Spring naar bijdragen

Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?


Aanbevolen berichten

51 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
1 uur geleden zei dingo:

Romeinen 14:5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen.

Zolang men van die dagen geen verplichting maakt en dat een ander gaat opdringen, vindt ik het prima dat men waarde hecht aan bepaalde dagen. Echter krijg ik hier te maken met iemand die mij deze dag (de sabbat) wil opleggen en daar zelfs zo ver in gaat dat ik mij bewust zou onttrekken aan Gods geboden indien ik deze dag niet zou houden. Zodoende probeert deze een ander weer onder de wet te plaatsen. Daar ga ik dus niet in mee. Dat maakt van mij geen zondaar in deze kwestie, maar van degene die deze dag wil opleggen des te meer.

Rom 3

31 Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 621
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nou, om dan maar een voorbeeldje te geven kan ik even terug grijpen op wat ik hier schreef. Dit betreft de feestdag van Jom Kippoer, ofwel de grote verzoendag. Dit is een van de heilige dagen di

Een feest kun je zo druk en enerverend maken als je zelf wil. Kerst bestaat in principe uit niet méér dan een aantal missen, waarvan er door de gemiddelde parochie twee worden opgedragen: de nachtmis

moderatie: Het gaat in dit topic hier en daar te veel off-topic. Ik ga niet overal modbreaks plaatsen maar opletten: het topic is Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?  

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Zolang men van die dagen geen verplichting maakt en dat een ander gaat opdringen, vindt ik het prima dat men waarde hecht aan bepaalde dagen. Echter krijg ik hier te maken met iemand die mij deze dag (de sabbat) wil opleggen en daar zelfs zo ver in gaat dat ik mij bewust zou onttrekken aan Gods geboden indien ik deze dag niet zou houden. Zodoende probeert deze een ander weer onder de wet te plaatsen. Daar ga ik dus niet in mee. Dat maakt van mij geen zondaar in deze kwestie, maar van degene die deze dag wil opleggen des te meer.

Iets opdringen is het laatste wat ik zou willen. Ik heb ook niet gereageerd toen je zei dat je kerst niet vierde want daar ben je volkomen vrij in. En de sabbat? Die is van het oude verbond, niet van het nieuwe hoe graag sommige mensen dat ook op het nieuwe van toepassing willen verklaren.

Is het goed dat er een dag rust in de week is? Volgens mij wel want ik zie mensen niet gelukkiger worden als alles 24/7 doordraait.

Is het goed dat je wekelijks naar de samenkomst van je kerkelijke gemeente gaat? Ja dat denk ik wel, de mens leeft nu eenmaal niet bij brood alleen.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

Jesaja 63:8 -19
Gelijk een beest, dat afgaat in de valleien, heeft hun de Geest des HEEREN rust gegeven.
Alzo hebt Gij Uw volk geleid, opdat Gij U een heerlijken Naam zoudt maken.
Zie van den hemel af, en aanschouw van Uw heilige en Uw heerlijke woning;
waar zijn Uw ijver en Uw mogendheden, het gerommel Uws ingewands en Uwer barmhartigheden?
Zij houden zich tegen mij in. Gij zijt toch onze Vader, want Abraham weet van ons niet, en Israël kent ons niet;
Gij, o HEERE! zijt onze Vader, onze Verlosser van ouds af is Uw Naam. HEERE!
waarom doet Gij ons van Uw wegen dwalen, waarom verstokt Gij ons hart, dat wij U niet vrezen?
Keer weder om Uwer knechten wil, de stammen Uws erfdeels.

Christus volgen, is een weg door het vlees gaan. 
De heilige Geest gaat mee, en die geeft de rust van Christus.
Maar die rust is de geestelijke variant van de wet van Mozes die rust geeft, als je die houdt.
Zo heb je ook rust als je de Wet van Christus houdt.
Maar er blijft nog een rust over om in te gaan,
was dat niet zo dan was Christus hier, en hoefde je Hem ook niet te volgen.
Was dat niet zo dan was je vlees ook in de rust geweest.
Maar dat is niet zo. In je vlees vind je de wet die tegen je is.

Zo heb je dus een geesteljke kant en een vleselijke kant, tot de dood erop volgt.
De geestelijke kant is in de rust, mits je blijft in de heilige Geest.
Maar die rust vereist een groei en een weg een een heiliging.
Dat is dus een heel duidelijke werkzaamheid voor de Geest,
net zoals de wet het vlees tot werken aanzet.
Het vlees vindt rust in de wet van Mozes, en viert de komende rust, ook in het beloofde land. 
en de geest vindt rust in Christus en viert de komende rust, ook in het Koninkrijk van God.
En de Joden weten dat ook, want zij geloven in de opstanding.
En de christenen weten dat ook, want zij geloven in de opstanding.
Em God zegt het ook ,want Hij maakte daarvoor een gebod.

Citaat

 

Jesaja 66: 15 
Want ziet, de HEERE zal met vuur komen, en Zijn wagenen als een wervelwind;
om met grimmigheid Zijn toorn hiertoe te wenden, en Zijn schelding met vuurvlammen.
Want met vuur, en met Zijn zwaard zal de HEERE in het recht treden met alle vlees;
en de verslagenen des HEEREN zullen vermenigvuldigd zijn.

...en zij zullen Mijn heerlijkheid onder de heidenen verkondigen.

22 Want gelijk als die nieuwe hemel en die nieuwe aarde,
die Ik maken zal, voor Mijn aangezicht zullen staan, spreekt de HEERE, alzo zal ook ulieder zaad en ulieder naam staan.
En het zal geschieden, dat van de ene nieuwe maan tot de andere, en van den enen sabbat tot den anderen,
alle vlees komen zal om aan te bidden voor Mijn aangezicht, zegt de HEERE.

 

Hier zie je dat de Rust er zal zijn als die er zal zijn. Dat duurt nog heel even.
Net zo goed als de tien geboden ook pas uit liefde worden vervuld als de Rust er is.
Die tien geboden zijn dan ook niet afgeschaft, maar zij staan nog recht overeind,
als getuigen van de Liefde van God. En in geestelijke zin, als Wet van de Liefde. 
En ook het vierde gebod vraagt dus om een geestelijke invulling van het:
zes dagen zult gij arbeiden, en de zevende dag zult gij rusten.

Citaat

 

Jeremia 31:1-2 
Ter zelfder tijd, spreekt de HEERE, zal Ik allen geslachten Israëls tot een God zijn; en zij zullen Mij tot een volk zijn.
Zo zegt de HEERE: Het volk der overgeblevenen van het zwaard heeft genade gevonden in de woestijn,
namelijk Israël, als Ik henenging om hem tot rust te brengen.

 

Jeremia 6:16 
Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden,
waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel;
maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen.

Hebreeën 6:18-19
En welken heeft Hij gezworen, dat zij in Zijn rust niet zouden ingaan,
anders dan dengenen, die ongehoorzaam geweest waren?
En wij zien, dat zij niet hebben kunnen ingaan vanwege hun ongeloof.

Hebreeën 4:9-11
Er blijft dan een rust over voor het volk Gods.
Want die ingegaan is in zijn rust, heeft zelf ook van zijn werken gerust, gelijk God van de Zijne.
Laat ons dan ons benaarstigen, om in die rust in te gaan;
opdat niet iemand in hetzelfde voorbeeld der ongelovigheid valle.

Hebreeën 12:22-29
1 laat ons afleggen allen last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt,
en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is;


Maar gij zijt gekomen tot den berg Sion, en de stad des levenden Gods,
tot het hemelse Jeruzalem, en de vele duizenden der engelen;
Tot de algemene vergadering en de Gemeente der eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn,
en tot God, den Rechter over allen, en de geesten der volmaakte rechtvaardigen;

En tot den Middelaar des nieuwen testaments, Jezus,
en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel.
Ziet toe, dat gij Dien, Die spreekt, niet verwerpt;
want indien dezen niet zijn ontvloden, die dengene verwierpen, welke op aarde Goddelijke antwoorden gaf,
veelmeer zullen wij niet ontvlieden, zo wij ons van Dien afkeren, Die van de hemelen is;

Wiens stem toen de aarde bewoog;
maar nu heeft Hij verkondigd, zeggende:
Nog eenmaal zal Ik bewegen niet alleen de aarde, maar ook den hemel.
En dit woord: Nog eenmaal, wijst aan de verandering der bewegelijke dingen,
als welke gemaakt waren, opdat blijven zouden de dingen, die niet bewegelijk zijn.

Daarom, alzo wij een onbewegelijk Koninkrijk ontvangen,
laat ons de genade vast houden,
door dewelke wij welbehagelijk Gode mogen dienen,
met eerbied en godvruchtigheid.
Want onze God is een verterend vuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:
3 uur geleden zei dingo:

Romeinen 14:5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen.

Zolang men van die dagen geen verplichting maakt en dat een ander gaat opdringen, vindt ik het prima dat men waarde hecht aan bepaalde dagen. Echter krijg ik hier te maken met iemand die mij deze dag (de sabbat) wil opleggen en daar zelfs zo ver in gaat dat ik mij bewust zou onttrekken aan Gods geboden indien ik deze dag niet zou houden. Zodoende probeert deze een ander weer onder de wet te plaatsen. Daar ga ik dus niet in mee. Dat maakt van mij geen zondaar in deze kwestie, maar van degene die deze dag wil opleggen des te meer.

  1. Je valt vanuit je sterke kortbondige rol in een soort emotiereactie. Dat is jammer. Bij mij moet je niet zijn. Ik heb de tien geboden niet geschreven.
  2. Niemand kan de wet houden. Toch is de wet normatief. Wie de wet overtreedt, is zondig.
    Was dat niet zo, dan was er ook geen middelaar nodig geweest.
  3. Maar we hebben een Hogepriester. Die doet niet niets, maar die verhandelt onze geestelijke werken tot God.
    Het is een misvatting dat ik je onder de wet plaats. Volledig van toepassing blijft dat:
    - de wet geen kracht en macht heeft om het oordeel en de dood over ons te brengen;
    - Christus de wet heeft vervuld, zodat deze door ons reeds volkomen gehouden is geworden.
  4. Dat wij niet onder de wet zijn, betekent niet dat wij niet de wet moeten liefhebben als kennisbron van God!
    De wet toont ons de liefde van God, en waar wij afwijken, toont ons dat de ellende waaruit wij komen.
    Maar dat is geenszins een vrijkaartje om te zondigen!
  5. De "Sabbat" is een Joodse wet, en dus ceremonieel. Maar het sabbatsgebod is een van de tien geboden van God.
    Overigens ook de ceremoniële wetten blijven van grote betekenis om de liefde van God te leren kennen.
    Het "weest heilig, want God is heilig" is zeker geen uitnodiging om belachelijk te doen over de wetjes en gebodjes van de Joden.
  6. Waarom noem je mij temeer zondig als ik tegen je zeg dat de Rust nog niet is ingegaan,
    en dat de tien geboden nog niet door God zijn ingetrokken?
    Het is je geweten dat bepaalt wat zondig is en wat niet. En dat geweten spiegelt zich niet aan mij, maar aan de geboden Gods alleen.
    Als het goed is. 
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Of ik ook zondig? Jazekers. Relevantie?

De moraal of norm die geldt, hangt niet af van de mate waarin die moraal of norm wordt overtreden.
Relevant is of je de norm erkent, en dan ook iets doet om eraan te voldoen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Thinkfree:

God is de overheid de man is aangesteld om Gods overheid door te geven aan zijn gezin welke klinkt God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf. Dat maakt de man geen overheid die Gods overheid kan veranderen slechts een bedienaar Gods

Met de verantwoording zijn gezin te behandelen zoals God het vraagt

Wee de man die zijn gezin uitbuit en het beeld van de almachtige God aantast

Dus het is eenduidig: er is gezag door Gods aanstelling.
Toevallig wordt daarbij door God gebruik gemaakt van een beeld, en dat beeld is "hoofd" (1 Cor.11:3,7).
Waar dan één vlees is, is er wel degelijk onderscheid tussen "hoofd"en "romp". 
Waarom achen en weeën roepen over een norm die voor zichzelf kan spreken?
Wee de man die zijn gezin geen goede leiding geeft (1Tim.3:1-5).
Wee de vrijdenkers die Gods scheppingsorde aantasten! (1Tim.2:12,13).

1 Corinthiërs 12:21 
En het oog kan niet zeggen tot de hand: Ik heb u niet van node;
of wederom het hoofd tot de voeten: Ik heb u niet van node.
Ja veeleer, de leden, die ons dunken de zwakste des lichaams te zijn, die zijn nodig.

Efeziërs 5:24,25
Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere;
Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der Gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams.

1 Petrus 3:1
Desgelijks gij vrouwen, zijt uw eigenen mannen onderdanig; opdat ook, zo enigen den Woorde ongehoorzaam zijn, zij door den wandel der vrouwen zonder Woord mogen gewonnen worden;
Efeze 5:33
Zo dan ook gijlieden, elk in het bijzonder, een iegelijk hebbe zijn eigen vrouw, alzo lief als zichzelven; en de vrouw zie, dat zij den man vreze.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei dingo:

Iets opdringen is het laatste wat ik zou willen. Ik heb ook niet gereageerd toen je zei dat je kerst niet vierde want daar ben je volkomen vrij in. En de sabbat? Die is van het oude verbond, niet van het nieuwe hoe graag sommige mensen dat ook op het nieuwe van toepassing willen verklaren.

Zo is het.

Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten; Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus. (Kol.2:16-17)

Laat je niet gek maken!

6 uur geleden zei dingo:

Is het goed dat er een dag rust in de week is? Volgens mij wel want ik zie mensen niet gelukkiger worden als alles 24/7 doordraait.

Geen enkel probleem mee, zolang deze maar niet verplicht wordt. Als men zeven dagen in de week wil werken dan mag dat m.i., zolang...

6 uur geleden zei dingo:

Is het goed dat je wekelijks naar de samenkomst van je kerkelijke gemeente gaat? Ja dat denk ik wel, de mens leeft nu eenmaal niet bij brood alleen.

het dit samenkomen en het avondmaal vieren niet onmogelijk maakt.

6 uur geleden zei Tomega:
  1. Je valt vanuit je sterke kortbondige rol in een soort emotiereactie. Dat is jammer. Bij mij moet je niet zijn. Ik heb de tien geboden niet geschreven.
  2. Niemand kan de wet houden. Toch is de wet normatief. Wie de wet overtreedt, is zondig.
    Was dat niet zo, dan was er ook geen middelaar nodig geweest.
  3. Maar we hebben een Hogepriester. Die doet niet niets, maar die verhandelt onze geestelijke werken tot God.
    Het is een misvatting dat ik je onder de wet plaats. Volledig van toepassing blijft dat:
    - de wet geen kracht en macht heeft om het oordeel en de dood over ons te brengen;
    - Christus de wet heeft vervuld, zodat deze door ons reeds volkomen gehouden is geworden.
  4. Dat wij niet onder de wet zijn, betekent niet dat wij niet de wet moeten liefhebben als kennisbron van God!
    De wet toont ons de liefde van God, en waar wij afwijken, toont ons dat de ellende waaruit wij komen.
    Maar dat is geenszins een vrijkaartje om te zondigen!
  5. De "Sabbat" is een Joodse wet, en dus ceremonieel. Maar het sabbatsgebod is een van de tien geboden van God.
    Overigens ook de ceremoniële wetten blijven van grote betekenis om de liefde van God te leren kennen.
    Het "weest heilig, want God is heilig" is zeker geen uitnodiging om belachelijk te doen over de wetjes en gebodjes van de Joden.
  6. Waarom noem je mij temeer zondig als ik tegen je zeg dat de Rust nog niet is ingegaan,
    en dat de tien geboden nog niet door God zijn ingetrokken?
    Het is je geweten dat bepaalt wat zondig is en wat niet. En dat geweten spiegelt zich niet aan mij, maar aan de geboden Gods alleen.
    Als het goed is. 

De moraal of norm die geldt, hangt niet af van de mate waarin die moraal of norm wordt overtreden.
Relevant is of je de norm erkent, en dan ook iets doet om eraan te voldoen.

Je blijft de vraag maar ontwijken met dat ellenlange gezever:

Vier jij deze rustdag op de zevende dag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tomega: je maakt een onderscheid tussen de geest en het vlees. De werkelijkheid is toch anders. Wat de Geest doet, zal je fysiek ook doen. Als ik jou in de Geest wil helpen, dan doe ik dat fysiek ook. 

Denk aan de tijd van voor de tien geboden. Toen handelden de mensen ook vanuit de Geest. Adam wist net als Abraham wat goed en fout was door de Geest, zonder de wetten te kennen. Want iemand die liefdevol is die steelt niet, liegt niet, bedriegt niet, is trouw, eert zijn vader en moeder, en eert God de Vader, neemt tijd voor Hem en acht het werk voor de kost als ondergeschikt aan de dienst aan God etc.. 

Want laten we wel wezen, veel christenen denken dat God van ons vraagt hard te werken voor de kost, maar dat is onzin. Werken voor de kost is totaal niet belangrijk voor God. Al heb je een uitkering, dat maakt Hem niet uit. Er zijn immers mensen die door omstandigheden niet kunnen werken. Echter wat belangrijk is voor God is het werk voor Hem. Maar weet je wat het is? Mensen doen vaak uiterst de best voor het werk voor de kost, maar zijn lui in het werk voor God. Daardoor beroven wij God en doen we Hem en onze naasten ernstig te kort. 

Laten we de focus hebben op werken voor God! Dat werk is het werk wat Jezus op de sabbat gewoon bleef doen. en hij handelde niet vanuit het vlees, maar vanuit de Geest. Een zaklamp kan zonder batterij geen licht geven. Zo is de Heilige Geest onze batterij. Zonder de Heilige Geest, zonder Jezus, kunnen we niets doen.  
 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Gaitema:
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik kan je niet volgen. In dat vers staat:  Maar Jezus zei "Mijn Vader werkt aan één stuk door en daarom doe ik dat ook."
De relevantie van die tekst zie ik in dit verband niet. Terwijl de uitspraak die ik aanhaal niets aan onduidelijkheid over laat; wie het kleinste deel van de geboden afschaft zal als kleinste worden beschouwd in de hemel.

Dat is in de eerste plaats een antwoord op jouw vraag waar in het NT iets staat over rustdagen, want die geboden zeggen iets over rustdagen.
Ten tweede (hier wat minder van belang) zegt het dat er in de hemel ook mensen komen die de geboden niet hebben onderhouden, en dat in de hemel niet iedereen gelijk is.

Het was niet mijn vraag, dat ten eerste, want Kaasjeskruid stelde die vraag.

Dat klopt idd, @Kaasjeskruid stelde de vraag waar in het NT staat dat er een rustdag gehouden moet worden, jij antwoordde daarop met 'nergens'.

Wat betreft je stukje over wandelen in het vlees en in de Geest, dat is een vrij vage tekst die je kunt uitleggen hoe eje wilt, maar er staat niets in over het wel of niet vieren van een rustdag., laat staan welke. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het NT is de vervulling van het OT. Waarom ben jij van twee walletjes aan het eten? I.m.o. ben jij vlees noch vis met je hybrideleer welke ik niet anders kan duiden dan judaïstisch christendom. Ze leidt nergens toe behalve dan naar de bediening van de dood. Doodlopend dus.

Nee kaasjeskruid het is de voortzetting van het OT, net als dat de discipelen alles uit het OT voortzette zo ook ik.

En nornaal wordt ik juist door Judaisten zo benaderd omdat ik ook hun religie tegen een Bijbeks daglicht houd, dus ben jij net als dingo ook zo'n Judaist?

wat dat laatste betreft dat is helemaal correct maar dat moet je dus op jezelf projecteren 

44 minuten geleden zei Gaitema:

 

1) Denk aan de tijd van voor de tien geboden. Toen handelden de mensen ook vanuit de Geest. Adam wist net als Abraham wat goed en fout was door de Geest, zonder de wetten te kennen. Want iemand die liefdevol is die steelt niet, liegt niet, bedriegt niet, is trouw, eert zijn vader en moeder, en eert God de Vader, neemt tijd voor Hem en acht het werk voor de kost als ondergeschikt aan de dienst aan God etc.. 

2)Laten we de focus hebben op werken voor God! Dat werk is het werk wat Jezus op de sabbat gewoon bleef doen. en hij handelde niet vanuit het vlees, maar vanuit de Geest. Een zaklamp kan zonder batterij geen licht geven. Zo is de Heilige Geest onze batterij. Zonder de Heilige Geest, zonder Jezus, kunnen we niets doen.  
 

1)Goh het lijkt hier toch echt dat je zegt dat Zijn Woord eeuwig is onbegrijpelijk dat je dit zegt en vervolgens zegt dat de regels veranderd zijn.

2) Ook hier lijkt het goed, met 1 opmerking, jij denkt waarschijnelijk dat Yeshua niets met de Shabbat deed en gewoon werkte, als dat zo was dan brak Hij met de wet, dan was Hij dus een zondaar want zoned is de overtrading van de wet en was Zijn offer voor niets of bedoel jij wat anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Tomega: je maakt een onderscheid tussen de geest en het vlees. De werkelijkheid is toch anders. Wat de Geest doet, zal je fysiek ook doen. Als ik jou in de Geest wil helpen, dan doe ik dat fysiek ook. 

Romeinen 7:14-26
Want wij weten, dat de wet geestelijk is,
maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet;
want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.

En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont;
want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer,
maar de zonde, die in mij woont.

Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds,
en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.

Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods,
maar met het vlees de wet der zonde.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Om verder te gaan over de feesten die nu worden gevierd ipv die van het OT.

Morgen is het eerste kerstdag, en we weten allemaal waarom christenen dat vieren: de geboorte van Jezus.
Maar hoe zit het dan met tweede kerstdag?

Dat is een heel verhaal.
Laat ik van hier uit steeds verder terug gaan in de tijd.
In ons land is 2e kerstdag pas sinds 1964 een officiële feestdag voor iedereen.
Gaan we nog verder terug, dan zien we dat er ook een 3e kerstdag was, die in ons land in 1773 werd afgeschaft.
Er was dus ook een 3e kerstdag, wellicht kon het nóg meer, was er een 4e?
Jawel, die was er. In 813, op het concilie van Mainz, werd de viering van kerstmis vast gesteld op 4 dagen.
Maar, zo zul je zeggen, dat heeft dan toch niets meer te maken met de geboorte van Jezus, waar komen zoveel kerstdagen vandaan?
Nou, we kennen uit het verleden zelfs een periode van 12 dagen na de kerst, de kersttijd, die we nu nog kennen als 12 heilige nachten.
Wie kent niet het Engelse liedje "twelve days of Christmas"?
De kerktraditie zegt dat dit de tijd is die de drie koningen nodig hadden om naar Bethlehem te reizen, Driekoningen valt dan ook aan het einde van deze periode. Maar die 12 dagen komen niet uit de Bijbel, waar komen ze vandaan?
Zoals met bijna alle kerktradities het geval is, is ook deze periode van 12 dagen feest midden in de winter, geen originele unieke vondst van de kerk geweest.
Ook onze verre, Germaanse, voorouderen kenden al deze periode, als Joelfeest of midwinterfeest.
Het is de vraag waar die dan weer hun feest vandaan haalden, dan komen we uit op het volgende.
Het joelfeest / midwinterfeest werd gevierd rond de zonnewende. Een zonnejaar duurt 365 dagen. De maancyclus is echter korter. bij 12 maancycli kom je een aantal dagen tekort ten opzichte van een zonnejaar...…. exact, de periode van het midwinterfeest. Zo zijn 12 maancycli + het midwinterfeest gelijk aan een zonnejaar.

Zo zie je dat veel zaken gewoon op basis van geschiedenis zijn uit te leggen zonder magie of wonderen.
Het antwoord op de vraag waarom we andere feesten vieren dan die uit het OT, is dus simpelweg dat de vroege kerk bij de kersteningen van nieuwe groeperingen, de gebruiken van die groepen heeft omgebouwd naar christelijke gebruiken.

  

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wilde even wat rechtzetten wat hier vele malen wordt misbruikt, en dat is de tekst uit :

Kol2:16 Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;

Paulus heeft het hier tegen pas bekeerden in kollose een stad in een land die door en door heidens was.

Heidense tempels en hun gebruiken waren hier dagelijkse kost, in deze omgeving waar iedereen behalve de nieuw bekeerden deed wat God had verboden zegt Paulus tegen deze bekeerden dat zij dus sterk moeten zijn, hun licht moeten schijnen en doen wat God zegt.

In plaats van de overgrote meerderheid en vermoedelijk tegen al hun oude vrienden, kennissen en familie in,

Het is dus precise het tegenovergestelde wat er altijd wordt gedacht.

D.e volgende zin maakt het nog eens extra duidelijk

17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus

een schaduw van dingen die nog moeten komen, wat dus niet kan als het is afgeschaft

Het is het lichaam van Christus oftewel de schaduw (wat de werkelijkheid afspiegeld) laat door die dingen zien wat Christus voorsteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Tomega:

1 Corinthiërs 12:21 
En het oog kan niet zeggen tot de hand: Ik heb u niet van node;
of wederom het hoofd tot de voeten: Ik heb u niet van node.
Ja veeleer, de leden, die ons dunken de zwakste des lichaams te zijn, die zijn nodig.

Efeziërs 5:24,25
Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere;
Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der Gemeente is; en
 Hij is de Behouder des lichaams.
1 Petrus 3:1
Desgelijks gij vrouwen, zijt uw eigenen mannen onderdanig; opdat ook, zo enigen den Woorde ongehoorzaam zijn, zij door den wandel der vrouwen zonder Woord mogen gewonnen worden;
Efeze 5:33
Zo dan ook gijlieden, elk in het bijzonder, een iegelijk hebbe zijn eigen vrouw, alzo lief als zichzelven; en de vrouw zie, dat zij den man vreze.

Volgens je eigen teksten ben jij verkeerd bezig door jezelf hoger te zetten dan de vrouw want immers deze teksten leren de overheid Gods en het liefhebben van de naaste.

Heb een aantal woorden zwartgedrukt ter overdenking

modbreak Trajecto: Het wordt echt te lang en te veel off-topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat klopt idd, @Kaasjeskruid stelde de vraag waar in het NT staat dat er een rustdag gehouden moet worden, jij antwoordde daarop met 'nergens'.

Wat betreft je stukje over wandelen in het vlees en in de Geest, dat is een vrij vage tekst die je kunt uitleggen hoe eje wilt, maar er staat niets in over het wel of niet vieren van een rustdag., laat staan welke. 

In de context van al de Romeinenbrieven bij elkaar valt wel op te merken dat je God niet behaagt door regels te volgen, maar vanuit Zijn Geest te handelen. En dat poog ik naar eer en geweten te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Om verder te gaan over de feesten die nu worden gevierd ipv die van het OT.

Morgen is het eerste kerstdag, en we weten allemaal waarom christenen dat vieren: de geboorte van Jezus.
Maar hoe zit het dan met tweede kerstdag?

Dat is een heel verhaal.
Laat ik van hier uit steeds verder terug gaan in de tijd.
In ons land is 2e kerstdag pas sinds 1964 een officiële feestdag voor iedereen.
Gaan we nog verder terug, dan zien we dat er ook een 3e kerstdag was, die in ons land in 1773 werd afgeschaft.
Er was dus ook een 3e kerstdag, wellicht kon het nóg meer, was er een 4e?
Jawel, die was er. In 813, op het concilie van Mainz, werd de viering van kerstmis vast gesteld op 4 dagen.
Maar, zo zul je zeggen, dat heeft dan toch niets meer te maken met de geboorte van Jezus, waar komen zoveel kerstdagen vandaan?
Nou, we kennen uit het verleden zelfs een periode van 12 dagen na de kerst, de kersttijd, die we nu nog kennen als 12 heilige nachten.
Wie kent niet het Engelse liedje "twelve days of Christmas"?
De kerktraditie zegt dat dit de tijd is die de drie koningen nodig hadden om naar Bethlehem te reizen, Driekoningen valt dan ook aan het einde van deze periode. Maar die 12 dagen komen niet uit de Bijbel, waar komen ze vandaan?
Zoals met bijna alle kerktradities het geval is, is ook deze periode van 12 dagen feest midden in de winter, geen originele unieke vondst van de kerk geweest.
Ook onze verre, Germaanse, voorouderen kenden al deze periode, als Joelfeest of midwinterfeest.
Het is de vraag waar die dan weer hun feest vandaan haalden, dan komen we uit op het volgende.
Het joelfeest / midwinterfeest werd gevierd rond de zonnewende. Een zonnejaar duurt 365 dagen. De maancyclus is echter korter. bij 12 maancycli kom je een aantal dagen tekort ten opzichte van een zonnejaar...…. exact, de periode van het midwinterfeest. Zo zijn 12 maancycli + het midwinterfeest gelijk aan een zonnejaar.

Zo zie je dat veel zaken gewoon op basis van geschiedenis zijn uit te leggen zonder magie of wonderen.
Het antwoord op de vraag waarom we andere feesten vieren dan die uit het OT, is dus simpelweg dat de vroege kerk bij de kersteningen van nieuwe groeperingen, de gebruiken van die groepen heeft omgebouwd naar christelijke gebruiken.

  

Goed kort beschreven maar Zou dit voor de meeste iets uit maken?

Yeshua zei het 2000 jaar geleden al en Zijn woord is eeuwig

Indien zij Mozes en de profeten niet horen, zo zullen zij ook, al waren het, dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Tomega:

Romeinen 7:14-26
Want wij weten, dat de wet geestelijk is,
maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet;
want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.

En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont;
want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer,
maar de zonde, die in mij woont.

Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds,
en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.

Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods,
maar met het vlees de wet der zonde.

Dan is het vlees dus de oude zondige natuur die de slaaf is van satan. Daar zou je gestorven aan moeten zijn, als je in Christus bent. Nog een reden waarom we als christenen vrij zijn van de wet.

1 uur geleden zei Raymond B:

Nee kaasjeskruid het is de voortzetting van het OT, net als dat de discipelen alles uit het OT voortzette zo ook ik.

En nornaal wordt ik juist door Judaisten zo benaderd omdat ik ook hun religie tegen een Bijbeks daglicht houd, dus ben jij net als dingo ook zo'n Judaist?

wat dat laatste betreft dat is helemaal correct maar dat moet je dus op jezelf projecteren 

1)Goh het lijkt hier toch echt dat je zegt dat Zijn Woord eeuwig is onbegrijpelijk dat je dit zegt en vervolgens zegt dat de regels veranderd zijn.

2) Ook hier lijkt het goed, met 1 opmerking, jij denkt waarschijnelijk dat Yeshua niets met de Shabbat deed en gewoon werkte, als dat zo was dan brak Hij met de wet, dan was Hij dus een zondaar want zoned is de overtrading van de wet en was Zijn offer voor niets of bedoel jij wat anders?

Hier ga ik niet op in. Met jou valt niet te praten. In Johannes 5:17 las ik duidelijk dat Jezus gewoon Gods werk doet op zaterdag.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Gaitema:

Dan is het vlees dus de oude zondige natuur die de slaaf is van satan. Daar zou je gestorven aan moeten zijn, als je in Christus bent. Nog een reden waarom we als christenen vrij zijn van de wet.

Maar alleen wie aan het einde van zijn latijn is, zal alles in handen van Christus geven. Wie nog een gaatje ziet om zelf iets te doen, stelt desnoods Christus in dienst van de wet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Raymond B:

Goed kort beschreven maar Zou dit voor de meeste iets uit maken?

Yeshua zei het 2000 jaar geleden al en Zijn woord is eeuwig

Indien zij Mozes en de profeten niet horen, zo zullen zij ook, al waren het, dat er iemand uit de doden opstond, zich niet laten gezeggen.

Daar gaat deze discussie niet over. Het onderwerp is waarom christenen de feesten uit het OT niet vieren. Voor de rest is het tegenwoordig de 21e eeuw en de voertaal Algemeen Beschaafd Nederlands.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Peter79:

Maar alleen wie aan het einde van zijn latijn is, zal alles in handen van Christus geven. Wie nog een gaatje ziet om zelf iets te doen, stelt desnoods Christus in dienst van de wet.

Dat is toch ernstig? Zo zou het niet moeten zijn.

Ik stel me nu volledig onder Jezus en al wat Hij doet is goed. Mijn eigen inspanningen zitten vaak Hem in de weg. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Dat beloof ik:

Daar gaat deze discussie niet over. Het onderwerp is waarom christenen de feesten uit het OT niet vieren. Voor de rest is het tegenwoordig de 21e eeuw en de voertaal Algemeen Beschaafd Nederlands.

Kerst is geen feest uit het oude testament waar jij over bezig zit heeft niets met het oude testament te maken.

Dus verwijder eerst de balk uit eigen oog en daarna de splinter bij een ander

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Raymond B:

Nee kaasjeskruid het is de voortzetting van het OT, net als dat de discipelen alles uit het OT voortzette zo ook ik.

En nornaal wordt ik juist door Judaisten zo benaderd omdat ik ook hun religie tegen een Bijbeks daglicht houd, dus ben jij net als dingo ook zo'n Judaist?

Er is hier maar één judaïst, iemand die de joodse wetten voor christenen wil laten gelden en dat ben jij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Gaitema:
5 minuten geleden zei Peter79:

Maar alleen wie aan het einde van zijn latijn is, zal alles in handen van Christus geven. Wie nog een gaatje ziet om zelf iets te doen, stelt desnoods Christus in dienst van de wet.

Dat is toch ernstig? Zo zou het niet moeten zijn.

Ik stel me nu volledig onder Jezus en al wat Hij doet is goed. Mijn eigen inspanningen zitten vaak Hem in de weg. 

Dat klopt ook wel tis geheel genade

Maar na ontvangen genade wordt het naleven van de wet een liefde dienst

Tis geen moeten, maar willen leven naar Gods karakter welke kenbaar gemaakt wordt in de wet

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Thinkfree:
4 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Daar gaat deze discussie niet over. Het onderwerp is waarom christenen de feesten uit het OT niet vieren. Voor de rest is het tegenwoordig de 21e eeuw en de voertaal Algemeen Beschaafd Nederlands.

Kerst is geen feest uit het oude testament waar jij over bezig zit heeft niets met het oude testament te maken.

Dus verwijder eerst de balk uit eigen oog en daarna de splinter bij een ander

Tsja, christen vieren geen feesten uit het OT, maar andere feesten, n.a.v het NT, zoals kerst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Tsja, christen vieren geen feesten uit het OT, maar andere feesten, n.a.v het NT, zoals kerst.

Omdat dat de schaduwen zijn die heenwezen naar Christus

Gods koninklijke gebod geld van alle tijden, God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf welke zijn alle 10 geboden.

Kerst is trouwens ook geen feest uit het nt

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid