Spring naar bijdragen

Jij bent geen christen.


Aanbevolen berichten

57 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Daarmee dus je eigen opmerking dat God onvoorwaardelijk lief zou hebben onderuit schoffelend.

Toen zij dan het middagmaal gehouden hadden, zeide Jezus tot Simon Petrus: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij liever dan dezen? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere! Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Weid Mijn lammeren. Hij zeide wederom tot hem ten tweeden maal: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij lief? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere, Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Hoed Mijn schapen. Hij zeide tot hem ten derden maal: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, omdat Hij ten derden maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief, en zeide tot Hem: Heere! Gij weet alle dingen, Gij weet, dat ik U liefheb. Jezus zeide tot hem: Weid Mijn schapen. (Joh.21:15-17, SV)

Jezus vraagt daar dus naar de voorwaarde om je kind van God en Zijn discipel (Christen) te mogen noemen. Liefde is te allen tijde tweerichtingsverkeer, anders is het geen liefde maar dwang. God is op zoek naar mensen die Hem willen erkennen als God en Hem liefhebben met alles wat ze hebben.

En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. (Mat.22:37, SV)

Hij weet dat we dit uit onszelf niet willen, laat staan kunnen en helpt ons ook hier bij door de Heilige Geest. Er wordt Petrus niet gevraagd naar een gevoel dat warm en knuffelig zou zijn voor Jezus. Liefde is kiezen, is doen, is geven, is de ander altijd voor laten gaan... Ook als je je rot voelt. Gelukkig zette God geen punt achter Petrus toen hij driemaal Jezus loochende en hij keihard op zijn smoel ging. God is een God van komma's zolang de mens nog leeft.

Maar er behoort wel degelijk voor de punt te worden gewaarschuwd, dat vind ik wel zo eerlijk.

EFEZE 2:8-9. Lees dat eens?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Volgens mij zegt de apostel in die brief inderdaad dat niemand uit zichzelf tot de waarheid van de Eeuwige kan komen. Dus de liefde lijkt van één kant te komen, van de kant van de Allerhoogste. D

Ik vrees van niet, maar op zich is het natuurlijk best interessant om erover van gedachte te wisselen. De vraag is op zich wel vaker naar voren gekomen en ik heb het nog niet meegemaakt dat er een een

Ik geloof ongeveer net zo. Ik hoor dan weer verhalen over dat mensen door een bijna dood ervaring tot geloof komen. Ook een mooi getuigenisverhaal was van een christelijke man en een atheïstische vrou

25 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Beste Gaitema, dat wil ik best doen, echter heb ik geen idee wat jij daarmee wil zeggen. Dus graag een begeleidend schrijven van jou ipv een losse flodder Bijbeltekst.

De inhoud van de tekst zegt precies wat het zegt. Als ik daar iets aan toe voeg, zou ik Gods Woord naar mijn eigen hand zetten. Ik kan enkel bevestigen wat er staat, dat ik puur uit genade gered ben en niets van mijzelf daarvan de oorzaak is. Ook mijn liefde voor de Heer, heb ik omdat God mij eerst heeft lief gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 uur geleden zei Hermanos:

Wanneer noemen we iemand christen en wanneer niet?

Als diegene gedoopt is en de christelijke leer aanhangt, hoewel niet iedereen het doopsel ook als voorwaarde ziet.

20 uur geleden zei Hermanos:

Is dit afhankelijk van de leerstellingen die we ondersteunen of getuigt onze leefstijl daarvan?

Wat je gelooft bepaalt of je christen bent of niet. Wat je doet bepaalt of je een goede christen bent of niet.

20 uur geleden zei Hermanos:

Of allebei?

De term christen is bedoelt om te omschrijven wat iemand gelooft. Het is geen compliment of eretitel, het zegt dus nog niets over je karakter, je eigenschappen en ook niets over je mate van vroomheid.

20 uur geleden zei Hermanos:

Hoe groot mogen de verschillen zijn en hoe groot moeten de overeenkomsten zijn?

Er zijn een aantal basisdogma's die zowel katholieken, orthodoxen als protestanten met elkaar delen: de Drie-eenheid, de twee naturen van Christus, de dood en verrijzenis van Christus ter verzoening tussen God en mens; samengevat in de drie geloofsbelijdenissen: de apostolische (ofwel de Twaalf Artikelen), Nicea en Athanasius.
Verder kan men er uiteenlopende gedachten over hebben, met name over de rol van Kerk, Traditie en Schrift en in hoeverre men heilszeker kan zijn in dit aarde leven. Maar er is wel een fundamentele leer die elke christen aanhangt.

20 uur geleden zei Hermanos:

Aan welke voorwaarden moet iemand voldoen om het etiket "christen" te verkrijgen?

Zie het antwoord op je eerste vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Gaitema:

De inhoud van de tekst zegt precies wat het zegt. Als ik daar iets aan toe voeg, zou ik Gods Woord naar mijn eigen hand zetten. Ik kan enkel bevestigen wat er staat, dat ik puur uit genade gered ben en niets van mijzelf daarvan de oorzaak is. Ook mijn liefde voor de Heer, heb ik omdat God mij eerst heeft lief gehad.

Volgens mij zegt de apostel in die brief inderdaad dat niemand uit zichzelf tot de waarheid van de Eeuwige kan komen. Dus de liefde lijkt van één kant te komen, van de kant van de Allerhoogste.

De ultieme daad van liefde, zoals in het evangelie staat, is natuurlijk dat Jesjoea naar de wereld wordt gestuurd, terwijl niemand in de wereld ook maar aan enige voorwaarde voldoet om dat te verdienen. Zelfs de wet die door Mosjé is gegeven kan door niemand worden nageleefd, dus ook zonder dat iemand aan deze voorwaarden voldoet, brengt Jesjoea tóch het grootste offer. 

Dat lijkt mij een knap staaltje van onvoorwaardelijke liefde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Gaitema:

De inhoud van de tekst zegt precies wat het zegt. Als ik daar iets aan toe voeg, zou ik Gods Woord naar mijn eigen hand zetten. Ik kan enkel bevestigen wat er staat, dat ik puur uit genade gered ben en niets van mijzelf daarvan de oorzaak is. Ook mijn liefde voor de Heer, heb ik omdat God mij eerst heeft lief gehad.

Zonder God geen keuze. Maar wat is er mis met liefde als respons op liefde? Ben jij een soort van robotje die door God is geprogrammeerd en niets anders kan dan liefhebben? Liefde is geen werk, maar de bron van alle goede werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Zonder God geen keuze. Maar wat is er mis met liefde als respons op liefde? Ben jij een soort van robotje die door God is geprogrammeerd en niets anders kan dan liefhebben? Liefde is geen werk, maar de bron van alle goede werken.

Liefde is de vrucht van het geloof. Je zou kunnen zeggen: de ware christenen herken je aan de liefde. Echter is dat ook lastig pijlen. Je kan immers ook uit gewoonte keurig handelen in de lijn van kerkelijke en culturele etiketten.

13 minuten geleden zei Levi:

Volgens mij zegt de apostel in die brief inderdaad dat niemand uit zichzelf tot de waarheid van de Eeuwige kan komen. Dus de liefde lijkt van één kant te komen, van de kant van de Allerhoogste.

De ultieme daad van liefde, zoals in het evangelie staat, is natuurlijk dat Jesjoea naar de wereld wordt gestuurd, terwijl niemand in de wereld ook maar aan enige voorwaarde voldoet om dat te verdienen. Zelfs de wet die door Mosjé is gegeven kan door niemand worden nageleefd, dus ook zonder dat iemand aan deze voorwaarden voldoet, brengt Jesjoea tóch het grootste offer. 

Dat lijkt mij een knap staaltje van onvoorwaardelijke liefde. 

Precies! Onze reddingsboei in deze tranendal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Gaitema:

Ja, dat klopt. Maar wat lief lijkt of is zijn twee verschillende dingen.

En dus waag jij je maar aan geen beoordeling van anderen, maar lost het op door te stellen dat alleen God weet wie Christen is en wie niet. Met als gevolg een denken in de trend van: "iedereen is kind van God"... (Behalve als deze Kaasjeskruid heet, dan mag er wel ineens vanalles over worden geoordeeld, als overcompenserende reactie, dat heb ik dan weer in de gaten.) Ik vind dat een wel erg gemakkelijke uitweg en ook een onttrekking aan je positieve Christelijke plicht om onderscheid te maken en een rechtvaardig oordeel te vellen. Immers de Schrift stelt:

Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel. (Joh.7:24, SV)

Volgens mij ben je eerlijk naar jezelf toe als je gewoon durft toe te geven dat het jou ontbreekt aan onderscheidend vermogen.

 

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En dus waag jij je maar aan geen beoordeling van anderen, maar lost het op door te stellen dat alleen God weet wie Christen is en wie niet. Met als gevolg een denken in de trend van: "iedereen is kind van God"... (Behalve als deze Kaasjeskruid heet, dan mag er wel ineens vanalles over worden geoordeeld, als overcompenserende reactie, dat heb ik dan weer in de gaten.) Ik vind dat een wel erg gemakkelijke uitweg en ook een onttrekking aan je positieve Christelijke plicht om onderscheid te maken en een rechtvaardig oordeel te vellen. Immers de Schrift stelt:

Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel. (Joh.7:24, SV)

Volgens mij ben je eerlijk naar jezelf toe als je gewoon durft toe te geven dat het jou ontbreekt aan onderscheidend vermogen.

 

En dat het onderscheiden der geesten ook één van de gaven is van de Heilige Geest. Laten we daarvoor bidden en niet uit ons vlees oordelen, en vooral niet naar het aanzien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
45 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En dus waag jij je maar aan geen beoordeling van anderen, maar lost het op door te stellen dat alleen God weet wie Christen is en wie niet. Met als gevolg een denken in de trend van: "iedereen is kind van God"... (Behalve als deze Kaasjeskruid heet, dan mag er wel ineens vanalles over worden geoordeeld, als overcompenserende reactie, dat heb ik dan weer in de gaten.) Ik vind dat een wel erg gemakkelijke uitweg en ook een onttrekking aan je positieve Christelijke plicht om onderscheid te maken en een rechtvaardig oordeel te vellen. Immers de Schrift stelt:

Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel. (Joh.7:24, SV)

Volgens mij ben je eerlijk naar jezelf toe als je gewoon durft toe te geven dat het jou ontbreekt aan onderscheidend vermogen.

 

Je bent niet oprecht, door te stellen dat jij weet wie werkelijk bij Jezus horen. Ik oordeel daarover niet. Over jou zei ik iets in de trant van dat je een parel bent in Gods hand, ondanks de modder die er op zit. En dat geldt voor alle christenen.

Van sommigen weet ik haast wel zeker dat ze christenen zijn. Van de meeste christenen weet ik dat niet zeker.

In de bijbel staat dat je het onkruid niet eruit moet rukken, maar met de tarwe op moet laten komen. Een dominee zei in een preek te Nijverdal dat het onkruid in de brontekst "dolle tarwe" is. Een soort onkruid dat van het tarwe haast niet te onderscheiden is. Dat is met christenen zo, dat je niet moet pogen de valse christenen van de echte te scheiden, want we rukken daarmee ook echte christenen eruit en hoe vaak gebeurd dat niet in de kerken? Dat onschuldigen buiten komen te staan?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Gaitema:

Je bent niet oprecht, door te stellen dat jij weet wie werkelijk bij Jezus horen. Ik oordeel daarover niet. Over jou zei ik iets in de trant van dat je een parel bent in Gods hand, ondanks de modder die er op zit. En dat geldt voor alle christenen.

Je liegt. Je allereerste bericht in dit topic getuigt van een veel minder milde houding ten opzichte van mij en je stelt zelfs dat het niet goed zit met mij:

16 uur geleden zei Gaitema:

Als je nu vaker het bij alleen Bijbelcitaten laat en verder geen oordeel op anderen plakt Kaasjeskruid, dan komt het nog wel goed met je

Heel vreemde reactie van iemand die beweert nooit te oordelen...

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Je liegt. Je allereerste bericht in dit topic getuigt van een veel minder milde houding ten opzichte van mij en je stelt zelfs dat het niet goed zit met mij:

 

Oké, je bent gekwetst. Nou, ik laat je hier maar even je gang gaan. Je wilt immers jouw gelijk hebben en het onkruid uit de tarwe rukken. Mail mij jouw lijst maar van de genen op het forum die behouden blijven en wie verloren gaan. Jij weet al deze dingen immers. Want jij hebt het van God gehoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Gaitema:

Oké, je bent gekwetst. Nou, ik laat je hier maar even je gang gaan. Je wilt immers jouw gelijk hebben en het onkruid uit de tarwe rukken. Mail mij jouw lijst maar van de genen op het forum die behouden blijven en wie verloren gaan. Jij weet al deze dingen immers. Want jij hebt het van God gehoord.

En nu weer een pruts interpretatie en mij het probleem in de schoenen schuiven. Ik voel mij niet gekwetst namelijk, ik wijs jou slechts op een heel inconsistente houding die zich reflecteert in je berichten.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Aangezien ik niemand in het hart kan kijken, zal ik het anders moeten doen.

Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood. Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken. Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen. Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen. Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is? Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar? Ziet gij wel, dat het geloof mede gewrocht heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken? En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend, en hij is een vriend van God genaamd geweest. Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof? En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest, als zij de gezondenen heeft ontvangen, en door een anderen weg uitgelaten? Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood. (Jac.2:17-26, SV)

Ik denk wel bijna zeker te weten dat ik niet de enige ben die hier in de eerste 2 regels afhaakt.

Er zijn hier geen onomstreden, algemeen geaccepteerde normen voor.
Iemand kan zichzelf een christen vinden, maar door een ander persoon daarin niet worden herkend. Daar liggen dan altijd argumentaties achter die op verschillende manieren kunnen worden uitgelegd. 
 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel, dan haak ik ook af. Zoals ds. Bierma destijds in de preek zei: trek geen onkruid uit de tarwe, want met het onkruid trek je ook tarwe eruit. Laat beiden opkomen tot de oogst. Waarbij hij uitlegde dat in de brontekst staat dat het onkruid "dolle tarwe" betrof. Een soort onkruid dat sprekend op de tarwe lijkt.

En zo is het toch? Je hebt 10 christenen. 2 weet je er misschien zeker van dat ze er wel komen, maar van de 8 overigen weten we het niet. En ook van zij die geen christen zijn weten we het niet.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Gaitema:

In de bijbel staat dat je het onkruid niet eruit moet rukken, maar met de tarwe op moet laten komen. Een dominee zei in een preek te Nijverdal dat het onkruid in de brontekst "dolle tarwe" is. Een soort onkruid dat van het tarwe haast niet te onderscheiden is. Dat is met christenen zo, dat je niet moet pogen de valse christenen van de echte te scheiden, want we rukken daarmee ook echte christenen eruit en hoe vaak gebeurd dat niet in de kerken? Dat onschuldigen buiten komen te staan?

Onzin om deze zaak, die betrekking heeft op het willen hervormen van de wereld, te gaan betrekken op zaken binnen de gemeente waar je lid van bent. Totaal uit verhouding gerukte vergelijking die aan alle kanten mank gaat. Dat jij je niet kunt vinden in tucht is jou probleem.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 1-12-2018 om 16:03 zei Hermanos:

Wanneer noemen we iemand christen en wanneer niet? Is dit afhankelijk van de leerstellingen die we ondersteunen of getuigt onze leefstijl daarvan? Of allebei? Hoe groot mogen de verschillen zijn en hoe groot moeten de overeenkomsten zijn? Aan welke voorwaarden moet iemand voldoen om het etiket "christen" te verkrijgen?

Ik noem iemand een christen als hij/zij in de drie-enige God geloofd. 

De vraag is of iemand waarde moet hechten aan de mening van een ander. Als jij vind dat je een christen bent dan is het toch klaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Je liegt. Je allereerste bericht in dit topic getuigt van een veel minder milde houding ten opzichte van mij en je stelt zelfs dat het niet goed zit met mij:

Moderator sjako: Zouden jullie de toon een beetje willen matigen. Dat geruzie is meer dan irritant en er komen verschillende klachten hierover binnen. Het is een Christelijk forum en ik zou graag zien dat jullie gekibbel op een liefdevolle Christelijke manier gaan oplossen. Anders moeten we een andere oplossing gaan zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Moderator sjako: Zouden jullie de toon een beetje willen matigen. Dat geruzie is meer dan irritant en er komen verschillende klachten hierover binnen. Het is een Christelijk forum en ik zou graag zien dat jullie gekibbel op een liefdevolle Christelijke manier gaan oplossen. Anders moeten we een andere oplossing gaan zoeken.

Kerel, matig jezelf aan zou ik zo zeggen. Ik voel mij in het geheel niet aangesproken door jou waarschuwing. Ik heb het recht om te reageren en heb dat fatsoenlijk gedaan.

modbreak Trajecto: Dan maar een waarschuwingspunt. Zo reageren op een moderator gaat niet. De opmerking van @sjako was terecht. Ik zie bijvoorbeeld al ergens een reactie van je die begint met "Je liegt". Dat is geen praten met elkaar op een vriendelijke welwillende wijze, ook niet als de ander misschien iets zegt wat niet overeenkomt met wat hij eerder zei.

Er zijn weer drie waarschuwingspunten verzameld en daarom krijg je een ban van een week. (Als het niets uithaalt zal de tijd die een ban duurt oplopen naar langere bans.)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid