Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Gaitema:

Ja, in de hoop dat ik nog eens mee mag maken dat Jezus jouw hart aanraakt en woorden van Zijn Liefde door jou heen zal lezen. Immers heeft God Zijn vrede voor jou in gedachten en niet jouw ondergang.

Wat maakt jou tot een gierput, in plaats van een engel die je diep van binnen bent? Waarom laat jij het vlees heersen over jouw geest, een parel in Gods hand. God heeft jou net zo lief als Zijn Zoon. Wanneer laat je Hem ten volle door jou heen werken en leg je jouw vlees door Hem het zwijgen op?

Je woorden klinken vroom, maar er tussendoor iemand een gierput noemen?? De vromigheid is misschien een dun laagje vernis?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 90
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Waarom moet je tot een kerk behoren om om te zien naar mensen in nood? Heeft de/een kerk daar een monopolie op? Mag ik als atheïst geen mensen helpen?  

Absoluut. Het is ook een vaak terugkerend thema bij bijv de Wachttoren studies.

Dat is toch geen barmhartigheid. Dat is zorg voor je kind. Als je dat onder barmhartigheid gaat plaatsen dan valt het water geven van de planten in de woonkamer ook onder barmhartigheid.

De ideale kerk waarvan ik droom zou me bijstaan in onze ingewikkelde situatie. Kijk praktisch gezien gebeurd het al. Tips en hand en spandiensten worden op gezet. Sommigen bidden voor ons. Gek genoeg is het slechts een enkeling die bij de koffie naar ons vraagt, hoe het nu met ons gaat. Of we al een ander huis hebben gevonden. Of mijn vrouw zich verder op knapt. Hoe het proces met het UWV verloopt. Of ze al weet wat ze daarna gaat doen. Dat soort dingen. Slechts een enkeling komt op die meelevende vragen..

Daar hadden we het met de voorganger over. Echter Psalm 27 dat in de dienst behandeld werd hielp me wel verder. De woorden: "Ik zal wonen in het huis van van de Heere" en "vader en moeder hebben me verlaten, maar de Heere zal mij aannemen". Niet dat ik mijn vader en moeder kwijt ben, maar ik herken dat gevoel. De woorden ook: "al brak er een oorlog tegen mij uit, hierop vertrouw ik."

6 minuten geleden zei Lobke:

Je woorden klinken vroom, maar er tussendoor iemand een gierput noemen?? De vromigheid is misschien een dun laagje vernis?

Ik neem bij hem geen blad voor de mond en zeg wat ik denk. Hij is voor mij als een prachtige meeuw dat besmeurd is met olie van een olietanker dat in tweeën gebroken is. Ik ben er al een geruime tijd mee aan het poetsen, maar hij zit er behoorlijk onder. Geregeld heb ik het willen opgeven en vanwege zijn toestand dit forum de rug willen toe keren.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Lobke:

Je geeft aan dat er te weinig belangstelling is voor jullie, maar tonen jullie ook belangstelling voor anderen in de gemeente?

Wij hebben onszelf vaak weg gecijfert. Ook in belangstelling en hulp aan anderen. Wat we vooral merken is dat het veel christenen het kwa werk en inkomen zo voor de wind gaat, dat ze ons niet goed kunnen pijlen. Psychische klachten niet kunnen doorgronden. Een echtpaar waarvan de vrouw overspannen is weer beter. Een ander echtpaar waarvan de man autist is ook goed. Weer een ander echtpaar waarvan de vrouw een verleden kent ook beter. En weer een ander echtpaar die een vluchteling thuis hebben opgenomen snapt het ook beter. Het zijn de mensen waarbij het voor de wind gaat, die er meer moeite mee hebben. 

15 minuten geleden zei Lobke:

Je geeft aan dat er te weinig belangstelling is voor jullie, maar tonen jullie ook belangstelling voor anderen in de gemeente?

Maar de Psalm leerde me te beseffen dat wat we in de mens zoeken, alleen echt te vinden is bij God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Gaitema:

Natuurlijk valt dat wel onder barmhartigheid. Niet iedereen doet dat. Ook niet voor zijn eigen kind.

Je zet een kind op de wereld en dan zorg je daarvoor. Punt. Ik zorg voor mijn vrouw als dat nodig is en zij voor mij als dat nodig is (hoop ik :huh:). Wij zorgen voor onze kinderen. Dat zijn verantwoordelijkheden waar we op enig moment in ons leven voor gekozen hebben en die we formeel tegen elkaar hebben gezegd toen we trouwden. Daar komt geen barmhartigheid bij kijken, wel liefde, verantwoordelijkheidsgevoel en trouw.

In mijn visie is barmhartigheid een daad van mededogen naar iets of iemand zonder dat je dat je daar een verplichting toe hebt en met de oprechte bedoeling om iemand te helpen zonder rekening te houden met de consequenties die dat voor jou kan hebben. Albert Heringa is barmhartig geweest, om maar eens een controversieel voorbeeld van barmhartigheid te noemen.

15 uur geleden zei Gaitema:

Ik ken hun situatie niet, maar we hebben wel zelf een kind die naar een medische dagopvang gaat. Het is werkelijk triest, maar een medische dagopvang is er niet van 7 tot 18 uur. Het is van 9 tot 15 uur maximaal. Hoe je dan een baan er naast moet hebben mag Joost weten in deze samenleving. Het is dat mijn vrouw nu nog in de ziektewet zit en zij ook straks naar een gewone dagopvang kan, omdat ze zich sterk ontwikkeld.

Ik sluit mij bij @Kaasjeskruid aan dat er in onze samenleving wel wegen te vinden zouden moeten zijn waar hiervoor ondersteuning wordt geboden. Dat is misschien niet makkelijk en veel mensen weten de weg niet te vinden maar ook een kwestie van zoeken en volhouden. Altijd beter dan zonder baan de bijstand in zonder uitzicht op een einde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik jullie zie doen is een discussie maken over iets onbelangrijks. Het ging me niet om zijn bijstandssituatie of over wat liefde voor jouw kind is. Het ging me om wat Kaasjeskruid beweerde, dat hij de schuld van zijn "onbarmhartigheid" geeft aan Urk. Dat is als Eva die Adam de schuld geeft en Adam die de slang de schuld geeft. Kaasjeskruid zoekt zijn eigen aandeel niet in conflicten en schuift alles op anderen. Dan moet hij het niet vreemd vinden dat ik hem niet meer serieus neem en ik zijn woorden vind stinken als stront uit de gierput. 

Deze hele verwijtenreeks helpt mij voor geen enkele millimeter verder in deze discussie over onderlinge verantwoordelijkheid die broeders en zusters naar elkaar hebben. We kunnen allemaal heel gemakkelijk de kerk verlaten als het ons te goed gaat, maar vaak zijn het mensen in nood die weer bij de kerk aan kloppen. 

Wat me opvalt is dat hier enkel "die" mensen reageren, die helemaal geen enkele binding hebben met de kerk en in deze discussie ook niet behoren tot de groep kerkgangers die omzien naar de mensen in nood, in hun gemeente of in het algemeen meelevend zijn met hun broeders en zusters. 

Maar als we dan allemaal niets zinvols meer weten te zeggen, dan is wat mij betreft deze discussie wel weer klaar. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Mullog:

Ik sluit mij bij @Kaasjeskruid aan dat er in onze samenleving wel wegen te vinden zouden moeten zijn waar hiervoor ondersteuning wordt geboden. Dat is misschien niet makkelijk en veel mensen weten de weg niet te vinden maar ook een kwestie van zoeken en volhouden. Altijd beter dan zonder baan de bijstand in zonder uitzicht op een einde.

De bijstand is geen uitzichtloze toestand hoor. Ik vertoef er inmiddels 4 jaar in en als men de potjes weet aan te boren kan men er, zeker als alleenstaande, uitstekend van rondkomen. Oke, vakantie en elk jaar een wisseling van garderobe zit er in mijn geval niet in, evenals de kroeg bezoeken en uit eten gaan en ook een autootje zul je bij mij niet aantreffen. So what? I love my garden! Gaan we daar toch op vakantie... Ik heb zeeën van tijd om zelfstandig te studeren zonder het gehijg van een leraar in mijn nek.

Werkschuw tuig? Niet bepaald en daarbij betaal ook ik gewoon mijn belasting. Komt er een baas voorbij die ik vertrouw, dan sta ik vooraan in de rij met solliciteren. Zo niet, dan zul je mij ook niet achteraan de rij treffen.

Wat betreft de mantelzorg:

https://www.svb.nl/int/nl/pgb/van_wie_krijgt_u_zorg/mijn_zorgverlener_is_mijn_partner_of_familielid/

Sluit een zorgcontract af! Heel simpel en wees tevreden met wat je krijgt en haal het voornamelijk uit de dankbaarheid die de verzorgde naar jou toe zal hebben. En ook dat hoeft niet altijd het geval te zijn. In ieder geval is het een werk uit dankbaarheid die jij hebt naar God toe. Want welk nut heeft het om schatrijk in financieel opzicht te belanden in de hel? Ik heb genoeg aan wat ik krijg en zie er zelfs wel tegen op om meer te verdienen. Ik weet drommels goed wat het is om veel geld te verdienen en dat maakte mij helemaal niet gelukkig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Gaitema:

Het ging me om wat Kaasjeskruid beweerde, dat hij de schuld van zijn "onbarmhartigheid" geeft aan Urk. Dat is als Eva die Adam de schuld geeft en Adam die de slang de schuld geeft. Kaasjeskruid zoekt zijn eigen aandeel niet in conflicten en schuift alles op anderen. Dan moet hij het niet vreemd vinden dat ik hem niet meer serieus neem en ik zijn woorden vind stinken als stront uit de gierput.

Ik zal je een voorbeeldje geven hoe men handelt ten opzichte van iemand die in God geloofd maar weigert zich te conformeren aan het calvinisme:

Onlangs was ik lid geworden van een sportclub. Stoppen met roken en herstellen van de fysieke conditie was mijn uitgangspunt. Daar was een jongeman in opleiding als sportinstructeur. Deze wist mij te vertellen dat hij lid was van de GerGem (gereformeerde gemeente) en een gesprek ontwikkelde zich. De volgende dag werd ik bij de eigenaar van de sportschool geroepen en deze wist mij te vertellen dat de jongeman in kwestie het gesprek als zeer onprettig had ervaren. Dat kan zeg ik dan. Echter volgens de eigenaar kan dit niet en heb ik in zijn sportschool mijn mond te houden over geloofszaken...

Wat denk jij wat mijn reactie was?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Gaitema:

De ideale kerk waarvan ik droom zou me bijstaan in onze ingewikkelde situatie. Kijk praktisch gezien gebeurd het al. Tips en hand en spandiensten worden op gezet. Sommigen bidden voor ons. Gek genoeg is het slechts een enkeling die bij de koffie naar ons vraagt, hoe het nu met ons gaat. Of we al een ander huis hebben gevonden. Of mijn vrouw zich verder op knapt. Hoe het proces met het UWV verloopt. Of ze al weet wat ze daarna gaat doen. Dat soort dingen. Slechts een enkeling komt op die meelevende vragen..

Probeer eens een Koninkrijkszaal. Je bent van harte welkom.

27 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De bijstand is geen uitzichtloze toestand hoor. Ik vertoef er inmiddels 4 jaar in en als men de potjes weet aan te boren kan men er, zeker als alleenstaande, uitstekend van rondkomen. Oke, vakantie en elk jaar een wisseling van garderobe zit er in mijn geval niet in, evenals de kroeg bezoeken en uit eten gaan en ook een autootje zul je bij mij niet aantreffen. So what? I love my garden! Gaan we daar toch op vakantie... Ik heb zeeën van tijd om zelfstandig te studeren zonder het gehijg van een leraar in mijn nek.

Moet jij geen vrijwilligerswerk of zo doen? Of heb je geen sollicitatieplicht? Toen ik er een tijdje inzat had ik m'n handenvol aan alle 'vrijwilligerswerk' etc.

9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wat denk jij wat mijn reactie was?

Wilde gok, maar ik denk niet dat je je mond tegen hem houdt....

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Moet jij geen vrijwilligerswerk of zo doen? Of heb je geen sollicitatieplicht? Toen ik er een tijdje inzat had ik m'n handenvol aan alle 'vrijwilligerswerk' etc.

Uiteraard is daar de sollicitatieplicht. En ik als vrijwilliger aan het werk in ongeschoolde arbeid... Dat wordt onenigheid! Ik steek veelal met kop en schouders uit boven het gemiddelde aanwezige denk en werk niveau. Ik zie zaken voor verbetering vatbaar en ook zat onveilige situaties waar ik wat van zeg. Dat pikt men hier niet en zodoende heb ik al eens neus tegen neus gestaan tegenover een grote prutser die heel trots was op alle littekens die hij had opgelopen bij het hanteren van de kettingzaag om bomen mee te vellen.... En dan kan ik de takken wegslepen... Ja, daaaag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Gaitema:

Wat me opvalt is dat hier enkel "die" mensen reageren, die helemaal geen enkele binding hebben met de kerk en in deze discussie ook niet behoren tot de groep kerkgangers die omzien naar de mensen in nood, in hun gemeente of in het algemeen meelevend zijn met hun broeders en zusters. 

Waarom moet je tot een kerk behoren om om te zien naar mensen in nood? Heeft de/een kerk daar een monopolie op? Mag ik als atheïst geen mensen helpen?  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik zal je een voorbeeldje geven hoe men handelt ten opzichte van iemand die in God geloofd maar weigert zich te conformeren aan het calvinisme:

Onlangs was ik lid geworden van een sportclub. Stoppen met roken en herstellen van de fysieke conditie was mijn uitgangspunt. Daar was een jongeman in opleiding als sportinstructeur. Deze wist mij te vertellen dat hij lid was van de GerGem (gereformeerde gemeente) en een gesprek ontwikkelde zich. De volgende dag werd ik bij de eigenaar van de sportschool geroepen en deze wist mij te vertellen dat de jongeman in kwestie het gesprek als zeer onprettig had ervaren. Dat kan zeg ik dan. Echter volgens de eigenaar kan dit niet en heb ik in zijn sportschool mijn mond te houden over geloofszaken...

Wat denk jij wat mijn reactie was?

Dan zoek ik wel een andere sportclub. ?

56 minuten geleden zei sjako:

Probeer eens een Koninkrijkszaal. Je bent van harte welkom.

 

Nee dank u, maar ik nodigde laatst twee jehovagetuigen wel aan de deur uit koffie bij me te gaan drinken. Echter moesten ze weer gaan ?

48 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Uiteraard is daar de sollicitatieplicht. En ik als vrijwilliger aan het werk in ongeschoolde arbeid... Dat wordt onenigheid! Ik steek veelal met kop en schouders uit boven het gemiddelde aanwezige denk en werk niveau. Ik zie zaken voor verbetering vatbaar en ook zat onveilige situaties waar ik wat van zeg. Dat pikt men hier niet en zodoende heb ik al eens neus tegen neus gestaan tegenover een grote prutser die heel trots was op alle littekens die hij had opgelopen bij het hanteren van de kettingzaag om bomen mee te vellen.... En dan kan ik de takken wegslepen... Ja, daaaag.

Het is op zich een gave om met deze mensen om te kunnen gaan. Ik schijn een HAVO denkniveau te hebben, maar werk heel mijn leven tussen het gewone volk. Al moet ik zeggen: onder orderpikkers kom je van alles tegen. Zelfs een gepensioneerde bankdirecteur die wat aan het bijverdienen is, een ex- Marinekok een ex priester in opleiding en ex medewerkers uit de zorg. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mullog,

In het verhaal van de "barmhartige" Samaritaan lees je al dat het weinig met kerkgang of een geloof aanhangen te maken heeft of men "goed doet''.

Vanuit geloof worden mensen opgeroepen om om te zien naar de naaste, niet iedere gelovige neemt dat zo letterlijk. Soms wordt de naaste gezien als; mede gelovige. Ik geloof niet dat Jezus dat bedoelde.

Dus ja ja mag als atheist omzien naar je naaste! Je zult dat waarschijnlijk doen vanuit een bepaalde compassie, niet gedreven door geloof, niet vanuit plichtsbesef. Iets met een gulden regel ofzo!

Daarmee wil ik niet zeggen dat christenen alleen goed doen omdat hun gelooft dat van hen vraagt. 

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Lobke:

In het verhaal van de "barmhartige" Samaritaan lees je al dat het weinig met kerkgang of een geloof aanhangen te maken heeft of men "goed doet''.

Vanuit geloof worden mensen opgeroepen om om te zien naar de naaste, niet iedere gelovige neemt dat zo letterlijk. Soms wordt de naaste gezien als; mede gelovige. Ik geloof niet dat Jezus dat bedoelde.

Laatst hoorde ik een ervaring. Een paar zuster belde bij iemand aan. De persoon was kortaf en beklaagde zich dat niemand over haar toestand gaf. De zusters brachten de volgende dag een mandje met boodschappen en zetten dat voor de deur. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 17-11-2018 om 18:30 zei Gaitema:

Heb je het idee dat in jullie gemeentes mensen met elkaar meeleven in hun noden? Naar elkaar omzien? Op elkaar betrokken zijn?

Bij ons is er een wekelijkse gaarkeuken, de Franciscustafel genoemd, en wordt vooral in de winter soep rondgebracht aan "vrienden van de straat." Er is een financiëel potje voor parochianen in geldnood, zo had ik eens begrepen, en we proberen katholieke migranten hier ook een gelovig thuis te laten vinden, inclusief af en toe een deels Arabische mis op zondagmiddag.
Verder zijn er verschillende verenigingen, waaronder de koren, waarbinnen men natuurlijk wat intensiever naar elkaar omziet, wordt er elke mis gebeden voor een zwik overledenen en voor andere parochiële intenties en draait de parochie voornamelijk op het vrijwilligerswerk.

Het naar elkaar omzien is dus vooral gefundeerd op persoonlijke relaties tot elkaar, de verenigingen en het vrijwilligerswerk. Tezamen vormt dat zo de parochie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei pyro:

Ja, zonder dat is de gemeente een lege huls lijkt mij.

Dat denk ik ook. Dan is het als los zand.

29 minuten geleden zei sjako:

Maar wel heel aardig dat je m'n broeders of zusters hebt uitgenodigd voor een kop koffie. Wordt gewaardeerd.

Ja, waarom niet :)

11 minuten geleden zei Robert Frans:

Bij ons is er een wekelijkse gaarkeuken, de Franciscustafel genoemd, en wordt vooral in de winter soep rondgebracht aan "vrienden van de straat." Er is een financiëel potje voor parochianen in geldnood, zo had ik eens begrepen, en we proberen katholieke migranten hier ook een gelovig thuis te laten vinden, inclusief af en toe een deels Arabische mis op zondagmiddag.
Verder zijn er verschillende verenigingen, waaronder de koren, waarbinnen men natuurlijk wat intensiever naar elkaar omziet, wordt er elke mis gebeden voor een zwik overledenen en voor andere parochiële intenties en draait de parochie voornamelijk op het vrijwilligerswerk.

Het naar elkaar omzien is dus vooral gefundeerd op persoonlijke relaties tot elkaar, de verenigingen en het vrijwilligerswerk. Tezamen vormt dat zo de parochie.

Hoe ervaar jij het persoonlijk?

25 minuten geleden zei Lobke:

@Mullog,

In het verhaal van de "barmhartige" Samaritaan lees je al dat het weinig met kerkgang of een geloof aanhangen te maken heeft of men "goed doet''.

Vanuit geloof worden mensen opgeroepen om om te zien naar de naaste, niet iedere gelovige neemt dat zo letterlijk. Soms wordt de naaste gezien als; mede gelovige. Ik geloof niet dat Jezus dat bedoelde.

Dus ja ja mag als atheist omzien naar je naaste! Je zult dat waarschijnlijk doen vanuit een bepaalde compassie, niet gedreven door geloof, niet vanuit plichtsbesef. Iets met een gulden regel ofzo!

Daarmee wil ik niet zeggen dat christenen alleen goed doen omdat hun gelooft dat van hen vraagt. 

An zich wel, maar de vroege kerkvaders legden de herberg waar de gewonde man gebracht werd om verzorgd te worden wel uit als de gemeente van Christus en de twee munten die de Samaritaan gaf uit als de twee belangrijkste geboden van Liefde en de woorden "zorg voor hem tot Ik terug kom" uit als de zorgplicht van de gemeente tot de wederkomst van Jezus. De Samaritaan werd uitgelegd als Jezus zelf die ons redt. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Robert Frans:

wordt er elke mis gebeden voor een zwik overledenen

Is beter als de persoon nog leeft, maar bidden voor de overledenen is iets katholieks heb ik begrepen.

41 minuten geleden zei Gaitema:

De Samaritaan werd uitgelegd als Jezus zelf die ons redt. 

Zou kunnen. Samaritanen en Joden mochten elkaar niet zo. Joden liepen met een grote boog om de gewonde persoon heen, maar uitgerekend die Samaritaan ging voor de gewonde man zorgen. Wij moeten zijn als die Samaritaan. Dus zonder aanziens des persoons voor iemand zorgen wanneer dat nodig is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Hoe ervaar jij het persoonlijk?

Ik ben vrij op mijzelf binnen de parochie en leef thuis dan ook voornamelijk alleen en een beetje monastiek. Ik zit wel op een gregoriaans koor en ben cantor, dus vooral op het koor heb ik natuurlijk gewoon contact met mijn koorleden en leef ik mee als er iets gaande is, maar verder heb ik geen medeparochianen met wie ik eventuele problemen mijner zijde bespreek, heb daar ook niet echt behoefte aan, en blijf ik ook niet bij het koffiedrinken hangen na de mis. Een enkele keer met de pastoor over een persoonlijke geloofskwestie gesproken, dat wel, maar meer niet.

31 minuten geleden zei sjako:

Is beter als de persoon nog leeft, maar bidden voor de overledenen is iets katholieks heb ik begrepen.

En iets oosters-orthodox en iets koptisch. ;) Bidden voor personen hier op aarde is echter natuurlijk net zo goed warm aanbevolen en dat wordt dan ook gedaan onder de noemer "parochiële intenties." Ook is er een intentieboek waarin men kan schrijven.
Meerdere parochies doen dat zo en je merkt dan ook dat mensen hun intenties vaak wat algemeen en geanonimiseerd optekenen. Er is dus ook niet altijd bijzonder veel behoefte om met naam en specifieke gebedssituatie iemand echt te noemen; de parochiële cultuur is daarin gewoon wat anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Ik ben vrij op mijzelf binnen de parochie en leef thuis dan ook voornamelijk alleen en een beetje monastiek. Ik zit wel op een gregoriaans koor en ben cantor, dus vooral op het koor heb ik natuurlijk gewoon contact met mijn koorleden en leef ik mee als er iets gaande is, maar verder heb ik geen medeparochianen met wie ik eventuele problemen mijner zijde bespreek, heb daar ook niet echt behoefte aan, en blijf ik ook niet bij het koffiedrinken hangen na de mis. Een enkele keer met de pastoor over een persoonlijke geloofskwestie gesproken, dat wel, maar meer niet.

Heeft ook een beetje met de type kerk te maken denk ik :)

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Gaitema:

Heeft ook een beetje met de type kerk te maken denk ik :)

Nou, dat is bij ons echt wel anders. Er wordt echt wel aan je gevraagd hoe het met je gaat en je wordt geholpen als het wat minder gaat. Er wordt ook aangespoord om op elkaar te letten. Daarom zijn bijeenkomsten ook zo belangrijk. Het is niet enkel en alleen om onderwezen te worden, maar juist de omgang is zo belangrijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Gaitema:

Heeft ook een beetje met de type kerk te maken denk ik :)

Ach, soms mis ik best wel dat "baptistensfeertje" van weleer hoor. Lekker met zijn allen op de camping allerlei spellen (bijbelkwis!) doen en met een keyboard in een tent fijn Opwekkingsliederen en Johannes de Heer zingen. :)
En ik kan me best voorstellen dat als je zelf niet zo snel op mensen afstapt of je opgeeft voor een vereniging, of als je sowieso moeilijk binnenkomt in een meer gesloten dorpscultuur, zo'n grote parochie best wel afstandelijk kan overkomen en het moeilijk kan zijn om je er echt thuis te voelen.
Ik denk dat elke cultuur, kerkelijk of niet kerkelijk, zo haar voor- en nadelen heeft en dat je sowieso altijd zelf de eerste stappen zal moeten zetten als je iets wil. Wat je geeft is immers wat je krijgt.

Ook weleens gehoord van gemeenten waar men zo'n beetje massaal op de argeloze nieuwkomer duikt om diegene eens even lekker fijn welkom te heten, als jagers die een prooi bespringen. Die zijn heel eng. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Dat is in alle sektes zo :#

Dus ook de eerste eeuwse gemeente was dat, want het staat in Hebreeën 10:24

24  En laten we op elkaar letten om elkaar aan te sporen* liefde te tonen en het goede te doen. 25  Sla onze bijeenkomsten niet over,  zoals de gewoonte van sommigen is, maar moedig elkaar aan,  en dat des te meer naarmate je de dag dichterbij ziet komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid