Spring naar bijdragen

Mag een christen zich laten steriliseren


Aanbevolen berichten

39 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Deze tekst werd duizenden jaren geleden, in de steentijd, gebruikt om de stam bijeen te houden. Destijds erg functioneel: er moest opvolging zijn. Je moet dan in 2018 niet letterlijk meer  nemen hoor, haha !

Niet alleen in de steentijd. Missionarissen hebben in de (recente) geschiedenis, tijdens de kolonisatie van Afrika, dit soort gewoontes zorgvuldig de kop ingedrukt. Dat ze daarmee een sociaalvangnet om zeep hielpen waarmee de zorg voor weduwe en wezen geregeld werd is lang als bijzaak beschouwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos:

Liever zie ik dan de titel: Mag een christen zich laten steriliseren? 

Het is jouw topic, dus ik heb het hernoemd :)

Al vind ik niet dat dat de lading dekt van je openingspost, aangezien je het hier ook hebt over 'voor het zingen de kerk uitgaan', wat natuurlijk wezenlijk iets anders is dan steriliseren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei JoostG:

Het is jouw topic, dus ik heb het hernoemd :)

Al vind ik niet dat dat de lading dekt van je openingspost, aangezien je het hier ook hebt over 'voor het zingen de kerk uitgaan', wat natuurlijk wezenlijk iets anders is dan steriliseren. 

Klopt, je hebt helemaal gelijk. Ik heb hier thuis iemand mijn opening laten herlezen, en er stonden teveel vragen ineens in. Daarom heb ik 'm beperkt. Nooit te oud om te leren! Dankjewel!

1 uur geleden zei Jacobus:

Zelfs al ontstaat er een zwangerschap na de ejaculatie dan nog wordt 99,9 % van het zaad verspild, hoe logisch is dat?

Ja klopt. Lijkt alsof je met een mitrailleur op een tennisbal schiet. Interessante opmerking. Werkt verhelderend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals gewoonlijk is het de motivatie om een actie uit te voeren bepalend. Als je er rekening mee houdt dat een man gemakkelijk tot zijn 70e kinderen kan verwekken vind ik het niet raar als een man van boven de 50 besluit zich te laten steriliseren. Hetzelfde voor een vrouw van boven de 40-45 waar de kans op een problematische zwangerschap en of gehandicapt kind erg groot is.

De natuurlijke noodzaak om veel kinderen te krijgen omdat de kindersterfte vroeger erg hoog was is niet meer in de westerse wereld. Je kunt dus de vraag stellen in hoeverre nu veel kinderen krijgen nog een zegen is. Sterilisatie is vrij definitief hoewel de techniek inmiddels zover is dat je zowel sperma, eicellen als bevruchte eicellen kan laten invriezen voor later gebruik. Maar vanwege het definitieve karakter van sterilisatie zou ik het jonge mensen niet snel aanraden tenzij er dringende medische redenen voor zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 30-11-2018 om 18:45 zei Hermanos:

Het topic abortus is gesloten, ik had er deze vraag aan willen koppelen. Mogen christenen zich laten steriliseren? Gods gave van voortplanting wordt op deze manier weggenomen. Mag je dan wel condooms gebruiken? In Genesis weigert Onan te ejaculeren in zijn schoonzus. De context is weliswaar anders, maar mag je zaad met een condoom opvangen en verspillen? Mag je voor het zingen de kerk uitgaan en op die manier je zaad verspillen? Hebben wij wel genoeg respect voor ons vermogen tot voortplanting? In Deuteronomium wordt zelfs vermeld dat bij een vrouw de hand afgehakt moet worden als zij de testikels van de tegenstander van haar man vastgrijpt tijdens een gevecht. Oefenen wij heden ten dage niet te veel zelfbeschikkingsrecht uit op deze gave van voortplanting?

Wat mij betreft wel. De wereld is al vol genoeg en ik denk dat het goed is om als je kinderen krijgt het bewust gebeurd. Ik zie geen kwaad wanneer je een paar kinderen hebt en je vindt dat dit genoeg is, je te steriliseren. 
En heb je er geen en ben je er heel erg goed van overtuigd dat zo te willen houden en goed over nagedacht: Vooral je eigen keuze. 

bewerkt door Olorin
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid