Spring naar bijdragen

Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?


Aanbevolen berichten

24 minuten geleden zei sjako:

Ja, zo lust ik er nog wel een. Natuurlijk heeft dat een heidens motief. Zal ook wel met astrologie te maken hebben.

Nee. Jij vindt het ook heidens als er in je kalender bijvoorbeeld staat dat het op zoveel maart de lente-equinox is? Destijds was dit soort kennis van belang in verband met de kalender.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 621
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nou, om dan maar een voorbeeldje te geven kan ik even terug grijpen op wat ik hier schreef. Dit betreft de feestdag van Jom Kippoer, ofwel de grote verzoendag. Dit is een van de heilige dagen di

Een feest kun je zo druk en enerverend maken als je zelf wil. Kerst bestaat in principe uit niet méér dan een aantal missen, waarvan er door de gemiddelde parochie twee worden opgedragen: de nachtmis

moderatie: Het gaat in dit topic hier en daar te veel off-topic. Ik ga niet overal modbreaks plaatsen maar opletten: het topic is Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?  

14 minuten geleden zei Desid:

Nee. Jij vindt het ook heidens als er in je kalender bijvoorbeeld staat dat het op zoveel maart de lente-equinox is? Destijds was dit soort kennis van belang in verband met de kalender.

Nee, natuurlijk niet, maar het vieren met rituelen natuurlijk wel. Stonehenge is een bekend voorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Thinkfree:

Voor de zondeval hielden Adam en Eva de sabbat na de oordeelsdag houdt men de sabbat. 

De sabbat is nooit een schaduw geweest van het komen van Jezus Christus maar het erkennen van hem als schepper.

Je moet begrijpen dat de 10 geboden geen tijdelijke geboden zijn maar eeuwig durenden waarvoor God zijn eigen zoon niet gespaard heeft. 

Geloof me Jezus heeft ze vervuld absoluut niet veranderd.

Van alle bomen mag gij eten behalve van die ene boom

Van alle dagen mag gij gebruik maken behalve van die ene dag

Op basis van Hebreeën 4 zie ik dat we al Gods vrede ingaan door de doop met de Heilige Geest als antwoord op ons geloof in Jezus. Waar de waterdoop zoals ik het zie het teken van is. Dat neemt niet weg dat ik de zondag een speciale plek geef, als dag om mijn lichaam rust te geven en te gedenken wat Jezus voor ons gedaan heeft aan het kruis.  Echter de tijd van "Gij zult dit en dat niet op de zondag" hoort wel bij het calvinisme. Daarvoor zag je dat in het christendom nog niet. 

52 minuten geleden zei Thinkfree:

God de vader geeft er 10 en vervolgens komt zijn zoon om er voor te sterven ter verlossing, gaan ze doodleuk vertellen dat er maar negen zijn ?

Dus Jezus en de heilige geest zijn in conflict met God de vader ?

 

Lees Hebreeën 4 maar. Daarin staat uitgelegd wat we met het Sabbathgebod nu kunnen doen. God geeft er heus niet om als we de auto niet tanken op de zondag en soep eten, omdat dit weinig inspanning geeft.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

 

Waarom hebben de Christenen dan de zaterdag verlaten als sabbat en hebben ze een nieuwe 'rustdag' ingesteld? De eerste Christenen onderhielden de sabbat niet meer en de zondag is een vinding van Constantijn. Ik denk dat de Bijbel heel duidelijk is dat de Christenen een grotere rust ingaan en dat het niet meer beperkt is tot 1 dag. Neemt niet weg dat het goed is om een dag te reserveren voor rust en studie.

Tja dat is inderdaad de vraag; waarom volgen mensen andere opgelegde feesten en rustdagen ipv de vastgestelde dagen die God heeft gevraagd aan een ieder die zegt in Hem te geloven.

Het ' grappige'  is dat het woordje rust vertaald is van de Shabbat, en mbt dagen staat de Bijbels Shabbat maar voor 1 dag en dat is onze zaterdag.

En wederom inderdaad, Zijn kinderen is een grote rust beloofd die het volk in de woestijn ook had gekregen als ze Hem hadden vertouwd en deden wat Hij zei

(Hmmm lijkt wel een herhaling) Dus even een 'christelijke' conclusie; eerst geeft God de Shabbat voor de mens, dan geeft Hij die aan Zijn volk, dan is de Shabbat  voor Zijn  volk afgeschaft en straks is de Shabbat weer geldig. lekker zooitje is dat, is het nu wel of niet geldig? hetzelfde voor Zijn feesten eerst wel nu niet en straks weer wel. en hetzelfde voor de geboden

Mijn God is in ieder geval onveranderlijk, trouw en ordelijk, die doet wat Hij zegt.

16 En het zal geschieden, dat al de overgeblevenen van alle heidenen, die tegen Jeruzalem zullen gekomen zijn, die zullen van jaar tot jaar optrekken om aan te bidden den Koning, den HEERE der heirscharen, en om te vieren het feest der loofhutten.

Mochten hier nog mensen zijn die menen straks in het nieuwe Jeruzalem te mogen komen zie wat de Bijbel zegt over diegene

12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.

14 Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Gaitema:

Op basis van Hebreeën 4 zie ik dat we al Gods vrede ingaan door de doop met de Heilige Geest als antwoord op ons geloof in Jezus. Waar de waterdoop zoals ik het zie het teken van is. Dat neemt niet weg dat ik de zondag een speciale plek geef, als dag om mijn lichaam rust te geven en te gedenken wat Jezus voor ons gedaan heeft aan het kruis.  Echter de tijd van "Gij zult dit en dat niet op de zondag" hoort wel bij het calvinisme. Daarvoor zag je dat in het christendom nog niet. 

Iemand die Gods vrede is ingegaan door de deur Jezus Christus houdt Gods geboden uit liefde

Die dat niet doet (mits de kennis in bezit ) volgt de antichrist der wetteloosheid

Tis simpel God gaf de 7de dag voor herstel

Jezus  gaf het avond maal om zijn opstanding te gedenken

Elk ander ritueel is niet uit God

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 18-12-2018 om 10:07 zei Levi:

1. Wat is dan de wet van Christus?

2. En waar is de sjabbat specifiek aan de joden gegeven? 

3. En wat zijn de ceremoniële wetten? 

1. Om de Wil van de Vader te doen;
2. Nergens; maar wel voor hen gespecificeerd (de wet is om de overtreding openbaarder te maken, en de norm heiliger;
3. De uiterlijke vormen die leren hoe de innerlijke norm doorwerkt in alles. Ceremonieel is om te laten zien. Moreel is als voeding van binnenuit.
4. Bij de sabbat loopt dat (3.) door elkaar heen omdat de Sabbat een uiterlijke norm geeft: een hele dag bestemmen tot eer van Gods Rust.

Op 18-12-2018 om 10:25 zei sjako:
Op 18-12-2018 om 10:07 zei Levi:

En wat zijn de ceremoniële wetten? 

Er is een onderscheid tussen de ceremoniële wetten en de morele wetten (10 geboden). Jezus maakt er geen onderscheidt in en gebruikte ze alletwee. Alletwee zijn ze dan ook afgeschaft en vervangen.

Jezus leert dat de morele wet dieper en ingrijpender en ook juist zichtbaarder is dan de zichtbare wet.
Jezus leert dat ze niet zijn afgeschaft als norm, maar dat het overtreden ervan niet meer tot de dodelijke wetmatigheid van het oordeel leidt.
Als Jezus wèl de afschaffing zou leren, dan zou Zijn komst de wetteloosheid inbrengen in Gods nabijheid. Dat mag je niet eens bedenken.
Dat mag je niet eens voor mogelijk houden. Want dan zou Christus' offer nodeloos zijn, en Gods rechtvaardigheid eindig.

Dus: waarop baseer jij op dat ze alletwee afgeschaft zijn en vervangen?

- Als er staat: dood waar is uw prikkel, dan betekent dat niet dat de dood is afgeschaft, maar dat zij geen verandering meer brengt,
omdat de dood is omgezet in Leven, dat ook nooit meer weggenomen wordt in Christus. Ook niet door de nog komende dood.
- Als er staat: oud en de verdwijning nabij, dan betekent dat niet dat de wet is afgeschaft, maar dat zij geen verandering meer brengt,
omdat de overtreding is omgezet in vervulling, die ook nooit meer weggenomen wordt in Christus. Ook niet door de nog komende overtreding.  

Maar:
- Hoe kun je de dood overwonnen hebben, als je begeert en kiest om wat dood is (het vlees) in leven te houden en ruimte te geven?
- Hoe kun je de vervulling gewonnen hebben, als je begeert en kiest om de overtreding in leven te houden en ruimte te geven?

Wat wèl is afgeschaft, is het zichtbare (ceremoniële), als een norm met een meetbaar resultaat, 
en een meetbare genoegdoening en een meetbare heiliging en een meetbare reiniging en een meetbare verzoeningg.
Dat werkt niet meer. En dat werkte ook al niet voor de ziel, omdat het steeds moest worden herhaald, en dus tijdelijk was.
Maar het voorhangsel van de wet is gescheurd en een eeuwig geldend eenmalig offer gebracht.
God ziet en oordeelt door bemiddelling van Christus naar de diepste emotie en de diepste ellende,
gecombineerd met de diepste reiniging en de diepste heiliging en de diepste verzoening, 
die zó onpeilbaar diep in het hart zit, dat zelfs de ziel er niet altijd weet van heeft.
En de heilige Geest in de ziel, begeleidt de ziel om die daarin tot kennis en inzicht,
en tot de verbogen diepten te brengen, waar de ziel zelf geen benul van had.
Maar die ziel zelf bepaalt of de weg naar het vlees is, of naar de Geest.

Doordenker: is het dan verfoeilijk om de Wet te doen in in stand te houden? Jazeker.
Niet om die te doen, want het blijft Gods Wet, maar wel om die in stand te houden naar het vlees;
want God oordeelt niet meer naar het vlees, sinds het offer van Christus.
De dankbaarheid doet dus een christen leven naar de heiligheid van de Joodse wet,
onder een voortdurend besliste afwijzing van de letterlijkheid van die wet.
En zo zouden christenen en Joden elkaar scherp moeten houden:
de Joden als geen wazige, maar een scherpe spiegel, van het beeld dat God geeft;
en de christenen als heilige doorwerkingen van het geestelijke in het vlees.
De christen moet dus geen wazige spiegel zien en zijn,
maar juist in beide gevallen een zeer scherpe heldere spiegel.

Daarom is het dat wie ondanks Christus' Verlossing toch leeft naar het vlees en in overtreding; 
die de weg van het Kruis in Christus niet van harte en uit liefde volgt, (naar de geest van lijdzaamheid),
die niet de naleving van de geboden van God van harte en uit liefde naleeft (naar de geest van volgzaamheid);
dat diegene ook inderdaad wordt vergeleken en kwalijker gesteld,
dan de onbekeerlijkheid van het volk, dat zich verhardde in de woestijn.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Op basis van Hebreeën 4 zie ik dat we al Gods vrede ingaan door de doop met de Heilige Geest als antwoord op ons geloof in Jezus. Waar de waterdoop zoals ik het zie het teken van is. Dat neemt niet weg dat ik de zondag een speciale plek geef, als dag om mijn lichaam rust te geven en te gedenken wat Jezus voor ons gedaan heeft aan het kruis.  Echter de tijd van "Gij zult dit en dat niet op de zondag" hoort wel bij het calvinisme. Daarvoor zag je dat in het christendom nog niet. 

Lees Hebreeën 4 maar. Daarin staat uitgelegd wat we met het Sabbathgebod nu kunnen doen. God geeft er heus niet om als we de auto niet tanken op de zondag en soep eten, omdat dit weinig inspanning geeft.  

In ale uitleggingen vind ik het wel grappig of triest eigenlijk dat je je mening van jezelf of die van andere mensen boven Gods Woord blijft stellen.

Je hebt niet door dat Hebreeen juist voor Zijn kinderen is geschreven om de wet te blijven vasthouden.

Het voorbeeld in Hebr 4 gaat juist over het volk die dat niet deed, en grappig dat je dit dan aanhaalt alszijnde jouw bewijs.

Dat je dat ook niet opmerkt dat het evangelie daar al is gegeven?? hoe kan dat nu? dat kwam toch pas ih het nieuwe testament kan je dat uitleggen??

En dat er ook steeds wordt gezegd dat de zondag nu geld vanwege zijn opstanding.

ha ha  Sorry dat ik moet lachen maar kunnen jullie niet tellen?

Yeshua zegt tegen de farizeen  dat het teken van Zijn opstanding het teken van Jonah is je weet wel 3 dagen en 3 nachten

Nu ben ik geen wiskundige maar je moet mij toch eens uitleggen hoe je vanaf 'goede' vrijdag naar zondag 3 dagen en nachten haalt.

of is Zijn Woord hierin ook al weer gewijzigd???

Verder doe je niets met Shabbat probeer het dan ook niet uit te leggen

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Raymond B:

Yeshua zegt tegen de farizeen  dat het teken van Zijn opstanding het teken van Jonah is je weet wel 3 dagen en 3 nachten

Nu ben ik geen wiskundige maar je moet mij toch eens uitleggen hoe je vanaf 'goede' vrijdag naar zondag 3 dagen en nachten haalt.

of is Zijn Woord hierin ook al weer gewijzigd???

Zucht. Jezus heeft dat nooit gezegd, maar laten we aannemen dat Hij dat heeft gedaan.

Drie dagen en drie nachten is een stijlfiguur, wat zoveel betekent als 'drie dagen'. Net zoals 'hemel en aarde' voor 'alle dingen' staat.

Dat dit ook in Matteüs zo bedoeld is, blijkt uit Mattheüs 27:62 De volgende dag, dat is na de Voorbereiding, kwamen de overpriesters en de Farizeeën gezamenlijk tot Pilatus, 63 en zij zeiden: Heer, wij hebben ons herinnerd, dat die verleider bij zijn leven gezegd heeft: Na drie dagen word Ik opgewekt. 64 Geef daarom bevel het graf te verzekeren tot de derde dag.

Met andere woorden, in 't evangelie naar Matteüs betekent 'drie dagen en drie nachten' in het graf, 'na drie dagen' opstaan, en 'tot de derde dag' hetzelfde. En dat is ook precies wat gebeurt: vrijdag werd Jezus begraven en op de derde dag, op zondag, stond hij op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Op basis van Hebreeën 4 zie ik dat we al Gods vrede ingaan door de doop met de Heilige Geest als antwoord op ons geloof in Jezus. Waar de waterdoop zoals ik het zie het teken van is. Dat neemt niet weg dat ik de zondag een speciale plek geef, als dag om mijn lichaam rust te geven en te gedenken wat Jezus voor ons gedaan heeft aan het kruis.  Echter de tijd van "Gij zult dit en dat niet op de zondag" hoort wel bij het calvinisme. Daarvoor zag je dat in het christendom nog niet. 

Lees Hebreeën 4 maar. Daarin staat uitgelegd wat we met het Sabbathgebod nu kunnen doen. God geeft er heus niet om als we de auto niet tanken op de zondag en soep eten, omdat dit weinig inspanning geeft.  

Maar dat is dan een dag die slechts van sjabbat heeft overgenomen, niet werkelijk sabbat waar Gd rust genomen heeft en geheiligd heeft. En wat zich ook verder relateert in sabbatjaar e.d. Dus er is eigenlijk geen relatie tussen sabbat en zondag 

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Desid:

Zucht. Jezus heeft dat nooit gezegd, maar laten we aannemen dat Hij dat heeft gedaan.

Drie dagen en drie nachten is een stijlfiguur, wat zoveel betekent als 'drie dagen'. Net zoals 'hemel en aarde' voor 'alle dingen' staat.

Dat dit ook in Matteüs zo bedoeld is, blijkt uit Mattheüs 27:62 De volgende dag, dat is na de Voorbereiding, kwamen de overpriesters en de Farizeeën gezamenlijk tot Pilatus, 63 en zij zeiden: Heer, wij hebben ons herinnerd, dat die verleider bij zijn leven gezegd heeft: Na drie dagen word Ik opgewekt. 64 Geef daarom bevel het graf te verzekeren tot de derde dag.

Met andere woorden, in 't evangelie naar Matteüs betekent 'drie dagen en drie nachten' in het graf, 'na drie dagen' opstaan, en 'tot de derde dag' hetzelfde. En dat is ook precies wat gebeurt: vrijdag werd Jezus begraven en op de derde dag, op zondag, stond hij op.

Dat had ik er ook eens van begrepen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei nikie90:

Maar dat is dan een dag die slechts van sjabbat heeft overgenomen, niet werkelijk sabbat waar Gd rust genomen heeft en geheiligd heeft. En wat zich ook verder relateert in sabbatjaar e.d. Dus er is eigenlijk geen relatie tussen sabbat en zondag 

Is er inderdaad niet, lees ook wat de vroege kerk leerde:

De vroege kerk over de zondag en de sabbath

Ik vind dat ik het ook in eigen woorden moet kunnen zeggen, dus probeer ik het overzichtelijk te maken.

God schiep in 6 dagen de aarde en ruste op de 7de dag. De christenen uit de eerste eeuwen leerden al dat 1 dag gelijk staat aan 1000 jaar. Zo kom je tot periodes. De 7de dag wordt dan het duizend jarige vredesrijk en daarna komt het paradijs/ nieuwe hemel en nieuwe aarde, wat de achtste dag is. De sabbatdag van de joden zijn een heen verwijzing naar de Rust waar we door Jezus ingaan in het duizend jarige vredesrijk, wat vooraf gaat door een leven met Jezus hier op aarde, na het christen worden. Immers behoor je dan al tot het Koninkrijk van Jezus. En Jezus zei: "Kom tot mij, allen die vermoeid, belast en beladen zijn, en Ik zal jou rust geven." Die rust gaan we in als we Hem leren kennen. De sabbatdag is een vooruit verwijzing naar een leven met Jezus en het duizend jarige vredesrijk.

Wat als we van de zondag een sabbat maken? Dat doen veel reformatorische en confessionele christenen en zij gaan dan opstellen wat je nu wel of niet mag doen op zondag en onderling komen ze daar niet uit. Je hebt kerken waar de één loopt, de ander fietst en de ander rijdt naar de kerk. Wie loopt, ergert zich aan die rijden en andersom. Die rijden, tanken weer door de week en niet op zondag, maar van andere kerken tanken ze wel op zondag. Bij hen is meer de discussie of je wel naar het zwembad mag op zondag en of je daar een frietje mag halen op de zondag. Ik was eens clubleider en ging om die discussie uit de weg te gaan op zondag met de kinderen naar een plas in de buurt, in plaats van naar het zwembad. Echter de kinderen die niet naar het zwembad mochten van hun ouders, mochten daar wel weer patat halen, terwijl ik van huis uit wel naar het zwembad mocht, maar geen patat mocht halen. Die discussie kom je nooit uit. On na leefbaar is het.

Het beste kunnen we dan leren van de eerste christenen. 

Maar stel ook eens dat je werkt in een land waar je op zaterdag en de zondag moet werken? Of je zit in een strafkamp in Noord Korea? Kan je dan het sabbatgebod houden? Op de joodse manier? Nee. Op de christelijke manier? Ja, want je viert sabbath in de tempel en de tempel is jouw hart. Al stort de hele wereld om je heen in elkaar en staan ze je naar het leven! Je hebt vrede van Jezus in jouw hart. En zo zijn er ook christenen die in het geheim vroeg in de ochtend samen komen, voor het werk af.

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Gaitema:

Op basis van Hebreeën 4 zie ik dat we al Gods vrede ingaan door de doop met de Heilige Geest als antwoord op ons geloof in Jezus. 

Gaan wij Gods vrede of Gods rust al in door of bij de waterdoop? En hoe zit het dan daarna heengaan en doen wat God vraagt? Hoeft dat niet meer, of doe je dat automatisch, omdat je nu de Rust hebt? Volgens mij is de doop een teken en een zegel, dat je deelgenoot van Christus rust bent geworden, maar om er in te kunnen blijven moet je elke dag je leven afsterven, en je nieuwe opstandingsleven aanhangen en een strijd aangaan, totdat de dag komt dat Christus de Rust zal herstellen, die je nu nog niet volmaakt hebt. Rust, is bevrijd van je noeste arbeid. Rust, is verlost zijn van de zonde. Jouw vlees heeft die rust helemaal nergens, maar dat wordt ook door jouzelf vervolgd en benauwd en afgestorven en veroordeeld. Wat een werk! Of vanuit de Rust gesproken: wat een heerlijkheid in Christus! Maar die heerlijkheid vraagt nog steeds om heiliging en onderhouding en volharding tot het laatst.

Dat is precies hetzelfde als de Joden die al de rust van Israël waren ingegaan, maar nog steeds de rustdag moesten vieren. Er is dus kennelijk behalve de rust die je nu inderdaad in Christs hebt, nog een andere rust, en die andere rust dient ook gvierd te worden. En dat is de Rust van God, in zijn heilgheid, welke rust wij allen zullen veiren als wij met Hem in eeuwigheid in Zijn rust leven. Of wou je zeggen dat je die rust al hebt?

3 uur geleden zei Gaitema:

Dat neemt niet weg dat ik de zondag een speciale plek geef, als dag om mijn lichaam rust te geven en te gedenken wat Jezus voor ons gedaan heeft aan het kruis.  

Nu even precies: waar God de wet en de norm stelt voor de mens, daar heeft de mens niets anders te doen dan dankbaar en blij zich voegen naar Gods wens.
Maar waar de mens zelf een rust inlast vor God, daar is wat God deed krachteloos gemaakt. Dus dat God zei en tot viering gaf dat Hijzelf rustte, dat is teniet gedaan.

Waarom zou een mens die Gods wil zoekt te doen, willen verdedigen dat wat God echt wilde en instelde tenietgegaan is?
Of ook: waarom zou een mens zeggen dat hij de rust heeft die God ook Zelf had, toen God ook zelf zei: zo is het goed; het is volbracht ?!
Of ook: als Christus heel Zijn leven moets voleinden, voordat ij kon zeggen "het is volbracht", waarom hoeft een christen dat dan niet meer te zeggen?
Nee; een christen is in Christus'lijden en opstanding één, en zal daarom zijn vlees afterven en kruisigen.
Dat is: een chrosten zal zijn kruis ppakken, en bidden om volharding en een versterking in de strijd die nog te gaan is en de wedren die nog niet klaar is. Totdatook de chrosten bij zijn laatse adem zegt: het is volbracht; ik kan nu de rust ingaan, en vertrouw dat God mij bij Zich zal nemen.

Jij zegt dan: Oh, maar dat vertrouwen heb ik al bij de doop.
Prima, dat geloofsvertrouwen enz elfs die leer, maar waarom leef jij dan niet vanaf die doop in de rust die al klaar is?
Van een monnik kun je aannemen dat hij niet meer de zondag houdt, want alle dagen zijn hem tot zondagen.

Maar de schijnheilige christenen die zeggen dat ze alle dagen zondag (opstandingsdag van de Heer) hebben,
en dan vervolgens toch overgaan tot de dagelijkse bezigheden van het vlees, die getuigen en oordelen tegen zichzelf.
Want zij doen niet wat zij zeggen.
En dat is ironisch. Want als je zegt en leert dat het volgens een wettige regel is (ik ben al in de rust),
en dan vervolgens die wettelijke regel niet inhoudelijk doet (elke dag de rust van de hemel vieren als kind alleen van God, en niet van deze wereld),
is het weer precies hetzelfde als die vermaledijde calvinisten die zich aan regels, zeggen te houden,
maar die niet vanuit de inhoud (hart en dankbaarheid) uit liefde vrijwillig doen. 

3 uur geleden zei Gaitema:

Echter de tijd van "Gij zult dit en dat niet op de zondag" hoort wel bij het calvinisme. Daarvoor zag je dat in het christendom nog niet. 

En de oplossing is om je niet af te zetten tegen andere denominaties,
maar om ervan te leren wat daarvan uit God kan zijn.
Zoals zij ook van jou kunnen leren.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Raymond B:

In ale uitleggingen vind ik het wel grappig of triest eigenlijk dat je je mening van jezelf of die van andere mensen boven Gods Woord blijft stellen.

Je hebt niet door dat Hebreeen juist voor Zijn kinderen is geschreven om de wet te blijven vasthouden.

Het voorbeeld in Hebr 4 gaat juist over het volk die dat niet deed, en grappig dat je dit dan aanhaalt alszijnde jouw bewijs.

Dat je dat ook niet opmerkt dat het evangelie daar al is gegeven?? hoe kan dat nu? dat kwam toch pas ih het nieuwe testament kan je dat uitleggen??

En dat er ook steeds wordt gezegd dat de zondag nu geld vanwege zijn opstanding.

ha ha  Sorry dat ik moet lachen maar kunnen jullie niet tellen?

Yeshua zegt tegen de farizeen  dat het teken van Zijn opstanding het teken van Jonah is je weet wel 3 dagen en 3 nachten

Nu ben ik geen wiskundige maar je moet mij toch eens uitleggen hoe je vanaf 'goede' vrijdag naar zondag 3 dagen en nachten haalt.

of is Zijn Woord hierin ook al weer gewijzigd???

Verder doe je niets met Shabbat probeer het dan ook niet uit te leggen

Ik bespeur irritatie en wantrouwen. Wat maakt het dat je mij niet vertrouwt? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Citaat

En de oplossing is om je niet af te zetten tegen andere denominaties,
maar om ervan te leren wat daarvan uit God kan zijn.
Zoals zij ook van jou kunnen leren.

Even samenvatten wat ik bedoel:Ik mag dan wel evangelisch zijn, maar heb niet de volwassendoop gehad. Ik ben als baby gedoopt. Dat is omdat het voor mij "slechts" een teken is. Mijn ouders droegen me met de doop oprecht op aan de dominee en wij zijn allemaal thuis als broers en zussen bij de zelfde dominee gedoopt, die overigens als dominee helemaal niet geliefd was en door de grote gros overgeslagen werd, "omdat hij zo zwaar zou zijn". Mijn ouders waren eigenwijs, dus daarom doopten zij ons allemaal "juist wel" bij hem. En ik heb dat hoog zitten. Wat zij deden is mij veel waard. Ze gaven onze levens aan God, om Hem om hulp bij de opvoeding te vragen. Is dit dat zoals de bijbel het leert, zou het geen volwassendoop moeten zijn? Ik geloof niet dat dit wezenlijk van belang is in deze situatie. Het gaat om de intentie van mijn ouders.. Maar nu wat mij betreft. Ben ik door deze doop Gods rust ingegaan of gebeurd dat wanneer ik de volwassendoop doe? Nee.. dat beeld de doop slechts uit. Het laat zien "hoe" je die rust in gaat en nu is het aan mij. "Hoe" ga ik de rust in? Nou, zoals Jezus in de doop laat zien. In verootmoediging nederig sterven aan jezelf en door relatie met Jezus in Hem uit de dood opstaan. De praktijk leert dat dit geen moment is, maar een geestelijke groei van baby naar volwassenheid in je geestelijke leven. die volwassenheid en de "volheid" van die rust bereik je in het latere paradijs. Het begint echter als een zaadje te ontspruiten, wanneer ik mijn leven opgeef en me overgeef aan Jezus. Als ik mijn leven aan Jezus geef, dan ga ik groeiende wijs Zijn rust binnen. Met vallen en opstaan.  

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei Gaitema:

De sabbatdag van de joden zijn een heen verwijzing naar de Rust waar we door Jezus ingaan in het duizend jarige vredesrijk, wat vooraf gaat door een leven met Jezus hier op aarde, na het christen worden. Immers behoor je dan al tot het Koninkrijk van Jezus. 

Wat als we van de zondag een sabbat maken? Dat doen veel reformatorische en confessionele christenen en zij gaan dan opstellen wat je nu wel of niet mag doen op zondag en onderling komen ze daar niet uit. 

Het beste kunnen we dan leren van de eerste christenen. 

je viert sabbath in de tempel en de tempel is jouw hart. Al stort de hele wereld om je heen in elkaar en staan ze je naar het leven! Je hebt vrede van Jezus in jouw hart. En zo zijn er ook christenen die in het geheim vroeg in de ochtend samen komen, voor het werk af.

Waarom zou je een visie op een sombolische duiding en een visie op een wettige duiding tegen elkaar uitspelen?
Waarom zou je willen mensen in de praktijk, die jou aanspreken, of anderzijds je afzetten tegen mensen die naleefbaarheid belemmeren?

Heeft God dan niet een hulp en een norm ingesteld, om in die wirwar te ontdekken wat de Wil is van de Heer,
en wat een geestelijke manier van omgaan is met de realiteit? Zou God Zijn kinderen laten aanmodderen?
Nee; het aanmodderen is er wel, maar dat is omdat de kinderen eigen wegen gaan.

Concreet:
1. Het duizendjarig rijk is nog niet ingegaan. Echt niet. Dat zeg jij zelf ook.
Dus is er nog iets van een rust om te vieren die nog komen moet. Want je bent er nog niet.

2. Als calvinisten hun zondag inrichten als een wettische dag, dan is dat vooral omdat de eerste liefde gedoofd is.
Maar als zij iets mooist instellen uit zichzelf zoals Nehemia ook weer een opleving van geloof en toewijding bracht,
dan is het eigenlijk heel erg raar en ongeestelijk dat jij als gelovige zegt: Wat een onnodige onzin om dat voor Christus te doen.
Maar de doorslag geeft wat er in de harten zit van die mensen. En ook van jou als jij je ergert.

3. God gaf tien geboden. Is nu wel of niet één van die tien geboden ingetrokken en vervallen?
Want als jij in de Rust bent (volmaakt in de liefde) dan zul je echt niet meer doodslaan en echtbreken en noem maar op.
Heb jij die graad van heiligheid al? En zo ook: heb jij die in de tien geboden van God genormeerde Rust al?

4. Je voorbeeld is dubbel, dus ik ben het niet helemaal oneens met je. De christenen die vroeg in het geheim samenkomen,
komen die tegemoet aan hun God, of aan hun eigen behoeften? Het is toch in het geheim?
Het is vooral dit: zij zijn mens.
- Maar God zegt: wat ik fluister, schreeuw het uit op de straten.
- Wat in het duister is, schijn daarop een licht!
- waar je geloof je brengt, daar Ben Ik.

Als nu dan de geloofsviering wordt kleingehouden, omdat het toch al in het hart kan worden gevierd,
wat deden die apostelen dan voor rechters en raden, en waarom
lieten zij zich als willoze schapen afvoeren naar martelingen en vreselijkste ombrengingen?
Was het geloof in hun hart hun niet genoeg?

Het gaat er dus helemaal niet om wat je concrete daad is die je doet, als je maar bewust kiest
om iets te doen uit geloof dat God het ziet en dat Christus erin gevolgd wordt.
En waar je dan uitkomt, is een verrassing.
Want dan leidt God je op wegen die je niet verzint.

Over rust gesproken: dan leidt God je op wegen die je niet wilt.
U zult mij inderdaad volgen, zegt Jezus tegen Petrus:
u zult gaan waarheen u niet wilt gaan.
Maar David wist het al, want hij profeteerde al:
Gij leidt mij op wegen van rust? Nee; dat zei hij niet.
Hij zei zoiets als: Gij leidt mij door diepe dalen van donkere benauwdheden,
náár grazige weiden van rust.

Ben jij nu hier vandaag in een grazige weide van rust;
of in een vallei van onrust?
 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Gaitema:

De praktijk leert dat dit geen moment is, maar een geestelijke groei van baby naar volwassenheid in je geestelijke leven. die volwassenheid en de "volheid" van die rust bereik je in het latere paradijs. Het begint echter als een zaadje te ontspruiten, wanneer ik mijn leven opgeef en me overgeef aan Jezus. Als ik mijn leven aan Jezus geef, dan ga ik groeiende wijs Zijn rust binnen. Met vallen en opstaan.  

Bedankt voor je verhaal. Het verklaart dat je bij een wat "evangelische" omgang met dingen, toch geregeld heel principiële lijnen ('eigenwijs') legt.
Waarom overtreed je dan één van de tien geboden, terwijl je daarin de rust kunt vinden dat je doet wat God vraagt?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Raymond B:

Je hebt niet door dat Hebreeen juist voor Zijn kinderen is geschreven om de wet te blijven vasthouden.

Hier ben ik het echt niet met je eens. Als je de oude Wet houdt dan moet je ook dieren offeren, ben je voor steniging, etc. Het is duidelijk dat Gods woord juist zegt dat deze wet niet volmaakt is op te volgen. Jezus bevrijdt ons juist van de vloek van deze wet. Daarvoor in de plaats volgen we de Wet van de Christus. We nemen dan samen met Jezus Zijn juk op ons en die is licht te dragen, want Jezus helpt ons die te dragen. 

36 minuten geleden zei Thinkfree:

Iemand die dat wel beweert dwaalt, en is uit de man der wetteloosheid.

Pardon!?

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Tomega:

Bedankt voor je verhaal. Het verklaart dat je bij een wat "evangelische" omgang met dingen, toch geregeld heel principiële lijnen ('eigenwijs') legt.
Waarom overtreed je dan één van de tien geboden, terwijl je daarin de rust kunt vinden dat je doet wat God vraagt?

Maar 1 op de 10 geboden? Dat zal dan het tiende gebod zijn. "Gij zult niet begeren". :)

41 minuten geleden zei Thinkfree:

De 10 geboden zijn universeel gedurende alle tijden... Die veranderen nooit.

Iemand die dat wel beweert dwaalt, en is uit de man der wetteloosheid.

Dat is jouw waarheid. 

1 uur geleden zei nikie90:

?

Dat hebben de christenen tot aan de reformatie geleerd, op de Messiaanse joden na dan. Het is niks vreemds wat ik zeg, maar letterlijk wat Gods Woord leert. Maar goed, waarschijnlijk ben je orthodox gereformeerd ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid