Spring naar bijdragen

Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei sjako:

Maar zoooo anti-Christelijk!

Nee, ben ik niet met je eens. Ik herinner me een artikel in één van jullie tijdschriften waar uitgesproken werd dat men geen probleem had met gebruiken waarvan het religieuze karakter verdwenen was. (Kan goed 20 jaar geleden zijn). 

Zoek maar eens op wat de oorsprong is van het uitwisselen van trouwringen. Door en door heidens! 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 621
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nou, om dan maar een voorbeeldje te geven kan ik even terug grijpen op wat ik hier schreef. Dit betreft de feestdag van Jom Kippoer, ofwel de grote verzoendag. Dit is een van de heilige dagen di

Een feest kun je zo druk en enerverend maken als je zelf wil. Kerst bestaat in principe uit niet méér dan een aantal missen, waarvan er door de gemiddelde parochie twee worden opgedragen: de nachtmis

moderatie: Het gaat in dit topic hier en daar te veel off-topic. Ik ga niet overal modbreaks plaatsen maar opletten: het topic is Waarom vieren Christenen niet de feesten uit het OT?  

2 uur geleden zei Willempie:

Ik hoop het niet want ik heb geen trek in zeven dagen per week werken.

Gelukkig is dat in Nederland niet meer nodig. Kerk en staat zijn gescheiden. En er is niks mis mee om een dag te reserveren voor rust en studie.

2 uur geleden zei Hermanos:

Nee, ben ik niet met je eens. Ik herinner me een artikel in één van jullie tijdschriften waar uitgesproken werd dat men geen probleem had met gebruiken waarvan het religieuze karakter verdwenen was. (Kan goed 20 jaar geleden zijn). 

Nou, daar wordt dan geen kerst mee bedoelt want dat is zijn religieuze karakter bepaald niet verloren.

4 uur geleden zei Gaitema:

Oké. Ik vind het wel moeilijk allemaal. Lastige materie. 

Is het ook. Romeinen 7 bijv lijkt het weer tegen te spreken. Zonder goede studie kom je er niet uit. Dus ik moet daar ook weer induiken hoe dat dan weer zit. Maar misschien kunnen we elkaar helpen. Dat is de bedoeling van een forum.

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Of het is elke dag een feest...

Bij mij wel hoor. Ik ben gezond, heb werk, geen problemen.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Bij mij wel hoor. Ik ben gezond, heb werk, geen problemen.....

Ook bij een werkeloze iemand waarbij fysieke en/of psychische problematiek zich voordoet kan elke dag een feest zijn. Het is maar waar je waarde aan hecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

.

 

2 uur geleden zei sjako:

Is het ook. Romeinen 7 bijv lijkt het weer tegen te spreken. Zonder goede studie kom je er niet uit. Dus ik moet daar ook weer induiken hoe dat dan weer zit. Maar misschien kunnen we elkaar helpen. Dat is de bedoeling van een forum.

Prima. 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Nou, daar wordt dan geen kerst mee bedoelt want dat is zijn religieuze karakter bepaald niet verloren.

Kerst wordt vandaag de dag uitsluitend als een christelijk of seculier feest gevierd. Het heeft dus allang niet meer met Wodan en consorten van doen. In die zin kan het daarom geen afgoderij zijn, tenzij je de vraatzucht rond deze dagen als afgoderij ziet. Maar dat is weer een andere discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Gelukkig is dat in Nederland niet meer nodig. Kerk en staat zijn gescheiden. En er is niks mis mee om een dag te reserveren voor rust en studie.

En wat je volkomen ontgaat is dat we onze wekelijkse rustdag aan de Joodse sabbat hebben te danken. De heidenen kenden geen rustdag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

En wat je volkomen ontgaat is dat we onze wekelijkse rustdag aan de Joodse sabbat hebben te danken. De heidenen kenden geen rustdag.

Klopt niet.
De zondag is als rustdag voor het hele Romeinse rijk ingevoerd door de Constantijn de Grote en gold voor iedereen, ongeacht welke religie ze hadden.
Als je van de Bijbel uitgaat is Sabbath de rustdag en niet zondag.
De zondag heet zo als gevolg van de verering van de zon als god, bepaald niet omdat de Bijbel dit als naam- of rustdag aangeeft.
Er zijn veel munten bekend waar Constantijn op staat met de ''Sol Invictus"  (onoverwinnelijke zon).
Het Christendom heeft deze zondag als rustdag overgenomen van de (deels heidense) Romeinen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Desid:

Neen. Er was geen zondagse rustdag vóór het gemotiveerd werd door christendom

Precies mijn punt. Zondag werd aangewezen, 7 dagen ingesteld als week en tenzij je boer was was de zondag de rustdag. 

Waar trekken we de grens met een politiek gedreven argument (zie de zondag redenering) en Gods voorzienigheid. Dat is het punt waar ik mijn gedachten over laat gaan momenteel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Desid:
10 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het Christendom heeft deze zondag als rustdag overgenomen van de (deels heidense) Romeinen.

Neen. Er was geen zondagse rustdag vóór het gemotiveerd werd door christendom

Dan is het nu toch tijd voor een stukje geschiedenis.

Ik schreef al eerder dat de zondag als rustdag voor het hele Romeinse rijk is ingevoerd door de Constantijn de Grote en dat die gold voor iedereen, ongeacht welke religie ze hadden. Echter, een beroep deed er wel toe. Boeren hadden vrijstelling als het die dag gunstig was om te werken. Dat weten we omdat de teksten van de door de Romeinen uitgevaardigde wetten bekend zijn gebleven. Bv in de Codex Thedosianus . Zo weten we nu dus dat hij in maart 321 schreef:  

Citaat

Alle rechters, de bevolking van steden en allen die in de nijverheid werkzaam zijn, moeten rusten op de vererenswaardige dag van de zon. Alleen de boeren zullen vrij en ongehinderd het werk op de akkers verrichten, omdat het vaak voorkomt dat geen dag geschikter is om het zaad aan de voren toe te vertrouwen of de wijnstokken te planten in de gaten die daarvoor gegraven zijn. Aan de gunst van het ogenblik, waarvoor de hemelse voorzienigheid gezorgd heeft, mag niet voorbijgegaan worden.

Het ging bij de instelling van zondag als rustdag dus om verering van de zon. De onoverwonnen zon, of zoals die door de Romeinen in hun eigen taal werd genoemd: Sol Invictus.

Overdenk dat eens als je op zondag in de kerk zit: je zit daar op deze dag, omdat die destijds is ingesteld als rustdag voor de Romeinse zonnegod.
Ik weet dat dit lastig te verhapstukken materie is voor christenen die graag strikt christelijke gebruiken aanhouden en alles wat van buiten komt afwijzen. Dit is echter hoe de zaken liggen, en niet anders. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dan is het nu toch tijd voor een stukje geschiedenis.

Ik schreef al eerder dat de zondag als rustdag voor het hele Romeinse rijk is ingevoerd door de Constantijn de Grote en dat die gold voor iedereen, ongeacht welke religie ze hadden. Echter, een beroep deed er wel toe. Boeren hadden vrijstelling als het die dag gunstig was om te werken. Dat weten we omdat de teksten van de door de Romeinen uitgevaardigde wetten bekend zijn gebleven. Bv in de Codex Thedosianus . Zo weten we nu dus dat hij in maart 321 schreef:  

Het ging bij de instelling van zondag als rustdag dus om verering van de zon. De onoverwonnen zon, of zoals die door de Romeinen in hun eigen taal werd genoemd: Sol Invictus.

Overdenk dat eens als je op zondag in de kerk zit: je zit daar op deze dag, omdat die destijds is ingesteld als rustdag voor de Romeinse zonnegod.
Ik weet dat dit lastig te verhapstukken materie is voor christenen die graag strikt christelijke gebruiken aanhouden en alles wat van buiten komt afwijzen. Dit is echter hoe de zaken liggen, en niet anders. 

 

De sabbat was de eerste rustdag. Constantijn die geen vriend was van de Joden, veranderde de rustdag van de laatste dag van de week naar de eerste, de zondag dus. Maar de rustdag was nog steeds gebaseerd op het principe van de sabbat, zes dagen werken en één dag rusten. Christenen zeggen dan dat ze de zondag vieren omdat Jezus op de zondag is opgestaan uit de dood en dat we om die reden ons werk met rust mogen beginnen. Dat is mooi maar het blijft het principe van de sabbat (zes dagen werken en één dag rust). Mijn steekjes richting Sjako hebben als bedoeling een doordachte reactie uit te lokken. Als je de de sabbat niet wilt vieren omdat die Joods is en de zondag niet omdat die heidens is, ga je dan op allebei die dagen werken? Dat zou wel zo consequent zijn.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dan is het nu toch tijd voor een stukje geschiedenis.

Ik schreef al eerder dat de zondag als rustdag voor het hele Romeinse rijk is ingevoerd door de Constantijn de Grote en dat die gold voor iedereen, ongeacht welke religie ze hadden. Echter, een beroep deed er wel toe. Boeren hadden vrijstelling als het die dag gunstig was om te werken. Dat weten we omdat de teksten van de door de Romeinen uitgevaardigde wetten bekend zijn gebleven. Bv in de Codex Thedosianus . Zo weten we nu dus dat hij in maart 321 schreef:  

Het ging bij de instelling van zondag als rustdag dus om verering van de zon. De onoverwonnen zon, of zoals die door de Romeinen in hun eigen taal werd genoemd: Sol Invictus.

Overdenk dat eens als je op zondag in de kerk zit: je zit daar op deze dag, omdat die destijds is ingesteld als rustdag voor de Romeinse zonnegod.
Ik weet dat dit lastig te verhapstukken materie is voor christenen die graag strikt christelijke gebruiken aanhouden en alles wat van buiten komt afwijzen. Dit is echter hoe de zaken liggen, en niet anders. 

 

Je geeft geen enkel bewijs dat de zondag als rustdag ook iets was voor de Sol Invictuscultus.

Verder ben ik goed bekend met de geschiedenis en zou ík geen namen verhaspelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei Willempie:

En wat je volkomen ontgaat is dat we onze wekelijkse rustdag aan de Joodse sabbat hebben te danken. De heidenen kenden geen rustdag.

Ben ook niet tegen de Sabbat, maar Christenen zijn een grotere rust ingegaan. Maar zoals ik al zei: niks mis met een dag rust.

2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het ging bij de instelling van zondag als rustdag dus om verering van de zon. De onoverwonnen zon, of zoals die door de Romeinen in hun eigen taal werd genoemd: Sol Invictus.

Overdenk dat eens als je op zondag in de kerk zit: je zit daar op deze dag, omdat die destijds is ingesteld als rustdag voor de Romeinse zonnegod.
Ik weet dat dit lastig te verhapstukken materie is voor christenen die graag strikt christelijke gebruiken aanhouden en alles wat van buiten komt afwijzen. Dit is echter hoe de zaken liggen, en niet anders. 

Ja, mee eens en dat is moeilijk te accepteren voor de zondag vierders. Maar de afkomst is zo heidens als wat. Het zonnesymbool zie je overigens nog vaak terug in de RKK. 

1 uur geleden zei Willempie:

Als je de de sabbat niet wilt vieren omdat die Joods is en de zondag niet omdat die heidens is, ga je dan op allebei die dagen werken? Dat zou wel zo consequent zijn.

Niks mis mee dus om bijv een maandag als vrije dag te houden. Fijn voor beroepen die wel moeten werken in het weekend zoals dokters en verple(e)g(st)ers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Niks mis mee dus om bijv een maandag als vrije dag te houden. Fijn voor beroepen die wel moeten werken in het weekend zoals dokters en verple(e)g(st)ers.

Dat is nog steeds volgens het sabbatsprincipe van zes dagen werken en één dag rust. We zouden wat meer respect kunnen hebben voor het Joodse erfgoed en God er dankbaar voor kunnen zijn i.p.v. het allemaal als achterhaald aan de kant te schuiven. Je respecteert het niet maar maakt er wel gebruik van, net zoals van alle "heidense" feestdagen. Zo maak je ook gebruik van de vrijheid die je hebt dankzij door jullie niet respecteerde militairen die die vrijheid voor jullie hebben bevochten en ook nu beschermen. Het lijkt me niet juist om de vruchten van de boom te genieten en tegelijkertijd de boom af te wijzen. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Desid:
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dan is het nu toch tijd voor een stukje geschiedenis.

Ik schreef al eerder dat de zondag als rustdag voor het hele Romeinse rijk is ingevoerd door de Constantijn de Grote en dat die gold voor iedereen, ongeacht welke religie ze hadden. Echter, een beroep deed er wel toe. Boeren hadden vrijstelling als het die dag gunstig was om te werken. Dat weten we omdat de teksten van de door de Romeinen uitgevaardigde wetten bekend zijn gebleven. Bv in de Codex Thedosianus . Zo weten we nu dus dat hij in maart 321 schreef:  

Het ging bij de instelling van zondag als rustdag dus om verering van de zon. De onoverwonnen zon, of zoals die door de Romeinen in hun eigen taal werd genoemd: Sol Invictus.

Overdenk dat eens als je op zondag in de kerk zit: je zit daar op deze dag, omdat die destijds is ingesteld als rustdag voor de Romeinse zonnegod.
Ik weet dat dit lastig te verhapstukken materie is voor christenen die graag strikt christelijke gebruiken aanhouden en alles wat van buiten komt afwijzen. Dit is echter hoe de zaken liggen, en niet anders. 

 

Je geeft geen enkel bewijs dat de zondag als rustdag ook iets was voor de Sol Invictuscultus.

Citaat

@sjako wat is je bewijs dat Constantijn de rustdag op zondag aan Sol koppelde?

Lees je wel wat anderen schrijven?   Ik herhaal: Constantijn schreef dat hij wilde dat de mensen rustten 'op de vererenswaardige dag van de Zon'. 

4 uur geleden zei Desid:

Verder ben ik goed bekend met de geschiedenis en zou ík geen namen verhaspelen.

Als ik per abuis namen verkeerd heb gespeld spijt me dat. Jammer dat je niet gewoon zegt wat er mankeert, dan kan ik daar wat mee.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Desid:

Ja dus? Hij geeft dus om de christenen plezier te doen de mensen vrij op zondag.

Constantijn verschoof de Sabbatsdag naar de zondag. Er was al geruime tijd discussie over het houden van de sabbat en op welke dag dat zou moeten zijn. Er zijn ook documenten die het gebruik van "de dag genaamd zondag" als dag van bijeenkomst rapporteren uit de eerste eeuw. Constanijn dwong af dat er een vast ritme kwam in de dagen van de week en dat dit binnen het Christendom gelijk werd voor iedereen. Effectief daarmee een langlopende discussie beëindigend. Resultaat van het concillie van Nicea is dat er een scheiding gemaakt werd tussen Judaisme en Christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Desid:

Omdat hij in die tijd meer wetgeving uitvaardigde ten gunste van christenen.

Er is ook geen andere aannemelijke reden te bedenken die gesteund wordt door bewijs.

O jij zit zomaar redenen te bedenken die je zelf wel aannemelijk vindt.
Ja, dan kun ja natuurlijk met van alles komen.
"Hij was dronken en wilde Joodse kennissen die altijd Sabbath vierden eens te grazen nemen", hij stelde immers wel meer regels in tegen de Joden! …..
Het enige bewijs dat we hebben is de uitleg van Constantijn zelf: ter verering van de Zon.
Daar is niets onduidelijks aan, maar ook niets Christelijks. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Dat beloof ik:

O jij zit zomaar redenen te bedenken die je zelf wel aannemelijk vindt.
Ja, dan kun ja natuurlijk met van alles komen.
"Hij was dronken en wilde Joodse kennissen die altijd Sabbath vierden eens te grazen nemen", hij stelde immers wel meer regels in tegen de Joden! …..
Het enige bewijs dat we hebben is de uitleg van Constantijn zelf: ter verering van de Zon.
Daar is niets onduidelijks aan, maar ook niets Christelijks. 

Maar dat zegt hij of zijn ambtenaar niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Desid:

Maar dat zegt hij of zijn ambtenaar niet.

Kortheidshalve verwijs ik terug naar mijn stukje geschiedenisles van 23 uur geleden.

Ik lees alleen maar van jouw hand dat je het daar niet mee eens bent, maar dat het anders zit en hoe dat dan zit, dat lees ik niet. Je komt niet verder dan een zelfbedacht 'dat deed hij om de christenen een plezier te doen', maar dat komt niet overeen met de tekst van Constantijn zelf.
Als je een andere tekst van hem hebt, zoals je hier lijkt te stellen, kom daar dan gewoon mee.
Ik ken zo'n tekst niet, maar ben zoals altijd bereid mijn mening te herzien aan de hand van feiten.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid