Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

18 uur geleden zei Hermanos:

Ben ik het niet mee eens. Deze inboorlingen zijn wel te verontschuldigen omdat zij geen kennis hebben van de wetten van een land en ook geen inspraak hebben gehad in die wetten. Deze missionaris was een 27 jarige, dus volwassen man die een weloverwogen beslissing nam. Hij MOET zich gerealiseerd hebben dat hij zich bewust en vrijwillig in levensgevaar bracht. Zijn beslissing heeft zijn nabestaanden veel verdriet gebracht.

En wat als men 100 km verderop schipbreuk lijdt en ongewild aanspoelt op dat eiland? Wedden dat ze alsnog het haasje zijn? Dit gaat werkelijk waar nergens meer over en wat mij betreft gaat er napalm over dat hele eiland heen. Wat waarschijnlijk ook niet afdoende zal zijn, aangezien ze de tsunami ook op een of andere manier hebben weten te overleven.

modbreak Trajecto: Er wordt een waarschuwingspunt genoteerd. Het propageren van genocide op een (eiland)volk kan niet worden toegelaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 51
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

OP Sentinel hebben de bewoners een Amerikaanse missionaris verwelkomd met een regen van pijlen, hij is overleden. Elk contact met deze afgelegen stam is verboden, om besmetting van de stamleden met

Vind je het geen vreemde gedachte om een ander verantwoordelijk te houden voor het gegeven dat zij zich niet houden aan onze regels; regels die zij helemaal niet kennen ? Zij geven duidelijk aan gee

Ben ik het niet mee eens. Deze inboorlingen zijn wel te verontschuldigen omdat zij geen kennis hebben van de wetten van een land en ook geen inspraak hebben gehad in die wetten. Deze missionaris was e

9 uur geleden zei Mullog:

Lulkoek, het hele christendom is in basis op tribale wetten gebaseerd.

En waarom ik zo tegen je tekeer ben gegaan is omdat de hele christelijke wereld niks anders doet dan anderen buitensluiten, weg proberen te houden en vanuit zijn eigen gelijk intolerantie predikt en ik het de hypocrisie ten top vind als een kleine stam die zich nog ergens in het stenen tijdperk bevindt daarop afgerekend wordt. Van jou had ik daar meer begrip verwacht met net als de velen op dit forum blijk je niet in staat om enig inlevingsvermogen in een andere wereld te hebben en is het gewoon imperialistisch eigen missionaris eerst.

En de westerse cultuur is daar anders in? Moet je haar eens horen als een land bijvoorbeeld op democratische wijze tegen het homohuwelijk stemt. Of tegen abortus, of tegen euthanasie. Of zelfs als een Nederlandse provincie geen behoefte heeft om een regenboogvlag te hijsen. Dan is het huis ook te klein.
Het westen kan net zo opdringerig zijn en net zo overtuigt van haar eigen gelijk, terwijl er net zo goed veel smerigheid gebeurt binnen haar gelederen. En natuurlijk vindt zij haarzelf het meest verlicht, het meest inclusief, noem maar op, en zijn alle anderen fundamentalistisch, arrogant, noem maar op.
Behalve natuurlijk Afrika, want kritiek op haar uiten schijnt neokoloniaal zijn. Ook al zouden ze elkaar met kapmessen te lijf gaan of door corruptie hun landen naar de knoppen helpen, het schijnt op één of andere manier dan altijd ónze schuld te zijn.
Een beetje een kort-door-de-bocht verhaal? Klopt, er zijn veel meer nuances daarin aan te brengen. Net zoals in jouw verhaal over het christendom. En net zoals ik ook gewoon de nuances probeer te zoeken in deze casus. Laten we dergelijke propaganda daarom een beetje buiten proberen te houden.

Maar al zou je volledig gelijk hebben, dan nog is dat helemaal niet relevant. Het maakt de acties van deze stam niet minder goed of fout. Het maakt daarbij zelfs niet uit wie die man was. Jij vindt het blijkbaar belangrijk om te noemen dat hij een missionaris was (en volgens mij overigens niet van katholieke huize), terwijl dat volstrekt irrelevant is.
Er is door die stam een man vermoord, of gedood zo u wil. Een man die ongewapend was, de stam niet aanviel en dus geen gevaar voor haar vormde. Misschien bracht hij ziekten mee, maar daar wist die stam waarschijnlijk niets van. Dat kon voor haar dus geen reden zijn om hem te doden.
En we mogen er vervolgens volgens sommigen niets van vinden. We behoren het zo te laten en mogen vooral geen kritiek uiten daarop. Want dat zou imperialistisch of neokoloniaal zijn. Handige woorden om de mond te snoeren van critici en onszelf weer fijn schuldig te voelen. Terwijl wij nota bene zélf die stam beschermen.
De stam wordt zo beschouwd als een stel redeloze primaten, waarmee niet te praten valt en niet te onderhandelen, terwijl het verleden wel degelijk anders leert (niet élk contact tussen ons en stam was immers oorlogszuchtig van aard; er werd wel degelijk ook of aanvankelijk onderhandelt en gesproken met elkaar).
Terwijl we zelfs bij wilde dieren zelfverdediging gepast vinden als ze aanvallen en huishonden zelfs meteen worden afgemaakt als ze iemand verwonden.

We lijken hier te doen alsof het gewoon om een klein, vervelend incident gaat. Maar er is wel een man dood. Iemand met misschien wel een gezin, met vrienden, met familie. En dat alleen omdat hij zo ongelooflijk stom was deze stam te benaderen, vanuit de naar zijn idee beste bedoelingen.
Mijns inziens is dat een buitenproportionele straf. Gewond raken door een of een paar pijlen en een paar weekjes moeten nadenken hierover in een ziekenhuis, prima, maar de dood is niet iets om lichtvaardig over te doen.
En in plaats dat we op respectvolle, voorzichtige wijze proberen die stam te benaderen en afspraken met haar te maken over grondgebied en omgang met binnentreders, om verdere doden misschien te voorkomen, laten we het hierbij en wordt een dergelijk niet onredelijk voorstel afgedaan als neokolonialisme. Terwijl er dan dus bij lange na helemaal geen sprake is van overheersing of wat dan ook. Maar gewoon enkele simpele afspraken willen maken om dit soort incidenten te voorkomen en daarna die stam weer helemaal met rust laten.
Daar zet ik dus mijn vraagtekens bij. Niet uit superioriteitsgevoelens, niet uit minachting voor die stam (integendeel zelfs; ik weiger haar immers als redeloze primaten te zien), maar gewoon simpelweg uit zorg voor mogelijk meer doden.

20 uur geleden zei thom:

Op deze manier heeft de blanke de wereld onderworpen en nog steeds, met ´God´ in het vaandel. Walgelijk gedrag.

Ik herken hierin wel het gedrag van de Katholieke kerk door de eeuwen heen tav bv de Katharen; een passende maatregel van uitroeien dat volk.

Ik spreek alleen niet over onderwerping of zelfs uitroeiïng, maar over het maken van afspraken met betrekking tot binnendringers, opdat er niet méér doden hoeven te vallen. Gewoon op gelijkwaardig niveau, omdat wij immers ook niet hén zouden doden als zij bij ons zouden binnentreden. Daar is niets imperialistisch of neokolonialistisch aan en heeft al helemaal niets met de katholieke Kerk te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

We weten niet hoe deze stam denkt. 

Het ligt er toch dik boven op hoe men op dat eiland denkt over anderen... Dat strookt absoluut niet met mijn manier van denken over jezelf verdedigen en ze kunnen het rambam krijgen wat mij betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En wat als men 100 km verderop schipbreuk lijdt en ongewild aanspoelt op dat eiland? Wedden dat ze alsnog het haasje zijn? Dit gaat werkelijk waar nergens meer over en wat mij betreft gaat er napalm over dat hele eiland heen. Wat waarschijnlijk ook niet afdoende zal zijn, aangezien ze de tsunami ook op een of andere manier hebben weten te overleven.

Napalm nog wel!:( Ja, het is een lastige als je daar aan zult spoelen. Hoe ging dat toen er nog meer niet ontdekte stammen waren; koppensnellers, meerdere vrouwen, vrouwen meerdere mannen. Misschien zoals bij de indianen dat men wanneer men oud was en het einde voelde naderen men zich terugtrok.

Natuurlijk heeft dit volk ook een geweten; maar wie zegt dat het geweten zoals in onze beschaving het beste is. Met rust laten die mensen als ze dat willen.

Misschien denken ze wel; "daar komen allemaal witte duivels aan die ons naar de ondergang willen brengen". Gelijk hebben ze.

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het ligt er toch dik boven op hoe men op dat eiland denkt over anderen... Dat strookt absoluut niet met mijn manier van denken over jezelf verdedigen en ze kunnen het rambam krijgen wat mij betreft.

Precies het strookt niet met jouw manier van denken, dus..........

bewerkt door Lobke
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Lobke:

Napalm nog wel!

Dat is inderdaad wat ouderwets en tegenwoordig gebruikt men napalm B, nog beter!

6 minuten geleden zei Lobke:

Precies het strookt niet met jouw manier van denken, dus..........

Mag men zich terecht verdedigen en dat hebben ze geheel aan zichzelf te danken, stelletje arrogante ratten daar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Dat is inderdaad wat ouderwets en tegenwoordig gebruikt men napalm B, nog beter!

Mag men zich terecht verdedigen en dat hebben ze geheel aan zichzelf te danken, stelletje arrogante ratten daar.

De overheid heeft verboden naar dat eiland te gaan. En als je dat verbod negeert kun je pech hebben.:(

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Afgezien van de vraag of het verstandig is van die man om daar naar toe te gaan op een dergelijke ondoordachte wijze; er is een moord gepleegd. Deze mensen zijn door God geschapen en ook bij hen is het geweten aanwezig en zijn ze niet te verontschuldigen. Stel het was mijn broertje en men zou zulke nonchalante uitspraken doen over zijn dood, ik had er desnoods heen gesnorkeld en de zaak beslecht met mijn .308 Donder maar mooi een eind op met die xenofobe inteelt lijers. En dan vooral ff wachten tot ik een flinke griep te pakken heb.

 

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En wat als men 100 km verderop schipbreuk lijdt en ongewild aanspoelt op dat eiland? Wedden dat ze alsnog het haasje zijn? Dit gaat werkelijk waar nergens meer over en wat mij betreft gaat er napalm over dat hele eiland heen. Wat waarschijnlijk ook niet afdoende zal zijn, aangezien ze de tsunami ook op een of andere manier hebben weten te overleven.

Dergelijke gewelddadige teksten …. ik begrijp niet waar je ze vandaan haalt. Een vreemde invulling van 'ook uw andere wang toekeren'.
Napalm over het hele eiland heen omdat ze iemand die hun grondgebied ongevraagd betrad hebben gedood?

Deze teksten van jou zeggen veel over hoe jij in het leven staat. Helaas.

44 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het enige nadeel aan mijn manier van aanpakken is dat de goeien er ook onder lijden. En dat zit me dwars.

Gelukkig, toch nog een vorm van geweten onder het napalm bombardement.
Daar is een manier voor. En die is: eerst eens nadenken over wat je zegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dergelijke gewelddadige teksten …. ik begrijp niet waar je ze vandaan haalt. Een vreemde invulling van 'ook uw andere wang toekeren'.
Napalm over het hele eiland heen omdat ze iemand die hun grondgebied ongevraagd betrad hebben gedood?

Deze teksten van jou zeggen veel over hoe jij in het leven staat. Helaas.

Gelukkig, toch nog een vorm van geweten onder het napalm bombardement.
Daar is een manier voor. En die is: eerst eens nadenken over wat je zegt.

Een hele vreemde en verwrongen kijk op de andere wang toekeren is wat jij hebt. Succes met alles over je kant laten gaan. Ik doe daar niet aan mee en raad het ook niemand aan om jou vreemde manier van geweldloos in het leven staan na te bootsen. Rare hypocriete snuiter van een atheïst dat je er bent.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Een hele vreemde en verwrongen kijk op de andere wang toekeren is wat jij hebt. Succes met alles over je kant laten gaan. Ik doe daar niet aan mee en raad het ook niemand aan om jou vreemde manier van geweldloos in het leven staan na te bootsen. Rare hypocriete snuiter van een atheïst dat je er bent.

Ik haal gewoon een Bijbeltekst aan die gaat over gebruik van geweld.

1 minuut geleden zei thom:

Het is nu voor het laatst dat ik hier nog reageer op je. Wat een tirades.

Het gaat weer eens niet zo goed met hem denk ik, gisteren zou ik ook al met een hinkbalknuppel de tuin uit worden geslagen als ik bij hem kwam. Het lijkt er op dat hij zijn gewelddadigheid niet helemaal kwijt is, ook al zegt hij soms van wel.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei thom:

Een hinkbalknuppel lijkt mijn niet zo'n erg wapen .. :-) 

Nee, daar ga je alleen maar van hinken, dat is niet de bedoeling. Uitschakelen is mijn beoogde doel. Wanneer boosaardige mensen de onschuldigen pijn doen, moeten ze worden tegengehouden! Het is niet altijd gemakkelijk te bepalen wanneer en hoe dat dan zou moeten gebeuren, maar wat daar gebeurd kan niet en bij dat standpunt blijf ik. En dan kunnen we het best hebben over de juiste manier van afwenden van dit gevaar, maar ingrijpen behoort men daar te doen, daar ben ik van overtuigt.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Dat beloof ik:

 

Dergelijke gewelddadige teksten …. ik begrijp niet waar je ze vandaan haalt. Een vreemde invulling van 'ook uw andere wang toekeren'.

De bijbel predikt geen geweldloosheid. Iedereen heeft het recht om zich te verdedigen. 

Jezus verjoeg ook de handelaren uit de tempel. Moet een beer van een vent geweest zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos:

De bijbel predikt geen geweldloosheid. Iedereen heeft het recht om zich te verdedigen. 

Jezus verjoeg ook de handelaren uit de tempel. Moet een beer van een vent geweest zijn. 

Hij kwam in ieder geval als een beer uit de hoek. Maar dat kunnen gespierde spijkers ook prima.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Lobke:

@Kaasje,

Heb je vanmorgen teveel suikers gegeten?

Zoek het maar niet in die hoek, ik ben gewoon verbolgen en terecht vind ik. Of ik daarmee terecht iedereen de napalm toewens, daar kunnen we het over hebben.

Wellicht is het meer een kwestie van een stemmetje dat fluistert:

 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het ligt er toch dik boven op hoe men op dat eiland denkt over anderen... Dat strookt absoluut niet met mijn manier van denken over jezelf verdedigen en ze kunnen het rambam krijgen wat mij betreft.

In principe hadden ze het kunnen weten en dat geldt ook voor de calvinisten die in de gouden eeuw vele katholieken hebben gedood en de Spanjaarden die zelfs een genocide in Naarden op hun geweten hebben. Ik denk dat het geweten er wel is, maar dat de collectieve princiepe die er heerst het geweten onderdrukt. 

Daarom hebben ook zij Jezus nodig. Ook voor hen stierf Jezus aan het kruis, waarvan één van Zijn laatste woorden aan God de Vader was: "Vader vergeef het ze, want ze weten niet wat ze doen." 

1 uur geleden zei thom:

Een hinkbalknuppel lijkt mijn niet zo'n erg wapen .. :-) 

Als je hem hard op je hoofd krijgt, ben je wel dood.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

In principe hadden ze het kunnen weten en dat geldt ook voor de calvinisten die in de gouden eeuw vele katholieken hebben gedood en de Spanjaarden die zelfs een genocide in Naarden op hun geweten hebben. Ik denk dat het geweten er wel is, maar dat de collectieve princiepe die er heerst het geweten onderdrukt. 

Daarom hebben ook zij Jezus nodig. Ook voor hen stierf Jezus aan het kruis, waarvan één van Zijn laatste woorden aan God de Vader was: "Vader vergeef het ze, want ze weten niet wat ze doen."

Dus we kunnen gewoon doen wat ons goed lijkt, want we weten niet beter? Ben je nu niet zaken enorm uit de context aan het rukken? Ben ik hier Jezus aan het kruisigen? Die Sentinelezen zijn dat wel aan het doen volgens mij, maar moet er daarom bij voorbaat vergeving worden geschonken? Ik vind jullie tot nog toe makkelijke praatjes makers, resulterend in oppervlakkig gezwets al gooiend met Bijbelteksten de zaak proberen te bezweren.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dus we kunnen gewoon doen wat ons goed lijkt, want we weten niet beter? Ben je nu niet zaken enorm uit de context aan het rukken? Ben ik hier Jezus aan het kruisigen? Die Sentinelezen zijn dat wel aan het doen volgens mij, maar moet er daarom bij voorbaat vergeving worden geschonken? Ik vind jullie tot nog toe makkelijke praatjes makers, resulterend in oppervlakkig gezwets al gooiend met Bijbelteksten de zaak proberen te bezweren.

Het is een zonde, dat staat voorop. Oké? Ik zou me verder er ook niet te veel er druk om maken, want wat we ook vinden, de arme man komt er niet meer tot leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Gaitema:

Het is een zonde, dat staat voorop. Oké? Ik zou me verder er ook niet te veel er druk om maken, want wat we ook vinden, de arme man komt er niet meer tot leven.

Inderdaad, maar de moordenaars lopen nog vrij rond en worden slechts bevestigd in hun gedrag. En daar maak ik mij wel degelijk druk om.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Inderdaad, maar de moordenaars lopen nog vrij rond en worden slechts bevestigd in hun gedrag. En daar maak ik mij wel degelijk druk om.

Ik denk dat er nog een probleem speelt, namelijk dat je moet bewijzen wie de moord gepleegd heeft. Was het er één of waren het er meer? Wie zal het zeggen..

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Gaitema:

Ik denk dat er nog een probleem speelt, namelijk dat je moet bewijzen wie de moord gepleegd heeft. Was het er één of waren het er meer? Wie zal het zeggen..

Diegene die zijn bek houdt over deze zaak is net zo schuldig...

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Diegene die zijn bek houdt over deze zaak is net zo schuldig...

Deze mensen leven nog in het stenen tijdperk; ze kunnen ws geen vuur maken -wat men zag via helicopters-. Ik zou me meer druk maken om al die doden die hun leven verliezen in oorlogen of verhongering/overstromingen. 

Ze leven nog primitiever dan in het O-T en daar werd de vijand ook aangevallen.. Het is gewoon moeilijk om ons in die mensen te verplaatsen.
 

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Diegene die zijn bek houdt over deze zaak is net zo schuldig...

Is dat je spreektaal of ben je ons weer in het ooitje aan het nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid