Spring naar bijdragen

Jij bent geen christen.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Volgens mij zegt de apostel in die brief inderdaad dat niemand uit zichzelf tot de waarheid van de Eeuwige kan komen. Dus de liefde lijkt van één kant te komen, van de kant van de Allerhoogste. D

Ik vrees van niet, maar op zich is het natuurlijk best interessant om erover van gedachte te wisselen. De vraag is op zich wel vaker naar voren gekomen en ik heb het nog niet meegemaakt dat er een een

Ik geloof ongeveer net zo. Ik hoor dan weer verhalen over dat mensen door een bijna dood ervaring tot geloof komen. Ook een mooi getuigenisverhaal was van een christelijke man en een atheïstische vrou

24 minuten geleden zei Hermanos:

Wanneer noemen we iemand christen en wanneer niet? Is dit afhankelijk van de leerstellingen die we ondersteunen of getuigt onze leefstijl daarvan? Of allebei? Hoe groot mogen de verschillen zijn en hoe groot moeten de overeenkomsten zijn? Aan welke voorwaarden moet iemand voldoen om het etiket "christen" te verkrijgen?

Aangezien ik niemand in het hart kan kijken, zal ik het anders moeten doen.

Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood. Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken. Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen. Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen. Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is? Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar? Ziet gij wel, dat het geloof mede gewrocht heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken? En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend, en hij is een vriend van God genaamd geweest. Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof? En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest, als zij de gezondenen heeft ontvangen, en door een anderen weg uitgelaten? Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood. (Jac.2:17-26, SV)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ter aanvulling:

Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet; Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn. Die zegt, dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen, gelijk Hij gewandeld heeft. (1Joh.2:4-6, SV)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je nu vaker het bij alleen Bijbelcitaten laat en verder geen oordeel op anderen plakt Kaasjeskruid, dan komt het nog wel goed met je ?

6 uur geleden zei Hermanos:

Wanneer noemen we iemand christen en wanneer niet? Is dit afhankelijk van de leerstellingen die we ondersteunen of getuigt onze leefstijl daarvan? Of allebei? Hoe groot mogen de verschillen zijn en hoe groot moeten de overeenkomsten zijn? Aan welke voorwaarden moet iemand voldoen om het etiket "christen" te verkrijgen?

Daar kom je nooit werkelijk achter. Ik stelde eens aan een pinksterchristen de vraag: "hoe weet je nu of iemand een echte christen is?" Daarop gaf hij het antwoord: "je hebt twee rozen, de één is levend en de andere is dood, maar aan de buitenkant zie je dat niet."

 

 

 

 

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Hermanos:

Wanneer noemen we iemand christen en wanneer niet? Is dit afhankelijk van de leerstellingen die we ondersteunen of getuigt onze leefstijl daarvan? Of allebei? Hoe groot mogen de verschillen zijn en hoe groot moeten de overeenkomsten zijn? Aan welke voorwaarden moet iemand voldoen om het etiket "christen" te verkrijgen?

Het rare vind ik altijd dat "christenen" zeggen van Jesjoea geleerd te hebben om g'd met 'vader' aan te spreken, maar dat niemand daaraan de conclusie verbind dat ouders doorgaans onvoorwaardelijk van hun kinderen houden. 

Kun je iemand die het inzicht mist hoe jij vind dat christenen moeten leven, verwijten dat hij niet leeft als christen, terwijl hij naar zijn verstandelijke vermogen leeft op de manier waarop hij denkt dat een christen moet leven? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Gaitema:

Als je nu vaker het bij alleen Bijbelcitaten laat en verder geen oordeel op anderen plakt Kaasjeskruid, dan komt het nog wel goed met je 

Laat ik je er alvast op wijzen dat je nu zelf een oordeel velt. Dit in tegenstelling tot mij, ik mag graag onderscheid maken tussen beoordelen en oordelen. Het een gaat het ander vooraf, oordelen laat ik aan God over. En ik ben heel blij met deze gave van beoordelen, ze behoedt mij met regelmaat voor ongelukken.

39 minuten geleden zei Gaitema:

Daar kom je nooit werkelijk achter.

Jammer voor jou dat je daar nooit werkelijk achter komt. Ik hoop voor je dat dit eens zal veranderen.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Laat ik je er alvast op wijzen dat je nu zelf een oordeel velt. Dit in tegenstelling tot mij, ik mag graag onderscheid maken tussen oordelen en beoordelen. Het een gaat het ander vooraf, oordelen laat ik aan God over. En ik ben heel blij met deze gave van beoordelen, ze behoed mij met regelmaat voor ongelukken.

Je oordeelt met enige regelmaat en slaat daarmee meestal de plank mis, maar dat zie je meestal nooit en het is jou niet aan jouw verstand te brengen.

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jammer voor jou dat je daar nooit werkelijk achter komt. Ik hoop voor je dat dit eens zal veranderen.

Ik wil niet vervelend zijn, maar in mijn bijbel staat dat enkel God weet wie werkelijk bij Hem horen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Levi:

Het rare vind ik altijd dat "christenen" zeggen van Jesjoea geleerd te hebben om g'd met 'vader' aan te spreken, maar dat niemand daaraan de conclusie verbind dat ouders doorgaans onvoorwaardelijk van hun kinderen houden. 

Kun je iemand die het inzicht mist hoe jij vind dat christenen moeten leven, verwijten dat hij niet leeft als christen, terwijl hij naar zijn verstandelijke vermogen leeft op de manier waarop hij denkt dat een christen moet leven? 

Gods liefde is inderdaad onvoorwaardelijk. 

3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Waar staat dat in jou Bijbel?

Dat moet ik even opzoeken, want ik las het destijds in "Het Boek".

Maar bedenk zelf dat je nooit in iemands hart kan kijken. Zelfs al komt een moslimterrorist op jou af en die vermoord jou, dan wil dat nog niet zeggen dat die daarna niet zich bekeerd en al is iemand bekeerd, dan wil dat nog niet zeggen dat die zich behoorlijk gedraagt. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Gaitema:

Dat moet ik even opzoeken, want ik las het destijds in "Het Boek".

Uit dat sprookjesboek neem ik geen letter serieus.

7 minuten geleden zei Gaitema:

Maar bedenk zelf dat je nooit in iemands hart kan kijken. Zelfs al komt een moslimterrorist op jou af en die vermoord jou, dan wil dat nog niet zeggen dat die daarna niet zich bekeerd en al is iemand bekeerd, dan wil dat nog niet zeggen dat die zich behoorlijk gedraagt. 

 Wel, mij lijkt het veilig om te stellen dat op het moment dat deze terrorist mij vermoord, deze geen Christen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Gaitema:

2 Tim. 2: 19 

"Toch blijft het vaste fundament van God staan, met dit zegel:  De Heere kent wie van Hem zijn, en: Ieder die de Naam van Christus noemt, moet zich ver houden van de ongerechtigheid." (HSV)

Dus iemand die zich niet verre houdt van ongerechtigheid, kent God niet en is geen Christen. Wat is er nu zo moeilijk allemaal?

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dus iemand die zich niet verre houdt van ongerechtigheid, kent God niet is geen Christen. Wat is er nu zo moeilijk allemaal?

"Toch blijft het vaste fundament van God staan, met dit zegel:  De Heere kent wie van Hem zijn,"

Ken jij iemand die nooit zondigt? In de Psalmen las ik van de week nog dat er niemand is die goed doet, zelfs niet één. Allen zijn ze van de Heer afgedwaald. Dagelijks staan ze klaar om elkaar de dood in te werken. 

dus helaas Kaasjeskruid, jij weet het ook niet wie werkelijk bij de Heere horen en je bezit het vermogen niet om dat te kunnen toetsen. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Ik stelde eens aan een pinksterchristen de vraag: "hoe weet je nu of iemand een echte christen is?" Daarop gaf hij het antwoord: "je hebt twee rozen, de één is levend en de andere is dood, maar aan de buitenkant zie je dat niet."

Hele vreemde charismatische rozen. Ik vermoed dat die rozen bij pleurop vandaan komen ipv fleurop. Een roos is dood als deze uitgebloeid is, of de roos zal nooit bloeien. Maar een roos in bloei die dood is... zowaar ik Roosenbrand heet, meen ik dit voor onmogelijk te kunnen houden.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Gaitema:

Gods liefde is inderdaad onvoorwaardelijk. 

... 

Dus is het dan niet raar dat als hijzelf geen voorwaarden stelt, anderen om ons heen dat wel doen? 

Ik weet van mensen die anderen durven zeggen dat "als ze niet dit of dat doen en zich bekeren", ze dan naar de hel gaan. Dat is geen liefde. Dat is manipulatie. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Gaitema:

Gods liefde is inderdaad onvoorwaardelijk. 

Ik geloof niet in de populaire uitspraak: God houdt van alle mensen. God houdt zeker niet van mensen die Hem en/of het offer van Zijn Zoon ontkennen dan wel afwijzen. De bijbel zegt dat God wil dat alle mensen tot redding komen. Verwar Zijn geduld niet met traagheid en Zijn goedheid niet met zwakte. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Hermanos:

Ik geloof niet in de populaire uitspraak: God houdt van alle mensen. God houdt zeker niet van mensen die Hem en/of het offer van Zijn Zoon ontkennen dan wel afwijzen. De bijbel zegt dat God wil dat alle mensen tot redding komen. Verwar Zijn geduld niet met traagheid en Zijn goedheid niet met zwakte. 

Ik geloof wel dat God houdt van alle mensen. Want staat er in de bijbel: " Al zo lief heeft God de wereld gehad " 

7 uur geleden zei Levi:

Dus is het dan niet raar dat als hijzelf geen voorwaarden stelt, anderen om ons heen dat wel doen? 

Ik weet van mensen die anderen durven zeggen dat "als ze niet dit of dat doen en zich bekeren", ze dan naar de hel gaan. Dat is geen liefde. Dat is manipulatie. 

Zo'n zwager heb ik ook helaas.. zelfs zijn vrouw (De zus van mijn vrouw) zei tegen mijn vrouw dat ze op de knieën moet voor Jezus, alsof we nog bekeerd moeten worden. Toen heeft mijn vrouw boos de telefoon opgehangen.

Dat is inderdaad triest. God is genadig en stelt geen voorwaarden. 

7 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Hele vreemde charismatische rozen. Ik vermoed dat die rozen bij pleurop vandaan komen ipv fleurop. Een roos is dood als deze uitgebloeid is, of de roos zal nooit bloeien. Maar een roos in bloei die dood is... zowaar ik Roosenbrand heet, meen ik dit voor onmogelijk te kunnen houden.

Zo was dat beeld ook niet bedoeld. Het was een  profetische uitspraak die ik letterlijk in mijn leven heb zien gebeuren. Eerst ben ik uit geweest met iemand die Rosalie heet en rood haar heeft. "Noem mij maar Roos", zei ze. Een christen. Dat liep stuk na de eerste date. Nu ben ik met een andere vrouw met rood haar. De eerste was de dode roos. Mijn huidige vrouw is mijn levende roos. Maar aan de buitenkant zag ik dat niet. 

Met de eerste date was het zo dat ik met haar in de restaurant zat en ze een roos kreeg van de bediende. Toen zei ze: ik ga even naar de wc om er nat wc papier om te doen, want anders gaat ze dood.

Zie een dode roos hield een levende roos in leven.

Een vriend van me zei over Rosalie: "Ik had geen goed gevoel bij haar. Ze was arrogant."

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Nee, maar ik maak wel verschil tussen mensen die in ongerechtigheid behagen scheppen en Christenen die struikelen.

Ik niet. Want ik zie veel goede en minder goede mensen. Zowel christenen als niet christenen en ik geloof dat Levi gelijk heeft. Als Gods Liefde onvoorwaardelijk is, waarom trachten we dan zelf wel een "voorwaardelijke" onderscheid te maken?  Zou ik kunnen  stellen dat mijn atheïstische neven en oudste zwager verloren gaan? En bijna heel Urk naar de hemel gaat? 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Gaitema:

Zo was dat beeld ook niet bedoeld. Het was een  profetische uitspraak die ik letterlijk in mijn leven heb zien gebeuren...Met de eerste date was het zo dat ik met haar in de restaurant zat en ze een roos kreeg van de bediende. Toen zei ze: ik ga even naar de wc om er nat wc papier om te doen, want anders gaat ze dood. Zie een dode roos hield een levende roos in leven.

Ja, zo ken ik er nog wel een paar en weet ik me profetisch ook wel overal onderuit te lullen. Iemand die zo arrogant en onverschillig in het leven staat bekommert zich niet om een roos, al helemaal niet als deze van een bediende komt. Je ambivalente verhaaltje rammelt aan alle kanten en komt op mij zeer onwaarschijnlijk over.

2 uur geleden zei Gaitema:

Ik niet. Want ik zie veel goede en minder goede mensen. Zowel christenen als niet christenen en ik geloof dat Levi gelijk heeft. Als Gods Liefde onvoorwaardelijk is, waarom trachten we dan zelf wel een "voorwaardelijke" onderscheid te maken?  Zou ik kunnen  stellen dat mijn atheïstische neven en oudste zwager verloren gaan? En bijna heel Urk naar de hemel gaat? 

Waar staat dat Gods liefde onvoorwaardelijk is? En nu niet met een halve Bijbeltekst aan komen zetten, want die vlieger gaat niet op.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Christenen zouden als eerste herkend worden aan de liefde onder elkaar en voor de medemens. Johannes 13:35

Hierdoor zal iedereen weten dat jullie mijn discipelen zijn: als jullie liefde voor elkaar hebben.’

Liefde is een kenmerkende eigenschap van Christenen. Uit liefde voor Jezus en de medemens gehoorzamen ze aan de opdracht om die liefde uit te dragen en de boodschap van het Koninkrijk van God uit te dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ja, zo ken ik er nog wel een paar en weet ik me profetisch ook wel overal onderuit te lullen. Iemand die zo arrogant en onverschillig in het leven staat bekommert zich niet om een roos, al helemaal niet als deze van een bediende komt. Je ambivalente verhaaltje rammelt aan alle kanten en komt op mij zeer onwaarschijnlijk over.

Waar staat dat Gods liefde onvoorwaardelijk is? En nu niet met een halve Bijbeltekst aan komen zetten, want die vlieger gaat niet op.

Ik laat het hier bij. Vind ik een keer wijs 

Ik zeg alleen: Jezus vroeg drie keer aan Petrus of hij Hem lief had. Hij vroeg ook naar de onvoorwaardelijke Goddelijke liefde. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Christenen zouden als eerste herkend worden aan de liefde onder elkaar en voor de medemens. Johannes 13:35

Hierdoor zal iedereen weten dat jullie mijn discipelen zijn: als jullie liefde voor elkaar hebben.’

Liefde is een kenmerkende eigenschap van Christenen. Uit liefde voor Jezus en de medemens gehoorzamen ze aan de opdracht om die liefde uit te dragen en de boodschap van het Koninkrijk van God uit te dragen.

Verbond Jesjoea voorwaarden aan die liefde? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Ik laat het hier bij. Vind ik een keer wijs 

Ik zeg alleen: Jezus vroeg drie keer aan Petrus of hij Hem lief had. Hij vroeg ook naar de onvoorwaardelijke Goddelijke liefde. 

Daarmee dus je eigen opmerking dat God onvoorwaardelijk lief zou hebben onderuit schoffelend.

Toen zij dan het middagmaal gehouden hadden, zeide Jezus tot Simon Petrus: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij liever dan dezen? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere! Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Weid Mijn lammeren. Hij zeide wederom tot hem ten tweeden maal: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij lief? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere, Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Hoed Mijn schapen. Hij zeide tot hem ten derden maal: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, omdat Hij ten derden maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief, en zeide tot Hem: Heere! Gij weet alle dingen, Gij weet, dat ik U liefheb. Jezus zeide tot hem: Weid Mijn schapen. (Joh.21:15-17, SV)

Jezus vraagt daar dus naar de voorwaarde om je kind van God en Zijn discipel (Christen) te mogen noemen. Liefde is te allen tijde tweerichtingsverkeer, anders is het geen liefde maar dwang. God is op zoek naar mensen die Hem willen erkennen als God en Hem liefhebben met alles wat ze hebben.

En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. (Mat.22:37, SV)

Hij weet dat we dit uit onszelf niet willen, laat staan kunnen en helpt ons ook hier bij door de Heilige Geest. Er wordt Petrus niet gevraagd naar een gevoel dat warm en knuffelig zou zijn voor Jezus. Liefde is kiezen, is doen, is geven, is de ander altijd voor laten gaan... Ook als je je rot voelt. Gelukkig zette God geen punt achter Petrus toen hij driemaal Jezus loochende en hij keihard op zijn smoel ging. God is een God van komma's zolang de mens nog leeft.

Maar er behoort wel degelijk voor de punt te worden gewaarschuwd, dat vind ik wel zo eerlijk.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei Hermanos:

Wanneer noemen we iemand christen en wanneer niet? Is dit afhankelijk van de leerstellingen die we ondersteunen of getuigt onze leefstijl daarvan? Of allebei? Hoe groot mogen de verschillen zijn en hoe groot moeten de overeenkomsten zijn? Aan welke voorwaarden moet iemand voldoen om het etiket "christen" te verkrijgen?

Voor mij is het niet zo ingewikkeld. Een christen is iemand die Jezus probeert na te volgen, met vallen en opstaan. Niet iedereen die zich christen noemt doet dat. Er zijn naamchristenen en valse christenen en aan de vruchten herkennen we de boom. De verschillen mogen erg groot zijn omdat niet twee mensen op deze aarde precies hetzelfde zijn of denken en dat is zo door de Schepper bedoeld (gelukkig maar). Bovendien bestaan er enorme cultuurverschillen die in diepste wezen weinig of niets met de kernzaak hebben te maken. Een christen wordt je niet door menselijke formules of leerstellingen (de duivel gelooft ook) maar door nederige gehoorzaamheid en navolging. Als dat niet resulteert in liefde (als daad want vaak wordt dit inderdaad verward met gevoelens) en wat voor een ander overhebben dan is er iets helemaal fout.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid