Spring naar bijdragen

De Bijbel onder een vergrootglas


Aanbevolen berichten

Op 3-12-2018 om 09:23 zei Peter79:

Het ging mij er om een blinde vlek te duiden. Wie genoeg heeft aan zichzelf, of zichzelf als norm beschouwt, is herkenbaar aan het woordgebruik. Ik heb dit in de bewuste reactie niet aan de persoon willen koppelen, maar slechts de indruk van dat woordgebruik willen weergeven. Misschien had ik er nog een smiley bij moeten zetten.

Die eenheid kan je ervaren met de buurman die naar een andere kerk gaat. Dat kan in het besef dat deze werkelijkheid gebroken is, zelfs wat betreft de kerkgang. Als je beseft dat je één Heer in de hemel hebt, en dat alles wat eeuwigheidswaarde heeft zijn fundering heeft in het hemelse en niet in wat we nu zien. Het gesprek is een middel om die eenheid te ervaren, om te ontdekken waarin je een bent.

Maar hier zoek je eenheid toch weer op organisatorisch niveau. In deze tijd zijn er zoveel plekken waar christenen uit verschillende kerken op "grondniveau" samenwerken, bijvoorbeeld in voedselbanken. Ik denk dat de eenheid daar is, waar twee of drie zijn vergaderd in Jezus' naam. Zelf ervaar ik eenheid met katholieken als ik bijbelcommentaren van de Katholieke Bijbelstichting lees, als ik Henri Nouwen lees, en eigenlijk zo vaak als ik katholieken op de radio hoor of op de tv zie. Voor een bepaalde groep gelovigen zijn de tussenschotjes tussen de kerken heel belangrijk omdat ze daaraan hun eigen identiteit ontlenen, maar er zijn zoveel gelovigen die door de eigen inkleuring heenkijken en het grotere geheel zien.

Woordgebruik dat de indruk wekte van een blinde vlek, ok, helder.

Het gesprek als middel tot eenheid, tja, gesprekken weerspiegelen toch eigenlijk de gebroken werkelijkheid. In de praktijk.

Wat voedselbanken e.d. betreft kan je eenheid ervaren met iedereen die aan het goede doel meewerkt: atheïsten, islamieten, hindoes enzovoorts. De vraag lijkt me wat je in de eerste plaats verstaat onder een christelijke identiteit, en wat voor eenheid je daarvan mag verwachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 236
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Misschien ietwat off topic. Ik vind de 3-1heid moeilijk te begrijpen. Veel verzen ondersteunen het, andere weer niet.  Ik kan de 3-1 heid niet rijmen met Mattheus 24:36 en met Jezus die aan het k

En was de naam van de Heer dan al wel bekend? De naam was in het OT essentieel. Jakob vraagt ernaar in Genesis 32: 29: Jakob vroeg daarop: Vertel mij toch Uw Naam. En Hij zei: Waarom vraagt u naa

Ach zo. Ik vind dat het antwoord van Desid het nodige houd snijdt. Ze zijn in de hemel blij met liefde en gerechtigheid, zulks temeer als iemand zich daartoe bekeert. Een vertaling die daar afbreuk aa

Op 20-11-2018 om 21:42 zei Gaitema:

Denk je dat God blij is met een bijbel dat niet correct is?

Ik denk dat JHWH op alle vlakken van Zijn Woord souverein is.

Dat een ieder door naar de schepping te kijken en te lezen in welke 'vertaling' ook, Zijn liefde en genade kan ontdekken.

Maar als je Hem verder wilt kennen tot de conclusie komt dat deze vetalingen niet de informatie geven wat de opzet en bedoelingen zijn van Zijn Woord.

De dichtsbijzijnde Nederlandse vertaling die Zijn Woord vertegenwoordigd is de oude staten vertaling terwijl de King James nog beter vertaald.

Echter zijn ze allebei zeker niet feilloos of zuiver, maar wel voldoende om Hem te leren kennen en Zijn liefde en offer te weten.

Het is voor een ieder dan een eigen keuze hoe verder je de relatie met Hem wilt verbreden dan kost dat oa gehoorzaamheid, tijd en verdere studie.

Ja, ik denk niet alleen dat God Blijis met de vertalingen maar dat Hij dat ook in Zijn hand heeft.

Wie zoekt...

Shalom

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-12-2018 om 19:49 zei pyro:

Het gesprek als middel tot eenheid, tja, gesprekken weerspiegelen toch eigenlijk de gebroken werkelijkheid. In de praktijk.

Ik denk dat elk gesprek een resultaat heeft: op dat moment is er óf eenheid óf verdeeldheid. Misschien dat ik veel verkeer in kringen met gelijkgestemde mensen of bewust of onbewust gesprekken voer waarin ik meer zoek naar wat ons samenbindt dan wat ons verdeelt, maar ik heb vaak de ervaring van eenheid ondanks de variatie en gebrokenheid die er is in deze gebroken werkelijkheid.

Op 7-12-2018 om 19:49 zei pyro:

Wat voedselbanken e.d. betreft kan je eenheid ervaren met iedereen die aan het goede doel meewerkt: atheïsten, islamieten, hindoes enzovoorts. De vraag lijkt me wat je in de eerste plaats verstaat onder een christelijke identiteit, en wat voor eenheid je daarvan mag verwachten.

Ik weet dat veel van dit oort initiatieven zijn opgestart vanuit christenen uit verschillende denominaties, maar zelf heb ik er geen ervaring mee. Ook een stichting Terwille in Groningen is gestart vanuit christelijke politieagenten en heeft een bredere aansluiting gekregen. Maar misschien dan de Stichting Present dat die nog exclusief christelijk is? Mijn ervaring ligt meer in christelijke evangelisatie en ondanks dat je weet dat je op allerlei punten verschilt, komt dat er niet uit als verdeeldheid, omdat je gericht op een specifiek doel en intensief samenwerkt. Alles is gericht op het bij Christus brengen en iedereen die meedoet, beseft dat de keuze voor een denominatie daaraan ondergeschikt is.

Wat is christelijke eenheid? Wat mij betreft dat Christus voor degenen die samenzijn de hoofdzaak is en de rest bijzaak. Je kan ondanks dat je verschilt samen optrekken, omdat je weet dat je één bent in Christus. In die zin wordt geloof in eenheid op dat moment werkelijkheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Peter79:

Ik denk dat elk gesprek een resultaat heeft: op dat moment is er óf eenheid óf verdeeldheid. Misschien dat ik veel verkeer in kringen met gelijkgestemde mensen of bewust of onbewust gesprekken voer waarin ik meer zoek naar wat ons samenbindt dan wat ons verdeelt, maar ik heb vaak de ervaring van eenheid ondanks de variatie en gebrokenheid die er is in deze gebroken werkelijkheid.

Ik weet dat veel van dit oort initiatieven zijn opgestart vanuit christenen uit verschillende denominaties, maar zelf heb ik er geen ervaring mee. Ook een stichting Terwille in Groningen is gestart vanuit christelijke politieagenten en heeft een bredere aansluiting gekregen. Maar misschien dan de Stichting Present dat die nog exclusief christelijk is? Mijn ervaring ligt meer in christelijke evangelisatie en ondanks dat je weet dat je op allerlei punten verschilt, komt dat er niet uit als verdeeldheid, omdat je gericht op een specifiek doel en intensief samenwerkt. Alles is gericht op het bij Christus brengen en iedereen die meedoet, beseft dat de keuze voor een denominatie daaraan ondergeschikt is.

Wat is christelijke eenheid? Wat mij betreft dat Christus voor degenen die samenzijn de hoofdzaak is en de rest bijzaak. Je kan ondanks dat je verschilt samen optrekken, omdat je weet dat je één bent in Christus. In die zin wordt geloof in eenheid op dat moment werkelijkheid.

Wat God wil is alles wat bijdraagt aan het goede, met als hoofddoel, dat mensen gered worden. Echter ook kleine noden die geledigd worden door atheïsten, boeddhisten en christenen die samenwerken is al wel iets van God. Mensen weten wel dat er iets christelijks achter schuil gaat en nemen ten aanzien daarvan dan ook wel een standpunt in.

Dit vind ik ook zo interessant aan het onderwerp bijna dood ervaringen. Vaak vraag ik me namelijk af wie nu werkelijk bij God horen. Als ik afga op de bijna dood ervaringen, dan zie ik dat vaak christenen die krijgen, maar ook wel mensen vanuit een andere achtergrond. Ze zijn niet allemaal uitgesproken christelijk. Ik heb in mijn leven één keer van iemand persoonlijk gehoord dat hij er één had, waarbij hij het Licht zag en een geweldig heerlijke ervaring had. Maar hij was wel een moslim en een Marokkaan en bovendien vrij jong. Voor in de twintig. Uit onderzoek bleek dat van alle bijna dood gevallen in het ziekenhuis 18 procent zo'n ervaring had. Het geeft bij mij best wel hoop dat 18 procent van de Nederlanders vermoedelijk bij God horen, al zijn sommigen dan nog moslims of sluiten zich niet speciaal bij een geloof of kerk aan. Ik zeg maar altijd zo: "het bloed van Christus kruipt waar het niet gaan kan". Laat Hem het werk doen. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 12-12-2018 om 09:45 zei Peter79:

Ik denk dat elk gesprek een resultaat heeft: op dat moment is er óf eenheid óf verdeeldheid. Misschien dat ik veel verkeer in kringen met gelijkgestemde mensen of bewust of onbewust gesprekken voer waarin ik meer zoek naar wat ons samenbindt dan wat ons verdeelt, maar ik heb vaak de ervaring van eenheid ondanks de variatie en gebrokenheid die er is in deze gebroken werkelijkheid.

Ik weet dat veel van dit oort initiatieven zijn opgestart vanuit christenen uit verschillende denominaties, maar zelf heb ik er geen ervaring mee. Ook een stichting Terwille in Groningen is gestart vanuit christelijke politieagenten en heeft een bredere aansluiting gekregen. Maar misschien dan de Stichting Present dat die nog exclusief christelijk is? Mijn ervaring ligt meer in christelijke evangelisatie en ondanks dat je weet dat je op allerlei punten verschilt, komt dat er niet uit als verdeeldheid, omdat je gericht op een specifiek doel en intensief samenwerkt. Alles is gericht op het bij Christus brengen en iedereen die meedoet, beseft dat de keuze voor een denominatie daaraan ondergeschikt is.

Wat is christelijke eenheid? Wat mij betreft dat Christus voor degenen die samenzijn de hoofdzaak is en de rest bijzaak. Je kan ondanks dat je verschilt samen optrekken, omdat je weet dat je één bent in Christus. In die zin wordt geloof in eenheid op dat moment werkelijkheid.

Je redeneert sterk vanuit een bepaalde noemer, een kring waar een zekere gelijkgestemdheid heerst. Dat is mooi, maar wel iets wat ik in de context van internet geloofsfora weinig tegenkom. Maar misschien verwacht ik teveel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei pyro:

Je redeneert sterk vanuit een bepaalde noemer, een kring waar een zekere gelijkgestemdheid heerst. Dat is mooi, maar wel iets wat ik in de context van internet geloofsfora weinig tegenkom. Maar misschien verwacht ik teveel.

Ik heb de indruk dat de tegenstellingen op internetfora wel wat op de spits worden gedreven, meer dan in de normale omgang met elkaar. Ik merk er in mijn omgang met mede-gelovigen, van allerlei verschillende denominaties, in ieder geval veel minder van dan hier. Er zijn verschillen ja, maar die gaan meestentijds helemaal niet ten koste van onze overkoepelende liefde voor Jezus en elkaar. Soms wel maar dat zijn echt uitzonderingen en die hebben volgens mij meer te maken met botsende karaktereigenschappen dan met verschillende inzichten. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei pyro:

Je redeneert sterk vanuit een bepaalde noemer, een kring waar een zekere gelijkgestemdheid heerst. Dat is mooi, maar wel iets wat ik in de context van internet geloofsfora weinig tegenkom. Maar misschien verwacht ik teveel.

Ik kan eenheid ervaren met mensen die het grondig met mij oneens zijn. Dat is dan te verklaren doordat je een gemeenschappelijke grond hebt die niet het onderwerp is van gesprek. Ik kan bijvoorbeeld in de ijver van de ander voor God, iemand die mij op het goede spoor wil helpen, herkenning vinden, zo kan ik ook gemotiveerd zijn. Alles hier op aarde gebeurt onder Gods hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Willempie:

Ik heb de indruk dat de tegenstellingen op internetfora wel wat op de spits worden gedreven, meer dan in de normale omgang met elkaar. Ik merk er in mijn omgang met mede-gelovigen, van allerlei verschillende denominaties, in ieder geval veel minder van dan hier. Er zijn verschillen ja, maar die gaan meestentijds helemaal niet ten koste van onze overkoepelende liefde voor Jezus en elkaar. Soms wel maar dat zijn echt uitzonderingen en die hebben volgens mij meer te maken met botsende karaktereigenschappen dan met verschillende inzichten. 

Dat zal zeker zo zijn. Hier leggen we er ook de nadruk op. Maar als we gezellig bij elkaar zouden zitten zou het veel minder op de spits worden gedreven. Dan komen Christelijke gedragingen veel meer naar voren en voor de meeste van ons zullen die niet zo veel verschillen. Dan komen andere eigenschappen naar voren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei sjako:

Dat zal zeker zo zijn. Hier leggen we er ook de nadruk op. Maar als we gezellig bij elkaar zouden zitten zou het veel minder op de spits worden gedreven. Dan komen Christelijke gedragingen veel meer naar voren en voor de meeste van ons zullen die niet zo veel verschillen. Dan komen andere eigenschappen naar voren.

En als we samen bezig zijn met Jezus gehoorzamen, bijvoorbeeld in interkerkelijke zorg voor de armen, zieken, gehandicapten en gevangenen, spelen die verschillen al helemaal geen rol meer. Floris Bakels beschrijft in "Nacht und Nebel" hoe de verschillen tussen christenen in concentratiekampen ook volledig wegvielen. Die komen er dan helemaal niet meer op aan. Elkaar steunen en bemoedigen, samen bidden en Bijbelteksten uit het geheugen ophalen was wat er over bleef. Meer niet. Maar we gaan weer langzaam maar zeker die kant op. Wereldwijd komen christenen steeds meer in de verdrukking, geheel volgens de profetieën in de Bijbel. In het Midden-Oosten worden vervolgde protestanten bijgestaan door katholieken en andersom.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Dat zal zeker zo zijn. Hier leggen we er ook de nadruk op. Maar als we gezellig bij elkaar zouden zitten zou het veel minder op de spits worden gedreven. Dan komen Christelijke gedragingen veel meer naar voren en voor de meeste van ons zullen die niet zo veel verschillen. Dan komen andere eigenschappen naar voren.

Dus volgend jaar zomer een Credible BBQ? Bij de Oostvaardersplassen kunnen we alvast een lekker stukje vlees reserveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Willempie:

En als we samen bezig zijn met Jezus gehoorzamen, bijvoorbeeld in interkerkelijke zorg voor de armen, zieken, gehandicapten en gevangenen, spelen die verschillen al helemaal geen rol meer. Floris Bakels beschrijft in "Nacht und Nebel" hoe de verschillen tussen christenen in concentratiekampen ook volledig wegvielen. Die komen er dan helemaal niet meer op aan. Elkaar steunen en bemoedigen, samen bidden en Bijbelteksten uit het geheugen ophalen was wat er over bleef. Meer niet. Maar we gaan weer langzaam maar zeker die kant op. Wereldwijd komen christenen steeds meer in de verdrukking, geheel volgens de profetieën in de Bijbel. In het Midden-Oosten worden vervolgde protestanten bijgestaan door katholieken en andersom.

Nacht und Nebel, tja daar zeg je zo wat... Floris schrijft bijv ook over een atheïstische kamparts die zijn leven redde, en dat die tegen hem zei : 'nicht dein Gott rettet dich jetzt, sondern ich!' en Floris die dan opmerkt: 'natuurlijk gebruikte God hem om mijn leven te redden, maar die arts had dat niet in de gaten'.

Hoe betrekkelijk worden dingen als het er echt op aan komt...

15 minuten geleden zei Hermanos:

Dus volgend jaar zomer een Credible BBQ? Bij de Oostvaardersplassen kunnen we alvast een lekker stukje vlees reserveren.

Ja, Rudolf the dead-nosed reindeer, zeg maar...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid