Spring naar bijdragen

Wedergeboorte!


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Hermanos:

Ik maak het ook persoonlijk. Ik ben ook niet gedoopt door onderdompeling. Maar ik neem Jezus' oproep dermate serieus dat ik mij laat dopen door onderdompeling. De bijbel stelt het niet als een optie, zoals elektrische ramen op een auto. De doop zie ik in de bijbel als een verplichting. Zo stelt Jezus het onomwonden. 

Ik heb een ernstig gehandicapte zoon, met een zeer laag IQ. Hij kan niet geloven, geen berouw tonen, geen bijbel kennis opdoen. Toch geloof ik dat hij gered wordt, terwijl hij niet gedoopt is. In het koninkrijk worden zijn lichamelijke en verstandelijke vermogens hersteld en dan krijgt hij dezelfde kansen en keuzes die jij en ik hebben.

Wat jou betreft? Je bent zeer gelovig. Dus geef gehoor aan Jezus' oproep: Laat U dopen!

Als je de oproep van Jesjoea serieus neemt, zou het in je voordeel pleiten wanneer je kan aantonen waar hij zegt "laat je onderdompelen"... 

Wat me meer raakt is trouwens het feit dat jij religieus geen beslissing neemt voor je kind. Het lijkt me dat je in het alledaagse leven hem te eten en te drinken geeft, misschien zelfs tegen zijn zin in. Als hij ziek wordt ga je met hem naar de dokter, en beslis jij of er uiteindelijk een behandeling moet volgen - en welke. Dat doe je allemaal omdat hij zelf de verstandelijke vermogens niet heeft om die beslissingen zelf te nemen. Waarom neem je dan op geestelijk niveau niet diezelfde verantwoordelijkheid? Waarom laat je hem niet dopen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 174
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

We worden wedergeboren door water en Geest, ofwel door het doopsel en het ontvangen van de heilige Geest. Daarin sterven en verrijzen wij met Christus en worden we bevrijd van de erfzonde. Natuurlij

Het begrip wedergeboorte is denk ik het bekendst uit Joh. 3:3. "Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet z

De zonde wordt door een mens nooit definitief verslagen. Het is een constante strijd. Ook bij christenen die menen wedergeboren te zijn en daar status mee willen afdwingen.   Maak je geen il

3 uur geleden zei Hermanos:

 

Als ik mijzelf kon dopen, dan was het allang gebeurd. Maar de bijbel stelt: Laat U dopen! Dus je voelt 'm al aankomen. Ik ben afhankelijk van anderen, en die willen natuurlijk eerst een paar dingen weten...

Wat willen "ze" dan allemaal weten? En hoeveel tijd is ervoor nodig om 'die dingen' te weten te komen? In Handelingen lees ik dat op de eerste dag van het pinksterfeest ongeveer drieduizend mensen gehoor gaven aan de oproep van Petrus om zich te laten dopen. Stel je voor dat alleen de apostelen zich bezig hielden met dat dopen, dan is dat dus 3000 gedeeld door 12, 250 personen per apostel. Perus begint zijn toespraak omstreeks het derde uur na zonsopgang (dat is rond 09.00 uur) en joodse dagen eindigen vóór zonsondergang. Laten we zeggen dat ze in het beste geval 8 uur de tijd hadden. Dat is dan net een seconde meer dan een halve minuut per persoon, om te dopen én 'dingen te weten te komen'... 

Volgens mij is het duidelijk. Nergens geeft Jesjoea opdracht aan zijn volgelingen om mensen die zich willen laten dopen aan een kruisverhoor te onderwerpen. Hij geeft slechts de opdracht om de boodschap te verkondigen en de volken te dopen. Niets meer, niets minder. Als jij al bijbelvast, of tekstgetrouw wil zijn, of wil handelen naar 'de letter' van wat Jesjoea heeft gezegd, dan moet je jezelf dus bedenken waar Jesjoea zegt dat de voorwaarde voor de doop is dat je ondergedompeld wordt. 

Jesjoea zelf zei tenslotte iets als dat wanneer je voeten rein zijn, er verder niets meer hoeft te worden gewassen. 

10 uur geleden zei Robert Frans:

We worden wedergeboren door water en Geest, ofwel door het doopsel en het ontvangen van de heilige Geest. Daarin sterven en verrijzen wij met Christus en worden we bevrijd van de erfzonde.

... 

Misschien kun je een nieuw topic openen waarin je met citaten het bestaan van het on-bijbelse begrip 'erfzonde' aan kan tonen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gaitema:

... 

De 7de dag van de  schepping is de Sabbath. Dat verwijst naar de rust die we in God binnen gaan. Dat gebeurde ten eerste met pinksteren, waarin we Gods rust binnen gaan, maar dat gebeurd ook met de wederkomst van Jezus, wanneer we weer zijn rust binnen gaan, omdat dat pas werkelijk het Messiaanse rijk begint :)

... 

Kun je toelichten wat er dan gebeurde met pinksteren? 

Alle "scheppingsdagen"  beginnen en eindigen in de tekst. De shabbat, of zevende dag, begint wel, maar eindigt volgens de tekst niet... 

De achtste dag verwijst in het Jodendom naar de messiaanse tijd. Kun je uitleggen waarom voor jou de 7e dag daarnaar verwijst? 

7 uur geleden zei Robert Frans:

Waar lees je dat?

1 Johannes 3:9

Ieder die uit g'd geboren is, zondigt niet, want g'ds zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit g'd geboren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hermanos:

...

De doop door onderdompeling is een verzoek om een rein geweten. Na de doop ben je geen zondaar meer. Je bent schoongewassen (vergelijk reinigingsvoorschriften Leviticus). Je bent een onvolmaakt mens mens die nog steeds kan zondigen, maar deze zonden worden je niet meer aangerekend mits je OPRECHT berouw toont in gebed. 

.... 

Waar vind ik in de bijbel de passage dat de doop door onderdompeling een verzoek is tot een rein geweten? 

Waar staat dat zonden je niet meer aangerekend worden mits je OPRECHT berouw toont in gebed? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Levi:
11 uur geleden zei Hermanos:

...

De doop door onderdompeling is een verzoek om een rein geweten. Na de doop ben je geen zondaar meer. Je bent schoongewassen (vergelijk reinigingsvoorschriften Leviticus). Je bent een onvolmaakt mens mens die nog steeds kan zondigen, maar deze zonden worden je niet meer aangerekend mits je OPRECHT berouw toont in gebed. 

.... 

Waar vind ik in de bijbel de passage dat de doop door onderdompeling een verzoek is tot een rein geweten? 

Waar staat dat zonden je niet meer aangerekend worden mits je OPRECHT berouw toont in gebed? 

In 1 Petrus 3:21 staat dat de doop een verzoek is om een rein geweten. Daar staat ook bij dat het niet schoon wast. Dat maakt het, vin ik, een vreemde passage want een rein geweten, terwijl je niet bent schoongewassen van zonden, dat is onverenigbaar.

Dat van oprecht berouw en vergeving, ik zou het zo gauw niet weten hoor, het zou met niet verbazen als het er niet zo in staat. Maar het is vroeg en ik ben net wakker. Straks weer de schmink in, ik mag de bisschop weer assisteren bij zijn kinderfeestje. Daar ga ik de kinderen zeggen dat ik het wel oké vind als ze maar snappen dat ze stout zijn geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Levi:

Kun je toelichten wat er dan gebeurde met pinksteren? 

Alle "scheppingsdagen"  beginnen en eindigen in de tekst. De shabbat, of zevende dag, begint wel, maar eindigt volgens de tekst niet... 

De achtste dag verwijst in het Jodendom naar de messiaanse tijd. Kun je uitleggen waarom voor jou de 7e dag daarnaar verwijst? 

Ik weet zelf niks van een achtste dag. Ik weet dat de sabbatdag de heenverwijzing is naar de grote sabbath die we te gemoed gaan. In Hebreeën 4 lees ik over de Sabbath die we in ons hart binnen gaan, door Jezus te volgen in het hier en nu. Dat gebeurde met Pinksteren. Dat de Heilige Geest werd uitgestort op al het vlees. Echter als de Messiaanse rijk begint, dan krijgen we de grote Sabbath. Pinksteren en Gods Koninkrijk nu in ons is een voorproefje.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Levi:

Jesjoea zelf zei tenslotte iets als dat wanneer je voeten rein zijn, er verder niets meer hoeft te worden gewassen. 

Misschien kun je een nieuw topic openen waarin je met citaten het bestaan van het on-bijbelse begrip 'erfzonde' aan kan tonen?

Daar zijn al topics over geopend. Maar los daarvan houd ik niet uitsluitend vast aan de Schrift, maar ook aan de (katholieke) Traditio. Beiden leren ons zo dat de mens van nature geneigd is tot het kwaad en door wedergeboorte de relatie met God moet herstellen.

7 uur geleden zei Levi:

1 Johannes 3:9

Ieder die uit g'd geboren is, zondigt niet, want g'ds zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit g'd geboren. 

De hele perikoop zegt dit:

Wie zonde doet bedrijft boosheid, want de zonde is de boosheid. En gij weet dat Christus verschenen is om de zonden weg te nemen, en er is in Hem geen zonde. Wie in Hem blijft zondigt niet; de zondaar heeft Hem niet gezien en kent Hem niet. Kinderen, laat u niet misleiden: wie het goede doet is heilig zoals Hij; wie zondigt is een kind van de duivel, want de duivel zondigt vanaf het begin, en de Zoon van God is juist gekomen om het werk van de duivel ongedaan te maken. Een kind van God zondigt niet, want de goddelijke levenskiem blijft werkzaam in hem; hij kan zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren. Hieraan kan men de kinderen van God en de kinderen van de duivel onderscheiden: wie het goede niet doet is Gods kind niet, allerminst hij die zijn broeder niet liefheeft.
-1 Johannes 3, 4-10

Johannes maakt hierin een scherp onderscheid tussen kinderen van God en kinderen van de duivel. Hij zegt dat kinderen van God inderdaad niet kunnen zondigen en dat is waar: wie zondigt, verliest de heiligmakende genade en moet zich weer met God verzoenen.
Zodoende kan een kind van God niet zondigen, omdat hij dan ophoudt een kind van God te zijn.
Daarbij is er een verschil tussen kunnen en kunnen. Men kan iets niet omdat men er niet toe in staat is, of men kan iets niet omdat het niet toegestaan is. Als Johannes aangeeft dat een kind van God niet kan zondigen, dan kan dat dus ook om de tweede betekenis van kunnen gaan.

Het is wel zo dat de zeer vroege Kerk geloofde dat een gedoopt iemand zodanig niet meer kon zondigen, dat als hij dan toch een zonde pleegde, het hem dan niet meer vergeven kon worden. Vandaar de doopsels op late leeftijd.
Daarop is men echter uiteindelijk teruggekomen; ook gedoopten mogen altijd hopen op Gods oneindige barmhartigheid, mochten ze de fout in zijn gegaan.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

In 1 Petrus 3:21 staat dat de doop een verzoek is om een rein geweten. Daar staat ook bij dat het niet schoon wast. Dat maakt het, vin ik, een vreemde passage want een rein geweten, terwijl je niet bent schoongewassen van zonden, dat is onverenigbaar.

... 

Ja, die tekst gaat over de vraag om een rein geweten, maar @Hermanos stelde dat "de doop door onderdompeling het verzoek is tot een rein geweten". En ik wil graag weten waar dát staat.

In deze tekst zegt Petrus, zoals ik het lees, dat de doop niet hetzelfde materiële doel dient zoals douchen of een bad nemen, maar dat de doop een geestelijk doel dient. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Robert Frans:

Daar zijn al topics over geopend. Maar los daarvan houd ik niet uitsluitend vast aan de Schrift, maar ook aan de (katholieke) Traditio. Beiden leren ons zo dat de mens van nature geneigd is tot het kwaad en door wedergeboorte de relatie met God moet herstellen.

In dat topic heb ik ook nog nooit een bijbels onderbouwd antwoord gekregen. Wel een hoop theorieën, maar vrijwel geen enkele bijbeltekst waarin staat dat kinderen de zonden van hun ouders erven. 

En alhoewel ik de traditio niet zomaar af wil doen, lijkt het mij dat ze wel in overeenstemming moet zijn met de bijbel. 

5 uur geleden zei Robert Frans:

De hele perikoop zegt dit:

Wie zonde doet bedrijft boosheid, want de zonde is de boosheid. En gij weet dat Christus verschenen is om de zonden weg te nemen, en er is in Hem geen zonde. Wie in Hem blijft zondigt niet; de zondaar heeft Hem niet gezien en kent Hem niet. Kinderen, laat u niet misleiden: wie het goede doet is heilig zoals Hij; wie zondigt is een kind van de duivel, want de duivel zondigt vanaf het begin, en de Zoon van God is juist gekomen om het werk van de duivel ongedaan te maken. Een kind van God zondigt niet, want de goddelijke levenskiem blijft werkzaam in hem; hij kan zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren. Hieraan kan men de kinderen van God en de kinderen van de duivel onderscheiden: wie het goede niet doet is Gods kind niet, allerminst hij die zijn broeder niet liefheeft.
-1 Johannes 3, 4-10

Johannes maakt hierin een scherp onderscheid tussen kinderen van God en kinderen van de duivel. Hij zegt dat kinderen van God inderdaad niet kunnen zondigen en dat is waar: wie zondigt, verliest de heiligmakende genade en moet zich weer met God verzoenen.
Zodoende kan een kind van God niet zondigen, omdat hij dan ophoudt een kind van God te zijn.
Daarbij is er een verschil tussen kunnen en kunnen. Men kan iets niet omdat men er niet toe in staat is, of men kan iets niet omdat het niet toegestaan is. Als Johannes aangeeft dat een kind van God niet kan zondigen, dan kan dat dus ook om de tweede betekenis van kunnen gaan.

Het is wel zo dat de zeer vroege Kerk geloofde dat een gedoopt iemand zodanig niet meer kon zondigen, dat als hij dan toch een zonde pleegde, het hem dan niet meer vergeven kon worden. Vandaar de doopsels op late leeftijd.
Daarop is men echter uiteindelijk teruggekomen; ook gedoopten mogen altijd hopen op Gods oneindige barmhartigheid, mochten ze de fout in zijn gegaan.

Er werd gevraagd waar dat in de bijbel te vinden was. Daar heb ik antwoord op gegeven. 

Dat jij en ik een andere visie hebben op deze teksten is wel duidelijk. En zoals jij mij verwees naar een ander topic, doe ik dat bij deze bij jou. ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Levi:

In dat topic heb ik ook nog nooit een bijbels onderbouwd antwoord gekregen. Wel een hoop theorieën, maar vrijwel geen enkele bijbeltekst waarin staat dat kinderen de zonden van hun ouders erven. 

En alhoewel ik de traditio niet zomaar af wil doen, lijkt het mij dat ze wel in overeenstemming moet zijn met de bijbel. 

Bijbelisme is geen item in een groot deel van het christendom. Ook de bijbel is een brok traditie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Levi:

Wel een hoop theorieën, maar vrijwel geen enkele bijbeltekst waarin staat dat kinderen de zonden van hun ouders erven. 

Niet de persoonlijke zonden van de ouders, maar wel de natuurlijk staat van de mens bij geboorte. Namelijk dat deze naar God verlangt (het ingeschapen Godsverlangen) en goed geschapen is, maar dat hij ook geneigd is tot het kwaad en daarom de heiligmakende genade door het doopsel dient te ontvangen, door het sterven en verrijzen met Christus in het bad der wedergeboorte.
Alleen dan kan hij tot God naderen, omdat hij dan deel heeft aan het bovennatuurlijk leven en de neiging tot het kwaad kan beteugelen door bekering, onthechting en gehoozaamheid aan Christus, door steeds meer aan de oude, zondige natuur te sterven.

Door hetgeen wij de zondeval noemen, verloor de mens haar onschuld, haar onbevangen, vrije en vanzelfsprekende omgang met God. De een zegt dat het noodzakelijk was voor haar ontwikkeling tot het volle mensdom en altijd al in Gods plan besloten lag, de ander zegt dat het haar ontwikkeling juist belemmerde en dat zij door de zonde enkel God tegenhoudt om haar ten volle te scheppen tot wie en wat zij werkelijk is.
Maar in beide gevallen moet de mens zich weer naar God neigen, in zijn allesdoordringend Licht durven treden en alles van zich afwerpen wat tussen hem en Gods onbelemmerde liefde staat.
Het eerste wat afgeworpen moet worden, is die natuurlijke staat van afstand tussen God en mens. Daarna natuurlijk de hoogmoed, de hebzucht, het egocentrisme, de liefdeloosheid, etc., maar alles op zijn tijd. Het begint met het sterven en verrijzen in Christus, in alle opzichten.
Dat begrijpen is de sleutel tot het christendom, meer nog dan al die theologische fijnslijperij en dat politieke gekonkel eromheen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Robert Frans:

Niet de persoonlijke zonden van de ouders, maar wel de natuurlijk staat van de mens bij geboorte. Namelijk dat deze naar God verlangt (het ingeschapen Godsverlangen) en goed geschapen is, maar dat hij ook geneigd is tot het kwaad en daarom de heiligmakende genade door het doopsel dient te ontvangen, door het sterven en verrijzen met Christus in het bad der wedergeboorte.
Alleen dan kan hij tot God naderen, omdat hij dan deel heeft aan het bovennatuurlijk leven en de neiging tot het kwaad kan beteugelen door bekering, onthechting en gehoozaamheid aan Christus, door steeds meer aan de oude, zondige natuur te sterven.

Door hetgeen wij de zondeval noemen, verloor de mens haar onschuld, haar onbevangen, vrije en vanzelfsprekende omgang met God. De een zegt dat het noodzakelijk was voor haar ontwikkeling tot het volle mensdom en altijd al in Gods plan besloten lag, de ander zegt dat het haar ontwikkeling juist belemmerde en dat zij door de zonde enkel God tegenhoudt om haar ten volle te scheppen tot wie en wat zij werkelijk is.
Maar in beide gevallen moet de mens zich weer naar God neigen, in zijn allesdoordringend Licht durven treden en alles van zich afwerpen wat tussen hem en Gods onbelemmerde liefde staat.
Het eerste wat afgeworpen moet worden, is die natuurlijke staat van afstand tussen God en mens. Daarna natuurlijk de hoogmoed, de hebzucht, het egocentrisme, de liefdeloosheid, etc., maar alles op zijn tijd. Het begint met het sterven en verrijzen in Christus, in alle opzichten.
Dat begrijpen is de sleutel tot het christendom, meer nog dan al die theologische fijnslijperij en dat politieke gekonkel eromheen.

Tja, mooie theorie. Maar geen enkele bijbeltekst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Levi:

Wat bedoel je daarmee te zeggen? 

Dat de katholieken en oosters orthodoxe kerken (+ Oriëntaals orthodoxe kerken) in de meerderheid zijn ?, maar daar wordt aan gewerkt. ?

Over de wereld bevolking:

Helft katholiek
Iets meer dan de helft van de aanhangers is katholiek. Verder is 37 procent protestants en 12 procent oosters-orthodox. Een op de honderd christenen behoort tot een kleine denominatie als het mormonisme of de Jehovah's Getuigen.

 

Bron: Trouw in 2011

Ik moet wel eerlijk wezen dat ik ook geloof dat niet alles in de bijbel staat, echter moet het geen dat niet in de bijbel staat de bijbel ook niet tegenspreken. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Hermanos:

Amen! 

Ik heb me ook eens proberen voor te stellen hoe het moet als je schipbreuk lijdt en in je eentje aanspoelt op een onbewoond eiland, met niets anders dan een bijbel. Dan kun je ook niet gedoopt worden. We vertrouwen op God. 

Ik vind christenen op dit punt doorgaans zo naïef. Alsof God blij is met de doop als ritueel. Ja besprenkelen is dan toch niet geldig en onderdompelen dus wel! Totaal voorbijgaand aan wat God door de doop ons wilde zeggen! ? En zo sprak ik eens een christen aan de lijn die honderd procent er van overtuigd was, dat als je toch niet helemaal kopje onder zou gaan, God de Heilige Geest niet zou schenken. Ik heb het eens een dominee van ons voorgelegd en hij reageerde direct met: "is God soms afhankelijk van een plens water?"

 

Nou ik zal nooit vergeten dat ik uitgenodigd werd om foto's te maken van een volwassendoop in de vol evangelische gemeente te Nijverdal. De dame in kwestie die zich liet dopen zat bij ons op de tienerclub van de YFC, waar ik leiding aan gaf. Als haar leider mocht ik die foto's maken. Zij had mij daarvoor uitgenodigd. Een paar jaar later kreeg ze een atheïstische vriendje, verliet de gemeente en ging samen wonen.  ? Nou, wat een uitwerking heeft zo'n doop gehad, net zo veel als het doen van geloofsbelijdenis van randkerkelijken in de Gereformeerde Kerk, waar ik zat. 

Haar vader stapte trouwens na de dood van haar moeder met de latere nieuwe vrouw over naar de PKN. Zij doet tot op heden er overigens niks meer aan. Alhoewel ze nog wel gelooft hoor, maar ze vind het allemaal zo saai. ?

 

13 uur geleden zei Levi:

 

1 Johannes 3:9

Ieder die uit g'd geboren is, zondigt niet, want g'ds zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit g'd geboren. 

 

6 uur geleden zei Robert Frans:

Daar zijn al topics over geopend. Maar los daarvan houd ik niet uitsluitend vast aan de Schrift, maar ook aan de (katholieke) Traditio. Beiden leren ons zo dat de mens van nature geneigd is tot het kwaad en door wedergeboorte de relatie met God moet herstellen.

De hele perikoop zegt dit:

Wie zonde doet bedrijft boosheid, want de zonde is de boosheid. En gij weet dat Christus verschenen is om de zonden weg te nemen, en er is in Hem geen zonde. Wie in Hem blijft zondigt niet; de zondaar heeft Hem niet gezien en kent Hem niet. Kinderen, laat u niet misleiden: wie het goede doet is heilig zoals Hij; wie zondigt is een kind van de duivel, want de duivel zondigt vanaf het begin, en de Zoon van God is juist gekomen om het werk van de duivel ongedaan te maken. Een kind van God zondigt niet, want de goddelijke levenskiem blijft werkzaam in hem; hij kan zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren. Hieraan kan men de kinderen van God en de kinderen van de duivel onderscheiden: wie het goede niet doet is Gods kind niet, allerminst hij die zijn broeder niet liefheeft.
-1 Johannes 3, 4-10

Johannes maakt hierin een scherp onderscheid tussen kinderen van God en kinderen van de duivel. Hij zegt dat kinderen van God inderdaad niet kunnen zondigen en dat is waar: wie zondigt, verliest de heiligmakende genade en moet zich weer met God verzoenen.
Zodoende kan een kind van God niet zondigen, omdat hij dan ophoudt een kind van God te zijn.
Daarbij is er een verschil tussen kunnen en kunnen. Men kan iets niet omdat men er niet toe in staat is, of men kan iets niet omdat het niet toegestaan is. Als Johannes aangeeft dat een kind van God niet kan zondigen, dan kan dat dus ook om de tweede betekenis van kunnen gaan.

Het is wel zo dat de zeer vroege Kerk geloofde dat een gedoopt iemand zodanig niet meer kon zondigen, dat als hij dan toch een zonde pleegde, het hem dan niet meer vergeven kon worden. Vandaar de doopsels op late leeftijd.
Daarop is men echter uiteindelijk teruggekomen; ook gedoopten mogen altijd hopen op Gods oneindige barmhartigheid, mochten ze de fout in zijn gegaan.

Dit gedeelte bedoel ik dus.

Ik had er vandaag met mijn vrouw over. Ze was het met me eens dat de wedergeboorte een proces is. Je wordt steeds meer een kind van God en steeds meer uit God geboren, totdat de angel van de dood en de zonde uit je helemaal verdwenen is. Dan pas ben je echt wedergeboren en een kind van God. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Gaitema:

Ik vind christenen op dit punt doorgaans zo naïef. Alsof God blij is met de doop als ritueel. Ja besprenkelen is dan toch niet geldig en onderdompelen dus wel! Totaal voorbijgaand aan wat God door de doop ons wilde zeggen! ? En zo sprak ik eens een christen aan de lijn die honderd procent er van overtuigd was, dat als je toch niet helemaal kopje onder zou gaan, God de Heilige Geest niet zou schenken. Ik heb het eens een dominee van ons voorgelegd en hij reageerde direct met: "is God soms afhankelijk van een plens water?"

Als dopen staat voor het begraven worden met Christus, zou men dan genoegen willen nemen met enkele druppels water? Ik heb mij opa begraven en samen met anderen eigenhandig dat graf dichtgespit en ben wel blij dat ik geen genoegen nam met enkele korrels zand op de kist. Geen half werk graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Gaitema:

... 

Dit gedeelte bedoel ik dus.

Ik had er vandaag met mijn vrouw over. Ze was het met me eens dat de wedergeboorte een proces is. Je wordt steeds meer een kind van God en steeds meer uit God geboren, totdat de angel van de dood en de zonde uit je helemaal verdwenen is. Dan pas ben je echt wedergeboren en een kind van God. 

Dus bij de doop is iemand maar 'een beetje' wedergeboren? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Levi:

Dus bij de doop is iemand maar 'een beetje' wedergeboren? 

Wat denk jij, als je het naast de tekst legt? Ik zie het als het begin van de wedergeboorte, maar niet door de doop. Maar door het geloof.

21 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Als dopen staat voor het begraven worden met Christus, zou men dan genoegen willen nemen met enkele druppels water? Ik heb mij opa begraven en samen met anderen eigenhandig dat graf dichtgespit en ben wel blij dat ik geen genoegen nam met enkele korrels zand op de kist. Geen half werk graag.

Zucht! Nou ik heb geen volwassendoop nodig. Blijf je gerust richten op uiterlijkheden, ik houd me bezig met de werkelijke doop dat geestelijk is. Echter iets laat het wel zien. Zoals met besprenkelen nemen velen genoegen met weinig leiding door de Heilige Geest. Daarom dragen de meesten weinig vruchten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Levi:

Dus bij de doop is iemand maar 'een beetje' wedergeboren? 

Zo lijkt het bij sommigen te werken inderdaad; ergens halverwege het geboortekanaal blijven steken. Zo net even met de bovenkant van het kopje zichtbaar, maar er niet uit willen. Tijd voor de tangverlossing of vacuümextractie. Komen ze met een eierenhoofd tevoorschijn en gaan klagen als calimero.

Uiteraard is wedergeboorte een complete geboorte en men komt als baby tevoorschijn. Dan begint het heiligingsproces dat in het begin bestaat uit het drinken van melk.

Want gij, daar gij leraars behoordet te zijn vanwege den tijd, hebt wederom van node, dat men u lere, welke de eerste beginselen zijn der woorden Gods; en gij zijt geworden, als die melk van node hebben, en niet vaste spijze. Want een iegelijk, die der melk deelachtig is, die is onervaren in het woord der gerechtigheid; want hij is een kind. Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads. (Heb.5:12-14)

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Gaitema:

Wat denk jij, als je het naast de tekst legt? Ik zie het als het begin van de wedergeboorte, maar niet door de doop. Maar door het geloof.

....

Petrus zegt op pinksteren, vol van de heilige geest: "Laat u dopen tot vergeving van de zonden". Hij zegt niet dat er maar een paar zonden vergeven worden, of dat het een begin van vergeving betreft, of wat dan ook. Hij is nogal stellig. Bij de doop zijn de zonden vergeven. Punt. 

Paulus legt uit dat je vervolgens niet meer slechts uit de oude mens bestaat, maar ook uit de nieuwe mens. 

Ik vind het altijd verwonderlijk dat christenen met het grootste gemak de drieeenheid begrijpen, maar moeite hebben met het idee dat sinds de doop een oude en een nieuwe mens in één persoon verenigd zijn. Die oude mens staat nog in dit natuurlijke leven en maakt fouten en blijft tot zijn lichamelijke dood doorworstelen, terwijl de nieuwe mens (zoals eerder aangehaald) niet kán zondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei Levi:

Petrus zegt op pinksteren, vol van de heilige geest: "Laat u dopen tot vergeving van de zonden". Hij zegt niet dat er maar een paar zonden vergeven worden, of dat het een begin van vergeving betreft, of wat dan ook. Hij is nogal stellig. Bij de doop zijn de zonden vergeven. Punt. 

Paulus legt uit dat je vervolgens niet meer slechts uit de oude mens bestaat, maar ook uit de nieuwe mens. 

Ik vind het altijd verwonderlijk dat christenen met het grootste gemak de drieeenheid begrijpen, maar moeite hebben met het idee dat sinds de doop een oude en een nieuwe mens in één persoon verenigd zijn. Die oude mens staat nog in dit natuurlijke leven en maakt fouten en blijft tot zijn lichamelijke dood doorworstelen, terwijl de nieuwe mens (zoals eerder aangehaald) niet kán zondigen.

Ik vind het verwonderlijk dat jij als jood deze materie begrijpt, althans met je verstand. Inderdaad zijn er vanaf de wedergeboorte twee naturen aanwezig in de mens waarvan er eentje zal moeten sterven en de ander eeuwig leven heeft. En dat geeft strijd. Deze strijd duurt een leven lang en voelt voor mij als twee honden die aan het vechten zijn: vlees tegen Geest. Er kan maar een hond winnen en dat is de hond tegen wie ik zeg: PAK EM!

En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet. Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet. (Gal.5:16-17)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Levi:

Ik vind het altijd verwonderlijk dat christenen met het grootste gemak de drieeenheid begrijpen

Begrijpen is te veel gezegd. Ik denk dat niemand ten volle deze Triniteit zal begrijpen, geloven daarentegen des te meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Begrijpen is te veel gezegd. Ik denk dat niemand ten volle deze Triniteit zal begrijpen, geloven daarentegen des te meer.

Spreek voor jezelf!

modbreak Trajecto: Kaasjeskruid zegt gewoon wat hij denkt -- geen probleem.

Als jij iets anders denkt of vindt mag je het vertellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Levi:

Petrus zegt op pinksteren, vol van de heilige geest: "Laat u dopen tot vergeving van de zonden". Hij zegt niet dat er maar een paar zonden vergeven worden, of dat het een begin van vergeving betreft, of wat dan ook. Hij is nogal stellig. Bij de doop zijn de zonden vergeven. Punt. 

Dat heb ik ook niet ontkent Levi. Ik heb het over hoe een zaadje door de jaren uit groeit tot een grote boom. Hoe groter de boom wordt, des te meer begint die op de boom des Levens te lijken.

Of als de Oceaan. Jezus is als de Oceaan. God woont ten volle in hem. Ik ben maar een beek. Mijn vrouw is een rivier. Echter hoe meer ik Gods Woord als regen tot me zal nemen, hoe voller de beek wordt. We kunnen zelfs volledig uit onze oevers treden. Misschien was Paulus al wel een zee. 

Dat wedergeboren worden zie ik als groei van Jezus in ons. Het verdringt als Licht steeds meer de duisternis. Ondertussen kijkt God alleen maar naar het Licht vanuit Zijn Barmhartigheid.

Zie Titus 3:4-6 en 1 Petrus 1:3 en 23.

Citaat

Paulus legt uit dat je vervolgens niet meer slechts uit de oude mens bestaat, maar ook uit de nieuwe mens. 

Dat klopt.

Citaat

Ik vind het altijd verwonderlijk dat christenen met het grootste gemak de drieeenheid begrijpen, maar moeite hebben met het idee dat sinds de doop een oude en een nieuwe mens in één persoon verenigd zijn. Die oude mens staat nog in dit natuurlijke leven en maakt fouten en blijft tot zijn lichamelijke dood doorworstelen, terwijl de nieuwe mens (zoals eerder aangehaald) niet kán zondigen.

Ik ken bomen waarvan er vele dode takken te zien zijn. Als God het flink laat stormen, breken die dode takken af. Zo wordt de boom vanzelf levendiger. Zo breekt God dwars door de stormen heen de oude mens in ons af en dat biedt ruimte voor Zijn Geest om in ons te werken. Niet Iemand anders dan Hijzelf werkt dan in ons. Waar Licht verschijnt, daar duisternis verdwijnt. Zou God Zichtzelf trouwens opdelen in drie stukken? Nee, Hij werkt met Zijn Geest door Jezus in ons. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid