oei, dat is inderdaad wel een pijnlijk verhaal. Is wel iedereen op de hoogte van jullie situatie binnen de gemeente? 

 

En, @Michiel Welkom! ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Levi:

Oei, dat is inderdaad wel een pijnlijk verhaal. Is wel iedereen op de hoogte van jullie situatie binnen de gemeente? 

Nee nog niet. We spraken met de voorganger af dat we een gebedspunt naar hem toe sturen hiervoor. Zodat hij het met de gemeente zal delen. Ook plaatsen we nog een stukje in de nieuwsbrief. 

 

Maar ik moet zeggen, er zijn hoopvolle ontwikkelingen. We komen in ieder geval niet op straat. We hopen nu vooral iets betaalbaarders te vinden dan de optie dat we nu hebben. (1000 euro huur in de maand...) En die kans is nu meer aanwezig. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Ben alleen zo bang dat als je er eenmaal binnen bent, je er enkel nog met een hele stapel Wachttorens en Ontwaakt!'s eruit komt en je de komende weken daarna elke dag Getuigen aan de deur krijgt... :+:+

Haha, valt erg mee hoor.

1 uur geleden zei Levi:

Was ze ziek? 

Ik weet geen details, maar vindt het een leuke ervaring. Maar er zal wel iets met die mevrouw aan de hand zijn geweest.

1 uur geleden zei Michiel:

Dat weten we niet. We missen elke vorm van context in deze, want dit is een mooi voorbeeld van "horen zeggen". :P

Ik heb deze ervaring tijdens een bijeenkomst gehoord. Een zuster gaf dit antwoord dus ik twijfel er geen moment aan.

Heb het zelf ook pas mogen ervaren. Een zuster heeft de bus voor me betaald naar een kringvergadering in België. Ze wilde dat graag doen bij wijze van cadeautje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Nee nog niet. We spraken met de voorganger af dat we een gebedspunt naar hem toe sturen hiervoor. Zodat hij het met de gemeente zal delen. Ook plaatsen we nog een stukje in de nieuwsbrief. 

 

Maar ik moet zeggen, er zijn hoopvolle ontwikkelingen. We komen in ieder geval niet op straat. We hopen nu vooral iets betaalbaarders te vinden dan de optie dat we nu hebben. (1000 euro huur in de maand...) En die kans is nu meer aanwezig. 

Als mensen iets niet weten, kunnen ze ook niet meeleven. Hopelijk komt er dus wat verandering in als er voor gebeden wordt. 

Wij hebben altijd, na iedere dienst, bijeenkomst of lezing, een oneg. Dat is een moment van ontmoeting met veel snacks, wijn, brood, sappen, enz. en het is voor de meesten van ons even (of voor sommigen zelfs meer) belangrijk als de dienst zelf. Zelf merk ik dat juist dan de onderlinge contacten goed aangehaald worden. Iedereen praat met elkaar en zelf heb ik al meer dan eens ondervonden dat ik of mensen advies kan geven, of dat mensen mij verder konden helpen. Een gemeenschap ben je sámen. Dus juist door samen te zijn en samen te praten kun je elkaar daadwerkelijk helpen. Wel zo belangrijk, denk ik. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Dat zal ik je vertellen Michel. Ik ken je trouwens nog niet. Nieuw hier? Welkom :)

Vandaar dat ik al bijna 30.000 posts heb. :+

Citaat

op Facebook heb ik de nood geplaatst dat we uit ons huis moeten en nog geen ander huis hebben. Een gemeentelid heb ik er over verteld. Een paar anderen ook. Maar slechts een enkeling vroeg na de volgende dienst bij de koffie hoe het nu er voor staat. Op mijn werk kwam een manager bij me staan, net zo lang tot ik klaar was met mijn bezigheden en vroeg toen ik klaar was: "heb je al een woning?"

Mijn vrouw zei tegen me: "dat is het erge ervan. De wereld gaat ons hier in voor". 

en zo voelt het.. christenen zijn vaak druk met hun eigen bezigheden, dat je in de nood al snel gepasseerd voelt. Het deed ons bijna beslissen een andere kerk te zoeken, tot ik de woorden van de Psalm in de dienst las. Het deed mij denken aan een Turkse man die de uitstorting van de Heilige Geest ervoer en het omschreef als: "ik kreeg een intens thuis gevoel. Het gevoel dat je overal zoekt en niet kan vinden. Dat je werkelijk thuis komt." Daarna nam hij Jezus in zijn leven aan. 

Dat thuis zal geen mens bieden en dat stelt ons in de nood verdrietig, maar God zal het geven wat we nodig hebben.

Pijnlijk inderdaad. Maar het kan geen kwaad te delen met de gemeente, niet met een enkel persoon. Soms kan je iets tegen iemand zeggen, maar komt het niet verder en is delen met een grote groep gepast. Als de gemeente niet van een nood weet, hoe moet zji dan handelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Levi:

Als mensen iets niet weten, kunnen ze ook niet meeleven. Hopelijk komt er dus wat verandering in als er voor gebeden wordt. 

Wij hebben altijd, na iedere dienst, bijeenkomst of lezing, een oneg. Dat is een moment van ontmoeting met veel snacks, wijn, brood, sappen, enz. en het is voor de meesten van ons even (of voor sommigen zelfs meer) belangrijk als de dienst zelf. Zelf merk ik dat juist dan de onderlinge contacten goed aangehaald worden. Iedereen praat met elkaar en zelf heb ik al meer dan eens ondervonden dat ik of mensen advies kan geven, of dat mensen mij verder konden helpen. Een gemeenschap ben je sámen. Dus juist door samen te zijn en samen te praten kun je elkaar daadwerkelijk helpen. Wel zo belangrijk, denk ik. Echter, we stoorden 9 n

Dat klopt. We eten eens in de maand ook samen. Verder is er altijd koffie.  Echter weten een aantal mensen het al, omdat ik het hen al heb laten weten. Des ondanks dat kwamen die mensen de weken erna er niet meer op terug en dat voelt moeilijk. Slechts een enkeling deed dat wel. Tja.. van God krijg je gewoon meer aandacht, dan van een mens 

2 minuten geleden zei Michiel:

Vandaar dat ik al bijna 30.000 posts heb. :+

Oké, da's een hoop al! ?

2 minuten geleden zei Michiel:

Pijnlijk inderdaad. Maar het kan geen kwaad te delen met de gemeente, niet met een enkel persoon. Soms kan je iets tegen iemand zeggen, maar komt het niet verder en is delen met een grote groep gepast. Als de gemeente niet van een nood weet, hoe moet zji dan handelen?

Ja, dat is waar. Werk aan de winkel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid