Spring naar bijdragen

Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Wellicht dat het leven zo zijn onrustige momenten kent, maar in het hart is het toch rustig mag ik hopen?

De Rust die wij hebben en de rust die wij genieten, is een geestelijke rust dat onze zonden en onze ellende en elk lijden door ons vlees op deze aarde, ons niet tot smaad en schande en tot last is, maar tot heerlijkheid der heerlijkheden, waarvan Paulus uitjubelt: ik prijs de ellende en ik dank God voor het lijden, want daarmee heeft God mij toegekend in zijn genade dat ik zijn werktuig en dienstknecht mag zijn.

Dat is de Rust in Christus. Dat is deelgenoot zijn in de belofte.
Maar met die rust is de laatste rustplaats niet aangeduid, en de laatste rust niet ingevoerd.
het sabbatsgebod heeft het niet over het wonen in het beloofde land, maar over de opstanding.
Of om preciezer te zijn: over het moment dat God van Zijn werken rust. Mèt de mens.

Want toen God rustte  van Zijn werken, was het bij God bekend dat die rust er een was die nog een begeerte heeft te vervullen, van God zelf: als een God zijn en samenleven met gelijken als Hij. Jawel, niet in heerschappijbeheersing, maar wel als gelijke in gelijke beweging en gedaante. Die RUST is onderweg, en we zijn over de helft. Mischien is het zelfs voor elk mensenleven (relatief) dichtbij, want Jezus zegt: heden zult gij met mij in het paradijs zijn. Als het zo zou zijn dat het bewustzijn van de mens na zijn dood gelijk verder gaat of opgewekt wordt op de jongste dag (daar ga ik niet over), dan is bewaarheid dat deze generatie de verlossing meemaakt, Maar dat zijn losse gedachten. De rust is de toekomst dat God Zijn heerlijkheid verwaardigde een mensenlichaam te krijgen, die ook is opgestaan en verheerlijkt, waardoor God in Christus reeds nu al aan de mensen gelijk is die zijn gestorven en in bewaring tot de jongste dag.
Christus werd niet in bewaring gesteld. En Henoch, en Mozes en Elia ook niet. En ook van Abraham wordt gezegd, dat God een God is van levenden. Maar elders dat er zijn die opgewekt worden. Dus daar blijf ik af.

Het punt is hier dat de rust in Christus weliswaar een heerlijkheid is die over alle volken zal verspreid worden en waarvan de grootste profeten hebben begeerd om die mee te mogen maken of te zien. En die rust in Christus mag je ook wel elke dag vieren. Dat is namelijk waarin wij zijn. Maar die rust is niet waarvan de bijbel ons getuigd dat wij die zijn ingegaan. Het Koninkrijk van God is niet vlees, maar is geest. Waar nu alléén het geestelijke wordt gevierd en beleefd, daar is nog een rekening te vereffenen met het vlees. Waar het geestelijke claimt in de rust te zullen gaan, daar is nog het vlees dat tegen het geestelijke getuigt dat het nog niet definitief zover is. Jawel, wèl definitief zeggen wij dan graag, in het geloofsvertrouwen dat het ook zo zal zijn. Maar kijk dan naar de tekst, precies die tekst die gaat over het eenvoudige dat wij net zoals de Joden kunnen strujkelen en vallen en verharden, en dichter bij Sion zelfs minder clementie krijgen, daar is het precies dat het hoofdonderwerp gaat over de Rust, Die zijn wij dan heel duidelijk bewijsbaar nog niet ingegaan.  

En opnieuw:
Als God rust van zijn werken is het klaar en het is volbracht en Hij is voldaan. Maar er blijft een rust over om in te gaan. Een opstanding.
Als Christus rust van zijn werken is het klaar en het is volbracht en Hij is voldaan. Maar er blijft een rust over om in te gaan. Een opstanding.
Christus ging een kruisweg en zijn volbrengen was aan het einde van die weg. En zijn opstanding komt daarna.
Hoe zouden wij die in Christus zijn en in Zijn opstanding delen door Zijn bloed en door Zijn vlees, dan al éérder in de rust ingaan dan Christus zelf inging? 
Is de leerling meer dan de meester? 

Je ziet hier de alles doordrenkende valse leer terugkomen dat Christus een geschenk uitdeelt, en wij pakken aan en klaar al weer: "Suf zeg die gelovigen die hun hele leven zich denken te moeten heiligen." Maar het tegendeel is waar: In Christus zijn, betekent opnieuw pasgeboren worden. Hoe kan een kind aan de melkspijs in de rust zijn? Het moet eerst volwassen worden en groeien en leren wat het van node heeft. En dan komt de rust daarna. Een volwassendoop of een kinderdoop maken hier dus echt geen fluit uit. Ook de volwassene is pasgeboren, en hij heeft naar de mens méér schade van een ongelovig verleden dan een pasgeborene die vanaf de geboorte in een geheiligde omgeving leeft.

Mattheüs 11:28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.
Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.

Zou de Rust die wij ingaan een Rust zijn van een last en een juk? 
Christus maakt ons deelgenoot van Zijn rust, en zolang als wij leven blijven wij dat vieren. VIEREN. Lees je dat?:

Waarom zouden de Joden van alles vieren? Omdat het betekenis heeft.
Het feit dat wij het avondmaal vieren getuigt dus tegen ons dat wij nog niet in die rust ingegaan zijn, maar door middel van de viering eraan herinnerd worden dat de toekomst een betere is en een heerlijker en een Rust geeft, waarin wij onszelf totaal mogen vereenzelvigen met Chrstus: zonder zonden en zonder vlekje.

Ja, ik snap wel dat wij die vereenzelviging wel graag nu al omarmen. Maar zijn wij al aangekomen? Nee.

Dus als je vraagt naar de Rust of die in mijn hart is opgegaan, dan zeg ik: je maakt een misrekening.
De rust is er wel, en die is ook sterk, maar deze maakt dat zonder enige vorm van schroom of angst, het leven hier wordt afgelegd om te beginnen te doen, precies dat wat God de Vader wil. En ik beken dat ik die rust nog niet volkomen ben ingegaan. Integendeel wie eerlijk is ontdekt net als ik, dat hij zijn leven véél te lief heeft om dat te offeren op het altaar van martelaarschap.

Maar zij die claimen die rust al te zijn ingegaan, die zijn bereid en volmaakt en zullen net als Petrus uitroepen: ik zal u niet verloochenen Heer, want ik ben in U! Arme zondaars. Pertus kon één nacht nog niet eens uitdienen. 
En zovelen riepen Heere Heere, in de opperste zekerheid dat zij God hadden en bij hem horen. Maar de kleding was niet goed, of de oliekruikjes niet op orde, of de barmhartigheden verwaarloosd. Een slagveld is het, waarin het is zoals bij Noach ten tijde van de zondvloed.
Maar dan opnieuw: wie het zegt en het ook doet: Fantastisch dat de Geest je daartoe drijft! Maar tegelijk: bekeer je. Weest nuchter en waakzaam. Verootmoedig je. Want zij die menen er al te zijn, lopen de grootste risico's er niet te komen. Want wie zichzelf rijk rekent, is als een kameel die door het oog van een naald wil. 

Kun je je daar iets bij voorstellen? Nee; niet bij die kameel, maar bij diegene die meent al de rust te zijn ingegaan? 
Christus zegt: het zal zijn als bij Noach.
En wij zeggen dan: nou, dat valt wel mee hoor, wat we tellen hier al ontelbare miljoenen mensen die er al zijn.
Dat is de valse leer van de gearriveerdheid. Dezelfde waar de Joden destijds ook al last van hadden. 

Zij zeggen: wij zijn geen slaven. En wij zijn vrije kinderen van Abraham, Christus zegt: julie zijn slaven van de zonde, en kinderen van Hagar de slavin. (en sommigen werd kindschap van iets ergers aangezegd.)
Zij zeggen: wij zijn geen werkers van het kwaad, wij zijn de Rust ingegaan van Christus. Maar Christus zegt: je bent slaaf van de zonde. En ben je dan zo heilig, verkoop wat je hebt en ga Mattheüs 5 uitvoeren. Of anders gezegd: O.K. Kom binnen in de rust. En dan weer mee naar buiten, want samen hebben we een kruisweg te gaan. Christus voorop, maar wij gaan er achter aan. Want we zijn er nog niet.

Het is dus onmogelijk om dan te stoppen en af te haken, en te zeggen: Ho nu even. Wij zouden het offer zèlf niet brengen! Hoezo de kou in en hoezo kruis en hoezo lijden? Christus gaat U maar voorop om te doen wat goed is voor ons, en wij gaan terug bij het haardvuur vieren dat we er elke dag al zijn. Ik zeg het tot prikkeling en aanscherping en onderscheiding van het onderwerp; want ik weet dat je erkent dat dit met het christelijke geloof helemaal niets van doen heeft.

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 621
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nou, om dan maar een voorbeeldje te geven kan ik even terug grijpen op wat ik hier schreef. Dit betreft de feestdag van Jom Kippoer, ofwel de grote verzoendag. Dit is een van de heilige dagen di

Een feest kun je zo druk en enerverend maken als je zelf wil. Kerst bestaat in principe uit niet méér dan een aantal missen, waarvan er door de gemiddelde parochie twee worden opgedragen: de nachtmis

moderatie: Het gaat in dit topic hier en daar te veel off-topic. Ik ga niet overal modbreaks plaatsen maar opletten: het topic is Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?  

2 uur geleden zei Raymond B:

En dat kan je makkelijk begrijpen dwz als je de Bijbel leest. maar ja als tellen al moeilijk is 

Tellen is natuurlijk helemaal niet moeilijk. Ik snap het ook niet precies, net zoals heel veel andere zaken, maar dat is heel iets anders dan niet kunnen tellen. Sommigen zeggen dat de kruisiging van Jezus plaatsvond op een dag voor een speciale sabbat, dus niet op de zesde dag van de week. Dat is ook een mogelijkheid gezien het feit dat Jezus is gekruisigd voordat het feest van de ongezuurde broden en de Pesach aanbrak en in de Joodse feesten is inderdaad sprake van speciale sabbatten. Dan zou Jezus bijvoorbeeld op een donderdag kunnen zijn gekruisigd. Ik weet het ook niet maar jouw conclusie is m.i. voorbarig en je vooringenomenheid onterecht..

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Gaitema:

 

Zoals met kerst gezongen door engelen: " VREDE op aarde, in de mensen EEN WELBEHAGEN."

 

Zoals ik al eerder zei verpakt in vrome taal maakt nog geen waarheid.

Kerst heeft niets wat Bijbels is, dat is niet Zijn feest er is al een Bijbels feest.

Hij is niet in December geboren, zeg dan gewoon dat je kerst viert maar laat de Bijbel erbuiten

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei sjako:

Je begrijpt het niet. Die is niet geschrapt maar heeft een andere betekenis gekregen. Een vaste dag houden betekent dat je vast houdt aan de oude Wet. Jezus is dan vergeefs gestorven. 

Ik begrijp het wel. De wet heeft een geestelijke betekenis gekregen. En dat geldt ook voor de sabbat. Dat je niet mag doodslaan heeft als geestelijke betekenis dat je iemand zelfs geen letsel mag wensen. De sabbat houden heeft als geestelijke betekenis dat ook God een feitelijke tijdsbestek van een dag heeft aangehouden om te rusten en dat God er een feestdag van maakte, en aan de mens heeft gezegd: wat ik doe dat doen jullie ook. Die feestdag dan koppelen aan het vergeefs gestorven zijn van Christus, is buitengewoon bijzonder. 

Stel dat Koningsdag niet meer verplicht is, want Rutte zegt dat hij de mensen niet wil verplichten om blij en vrij te zijn. En dan zeggen wij: Oh jongens, de wet is afgeschaft, dus dat feest vieren is totaal nonsens. Volgens mij ben je dan een beetje de greep kwijt over wat het onderwerp was van die wet. En volgens mij  ben je dan ook het geestelijke denken kwijtgeraakt. Want wie geestelijk denkt, denkt niet in plusjes en minnetjes, maar in het branden van de Geest die één wil zijn met God de Vader, en die ons vlees aanspoort om toch wat méér te doen wat de Vader  vraagt.

En dan praten we niet meer als onvolwassenen eensgezind over het totaal onmogelijke van het onderhouden van al die geboden van de Joden, maar dan pakken we zelfs de suftse geboden van de Joden erbij, en we vragen ons serieus af: wat is het wat God ons nu weer, en met dit gebod wil zeggen? Want als die Joden het al moesten doen in het vlees, zou dat dan bij ons niet tenminste een aansporing zijn om te leren kennen wat het is in de Geest?? We hoeven het niet eens te doen; als we het maar willen! Sterk die zwakke knieën toch liever en kom overeind uit de ligstoel en pak dat kruis op. Zo zwaar is 'ie echt niet op een rustdag.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Willempie:

Tellen is natuurlijk helemaal niet moeilijk. Ik snap het ook niet precies, net zoals heel veel andere zaken, maar dat is heel iets anders dan niet kunnen tellen. Sommigen zeggen dat de kruisiging van Jezus plaatsvond op een dag voor een speciale sabbat, dus niet op de zesde dag van de week. Dat is ook een mogelijkheid gezien het feit dat Jezus is gekruisigd voordat het feest van de ongezuurde broden en de Pesach aanbrak en in de Joodse feesten is inderdaad sprake van speciale sabbatten. Dan zou Jezus bijvoorbeeld op een donderdag kunnen zijn gekruisigd. Ik weet het ook niet maar jouw conclusie is is voorbarig.

Willempie

Er zijn volgens de Bijbel 3 hoogtij feesten en 7 extra Shabatten.

Yeshua zelf zegt dat de feesten en shabbatten een schaduw zijn van Hem zelf. zou dat waar zijn ?? kunnen we Yeshua vertrouwen of moeten we de kerstman geloven??

Als je Hem (Yeshua) gelooft, zouden die schaduwen soms belangrijke momenten aangeven van wat of wie Yeshua is of heeft gedaan?

En laten die feesten dat nu precies doen op de dag precies, of dat nu Zijn geboorte is of Zijn dood en opstanding, of de uitstorting van de HG en nog veel meer.

Dat is nu de REDEN waarom God wilt dat we Zijn feesten vieren het Zijn Zijn herdenkingen van wat Hij voor ons heeft gedaan en doet.

En daarom zal ik tegen elke .... ingaan die andere feestjes proclameerd ipv Zijn herdenkingen waar we Hem onze eer en dankbaarheid kunnen tonen.

Dat is niet voorbarig dat is nu op de bres staan voor Gods waarheid

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Tomega:

Ja, ik snap wel dat wij die vereenzelviging wel graag nu al omarmen. Maar zijn wij al aangekomen? Nee.

Ik zeg ja. En het lijkt me mooi om hierover verder te praten, echter hier lijkt het mij offtopic. Zullen we een topic starten met dit als onderwerp? Hoewel het niet perse offtopic hoeft te zijn besef ik me nu.

 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Raymond B:

Zoals ik al eerder zei verpakt in vrome taal maakt nog geen waarheid.

Kerst heeft niets wat Bijbels is, dat is niet Zijn feest er is al een Bijbels feest.

Hij is niet in December geboren, zeg dan gewoon dat je kerst viert maar laat de Bijbel erbuiten

Ga jij daar maar over discuseren. Ik heb het over de boodschap die de engelen brachten in de bijbel: "vrede op aarde, in de mensen een welbehagen".

Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Raymond B:

Willempie

Er zijn volgens de Bijbel 3 hoogtij feesten en 7 extra Shabatten.

Yeshua zelf zegt dat de feesten en shabbatten een schaduw zijn van Hem zelf. zou dat waar zijn ?? kunnen we Yeshua vertrouwen of moeten we de kerstman geloven??

Als je Hem (Yeshua) gelooft, zouden die schaduwen soms belangrijke momenten aangeven van wat of wie Yeshua is of heeft gedaan?

En laten die feesten dat nu precies doen op de dag precies, of dat nu Zijn geboorte is of Zijn dood en opstanding, of de uitstorting van de HG en nog veel meer.

Dat is nu de REDEN waarom God wilt dat we Zijn feesten vieren het Zijn Zijn herdenkingen van wat Hij voor ons heeft gedaan en doet.

En daarom zal ik tegen elke .... ingaan die andere feestjes proclameerd ipv Zijn herdenkingen waar we Hem onze eer en dankbaarheid kunnen tonen.

Dat is niet voorbarig dat is nu op de bres staan voor Gods waarheid

 

Probeer eerst maar eens normaal Nederlands te schrijven.

Het is niet shabatten maar sabbatten. Sjabatten mag ook, vanwege de uitspraak.

Yeshua is Engels. De Nederlandse transliteratie is Jeshua.

De mores is dat je jezelf waarschijnlijk overschat. Word maar een beetje nederiger. Dan kan je nog veel leren. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

De Rust die wij hebben en de rust die wij genieten, is een geestelijke rust dat onze zonden en onze ellende en elk lijden door ons vlees op deze aarde, ons niet tot smaad en schande en tot last is, maar tot heerlijkheid der heerlijkheden, waarvan Paulus uitjubelt: ik prijs de ellende en ik dank God voor het lijden, want daarmee heeft God mij toegekend in zijn genade dat ik zijn werktuig en dienstknecht mag zijn.

Het lijden van Paulus heeft met vervolging te maken. Hij was juist grotendeels verlost van zijn zondige verleden waarin hij zelf christenen vervolgde! Hij is bekeerd! Heeft het Licht gezien. Is door de doop met de Heilige Geest opgestaan uit de dood tot een nieuw leven! Niet volmaakt, maar hij was verder dan Elia, want staat er ook in de bijbel dat iedere volgeling van Jezus groter zal zijn dan Elia.

Ik krijg de koude rillingen over mijn lijf als ik jou zie zuchten onder jou zondelast. Als je dan toch geen enkele van de 10 geboden kan houden, wat loop je dan te worstelen met het Sabbathgebod? Wel heel simpel: "omdat je de Rust van Jezus nog niet hebt leren kennen."

Jij doet het voorkomen dat Jezus enkel jouw zonden uitwist, maar Hij doet veel meer! Maar weet je wat het is met jullie ras calvinisten, dat jullie het werk van de Heilige Geest dwarsbomen.

 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Gaitema:

Het lijden van Paulus heeft met vervolging te maken. Hij was juist grotendeels verlost van zijn zondige verleden waarin hij zelf christenen vervolgde! Hij is bekeerd! Heeft het Licht gezien. Is door de doop met de Heilige Geest opgestaan uit de dood tot een nieuw leven! Niet volmaakt, maar hij was verder dan Elia, want staat er ook in de bijbel dat iedere volgeling van Jezus groter zal zijn dan Elia.

Ik krijg de koude rillingen over mijn lijf als ik jou zie zuchten onder jou zondelast. Als je dan toch geen enkele van de 10 geboden kan houden, wat loop je dan te worstelen met het Sabbathgebod? Wel heel simpel: "omdat je de Rust van Jezus nog niet hebt leren kennen."

Jij doet het voorkomen dat Jezus enkel jouw zonden uitwist, maar Hij doet veel meer! Maar weet je wat het is met jullie ras calvinisten, dat jullie het werk van de Heilige Geest dwarsbomen.

 

 

Ik snap wel wat je bedoelt maar Tomega haalt gewoon letterlijk een uitspraak van Paulus aan. Waarom zou je je daar tegen verzetten? De grootste heiligen uit de geschiedenis gingen het meest gebukt onder hun schuldenlast. Paulus beschouwt zichzelf als de allerergste zondaar. Dat heeft hij gemeen met alle andere heiligen uit de geschiedenis. Bovendien gaat het leven van een ieder die werkelijk Jezus wil navolgen gepaard met de allergrootste problemen. Het grote wonder van God's genade is dat we, ondanks alles, staande kunnen blijven. Ik ben zeker geen Calvinist, en als Calvijn beweert dat God de mens haat, lopen de rillingen me ook over de rug en weet ik zeker dat hij dat verkeerd heeft. Nochtans heeft Calvijn niet alleen maar onzin geleerd. Hij zag ook veel dingen wel goed. Alle mensen komen tekort. Iedereen gaat wel ergens mank. Het is goed om dat te beseffen, geen mensen te vereren maar wel dankbaar te zijn voor alles wat we van anderen kunnen leren. Dat is voor mij ook zo'n groot wonder, dat God gebruik maakt van gebroken en onvolmaakt gereedschap. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Willempie:

Ik snap wel wat je bedoelt maar Tomega haalt gewoon letterlijk een uitspraak van Paulus aan. Waarom zou je je daar tegen verzetten? De grootste heiligen uit de geschiedenis gingen het meest gebukt onder hun schuldenlast. Paulus beschouwt zichzelf als de allerergste zondaar. Dat heeft hij gemeen met alle andere heiligen uit de geschiedenis. Bovendien gaat het leven van een ieder die werkelijk Jezus wil navolgen gepaard met de allergrootste problemen. Het grote wonder van God's genade is dat we, ondanks alles, staande kunnen blijven.  

Kom op Willempie, ik val werkelijk bijna van mijn stoel dat jij dat zegt! Jij, die juist wel weet wat het werk van de Heilige Geest is! Of, zit hier soms een worsteling waar je nog mee zit? Wat heb je nodig om de mensen de handen op te leggen net als Paulus, en dat ze genezen? Wat heb je nodig dat je in tongen spreekt? Wat heb je nodig om de gave van profetie te krijgen? Wat heb je nodig om visioenen van God te krijgen? Wat heb je nodig om net als Saulus, Paulus te worden? 

Ik heb het net toch even aan mijn vrouw gezegd en gekeken naar haar reactie. Ik zei haar: "ze zeggen dat Paulus een groot zondaar was en gebukt ging onder zijn zonden, wat vind jij daarvan?" Ze keek me even zwijgend aan en zei: "ze moeten maar veel bidden om wijsheid en inzicht van boven, denk ik.."

Saulus was in zijn onwetendheid een groot zondaar, want hij vervolgde christenen en dreef hen de dood in. Onder die zonden ging hij gebukt, maar Saulus is bekeerd! Hij werd Paulus! Jezus vergeeft niet enkel je zonden, Hij geneest je ook! Dat staat zelfs in Jesaja! Zoals Joop Gottmers dat zegt: "Hij accepteerd wel hoe je bent, maar Hij laat je niet zo."

Maar kennelijk zijn jullie nog niet zo ver en kennen jullie het herstellende werk van de Heilige Geest nog niet. Dat is werkelijk ernstig. Echt heel triest! Je moet niet aan de geestelijke papfles blijven, maar groeien tot volwassenheid! We moeten hier leren Jezus te volgen. En natuurlijk bereiken we dat nooit helemaal hier op aarde, maar om nu te blijven roepen: "och ik arme zondaar, ik ben tot geen enig goeds in staat!" is een rechtstreekse klap in het gezicht van Jezus. Is een rechtstreeks tegenwerken van de Heilige Geest! Saulus is geen Saulus gebleven. Hij werd Paulus!  Als wij christenen in onze graf blijven zitten en niet de doop met de Heilige Geest ontvangen, zullen we nooit vrucht gaan dragen en ook de gaven van de Heilige Geest nooit bezitten. Dan kan je het wel vergeten! Dan zal je tot je dood angstig je afvragen waarom je zo in de zonde en de dood bleef hangen en het niet tot die "gaven van de Heilige Geest" gekomen is. Waarom God je niet gebruiken kan.

Maar als we eerlijk zijn en we zien Jezus werkelijk ons veranderen in ons leven, we zien dat we afstand kunnen nemen van oude zonden, pornografie op internet tot verleden tijd kunnen maken, ons karakter mooier en liefdevol weten te krijgen, onze relaties met vrienden en ons partner weten te herstellen, mensen kunnen vergeven van hun zonden, armen kunnen delen van onze overvloed etc... dan kan je terecht zeggen: "Jezus heeft mij rust gegeven! De sabbath is in mijn hart aangebroken. De grote zondaar die ik vroeger was, is bekeerd en heeft Jezus leren kennen! Ik ben een nieuw mens geworden! Ja ik maak nog wel fouten, maar ik ben geen verslaafde meer van de pronografie, ik breng mijn huwelijk niet meer op de klippen, ik steel niet meer, ik vloek niet meer zo veel, ik ben rustiger en beheerster geworden, ik heb mensen kunnen vergeven en veel leed kunnen los laten. Ik heb het verleden met rust kunnen laten.."

Het leven met Jezus is van een groot levens belang. Hij is de beste Psychiater die er is, die kan van ons totaal gestoorde zondige mensen, hele sociale liefdevolle christenen maken en juist "die liefde" wil Jezus gebruiken om ons straks vlak voor Zijn wederkomst in te zetten, om mensen van de ondergang te redden. Want gij christen, gij geheel anders, gij hebt Christus leren kennen. Want wij zijn toch het zout der aarde? Als het zout zijn smaak verliest, wat moet er dan van de wereld komen?

De oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders. 

Als we gebukt blijven gaan onder onze zonden, dan verlammen we en worden we geheel passief. Dan is satan de lachende derde. Maar die zonden is al lang vergeven door Jezus. Hij heeft het werk al lang aan het kruis volbracht en de zonden van ons weg gegaan, waarom blijven jullie dan steeds op de zonden terug komen en achterom kijken? Jezus wil dat we in het nu leven en Hem volgen! Ons door Hem laten voeden! Hij rijkt ons het manna aan! Het levende water! Laten je dopen door zijn Geest! Amen!

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
58 minuten geleden zei Gaitema:

Ik heb het net toch even aan mijn vrouw gezegd en gekeken naar haar reactie. Ik zei haar: "ze zeggen dat Paulus een groot zondaar was en gebukt ging onder zijn zonden, wat vind jij daarvan?" Ze keek me even zwijgend aan en zei: "ze moeten maar veel bidden om wijsheid en inzicht van boven, denk ik.."

Het is ook niet zo dat heiligen de grootste zondaren zijn maar dat ze zicht hebben op de heiligheid van God. Daardoor worden ze zo nederig! Met de rest van je reactie ben ik het wel eens, behalve dan dat het woord sabbat de juiste Nederlandse transliteratie is en niet sabbath. Het vervormen van woorden lijkt wel interessant maar heeft geen enkele basis of waarde. Paulus zou je reactie waarschijnlijk beamen maar er aan toevoegen dat hij, ondanks de wetenschap dat hij de grootste zondaar is en dus zeker niet beter dan anderen, zich gered weet door het vergoten bloed van Jezus. En dat is de boodschap die hij verkondigt.  Dat is het evangelie.

 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Desid:
8 uur geleden zei Raymond B:

leuk maar nee, 1 van de Bijbelse principes welke precies gaat om opstanding en wat zeer breed uit wordt verhaald in het zg OT  is hier van toepassing.

En dat kan je makkelijk begrijpen dwz als je de Bijbel leest. maar ja als tellen al moeilijk is 

Wartaal.

Je spreekt Mattheüs tegen.

moderatie:

@Desid Graag wat zuiniger met het woord "wartaal", vooral als een losse uitroep aan het begin van je reactie. Het klinkt wat onvriendelijk. Als je er wat meer woorden aan besteedt om te zeggen dat naar jouw mening iemand iets onduidelijks en vreemds zegt klinkt het vriendelijker.

Wat bertreft de kwestie:

Tellen is inderdaad niet steeds zo eenvoudig als we nu soms denken. Men gebruikte in de tijd van de Bijbel de methode van "inclusief tellen" en die is anders dan wat we nu normaal doen. Men telt zo:

Jesus sterft is de 1e dag

de dag erna is de 2e dag

de dag daarna is de 3e dag

Ook kunnen we nog bedenken dat een dag steeds begint als de zon ondergaat en dus begint met de donker-periode en eindigt als de dag na de licht-periode weer ondergaat. 

Allemaal zaken die we nu niet gewend zijn.

Zie voor het in- en exclusief tellen ook Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tellen

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Tomega:

..heerlijkheid der heerlijkheden, waarvan Paulus uitjubelt: ik prijs de ellende en ik dank God voor het lijden, want daarmee heeft God mij toegekend in zijn genade dat ik zijn werktuig en dienstknecht mag zijn.

Paulus jubelt.

5 uur geleden zei Gaitema:

Ik krijg de koude rillingen over mijn lijf als ik jou zie zuchten onder jouw zondelast.

En jij krijgt de koude rillingen van Paulus' jubel. Dat begrijp ik niet goed. Waar merk jij bij mij of bij Paulus een zodanige zucht of gebukt gaan onder de zondelast, dat daardoor bij jou de koude rillingen over de rug kunnen lopen?

4 uur geleden zei Gaitema:

"ze zeggen dat Paulus een groot zondaar was en gebukt ging onder zijn zonden, wat vind jij daarvan?"

Wat is de relevantie of Paulus een groot of een klein zondaar was? 
Wat is de relevantie of Paulus gebukt gaat onder de lasten? 

Misschien moeten we een stapje terug:

9 uur geleden zei Tomega:

Luther had precies hetzelfde probleem.
Heeft dat Luther gebracht tot het loslaten van het geloof c.q. het reformeren?
Nee, het bracht Luther tot een verdiept inzicht: alles is genade.
De afstand tot de mens is onoverbrugbaar, tenzij in Christus.
Maar dat maakt de wet nog niet afzichtelijk en verfoeilijk!
Dat maakt de mens nog niet tot heilig en volmaakt!

Situatie: Luther gaat gebukt.
Inzicht: alles is genade.
Realiteit: de afstand is te groot, tenzij in Christus.
Maakt dat de wet teveel, of te onwenselijk? Nee.
Maakt dat  de mens tot heilig en geschikt om voor Gods troon te komen? Ja.
Maar is de mens dan al bij Gods troon? Ja.
Is de mens daarmee dan ook heilig?
Is de mens dan gegroeid in geloof?
Is de zonde al weg?
Is het lijden minder pijnlijk?
Is dan de Rust al ingegaan?
Dat is de vraag.

2 Corintiërs 7:5 Want ook, als wij in Macedonië gekomen zijn, zo heeft ons vlees geen rust gehad; maar wij waren in alles verdrukt; van buiten was strijd, van binnen vrees. Doch God, Die de nederigen vertroost, heeft ons getroost door de komst van Titus.

Je zult ontdekken dat het zijn in Christus, uitsluitend geestelijk kan zijn.
Maar de Rust die is beloofd is vleselijk.
Door nu de sabbat als tijdbesteding te vergeestelijken,
vergeestelijk je het Koninkrijk van God.
Maar het Koninkrijk van God ìs ook geestelijk!
Exact; en dat is waarom je je opstanding en je eeuwig leven verloochent,
als je alleen de geestelijke Rust in Christus viert (niet viert).

10 uur geleden zei sjako:

Een vaste dag houden betekent dat je vast houdt aan de oude Wet. Jezus is dan vergeefs gestorven. 

Een vaste dag niet houden, betekent dat je de opstanding verloochent, 
en het uitkijken naar de rust van het nieuwe Sion verwerpt.
Strikt genomen dan.
Jezus heeft je wel gered van je zonde, maar je wilt in Zijn toekomst niet delen.
Merk op dat je hier verwerpt, wat onder de Joden gold als belangrijkste richtlijn:
Het geloof dat God daadwerkelijk verlossing geeft en Jeruzalem weer zal oprichten. 
Het Sabbatgebod, is dan ook een groot gebod.

En als je erover nadenkt, is het zo voorgestelde helemaal niet zo strikt genomen,
maar is het heel gemakkelijk via een andere lijn evident zondig om geen rustdag te houden,
want het is nota bene één van de tien geboden die dwars door de woestijn werd meegesleurd
en centraal in de tempel in ere gehouden en die door God Eigenhandig was geschreven.
Dat gebod kun je gewoon geestelijk invulling geven,
maar dat moet dan wel met een materieel element van het vlees,
namelijk dat de geestelijke invulling gaat over een daadwerkelijke rust in een daadwerkelijk land
waarin jouw vlees daadwerkelijk zal zijn om daar te rusten.
Dat is een dag gewijd aan de rust naar het vlees.

De sabbatsrust en opstanding zijn dus gekoppeld.
En hoe iemand dan eventueel verstrikt raakt in regeltjes
hoe een rust daadwerkelijk wordt gevierd, maar op een geestelijke wijze,
dat ligt toch echt vooral bij degene die zich laat strikken.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Tomega: er ligt kennelijk een te grote kloof tussen ons evangelischen en de eerste christenen die de zondag geen van allen als Sabbath vierden en de mensen van de reformatie die dat als eersten invoerden. Wij komen er niet uit en ik geef de strijd op. 

Voor mij is die hele onbegonnen strijd om het houden van de zondag als rustdag Goddank verleden tijd. Dat is bij mij begonnen doordat ik juist in 2 dagen alle Romeinenbrieven heb doorgelezen. Al gaat het daar nog nergens over de Sabbath, ik wist toen al wat mijn grote probleem waren en raakte ervan verlost.

En mijn zonden? Die liggen bij het kruis en laat ik daar. Wanneer ik dan weer zondig, laat ik die ook daar. Echter is de nieuwe Gaitema een stuk veiliger dan de oude, want Jezus heeft mijn leven vernieuwd en ik laat me niet meer aanklagen door satan.

Paulus zei over zijn "hedendaagse zonden": 'vergeef me als ik als een dwaas reageer, maar ik ben me van geen kwaad bewust.'

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Willempie:

Het is ook niet zo dat heiligen de grootste zondaren zijn maar dat ze zicht hebben op de heiligheid van God. Daardoor worden ze zo nederig!

Dat ontken ik weer niet, maar de nadruk van de apostelen ligt erop dat we heiligen zijn. Ze laten zich niet door satan aanklagen. 

Citaat

Met de rest van je reactie ben ik het wel eens, behalve dan dat het woord sabbat de juiste Nederlandse transliteratie is en niet sabbath. Het vervormen van woorden lijkt wel interessant maar heeft geen enkele basis of waarde.

Ik vind dat je het appart verwoord, maar wat ik zeg is zuiver bijbels en de bronnen daarvoor heb ik met de link over wat de christenen in de eerste eeuwen geloofden en de link van Ouweneel al prima onderbouwt. Je kan het ontkennen, maar het zijn de christenen van de Reformatie die na 1500 jaar christendom pas voor het eerst van de zondag een sabbatdag maken. De rest van de christenen viert elke dag Sabbath in de tempel (zijn hart). Zie Link

Citaat

 Paulus zou je reactie waarschijnlijk beamen maar er aan toevoegen dat hij, ondanks de wetenschap dat hij de grootste zondaar is en dus zeker niet beter dan anderen, zich gered weet door het vergoten bloed van Jezus. En dat is de boodschap die hij verkondigt.  Dat is het evangelie.

 

Hij legde de nadruk erop dat hij door Jezus geheiligd is en noemde de christenen heiligen. Hij schreef nooit een brief aan de "zondaren" van de gemeente te...  Er wordt maar op één wijze christenen nog als zondaren voorgesteld en dat is door het bewust zijn dat we nog niet gearriveerd zijn. Dat we nog met Jezus onderweg zijn.

Maar Paulus noemde ons voor de rest altijd "heiligen". 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Gaitema:

Maar Paulus noemde ons voor de rest altijd "heiligen".

Dat klopt natuurlijk helemaal. We zijn door Jezus geheiligd (afgezonderd). Het probleem met woorden is dat ze vaak voor verschillende mensen verschillende betekenissen krijgen. Ik begrijp jouw reactie op een doorgeslagen vorm van calvinisme waar het juk van Jezus niet langer zacht is en zijn last niet langer licht. Je moet je inderdaad niet laten aanklagen want je weet wie die aanklager is. De Heilige Geest klaagt niet aan maar helpt ons op een liefdevolle en zachtmoedige wijze om steeds meer op Jezus te gaan lijken. Hoe meer Hij ons laat zien, en dat doet Hij gelukkig stapje voor stapje, zodat we niet totaal overdonderd en ontmoedigd worden, hoe meer we gaan beseffen hoe zondig ons vlees is en hoe dankbaarder we worden voor God's genade en totale vergeving. Zoals ik het begrijp is dat wat Paulus leert.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Trajecto:

moderatie:

 

Wat bertreft de kwestie:

Tellen is inderdaad niet steeds zo eenvoudig als we nu soms denken. Men gebruikte in de tijd van de Bijbel de methode van "inclusief tellen" en die is anders dan wat we nu normaal doen. Men telt zo:

Jesus sterft is de 1e dag

de dag erna is de 2e dag

de dag daarna is de 3e dag

Ook kunnen we nog bedenken dat een dag steeds begint als de zon ondergaat en dus begint met de donker-periode en eindigt als de dag na de licht-periode weer ondergaat. 

Allemaal zaken die we nu niet gewend zijn.

Zie voor het in- en exclusief tellen ook Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tellen

Mooi Trajecto,

mag ik nog wat aanvullen?

als Jezus op vrijdag sterft einde middag dan is volgens Bijbelse berekening  (dag van 24 uur) beginnend op zonsondergang.de 1ste nacht vrijdagnacht, 2de zaterdag en de 3de zondag nacht,

voor de 1ste dag zaterdag, 2de zondag, 3de dag maandag

7 uur geleden zei Trajecto:

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Willempie:

Dat klopt natuurlijk helemaal. We zijn door Jezus geheiligd (afgezonderd). Het probleem met woorden is dat ze vaak voor verschillende mensen verschillende betekenissen krijgen. Ik begrijp jouw reactie op een doorgeslagen vorm van calvinisme waar het juk van Jezus niet langer zacht is en zijn last niet langer licht. Je moet je inderdaad niet laten aanklagen want je weet wie die aanklager is. De Heilige Geest klaagt niet aan maar helpt ons op een liefdevolle en zachtmoedige wijze om steeds meer op Jezus te gaan lijken. Hoe meer Hij ons laat zien, en dat doet Hij gelukkig stapje voor stapje, zodat we niet totaal overdonderd en ontmoedigd worden, hoe meer we gaan beseffen hoe zondig ons vlees is en hoe dankbaarder we worden voor God's genade en totale vergeving.

Ons vlees ja, maar zoals Levi al zei, leerde ik het ook: je bent niet het vlees. We zijn de nieuwe mens dat in strijd is met de oude mens die met Christus gestorven is aan het kruis, die nog wel eens de kop op komt steken, maar zeker niet meer heer en meester is. 

Het vlees wordt in de geestelijke groei steeds minder. En Jezus wordt in ons leven steeds meer.

Ik maak me echt zorgen over de gereformeerde christenen die maar voortdurend blijven benadrukken dat ze zondaren zijn. Ik heb ook zo'n schoonzus en zwager uit de christelijk gereformeerde kerk (bewaard het pant). Ze hebben er nogal de mond vol van dat we zondaren zijn en moeten knielen voor Jezus. Volgens hen zouden we dat nog niet gedaan hebben en kennen we Jezus nog niet. Alleen al vanwege het feit dat we met gestrekte handen (soms om hoog) staan te bidden en zingen in de kerk. Nee, we moeten op de knieën met gebogen rug bidden voor Jezus. Ik moest wel bijna lachten, toen ik in de link die ik je gaf las dat dit juist in de vroege kerk in een stroming verboden werd, omdat dit stond voor "angst voor God."

9 minuten geleden zei Raymond B:

Mooi Trajecto,

mag ik nog wat aanvullen?

als Jezus op vrijdag sterft einde middag dan is volgens Bijbelse berekening  (dag van 24 uur) beginnend op zonsondergang.de 1ste nacht vrijdagnacht, 2de zaterdag en de 3de zondag nacht,

voor de 1ste dag zaterdag, 2de zondag, 3de dag maandag

 

Ze berekenden ze dat dus niet. Al de eerste christenen vierden de opstanding van Jezus op de zondag en kwamen toen al samen.

Voor hen is de eerste dag vrijdag, tweede dag zaterdag, derde dag zondag. Ze rekende ook de dagdelen "voor" en "na" het gebeuren mee. Niet zoals wij dat doen.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Willempie:

Probeer eerst maar eens normaal Nederlands te schrijven.

Het is niet shabatten maar sabbatten. Sjabatten mag ook, vanwege de uitspraak.

Yeshua is Engels. De Nederlandse transliteratie is Jeshua.

De mores is dat je jezelf waarschijnlijk overschat. Word maar een beetje nederiger. Dan kan je nog veel leren. 

Even over een naam, namen worden taalkundig niet overgezet willempie blijft willempie in Engeland, China of Iran.

Yeshua is van oorsprong Hebreeuws een afkorting van Jehoshua die na de terugkeer uit Babylon werd gebruikt.

En ik moet idd nog heel veel leren, echter gaat het hier niet om leren maar om een keuze ; wie wil je hierin volgen? de Bijbel of....

Verder leer ik alles van mijn leermeester en niet van onrechtvaardige wettelozen.

En als je je afvraagt wat ik nu weer zeg of mag ik dat wel zeggen?; Gerechtigheid is niet wat er nu van gemaakt is, als de Bijbel over gerechtigheid spreekt dan is dat het luisteren en doen van de Torah.

De Torah is in het Grieks vertaald in Nomos en in het Nederlands vertaald in wet.

Overall waar er in je Bijbel  wetteloosheid staat staat er anomos oftewel zonder de wet zonder Torah, een onrechtvaardige is dus Bijbels gezien hetzelfde iemand die de Torah niet doet.

26 Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd.

27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!

 

16 minuten geleden zei Gaitema:

Ons vlees ja, maar zoals Levi al zei, leerde ik het ook: je bent niet het vlees. We zijn de nieuwe mens dat in strijd is met de oude mens die met Christus gestorven is aan het kruis, die nog wel eens de kop op komt steken, maar zeker niet meer heer en meester is. 

Het vlees wordt in de geestelijke groei steeds minder. En Jezus wordt in ons leven steeds meer.

Ik maak me echt zorgen over de gereformeerde christenen die maar voortdurend blijven benadrukken dat ze zondaren zijn. Ik heb ook zo'n schoonzus en zwager uit de christelijk gereformeerde kerk (bewaard het pant). Ze hebben er nogal de mond vol van dat we zondaren zijn en moeten knielen voor Jezus. Volgens hen zouden we dat nog niet gedaan hebben en kennen we Jezus nog niet. Alleen al vanwege het feit dat we met gestrekte handen (soms om hoog) staan te bidden en zingen in de kerk. Nee, we moeten op de knieën met gebogen rug bidden voor Jezus. Ik moest wel bijna lachten, toen ik in de link die ik je gaf las dat dit juist in de vroege kerk in een stroming verboden werd, omdat dit stond voor "angst voor God."

Ze berekenden ze dat dus niet. Al de eerste christenen vierden de opstanding van Jezus op de zondag en kwamen toen al samen.

Voor hen is de eerste dag vrijdag, tweede dag zaterdag, derde dag zondag. Ze rekende ook de dagdelen "voor" en "na" het gebeuren mee. Niet zoals wij dat doen.

En waar staat dat precies dat de eerste christenen op zondag samenkwamen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Gaitema:

Tomega: er ligt kennelijk een te grote kloof tussen ons evangelischen en de eerste christenen die de zondag geen van allen als Sabbath vierden en de mensen van de reformatie die dat als eersten invoerden.

Vieringen en omgang met de geboden kunnen altijd en overal verschillen. Zelfs de leer kan totaal gaan afwijken.
Maar de wet en de Schrift blijven steeds gelijk. 
De eerste christenen waren steeds gedeeltelijk Joden. En niet één van de Joden verloochent zijn afkomst, als hij net heeft geleerd dat de Messias werkelikheid geworden is. Er was dus al een sabbatviering  En dat gaf dus al een probleem vanaf het begin. Want de Joodse sabbat met al die regeltjes brengt geen vervulling van de wet. De vervulling moet uit het hart komen en in het hart zijn.

Dat Paulus dus optreedt tegen Joden heeft verschillende gronden:
1. Die sabbatswet van jullie is oud en de verdwijning nabij, voor zover je denkt dat je heiligheid of rechtvaardigheid daarmee wordt bevestigd.
2. De viering van de Rust in Christus of de dagen, weken, maanden, kun je niet aan de heidenen opleggen, want zij kennen God op een andere manier: niet uit het geloof door de wet, maar door het geloof zonder wet. En zij zijn daarmee net zo heilig als de rechtvaardige Joden. 
3. De rijkdom van het Joodse geloof, blijkt dus armoede te zijn en zelfs een last die hen verhindert om geestelijk te denken.

Om precies te zijn: de overgang van een uiterlijke wet, naar een innerlijke wet vraagt om een omslag in het denken, waarin het uiterlijke betekenisloos wordt, en het innerlijke leidend:
Romeinen 2:25-29 Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder der wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden. Indien dan de voorhuid de rechten der wet bewaart, zal niet zijn voorhuid tot een besnijdenis gerekend worden? En zal de voorhuid, die uit de natuur is, als zij de wet volbrengt, u niet oordelen, die door de letter en besnijdenis een overtreder der wet zijt? Want die is niet een Jood, die het in het openbaar is; noch die is de besnijdenis, die het in het openbaar in het vlees is; Maar die is een Jood, die het in het verborgen is, en de besnijdenis des harten, in den geest, niet in de letter, is de besnijdenis; wiens lof niet is uit de mensen, maar uit God.

De voorhuid, dat is de heiden. De heiden is beter bezig dan de Jood als hij de wet volbrengt. Want een Jood is pas een echte Jood als hij de wet in het hart naleeft. De uiterlijkheid is hier dus een last, want het brengt een valse bron om te roemen in het vlees en een schijn van rechtvaardigheid. Maar aangezien het God zelf was die ooit deze Wet heeft opgelegd, is het voorspelbaar dat er een schifting optreedt met verharding of verblinding. Dat is ook waarom de val van Jeruzalem en de totale reddeloze ellende van het geestelijke denken onder de Joden éérst moest komen, voordat de Christus kwam. Zoals ook de totale val van de christenen moet komen voordat iets nieuws komt.

Maar heeft Paulus nu dan ook op welke manier dan ook, iets gezegd over de betekenisloosheid van de wet? Geenszins!
De wet geldt als kennisbron en spiegel van de liefde, en zij is Gods Liefdewet.
Zij leert de vleselijke spiegel van de Liefde, naar de Geest te begrijpen.

Stel je bent een heiden. En je leest dat wol en linnen niet gemengd mag worden. Of je leest dat zeevruchten niet gegeten mogen worden. Dan kun je in hoogmoed menen dat die wetten niet gelden voor jou. Want je hebt de Geest al. Maar de Geest in jou zal zich afvragen wat het is dat God met die wet wilde zeggen, en hoe dat nu geestelijk vertaald wordt. Naar het voorbeeld van de Sabbat: aangezien zij in de woestijn zich verhardden en keken naar het vlees dat hun aangenamer was, zoals de vleespotten van Egypte, verwierpen zij het manna dat God gaf en eisten voor hun vlees vlees. Paulus zegt over de sabbat: u bent zó dicht genaderd, pas op dat u niet achterblijft en het komende Jeruzalem verliest! Kun je Jeruzalem verliezen als je in de Rust van Christus bent? Volgens jouw leer kan dat niet. Maar de realiteit is die van de heilige Schrift die niet kijkt vanuit uitverkiezing, of ingegane Rust, maar die kijkt vanuit het vlees waarin wij tijdelijk zijn: Pas op! Speel niet met Vuur! Onze God is een verterend vuur; dus weest heilig want God is heilig!

Christus predikte helemaal niet Zijn Eigen Rust, maar Hij leerde dat wij geen Vrede en geen Rust hebben,
maar dat wij een woestijnreis hebben te gaan waarin God Zelf zal zorgen voor manna.

Johannes 6:49-63 
Uw vaders hebben het Manna gegeten in de woestijn, en zij zijn gestorven.
Dit is het Brood, dat uit den hemel nederdaalt, opdat de mens daarvan ete, en niet sterve.
Ik ben dat levende Brood, dat uit den hemel nedergedaald is; zo iemand van dit Brood eet, die zal in der eeuwigheid leven.
En het Brood, dat Ik geven zal, is Mijn vlees, hetwelk Ik geven zal voor het leven der wereld.
Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem.
Gelijkerwijs Mij de levende Vader gezonden heeft, en Ik leve door den Vader; alzo die Mij eet, dezelve zal leven door Mij.
Dit is het Brood, dat uit den hemel nedergedaald is; niet gelijk uw vaders het Manna gegeten hebben, en zijn gestorven.
Die dit Brood eet, zal in der eeuwigheid leven.
De Geest is het, Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden, die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.

Stel je bent gelovig. En je bent in de Rust van Christus.
Ben je dan ergens ooit klaar? Is er ergens iets van een eindstation op aarde?
Waarom dan denk je dat één van de tien geboden is vervuld en gerealiseerd en klaar en afgedaan?
Afgedaan is de uiterlijkheid van straf en de steniging als je het gebod uiterlijk niet houdt.
Maar als jij in je hart Gods Wet overtreedt en minacht en verwerpt,
Waar is dan de Rust in jou?

Heeft niet de Schrift ons geleerd dat wie zondigt, niet in de liefde is?
Hoe kun jij dan aan anderen demonen toebedenken,
en zelf stellen in de Liefde of Rust te zijn,
terwijl jij Gods gebod verwerpt, en afgedaan verklaart?

Hoe kun jij zeggen dat de kloof onoverbruggelijk is,
als de Schrift je leert dat dit gebod verwijst naar de komende opstanding?
Is er dan iets in jou, dat tegen die opstanding vecht??
Waarom, o waarom, zou jij je keren tegen God die spreekt vanaf de Horeb en jou een handgeschreven brief schrijft in een stenen plaat?

Romeinen 9:18-26
Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?
Welke Hij ook geroepen heeft, namelijk ons, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.
Gelijk Hij ook in Hosea zegt: Ik zal hetgeen Mijn volk niet was, Mijn volk noemen, en die niet bemind was, Mijn beminde.
En het zal zijn, in de plaats, waar tot hen gezegd was: Gijlieden zijt Mijn volk niet, aldaar zullen zij kinderen des levenden Gods genaamd worden.

Ik heb het hier niet persoonlijk tegen jou. Ik begrijp dat je het loslaat. 
Ik heb het tegen de kerken die het sabbatsgebod hebben losgelaten en laten vallen.

Hoe je ook omgaat met wet en geboden,
het vervallen verklaren van het sabbatsgebod,
is een directe aanval op je opstandingsrecht.
Niemand blijft bevrijd van verzoeking,
en ook met de grootste onder de profeten,
wist satan God te treiteren en Jezus te belasteren (hoofd van Johannes op een schaal).
En ook met de zwakste kleinsten onder het volk,
wist satan God te treiteren en Jezus te belasteren (dood van alle Bethlehems pasgeboren zonen).
Zou dan aan de christenen vandaag een rust worden geboden,
waarin God niet in die christenen gelasterd wordt?
Ik vrees dat de leringen van Paulus hier tevergeefs zijn gegeven.
Ik vrees dat de leer van Christus hier in verdrukking is.

Romeinen 5:3-8
En niet alleenlijk dit, maar wij roemen ook in de verdrukkingen, wetende, dat de verdrukking lijdzaamheid werkt;
En de lijdzaamheid bevinding, en de bevinding hoop;
En de hoop beschaamt niet, omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven.
Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
Want nauwelijks zal iemand voor een rechtvaardige sterven; want voor den goede zal mogelijk iemand ook bestaan te sterven.
Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren.

Als dan gerechtvaardigdheid door het geloof in de Toekomst en verdrukking in het vlees, lijdzaamheid bewerkt;
En de ervaring van het lijden in het vlees, hoop bewerkt in de betere Toekomst,
en de hoop wordt vervuld, door de Liefde van God door de heilige Geest;
dan kun je echt niet spreken dat je de Rust bent ingegaan,
van de belofte die nog belofte, en van de hoop die nog hoop is.

Wie de belofte is vervuld geworden, die heeft geen uitzicht op beter.
Wie de hoop gerealiseerd is, heeft geen toekomst die groter is.
Wie geen andere Rust verlangt en bij God claimt, dan hier op aarde,
die rust ten diepste in het vlees.

Waar dan de rust in het vlees getuigt tegen ons, dat wij nog niet volmaakt in de liefde zijn,
onderhoudt daar opnieuw de eerste geboden, omdat zij u beschermen tegen het kwaad!
Zoals de Joden uit het geoof door de wet worden bewaard,
zo wordt een christen bewaard door de wet uit liefde te houden,
om niet te verzakken en te verzanden, om niet te struikelen en te vallen,
om niet de heilige geest te bedroeven, maar integendeel: om te groeien in kennis,
wat het toch is dat God in Zijn heerlijkheid gaat instellen,
als regels van liefde en dankbaarheid en vervolmaking van alle levende zielen,
waarinGod in alles en in allen is volmaakt geworden.

De vrede van God onze Vader, bewerkt geen onoverbrugbaarheden,
maar brengt de bergen tot het niveau van dalen, en doet heuvels bewegen tot het dempen van de wateren.
Het brengt de wettischen in hun heilige staat, een onverdragelijke last, dat ze niet in Christus' liefde zijn.  
En het brengt de liefdezangers in hun rust een onverdragelijke last, dat ze niet in Christus' wet zijn.
Niemand ontsnapt aan de erkenning, dat de Wet en de Liefde niet elkaars vijanden zijn.
Zij zijn vijanden, omdat de geest roemt in de Geest, en het vlees roemt in het vlees.
En dat moeten zij ook zijn, want het vlees belastert en belacht de Geest.
En dat moeten zij ook zijn want de Geest wordt gehinderd door het vlees.

Maar de eenheid van God, en de eenheid van de schriften en de toekomende eenheid van de Jood en de Griek,
vereist dat de Geest zoekt om het vlees te beheersen en te onderwerpen aan Gods Wil. Dat is dus vlees.
En het vereist dat het vlees zoekt om de Geest te behagen en Gods Wil te zoeken. Dat is dus Geest.

Waar dan Geest en vlees samengekomen zijn in een soort van Rust van de gelovigen tot een heilig bouwwerk en een heilige tempel,
daar is geen wetteloosheid, en daar is geen liefdeloosheid,
maar daar heerst de wet over het vlees, en de Geest over de wet.
Niet als tegenstanders! 
Maar als elkaars versterkers,
tot méér eer voor God, en heiliging,
tot ook heel de tempel van het vlees,
geldt als het heiligste der heiligen.

Die Rust, is op aarde mogelijk, en ergens ook voorzegd.
Maar als zij op aarde is vervuld geworden,
en de opperste euforie is bereikt,
bedenk dan dat er ooit een wet was en een tijd,
die sprak van een andere rust en een andere tijd,
die nog steeds moet komen. Je bent er nog niet.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Raymond B:

Even over een naam, namen worden taalkundig niet overgezet willempie blijft willempie in Engeland, China of Iran.

Dan moet je de Hebreeuwse woorden gebruiken (maar ik vermoed dat je dat niet op je toetsenbord voor elkaar krijgt) en niet de Engelse transliteraties. Dan gebruik je namelijk geen Hebreeuwse woorden of namen maar de omzettingen ervan in de Engelse taal. Als je dat liever doet dan je aan de Nederlandse transliteratie te houden zou het consequent zijn om dan voortaan ook Jesus te gebruiken i.p.v. Jezus, en YHWH i.p.v. JHWH, om maar een paar voorbeelden te noemen.

 https://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Transliteratie-_en_transcriptiegids

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Desid:
Op ‎19‎-‎12‎-‎2018 om 06:46 zei Dat beloof ik:

Of andersom: dat Kerst (toen iets nieuws) zich aan reeds bestaande, oude gebruiken ging hechten.
Dat zien we bij veel bij oude gebruiken (al dan niet religieus): ze worden geactualiseerd, aangepast naar de nieuwe omstandigheden.

Dat laatste klopt. Maar dan klopt je eerste zin niet.

De eerste zin is geredeneerd vanuit de actualiteit, de tweede vanuit oude gebruiken. 

23 uur geleden zei Desid:
Op ‎19‎-‎12‎-‎2018 om 06:46 zei Dat beloof ik:

Die datum IS de winterzonnewende.

Ja, de Romeinse datum van de winterzonnewende. Ongetwijfeld heeft dit een rol gespeeld bij de keuze voor 25 december. Maar dat is natuurlijk nog geen 'heidens' motief, alleen maar een kosmologisch.

Daar zal iemand die de zon aanbidt, zoals de Romeinen deden, heel anders tegen aan kijken. Voor hen was het wel degelijk een religieus motief.

 

23 uur geleden zei Desid:

Het is niet duidelijk of de Romeinen de geboorte van de Zon vierden op 25 december en indien wel, hoe groot feest het was.

Ik vermoed (!) dat Constantijn het prima vond dat er zo een extra verband kwam tussen Christus en Sol.

Je hinkt op 2 gedachten, het resultaat is dat deze zinnen bij elkaar erg raar zijn.
Ofwel je staat op het standpunt, zoals je tot nu (in tegenstelling met de geschiedkundige feiten) steeds deed, dat er geen verband is tussen Zonneaanbidding en de kerstfeest,
ofwel je denkt dat dit verband er is gekomen via Constantijn, dan krijg je de tweede zin.
Daarnaast is het natuurlijk niet zo dat Constantijn heeft bepaald of dat verband er wel of niet kwam (want dat was er al), Constantijn heeft bepaald wat de van staatswege erkende religie was.

Dat het verband er al was, realiseer je jezelf ook wel:

23 uur geleden zei Desid:

Met andere woorden, het verband tussen Christus en de zon was al lang gelegd vóór Constantijn.

   En dat kan natuurlijk niet anders. Zulke veranderingen vinden niet plaats van de ene op de andere dag, maar gaan via de weg van de geleidelijkheid.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Willempie:

Dan moet je de Hebreeuwse woorden gebruiken (maar ik vermoed dat je dat niet op je toetsenbord voor elkaar krijgt) en niet de Engelse transliteraties. Dan gebruik je namelijk geen Hebreeuwse woorden of namen maar de omzettingen ervan in de Engelse taal. Als je dat liever doet dan je aan de Nederlandse transliteratie te houden zou het consequent zijn om dan voortaan ook Jesus te gebruiken i.p.v. Jezus, en YHWH i.p.v. JHWH, om maar een paar voorbeelden te noemen.

 https://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Transliteratie-_en_transcriptiegids

je hebt gelijk als ook ik hier niet consequent bent. dat komt omdat niet de klank van de שם maar de karakter belangrijk is, en aangezien iedereen op klanken is gefocust niet essentieel is.

Desondanks gebruik ik ישוע omdat dat 'YHWH redt' betekend, Jezus betekend helemaal niets.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid