Spring naar bijdragen

Wedergeboorte!


Aanbevolen berichten

26 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik zal dat tere velletje van jou eens stevig onder handen nemen en er een olifantenhuid van maken. Volgens mij was de doop van Johannes de doper een doop die mensen ondergingen omdat ze schuld bekenden tegenover God. Een doop met als doel boetvaardigheid ipv definitieve verlossing die nog komen moest. Daarom liet Jezus Zich ook dopen bij Johannes: Hij vernederde Zich door gelijk te worden aan ons en de schuld die wij hebben tegenover God op Zich te nemen en boetvaardig te staan tegenover God. Terwijl Hij niets fout heeft gedaan! Deze boetvaardigheid moet gebeuren, want ze wordt geëist door God. Daarom de opmerking van Jezus, die dus eigenlijk de verklaring is;

Laat nu af; want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen.

Het is de gerechtigheid van God die deze boetvaardigheid eist. Niet alleen van Jezus, maar van ons allen.

 

Net een reactie getypt, valt ie gewoon weg. Kan ik weer opnieuw beginnen...

Doop van Johannes ben ik met je eens. Doop van Jezus en het opnemen van onze schuld vind ik wat moeilijker. Zijn wij schuldig aan onze neiging tot zonden? Of hebben we die overgeërfd van Adam en dienen we ons daar "slechts" van bewust te zijn? Dat we verlossing nodig hebben van onze zondige binnenkant, onze zondige natuur. Ik stel me soms voor dat Adam uit Eden wordt gezet en in een diepe kuil valt, waar hij niet uit kan klimmen. Daar worden ook alle nakomelingen geboren. Jezus is Degene die een ladder in de kuil steekt en ons uitnodigt eruit te klimmen. Maar niemand wordt gedwongen. Dus neemt Jezus onze zondige natuur weg en tevens de zonden die wij begaan hebben?

43 minuten geleden zei Gaitema:

Deze visie is voor mij weer nieuw. 

 

Ja, zo kijk ik er tegenaan. In het scheppingsverslag staat nergens dat God een hel schept. Ik kan niets beginnen met het idee van eeuwige pijniging. We zijn gemaakt uit stof en komen tot leven door Gods Geest. Die kan Hij wegnemen, waarna we weer tot stof terugkeren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 174
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

We worden wedergeboren door water en Geest, ofwel door het doopsel en het ontvangen van de heilige Geest. Daarin sterven en verrijzen wij met Christus en worden we bevrijd van de erfzonde. Natuurlij

Het begrip wedergeboorte is denk ik het bekendst uit Joh. 3:3. "Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet z

De zonde wordt door een mens nooit definitief verslagen. Het is een constante strijd. Ook bij christenen die menen wedergeboren te zijn en daar status mee willen afdwingen.   Maak je geen il

32 minuten geleden zei Hermanos:

Net een reactie getypt, valt ie gewoon weg. Kan ik weer opnieuw beginnen...

Heel goed, werkt allemaal mee aan het verkrijgen van de juiste dikte aan huid.

32 minuten geleden zei Hermanos:

Zijn wij schuldig aan onze neiging tot zonden? Of hebben we die overgeërfd van Adam en dienen we ons daar "slechts" van bewust te zijn?

De definitie van zonde is breder dan de meesten denken. Zonde betekent niet alleen dat we onvolmaakt zijn, ze houdt ook in dat we afgescheiden zijn van God. De bron is vervuild en dat heeft zijn weerslag tot aan het einde van de stroom (het zit ahw in ons bloed). Hoe zit dat bij jou? Wil jij wel anders maar kun je niet anders? Of wil je niet anders omdat je niet anders kunt?

52 minuten geleden zei Hermanos:

Jezus is Degene die een ladder in de kuil steekt en ons uitnodigt eruit te klimmen. Maar niemand wordt gedwongen. Dus neemt Jezus onze zondige natuur weg en tevens de zonden die wij begaan hebben?

Jezus is de ladder, alleen via Hem kunnen wij verlost worden.

56 minuten geleden zei Hermanos:

Ja, zo kijk ik er tegenaan. In het scheppingsverslag staat nergens dat God een hel schept.

Uiteraard niet, God zag dat alles goed was, dus waarom zou er een hel moeten zijn? Die hel bestaat nog niet en als deze wel bestaat is deze vooralsnog leeg.

58 minuten geleden zei Hermanos:

Ik kan niets beginnen met het idee van eeuwige pijniging. We zijn gemaakt uit stof en komen tot leven door Gods Geest. Die kan Hij wegnemen, waarna we weer tot stof terugkeren. 

Ons lichaam keert weer tot stof, maar onze ziel leeft voort voor eeuwig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Ik heb het niet over de dood van het lichaam, het overlijden, maar over de werkingen van het vlees zogezegd, oftewel de zoon der verderfenis waar Joh. 17 het over heeft, die verloren gaat.

Dat proces kan ik me wel in vinden. Zo werkt God in ons en sterven wij aan onszelf. 

 

Citaat

Ja, zo kijk ik er tegenaan. In het scheppingsverslag staat nergens dat God een hel schept. Ik kan niets beginnen met het idee van eeuwige pijniging. We zijn gemaakt uit stof en komen tot leven door Gods Geest. Die kan Hij wegnemen, waarna we weer tot stof terugkeren. 

De eeuwige pijniging lees ik wel over in de bijbel. De Gehenna en de brandende teerput. De zielen leven door, zoals Kaasjeskruid zegt. Bij het eindoordeel uit Matheus 25, vanaf vers 32 lezen we dat de zielen die niet bij Hem horen voor alle eeuwigheden in de brandende teerput zulle komen. Dat is beeldspraak. Het tot stof bestaan uit Genesis 6 slaat op het ontbindingsproces van de het lichaam, bij het sterven. 

Echter alle eeuwigheden komt van de brontekst Aeôn tôn Aeôn. Een Aeôn staat voor een eeuwse periode. Tôn betekend zo iets als "maal". Dan heb je eeuwse tijd maal eeuwse tijd. Volgens mij kan dat er op slaan dat er wel een eind aan komt, na verschrikkelijk lange tijden. Lijkt me wel bij God passen, dat Hij een uitweg biedt. Een nieuwe kans.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Heel goed, werkt allemaal mee aan het verkrijgen van de juiste dikte aan huid.

De definitie van zonde is breder dan de meesten denken. Zonde betekent niet alleen dat we onvolmaakt zijn, ze houdt ook in dat we afgescheiden zijn van God. De bron is vervuild en dat heeft zijn weerslag tot aan het einde van de stroom (het zit ahw in ons bloed). Hoe zit dat bij jou? Wil jij wel anders maar kun je niet anders? Of wil je niet anders omdat je niet anders kunt?

 

Ik ben gestopt met Oil of Olaz, krijg ik vanzelf dikker vel.

De bron is vervuild. Ja, klopt. Wel anders willen, maar toch steeds neigen naar zonde. Door geestelijke groei steeds minder zondigen, maar je slechter voelen als het toch gebeurt. 

3 uur geleden zei Gaitema:

Deze visie is voor mij weer nieuw. 

Na de dood geloof ik dat de gelovigen Jezus zullen ontmoeten en een geweldig leven hebben. :)

Ik heb wat moeite met deze visie. Als je meteen na je dood bij Jezus bent, waarom wachten we dan op Zijn wederkomst? Ik las in een eerdere post ergens dat christenen niet meer kunnen zondigen. (Robert Frans?) Dan kunnen we toch beter zelfmoord plegen? Het is geen zonde en we zijn meteen op de plek waar we wezen willen.

23 minuten geleden zei Gaitema:

 

Echter alle eeuwigheden komt van de brontekst Aeôn tôn Aeôn. Een Aeôn staat voor een eeuwse periode. Tôn betekend zo iets als "maal". Dan heb je eeuwse tijd maal eeuwse tijd. Volgens mij kan dat er op slaan dat er wel een eind aan komt, na verschrikkelijk lange tijden. Lijkt me wel bij God passen, dat Hij een uitweg biedt. Een nieuwe kans.

De weergave van tijden en getallen in de bijbel moet inderdaad altijd zorgvuldig geïnterpreteerd worden. Zo zijn de scheppingsdagen geen dagen van 24 uur. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Hermanos:

De bron is vervuild. Ja, klopt. Wel anders willen, maar toch steeds neigen naar zonde. Door geestelijke groei steeds minder zondigen, maar je slechter voelen als het toch gebeurt.

Ik denk dat een onbekeerde mens niet anders wil en niet anders kan. Een bekeerd mens zal echter wel anders willen en kunnen! Een Christen staat niet meer uit het lood. Dat wil niet zeggen dat deze niet meer zondigen kan. Het verschil tussen een onbekeerde mens en een Christen, is dat de onbekeerde mens zijn zonde zal proberen te ontkennen en verbergen, terwijl een Christen ze belijdt aan God de Vader en beterschap beloofd.

24 minuten geleden zei Hermanos:

Ik las in een eerdere post ergens dat christenen niet meer kunnen zondigen. (Robert Frans?) Dan kunnen we toch beter zelfmoord plegen? Het is geen zonde en we zijn meteen op de plek waar we wezen willen.

Heel pragmatische gedachtegang. Maar of deze waarheid ook werkt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Ik denk dat een onbekeerde mens niet anders wil en niet anders kan. Een bekeerd mens zal echter wel anders willen en kunnen! Een Christen staat niet meer uit het lood. Dat wil niet zeggen dat deze niet meer zondigen kan. Het verschil tussen een onbekeerde mens en een Christen, is dat de onbekeerde mens zijn zonde zal proberen te ontkennen en verbergen, terwijl een Christen ze belijdt aan God de Vader en beterschap beloofd.

Heel pragmatische gedachtegang. Maar of deze waarheid ook werkt?

Ik hoop dat suïcidale mensen begrijpen dat dit voorbeeld geen navolging behoeft.

Maar je stelt dat bekeerde mensen anders willen en kunnen? Poeh, dat is nogal wat. Dus als ik toch zondig, en dat doe ik, dan ligt het geheel aan mezelf? Ik kan de erfzonde hier niet als gedeeltelijk excuus aanvoeren? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Hermanos:

Ik kan de erfzonde hier niet als gedeeltelijk excuus aanvoeren? 

De erfzonde zal nooit als excuus aangevoerd kunnen worden om onder Gods oordeel uit te komen.

7 minuten geleden zei Hermanos:

Maar je stelt dat bekeerde mensen anders willen en kunnen? Poeh, dat is nogal wat. Dus als ik toch zondig, en dat doe ik, dan ligt het geheel aan mezelf?

Dat ligt altijd aan jezelf, jij staat immers toe dat je zondigt en moedigt wat mij betreft op dat moment de verkeerde hond aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Citaat

Ik heb wat moeite met deze visie. Als je meteen na je dood bij Jezus bent, waarom wachten we dan op Zijn wederkomst?

Dat heeft met deze aarde te maken. Een andere vraag zou ik willen stellen: waarom zou God ons niet in Zijn hemel met de engelen willen hebben?

Citaat

Ik las in een eerdere post ergens dat christenen niet meer kunnen zondigen. (Robert Frans?)

Ja, dat klopt. Levi benadrukte dat we twee mensen in ons zelf hebben, als reactie erop. De oude mens en de wedergeboren mens. De wedergeboren mens kan niet zondigen. De oude mens wel. Mijn reactie erop is dat de oude mens moet sterven. Geleidelijk aan naar de toekomst toe zal dat beetje bij beetje gebeuren, tot de dood overwonnen is.

Citaat

Dan kunnen we toch beter zelfmoord plegen? Het is geen zonde en we zijn meteen op de plek waar we wezen willen.

God wil dat we hier zijn. Het hoofddoel is om Jezus te eren, maar het is hier ook een leerschool om te leren steeds meer op Jezus te gaan lijken in de graad van de liefde, daarmee eer je Hem ook . Als je nu zelfmoord pleegt, dan kom je geestelijk armer in de hemel aan. Daar krijg je daar spijt van.

Citaat

De weergave van tijden en getallen in de bijbel moet inderdaad altijd zorgvuldig geïnterpreteerd worden. Zo zijn de scheppingsdagen geen dagen van 24 uur. 

Mee eens.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Hermanos:

Ja, zo kijk ik er tegenaan. In het scheppingsverslag staat nergens dat God een hel schept. Ik kan niets beginnen met het idee van eeuwige pijniging. We zijn gemaakt uit stof en komen tot leven door Gods Geest. Die kan Hij wegnemen, waarna we weer tot stof terugkeren. 

Helemaal met je eens en wat de Bijbel ook leert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Pijniging is ook een ander woord voor 'gevangen houden'. Je had vroeger een pijniger, wat een gevangenbewaarder was.

Hoe die pijniging zal zijn staat er niet bij. Het blijft beeldspraak. Ik zie het wel als een lauterend vuur.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos:

Ik heb wat moeite met deze visie. Als je meteen na je dood bij Jezus bent, waarom wachten we dan op Zijn wederkomst? Ik las in een eerdere post ergens dat christenen niet meer kunnen zondigen. (Robert Frans?) Dan kunnen we toch beter zelfmoord plegen? Het is geen zonde en we zijn meteen op de plek waar we wezen willen.

Ben ik het ook met je eens. De Bijbel leert duidelijk dat de doden een opstanding krijgen aan het eind van het tijdperk, oftewel bij Jezus wederkomst. De dood betaald de zonde. Zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen krijgen een opstanding. De rechtvaardigen tot eeuwig leven en de onrechtvaardigen tot een oordeel (niet zozeer een veroordeling!)

3 minuten geleden zei Gaitema:

Hoe die pijniging zal zijn staat er niet bij. Het blijft beeldspraak. Ik zie het wel als een lauterend vuur.

Openbaring is een moeilijk boek, maar wel te begrijpen na een heel grondige studie. Het heeft niks met letterlijk vuur te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

32 minuten geleden zei sjako:

Openbaring is een moeilijk boek, maar wel te begrijpen na een heel grondige studie. Het heeft niks met letterlijk vuur te maken.

Ik zie het ook niet als een letterlijk vuur. Het is meer als de uitspraak: "Ik heb wel vaker voor hetere vuren gestaan." In dit geval door het lauterend vuur gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

 

Dat heeft met deze aarde te maken. Een andere vraag zou ik willen stellen: waarom zou God ons niet in Zijn hemel met de engelen willen hebben?

 

Dag Gaitema, als ik naar het boek Genesis kijk, naar de schepping, dan vraag ik me af: Als God ons voorbestemd heeft voor eeuwig leven in de hemel, waarom dan de schepping van een tastbare aarde? Waarom dan niet meteen beginnen in de hemel? Ik heb wat video's gezien en pdf's gelezen van N.T. Wright. Hij komt ook met het idee dat de mens voorbestemd is om eeuwig te leven op een gereinigde aarde. Ik kan me daar meer in vinden dan in hemels leven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Hermanos:

Dag Gaitema, als ik naar het boek Genesis kijk, naar de schepping, dan vraag ik me af: Als God ons voorbestemd heeft voor eeuwig leven in de hemel, waarom dan de schepping van een tastbare aarde? Waarom dan niet meteen beginnen in de hemel? Ik heb wat video's gezien en pdf's gelezen van N.T. Wright. Hij komt ook met het idee dat de mens voorbestemd is om eeuwig te leven op een gereinigde aarde. Ik kan me daar meer in vinden dan in hemels leven. 

Ik niet. Deze aarde is door de zondeval ontstaan. Niet de oorspronkelijke schepping. Dit hier is er om ons terug te brengen bij God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Hermanos:

Ik heb wat video's gezien en pdf's gelezen van N.T. Wright.

Emerging church ketterij, die stank is met geen liters parfum te verbloemen. Laat je maar niet verlokken door die multi culti moderne interessantdoenerij religie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Emerging church ketterij, die stank is met geen liters parfum te verbloemen. Laat je maar niet verlokken door die multi culti moderne interessantdoenerij religie.

Okee prima, accepteer ik. Maar de vraag blijft: Waarom begint het leven op aarde als lichamelijk schepsel, als we voorbestemd zijn voor de hemel als geestelijk schepsel? Waarom dan deze schepping. Gaitema noemt het een leerschool, maar dat trek ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hermanos:

Okee prima, accepteer ik. Maar de vraag blijft: Waarom begint het leven op aarde als lichamelijk schepsel, als we voorbestemd zijn voor de hemel als geestelijk schepsel? Waarom dan deze schepping. Gaitema noemt het een leerschool, maar dat trek ik niet.

Er komt een nieuwe hemel en aarde. Waarom zou er een nieuwe aarde worden geschapen om daar vervolgens niets mee te doen? Van een afstandje nostalgisch kijken vanuit de hemel ofzo? Zowel de hemel als de aarde zullen worden bevolkt i.m.o.

En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer. (Op.21:1, SV)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Er komt een nieuwe hemel en aarde. Waarom zou er een nieuwe aarde worden geschapen om daar vervolgens niets mee te doen? Van een afstandje nostalgisch kijken vanuit de hemel ofzo? Zowel de hemel als de aarde zullen worden bevolkt i.m.o.

En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer. (Op.21:1, SV)

Ja, precies! Mijn idee ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Hermanos:

Ja, precies! Mijn idee ook.

Want ziet, Ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vorige dingen zullen niet meer gedacht worden, en zullen in het hart niet opkomen. Maar weest gijlieden vrolijk, en verheugt u tot in der eeuwigheid in hetgeen Ik schep; want ziet, Ik schep Jeruzalem een verheuging, en haar volk een vrolijkheid. En Ik zal Mij verheugen over Jeruzalem, en vrolijk zijn over Mijn volk; en in haar zal niet meer gehoord worden de stem der wening, noch de stem des geschreeuws. Van daar zal niet meer wezen een zuigeling van weinig dagen, noch een oud man, die zijn dagen niet zal vervullen; want een jongeling zal sterven, honderd jaren oud zijnde, maar een zondaar, honderd jaren oud zijnde, zal vervloekt worden. En zij zullen huizen bouwen en bewonen, en zij zullen wijngaarden planten, en derzelver vrucht eten. Zij zullen niet bouwen, dat het een ander bewone; zij zullen niet planten, dat het een ander ete, want de dagen Mijns volks zullen zijn als de dagen eens booms, en Mijn uitverkorenen zullen het werk hunner handen verslijten. Zij zullen niet tevergeefs arbeiden, noch baren ter verstoring; want zij zijn het zaad der gezegenden des HEEREN, en hun nakomelingen met hen. En het zal geschieden, eer zij roepen, zo zal Ik antwoorden; terwijl zij nog spreken, zo zal Ik horen. De wolf en het lam zullen te zamen weiden, en de leeuw zal stro eten als een rund, en stof zal de spijze der slang zijn; zij zullen geen kwaad doen noch verderven op Mijn gansen heiligen berg, zegt de HEERE. (Jes.65:17-25, SV)

Zoals je kunt lezen activiteit zat daar op die nieuwe aarde. Overigens wordt er gesproken over nieuwe hemelen, meervoud dus. Zal me benieuwen allemaal!

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos:

Ik bedoel de oorspronkelijke schepping, de onvervuilde aarde, voor de zondeval. Dat zie ik als het plan van God. Daar moeten we weer naar terug.

Daar mag je aan vast houden. Ik geloof echter dat helemaal in het begin de hemel en de aarde gewoon één waren. 

Sterker nog, Genesis schetst in het begin een beeld van een duistere kolkende persee, waarover Gods Geest trekt. Er staat niet hoe dat ontstaan is en hoe het daarvoor was. Ik geloof dat deze duisternis al te maken heeft met de val van satan uit de hemel. Dat die val voor aan de schepping afging. Dat er daarom duisternis was. Die herschept moest worden.

De mensen zijn  satan achterna gegaan. Al in het hof van Eden zie je de duivel, die al lang geen engel meer is. Die zo de mensen in zijn vingers bindt. God plaats de mens op de aarde en de duivel verleidt heb. Waar de engelen wonen, is de volmaakte wereld. Het 1000 jarige vredesrijk is een tussenstap er weer naar toe. Een omschakelen naar steeds een volmaaktere wereld.

Mijn vrouw heeft wel eens een blik in de hemel gehad en wel meer hebben dat. Allemaal zagen ze er dingen die niet te omschrijven  is.. Daar wil je als mens zijn, in plaats van in dit tranendal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid