Spring naar bijdragen

Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?


Aanbevolen berichten

19 minuten geleden zei Gaitema:

Dat is toch ernstig? Zo zou het niet moeten zijn.

Ik stel me nu volledig onder Jezus en al wat Hij doet is goed. Mijn eigen inspanningen zitten vaak Hem in de weg. 

Het is voor mensen heel moeilijk te bevatten dat je niet alleen het slechte, maar ook het goede moet loslaten. Maar niemand kan iets meenemen het graf in. Wie met Christus sterft, laat alles achter, het slechte en het goede.

De eerste zonde was dat de mens zelf wilde bepalen wat goed en fout is (kennen = keuren/bepalen). Een ieder die de wet toepast, stelt zichzelf op als rechter om te bepalen wat goed en kwaad is aan de hand van de maatstaf wet. Wie denkt dat je de wet moet doen, blijft met uiterlijkheden bezig, want het ik blijft buiten schot. De Farizeeën worden vaak heel negatief neergezet, maar we kennen uit het NT genoeg mensen waaruit blijkt dat het Farizeeïsme godvrezende mensen omvatte. Zij deden de wet uit liefde, uit dankbaarheid, etc.

Daarentegen moet je worden als een kind, in de Bijbel vaak verbeeld als iemand die het verschil tussen zijn linker- en rechterhand niet weet. Voor zodanigen is het Koninkrijk. Een christen geeft het oordeel over aan Christus. De maatstaf is niet meer de wet, maar het geloof. We stoppen met het oordelen van onszelf en anderen, ook al zullen we in ons leven nu nog steeds gedwongen zijn om keuzes ten aanzien van goed en kwaad te maken. Iedere gelovige is slechts verantwoording schuldig aan zijn Heer.

Zeg tegen iemand die meent de wet te onderhouden nooit dat hij met minder toe kan. Sterker nog, als iemand u voor één mijl prest, ga er twee met hem. Jezus waardeerde het streven van de rijke jongeling als positief, Hij kreeg hem lief. Nog één ding ontbreekt u, zei Jezus. Dat ene betekent alles.

bewerkt door Peter79
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 621
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nou, om dan maar een voorbeeldje te geven kan ik even terug grijpen op wat ik hier schreef. Dit betreft de feestdag van Jom Kippoer, ofwel de grote verzoendag. Dit is een van de heilige dagen di

Een feest kun je zo druk en enerverend maken als je zelf wil. Kerst bestaat in principe uit niet méér dan een aantal missen, waarvan er door de gemiddelde parochie twee worden opgedragen: de nachtmis

moderatie: Het gaat in dit topic hier en daar te veel off-topic. Ik ga niet overal modbreaks plaatsen maar opletten: het topic is Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?  

8 minuten geleden zei Peter79:

Het is voor mensen heel moeilijk te bevatten dat je niet alleen het slechte, maar ook het goede moet loslaten. Maar niemand kan iets meenemen het graf in. Wie met Christus sterft, laat alles achter, het slechte en het goede.

De eerste zonde was dat de mens zelf wilde bepalen wat goed en fout is (kennen = keuren/bepalen). Een ieder die de wet toepast, stelt zichzelf op als rechter om te bepalen wat goed en kwaad is aan de hand van de maatstaf wet. Wie denkt dat je de wet moet doen, blijft met uiterlijkheden bezig, want het ik blijft buiten schot. De Farizeeën worden vaak heel negatief neergezet, maar we kennen uit het NT genoeg mensen waaruit blijkt dat het Farizeeïsme godvrezende mensen omvatte. Zij deden de wet uit liefde, uit dankbaarheid, etc.

Daarentegen moet je worden als een kind, in dde Bijbel verbeeld als iemand die het verschil tussen zijn linker en rechterhand niet weet. Voor zodanigen is het Koninkrijk. Een christen geeft het oordeel over aan Christus. De maatstaf is niet meer de wet, maar het geloof. We stoppen met het oordelen van onszelf en anderen, ook al zullen we in ons leven nu nog steeds gedwongen zijn om keuzes ten aanzien van goed en kwaad te maken. Iedere gelovige is slechts verantwoording schuldig aan zijn Heer.

Zeg tegen iemand die meent de wet te onderhouden nooit dat hij met minder toe kan. Sterker nog, als iemand u voor één mijl prest, ga er twee met hem. Jezus waardeerde het streven van de rijke jongeling als positief, Hij kreeg hem lief. Nog één ding ontbreekt u, zei Jezus. Dat ene betekent alles.

Ja, meegaand in deze gedachte is het ook zo dat we niet langer onszelf moeten gaan bewijzen aan God. Het draait er niet om hoe goed wij zijn, maar om Jezus. Dat is ook lastig los laten. We zondigen vaak, als we proberen goed te zijn voor God.

22 minuten geleden zei Thinkfree:

Dat klopt ook wel tis geheel genade

Maar na ontvangen genade wordt het naleven van de wet een liefde dienst

Tis geen moeten, maar willen leven naar Gods karakter welke kenbaar gemaakt wordt in de wet

Ik zie het meer zo: als Jezus in ons werkt, dan bepaald Hij de koers. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Gaitema:

We zondigen vaak, als we proberen goed te zijn voor God.

Dan probeer je ook zijn dag te houden en indien wij dan soms in zwakheid in de zonde vallen zo moeten wij aan zijn genade niet twijfelen, nog in de zonde blijven liggen.

6 minuten geleden zei Gaitema:

Ik zie het meer zo: als Jezus in ons werkt, dan bepaald Hij de koers. 

Tuurlijk dan schrijft hij Gods wet in de harten der mensen welke is God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf welke zijn alle 10 geboden

Dat is het streven van een christen hier in zwakheid en straks ten volle in den hemel

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
38 minuten geleden zei Gaitema:

Dat is toch ernstig? Zo zou het niet moeten zijn.

Ik stel me nu volledig onder Jezus en al wat Hij doet is goed. Mijn eigen inspanningen zitten vaak Hem in de weg. 

Ik weet wel wat Peter bedoelt hoor. Na mijn overgave aan God zei Hij mij heel duidelijk dat ik zelf niets meer mocht doen. Ik moest wachten op wat Hij zou gaan doen in mijn leven. Ik had waarschijnlijk al genoeg schade aangericht. :# Maar lang niet iedereen maakt er natuurlijk zo'n potje van als ik destijds.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Willempie:

Ik weet wel wat Peter bedoelt hoor. Na mijn overgave aan God zei Hij mij heel duidelijk dat ik zelf niets meer mocht doen. Ik moest wachten op wat Hij zou gaan doen in mijn leven. Ik had waarschijnlijk al genoeg schade aangericht. :# Maar lang niet iedereen maakt er natuurlijk zo'n potje van als ik destijds.

Ik ken het ook wel. Vooral op het gebied van werk. 12 ambachten, 13 ongelukken ?

23 minuten geleden zei Thinkfree:

Dan probeer je ook zijn dag te houden en indien wij dan soms in zwakheid in de zonde vallen zo moeten wij aan zijn genade niet twijfelen, nog in de zonde blijven liggen.

Tuurlijk dan schrijft hij Gods wet in de harten der mensen welke is God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf welke zijn alle 10 geboden

Dat is het streven van een christen hier in zwakheid en straks ten volle in den hemel

?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Tsja, christen vieren geen feesten uit het OT, maar andere feesten, n.a.v het NT, zoals kerst.

klopt bijna, huidige christenen vieren kerst en pasen naar het model van de rk en constantijn, de eerste Christenen volgden hun Messias die de Bijbelse feesten deed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja Waarom eigenlijk niet als je zegt de Bijbel te volgen?

Lev.23 De gezette hoogtijden des HEEREN, welke gijlieden uitroepen zult, zullen heilige samenroepingen zijn; deze zijn Mijn gezette hoogtijden.

De Hoogtijden, Moadim in het Hebreeuws zijn de vastgestelde tijden die God aan Zijn kinderen voor Zijn feesten en shabbatten heeft gegeven.

Deut.12: 30 Wacht u, dat gij niet verstrikt wordt achter hen, nadat zij voor uw aangezicht zullen verdelgd zijn; en dat gij niet vraagt naar hun goden, zeggende: Gelijk als deze volken hun goden gediend hebben, alzo zal ik ook doen.31 Gij zult alzo niet doen den HEERE, uw God; want al wat den HEERE een gruwel is, dat Hij haat, hebben zij hun goden gedaan; want zij hebben ook hun zonen en hun dochteren met vuur verbrand voor hun goden.

Nu zal je wellicht zeggen maar dat doen wij ook niet! wel zowel kerst als pasen hebben ontelbare kinderlevens gekost zou God dat in herinnering willen hebben met Zijn naam eraan verbonden?

Jer.10.2 Zo zegt de HEERE: Leert den weg der heidenen niet, en ontzet u niet voor de tekenen des hemels, dewijl zich de heidenen voor dezelve ontzetten.3 Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.4 Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.

God heeft Zijn feesten en de heidenen hebben hun feesten waarvan de kerstboom als groen blijvende boom onder andere werd vereerd op de verjaardag van de zonnegod mithras door constantijn als christelijk gemaakt.

Aangezien Mithras kerst al in Babylon werd geerd evenals astarte het hedendaagse pasen en je deze uitgebreid in de Bijbel terugvind als een gruwel voor God, waarom indedaad zou je dat willen vieren?

Als je onwetend bent ok misschien, maar iedereen die dit leest kan het zelf op internet opzoeken, er is dus geen excuus.

In ieder geval als Hij straks terug is gekomen en de aarde zal rusten zullen de mensen in ieder geval Zijn feesten weer vieren

Zach 14:16 En het zal geschieden, dat al de overgeblevenen van alle heidenen, die tegen Jeruzalem zullen gekomen zijn, die zullen van jaar tot jaar optrekken om aan te bidden den Koning, den HEERE der heirscharen, en om te vieren het feest der loofhutten.

Dan zullen zelfs de bomen hun rust krijgen, de miljoenen kerstbomen die elk jaar wereldwijd worden gekapt zullen dan gewoon mogen blijven staan.

Jes.14:8 Ook verheugen zich de dennen over u, en de cederen van Libanon, zeggende: Sinds dat gij daar nederligt, komt niemand tegen ons op, die ons afhouwe.

 

Wie oren heeft die hore!

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Raymond B:

God heeft Zijn feesten en de heidenen hebben hun feesten waarvan de kerstboom als groen blijvende boom onder andere werd vereerd op de verjaardag van de zonnegod mithras door constantijn als christelijk gemaakt.

Aangezien Mithras kerst al in Babylon werd geerd evenals astarte het hedendaagse pasen en je deze uitgebreid in de Bijbel terugvind als een gruwel voor God, waarom indedaad zou je dat willen vieren?

Als je onwetend bent ok misschien, maar iedereen die dit leest kan het zelf op internet opzoeken, er is dus geen excuus.

Degene die onwetend is, ben jij. Want dit is allemaal flagrante onzin.

De kerstboom komt uit het lutheranisme.

Mitras is iets heel anders dan Sol.

Er is geen enkel bewijs dat Constantijn het Kerstfeest instelde, integendeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Raymond B:

klopt bijna, huidige christenen vieren kerst en pasen naar het model van de rk en constantijn, de eerste Christenen volgden hun Messias die de Bijbelse feesten deed.

Volgens mij deden dat alleen de christenen in Israël, de rest vierde helemaal geen feesten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Trajecto:

 het topic is Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?

De Joden vieren de Sabbat, als dag door God voorgeschreven. 
- Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die (Ex.30:8-11).
- Want dat is een teken tussen Mij en u, van geslacht tot geslacht, zodat gij weet, dat Ik de HERE ben, die u heiligt (Ex.31:12).
- Want gij zult gedenken, dat gij dienstknechten in het land Egypte geweest zijt, en dat de HERE, uw God, u vandaar heeft uitgeleid met een sterke hand en met een uitgestrekte arm (Deut.5:15).
- En de vreemdelingen die zich bij de HERE aansloten om Hem te dienen, en om de naam des HEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn, allen die de sabbat onderhouden, zodat zij hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan mijn verbond; hen zal ik brengen naar mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op mijn altaar, want mijn huis zal een bedehuis heten voor alle volken’ (Jes. 56:6-7).

De Sabbat wordt dus door de Joden gevierd, omdat God deze dag heiligde, en omdat het een teken is dat Gods heiligheid en bestuur wordt erkend, en omdat het een teken is dat de gelovige uit het slavenhuis is geleid, en omdat het Gode een welgevallen heeft als er zelfs heidenen zijn die zich aan God verbinden. 

De Christenen vieren deze sabbat niet, omdat het oude verbond verouderd is en de verdwijning nabij en omgezet in een nieuw verbond.
Zouden Christenen de sabbat houden, net zoals de Joden, dan is de sabbat een teken van het oude verbond. 

VERSCHUIVING
Het sleutelwoord is heir "verschuiving". het oude verbond is niet opgeheven om plaatse te maken voor een nieuwe verbond, maar de werking van het oude verbond is grondig en diepgaand gewijzigd. De bergrede van Mattheüs 5 leert heel nauwkeurig dat de Wet nog steeds geldt, maar nu naar de inwendige mens in het hart, tot vruchten naar de Geest. De verschuiving is er in verbond, en in benadering en in viering. Met een heel principieel kernpunt. Waar eerst Izaäk de vrije zoon was en alle Israëlieten met hem, wordt in het Nieuwe Verbond, de Joodse Wet gekoppeld aan Ismaël, terwijl het verbond met de Joden+heidenen in Christus, staat voor het ware zoonschap in Izaäk.

Deze verschuiving is die van de sabbat (de rust aan het einde van de werken in het vlees),
naar die van de Opstandingsdag van de Heer (de rust aan het begin van de werken naar de Geest).

Maar de Wet van God is ondertussen veranderd van gelding en kracht, maar ongewijzigd van statuur als heilige kenniswet van Gods Liefde. 

En daarom is het dat het oude verbond een dag van rust bepaalt, de sabbat; terwijl het nieuwe verbond nog steeds een dag van rust vraagt.
Kijk maar hoe het doorwerkt in de verschuiving:

Joods >> De Sabbat wordt dus door de Joden gevierd, omdat God deze dag heiligde, en omdat het een teken is dat Gods heiligheid en bestuur wordt erkend, en omdat het een teken is dat de gelovige uit het slavenhuis van Egypte is geleid, en omdat het Gode een welgevallen heeft als er zelfs heidenen zijn die zich aan God verbinden.
En de onderliggende oorzaak is dat God Rustte ná zijn werken van materie: zo ook de mens die rust en verzoening heeft ná zijn werken..
En de viering ziet op de rust van de opstanding. 

Christelijk >> De Sabbat nieuwe stijl, wordt dus door de christenen gevierd, omdat God deze dag heiligde, en omdat het een teken is dat Gods heiligheid en bestuur wordt erkend, en omdat het een teken is dat de gelovige uit het slavenhuis van de zonde is geleid, en omdat het Gode een welgevallen heeft als er zelfs heidenen zijn die zich aan God verbinden. 
En de onderliggende oorzaak is dat God de Rust gaf vóór de werken van de heilige Geest: zo ook de mens die rust en evrzoening heeft vóór zijn werken.
En de viering ziet op de rust van de opstanding. 

En waarom vieren de christenen dus niet de Joodse Sabbat?
Omdat er een verschuiving is geweest van vlees naar Geest en van rusten na werken, naar de rust voordat we beginnen met werken.
Maar dat de christenen de sabbat naar nieuwe snit van nieuw verbond helemáál niet meer zouden vieren, dat zou totaal ten onrechte zijn. 
Want God heeft wel gerust na 6 werkdagen en God heeft wel de rust van Christus ingevoerd, voordat de geestelijke werken worden gevraagd en God heeft aan alle rust die er voor of na de werken zijn, verbonden dat wie gelooft, ook de eeuwige rust zal ingaan, Die moet dus nog komen. En er blijft dus nog een rust over om in te gaan, en om te veiren dat die eens ingegaan wordt. 

Of totaal anders benaderd: er blijft voor hen die in de rust van Christus zijn, nog een wet over om die te doen uit dankbaarheid.
Kan dat dan? Dat is een foute vraag. Want wie, o wie, gaat bij de dankbaarheidswerken vragen of hij die wel kan werken?
Dat kan alleen een terechte vraag zijn, als die dankbaarheid er van binnen niet is.
Want de norm is om het te willen.
 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎24‎-‎12‎-‎2018 om 19:40 zei Tomega:

De Joden vieren de Sabbat, als dag door God voorgeschreven. 
- Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die (Ex.30:8-11).
- Want dat is een teken tussen Mij en u, van geslacht tot geslacht, zodat gij weet, dat Ik de HERE ben, die u heiligt (Ex.31:12).
- Want gij zult gedenken, dat gij dienstknechten in het land Egypte geweest zijt, en dat de HERE, uw God, u vandaar heeft uitgeleid met een sterke hand en met een uitgestrekte arm (Deut.5:15).
- En de vreemdelingen die zich bij de HERE aansloten om Hem te dienen, en om de naam des HEREN lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn, allen die de sabbat onderhouden, zodat zij hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan mijn verbond; hen zal ik brengen naar mijn heilige berg en Ik zal hun vreugde bereiden in mijn bedehuis; hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op mijn altaar, want mijn huis zal een bedehuis heten voor alle volken’ (Jes. 56:6-7).

De Sabbat wordt dus door de Joden gevierd, omdat God deze dag heiligde, en omdat het een teken is dat Gods heiligheid en bestuur wordt erkend, en omdat het een teken is dat de gelovige uit het slavenhuis is geleid, en omdat het Gode een welgevallen heeft als er zelfs heidenen zijn die zich aan God verbinden. 

De Christenen vieren deze sabbat niet, omdat het oude verbond verouderd is en de verdwijning nabij en omgezet in een nieuw verbond.
Zouden Christenen de sabbat houden, net zoals de Joden, dan is de sabbat een teken van het oude verbond. 

VERSCHUIVING
Het sleutelwoord is heir "verschuiving". het oude verbond is niet opgeheven om plaatse te maken voor een nieuwe verbond, maar de werking van het oude verbond is grondig en diepgaand gewijzigd. De bergrede van Mattheüs 5 leert heel nauwkeurig dat de Wet nog steeds geldt, maar nu naar de inwendige mens in het hart, tot vruchten naar de Geest. De verschuiving is er in verbond, en in benadering en in viering. Met een heel principieel kernpunt. Waar eerst Izaäk de vrije zoon was en alle Israëlieten met hem, wordt in het Nieuwe Verbond, de Joodse Wet gekoppeld aan Ismaël, terwijl het verbond met de Joden+heidenen in Christus, staat voor het ware zoonschap in Izaäk.

Deze verschuiving is die van de sabbat (de rust aan het einde van de werken in het vlees),
naar die van de Opstandingsdag van de Heer (de rust aan het begin van de werken naar de Geest).

Maar de Wet van God is ondertussen veranderd van gelding en kracht, maar ongewijzigd van statuur als heilige kenniswet van Gods Liefde. 

En daarom is het dat het oude verbond een dag van rust bepaalt, de sabbat; terwijl het nieuwe verbond nog steeds een dag van rust vraagt.
Kijk maar hoe het doorwerkt in de verschuiving:

Joods >> De Sabbat wordt dus door de Joden gevierd, omdat God deze dag heiligde, en omdat het een teken is dat Gods heiligheid en bestuur wordt erkend, en omdat het een teken is dat de gelovige uit het slavenhuis van Egypte is geleid, en omdat het Gode een welgevallen heeft als er zelfs heidenen zijn die zich aan God verbinden.
En de onderliggende oorzaak is dat God Rustte ná zijn werken van materie: zo ook de mens die rust en verzoening heeft ná zijn werken..
En de viering ziet op de rust van de opstanding. 

Christelijk >> De Sabbat nieuwe stijl, wordt dus door de christenen gevierd, omdat God deze dag heiligde, en omdat het een teken is dat Gods heiligheid en bestuur wordt erkend, en omdat het een teken is dat de gelovige uit het slavenhuis van de zonde is geleid, en omdat het Gode een welgevallen heeft als er zelfs heidenen zijn die zich aan God verbinden. 
En de onderliggende oorzaak is dat God de Rust gaf vóór de werken van de heilige Geest: zo ook de mens die rust en evrzoening heeft vóór zijn werken.
En de viering ziet op de rust van de opstanding. 

En waarom vieren de christenen dus niet de Joodse Sabbat?
Omdat er een verschuiving is geweest van vlees naar Geest en van rusten na werken, naar de rust voordat we beginnen met werken.
Maar dat de christenen de sabbat naar nieuwe snit van nieuw verbond helemáál niet meer zouden vieren, dat zou totaal ten onrechte zijn. 
Want God heeft wel gerust na 6 werkdagen en God heeft wel de rust van Christus ingevoerd, voordat de geestelijke werken worden gevraagd en God heeft aan alle rust die er voor of na de werken zijn, verbonden dat wie gelooft, ook de eeuwige rust zal ingaan, Die moet dus nog komen. En er blijft dus nog een rust over om in te gaan, en om te veiren dat die eens ingegaan wordt. 

Of totaal anders benaderd: er blijft voor hen die in de rust van Christus zijn, nog een wet over om die te doen uit dankbaarheid.
Kan dat dan? Dat is een foute vraag. Want wie, o wie, gaat bij de dankbaarheidswerken vragen of hij die wel kan werken?
Dat kan alleen een terechte vraag zijn, als die dankbaarheid er van binnen niet is.
Want de norm is om het te willen.
 

Dat is een verklaring voor de verschuiving van de inhoud van de rust, het zegt niets waarom dit dan op zondag zou moeten in plaats van, zoals gebruikelijk, zaterdag?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat is een verklaring voor de verschuiving van de inhoud van de rust, het zegt niets waarom dit dan op zondag zou moeten in plaats van, zoals gebruikelijk, zaterdag?

Dat hoeft ook niet, want daar gaan wij niet over. Als heel de kerk naar moraal en praktijk en naar formeel leergezag onderbouwd, dat een andere dag wordt gevierd, dan voorheen, dan is dat een zaak van Recht, en Gezag, en mitsdien van Waarheid.

En meer onderliggend is aan de orde dat op het moment de zondag werd ingeveord, dit OP GEEN ENKELE MANIER was bedoeld asl afschaffing van een rustdag. het was de vestiging van een rustdag. Dus uit dat besluit het ebwijs afleiden dat er géén rustdag geldt, is vreselijk ongeestelijk. Want dat was niet ebdoeld, niet beoogd, en wat e rtoen gold als overweging ten aanzien van de sabbat, dat weten wij niet eens.

Maar wat we wel weten is dat de wet zegt "zes dagen zult gij arbeiden en de zevende dag rusten." Dat tempo werkt nog steeds onverminderd zo, alleen is de klemtoom verlegd van rust in het vlees, naar de rust in Christus. Die vervolgens, dear irony,  door de alledagsadventisten weer vleselijk wordt genomen.
En wat wij ook weten met de zondag is dat het gebod moreel en praktisch (maar geestelijk genomen) nog steeds wordt erkend het vierde gebod van God te zijn.
En wij weten, als geestelijke kinderen, heel goed dat het niet gaat om de dag, maar om het gebod en de morele lading die de kerk als geheel eraan geeft. Ook iedereen een eigen dag is wetteloos en gezagsloos, want het doel is nog steeds de rust te vieren tot eer van God. Er is één lichaam en één tempel en één Hoofd. Dat verdelen in allemaal losse lichaamsdelen, is nooit erg heilzaam, tenzij het is vanuit heligende motieven tot eer van God. Is dat laatse het geval dan is ook het houden van verschillende dagen niet raar. Maar: dat er wereldwijd een kerkelijke eenheid geldt, is geweest, en zal niet spoedig weerkomen, en als het komt, zal de geschiedenis daarin geen herhaling maar een voortgschrijding laten zien. Want Hij komt met haast. Dus pak liever aan, wat God ècht heeft gegeven, liever dan alles maar weggooien wat jou persoonlijk wat minder aanstaat.

Ondertussen is het een beetje hypocriet als degenen die zich helemaal niet aan dagen houden, aankomen met het argument dat het dan op de sabbat moet. Zij die alle dagen houden, kennen de wet niet, en kunnen niet oordelen over de wet. Maar zij die de wet zoeken na te leven uit dankbaarheid, zij kunnen oordelen. Accepteer liever hun oordeel als een oordeel vanuit meer kennis. Of ga zelf ook als indiviu de weg om kennis te krijgen, en oordeel zelf wat recht is.

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Tomega:

Dat hoeft ook niet, want daar gaan wij niet over. Als heel de kerk naar moraal en praktijk en naar formeel leergezag onderbouwd, dat een andere dag wordt gevierd, dan voorheen, dan is dat een zaak van Recht, en Gezag, en mitsdien van Waarheid.

En meer onderliggend is aan de orde dat op het moment de zondag werd ingeveord, dit OP GEEN ENKELE MANIER was bedoeld asl afschaffing van een rustdag. het was de vestiging van een rustdag. Dus uit dat besluit het ebwijs afleiden dat er géén rustdag geldt, is vreselijk ongeestelijk. Want dat was niet ebdoeld, niet beoogd, en wat e rtoen gold als overweging ten aanzien van de sabbat, dat weten wij niet eens.

Maar wat we wel weten is dat de wet zegt "zes dagen zult gij arbeiden en de zevende dag rusten." Dat tempo werkt nog steeds onverminderd zo, alleen is de klemtoom verlegd van rust in het vlees, naar de rust in Christus. Die vervolgens, dear irony,  door de alledagsadventisten weer vleselijk wordt genomen.
En wat wij ook weten met de zondag is dat het gebod moreel en praktisch (maar geestelijk genomen) nog steeds wordt erkend het vierde gebod van God te zijn.
En wij weten, als geestelijke kinderen, heel goed dat het niet gaat om de dag, maar om het gebod en de morele lading die de kerk als geheel eraan geeft. Ook iedereen een eigen dag is wetteloos en gezagsloos, want het doel is nog steeds de rust te vieren tot eer van God. Er is één lichaam en één tempel en één Hoofd. Dat verdelen in allemaal losse lichaamsdelen, is nooit erg heilzaam, tenzij het is vanuit heligende motieven tot eer van God. Is dat laatse het geval dan is ook het houden van verschillende dagen niet raar. Maar: dat er wereldwijd een kerkelijke eenheid geldt, is geweest, en zal niet spoedig weerkomen, en als het komt, zal de geschiedenis daarin geen herhaling maar een voortgschrijding laten zien. Want Hij komt met haast. Dus pak liever aan, wat God ècht heeft gegeven, liever dan alles maar weggooien wat jou persoonlijk wat minder aanstaat.

Ondertussen is het een beetje hypocriet als degenen die zich helemaal niet aan dagen houden, aankomen met het argument dat het dan op de sabbat moet. Zij die alle dagen houden, kennen de wet niet, en kunnen niet oordelen over de wet. Maar zij die de wet zoeken na te leven uit dankbaarheid, zij kunnen oordelen. Accepteer liever hun oordeel als een oordeel vanuit meer kennis. Of ga zelf ook als indiviu de weg om kennis te krijgen, en oordeel zelf wat recht is.

 

Dus omdat de meerderheid het zegt en doet, is dat dus ook de maatstaf? volgens mij zijn er legio mensen vermoord onder die regel.

Het klinkt allemaal heel erg vroom wat je zegt maar er klopt Bijbels gezien niets van.

Je speelt met verschillende termen zonder te weten wat de Bijbel darvan zegt,het klinkt allemaal erg 'goed'.

Je maakt dat God Zijn Woord te niet doet en claimt oa dat Hij de zondag in plaats van de Shabbat heeft ingesteld. en daarmee overtreed je meteen het 4de gebod dat je Zijn naam ijdel gebruikt. en wellicht weet je wat Hij daarvan vind.

Als je nu je laatste advies zelf opvolgd en Zijn weg volgd ipv herhalen wat een ander heeft uitgevonden, dan wordt het misschien nog wat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Raymond B:

Dus omdat de meerderheid het zegt en doet, is dat dus ook de maatstaf?

Nee; als er hoedjes in de kerk opgehouden worden, is dat niet de norm.
Zells het zijn zonder hoedjes kan in overeenstemming met de norm, die geestelijk is.|
Maar dat vraagt dan wel ook om een geestelijke erkenning dat die norm er is, en dus ook om hoedjesvervangende middelen.
Maar: wie dat als wet hanteert en oplegt, is al overgegaan van het geestelijke in het vleselijke. 
Zodat er instructies komen van bewaring en vasthouden uit gewillige erkenning van de wijsheid van het verleden c.q. de Schrift.
En pas als de norm totaal is losgelaten, komt er ergernis en ontkoppeling van het überhaupt willen dragen van hoedjes en het ontkennen van Gods gezag.
En pas als de Schrift wordt gebroken, komt er openbaar verzet;
wat weer leidt tot de norm dat de schrift zelf gebrokenheid is.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Op 22-12-2018 om 13:08 zei sjako:

Gelukkig hebben wij de Christus, Jezus, als leidraad en niet meer de Wet die geen enkel mens kan volbrengen.

Gelukkig heeft G'd Zijn Zoon Yeshua inderdaad het Kruisoffer laten brengen in beginsel voor Zijn uitverkoren Volk Israel en die Genade OOK aan ons uit de heidenen geschonken.

Op 24-12-2018 om 11:45 zei Peter79:

Een christen geeft het oordeel over aan Christus. De maatstaf is niet meer de wet, maar het geloof. We stoppen met het oordelen van onszelf en anderen, ook al zullen we in ons leven nu nog steeds gedwongen zijn om keuzes ten aanzien van goed en kwaad te maken. Iedere gelovige is slechts verantwoording schuldig aan zijn Heer.

G'd heeft het oordeel gegeven over Christenen aan Christus, niet de christen-mens zelf toch?

Christus heeft de schuld van de zonde weggenomen voor Zijn ware volgelingen.
De wet van G'd doen kan ons christenen niet redden, enkel geloof in de Vader in de hemel EN in Zijn Zoon Christus Die Hij gezonden heeft om het Kruisoffer te brengen tbv Genade, kan DAT.
Maar we moeten onszelf zeker blijven oordelen tov de wet en waar nodig erkennen dat we zondigen en proberen te beteren in samenwerking met Yeshua en de Heilige Geest, wetend dat dankzij het Kruisoffer en opstanding van Yeshua, we door G'd en Yeshua NIET veroordeeld zullen worden.

Let wel, niet veroordeeld, wel nog steeds geoordeeld.
zie 1 Korintiërs 3:10-15 aangaande het Fundament van Christus.

14 Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen.
--> Een oordeel.
15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.
-->
Geen straf, maar wel door het vuur heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Kelderworm:

Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?
.

Kleine aanpassing 
De meeste feesten zijn omwille van de bevestiging tussen het eeuwige Verbond vanuit G'd naar Zijn kind Israel als uitverkoren volk. => helemaal correct
Daar hebben wij christenen geen deel aan, waardoor het dus unieke Joodse feesten zijn => geen unieke Joodse maar Bijbels Israelische feesten

Christenen is vertaald uit het Grieks wat weer vertaald is uit het Hebreeuws. het betekend; de gezalfden in de zin van; zij die geroepen zijn om het Woord van YHWH te bewaken en te doen.Het is idd zeer vreemd dat de groep die zich Messias volgers noemen niet de dingen doen die de Messias heeft gezegd en gedaan.

Tenslotte kent de Vader/Yeshua maar 1 Volk

11 Daarom gedenkt, dat gij, die eertijds heidenen waart in het vlees, en die voorhuid genaamd werdt van degenen, die genaamd zijn besnijdenis in het vlees, die met handen geschiedt;12 Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld.13 Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Raymond B:

Het is idd zeer vreemd dat de groep die zich Messias volgers noemen niet de dingen doen die de Messias heeft gezegd en gedaan.

Nou, dat is wel te verklaren. Jezus was behalve de Messias ook een Jood onder de Joodse Mozaïsche wet. Als Jood moest Hij die wet onderhouden. Sterker nog, Hij heeft de wet als enige volmaakt onderhouden. Daarom is de wet in Hem vervult. Na het zoenoffer van Jezus stonden de zaken wel anders. Men viel onder de Wet van de Christus en daar horen geen specifiek Joodse feesten meer onder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Raymond B:

Tenslotte kent de Vader/Yeshua maar 1 Volk

11 Daarom gedenkt, dat gij, die eertijds heidenen waart in het vlees, en die voorhuid genaamd werdt van degenen, die genaamd zijn besnijdenis in het vlees, die met handen geschiedt;12 Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld.13 Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus.

Inderdaad geeft deze vers aan dat wij uit de heidenen nu in Christus niet langer meer vervreemd zijn voor G'd, maar nu OOK G'd ZIjn kinderen zijn, net als het volk Israel al eeuwienlang deed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei sjako:

Nou, dat is wel te verklaren. Jezus was behalve de Messias ook een Jood onder de Joodse Mozaïsche wet. Als Jood moest Hij die wet onderhouden. Sterker nog, Hij heeft de wet als enige volmaakt onderhouden. Daarom is de wet in Hem vervult. Na het zoenoffer van Jezus stonden de zaken wel anders. Men viel onder de Wet van de Christus en daar horen geen specifiek Joodse feesten meer onder.

Diegene die in Jezus zijn die horen naar Zijn stem en volgen Hem. dat is Halacha niet zeggen maar doen wat Hij heeft gedaan.

Als je leest Hij deed zondag dienst, of kerst of pasen of... prima dan doe je dat!

Ik lees dat Hij wat anders deed en dus doe ik dat niet, Joods maar Bijbels, niet omdat het de 'wet' is maar omdat Jezus dat van Zijn volk vraagt.

19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

9 minuten geleden zei Kelderworm:

Inderdaad geeft deze vers aan dat wij uit de heidenen nu in Christus niet langer meer vervreemd zijn voor G'd, maar nu OOK G'd ZIjn kinderen zijn, net als het volk Israel al eeuwienlang deed.

Nee, dat is een andere nuance. we waren vreemdelingen en door het offer van Yeshua zijn ben je Israel of niet. 

17 En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden,18 Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Raymond B:
15 minuten geleden zei Kelderworm:

Inderdaad geeft deze vers aan dat wij uit de heidenen nu in Christus niet langer meer vervreemd zijn voor G'd, maar nu OOK G'd ZIjn kinderen zijn, net als het volk Israel al eeuwienlang deed.

Nee, dat is een andere nuance. we waren vreemdelingen en door het offer van Yeshua zijn ben je Israel of niet. 

17 En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver plaats zijt ingeent, en des wortels en der vettigheid des olijfbooms mede deelachtig zijt geworden,18 Zo roem niet tegen de takken; en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel u.

Precies, wij zijn de wilde takken en BIJ de tamme takken geent. We zijn daarmee geen tamme takken geworden, maar behoren wel tot de zelfde olijfboom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Raymond B:

Diegene die in Jezus zijn die horen naar Zijn stem en volgen Hem. dat is Halacha niet zeggen maar doen wat Hij heeft gedaan.

Als je leest Hij deed zondag dienst, of kerst of pasen of... prima dan doe je dat!

Ik lees dat Hij wat anders deed en dus doe ik dat niet, Joods maar Bijbels, niet omdat het de 'wet' is maar omdat Jezus dat van Zijn volk vraagt.

Je haalt twee dingen door elkaar. Het lijkt me duidelijk dat we niet meer onder de Mozaische wet staan, inclusief feesten en sabbat. Dat wilt niet zeggen dat dan de weg vrij is voor andere, onschriftuurlijke, feesten. Zeker niet als ze heidense wortels hebben.

Wij Christenen gaan een ander soort rust binnen. (Hebreeën 4:9 Er blijft dus een sabbatsrust over voor het volk van God. 10  Want wie Gods rust is binnengegaan, heeft ook gerust van zijn eigen werk, zoals God van het zijne.)

Het enige wat we moeten herdenken is Jezus dood dmv het heilig avondmaal. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Het enige wat we moeten herdenken is Jezus dood dmv het heilig avondmaal. 

Hopelijk bedoel je Yeshua Zijn opstanding uit de dood, daarover verblijden we ons, NIET over Zijn dood.........

Zoals eerder geschreven, hebben wij christenen met veel van de feesten door G'd aan het uitverkoren volk Israel niets van doen.
De feesten zijn een bevestiging van G'd Zijn Eeuwige Verbond tussen Hem en de Joden waarvoor G'd Persoonlijk een Eed heeft gezworen.

DAT Yeshua ergens in de lente geboren zou moeten zijn ivm de lammetjes buiten tijdens Zijn geboorte en dus nooit in December, waarop wij christenen dat vieren, doet daaraan geen afbreuk. DAT vanuit de RKK is gekozen om het Romeinse lichtfeest te combineren met de geboorte van Christus in December is triest. Maar de werkelijke geboortedatum van Yeshua is onbekend, de Schrift vermeldt het niet. Maar OF dat betekent dat we als christen geen feest mogen vieren om Zijn geboorte te herdenken, dat betwijfel ik. Veel ernstiger van aard is de wijze waarop de wereld inhoud geeft aan Kerstfeest, waarin het meer en meer een heidens lichtfeest wordt.

Zijn Kruisiging en opstanding zijn aan de hand van de Joodse feesten genoemd in de Schrift wel terug te herleiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kelderworm:

Hopelijk bedoel je Yeshua Zijn opstanding uit de dood, daarover verblijden we ons, NIET over Zijn dood.........

Dat vloeit er natuurlijk uit voort, het is geen viering maar een gedachtenis. Maar het gaat om de gedachtenis over Zijn dood. Lucas 22:19

Hij nam ook een brood en sprak een dankgebed uit. Daarna brak hij het, gaf het aan hen en zei: ‘Dit betekent mijn lichaam, dat voor jullie gegeven zal worden. Blijf dit doen om mij te gedenken.’

Na de maaltijd deed hij hetzelfde met de beker en zei: ‘Deze beker betekent het nieuwe verbond dat wordt bekrachtigd door mijn bloed, dat voor jullie vergoten zal worden.

Telkens als je het avondmaal 'viert' gedenk je het offer wat Jezus heeft gebracht.

1 uur geleden zei Kelderworm:

Maar OF dat betekent dat we als christen geen feest mogen vieren om Zijn geboorte te herdenken, dat betwijfel ik.

Ik niet. De eerste Christenen vierden geen verjaardagen en dan zeker niet van Jezus omdat dit een heidense gewoonte was. 

Het klinkt misschien raar, maar de christenen die in de eerste twee eeuwen na Christus leefden, kenden kerst niet. Ze waren er fel op tegen om de geboortedag van hun Verlosser te gedenken. Iemands verjaardag vieren deden alleen de Romeinen en die waren toen nog voor het merendeel 'heiden'. Daarom was zo'n feest voor de eerste generaties christenen taboe. Conform de vaststelling van kerkvader Origines (geboren 185): ,,Ik vind nergens in de Schriften een man die zijn verjaardag vierde en rechtvaardig was''. (Bron: Trouw)

1 uur geleden zei Kelderworm:

Zijn Kruisiging en opstanding zijn aan de hand van de Joodse feesten genoemd in de Schrift wel terug te herleiden.

Dus zijn ze vervuld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid