Spring naar bijdragen

Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?


Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei sjako:

De meerderheidstekst kent deze tekst niet en ook in oudere codexen staat het niet zo.

Off topic: Je gebruikt de term 'meerderheidstekst' niet juist. 'Meerderheidstekst' wel zeggen de tekst volgens de meerderheid van de handschriften, en dat is meestal een Byzantijnse variant en dus zeer gelijkend op de Textus Receptus. Wat je bedoelt is de gangbare wetenschappelijke teksteditie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 621
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nou, om dan maar een voorbeeldje te geven kan ik even terug grijpen op wat ik hier schreef. Dit betreft de feestdag van Jom Kippoer, ofwel de grote verzoendag. Dit is een van de heilige dagen di

Een feest kun je zo druk en enerverend maken als je zelf wil. Kerst bestaat in principe uit niet méér dan een aantal missen, waarvan er door de gemiddelde parochie twee worden opgedragen: de nachtmis

moderatie: Het gaat in dit topic hier en daar te veel off-topic. Ik ga niet overal modbreaks plaatsen maar opletten: het topic is Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?  

1 uur geleden zei Raymond B:

creatief maar nee, je begon met te zeggen dat alle apostelen niet de wet deden vervolgens gaaf ik vanuit de Bijbel aan dat ze dat wel deden. dan probeer je via een zij spoor dat de vertaling niet klopt, geef gewoon zoals ik de tegenteksten die je bewering staven.

De bijbel zegt dat hij zich aan de wet hield, maar dat hoeft dus niet perse de mozaische wet te zijn, maar eerder de Wet van de Christus.

18 minuten geleden zei Desid:

Wat je bedoelt is de gangbare wetenschappelijke teksteditie.

Ja dat bedoel ik, bedankt voor de toevoeging.

1 uur geleden zei Raymond B:

Als de wet verdwenen is dan kan je dus doen wat je wilt ,waarom heb je dan nog Zijn Bloed voor nodig? Waarom is Hij uberhaunt dan opgestaan?

De Mozaische Wet heeft de zonden bloot gelegd en we kunnen tot de conclusie komen dat niemand volmaakt de Wet kan houden. We zullen dus altijd afwijken van de volmaakte Wet en daarom is juist Christus voor ons geofferd. Hij draagt die zonden voor ons. Maar zoals al vele malen gezegd: we leven onder de Wet van de Christus en die is anders, maar bevat ook de morele wet van Mozes. Het is niet zo dat we zonder een wet leven, integendeel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 22-12-2018 om 13:46 zei Raymond B:

1Kor5:8 Zo dan laat ons feest houden, niet in den ouden zuurdesem, noch in den zuurdesem der kwaadheid en der boosheid, maar in de ongezuurde broden der oprechtheid en der waarheid. = PESACH

Moest dit opzoeken. Je moet de context meenemen om dit te begrijpen. Paulus legt in deze tekst de nadruk de Christelijke gemeente te beschermen tegen verontreiniging van wetteloze personen. Doet het oude zuurdeeg weg, opdat gij een nieuw deeg moogt zijn, zoals gij immers ongezuurd zijt. Want Christus, ons Pascha, is werkelijk geslacht. Laten wij het feest daarom niet met oud zuurdeeg vieren, noch met zuurdeeg van slechtheid en goddeloosheid, maar met ongezuurde broden van oprechtheid en waarheid” (1Kor 5:7, 8) NWV oude vertaling.

Aangezien Jezus Christus als het werkelijke paschalam slechts eenmaal werd geofferd (vgl. Heb 9:25-28), dient de gehele levenswandel van een christen, vergelijkbaar met het feest der ongezuurde broden, vrij te zijn van slechtheid en goddeloosheid. Hij moet de bereidheid hebben om dat wat zondig is weg te doen, teneinde zijn persoonlijke reinheid en die van de gemeente te bewaren en aldus ’het feest met ongezuurde broden van oprechtheid en waarheid te vieren’.

Er staat dus nergens dat Paulus het Pascha vierde, maar gebruikte het als illustratie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Thinkfree:

Wat begrijp jij hier niet aan 

God boven alles en de naaste als jezelf 

Dit is de wet der liefde

Dit is precies het enige dat ertoe doet. Als God boven alles is, dan is Hij Meer.
Liefde die meer en minder in zich draagt, is discriminerend.
Het is het dsicrimineren door God, dat Kaïn ontbrandde teen Abel.
Kaïn ontbrandde niet vanwege God, want hij had God ook wel lief en offerde ook aan God.
Maar vanwege Abel, dat die méér kreeg van God; en Kaïn doodde Abel.
Je leert hier dat liefde bestaat uit meer en minder,
en daarom moet er een wet zijn van meer en minder, die uit liefde wordt nageleefd.
Dat is de vrucht die niet gegeten mag worden.
God is meer. God heeft gezag. 
En waar dat niet wordt geaccepteerd,
wordt gezag een verterend vuur.

Waarom zou een vuur verterend genoemd worden, als hij niet verteert?
Is verteren liefdevol? Nee, maar de liefde dient het verterende vuur als meer en hoger en groter en sterker en heel geschikt om te regeren over alles.
En het is dus ook niet voor niets dat de heilige Geest een brandend vuur is: het jaagt de ziel op om te erkennen dat de liefde wordt geleid, gestuurd en overheerst door het Vuur dat de richting geeft en de leiding heeft. 

Jij associeert alles van God met liefde.
Maar je zou alle liefde moeten associëren met een regerende en verzorgende God.
Want de liefde is uit God. En niet: God is uit de liefde. En dat wordt ook bewezen, want Jacob heeft Hij liefgehad en Ezau gehaat.
En alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn Zoon toestond om zich te laten straffen.
Als dan de Liefde toch méér is dan God, dan is God ten opzichte van Ezau en ook ten opzichte van Zijn Eigen Zoon zondig.
En kun je namens Ezau en Christus een klacht indienen bij het Europees Hof voor de rechten van de mens,
ten aanzien van discriminatie en misbruik van bevoegdheden, als overtredingen van het recht en van de liefde.

Laat duidelijk zijn dat ik dit geen eerbiedige praat vind.
Maar de zoektocht naar de waarheid, wordt er niet anders van.

Laten we nu eens gewoon aannemen dat ook jij God méér vindt dan de liefde. 
Dan bewijst ook het God liefhebben boven alles, dat Hij boven de liefde uitstijgt.
En daar is een naam voor en die is: de vreze des Heeren.
Wie niet de liefde erkend uit te gaan van een machtiger God,
maar zich God voorstelt als aan regels van eenheid en gelijkheid onderworpen,
die rekent buiten de vreze des Heeren, en het verterende vuur die Hij is.

disclaimer: Ik weet niet of ik het nu goed (schriftuurlijk) heb geformuleerd, maar de boodschap lijkt me duidelijk.

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Tomega:

Laten we nu eens gewoon aannemen dat ook jij God méér vindt dan de liefde. 

Ik claim ook niet dat God alleen de liefde is, 

God boven alles en de naaste als jezelf

God is het hoogste van het hoogst enz,, en daarboven en een eeuwigheid meer.

Maar volgens Gods woord verloochend hij zijn eigen karakter nooit en Gods karakter is liefde.

En de liefde verteerd de liefdeloosheid

Dat bedoeld Paulus ook met wij zijn niet meer onder de wet, dat houdt in wij zijn niet meer onder Gods toorn en het houden van die wet wordt een liefde dienst 

 

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Thinkfree:

Dat doet ie pas als wij daar liefdevol (vrijwillig)tegenoverstaand

 

16 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Onzin, dat kan niet. Dan kan God wachten tot we een ons wegen, maar uit onszelf gaan wij God niet liefhebben.

Ik ben hier nogal stellig in en daarin steun ik op wijsheid uit de Bijbel:

Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Fil.2:13)

Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; (Ef.2:8)

God geloven zal dus gegeven moeten worden, want we kunnen het niet uit onszelf.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik ben hier nogal stellig in en daarin steun ik op wijsheid uit de Bijbel:

Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Fil.2:13)

Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; (Ef.2:8)

God geloven zal dus gegeven moeten worden, want we kunnen het niet uit onszelf.

13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.

14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?

15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!

16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?

17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,(woord Gods kan ook vertaald worden met Jezus hij is  het woord namelijk)

18 Maar ik zeg: Hebben zij het niet gehoord? Ja toch, hun geluid is over de gehele aarde uitgegaan, en hun woorden tot de einden der wereld.

Klopt Jezus is Gods gave, en door Gods gave kunnen wij geloven alle eer aan God

Zo gij zijn stem dan heden hoort verhardt u niet maar laat u leiden.

30 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; (Ef.2:

Want uit Jezus zijt gij zalig geworden door het geloof en dat is niet uit u maar Gods gave 

Dit is omdat hij ons eerst heeft liefhehad

22 minuten geleden zei Thinkfree:

Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Fil.2:13

Klopt na het aannemen van Jezus werkt de heilige geest in ons 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Thinkfree:

Klopt na het aannemen van Jezus werkt de heilige geest in ons 

Hmmm, ik ben van mening dat de Heilige Geest ook nodig is bij onbekeerde mensen. Niet om ze te dwingen om te geloven, maar om het de mens mogelijk te maken om te kunnen geloven.

16 minuten geleden zei Thinkfree:

Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods, (Rom.10:17)

Ik ben zo vrij geweest om je te citeren en het citaat uit te breiden met een verwijzing naar waar het in de Bijbel gevonden kan worden. Wij kunnen Jezus dus horen in de Bijbel, Gods Woord. Dat deze prediking luid en duidelijk mag gebeuren! Dwars door die verstopte oren heen! Maar is dit uitwendige middel genoeg om geloof te kunnen werken? Daarom ben ik van mening dat de Heilige Geest noodzakelijk is zowel bij de bekeerde als de onbekeerde mens. Als nu iemand zonder de Heilige Geest Gods Woord gaat bestuderen en verkondigen zal dit geen effect hebben. Anderzijds als iemand met de Heilige Geest in zijn hart Gods Woord gaat verkondigen en de Heilige Geest gaat niet rond bij alle onbekeerde mensen om ze aan het hart te kloppen, zal het evenmin effect hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:
26 minuten geleden zei Thinkfree:

Klopt na het aannemen van Jezus werkt de heilige geest in ons 

Hmmm, ik ben van mening dat de Heilige Geest ook nodig is bij onbekeerde mensen. Niet om ze te dwingen om te geloven, maar om het de mens mogelijk te maken om te kunnen geloven.

Klopt, dat noemt men de zonde kennis zie het grote koninklijk gebod van Jezus welke zijn de 10 geboden... Dat is de spiegel waar elk mens zichzelf in ziet

Alleen men kan zich ook verharden (weglopen)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik ben hier nogal stellig in en daarin steun ik op wijsheid uit de Bijbel:

 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Fil.2:13)

 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; (Ef.2:8)

God geloven zal dus gegeven moeten worden, want we kunnen het niet uit onszelf.

 

Je zit er totaal naast. Kijk naar het verhaal van Job. Wat beweerde satan. 

Maar Satan antwoordde Jehovah: ‘Het is toch niet voor niets dat Job ontzag voor God heeft?  10 U hebt als bescherming een omheining geplaatst rond hem en zijn huis en alles wat hij heeft. U hebt het werk van zijn handen gezegend, en zijn veestapel breidt zich steeds meer uit in het land.  11 Maar steek voor de verandering uw hand eens uit en tast alles aan wat hij heeft. Dan zal hij u zeker recht in uw gezicht vervloeken.’  

Satan beweerde dus dat hij eigen uit eigenbelang van God hield en ontzag voor Hem had. Satan ontnam Job alles, maar Job bleef ondanks alles getrouw en bleef ontzag voor God hebben. Niet uit eigen belang. Door liefde voor God te tonen geef je juist een weerwoord aan satan. Als die liefde alleen vanuit God kan komen dan is het geen echte liefde, maar meer een marionet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thinkfree:

Maar volgens Gods woord verloochent hij zijn eigen karakter nooit en Gods karakter is liefde.

Ben jij het die bepaalt dat gezag=macht=liefdeloos, als God regeert, 
en ben jij het die bepaalt dat gezag geen onderdeel uitmaakt van liefde?
God verloochent niet alleen zijn eigen karakter nooit, maar ook niet wie Hij is: de Schepper; de Pottenbakker, de Maker, de Heerser, de Oorsprong.
Is heersen in zichzelf liefdeloos? Zeg jij het maar. Als God in de hemel laat verschijnen wie onder Hem zijn,
maakt Hem dat tot een Absolutair Despoot? De termen alleen al getuigen van een werelds en revolutionair denken. 

Het uiteen lopen van de inzichten wordt m.i. veroorzaakt door een andere omgang met de Wet van God.
Maar: wie de Wet niet houdt (niet graag wil houden), is in de liefde niet. En zo reguleert de wet de liefde.
Dus als de tien geboden serieus genomen moeten worden als kennisbron van de liefde,
dan weet jij wel dat de liefde genormeerd en wetmatig onderbouwd is. 
En geen zaak is van het wereldse revolutionaire gelijkheid, vrijheid en broederschap.

Is nu God één met zij broeders en Fransrevolutionair gelijk;
of toch één boven alle anderen, en daarmee anti-revolutionair het Gezag?
Het is gemakkelijk, maar het vraagt wel om een bewust kiezen voor dat wat eenvoudig is;
en dat kiezen kan erg tegen het vlees ingaan.

2 uur geleden zei Thinkfree:

En de liefde verteert de liefdeloosheid

Bepaalt God dat gezag liefdeloos is, of bepaal jij dat?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Gaitema:

Veel christenen vertonen een patroon, ze richten zich op "uiterlijk vertoon".

Je moet dan "dopen, avondmaal vieren, of de eucharistie, belijdenis doen, zondag eren, sabbat eren, vasten, handen opheffen of vouwen of knielen bij het bidden of juist staan, ogen open of juist dicht, de feesten vieren etc..", maar God wil geen uiterlijk vertoon, maar een "innerlijke van hart tot hart relatie met ons". Dan doe je Gods wil, als je één met Hem bent 24 uur per dag. Zodat je zelfs een ontmoeting met Hem hebt in jouw dromen.

Geen uiterlijk vertoon, maar een innerlijke bewogenheid en een innerlijk vuur om aan de Wet van God in de geest tegemoet te komen.
Waaruit blijkt jouw tegemoetkomen aan het gebod van een rustdag?
(Los van de rust dat jij Christus aangenomen hebt en uit Hem leeft door de Geest?)
Jij erkent helemaal geen feest van de rust, want jij hebt een 24-uurs rustdag.
terwijl de Wet jou betuigt dat nog een andere daar bovenuit gaande rust nog te vieren en ook eens te ontvangen is.
Als elke dag een rustdag is, zijn alle dagen gelijk voor God, zelfs in de hemel.
Maar: zelfs in de hemel waren niet alle dagen gelijk voor God, want God was in de hemel en Hij rustte.
Dus hoe zou je nu al in hemelse sferen rekenen van alle dagen gelijke rust, als de hemel dat zelf niet eens doet? 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Dat beloof ik:

Een aantal mensen bv @Tomega, @Thinkfree@Kaasjeskruid , zitten weer eens krampachtig het eigen godsbeeld te promoten, en vooral dat van anderen neer te sabelen, terwijl dat volslagen off-topic is.
Hierdoor wordt zo langzamerhand bijna elk interessant topic om zeep geholpen. Erg jammer dit.

Neersabelkrampachtig punt I

Gerefomeerd >> doop---------------<Gods zorg>--------------------belijdenis---<getuige en deelgenot van Gods Waarheid>---------------

Baptist     >>   opdraging------------<Gods zorg>----------------------doop------<getuige en deelgenoot van Gods Waarheid>---------------
 

Neersabelkrampachtig punt II
Gereformeerd >> Christus' rust-------<Gods zorg>--------------------------Christus' RUST--<bewoner van de nieuwe aarde>---------------

Evangelisch    >> Christus' RUST------<Gods zorg>--------------------------Christus' rust---<bewoner van de nieuwe aarde>---------------
 

Neersabelkrampachtig punt III
Liefde ------------<gezag>---------------------------<Gos Majesteit>
Liefde ---------<gezagsloosheid>---------------<Liefde zonder Majesteit>

NKPII
Gaitema en Kaasjeskruid kiezen hier voor het moment van ingaan in de Rust vanaf het bekeringsmoment. Kaajsekruid is dan klaar, want de heilige Geest doet de rest, en Gaitema erkent de komende strijd en gaat deze welgemoed aan want de heilige Geest zorgt dat het goed komt.
Terwijl Hebreeën 4 waarschuwt: verhardt uw harten niet en weest alert: er blijft nog een rust over om die nog in te gaan. Dus: Paulus bevestigt dat het gebod van de sabbat niet volkomen is vervuld geworden: er blijft nog een opstandingsdag te vieren. (En dat zegt de Wet ook.)
Geen Sabbat in oudtestamentische betekenis, maar een opstandingsdag van de Heer: de belofte van onze eigen opstanding die nog komen moet. 

NKPIII
Thinkfree erkent geen gezag in de liefde en beschouwt gezag en onderling standsverschil als liefdeloos. En komt zo in de knoei met het verschil tussen God en de mens. Daarover in gesprek gekomen, houdt hij liever vast aan het gevoelde emotionele gelijkzijn van man en vrouw, dan aan de goddelijke waarheid die in het paradijs tot een heilig conflict werd, namelijk dat God méér is dan de mens, en ook graag ziet dat de mens dat bereidwillig en in liefde accepteert.

NPKIV
Maar dan kom jij met je eigen authentieke neersabelpunt en betoogt dat er krampachtig een godsbeeld wordt gepromoot, onderwijl dat van anderen neersabelende.
Maar: Dat beloof ik, jij verkondigt helemáál geen godsbeeld, en jij sabelt ALLES neer dat zich heir presenteert als getuigenis van iets van waarheid van God!

Zou jij dan niet liever je eigen godsbeeld inhoudelijk willen toelichten en neerzetten, voor zover hier relevant,
dan dat je zonder onderbouwing dat van anderen neersabelt????

En merk wel op: er zijn zat bijbelse teksten van toepassing,
dus de waarheid is echt wel te vinden of te benaderen in onderringe harmonie, en zelfs als er strijd is.
Mits je er maar bij stil wilt blijven staan.

Maar voor we zover zijn dat we verder gaan, is het ook wel goed om te zien en te benoemen, dat we elkaars standpunt best wel behoorlijk leren kennen, en er in redelijkheid over praten kunnen - als de emotie van tijd tot tijd ruimte krijgt om te bekoelen.

disclaimer: dit is natuurlijk vanuit mijn perspectief. Dat zal mutatis mutanodis afwijken van het repspectief van de andere gespreksdeelnemers. 
 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Tomega:

Kaajsekruid is dan klaar, want de heilige Geest doet de rest

Ik stel voor dat jij nog eens aandachtig

gaat doorlezen. Jij laat mij nu een door jou bedacht standpunt innemen, daar pas ik voor.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik stel voor dat jij nog eens aandachtig

gaat doorlezen. Jij laat mij nu een door jou bedacht standpunt innemen, daar pas ik voor.

Ja dat snap ik wel, sorry dat ik je standpunt niet goed neerzette. Ik begrijp je standpunt onvoldoende om dat zuiver te kunnen weergeven. Ook nu zou ik niet weten hoe ik het moet neerzetten om jouw standpunt recht te doen. Het was ook bedoeld als schets dat er standpunten zijn die afwijken en besproken worden. Maar natuurlijk niet was bedoeld om dat verkeerd te doen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Tomega:

Ja dat snap ik wel, sorry dat ik je standpunt niet goed neerzette. Ik begrijp je standpunt onvoldoende om dat zuiver te kunnen weergeven. Ook nu zou ik niet weten hoe ik het moet neerzetten om jouw standpunt recht te doen. Het was ook bedoeld als schets dat er standpunten zijn die afwijken en besproken worden. Maar natuurlijk niet was bedoeld om dat verkeerd te doen.

Dat de Heilige Geest de motor is achter dit proces van heiligmaking, betekent niet dat ik met de armen over elkaar op mijn kont kan gaan achterover hangen op de bank.

3 minuten geleden zei Gaitema:

Nergens ?

Volgens mij ook niet. Van de tien geboden worden er negen op de een of andere manier behandeld, maar die van de rustdag kom ik niet meer tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat de Heilige Geest de motor is achter dit proces van heiligmaking, betekent niet dat ik met de armen over elkaar op mijn kont kan gaan achterover hangen op de bank.

Volgens mij ook niet. Van de tien geboden worden er negen op de een of andere manier behandeld, maar die van de rustdag kom ik niet meer tegen.

Dat vind je ook niet, maar hoevaak moet God dat dan vermelden? zou het begin van Zijn Woord alleen maar uit zondagschool verhaaltjes bestaan, of is dat ter lering en onderwijs, als voorbeeld voor ons gegeven.

Daarom begrijpen vele Paulus niet, herkennen ze niet wat Yeshua allemaal deed, omdat de kennnis van het oud testament meestal uit de bekende verhalen bestaat,

Hoe weet je dat de Heilige Geest als een duif kon nederdalen als je niet eerst is uitgelegd Wie de HG is of wat een duif is?

Er is niets nieuws in het zg NT alleen maar de bevestiging van het OT. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Raymond B:

Er is niets nieuws in het zg NT alleen maar de bevestiging van het OT. 

Het NT is de vervulling van het OT. Waarom ben jij van twee walletjes aan het eten? I.m.o. ben jij vlees noch vis met je hybrideleer welke ik niet anders kan duiden dan judaïstisch christendom. Ze leidt nergens toe behalve dan naar de bediening van de dood. Doodlopend dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Thinkfree erkent geen gezag in de liefde en beschouwt gezag en onderling standsverschil als liefdeloos. En komt zo in de knoei met het verschil tussen God en de mens. Daarover in gesprek gekomen, houdt hij liever vast aan het gevoelde emotionele gelijkzijn van man en vrouw, dan aan de goddelijke waarheid die in het paradijs tot een heilig conflict werd, namelijk dat God méér is dan de mens, en ook graag ziet dat de mens dat bereidwillig en in liefde accepteert.

Wat een onzin 

Wat begrijp jij niet aan God liefhebben boven en alles en de naaste als jezelf ?

Er staat er 1 aan de top en die wil dat jij jezelf niet boven je naaste zet.

En dat doe je wel door jezelf boven je vrouw te plaatsen wat ik misplaatste hoogmoed vind, en het gebod om jezelf nederig op te stellen negeer je dan ook volledig.

Meschien iets beter lezen volgende keer

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Thinkfree:

Wat een onzin 

Wat begrijp jij niet aan God liefhebben boven en alles en de naaste als jezelf ?

Er staat er 1 aan de top en die wil dat jij jezelf niet boven je naaste zet.

En dat doe je wel door jezelf boven je vrouw te plaatsen wat ik misplaatste hoogmoed vind, en het gebod om jezelf nederig op te stellen negeer je dan ook volledig.

De vraag is, opnieuw, of jij het gezag van God erkent, en dat van Christus, als gezag dat is gesteld over jou.

4 uur geleden zei Thinkfree:

God boven alles en de naaste als jezelf

God is het hoogste van het hoogst enz,, en daarboven en een eeuwigheid meer.

Maar volgens Gods woord verloochend hij zijn eigen karakter nooit en Gods karakter is liefde.

Jij zegt "maar". Hoe moet ik dat verstaan, zonder tegenstelling? 

51 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
51 minuten geleden zei Gaitema:

Nergens ?

Volgens mij ook niet. Van de tien geboden worden er negen op de een of andere manier behandeld, maar die van de rustdag kom ik niet meer tegen.

Dat argument ken ik wel, maar ik vraag me af hoe jij een niet-herhalen wilt tegenstellen aan het gebod, en aan de opmerking dat niet één van de geboden en zelfs niet de kleinste vervallen is. Dat kun je alleen met recht en met fatsoen zeggen, als je heel erg goede redenen hebt om een gebod en wel een groot gebod door te strepen. Hordes goddelozen reiken honderden handvatten aan om het te lezen zoals je zegt, maar ik ken niet één wetgeleerde of schriftgeleerde die dat gemotiveerd kan doen. Jij kennelijk wel.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Tomega:

De vraag is, opnieuw, of jij het gezag van God erkent, en dat van Christus als gezag dat is gesteld over jou.

Erken jij dat gezag wel? want mijn God vertelt mij op mijn naasten lief te hebben als jezelf

Daar hoor baas spelen over de vrouw niet bij je hebt een verwrongen beeld van het huwelijk

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Thinkfree:
7 minuten geleden zei Tomega:

De vraag is, opnieuw, of jij het gezag van God erkent, en dat van Christus als gezag dat is gesteld over jou.

Erken jij dat gezag wel? want mijn God vertelt mij op mijn naasten lief te hebben als jezelf

Daar hoor baas spelen over de vrouw niet bij

Ik snap niet wat jij toch hebt met baas spelen over vrouwen. Maar ik zie wel dat jij geboden tegen elkaar uitspeelt.
De vraag is, opnieuw, of jij het gezag van God erkent, en dat van Christus, als gezag dat is gesteld over jou.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid