Spring naar bijdragen

Het Beest


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat een vreemd antwoord. Openbaring spreekt immers over 2 beesten. De vraag van de dominee aan jou zou moeten zijn welk beest je bedoelt.

Alle anderen hier begrijpen dat het hier gaat over het beest met het getal 666. Het is mij een raadsel waarom jij dat niet begrijpt. Iets met dwarse en onverzettelijke vooroordelen te maken misschien? Ik ga er in ieder geval niet van uit dat je verstandelijk beperkt bent, alhoewel je soms wel een beetje die indruk wekt.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 153
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Alle anderen hier begrijpen dat het hier gaat over het beest met het getal 666. Het is mij een raadsel waarom jij dat niet begrijpt. Iets met dwarse en onverzettelijke vooroordelen te maken misschien?

Als ik buiten om me heen kijk, dan vind ik de mobiele telefoon een plaag die bijbelse proporties aanneemt. Maak daar maar gerust het teken van het beest van. 

Natuurlijk niet. Al 2000 jaar zoeken Bijbellezers naar tekenen van het beest in hun eigen tijd. Vroeger was het de TV, daarvoor de Duitsers, daarvoor vakbonden, eerder nog Napoleon en in de 80-

7 uur geleden zei Willempie:
9 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat een vreemd antwoord. Openbaring spreekt immers over 2 beesten. De vraag van de dominee aan jou zou moeten zijn welk beest je bedoelt.

Alle anderen hier begrijpen dat het hier gaat over het beest met het getal 666. Het is mij een raadsel waarom jij dat niet begrijpt. Iets met dwarse en onverzettelijke vooroordelen te maken misschien? Ik ga er in ieder geval niet van uit dat je verstandelijk beperkt bent, alhoewel je soms wel een beetje die indruk wekt.

Ik begrijp (dat beloof ik) ook wel hoor want hij/zij heeft wel gelijk dat Openbaringen over twee beesten spreekt.

Die twee beesten zijn prima uit te leggen overigens, maar dat is weer iets anders 

De Bijbel spreekt trouwens niet over een beest met het getal 666 mocht dat wel zo zijn wijs mij dat vers eff aan als je wil ?

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

De Bijbel spreekt trouwens niet over een beest met het getal 666 mocht dat wel zo zijn wijs mij dat vers eff aan als je wil ?

Hier is de wijsheid: die het verstand heeft, rekene het getal van het beest; want het is een getal eens mensen, en zijn getal is zeshonderd zes en zestig. (Op.13:18)

En het beest werd gegrepen, en met hetzelve de valse profeet, die de tekenen in de tegenwoordigheid van hetzelve gedaan had, door welke hij verleid had, die het merkteken van het beest ontvangen hadden, en die deszelfs beeld aanbaden. Deze twee zijn levend geworpen in den poel des vuurs, die met sulfer brandt. (Op.19:20)

Het gaat om het eerste beest, deze is de antichrist. Het tweede beest is de woordvoerder van het eerste beest en wordt ook wel de valse profeet genaamd.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Thinkfree:

De Bijbel spreekt trouwens niet over een beest met het getal 666 mocht dat wel zo zijn wijs mij dat vers eff aan als je wil ?

Een bijzondere en onbegrijpelijke reactie weer. Nee, als je die tekst niet kent ga ik hem niet voor je aanwijzen. Je zoekt het zelf maar uit. Het spijt me voor je.

Ondertussen heeft Kaasjeskruid het al voor je gedaan, zie ik. Die heeft blijkbaar meer geduld met jou dan ik.                                                                             

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:
2 uur geleden zei Thinkfree:

De Bijbel spreekt trouwens niet over een beest met het getal 666 mocht dat wel zo zijn wijs mij dat vers eff aan als je wil ?

Hier is de wijsheid: die het verstand heeft, rekene het getal van het beest; want het is een getal eens mensen, en zijn getal is zeshonderd zes en zestig. (Op.13:18)

Kijk ? 

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En het beest werd gegrepen, en met hetzelve de valse profeet, die de tekenen in de tegenwoordigheid van hetzelve gedaan had, door welke hij verleid had, die het merkteken van het beest ontvangen hadden, en die deszelfs beeld aanbaden. Deze twee zijn levend geworpen in den poel des vuurs, die met sulfer brandt. (Op.19:20)

Ja 

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het gaat om het eerste beest, deze is de antichrist. Het tweede beest is de woordvoerder van het eerste beest en wordt ook wel de valse profeet genaamd.

Hier denk ik anders over zullen we hier verder over gaan ?

1 uur geleden zei Willempie:
2 uur geleden zei Thinkfree:

De Bijbel spreekt trouwens niet over een beest met het getal 666 mocht dat wel zo zijn wijs mij dat vers eff aan als je wil ?

Een bijzondere en onbegrijpelijke reactie weer. Nee, als je die tekst niet kent ga ik hem niet voor je aanwijzen. Je zoekt het zelf maar uit. Het spijt me voor je.

 geen probleem

1 uur geleden zei Willempie:

Ondertussen heeft Kaasjeskruid het al voor je gedaan, zie ik. Die heeft blijkbaar meer geduld met jou dan ik.             

Die ziet iets meer waarschijnlijk ? 

Waarvoor dank @Kaasjeskruid

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Hier denk ik anders over zullen we hier verder over gaan ?

Ik heb het stuk nog eens doorgelezen en kom tot de constatering dat er sprake is van drie beesten. Er wordt namelijk ook over een draak gesproken:

En ik zag uit de zee een beest opkomen, hebbende zeven hoofden en tien hoornen; en op zijn hoornen waren tien koninklijke hoeden, en op zijn hoofden was een naam van gods lastering. En het beest dat ik zag, was een pardel gelijk, en zijn voeten als eens beers voeten, en zijn mond als de mond eens leeuws; en de draak gaf hem zijn kracht, en zijn troon, en grote macht. En ik zag een van zijn hoofden als tot den dood gewond, en zijn dodelijke wonde werd genezen; en de gehele aarde verwonderde zich achter het beest. En zij aanbaden den draak, die het beest macht gegeven had; en zij aanbaden het beest, zeggende: Wie is dit beest gelijk? wie kan krijg voeren tegen hetzelve? (Op.13:1-4)

Dit verbaast mij niet en lijkt mij de ultieme poging om de Drie-eenheid na te bootsen. Zo zijn er dus de draak, het beest en de valse profeet. Discutabel is dan of het beeld van het beest als vierde beest gezien kan worden, deze zal immers door hetzelve levend (misschien is levend teveel gezegd, hij krijgt iig een geest en kan spreken) worden gemaakt. Van wie krijgt hetzelve de macht om dit te doen en wie is hetzelve?

En hetzelve werd macht gegeven om het beeld van het beest een geest te geven, opdat het beeld van het beest ook zou spreken, en maken, dat allen, die het beeld van het beest niet zouden aanbidden, gedood zouden worden. (Op.13:15)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Van wie krijgt hetzelve de macht om dit te doen en wie is hetzelve?

Als je niet in staat bent om Oud-Nederlands te begrijpen (om wat voor reden dan ook), doe je er misschien beter aan om het bij gewoon ABN te laten, hopende dat ook dit niet te hoog is gegrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Thinkfree:

geen probleem

Mijn reactie was wat onvriendelijk, waarvoor mijn excuses. Ik bedacht later dat er christenen zijn die Openbaring niet lezen, omdat ze er niets van begrijpen of er zelfs bang van worden. Ik ken zelfs een dominee (doctor maar liefst) die Openbaring nog nooit heeft gelezen. De rest van de Bijbel leest hij volgens mij trouwens ook nauwelijks of niet. Nu is Openbaring wel het enige Bijbelboek waarin staat dat er een bijzondere zegen verbonden is aan het lezen en voorlezen van het boek dus ik raad iedere christen aan het wel te gaan lezen en bestuderen, bij voorkeur in groepsverband. In Openbaring komt alles bij elkaar, als je me kunt volgen. De hele Bijbel komt er in voorbij. Vraag gerust meer als je wilt. Ik zal niet meer zo raar reageren. Maar dan alsjeblieft niet weer zo stellig zeggen dat de Bijbel ergens niet over spreekt terwijl je het in werkelijkheid niet weet. Goed?

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb het stuk nog eens doorgelezen en kom tot de constatering dat er sprake is van drie beesten. Er wordt namelijk ook over een draak gesproken:

De draak is satan zo klaar als wat.

 

15 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En ik zag uit de zee een beest opkomen, hebbende zeven hoofden en tien hoornen; en op zijn hoornen waren tien koninklijke hoeden, en op zijn hoofden was een naam van gods lastering. En het beest dat ik zag, was een pardel gelijk, en zijn voeten als eens beers voeten, en zijn mond als de mond eens leeuws; en de draak gaf hem zijn kracht, en zijn troon, en grote macht. En ik zag een van zijn hoofden als tot den dood gewond, en zijn dodelijke wonde werd genezen; en de gehele aarde verwonderde zich achter het beest. En zij aanbaden den draak, die het beest macht gegeven had; en zij aanbaden het beest, zeggende: Wie is dit beest gelijk? wie kan krijg voeren tegen hetzelve? (Op.13:1-4)

Je moet Openbaringen naast Daniel leggen voor een helder beeld zo ook dit vers.

Daniel 7

.Hoofd van goud – Leeuw – Babel
Armen en Borst van zilver – Beer – Medo-Perzie
Dijen van brons – Luipaard – Griekenland
Benen van ijzer – Vierde beest – Romeinen.
Tenen van ijzer en leem – Tien horens – Verdeeld Rome. (Deze tien rijken waren de Visigoten, De Franken, Sueven, De Allemannen, Anglo-Saksen, Lombarden, De Bourgondiers, de Herulen, Vandalen en de Ostrogoten.)

De kleine hoorn die uit de 10 hoornen komt

Deze horen zou zich uiteindelijk verheffen boven God. Er zullen drie horens uitgerukt worden. De geschiedenis verteld ons dat uit de tien rijken na het verdeelde Rome er drie zijn vernietigd. Dat waren de Herulen, Vandalen en de Ostrogoten. Deze kleine horen heeft veertien karakteristieken.

– Het komt voort uit het vierde beest. (Dan 7:8)
– Het komt op tussen de tien horens. Dan (7:8)
– Het komt op na de tien horens. (Dan 7:8)
– Er worden drie horens voor hem uitgerukt. (Dan 7:8)
– Hij heeft ogen als en mens en een mond vol grootspraak. (Dan 7:8)
– Hij wordt groter dan alle horens. (Dan 7:20)
– Hij voert oorlog tegen de heiligen. (Dan 7:21)
– Het zal heel de aarde verslinden (Dan 7:23)
– Hij zou anders zijn als de overige horens. (Dan 7:24)
– Woorden tegen God zal hij spreken (Dan 7:25)
– Hij wil tijden en wetten veranderen. (Dan 7:25)
– Hij heeft macht voor een tijd, tijden en een halve tijd (Dan 7:25)
– Hij zal gebroken worden zonder mensenhanden (Dan 7:25)
– Hij zal tot het eind der tijd blijven (Dan 7:26,27)

De kleine hoorn is de Rooms katholieke kerk de hoer die het beest berijd (hoer is de corrupte kerk religieuze kant, het beest de politieke kant) 

De gehele wereld drinkt uit haar beker door onder andere de zondag als rustdag te houden.

Ze is momenteel herstellende van haar dodelijke wond en word daarbij geholpen door een tweede beest


Rots- Mensenzoon – Oordeel.

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Willempie:

Nu is Openbaring wel het enige Bijbelboek waarin staat dat er een bijzondere zegen verbonden is aan het lezen en voorlezen van het boek

Waar staat dat? Laat maar, al gevonden:

Zalig is hij, die leest, en zijn zij, die horen de woorden dezer profetie, en die bewaren, hetgeen in dezelve geschreven is; want de tijd is nabij. (Op.1:3)

4 uur geleden zei Willempie:

dus ik raad iedere christen aan het wel te gaan lezen en bestuderen, bij voorkeur in groepsverband.

Waarom bij voorkeur in groepsverband?

57 minuten geleden zei Thinkfree:

De draak is satan zo klaar als wat.

Daar kan ik me wel in vinden. Zou het ook zo kunnen zijn dat deze drie beesten samenwerken als een satanische imitatie van Vader-Zoon-Heilige Geest en samen de antichrist vormen?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waar staat dat?

Ik denk dat Willem doelt op het opschrift in 1,3:

Zalig de voorlezer en zalig de hoorders van de woorden van deze profetie, als zij in acht nemen wat daarin geschreven staat; want de tijd is nabij.

Het lezen an sich van het boek lijkt niet per se tot zaligheid te leiden, maar het in acht nemen van haar inhoud.

56 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waarom bij voorkeur in groepsverband?

Hoewel dat niet enkel voor Openbaringen geldt maar natuurlijk voor de hele Schrift, is het wel zo dat de Schrift volop tot recht komt als zij voorgelezen en gebeden wordt in de geloofsgemeenschap. En waar velen studeren, doen velen meer inzichten op.
De boeken en brieven zijn immers merendeel aan gemeenschappen geschreven.
Dit staat natuurlijk beslist niet de eenzame, biddende bijbelstudie in de weg, zoals die al eeuwenlang door velen beoefend wordt; de verschillende vormen van Schriftlezing, gebed en studie vullen elkaar aan.

58 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Daar kan ik me wel in vinden. Zou het ook zo kunnen zijn dat deze drie beesten samenwerken als een satanische imitatie van Vader-Zoon-Heilige Geest en samen de antichrist vormen?

Deze theorie heb ik eerder gehoord en is mijns inziens beslist een mooi inzicht. Satan wil immers God in alles nadoen, maar dan op zijn eigen, geperverteerde wijze. De zonde is immers niet veel anders dan een pervertering van wat goed en mooi is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Waar staat dat?

Vrijwel direct nadat je begint te lezen. Vers drie van het eerste hoofdstuk.

 

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Waarom bij voorkeur in groepsverband?

Vanwege het voorlezen en het luisteren. Het is geen gemakkelijk boek en het verwijst voortdurend terug naar oudere Bijbelboeken. In een groep is nu eenmaal meer algemene Bijbelkennis aanwezig dan in een enkel individu en je kunt dan veel van elkaar leren. Het houdt je ook in balans omdat er meerdere visies en uitleggingen bestaan die elkaar kunnen aanvullen. Het heeft mij en een groepje interkerkelijken en zelfs buitenkerkelijken twee jaar gekost om ons er doorheen te worstelen, bij een wekelijkse gezamenlijke studie. We hebben daar allemaal veel zegen van ondervonden en ontzettend veel van geleerd. Om het boek goed te bestuderen ga je zo'n beetje door de hele Bijbel heen. Openbaring is een soort culminatie van de Bijbel en de geschiedenis. Volgens sommige Bijbeluitleggers wordt in de brieven aan de gemeenten zelfs de hele kerkgeschiedenis in chronologische volgorde verteld. We zouden dan nu leven in het tijdperk van Laodicea, hoewel de kerken van de eerdere brieven ook nog wel bestaan. Je merkt wel dat ik zeer enthousiast ben over het boek en om het een beetje kort te houden stop ik maar weer.

Ik zie dat mijn reactie die van Robert Frans heeft gekruist. Dank je Robert Frans.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Willempie:

Vrijwel direct nadat je begint te lezen. Vers drie van het eerste hoofdstuk.

Ik lees openbaring zeldzaam, vandaar de vraag. Ik heb het inmiddels gevonden, wel lijkt mij dat de woorden bewaard worden belangrijker dan het (voor)lezen alleen.

16 minuten geleden zei Robert Frans:

Deze theorie heb ik eerder gehoord en is mijns inziens beslist een mooi inzicht. Satan wil immers God in alles nadoen, maar dan op zijn eigen, geperverteerde wijze. De zonde is immers niet veel anders dan een pervertering van wat goed en mooi is.

Dan lijkt mij satan (de draak) de imitatie van de Heilige Geest, het eerste beest de imitatie van de Vader en het laatste beest de imitatie van Jezus.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Ik lees openbaring zeldzaam, vandaar de vraag. Ik heb het inmiddels gevonden, wel lijkt mij van belang dat de woorden bewaard worden belangrijker dan het (voor)lezen alleen.

Ik ben de studie met een groepje gestart vanwege een kerkelijk (Presbyteriaans) echtpaar dat aangaf het boek niet te lezen omdat ze het te eng vonden. Al snel kwamen er steeds meer mensen bij, ook van andere kerken en zelfs mensen die nooit naar de kerk gingen. We hebben er zo van genoten (ook van elkaar) dat ik er nog naar terug verlang. Met de meesten hebben mijn vrouw en ik nog steeds goed contact. Het was in het buitenland. Er bestaan natuurlijk ook goede, gedegen boeken en studies over het boek, zonder al te veel gespeculeer en, als je wilt, kan ik wel wat aanbevelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Mensen die niet naar de kerk gingen maar toch wel interesse in de Bijbel hadden. En waarschijnlijk ook wel in vriendschap.

Ik neem aan dat het wel om gelovige mensen ging die Jezus hebben aangenomen als Verlosser en Heiland? Zo niet, dan lijkt het mij een nutteloze bezigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei Thinkfree:

Yep 

Mooi, waarom een lange bocht nemen als ie ook kort kan. Hoewel er maar weinig topics zijn die de denominaties zo snel scheiden als "de eindtijd", lijkt het tot dusverre mee te vallen. Het lijkt mij dan ook onnodig om een bepaalde eschatologie te moeten aanhangen, hoewel er wel enkele hoofdzaken aanwezig moeten zijn met betrekking tot de eindtijd welke mensen die zich Christen noemen behoren te adopteren. Dit gaat m.i. op voor Pre-, Post- en A-Millennialisme:

  • Jezus kwam
  • Jezus komt weer terug
  • Jezus oordeelt over de levenden en de doden.

Mooi simpel en toch Orthodox. Dan kan ik er meer de hand schudden dan ik dacht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik neem aan dat het wel om gelovige mensen ging die Jezus hebben aangenomen als Verlosser en Heiland? Zo niet, dan lijkt het mij een nutteloze bezigheid.

Dag Kaasjeskruid. Als je Revelation timeline opzoekt bij Google afbeeldingen, dan krijg je veel tijdlijnen te zien. Werkt zeer verhelderend. Compleet met versnummers en uitleg. Ik heb er een paar uitgeprint die geen onzin theorieën bevatten. Leg ik er naast als ik het boek lees.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hermanos:

Dag Kaasjeskruid. Als je Revelation timeline opzoekt bij Google afbeeldingen, dan krijg je veel tijdlijnen te zien. Werkt zeer verhelderend. Compleet met versnummers en uitleg. Ik heb er een paar uitgeprint die geen onzin theorieën bevatten. Leg ik er naast als ik het boek lees.

Echter het lijkt mij stug dat men iets kan leren over de wil van God door mensen die God niet (willen) kennen. En mensen die God willen leren kennen kunnen m.i. beter met Johannes beginnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Echter het lijkt mij stug dat men iets kan leren over de wil van God door mensen die God niet (willen) kennen. En mensen die God willen leren kennen kunnen m.i. beter met Johannes beginnen.

Ik heb er zelf baat bij. Raak anders de draad kwijt. Zeker als een boek lang is, zoals Jeremia, Jesaja etc. Dan zijn samenvattingen en tijdlijnen voor mij bijna noodzaak. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid