Spring naar bijdragen

Jij bent geen christen.


Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei sjako:

Geloven in een 3-1 heid is idd geen voorwaarde. Wat ik al zei: het belangrijkste is liefde. Een Christen probeert in alles Christus na te volgen en de meeste kenmerkende eigenschap van Jezus, en dus ook God want Jezus is het volmaakte evenbeeld van God, is liefde. 

Ik geloof wel dat het belangrijk is het verband wat in de Bijbel is te zien, aan te nemen. Geloof je niet in Genesis, dan geloof je ook niet in de reden waarom Jezus de mensheid moest redden. Het een kan niet zonder het ander. Maar of je dan geen Christen bent? 

Als je Genesis ontkent en geloof stelt in evolutie kun je geen christen zijn, want je noemt God een leugenaar. Kan gewoon niet. De bijbel accepteer je of je wijst hem af. Net zoals je ook niet een beetje zwanger kunt zijn. Het is ja of nee. 

Maar je ziet aan deze discussie dat er veel verschillende meningen zijn, wat ik persoonlijk heel erg jammer vindt. Ik zou graag meer uniformiteit zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Volgens mij zegt de apostel in die brief inderdaad dat niemand uit zichzelf tot de waarheid van de Eeuwige kan komen. Dus de liefde lijkt van één kant te komen, van de kant van de Allerhoogste. D

Ik vrees van niet, maar op zich is het natuurlijk best interessant om erover van gedachte te wisselen. De vraag is op zich wel vaker naar voren gekomen en ik heb het nog niet meegemaakt dat er een een

Ik geloof ongeveer net zo. Ik hoor dan weer verhalen over dat mensen door een bijna dood ervaring tot geloof komen. Ook een mooi getuigenisverhaal was van een christelijke man en een atheïstische vrou

1 uur geleden zei Levi:

Wat was dat voor koffie dan, dat mensen vertwijfeld, angstig en verward naar huis gingen? :B

Een duvels bakkie pleur ?

2 uur geleden zei Hermanos:

Dat is zeker belangrijk! Tevens vind ik de zekerheid van behoudenis belangrijk. Hoe willen we anders het goede nieuws doorgeven aan anderen als we al twijfelen over onze eigen redding? 

Zeker ?.

1 uur geleden zei Levi:

En de apostel zegt dat niemand tot geloof kan komen, dan tenzij de Eeuwige hem daartoe roept. Dus hoe zit dat dan? Wil hij nou wel, of niet dat mensen gered worden? 

Wat wordt onder joden verstaan onder het begrip "eeuwig"? In verband met verloren gaan in "alle eeuwigheden"?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei sjako:

Liefde is onvoorwaardelijk. Je moet natuurlijk wel Jezus aannemen als de Messias.

Dat is dan niet onvoorwaardelijk.

Spreek dezelfde zin, met andere personages, uit tijdens een trouwceremonie, en je ziet hoe raar hij is:

"Mijn liefde is onvoorwaardelijk, maar je moet mij natuurlijk wel aannemen als baas".

Ik hoop nu toch echt duidelijk te hebben gemaakt hoe vreemd deze zin is. Uiteraard zal in de ogen van JG de liefde van God oneindig veel groter zijn, maar daar gaat het mij niet om. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Levi:

Tja... En dit is dus een vraagstuk waar ik moeite mee heb. Want door te zeggen dat je wel dit of dat moet, stel je voorwaarden. Terwijl onvoorwaardelijke liefde zich juist kenmerkt doordat je er geen voorwaarden aan stelt. 

De Alwetende stuurde Jesjoea terwijl hij wíst dat er door alle eeuwen heen nooit een meerderheid van de aardbewoners christelijk zou zijn. 

Jesjoea is gekomen voor alle mensen. Ook voor mensen vóór Jezus. Vergis je niet in hoe verre de prediking is gevorderd. Zeker dankzei Internet is het evangelie heel ver verbreidt. Bijbelvertalingen zijn in bijna in elke taal verkrijgbaar. Een ruime meerderheid heeft een beslissing kunnen nemen. Voor mensen die niet van Jeshoea hebben gehoord zal God wel een oplossing hebben.

9 uur geleden zei Hermanos:

Dankjewel voor je uitleg. Ik geloof niet dat de kern van het christendom mysterieus is. Dat hebben mensen er mijns inziens van gemaakt. De bijbel vind ik helder en duidelijk. 

Nee, idd. Hoe kan je nu een God liefhebben en aanbidden als je God niet kan begrijpen. Zo is God niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei sjako:

Nee, idd. Hoe kan je nu een God liefhebben en aanbidden als je God niet kan begrijpen. Zo is God niet. 

Ach, vele mannen zijn probleemloos met hun vrouw getrouwd, terwijl vrouwen toch ook een compleet mysterie zijn? ;)

Laten we gewoon heel nuchter zijn: als God daadwerkelijk de Schepper van heel de kosmos is, dan is het toch niet meer dan logisch dat wij Hem nooit helemaal zullen kunnen bevatten? We kunnen het universum zélf al nauwelijks bevatten! Alleen al haar onvoorstelbare grootheid kunnen wij ons niet beseffen.
Gods bestaansniveau is volstrekt anders dan dat van ons en zijn intelligentie en macht gaat ons werkelijk alles te boven. In die zin is Hij dus wel degelijk een groots, kosmisch Mysterie voor ons. Zodra je meent Hem helemaal te begrijpen, dan heb je het niet meer over Hem, maar over jouw beeld van Hem.

De enige reden dat wij met God kunnen omgaan en Hem kunnen leren kennen, is omdat Hij dat wílde, omdat Hij zich door Christus líét kennen. De enige reden dat wij God kunnen naderen, is dat Hij óns is genaderd, tot op het niveau van menszijn, tot in de dood.
De kern van het christendom kán dus niet anders dan een groots Mysterie zijn, omdat de kern Christus onze God zélf is. Het bijzondere alleen is dat het Mysterie zich (tot op zekere hoogte) laat kennen en beminnen, dat zij ons heel menselijk nabij komt en ons leert hoe wij God en elkaar kunnen beminnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Ach, vele mannen zijn probleemloos met hun vrouw getrouwd, terwijl vrouwen toch ook een compleet mysterie zijn? ;)

Laten we gewoon heel nuchter zijn: als God daadwerkelijk de Schepper van heel de kosmos is, dan is het toch niet meer dan logisch dat wij Hem nooit helemaal zullen kunnen bevatten? We kunnen het universum zélf al nauwelijks bevatten! Alleen al haar onvoorstelbare grootheid kunnen wij ons niet beseffen.
Gods bestaansniveau is volstrekt anders dan dat van ons en zijn intelligentie en macht gaat ons werkelijk alles te boven. In die zin is Hij dus wel degelijk een groots, kosmisch Mysterie voor ons. Zodra je meent Hem helemaal te begrijpen, dan heb je het niet meer over Hem, maar over jouw beeld van Hem.

De enige reden dat wij met God kunnen omgaan en Hem kunnen leren kennen, is omdat Hij dat wílde, omdat Hij zich door Christus líét kennen. De enige reden dat wij God kunnen naderen, is dat Hij óns is genaderd, tot op het niveau van menszijn, tot in de dood.
De kern van het christendom kán dus niet anders dan een groots Mysterie zijn, omdat de kern Christus onze God zélf is. Het bijzondere alleen is dat het Mysterie zich (tot op zekere hoogte) laat kennen en beminnen, dat zij ons heel menselijk nabij komt en ons leert hoe wij God en elkaar kunnen beminnen.

Natuurlijk met je eens dat we God nooit helemaal kunnen begrijpen. Maar Jezus is naar de aarde gekomen om te tonen hoe God is. Wat wij moeten begrijpen dat is ons geopenbaard. Maar dat wil niet zeggen dat een leerstelling, die door mensen is bedacht, die niet uit te leggen is ook daadwerkelijk klopt. Het is prima anders uit te leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Hermanos:

De Satan gelooft ook in God, toch wordt hij niet gered. Geloof is de eerste stap, maar er moet iets achteraan komen. Als er geen christelijk leven volgt is geloof dood.

God wil mensen redden die Hem uit vrije wil volgen, de anderen staat Hij toe om hun leven hier op aarde te leven en zelf te beschikken over de manier waarop. 

Als je tot (christelijk) geloof komt, ga je ook zo leven. Anders ben je niet tot geloof gekomen, maar werd je gewoon enthousiast van een mooi verhaaltje.

 

De apostel zegt dat niemand tot geloof kan komen, dan tenzij de Eeuwige diegene daartoe roept. 

Dan is het volgende dus:

Als mijn buurman niet tot geloof komt, dan wil de Eeuwige niet dat hij gered wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Levi:

Als je tot (christelijk) geloof komt, ga je ook zo leven. Anders ben je niet tot geloof gekomen, maar werd je gewoon enthousiast van een mooi verhaaltje.

 

De apostel zegt dat niemand tot geloof kan komen, dan tenzij de Eeuwige diegene daartoe roept. 

Dan is het volgende dus:

Als mijn buurman niet tot geloof komt, dan wil de Eeuwige niet dat hij gered wordt. 

Dus we hoeven geen getuigenis meer af te leggen aan anderen? Het is al in kannen en kruiken. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Hermanos:

Dus we hoeven geen getuigenis meer af te leggen aan anderen? Het is al in kannen en kruiken. 

Romeinen 10: 14, 15 (HSV):

Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Wie zij niet geloven? En hoe zullen zij in Hem geloven van Wie zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder iemand die predikt? En hoe zullen zij prediken, als zij niet gezonden worden? Zoals geschreven staat:  Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die vrede verkondigen, van hen die het goede verkondigen!

En Mattheus 9: 38:

Bid daarom tot de Heere van de oogst dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitzendt

 

Als mijn buurman niet tot geloof komt, heb ik niet gebeden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Hermanos:

Het boeit me niet hoe anderen over mij denken.

Heel mooi. Dan is het klaar.

20 uur geleden zei Hermanos:

Ik ben benieuwd of we hier met zijn allen eensgezind uit kunnen komen? 

 

Gaat niet gebeuren nu niet en in de komende 2000 jaar ook niet. Zeker niet op detailniveau. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Levi:

Dan is het volgende dus:

Als mijn buurman niet tot geloof komt, dan wil de Eeuwige niet dat hij gered wordt.

God wilt dat iedereen gered wordt. God geeft ons Zijn woord. Wij kunnen daar gunstig op reageren en dan gaat Hij ons tot zich trekken. 

47 minuten geleden zei Peter79:

Als mijn buurman niet tot geloof komt, heb ik niet gebeden.

 

Of je hebt niet tot hem gepredikt!

1 uur geleden zei Hermanos:

Dus we hoeven geen getuigenis meer af te leggen aan anderen? Het is al in kannen en kruiken. 

Dat moeten we zeker! Anders laat Hij het de straatstenen doen. Lijkt me toch beter dat wij Christenen dat doen en zo aan iemands redding meewerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Levi:

Als je tot (christelijk) geloof komt, ga je ook zo leven. Anders ben je niet tot geloof gekomen, maar werd je gewoon enthousiast van een mooi verhaaltje.

 

De apostel zegt dat niemand tot geloof kan komen, dan tenzij de Eeuwige diegene daartoe roept. 

Dan is het volgende dus:

Als mijn buurman niet tot geloof komt, dan wil de Eeuwige niet dat hij gered wordt. 

Nou, dat laatste waag ik te betwijfelen. Het is eerder zo dat die gene Gods uitgestoken hand niet aanneemt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Wanneer iemand Jezus als God en Verlosser aanvaardt. Zo simpel is het.

En een levende relatie heeft toch?

2 uur geleden zei Thorgrem:

Heel mooi. Dan is het klaar.

Gaat niet gebeuren nu niet en in de komende 2000 jaar ook niet. Zeker niet op detailniveau. 

Tenzij Jezus binnen 2000 jaar terug komt ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thorgrem:

 

Gaat niet gebeuren nu niet en in de komende 2000 jaar ook niet. Zeker niet op detailniveau. 

Inderdaad, maar dat er zelfs over de hoofdzaken zo verschillend gedacht wordt is opmerkelijk.

3 uur geleden zei Peter79:

Romeinen 10: 14, 15 (HSV):

Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Wie zij niet geloven? En hoe zullen zij in Hem geloven van Wie zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder iemand die predikt? En hoe zullen zij prediken, als zij niet gezonden worden? Zoals geschreven staat:  Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die vrede verkondigen, van hen die het goede verkondigen!

En Mattheus 9: 38:

Bid daarom tot de Heere van de oogst dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitzendt

 

Als mijn buurman niet tot geloof komt, heb ik niet gebeden.

 

Ja, wij hebben de verantwoordelijkheid om het goede nieuws niet voor onszelf te houden.

5 uur geleden zei Levi:

Als je tot (christelijk) geloof komt, ga je ook zo leven. Anders ben je niet tot geloof gekomen, maar werd je gewoon enthousiast van een mooi verhaaltje.

 

De apostel zegt dat niemand tot geloof kan komen, dan tenzij de Eeuwige diegene daartoe roept. 

Dan is het volgende dus:

Als mijn buurman niet tot geloof komt, dan wil de Eeuwige niet dat hij gered wordt. 

Bestaat er dan wel redding voor hen die geen kans hadden? Bijvoorbeeld: Kinderen, demente ouderen, inboorlingen ergens ver weg, enz enz

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

51 minuten geleden zei Hermanos:

Bestaat er dan wel redding voor hen die geen kans hadden? Bijvoorbeeld: Kinderen, demente ouderen, inboorlingen ergens ver weg, enz enz

Deels wel, deels niet denk ik.

De liefde is God,  waar de liefde is, daar is God aan het werk, maaar we hebben ook Jezus als verlosser nodig. Sommigen ontmoeten Hem in dromen, anderen op hun sterfbed.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Gaitema:

En een levende relatie heeft toch?

Het is een gevolg. Veel Christenen hebben geen levende relatie met God. Het erkennen van Jezus als God en Verlosser is een eis. Zonder dit kan iemand geen Christen zijn. Een Christelijk leven begint met onze God en Verlosser Jezus Christus. Onze God en Verlosser, Jezus Christus, is immers de enige weg. Er zijn velen die Jezus wel als profeet, goed mens, enz. enz. zien, maar niet als God en Verlosser. Deze mensen kunnen - ondanks de goede bedoelingen - geen Christen zijn.

Na het aannemen van Jezus als God en Verlosser begint het Christelijk leven: het vernieuwen van het denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Gaitema:

 

Deels wel, deels niet denk ik.

De liefde is God,  waar de liefde is, daar is God aan het werk, maaar we hebben ook Jezus als verlosser nodig. Sommigen ontmoeten Hem in dromen, anderen op hun sterfbed.

 

Ik kan niets beginnen met het idee dat God Zijn volk al uitgezocht heeft en dat de rest van de mensheid gewoon aanwezig mag zijn, bijna decoratief. Dit maakt prediken van het goede nieuws volkomen overbodig. En iedereen die geen kans heeft gehad wordt buitenspel gezet. Als je bedenkt dat Gods voornaamste eigenschap liefde is, dan is dit wel een vreemd soort liefde. Niet mijn God. Mijn God wil dat alle mensen tot redding komen, schenkt redding zonder werken, geeft kracht door Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos:

Ik kan niets beginnen met het idee dat God Zijn volk al uitgezocht heeft en dat de rest van de mensheid gewoon aanwezig mag zijn, bijna decoratief. Dit maakt prediken van het goede nieuws volkomen overbodig. En iedereen die geen kans heeft gehad wordt buitenspel gezet. Als je bedenkt dat Gods voornaamste eigenschap liefde is, dan is dit wel een vreemd soort liefde. Niet mijn God. Mijn God wil dat alle mensen tot redding komen, schenkt redding zonder werken, geeft kracht door Geest.

Klinkt goed doordacht, maar ik vat hem nog niet helemaal. Wie wordt gered en wie niet volgens jou en hoe gaat God hiermee om? Zijn er misschien nieuwe kansen voor wie er eerst naast zaten etc..? 

2 uur geleden zei WdG:

Het is een gevolg. Veel Christenen hebben geen levende relatie met God. Het erkennen van Jezus als God en Verlosser is een eis. Zonder dit kan iemand geen Christen zijn. Een Christelijk leven begint met onze God en Verlosser Jezus Christus. Onze God en Verlosser, Jezus Christus, is immers de enige weg. Er zijn velen die Jezus wel als profeet, goed mens, enz. enz. zien, maar niet als God en Verlosser. Deze mensen kunnen - ondanks de goede bedoelingen - geen Christen zijn.

Na het aannemen van Jezus als God en Verlosser begint het Christelijk leven: het vernieuwen van het denken.

Mee eens. Saai vandaag. Ik kan jou niet in de haren vliegen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Gaitema:

Klinkt goed doordacht, maar ik vat hem nog niet helemaal. Wie wordt gered en wie niet volgens jou en hoe gaat God hiermee om? Zijn er misschien nieuwe kansen voor wie er eerst naast zaten etc..? 

Als je gelooft, berouw toont, je zonden belijdt, je bekeert, een christelijke leefstijl toont. Dan word je gered. Als je niet gelooft in God, geen gehoor geeft aan het evangelie, zelf de beschikking over je leven wil houden. Dan word je volgens mij niet gered. God is op zoek naar diegenen, die op zoek zijn naar Hem. 

Mensen die nooit het goede nieuws gehoord hebben krijgen volgens mij een kans/keuze na de wederkomst van Christus. Dit stel ik mij voor bij een liefdevolle God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hermanos:

Als je gelooft, berouw toont, je zonden belijdt, je bekeert, een christelijke leefstijl toont. Dan word je gered. Als je niet gelooft in God, geen gehoor geeft aan het evangelie, zelf de beschikking over je leven wil houden. Dan word je volgens mij niet gered. God is op zoek naar diegenen, die op zoek zijn naar Hem. 

Mensen die nooit het goede nieuws gehoord hebben krijgen volgens mij een kans/keuze na de wederkomst van Christus. Dit stel ik mij voor bij een liefdevolle God.

Ik geloof ongeveer net zo. Ik hoor dan weer verhalen over dat mensen door een bijna dood ervaring tot geloof komen. Ook een mooi getuigenisverhaal was van een christelijke man en een atheïstische vrouw. De man lag op zijn sterfbed en gaf aan engelen te zien. Ze zijn zo mooi, zei hij tegen zijn vrouw. "Wat willen ze?" Vroeg de vrouw. "Dat ik mee ga", zei de man. Daarop gaf de vrouw aan dat hij mee moest gaan. Hierdoor kwam bij het sterven van haar man, deze vrouw tot geloof.

 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-12-2018 om 16:03 zei Hermanos:

Wanneer noemen we iemand christen en wanneer niet? Is dit afhankelijk van de leerstellingen die we ondersteunen of getuigt onze leefstijl daarvan? Of allebei? Hoe groot mogen de verschillen zijn en hoe groot moeten de overeenkomsten zijn? Aan welke voorwaarden moet iemand voldoen om het etiket "christen" te verkrijgen?

Als iemand volgeling van Jezus is. Formeel kun je zeggen als iemand gedoopt is/intentie heeft dat te doen, en je kunt er nog geloofsbelijdenissen bij halen voor de definitie wat Jezus dan is enzo (apostolische/Nicea, etc.). Maar in de kern is het denk ik vooral dat je Jezus wilt volgen. En met het 'anonieme christen'  concept zou je zelfs kunnen zeggen dat die intentie niet eens betekent dat je ooit de verhalen uit de bijbel gehoord hebt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-12-2018 om 02:01 zei Gaitema:

Een duvels bakkie pleur ?

Zeker ?.

Wat wordt onder joden verstaan onder het begrip "eeuwig"? In verband met verloren gaan in "alle eeuwigheden"?

Wij kennen geen woord voor 'eeuwig'. We gebruiken het woord "olam", maar dat heeft meer de betekenis van allesomvattend. Het woord olam gebruiken we ook voir wereld en universum. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid