Spring naar bijdragen

Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?


Aanbevolen berichten

26 minuten geleden zei Raymond B:

Wederom (het wordt eentonig) je kan niet een tekst of stukje uit zijn verband halen want dan kan je er alle kanten mee op zoals je doet.

Ik ben op twee (door jou uit hun verband gerukte) teksten ingegaan. Het is een kwestie van geloof dat Jezus werk een beslissend ingrijpen van God is waarmee de bestaande orde doorbroken is. Ik kan je niet aan dat geloof helpen, maar dat is waarom ik denk dat in Jezus inderdaad de oude wereld is vergaan en het Koninkrijk gekomen is. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 621
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nou, om dan maar een voorbeeldje te geven kan ik even terug grijpen op wat ik hier schreef. Dit betreft de feestdag van Jom Kippoer, ofwel de grote verzoendag. Dit is een van de heilige dagen di

Een feest kun je zo druk en enerverend maken als je zelf wil. Kerst bestaat in principe uit niet méér dan een aantal missen, waarvan er door de gemiddelde parochie twee worden opgedragen: de nachtmis

moderatie: Het gaat in dit topic hier en daar te veel off-topic. Ik ga niet overal modbreaks plaatsen maar opletten: het topic is Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?  

30 minuten geleden zei Peter79:

Ik ben op twee (door jou uit hun verband gerukte) teksten ingegaan. Het is een kwestie van geloof dat Jezus werk een beslissend ingrijpen van God is waarmee de bestaande orde doorbroken is. Ik kan je niet aan dat geloof helpen, maar dat is waarom ik denk dat in Jezus inderdaad de oude wereld is vergaan en het Koninkrijk gekomen is. 

Raymond is een judaist/wannabe jood die ga je niet kunnen overtuigen dat is al sinds de 1e eeuw zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Peter79:

Ik ben op twee (door jou uit hun verband gerukte) teksten ingegaan. Het is een kwestie van geloof dat Jezus werk een beslissend ingrijpen van God is waarmee de bestaande orde doorbroken is. Ik kan je niet aan dat geloof helpen, maar dat is waarom ik denk dat in Jezus inderdaad de oude wereld is vergaan en het Koninkrijk gekomen is. 

Als dit alles is wat je kan verzinnen om buiten de geikte theorieen van de kerk om, die theologie te verdedigen dan tja...

Als je niet eens wilt kijken of wat de Bijbel zegt jouw theorie handhaaft dan doe je precies wat de meeste mensen al 1700 jaar doen.

Maar voor de duidelijkheid; je hebt alleen nog maar een paar theorieen gegeven die al tijden lang bestaan en die ik met uitleg van de context waarin ze staan heb ontkrachtigd.

Of je hebt ze niet eens bekeken of je ziet het niet,  in ieder geval dat heeft een reden  die gekoppeld is aan jouw beslissingen.

 Wat ik of jij vind is niet relevant wat de Bijbel zegt wel

.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei dingo:

Raymond is een judaist/wannabe jood die ga je niet kunnen overtuigen dat is al sinds de 1e eeuw zo.

Ik weet het en was eigenlijk al uit dit topic gestapt. Maar zijn vraag naar hemel en aarde is wat mij betreft de sleutel: wat legt meer gewicht in de schaal: Christus of de bestendigheid van hemel en aarde. Tot nog toe heb ik daar geen helder antwoord op. Als wij 1 Heer hebben, dan is er geen reden om elkaar te verketteren, maar als dat niet zo is, dan sterkt dat mij in de overtuiging dat van twee walletjes eten uiteindelijk leidt tot schipbreuk. Maar Christus is sterker dan de dood, daar wil ik van uitgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We gaan hier ook niet uitkomen. Er zit duidelijk een diep kloof tussen Messiaans en christelijk. Wat voor mij het lastig maakt, is dat ik het gevoel krijg te moeten oordelen over feesten die ik nog maar net met dank aan Levi aan het onderzoeken ben. Ik vind dat hele gewicht van "moeten vieren van die feesten" wel demotiverend.

Aan de andere kant vind ik ook de uitspraak dat de wet zou zijn afgeschaft moeilijk verteerbaar. God heeft de wet niet afgeschaft, maar in onze harten geschreven. Jezus zei dat het kloppende hart van "De wetten en de profeten" is: behandel een ander zo, zoals je zelf behandeld wilt worden.

Het is de vervulling van de wet, door Gods Geest zelf. Wat wij niet konden in onze naijver, doet God nu zelf door ons heen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Gaitema:

We gaan hier ook niet uitkomen. Er zit duidelijk een diep kloof tussen Messiaans en christelijk. Wat voor mij het lastig maakt, is dat ik het gevoel krijg te moeten oordelen over feesten die ik nog maar net met dank aan Levi aan het onderzoeken ben. Ik vind dat hele gewicht van "moeten vieren van die feesten" wel demotiverend.

Aan de andere kant vind ik ook de uitspraak dat de wet zou zijn afgeschaft moeilijk verteerbaar. God heeft de wet niet afgeschaft, maar in onze harten geschreven. Jezus zei dat het kloppende hart van "De wetten en de profeten" is: behandel een ander zo, zoals je zelf behandeld wilt worden.

Het is de vervulling van de wet, door Gods Geest zelf. Wat wij niet konden in onze naijver, doet God nu zelf door ons heen.

Het is niet of of. Als je Jood bent vier je de Joodse feesten. Als je dat niet bent en je wilt het vieren is er behalve misschien dat je je moet laten besnijden niets wat je tegenhoudt. Nou ja niets, ultra orthodoxe joden zullen die feesten niet met je willen vieren en als ze weten dat je christen bent zullen ze je eerder willen stenigen. Het is uiteraard wel goed om deze Joodse feesten te kennen om zo de evangeliën beter te kunnen begrijpen. Maar voor de christenen uit de heidenen is er geen moeten bij alleen mogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Raymond B:

Als dit alles is wat je kan verzinnen om buiten de geikte theorieen van de kerk om, die theologie te verdedigen dan tja...

Als je niet eens wilt kijken of wat de Bijbel zegt jouw theorie handhaaft dan doe je precies wat de meeste mensen al 1700 jaar doen.

Maar voor de duidelijkheid; je hebt alleen nog maar een paar theorieen gegeven die al tijden lang bestaan en die ik met uitleg van de context waarin ze staan heb ontkrachtigd.

Of je hebt ze niet eens bekeken of je ziet het niet,  in ieder geval dat heeft een reden  die gekoppeld is aan jouw beslissingen.

 Wat ik of jij vind is niet relevant wat de Bijbel zegt wel

.

Wat de Bijbel zegt, is gekoppeld aan jouw beslissingen. Zijn NT en OT voor jouw gelijkwaardig of interpreteer je het OT vanuit het NT. Als je het eerste doet, dan breng je NT en OT waarschijnlijk zoveel mogelijk op 1 lijn. Dan is continuïteit voor je belangrijk en verandert er niet zoveel in het NT. Als je het tweede doet, dan kunnen dingen in het NT radicaal anders zijn dan in het OT. Voor mij persoonlijk heeft de eerste manier niet gewerkt en de tweede wel. Ik kies voor de tweede.

 

Jouw uitleg is niet overtuigend. Misschien komt dat door een discrepantie tussen wat je zegt (tittel en jota zijn belangrijk voor jou) en wat je doet (een visioen beoordelen op het resultaat, en het veronachtzamen van wat het visioen zelf zegt). Verder denk ik dat ik op al je hoofdpunten ben ingegaan, maar soms ervaar ik dingen als wollig of beledigend en die heb ik laten liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei dingo:

Het is niet of of. Als je Jood bent vier je de Joodse feesten. Als je dat niet bent en je wilt het vieren is er behalve misschien dat je je moet laten besnijden niets wat je tegenhoudt. Nou ja niets, ultra orthodoxe joden zullen die feesten niet met je willen vieren en als ze weten dat je christen bent zullen ze je eerder willen stenigen. Het is uiteraard wel goed om deze Joodse feesten te kennen om zo de evangeliën beter te kunnen begrijpen. Maar voor de christenen uit de heidenen is er geen moeten bij alleen mogen.

Je slaat de spijker op de kop.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:
8 uur geleden zei Hermanos:

Heb je de kerstboom al opgezet? 

Wat dat er mee te maken heeft weet ik niet, maar ja, hoe zo?

Nu wordt het ingewikkeld, maar er zijn mensen die beweren de gebruiken van de Christenen te volgen, en daarom die uit het OT niet meer vieren.
En daar zijn er bij die geen kerstboom houden, vanwege Jeremia 10 (een tekst die dan toch weer uit het OT komt).

'De gebruiken van die volken zijn niets waard. Ze hakken een stuk hout uit het bos, een ambachtsman bewerkt het met zijn beitel, verfraait het met zilver en goud. Ze spijkeren het vast, zodat het niet om valt. Het is net een vogelverschrikker in een komkommerveld'.

Ik heb trouwens ook ene kerstboom staan hoor, mooi he! En gezellig ook. Stamt nog af van de Germanen, de RK-kerk heeft dat 4 a 500 jaar geleden overgenomen. Of Romeinen, die versieren hun huis al met groen en gaven kadootjes.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nu wordt het ingewikkeld, maar er zijn mensen die beweren de gebruiken van de Christenen te volgen, en daarom die uit het OT niet meer vieren.
En daar zijn er bij die geen kerstboom houden, vanwege Jeremia 10 (een tekst die dan toch weer uit het OT komt).

'De gebruiken van die volken zijn niets waard. Ze hakken een stuk hout uit het bos, een ambachtsman bewerkt het met zijn beitel, verfraait het met zilver en goud. Ze spijkeren het vast, zodat het niet om valt. Het is net een vogelverschrikker in een komkommerveld'.

 

O vandaar de link, het vast spijkeren :)

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Raymond B:

En wederom Peter ruk je alles uit zijn verband als je maar een stukje gebruikt.

Wat doe je met de rest van dit hoofdtuk? te beginnen met vers 1

1 Weet gij niet, broeders! (want ik spreek tot degenen, die de wet verstaan) dat de wet heerst over den mens, zo langen tijd als hij leeft?

vraag 1 Wat bedoelt Paulus hier?

2 Want een vrouw, die onder den man staat, is aan den levenden man verbonden door de wet; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrijgemaakt van de wet des mans.

Vraag 2 waarom haalt Paulus deze wets artikel aan?

1. De wet is alleen van toepassing op levende mensen. Alleen levende mensen kunnen doen wat de wet gebiedt.

2. Dit is een onderbouwing voor het voorgaande. Wat Paulus zegt, is terug te vinden in de wet.

Wat Paulus zegt, is dat wie met Christus gestorven is, dood is voor de wet. Alleen mensen die voor de wet leven, kunnen doen wat de wet gebiedt. Wie echter niet dood is voor de wet, moet zich aan alles houden, tot in de kleinste tittel, zonder excuus en zonder compromis, want anders maak je schuldig aan de hele wet (hoererij en afgoderij).

 

Vers 6: Maar nu zijn wij ontslagen van de wet, gestorven aan dat waaraan wij vastgebonden zaten, zodat wij  in nieuwheid van Geest dienen, en niet in oudheid van letter.

De letter betekent dat je niets afdoet aan de wet, ook niet de vervloekingen en strafbepalingen. De wet is één. Wie gaat shoppen in de wet, kan niet een ander verwijten dat die dat doet, want waarin je de ander oordeelt, oordeel je ook jezelf (Romeinen 2:1).

16 uur geleden zei Raymond B:

7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood.

vraag 3 De wet is volgens jou weg dus Is er nu geen zonde meer?

9 En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.

vraag 4 Hoezo leefde paulus eertijds zonder de wet?? Hij was een Farizeer die waren verknocht aan de wet

3. Ook hier moet je de tekst in de context lezen. Paulus heeft in hoofdstuk 1-3 uitgelegd dat iedereen verloren is: wie zonder de wet is, gaat zonder wet verloren en wie de wet heeft, wordt door de wet geoordeeld. Zo is de hele wereld strafwaardig, niemand uitgezonderd. Ook Galaten 3:22 (HSV): Maar de Schrift heeft alles onder de zonde opgesloten, opdat de belofte aan de gelovigen gegeven zou worden door het geloof in Jezus Christus. Dus wie buiten Christus is, gaat zonder wet verloren of valt onder het oordeel van de wet. Wie in Christus is, is vrij van die wet.

4. Ik denk dat Paulus hier de situatie van de heidenen betrekt op zichzelf op de periode voordat hij zoon van het gebod (bar mitswa) werd.

16 uur geleden zei Raymond B:

12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.

vraag 5 En nu is de wet ploteseling weer heilig rechtvaardig en goed waarom is dat of niet?

5. Het antwoord staat in vers 13: Is dan het goede de oorzaak van mijn dood geworden? Volstrekt niet! Maar de zonde heeft – opdat zij als zonde zichtbaar zou worden – door het goede voor mij de dood teweeggebracht, opdat door het gebod de zonde uitermate zondig zou blijken te zijn. Het goede wordt geperverteerd in de handen van slechte mensen, zie ook Romeinen 1-3: ondanks dat zij de wet hebben, is er niemand die goed doet, zelfs niet één.

 

16 uur geleden zei Raymond B:

14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.

vraag 6 ben je nu geestelijk als je de wet niet doet of ben je geestelijk als je de wet juist wel doet? wat houd eeuwig stand geestelijke zaken of vleselijke??

6. Als je niet opnieuw geboren bent, dan kan je het Koninkrijk niet zien. Lees ook Romeinen 10: Omdat zij immers de gerechtigheid van God niet kennen en een eigen gerechtigheid tot stand proberen te brengen, hebben zij zich niet aan de gerechtigheid van God onderworpen. Zie ook verder Romeinen 10. Alleen als je zicht hebt dat geestelijke van de wet, weet je wat je te doen staat.

 

16 uur geleden zei Raymond B:

21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt. 22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;

23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.

vraag 7 wet zus en zo waar heeft paulus het allemaal over? heeft hij het allemaal op een rijtje?? (ik weet zeker van wel) maar wat bedoelt hij nu?

Zo Peter. Ik hoor graag jou wijsheid hierin (gefunderd vanuit de Bijbel) of van... voordat je met een nieuwe stelling komt uit de kerkdoctrine.

Hij heeft het over de oude en de nieuwe mens. Jezus is de nieuwe mens, Mozes heeft over Hem geschreven. Hij moet in ons gestalte krijgen. De nieuwe mens is een scheppingsdaad van God. Niet de gebiedende wijs waarbij we zelf autonoom blijven, maar Gods scheppende kracht, waarin wij ons volledig aan Hem overgeven, brengt die mens tot stand.

 

14 uur geleden zei Raymond B:

Tevens hierbij een nadenker; Paulus wordt net als Yeshua en Stefanus beschuldigd dat zij Mozes en de wet zouden verbreken/te niet doen. Bij alle drie staat geschreven dat de getuigen VALSE getuigen waren, en alle drie geven ter verdediging aan dat ze MOZES en de WET 100% geloven en doen, is het niet Zeer triest dat ze alle drie gestorven zijn  voor een meerderheid die precies dat doen waarvoor zij VALS beschuldigd werden.!!!

En zo beschuldig je mij en anderen ook van het verbreken en teniet doen van de wet. Wat je de ander verwijt, doe je zelf.

bewerkt door Peter79
Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Raymond B:

Maar misshien bedoelen jullie dat jullie de religie willen verdedigen die onstaan is door Constantijn waar ene jezus een nieuw geloof heeft gesticht buiten de Bijbel om.

Verre van dat. Als je me een beetje hebt gevolgd zou je dat wel weten denk ik.

12 uur geleden zei Gaitema:

Aan de andere kant vind ik ook de uitspraak dat de wet zou zijn afgeschaft moeilijk verteerbaar.

De regels van de Wet zijn ook niet afgeschaft, maar onder een andere noemer gekomen, namelijk onder de Wet van Christus. Die gaat soms verder dan de Mozaïsche Wet en soms minder ver. De Mozaïsche Wet moest wel afgeschaft worden anders konden de heidenen niet onder een Wet komen. Daarom is de sabbat en de Joodse feesten afgeschaft omdat die specifiek voor de Israëlieten waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Hermanos:

Zomaar een vraagje tussendoor omdat het over feestdagen gaat. Hier staat ie sinds het weekend, altijd gezellig. 

Alvast fijne feestdagen voor iedereen! 

oké :) Jij ook fijne feestdagen! Ik heb trouwens dit jaar een kunstboom neergezet. Die hadden we ook nog thuis en is nog best groot. 

1 uur geleden zei sjako:

De regels van de Wet zijn ook niet afgeschaft, maar onder een andere noemer gekomen, namelijk onder de Wet van Christus. Die gaat soms verder dan de Mozaïsche Wet en soms minder ver. De Mozaïsche Wet moest wel afgeschaft worden anders konden de heidenen niet onder een Wet komen. Daarom is de sabbat en de Joodse feesten afgeschaft omdat die specifiek voor de Israëlieten waren.

Oké. Ik vind het wel moeilijk allemaal. Lastige materie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid