Spring naar bijdragen

Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?


Aanbevolen berichten

16 minuten geleden zei Peter79:

Met Kerst gedenken veel christenen dat God in Jezus op aarde kwam. Immanuel, God met ons. Niet wij hoeven op te stijgen naar God, maar Hij komt bij ons wonen. De stap die God daar zet, is genade, is vergeving.

Jehovah's getuigen geloven niet dat God in het vlees is gekomen. Voor hun dus geen feest met Kerst. Dat veel christenen Jezus gelijk stellen met God, is voor hun waarschijnlijk afgoderij. Net als voor de Joden. Dus die gouden kalf-geschiedenis zal vanuit hun perspectief wel kloppen.

Trouw over ontstaan Kerst

Als ik deze link lees begrijp ik nog wel meer van de commotie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 621
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nou, om dan maar een voorbeeldje te geven kan ik even terug grijpen op wat ik hier schreef. Dit betreft de feestdag van Jom Kippoer, ofwel de grote verzoendag. Dit is een van de heilige dagen di

Een feest kun je zo druk en enerverend maken als je zelf wil. Kerst bestaat in principe uit niet méér dan een aantal missen, waarvan er door de gemiddelde parochie twee worden opgedragen: de nachtmis

moderatie: Het gaat in dit topic hier en daar te veel off-topic. Ik ga niet overal modbreaks plaatsen maar opletten: het topic is Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?  

36 minuten geleden zei ZENODotus:

En opnieuw geen bewijs... Leuk hé, veel roepen zonder eigenlijk iets te zeggen. Julianus Africanus heeft de redenen gegeven rond 220, zoek het op zou ik zeggen, maar eigenlijk had je dat al moeten doen. Het gaat trouwens niet om of Jezus op 25 december geboren zou zijn, je moet wel erg naïef ziijn te denken dat het hier om gaat... het gaat er om of de datum gekozen werd vanuit heidense overwegingen, dat is het niet (de redenen zijn legio), dat is vooral een Calvinistisch idee uit de 19de eeuw... Zo wat alle wetenschappelijke artikelen omtrent dit onderwerp geven mij gelijk. Maar ik ga er mee ophouden, houd je maar vast aan wat acht mannen uit Amerika je vertellen.

Ik haal het toch echt van een gerenommeerde site af www.Lucepedia.nl een theologische site van de Tilburgse Universiteit. Die zullen niet zomaar wat roeptoeteren denk ik? Jezus is beslist niet op 25 december geboren. Dus waar komt die datum dan wel vandaan? En 'toevallig' zijn er ik weet niet hoeveel gebruiken van kerst rechtstreeks overgenomen van de Saturnalia. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Julianus Africanus kwam voor het eerst met de datum van 25 december. Het voltallige kerk aan leiders viel over Hem heen vanwege het geboortefeest van de god Mitras, geboren uit een maagd, die mensen genas in zijn leven, twaalf volgelingen had met wie hij voor zijn hemelvaart een avondmaal hield.

Mijn vraag aan jullie is: hoe komen de Romeinen aan deze kennis?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Gaitema:

Trouw over ontstaan Kerst

Als ik deze link lees begrijp ik nog wel meer van de commotie. 

Er staat een hoop dingen in die ik al verteld heb. Verjaardagen werden door Christenen niet gevierd, ze hadden er zelfs een afkeer van. En dat is nu weer. Wie vieren geen verjaardagen om precies die reden. Dus dat Jezus verjaardag gevierd werd door de eerste Christenen lijkt me dus onmogelijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Er staat een hoop dingen in die ik al verteld heb. Verjaardagen werden door Christenen niet gevierd, ze hadden er zelfs een afkeer van. En dat is nu weer. Wie vieren geen verjaardagen om precies die reden. Dus dat Jezus verjaardag gevierd werd door de eerste Christenen lijkt me dus onmogelijk. 

Er staat dat er ook vele Romeinse bekeerlingen bij kwamen en zij hielden vaak wel de verjaardagen. Ook waren er op een gegeven moment christenen die in het voorjaar kerst vierden. In Constantinopel ging men in Januari kerst vieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Gaitema:

Trouw over ontstaan Kerst

Als ik deze link lees begrijp ik nog wel meer van de commotie. 

Ik kan de link niet lezen. Bij alle toeters en bellen gaat het om de manier waarop je in onze cultuur vorm geeft aan het feest. Mijn vrouw wil altijd heel graag een kerstboom. Mij zegt die boom niets, maar waarom zou ik die boom tegenhouden. Na het versieren zet ze een foto op de app en mijn zus reageert: boomfeest?! 

 

De kerstboom oogst dus zowel sympathie als antipathie. Net zoiets als het vlees dat aan de afgoden gewijd was. Bestaan afgoden? Nee, maar allerlei zaken kunnen wel afgoden worden. 

 

Als ik mij stellig uitspreek tegen de kerstboom in ons huis, dan maak ik er een issue van en dan komt die boom er niet, want ook voor mijn vrouw weegt het niet zo zwaar om er een issue van te maken. De vraag is alleen: wie maakt er nou een afgod van een boom met versiering?

 

Al lang geleden kwam ik tot de conclusie dat alle christelijke feesten steeds weer uitkomen op het reddend handelen van God in Jezus. De specifieke inkleuring van Kerst is de menselijkheid van God: Hij kwam in vrede, als een knecht, heel gewoon. De boodschap is voor mij dat ons mens-zijn voor God waardevol is, dat Hij zich er niet voor schaamt. Hij heeft ons als mensen bedoeld. Dat alleen al is genade, dat we niet beter hoeven te zijn dan we zijn. God heeft een welbehagen in de mensen, Hij houdt van ons. En niemand pakt ons dat nog af!

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei sjako:

Ik wel. We mogen geen niet op twee benen hinken. 1Kor 10:20-22 laat dat duidelijk zien

Wat wil ik daarmee zeggen? Dat wat aan een afgod is geofferd iets is? Of dat een afgod iets is? 20  Nee, maar ik zeg dat de heidenen hun slachtoffers aan demonen offeren en niet aan God. En ik wil niet dat jullie delen met de demonen. 21  Je kunt niet drinken uit de beker van Jehovah en uit de beker van de demonen. Je kunt niet eten aan ‘de tafel van Jehovah’ en aan de tafel van de demonen. 22  Of ‘zijn we Jehovah jaloers aan het maken’? Zijn we soms sterker dan hij?

Dus een feest dat was bedoeld voor de demonen (Saturnus, Thamus of wie dan ook) mogen wij niet tot een feest voor Jehovah of Jezus maken (kerst bijv.) Elk feest in het OT is door God zelf opgedragen. In het NT staat enkel de gedachtenisviering, dus het heilig avondmaal, als viering geboden. 

Er staat in dat hoofdstuk alleen maar dat offervlees niet gegeten mag worden.
Heb je het héle hoofstuk gelezen; dat het geen probleem is om als je door een ongelovige wordt uitgenodigd, daar te gaan eten?
Dat "alles is toegestaan, maar niet alles goed is, zeker alles is toegestaan maar niet alles is opbouwend?"

1 uur geleden zei Gaitema:

Julianus Africanus kwam voor het eerst met de datum van 25 december. Het voltallige kerk aan leiders viel over Hem heen vanwege het geboortefeest van de god Mitras, geboren uit een maagd, die mensen genas in zijn leven, twaalf volgelingen had met wie hij voor zijn hemelvaart een avondmaal hield.

Mijn vraag aan jullie is: hoe komen de Romeinen aan deze kennis?

De Romeinen vroegen zich dat wellicht van de Christenen ook af: Hoe komen ze daar nu bij: geboren uit een maagd, mensen genezen, 12 volgelingen, opvaren naar de hemel?

De clou is dat er verschillende mythologische figuren een aantal overeenkomsten blijken te hebben. Jezus was beslist niet de eerste en de enige. Het is bekend over de naam "Rank-Raglan mythotype".

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Citaat

De Romeinen vroegen zich dat wellicht van de Christenen ook af: Hoe komen ze daar nu bij: geboren uit een maagd, mensen genezen, 12 volgelingen, opvaren naar de hemel?

De clou is dat er verschillende mythologische figuren een aantal overeenkomsten blijken te hebben. Jezus was beslist niet de eerste en de enige. Het is bekend over de naam "Rank-Raglan mythotype".

 

Ik las het vaker ja. Ik vermoed zelf dat er profetische kennis voor handen was in  het verleden. Dat op basis daarvan dit de wereld in is geholpen.

4 uur geleden zei Peter79:

Ik kan de link niet lezen. Bij alle toeters en bellen gaat het om de manier waarop je in onze cultuur vorm geeft aan het feest. Mijn vrouw wil altijd heel graag een kerstboom. Mij zegt die boom niets, maar waarom zou ik die boom tegenhouden. Na het versieren zet ze een foto op de app en mijn zus reageert: boomfeest?! 

 

De kerstboom oogst dus zowel sympathie als antipathie. Net zoiets als het vlees dat aan de afgoden gewijd was. Bestaan afgoden? Nee, maar allerlei zaken kunnen wel afgoden worden. 

 

Als ik mij stellig uitspreek tegen de kerstboom in ons huis, dan maak ik er een issue van en dan komt die boom er niet, want ook voor mijn vrouw weegt het niet zo zwaar om er een issue van te maken. De vraag is alleen: wie maakt er nou een afgod van een boom met versiering?

 

Al lang geleden kwam ik tot de conclusie dat alle christelijke feesten steeds weer uitkomen op het reddend handelen van God in Jezus. De specifieke inkleuring van Kerst is de menselijkheid van God: Hij kwam in vrede, als een knecht, heel gewoon. De boodschap is voor mij dat ons mens-zijn voor God waardevol is, dat Hij zich er niet voor schaamt. Hij heeft ons als mensen bedoeld. Dat alleen al is genade, dat we niet beter hoeven te zijn dan we zijn. God heeft een welbehagen in de mensen, Hij houdt van ons. En niemand pakt ons dat nog af!

We hoeven misschien niet beter te zijn, maar Hij maakt ons wel beter ?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Gaitema:

Er staat dat er ook vele Romeinse bekeerlingen bij kwamen en zij hielden vaak wel de verjaardagen. Ook waren er op een gegeven moment christenen die in het voorjaar kerst vierden. In Constantinopel ging men in Januari kerst vieren.

Men vierde een soort geboorte van kerst, maar dat heette Epifanie. In feite de eerst bekende verhalen over een soort van geboorte, die verschenen einde 2e eeuw. Het werd gevierd op 6 januari. Clemens van Alexandrie vermeldt dat volgelingen van Basilides de doop / verschijning van de Zoon van god in vleesgeworden vorm vierden. Volgens mij geloofden die mensen dat de geest van Christus op dat moment in de mens Jezus kwam. Dat was op 6 januari.
Zo kende men in het christendom dus 2 vieringen: in het westen kerst, en in het oosten Epifaniefeest. 
Het verschijnen van een goddelijk kind werd in de eeuwen voor onze jaartelling op 6 januari overigens al gevierd in Egypte. 

In feite zie je dus in de loop van de tijd iets wat we altijd bij religies zien: mensen nemen gebruiken van anderen over en gieten dat in hun eigen vorm.
Zo heeft de RK-kerk 6 januari omgevormd tot driekoningen, ook wel Epifanie genoemd. In het Latijn: Solemnitas Epiphaniae Domini, daarin zie je rechtstreeks het verband met het oude, oostelijke verschijningsfeest.

14 uur geleden zei Gaitema:

Dus die gouden kalf-geschiedenis zal vanuit hun perspectief wel kloppen

Dat van die kadootjes en lekker eten met kerst is overigens geen uitvinding van de commercie. De 3 koningen zijn daar mee begonnen met hun kostbare geschenken in de vorm van goud (edelmetaal) wierook (lekkere luchtjes) en mirre (lekker eten). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Gaitema:

Er staat dat er ook vele Romeinse bekeerlingen bij kwamen en zij hielden vaak wel de verjaardagen. Ook waren er op een gegeven moment christenen die in het voorjaar kerst vierden. In Constantinopel ging men in Januari kerst vieren.

Precies, door heidense invloeden kwamen er zaken in de Gemeente die niet goed waren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei sjako:

Verjaardagen werden door Christenen niet gevierd, ze hadden er zelfs een afkeer van. En dat is nu weer. Wie vieren geen verjaardagen om precies die reden.

Dat klopt niet. "We" geldt niet voor alle christenen, maar slechts voor een zeer klein deel daarvan. De overgrote meerderheid van de Christenen viert wel verjaardagen.

Zie het door jou zelf eerder aangehaalde 1 Korinthe 10.
U zegt, alles is toegestaan. Jazeker, maar niet alles is goed. Alles is toegestaan, maar niet alles is opbouwend. Wees niet op jezelf gericht, maar op de ander. U mag eten wat er in e vleeshal wordt verkocht en je hoeft niet omwille van je geweten na te gaan waar het vandaan komt. Immers, van de Heer is de Aarde en de Rijkdom.

Er is dus niets mis met het vieren van verjaardagen, als je ook maar die van anderen mee viert en anderen uitnodigt op je eigen verjaardag. Laat dat nou precies zijn hoe we tegenwoordig verjaardagen vieren!

2 minuten geleden zei sjako:
14 uur geleden zei Gaitema:

Er staat dat er ook vele Romeinse bekeerlingen bij kwamen en zij hielden vaak wel de verjaardagen. Ook waren er op een gegeven moment christenen die in het voorjaar kerst vierden. In Constantinopel ging men in Januari kerst vieren.

Precies, door heidense invloeden kwamen er zaken in de Gemeente die niet goed waren. 

Daar was niets heidens aan, het was een richting in het christelijk geloof die dat zo vierde, zoal ik hier boven heb uitgelegd.
Het is niet zo dat alles waar jij het niet mee eens bent, per definitie heidens is. Het christendom is (veel) breder van de leer van de Jehova's.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Dat beloof ik:

Er staat in dat hoofdstuk alleen maar dat offervlees niet gegeten mag worden.
Heb je het héle hoofstuk gelezen; dat het geen probleem is om als je door een ongelovige wordt uitgenodigd, daar te gaan eten?
Dat "alles is toegestaan, maar niet alles goed is, zeker alles is toegestaan maar niet alles is opbouwend?"

Ja, dat doen wij ook, geen probleem. Sinterklaas snoepgoed in de uitverkoop, geen probleem. Bloedworst? Wel een probleem. Een heidens feest vieren? Ook een probleem. 

5 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dat klopt niet. "We" geldt niet voor alle christenen, maar slechts voor een zeer klein deel daarvan. De overgrote meerderheid van de Christenen viert wel verjaardagen.

En dat zouden ‘ze’ niet moeten doen. Het lopen op de smalle weg is niet eenvoudig, maar je krijgt hulp van de heilige Geest als je dat wel wilt doen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:
13 uur geleden zei Dat beloof ik:

Er staat in dat hoofdstuk alleen maar dat offervlees niet gegeten mag worden.
Heb je het héle hoofstuk gelezen; dat het geen probleem is om als je door een ongelovige wordt uitgenodigd, daar te gaan eten?
Dat "alles is toegestaan, maar niet alles goed is, zeker alles is toegestaan maar niet alles is opbouwend?"

Ja, dat doen wij ook, geen probleem. Sinterklaas snoepgoed in de uitverkoop, geen probleem. Bloedworst? Wel een probleem. Een heidens feest vieren? Ook een probleem. 

Dan doe je het dus niet. Wel Sinterklaassnoep, maar alleen in de uitverkoop? Dat noem ik schijnheilig; het is of wel, of niet.
Bloedworst is volgens 1 Korinthe geen probleem.

9 uur geleden zei Gaitema:

Ik las het vaker ja. Ik vermoed zelf dat er profetische kennis voor handen was in  het verleden. Dat op basis daarvan dit de wereld in is geholpen.

Wat klinkt aannemelijker: jouw verklaring of : "Waarschijnlijk hebben ze dit verhaal van elkaar overgenomen, maar we weten niet meer waar het vandaan komt".

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-12-2018 om 13:18 zei sjako:

Jezus heeft de regels die in de Wet staan ook niet afgeschaft. Hij heeft ons een nieuwe Wet gegeven. De Mozaische Wet was enkel aan de Israëlieten gegeven. Jezus is gestorven voor de hele mensheid inclusief de Israëlieten. Een Wet die enkel voor de Israëlieten was moest logischerwijs vervangen worden voor een Wet die voor iedereen geldt. Dit wordt de Wet van Christus genoemd. Je ziet vrijwel elk punt van de Wet terug in de Wet van Christus. Enkel de sabbath kreeg een grotere betekenis. De ceremoniele Wet met zijn spijswetten, feesten etc werd ongedaan gemaakt. Het werd een Wet die in je hart hebt en niet meer op stenen tafels. 

Er stonden maar tien woorden (wetten is een slechte vertaling) op stenen tafels. 

Kun je mij uitleggen waarom juist christenen die elkaar allemaal napraten dat 'de wet' afgeschaft is, zich zo vasthouden aan de enige wet die op stenen tafels staat? Terwijl dat nu juist in deze tekst die door christenen aangehaald wordt de enige wet is die vervangen zal worden... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Bloedworst is volgens 1 Korinthe geen probleem.

Maar bloed tot je nemen wel, dus een Christen eet geen bloedworst. Wat dat snoepgoed betreft, chocolade is op zich geen probleem, offervlees was ook geen probleem voor de eerste Christenen. Het gaat om de functie. Als je dat vlees gebruikt om offers te brengen aan valse goden dan is het weer wel een probleem. Je moet in beginselen denken.

1 uur geleden zei Levi:

un je mij uitleggen waarom juist christenen die elkaar allemaal napraten dat 'de wet' afgeschaft is, zich zo vasthouden aan de enige wet die op stenen tafels staat? Terwijl dat nu juist in deze tekst die door christenen aangehaald wordt de enige wet is die vervangen zal worden... 

De Wet is niet afgeschaft, maar vervangen door de Wet van Christus. Dat is een nuanceverschil. Deze wijkt op verschillende punten af van de Wet die aan Mozes is gegeven. Vaak gaat de Wet van Christus verder soms minder ver. De Wet van Christus is minder wettisch om het zo maar te zeggen, omdat het een Wet is die op harten is geschreven. Elke wet die op de stenen tafels stond wordt herhaald in de Wet van de Christus. Enkel de sabbat krijgt een bredere betekenis. Dat is geen dag meer, maar de rust die een Christen binnengaat als hij Jezus als zijn Christus aanneemt. De sabbat was ook specifiek aan de Joden gegeven en omdat nu ook de 'heidenen' deelnemen aan Gods volk moest die dus een andere betekenis krijgen. De spijswetten etc, dus de ceremoniële wetten zijn niet meer geldig voor Christenen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei sjako:

...

De Wet is niet afgeschaft, maar vervangen door de Wet van Christus. Dat is een nuanceverschil. Deze wijkt op verschillende punten af van de Wet die aan Mozes is gegeven. Vaak gaat de Wet van Christus verder soms minder ver. De Wet van Christus is minder wettisch om het zo maar te zeggen, omdat het een Wet is die op harten is geschreven. Elke wet die op de stenen tafels stond wordt herhaald in de Wet van de Christus. Enkel de sabbat krijgt een bredere betekenis. Dat is geen dag meer, maar de rust die een Christen binnengaat als hij Jezus als zijn Christus aanneemt. De sabbat was ook specifiek aan de Joden gegeven en omdat nu ook de 'heidenen' deelnemen aan Gods volk moest die dus een andere betekenis krijgen. De spijswetten etc, dus de ceremoniële wetten zijn niet meer geldig voor Christenen. 

Wat is dan de wet van Christus?

En waar is de sjabbat specifiek aan de joden gegeven? 

En wat zijn de ceremoniële wetten? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Levi:

Wat is dan de wet van Christus?

Het is best een uitgebreid antwoord, eigenlijk niet zo geschikt voor een forum. Maar heel kort gezegd heeft Christus de Wet vervuld en vallen wij nu onder onze Koning Jezus Christus. In Galaten 6:2 wordt de Wet specifiek genoemd.

6 Blijf elkaars lasten dragen, want zo vervul je de wet van de Christus. Het elkaar lief hebben staat hierin centraal. 

11 minuten geleden zei Levi:

En waar is de sjabbat specifiek aan de joden gegeven? 

Kan je vinden in Exodus 31:16 en 17

De Israëlieten moeten de sabbat onderhouden; dat moeten ze in elke generatie doen. Het is een blijvend verbond. 17  Het is een blijvend teken tussen mij en het volk Israël, want in zes dagen heeft Jehovah de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag hield hij op met werken en nam hij rust.”’ (zie ook vers 13)

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Gaitema:

Maar het waren wel bekeerde christenen die er mee kwamen. Nog voor de kerk een staatskerk werd. Dus in de tijd van zware christenenvervolgingen.

Dat weet ik niet hoor, dat staat er niet bij. Het kan honderden jaren later zijn geweest, wat ik ook eigenlijk verwacht. Origenes die het vernoemde is gestorven op 253 na Christus. Dus toen nog vierden Christenen geen verjaardagen (verjaardagen werden vooral bijgehouden voor astrologie, iets wat zwaar verboden is). 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei sjako:

Dat weet ik niet hoor, dat staat er niet bij. Het kan honderden jaren later zijn geweest, wat ik ook eigenlijk verwacht. Origenes die het vernoemde is gestorven op 253 na Christus. Dus toen nog vierden Christenen geen verjaardagen (verjaardagen werden vooral bijgehouden voor astrologie, iets wat zwaar verboden is). 

In de link dat ik gaf staat het wel degelijk in. Het waren Romeinse bekeerlingen die verjaardagen bleven vieren. Al vroeg ontstond kerst, zoals Dat Beloof Ik ook citeerde. 

 

3 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat klinkt aannemelijker: jouw verklaring of : "Waarschijnlijk hebben ze dit verhaal van elkaar overgenomen, maar we weten niet meer waar het vandaan komt".

Ik weet dat het niet waarschijnlijk klinkt wat ik zeg, maar anders kan ik het niet verklaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Gaitema:

In de link dat ik gaf staat het wel degelijk in. Het waren Romeinse bekeerlingen die verjaardagen bleven vieren. Al vroeg ontstond kerst, zoals Dat Beloof Ik ook citeerde. 

Zo rond 354 na Christus werd 25 december voor het eerst genoemd als geboortedag van Christus.  Vind ik niet zo heel vroeg. In 350 jaar kan veel veranderen. 

Bron: https://vroegekerk.nl/content.php?id=42

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei sjako:

Zo rond 354 na Christus werd 25 december voor het eerst genoemd als geboortedag van Christus.  Vind ik niet zo heel vroeg. In 350 jaar kan veel veranderen. 

Bron: https://vroegekerk.nl/content.php?id=42

En iedereen weet nu wel dat dat niet de geboortedag van Christus is. iedereen die wel allerlei discussies wilt doen maar niet afvraagt wat dan wel de geboortedag en feest is die door de Bijbel zijn opgegeven.

Misschien dat het dan pijnlijk duidelijk wordt dat je dan een keuze maakt tussen de Bijbel en menselijke invullingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Zo rond 354 na Christus werd 25 december voor het eerst genoemd als geboortedag van Christus.  Vind ik niet zo heel vroeg. In 350 jaar kan veel veranderen. 

Bron: https://vroegekerk.nl/content.php?id=42

Je hebt mijn link niet gelezen dus. Daarin lees je dat andere data al eerder voor kerst gold. Bij deze normaals de link: Trouw over kerst

28 maart, 20 april en 6 januari waren data waarop al in de tweede eeuw kerst werd gevierd, lezen we.

Het was tevens een bekeerde Romein die voorstelde om het op 25 december te gaan houden. Dhr. Africanus, zoals jou eerder gezegd is.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Je hebt mijn link niet gelezen dus. Daarin lees je dat andere data al eerder voor kerst gold. Bij deze normaals de link: Trouw over kerst

28 maart, 20 april en 6 januari waren data waarop al in de tweede eeuw kerst werd gevierd, lezen we.

Het was tevens een bekeerde Romein die voorstelde om het op 25 december te gaan houden. Dhr. Africanus, zoals jou eerder gezegd is.

Die andere data werden slechts berekend, er was dan geen feest.

Wat Julius Africanus precies gezegd heeft weten we niet, het lijkt een spookcitaat te zijn. 

Dat betekent dus dat we in 354 de eerste vermelding hebben van 25 december in verband met de geboorte van een god. überhaupt, ooit.

bewerkt door Desid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid