Spring naar bijdragen

Barmhartigheid wil Ik en geen offers


Aanbevolen berichten

Op 10-12-2018 om 05:10 zei Gaitema:

En gisteren kregen we een mooi teken te zien. Terwijl wij naar mijn zus aan het rijden waren, zag mijn vrouw iets een regenboog. Maar ik zag het niet. Toen verdween het uit het zicht en later zag ze weer het stukje regenboog, maar nog steeds zag ik niks. Even later leek ik iets te zien, maar twijfelde. "Nee, dat is de regenboog", zei mijn vrouw. Daarop werd de regenboog opeens zichtbaarder. Toen was het voor mij duidelijk dat het een regenboog was. Ik zei: "zou God ons hiermee misschien willen zeggen dat Hij voor ons zorgen zal?" Daarop zei mijn vrouw: "daar zat ik ook aan te denken", en met dat we dat gezegd hadden werd de regenboog zo helder als maar kan! Van links naar rechts, het kwam zelfs vanaf het gras van voor de bomen langs en een spiegelende tweede boog kwam erbij! Daarop zei ik: "Het is alsof God hiermee zegt: hoe meer je op Mij vertrouwd, hoe meer ik Mij aan jou laat zien ." Daarop zag mijn vrouw Jezus glimlachen..

Deze avond las ik op Facebook ook nog eens een bericht waarin een christen deelde dat als je op God vertrouwd en het verkeerde uit de weg gaat, dat God dan steeds duidelijker tot je zal spreken.

Ik geloof dat God trouw is. Hij laat ons niet berooid achter

Sinds wanneer is niet berooid zijn een norm van God? Was Mozes de eigenaar van de belofte niet gevlucht? Was Job de rechtvaardige niet berooid? Zat Daniéël niet in een leeuwenkuil en zijn vrienden niet in een hoog opgestookt vuur? Was Mordechai niet totaal vergeten? Werd David de gezalfde koning niet vervolgt? Zat Jozef als meeste van de broers niet in de put? Zat Paulus niet in de gevangenis? Hing Christus niet aan een kruis?
Hij laat je alleen niet berooid achter als je berooid zijn zal leiden tot het verlies van je geloof. Maar waar je oprecht gelooft, is je berooid zijn reine evangelisatie van het Licht. Geloof je dat dat kan? Ik hoop voor je en ook voor mij, dat ons vlees niet op sterkte c.q. onderworpenheid wordt beproefd.

4 uur geleden zei Gaitema:

De kerk hebben we ook op de hoogte gesteld, echter zij doen in principe alleen aan praktische hulp, niet aan financiële ondersteuning. Reactie moet echter nog komen.

God zal ons wel helpen.

Geld is echt een vloek op deze aarde, werkelijk...

Geloof je wat zegt? Leef daar dan naar. Vertel je nieuwe huurbaas dat je graag je borg in 12 termijnen wilt betalen. En vertel hem dat je serieus bent en staat voor je woord en ook voor je werk gezien de afgelopen jaren. Maar vertel hem niet dat je gelooft. En als hij akkoord gaat, dan zeg je dat je God ervoor gaat danken. 
Dat zal ook voor hem tot confronterende bezinning zijn. En als je nul op rekest kreeg, dan weet je dat je een God hebt die nu wordt beproefd door jou: zult U er zijn voor mij? Ik WEET dat U er zijn zult. Dat gaat vanzelfsprekend nooit over geld.

Op 10-12-2018 om 05:10 zei Gaitema:

Daarop zag mijn vrouw Jezus glimlachen..

Als je dit soort dingen kunt roepen, moet je wel bijzonder hardleers of ongelovig zijn om je omgeving onder druk te zetten. Abraham nam geen geschenken aan, want hij wilde niet dat de zorg die God hem had beloofd, geclaimd kon worden van iemand anders te komen. Als je de aandacht van Jezus hebt gekregen in een gezicht, wie o wie zou dan in Nederland in deze week méér gunst van God krijgen? Wat heb je liever: een duizend loten van de satansloterij waarmee je je hoop en je hart kunt vullen, of een glimlach van God..? Wat is sterker: vlees of geest?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 112
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoewel je er volledig naast zit in jouw vergelijking met de Jehovagetuigen, is het wel een stuk gemakkelijker voor mij zo. Wat 6 periodes betreft: dat geloven de meeste Christenen. Calvijn zelfs.

Ik zie nergens dat hij meent dat je maar wat verzint en zie zelfs geen achterdocht in zijn schrijven. Hij reageert op wat jij schrijft en stelt daar een aantal kritische vragen en opmerkingen tegenove

Van iedere "dag" of zoals Gaitema mijns inziens volkomen logischerwijs terecht refereert "scheppingsperiode", staat er dat zij eindigden. Er staat steeds de toevoeging dat het ochtend en avond was gew

17 minuten geleden zei Tomega:

Sinds wanneer is niet berooid zijn een norm van God? Was Mozes de eigenaar van de belofte niet gevlucht? Was Job de rechtvaardige niet berooid? Zat Daniéël niet in een leeuwenkuil en zijn vrienden niet in een hoog opgestookt vuur? Was Mordechai niet totaal vergeten? Werd David de gezalfde koning niet vervolgt? Zat Jozef als meeste van de broers niet in de put? Zat Paulus niet in de gevangenis? Hing Christus niet aan een kruis?
Hij laat je alleen niet berooid achter als je berooid zijn zal leiden tot het verlies van je geloof. Maar waar je oprecht gelooft, is je berooid zijn reine evangelisatie van het Licht. Geloof je dat dat kan? Ik hoop voor je en ook voor mij, dat ons vlees niet op sterkte c.q. onderworpenheid wordt beproefd.

De situaties waarin ik mij bevind zijn mooie kansen om mijn geloof in God te beproeven. Waar de worsteling het hem er wel bij in zit is dat de wereld waarvan ik droom hier op aarde niet te vinden is. Ik heb bijvoorbeeld een zwager met 40.000 euro op zijn spaar rekening. Denk je dat hij iets uitleent? Ik hoef het hem niet eens te vragen. 

17 minuten geleden zei Tomega:

Geloof je wat zegt? Leef daar dan naar. Vertel je nieuwe huurbaas dat je graag je borg in 12 termijnen wilt betalen. En vertel hem dat je serieus bent en staat voor je woord en ook voor je werk gezien de afgelopen jaren.

Dat is wel serieus een goed idee. Dank je voor de tip. Ik waardeer jouw inbreng ?

17 minuten geleden zei Tomega:

 

Maar vertel hem niet dat je gelooft. En als hij akkoord gaat, dan zeg je dat je God ervoor gaat danken. 
Dat zal ook voor hem tot confronterende bezinning zijn. En als je nul op rekest kreeg, dan weet je dat je een God hebt die nu wordt beproefd door jou: zult U er zijn voor mij? Ik WEET dat U er zijn zult. Dat gaat vanzelfsprekend nooit over geld.

Dat is de beproeving inderdaad. Zal God helpen? 

17 minuten geleden zei Tomega:

Als je dit soort dingen kunt roepen, moet je wel bijzonder hardleers of ongelovig zijn om je omgeving onder druk te zetten.

Dat is ook een reden om dat niet te doen. 

17 minuten geleden zei Tomega:

Abraham nam geen geschenken aan, want hij wilde niet dat de zorg die God hem had beloofd, geclaimd kon worden van iemand anders te komen. Als je de aandacht van Jezus hebt gekregen in een gezicht, wie o wie zou dan in Nederland in deze week méér gunst van God krijgen? Wat heb je liever: een duizend loten van de satansloterij waarmee je je hoop en je hart kunt vullen, of een glimlach van God..? Wat is sterker: vlees of geest?

satansloterij is in weze ook ons inkomen, van ons werk. Wat van belang is, dat we geloven dat alles wat we krijgen eigendom van God is en tot Zijn eer is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

De oplossing was eigenlijk heel simpel: "de bank" ?

Dus eind goed, al goed. We zijn nog met een woning bezig, maar dat komt ook wel goed. De huis die we bezichtigden werd eigenlijk niks. Een huisjesmelker probeert een huis aan de man te krijgen die tocht, vochtig en slecht onderhouden is. Nee nee, dank u. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
49 minuten geleden zei Gaitema:

De oplossing was eigenlijk heel simpel: "de bank" ?

Dus eind goed, al goed. We zijn nog met een woning bezig, maar dat komt ook wel goed. De huis die we bezichtigden werd eigenlijk niks. Een huisjesmelker probeert een huis aan de man te krijgen die tocht, vochtig en slecht onderhouden is. Nee nee, dank u. 

Zie je wel dat je je nergens zorgen over hoeft te maken? Het is net als wat Jezus leert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Gaitema:

Ik zal het nog eens leren op een dag ?

Je leert van je ervaringen. Hoe meer je op God vertrouwt hoe meer je merkt dat Hij trouw is en hoe meer je leert om op Hem te vertrouwen. Het is een leerproces. Bij mij is dat niet anders. Het einddoel is misschien wel dat we God zelfs voor onze problemen gaan danken. :)

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Willempie:

Je leert van je ervaringen. Hoe meer je op God vertrouwt hoe meer je merkt dat Hij trouw is en hoe meer je leert om op Hem te vertrouwen. Het is een leerproces. Bij mij is dat niet anders. Het einddoel is misschien wel dat we God zelfs voor onze problemen gaan danken. :)

Ja, dat doet mijn vrouw al geregeld. Omdat we hier door leren op God te vertrouwen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 31-12-2018 om 14:49 zei Gaitema:

Ik heb bijvoorbeeld een zwager met 40.000 euro op zijn spaar rekening. Denk je dat hij iets uitleent?

Ik neem dit maar even als kern van dit topic.

Als ik de lijn van dit topic lees dan komt het erop neer dat ene @Gaitema zich een toekomst voorspiegelt waarin hij zijn wensdroom graag door anderen gerealiseerd ziet en dit op hangt aan het begrip van barmhartigheid dat hij heeft.

Als je een huis wilt huren en niet eens de borg kunt betalen, kun je dan wel de huur betalen? En hoe zit het dan met de vaste lasten, gas water en licht, verzekeringen, kosten voor het levensonderhoud? En is de bank, rood staan of geld lenen, de oplossing of is dat niet gewoon het pad op weg naar de schuldsanering?

En waarom zou je zwager je geld lenen? Als er een onverwacht noodgeval is, buiten ieders schuld, dan kan dat als een daad van barmhartigheid (daar gaat dit topic tenslotte over) gedaan worden. Maar om iemand in een huis te zetten waarvan hij de borg niet eens kan ophoesten? Dat is een recept voor ruzie in de familie. Ik zie al een aflevering van "het familiediner" voor mij. 

Wat jij moet doen is je zaakjes eens op orde krijgen. Daar houdt De Heer van, niet van hopen op Zijn barmhartigheid. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mullog:

Ik neem dit maar even als kern van dit topic.

Als ik de lijn van dit topic lees dan komt het erop neer dat ene @Gaitema zich een toekomst voorspiegelt waarin hij zijn wensdroom graag door anderen gerealiseerd ziet en dit op hangt aan het begrip van barmhartigheid dat hij heeft.

Als je een huis wilt huren en niet eens de borg kunt betalen, kun je dan wel de huur betalen? En hoe zit het dan met de vaste lasten, gas water en licht, verzekeringen, kosten voor het levensonderhoud? En is de bank, rood staan of geld lenen, de oplossing of is dat niet gewoon het pad op weg naar de schuldsanering?

En waarom zou je zwager je geld lenen? Als er een onverwacht noodgeval is, buiten ieders schuld, dan kan dat als een daad van barmhartigheid (daar gaat dit topic tenslotte over) gedaan worden. Maar om iemand in een huis te zetten waarvan hij de borg niet eens kan ophoesten? Dat is een recept voor ruzie in de familie. Ik zie al een aflevering van "het familiediner" voor mij. 

Wat jij moet doen is je zaakjes eens op orde krijgen. Daar houdt De Heer van, niet van hopen op Zijn barmhartigheid. 

 

Ach joh, jij weet hoe het allemaal zit. De zaak zou al lang op orde zijn, als de EU ons ook niet het recht ontnomen had om in een sociale huurwoning te zitten. Zoals dat vroeger nog wel kon. Door de EU zijn we verhuist van Nijverdal naar Bennekom, Bennekom naar Ede, van Ede naar Veenendaal en binnenkort dus weer. Dat binnen 4 jaar tijd. Elk jaar verhuist. Dan is het juist knap dat ik de zaak nog financieel rond krijg. Al moet ik straks een huur van duizend euro in de maand betalen, terwijl een sociale huurwoning van het zelfde formaat nog geen 700 euro kost. 

De vraag is dan ook niet of er een alternatief is, want die is er niet! We moeten het. Of we het willen of niet! 

God dank worden we voor de tweede keer op kosten van de kerk verhuist. Dat komt wel erg gelegen.

Ook zat de koopmarkt tegen. We hadden een koopflat in Bennekom, maar moesten er wege ruimtegebrek uit. Echter konden we niet weer kopen, vanwege de ziektewet van mijn vrouw. We worden dus in deze maatschappij niet geacht door de bank een koophuis te kunnen dragen van ook nog geen 700 euro aan lasten per maand, maar wel mogen we particulier een woning van 1000 euro in de maand huren.

Misschien constateer je terecht dat er iets niet klopt, maar aan ons ligt dat dus niet. Het ligt aan de regelgeving in de EU en bij de banken.

Ik ben absoluut voor de Nexit!

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Wij hebben dan ook de  gezamenlijk inkomen van boven de 41.000 euro per jaar . Dus komen niet in aanmerking voor sociale huurwoningen. Door de ziektewet van mijn vrouw kunnen we ook niet kopen. 

Particuliere huurwoningmarkt is ook leuk. De beheerders/bemiddelaars hier voor de grootste markt aan huurwoningen Rebo en Sweco zeggen erover tegen ons:

Rebo: "Jij hebt een uitzendcontract , daarmee gaan we niet in zee."

Sweco: "u bent 1 van de 80 aanmeldingen voor een woning. Voorlopig hebben we geen woning beschikbaar."

Waar moet je dan verder zijn? Meestal bij de makelaars. Nou, alle makelaars langs gaande hadden ze enkel de woning die we nu hebben afgewezen, vanwege achterstallig onderhoud, waardoor het o.a . te vochtig en te tochtig is.

Via een kennis hebben we nu deze woning van 1000 euro in de maand op het oog, die via een particulier gaat zonder tussenkomst van een makelaar of beheerder/bemiddelaar.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Gaitema:

Het zou mij niet verbazen dat er Nederlanders zijn die er voor kiezen om het geld niet meer op een spaarrekening te storten, maar gewoon weer ouderwets in een sok stopt. Of een kluis, dat kan ook natuurlijk. En terecht m.i. want je moet tegenwoordig de bank betalen om ze jou eigen geld te kunnen geven, zodat zij er meer geld van kunnen maken waar jij dan niets voor terugkrijgt... Zotheid troef in dit land, echt belachelijk allemaal.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het zou mij niet verbazen dat er Nederlanders zijn die er voor kiezen om het geld niet meer op een spaarrekening te storten, maar gewoon weer ouderwets in een sok stopt. Of een kluis, dat kan ook natuurlijk. En terecht m.i. want je moet tegenwoordig de bank betalen om ze je geld te geven... Zotheid troef in dit land, echt belachelijk allemaal.

Dat is het absoluut! Het loont voor mensen met genoeg spaargeld ook meer om een huis aan te kopen en particulier te verhuren, dan geld op de bank te zetten met de te lage rente. Daarom woekerd de particuliere huurwoningen markt ook voort. Vele beschikbare woningen worden door hen opgekocht en erg duur verhuurt. De inkomsten daarvan levert meer op, dan het geld op de bank zetten. Verder is de sociale  huurwoningenmarkt ookoverspannen geraakt. Dus als je al recht hebt op een sociale huurwoning, moet je erg lang in de wachtrij staan om een woning te krijgen. Vooral in de grote steden. Ik hoorde van een collega uit Arnhem dat hij al meer dan 10 jaar staat ingeschreven bij de woningcorporatie, maar nog niet in aanmerking komt voor een woning!

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Gaitema:

Ik hoorde van een collega uit Arnhem dat hij al meer dan 10 jaar staat ingeschreven bij de woningcorporatie, maar nog niet in aanmerking komt voor een woning!

Die kan beter even een zwerver worden om zodoende een urgentieverklaring los te peuteren. (Ironisch bedoeld)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Die kan beter even een zwerver worden om zodoende een urgentieverklaring los te peuteren. (Ironisch bedoeld)

Het klinkt te zot voor woorden, maar zelfs met een urgentieverklaring moet je nog minstens 2 jaar wachten ?, maar dat gaat dan wel vlotter ja ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

2 uur geleden zei Gaitema:

Ach joh, jij weet hoe het allemaal zit. De zaak zou al lang op orde zijn, als de EU ons ook niet het recht ontnomen had om in een sociale huurwoning te zitten.

Ik heb geen idee hoe het allemaal zit maar ik zie hier een zeurkous voor wie niets goed genoeg is en die iedereen, behalve zichzelf, van alles de schuld geeft. 

Wie laat zich gedwongen door de EU verhuizen? Wie verhuist 4 keer per jaar waarvan een keer naar een koopflat? En die kan dan wel gekocht worden en binnen een jaar weer verkocht, met dik verlies neem ik aan? Wie werkt alleen voor een uitzendbureau maar heeft wel een gezamenlijk inkomen van meer dan € 41.000? 

De titel die je dit topic hebt gegeven verraad het al "Barmhartigheid wil Ik en geen offers", ofwel help mij belangeloos zodat ik gratis de luxe krijg die ik wens. Die zwager van je heeft het goed begrepen.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

 

Ik heb geen idee hoe het allemaal zit maar ik zie hier een zeurkous voor wie niets goed genoeg is en die iedereen, behalve zichzelf, van alles de schuld geeft. 

Wie laat zich gedwongen door de EU verhuizen? Wie verhuist 4 keer per jaar waarvan een keer naar een koopflat? En die kan dan wel gekocht worden en binnen een jaar weer verkocht, met dik verlies neem ik aan? Wie werkt alleen voor een uitzendbureau maar heeft wel een gezamenlijk inkomen van meer dan € 41.000? 

De titel die je dit topic hebt gegeven verraad het al "Barmhartigheid wil Ik en geen offers", ofwel help mij belangeloos zodat ik gratis de luxe krijg die ik wens. Die zwager van je heeft het goed begrepen.  

Stel vragen, lees beter en denk door,zonder oordelen.

Mijn gezamenlijk inkomen is inclusief de ziektewetuitkering van mijn vrouw. Ik ben getrouwd, weet je nog. Mijn vrouw heeft ook een inkomen. De koopflat was al van mijn vrouw, voor ik ernaar toe verhuisde vanuit Nijverdal om bij haar in Bennekom te wonen. Die had ze gekocht, voor ze een burn out kreeg. Ze is in onze samenwonen een keer gewisseld van werk en het contract daarvan werd niet verlengt. Met een burn out is ze zwanger en wel bij de deur komen te zitten. Toen zijn we voor de komst van een baby verhuist naar Ede en daarna naar Veenendaal, omdat ze nog niet van de burn out hersteld is. De rest heb ik je al verteld. Het is 4 keer in 4 jaar dat ik verhuisde, waarvan de laatste 3 keer met haar. Niet 4 keer in een jaar. Ik vertel geen onzin. Ben je echt zo naïef dat je denkt dat ik sprookjes verkondig?

Het topic opende ik, puur omdat het me opvalt dat mensen weinig belangstelling tonen voor de nood van anderen en in jouw geval zelfs allerlei vooroordelen. Ik heb nergens om geld gevraagd en ik heb het ook niet nodig. God heeft immers al voorzien.

Wat mijn zwager betreft: we hebben een andere zwager die steeds om geld leurt. Om allerlei redenen. Gok en wiet verslaving onder andere. Daardoor  houdt iedereen nu voor hem de portomonee dicht. Echter dat principe lijkt nu voor iedereen te zijn doorgevoerd. In het verleden werd flink aan elkaar uitgeleend, onder andere van mijn vrouw. Van mijn ouders kant kan ik op meer steun rekenen. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Stel vragen, lees beter en denk door,zonder oordelen.

...

Van mijn ouders kant kan ik op meer steun rekenen. 

Wat verwacht je nu hier? Je gooit heel je hebben en houden op deze site met de beperkingen en het gebrek aan toelichting dat in een gesprek wel gehouden kan worden. Op mij komt het over dat jij, of jij en je vrouw, je leven niet georganiseerd krijgen. Ga daar eens hulp voor zoeken in plaats van bij kerkgemeenschappen aan te kloppen voor verhuiskosten of geld te lenen bij een bank voor een borg. 

Ik heb geen oordeel. ik wilde alleen eens  in je gezicht schrijven dat je zelf het heft in handen moet nemen in plaats van een beetje halfzacht en meelijwekkend op God te gaan zitten vertrouwen. God helpt hen die zichzelf helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Stel vragen, lees beter en denk door,zonder oordelen.

Zo werkt het niet helemaal op fora. Op fora, en eigenlijk in communicatie in het algemeen, reageren mensen over het algemeen op wat jij schrijft (of zegt). Men gaat er vanuit dat de informatie die je geeft voor hen voldoende moet zijn om daarop antwoord te geven. Anders zou je immers wel meer vertellen.
Het heeft immers geen zin om verder door te denken op basis van louter eigen veronderstellingen.
Als je dus meent dat mensen (mogelijk) niet voldoende geïnformeerd zijn, dan is het aan jou om die informatie meteen te geven en hen dat niet te verwijten. En als mensen blijkbaar jouw posts niet goed zouden lezen, dan kan het ook zijn dat je gewoon voor hen niet duidelijk genoeg schrijft.
Als jij bijvoorbeeld zonder enige betekenisvolle uitleg ineens de EU erbij haalt, die jou zou hinderen, dan komt dan natuurlijk raar over, alsof je aan het complotdenken bent. Dat moet je dan dus wel meteen zo nauwkeurig mogelijk uitleggen, zodat we begrijpen wat de EU dan precies van doen heeft met jouw sitiuatie.

Wat je nu echter lijkt te doen, is steeds iets meer informatie geven zodra iemand kritische vragen stelt of opmerkingen maakt, om zo de kritiek te kunnen pareren. En je lijkt nu zelfs Mullog te verwijten dat hij niet weet waarover hij schrijft.
Maar dat ligt dan dus aan jou, niet aan hem. Hij reageert op basis van de informatie die jij geeft en trekt daar conclusies uit. Je kunt jezelf daarom heel wat moeite besparen door de informatie die je nu nog achter de hand hebt om eventuele verdere kritiek mee te pareren, meteen te geven, zodat mensen relevantere reacties kunnen geven.
Waarbij gezegd moet worden dat kritiek niet hetzelfde is als oordelen en je zeker op een discussieforum altijd tegenargumenten moet kunnen verwachten. Ook dat kunnen juist positieve, opbouwende reacties zijn; iemand die van een brug wil springen, help je immers ook niet met opmerkingen dat hij nu zo goed bezig is...

Het is best mogelijk dat je niet álles wil vertellen. Dat hoeft dan ook helemaal niet. Maar je zult minimaal uit jezelf genoeg moeten vertellen om ons voldoende handvatten te geven in het goed reageren op jou.
Anders kun je ons niet verwijten dat wij niet alles weten en op basis van ontbrekende kennis reageren. Dan moet je tevreden zijn met wat je krijgt; wat je geeft is wat je ontvangt.
Verwachten dat wij uit onszelf gaan doorvragen is dan ook wat vreemd: jíj zit ergens mee, jíj wil daar reactie op, dus jíj bent als eerste verantwoordelijk voor het verstrekken van de voor ons benodigde informatie. Waarom zou je dan gaan zitten wachten totdat wij eventuele vragen stellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Robert Frans:

Zo werkt het niet helemaal op fora. Op fora, en eigenlijk in communicatie in het algemeen, reageren mensen over het algemeen op wat jij schrijft (of zegt). Men gaat er vanuit dat de informatie die je geeft voor hen voldoende moet zijn om daarop antwoord te geven. Anders zou je immers wel meer vertellen.
Het heeft immers geen zin om verder door te denken op basis van louter eigen veronderstellingen.
Als je dus meent dat mensen (mogelijk) niet voldoende geïnformeerd zijn, dan is het aan jou om die informatie meteen te geven en hen dat niet te verwijten. En als mensen blijkbaar jouw posts niet goed zouden lezen, dan kan het ook zijn dat je gewoon voor hen niet duidelijk genoeg schrijft.
Als jij bijvoorbeeld zonder enige betekenisvolle uitleg ineens de EU erbij haalt, die jou zou hinderen, dan komt dan natuurlijk raar over, alsof je aan het complotdenken bent. Dat moet je dan dus wel meteen zo nauwkeurig mogelijk uitleggen, zodat we begrijpen wat de EU dan precies van doen heeft met jouw sitiuatie.

Wat je nu echter lijkt te doen, is steeds iets meer informatie geven zodra iemand kritische vragen stelt of opmerkingen maakt, om zo de kritiek te kunnen pareren. En je lijkt nu zelfs Mullog te verwijten dat hij niet weet waarover hij schrijft.
Maar dat ligt dan dus aan jou, niet aan hem. Hij reageert op basis van de informatie die jij geeft en trekt daar conclusies uit. Je kunt jezelf daarom heel wat moeite besparen door de informatie die je nu nog achter de hand hebt om eventuele verdere kritiek mee te pareren, meteen te geven, zodat mensen relevantere reacties kunnen geven.
Waarbij gezegd moet worden dat kritiek niet hetzelfde is als oordelen en je zeker op een discussieforum altijd tegenargumenten moet kunnen verwachten. Ook dat kunnen juist positieve, opbouwende reacties zijn; iemand die van een brug wil springen, help je immers ook niet met opmerkingen dat hij nu zo goed bezig is...

Het is best mogelijk dat je niet álles wil vertellen. Dat hoeft dan ook helemaal niet. Maar je zult minimaal uit jezelf genoeg moeten vertellen om ons voldoende handvatten te geven in het goed reageren op jou.
Anders kun je ons niet verwijten dat wij niet alles weten en op basis van ontbrekende kennis reageren. Dan moet je tevreden zijn met wat je krijgt; wat je geeft is wat je ontvangt.
Verwachten dat wij uit onszelf gaan doorvragen is dan ook wat vreemd: jíj zit ergens mee, jíj wil daar reactie op, dus jíj bent als eerste verantwoordelijk voor het verstrekken van de voor ons benodigde informatie. Waarom zou je dan gaan zitten wachten totdat wij eventuele vragen stellen?

Wat ik vreemd vind, is zijn achterdocht en veronderstelling dat ik maar wat uit mijn duim zuig. Zijn verwijten aan mijn adres. En ik vind dat ik genoeg informatie gegeven heb. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Gaitema:

Wat ik vreemd vind, is zijn achterdocht en veronderstelling dat ik maar wat uit mijn duim zuig. Zijn verwijten aan mijn adres. En ik vind dat ik genoeg informatie gegeven heb. 

Ik zie nergens dat hij meent dat je maar wat verzint en zie zelfs geen achterdocht in zijn schrijven. Hij reageert op wat jij schrijft en stelt daar een aantal kritische vragen en opmerkingen tegenover.
Als je vindt dat je genoeg informatie gegeven hebt, dan is dat prima. Dan zal Mullog ook niet méér antwoorden van je krijgen dan hij nu heeft en kan hij zijn schrijven dus gewoon laten staan zoals het er staat. Dat zul je vast niet leuk vinden, maar jij bent de enige die ervoor kan zorgen dat hij meer duidelijkheid en nuances krijgt in je verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Robert Frans:

Ik zie nergens dat hij meent dat je maar wat verzint en zie zelfs geen achterdocht in zijn schrijven. Hij reageert op wat jij schrijft en stelt daar een aantal kritische vragen en opmerkingen tegenover.
Als je vindt dat je genoeg informatie gegeven hebt, dan is dat prima. Dan zal Mullog ook niet méér antwoorden van je krijgen dan hij nu heeft en kan hij zijn schrijven dus gewoon laten staan zoals het er staat. Dat zul je vast niet leuk vinden, maar jij bent de enige die ervoor kan zorgen dat hij meer duidelijkheid en nuances krijgt in je verhaal.

Nee, hij benaderde mij met een gestrekte been en van mij hoeft hij dan ook niet meer te reageren. Ik ben van een dergelijke wijze dat hij mij benaderde niet gediend. Als hij ervoor kiest om negatief over mij te denken, dan moet hij dat vooral doen. Ik heb niets met hem van doen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid