Spring naar bijdragen

Wedergeboorte!


Aanbevolen berichten

Zojuist zei Hermanos:

In de eerste eeuw werden nieuwe gelovigen meteen gedoopt, vóór alles. Zie Paulus' doop. Het boek Handelingen beschrijft de doopsels.

Mattheüs 28:19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken,dezelve dopende in den Naam des Vaders, des Zoons en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Het is niet logisch als we beloven Jezus' wil te doen, en dan geen gehoor geven aan Zijn oproep ons te laten dopen. De doop markeert het startschot van ons christelijke leven, het is geen garantie voor redding.

En wat dan met de misdadiger aan het kruis naast Jezus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 174
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

We worden wedergeboren door water en Geest, ofwel door het doopsel en het ontvangen van de heilige Geest. Daarin sterven en verrijzen wij met Christus en worden we bevrijd van de erfzonde. Natuurlij

Het begrip wedergeboorte is denk ik het bekendst uit Joh. 3:3. "Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet z

De zonde wordt door een mens nooit definitief verslagen. Het is een constante strijd. Ook bij christenen die menen wedergeboren te zijn en daar status mee willen afdwingen.   Maak je geen il

2 minuten geleden zei Hermanos:

Jezus leefde nog, Zijn losprijs was nog niet volbracht. Dus een doop om hier "voordeel" van te hebben was niet eens mogelijk voor de misdadiger. Daarvoor moest Jezus eerst sterven. 

Oke, laat ik het dan persoonlijker maken: hoe moet dat dan met mij? Ik ben niet gedoopt door onderdompeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Oke, laat ik het dan persoonlijker maken: hoe moet dat dan met mij? Ik ben niet gedoopt door onderdompeling.

Ik maak het ook persoonlijk. Ik ben ook niet gedoopt door onderdompeling. Maar ik neem Jezus' oproep dermate serieus dat ik mij laat dopen door onderdompeling. De bijbel stelt het niet als een optie, zoals elektrische ramen op een auto. De doop zie ik in de bijbel als een verplichting. Zo stelt Jezus het onomwonden. 

Ik heb een ernstig gehandicapte zoon, met een zeer laag IQ. Hij kan niet geloven, geen berouw tonen, geen bijbel kennis opdoen. Toch geloof ik dat hij gered wordt, terwijl hij niet gedoopt is. In het koninkrijk worden zijn lichamelijke en verstandelijke vermogens hersteld en dan krijgt hij dezelfde kansen en keuzes die jij en ik hebben.

Wat jou betreft? Je bent zeer gelovig. Dus geef gehoor aan Jezus' oproep: Laat U dopen!

bewerkt door Hermanos
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos:

Ik maak het ook persoonlijk. Ik ben ook niet gedoopt door onderdompeling. Maar ik neem Jezus' oproep dermate serieus dat ik mij laat dopen door onderdompeling. De bijbel stelt het niet als een optie, zoals elektrische ramen op een auto. De doop zie ik in de bijbel als een verplichting. Zo stelt Jezus het onomwonden.

In principe is de doop een werk. Aangezien we niet door werken gered kunnen worden, heeft de doop geen reddende functie i.m.o. Wel een bevestigende.

3 minuten geleden zei Hermanos:

Ik heb een ernstig gehandicapte zoon, met een zeer laag IQ. Hij kan niet geloven, geen berouw tonen, geen Bijbelkennis opdoen. Toch geloof ik dat hij gered wordt.

Volgens mij wordt iedereen geboren in zonde en zijn ook dood in die zonde. Ook bij hen is de bedorven en door de zonde aangetaste natuur aanwezig. Aan de andere kant kan een kind of een verstandelijk gehandicapte (niet op elk niveau!) moedwillig Jezus afwijzen als Redder? Ik ben van mening dat dit niet het geval is. Daar is een bepaald mate van bewustzijn voor nodig en die mist simpelweg. De Bijbel laat zich over deze kwestie eigenlijk weinig uit en ik vertrouw erop dat God recht zal doen.

10 minuten geleden zei Hermanos:

Wat jou betreft? Je bent zeer gelovig. Dus geef gehoor aan Jezus' oproep: Laat U dopen!

Het zal er niet slechter op worden. Echter om terug te keren naar het onderwerp: zijn wij nu wedergeboren christenen of niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

In principe is de doop een werk. Aangezien we niet door werken gered kunnen worden, heeft de doop geen reddende functie i.m.o. Wel een bevestigende.

Het zal er niet slechter op worden. Echter om terug te keren naar het onderwerp: zijn wij nu wedergeboren christenen of niet?

Een christen heeft een heel proces doorlopen van geloof, zondebesef, bekering, opdragen aan Jezus, etc. De doop is inderdaad de bevestiging daarvan. Daarna zijn wij geestelijk wedergeboren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos:

Een christen heeft een heel proces doorlopen van geloof, zondebesef, bekering, opdragen aan Jezus, etc. De doop is inderdaad de bevestiging daarvan. Daarna zijn wij geestelijk wedergeboren.

Dat zou betekenen dat als wij vannacht komen te overlijden we wakker worden in de hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

In principe is de doop een werk. Aangezien we niet door werken gered kunnen worden, heeft de doop geen reddende functie i.m.o. Wel een bevestigende.

Het zal er niet slechter op worden. Echter om terug te keren naar het onderwerp: zijn wij nu wedergeboren christenen of niet?

Een christen heeft een heel proces doorlopen van geloof, zondebesef, bekering, opdragen aan Jezus, etc. De doop is inderdaad de bevestiging daarvan. Daarna zijn wij geestelijk wedergeboren.

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Dat zou betekenen dat als wij vannacht komen te overlijden we wakker worden in de hel.

Je begrijpt dat ik hier niet ga bepalen wie gered is en wie niet. Laat ik het zo stellen: Als ik vannacht kom te overlijden, dan zal Jezus mij vragen: Waarom heb je het hele bekeringsproces doorlopen en ben je op het laatst ongehoorzaam? Dan kan ik niet uitleggen, daarom wil ik mij laten dopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos:

Je begrijpt dat ik hier niet ga bepalen wie gered is en wie niet. Laat ik het zo stellen: Als ik vannacht kom te overlijden, dan zal Jezus mij vragen: Waarom heb je het hele bekeringsproces doorlopen en ben je op het laatst ongehoorzaam? Dan kan ik niet uitleggen, daarom wil ik mij laten dopen.

Dus je gaat vanavond nog de plomp in?

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

 

 

6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dus je gaat vanavond nog de plomp in?

Als ik mijzelf kon dopen, dan was het allang gebeurd. Maar de bijbel stelt: Laat U dopen! Dus je voelt 'm al aankomen. Ik ben afhankelijk van anderen, en die willen natuurlijk eerst een paar dingen weten...

bewerkt door Hermanos
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Hermanos:

Als ik mijzelf kon dopen, dan was het allang gebeurd. Maar de bijbel stelt: Laat U dopen! Dus je voelt 'm al aankomen. Ik ben afhankelijk van anderen, en die willen natuurlijk eerst een paar dingen weten...

Zou dit ook zo werken in de tijd van Jezus? Eerst een kruisverhoor en dan pas dopen? Volgens mij was het aandachtig luisteren en tot een besluit komen. Er is niemand die in jou of mijn hart kan kijken, behalve God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zou dit ook zo werken in de tijd van Jezus? Eerst een kruisverhoor en dan pas dopen? Volgens mij was het aandachtig luisteren en tot een besluit komen. Er is niemand die in jou of mijn hart kan kijken, behalve God.

Ik ben het volledig met je eens. Ik probeer dit ook te verklaren op grond van bijbelse beginselen. Misschien heeft dit zijn plek in het grote geheel van de christelijke gemeente? Laten zien dat je leiding accepteert van ouderen? Misschien hadden de gelovige eerste-eeuwse christenen ook het voordeel dat ze van kinds af aan met de Schrift waren opgevoed en die door en door kenden. Wat nu niet meer het geval is. 

Je stelt dat de doop een werk is? Volgens mij niet. Misschien is dat de reden dat we het moeten laten doen, en niet zelf mogen doen, want dan zou het inderdaad een werk zijn.

bewerkt door Hermanos
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Hermanos:

Ik ben het volledig met je eens. Ik probeer dit ook te verklaren op grond van bijbelse beginselen. Misschien heeft dit zijn plek in het grote geheel van de christelijke gemeente? Laten zien dat je leiding accepteert van ouderen? Misschien hadden de gelovige eerste-eeuwse christenen ook het voordeel dat ze van kinds af aan met de Schrift waren opgevoed en die door en door kenden. Wat nu niet meer het geval is.

Ik denk dat je zelf verantwoordelijk bent voor je geloof. Op basis van dat geloof laat je je dopen. Ik ben dan ook van mening dat men niemand mag weigeren, daar men dan deze verantwoording uit handen neemt.

15 minuten geleden zei Hermanos:

Je stelt dat de doop een werk is? Volgens mij niet. Misschien is dat de reden dat we het moeten laten doen, en niet zelf mogen doen, want dan zou het inderdaad een werk zijn.

Jezus gaf ons de doop als ordonnantie. Het is iets wat wij doen en we zijn gered tot het doen van goede werken, dus in dat opzicht is er geen probleem met de doop als goed werk. Echter als men de doop tot een werk maakt om gered te worden, dan heb je een probleem... Want je ontkent het evangelie op die manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik denk dat je zelf verantwoordelijk bent voor je geloof. Op basis van dat geloof laat je je dopen. Ik ben dan ook van mening dat men niemand mag weigeren, daar men dan deze verantwoording uit handen neemt.

Jezus gaf ons de doop als ordonnantie. Het is iets wat wij doen en we zijn gered tot het doen van goede werken, dus in dat opzicht is er geen probleem met de doop als goed werk. Echter als men de doop tot een werk maakt om gered te worden, dan heb je een probleem... Want je ontkent het evangelie op die manier.

Wederom ben ik het volledig met je eens. Een oprecht christen zou, zelfs als hij wist dat hij niet gered wordt, nog altijd ervoor kiezen om Jezus in dit leven onvoorwaardelijk te volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Hermanos:

Een oprecht christen zou, zelfs als hij wist dat hij niet gered wordt, nog altijd ervoor kiezen om Jezus in dit leven onvoorwaardelijk te volgen.

Door oprecht Jezus te geloven ben je gered i.m.o. Alles wat daarna komt is dankbaarheid, zo ook het volgen van Jezus in alle goede werken die voor jou en mij zijn toebereid. De doop is daar eentje van.

Als spirituele transactie dat plaatsvind in mijn hart, kan de doop door onderdompeling in water als fysieke zaak nooit mij een kind van God maken. Net zo min als door een deur heen lopen dat kan. Vergeving van zonden is een zaak van rechtvaardigheid en niet van water. Rechtvaardigheid is een niet fysieke aangelegenheid, een concept en heeft als waarheid niets van doen met fysieke materie. De doop is een uiterlijke expressie van iets dat binnen in mij is gebeurd. 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Door oprecht Jezus te geloven ben je gered i.m.o. Alles wat daarna komt is dankbaarheid, zo ook het volgen van Jezus in alle goede werken die voor jou en mij zijn toebereid. De doop is daar eentje van.

Als spirituele transactie dat plaatsvind in mijn hart, kan de doop door onderdompeling in water als fysieke zaak nooit mij een kind van God maken. Net zo min als door een deur heen lopen dat kan. Vergeving van zonden is een zaak van rechtvaardigheid en niet van water. Rechtvaardigheid is een niet fysieke aangelegenheid, een concept en heeft als waarheid niets van doen met fysieke materie. De doop is een uiterlijke expressie van iets dat binnen in mij is gebeurd.

Ja, ik denk dat ik het weer met je eens ben. Doop als expressie van innerlijke gebeurtenis. Maar het blijft dat Jezus het in de bijbel gebiedt. Het wordt niet gepresenteerd als een optie. Wat moeten we dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Hermanos:

Ja, ik denk dat ik het weer met je eens ben. Doop als expressie van innerlijke gebeurtenis. Maar het blijft dat Jezus het in de bijbel gebiedt. Het wordt niet gepresenteerd als een optie. Wat moeten we dan?

Ik weet zeker als ik vannacht kom te overlijden dat ik in de hemel wakker wordt. Dat stemt mij dankbaar en geeft rust. Ik heb aan God voorgelegd mijn situatie en dat ik vertrouw op Hem dat Hij mij zal leiden naar die doop toe, want ik wil het heel graag. Hier kan het niet, want ze besprenkelen enkel en alleen hier. En mijn actieradius is beperkt, daar ik alles lopend doe en de bus op zondag niet rijd. Maar God weet dat ik het graag wil. Een kwestie van de juiste mensen ontmoeten en deze vertrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik weet zeker als ik vannacht kom te overlijden dat ik in de hemel wakker wordt. Dat stemt mij dankbaar en geeft rust. Ik heb aan God voorgelegd mijn situatie en dat ik vertrouw op Hem dat Hij mij zal leiden naar die doop toe, want ik wil het heel graag. Hier kan het niet, want ze besprenkelen enkel en alleen hier. En mijn actieradius is beperkt, daar ik alles lopend doe en de bus op zondag niet rijd. Maar God weet dat ik het graag wil. Een kwestie van de juiste mensen ontmoeten en deze vertrouwen.

Amen! 

Ik heb me ook eens proberen voor te stellen hoe het moet als je schipbreuk lijdt en in je eentje aanspoelt op een onbewoond eiland, met niets anders dan een bijbel. Dan kun je ook niet gedoopt worden. We vertrouwen op God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Hermanos:

Amen! 

Ik heb me ook eens proberen voor te stellen hoe het moet als je schipbreuk lijdt en in je eentje aanspoelt op een onbewoond eiland, met niets anders dan een bijbel. Dan kun je ook niet gedoopt worden. We vertrouwen op God. 

Dat is beter dan napalm inderdaad... Laten we hopen dat we aanspoelen op Sentinel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid