Spring naar bijdragen

Bijna Dood Ervaringen


Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei Hermanos:

Dit is duidelijk! Dankjewel. 

Is dit de officiële katholieke versie? Ik heb 'm nooit eerder op deze manier gehoord. Mijn katholieke moeder zegt dat na het overlijden meteen het oordeel hemel of hel volgt als definitieve bestemming. Onder opstanding verstaat zij het naar de hemel gaan.

De hemel speelt inderdaad voor veel bewuste gelovigen een belangrijkere rol, omdat dat immers de directe (gehoopte) bestemming is na je dood. De wederkomst speelt, voor zover ik het zie en ervaar, toch een minder belangrijke rol in de geloofspraktijk (doch wel in de liturgie, vooral nu ook in de adventsweken).
De nieuwe hemel en aarde is zeg maar dus echt (verre) toekomstmuziek, terwijl de hemel je al binnen tachtig jaar kan staan te wachten. Daarom zijn er ook geen uitgebreide theologieën rondom de wederkomst, maar houdt de Kerk het vrij sober: wederkomst, dag des oordeels, nieuwe hemel en aarde. Met als korte informele samenvatting: we zien wel. ;)

Het oordeel na je dood is inderdaad echter wel definitief; het grote, algemene oordeel heeft voor zover ik begrijp meer de rol van de finale openbaring. Daarna is er ook geen sprake meer van het vagevuur; je bent dan of gelouterd en al op de nieuwe hemel en aarde, of verdoemd en al in de hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 290
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

wat natuurlijk totaal niet bewijst dat de hersenen het bewustzijn voortbrengen. Ik zou zeggen: smijt je TV tegen de muur en je hebt bewezen dat de studio's in Hilversum niet bestaan.

Ik ken mensen die de hel (letterlijk) gezien hebben, maar ook de hemel. God laat mensen wel degelijk, al dan niet in een visioen, het hiernamaals zien, maar, altijd met een bedoeling. Om mensen duidel

https://www.groene.nl/artikel/jiddu-krishnamurti Als jij commentaar hebt, zou je dat dan willen geven als deelnemer, ipv met dat irritante grijze balkje van je de hele tijd? modbreak Traj

Posted Images

21 uur geleden zei Gaitema:

Een topic over bijna dood ervaringen. Misschien   dat jullie zelf ook in de omgeving hier tegen aanliepen of er mee bezig zijn geweest.

Ik ken mensen die de hel (letterlijk) gezien hebben, maar ook de hemel. God laat mensen wel degelijk, al dan niet in een visioen, het hiernamaals zien, maar, altijd met een bedoeling. Om mensen duidelijk te maken wat er is, te getuigen, te waarschuwen. Er zijn genoeg bewijzen en getuigenissen. Heel simpel, heel "normaal". Dergelijke ervaringen zijn een bewijs van Genade, het zijn tekenen die voorkomen.

10 minuten geleden zei Robert Frans:

Het oordeel na je dood is inderdaad echter wel definitief; het grote, algemene oordeel heeft voor zover ik begrijp meer de rol van de finale openbaring. Daarna is er ook geen sprake meer van het vagevuur; je bent dan of gelouterd en al op de nieuwe hemel en aarde, of verdoemd en al in de hel.

Misschien heeft het niks met het topic te maken, maar, je hebt mijn interesse wel gewekt. Ik geloof ook (net als jij) dat na de dood het oordeel wel definitief is. Kan je misschien uitleggen wat de functie is van het vagevuur? Gaan mensen na het aardse leven direct naar de hel of hemel?

11 uur geleden zei Gaitema:

Wel, ik ben ook benieuwd naar mensen die wel in de hemel geloven,maar jullie mening mag er ook zijn ?

Die heb ik gegeven. Ik deel je mening op dit punt. Sterker nog, jouw visie lijkt me volkomen Bijbels!

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei WdG:

Ik ken mensen die de hel (letterlijk) gezien hebben, maar ook de hemel. God laat mensen wel degelijk, al dan niet in een visioen, het hiernamaals zien, maar, altijd met een bedoeling. Om mensen duidelijk te maken wat er is, te getuigen, te waarschuwen. Er zijn genoeg bewijzen en getuigenissen. Heel simpel, heel "normaal". Dergelijke ervaringen zijn een bewijs van Genade, het zijn tekenen die voorkomen.

Mee eens.

9 minuten geleden zei WdG:

Die heb ik gegeven. Ik deel je mening op dit punt. Sterker nog, jouw visie lijkt me volkomen Bijbels!

Dank je wel ?

1 uur geleden zei Hermanos:

Het huwelijk is een verbond vergelijkbaar met dat van Jezus en Zijn kerk. Wij geven aan trouw, loyaal en liefdevol te zijn. Daarom is God ook tegen echtscheidingen, omdat Jezus ook belooft loyaal, trouw en liefdevol te zijn aan Zijn kerk. 

Mee eens. Ik moet eerlijk gezegd altijd slikken bij het idee om het hiernamaals net als de engelen niet getrouwd te zijn. Jezus zegt dit dus over de dag van de opstanding, waarmee ik vermoed dat het zo ook in de hemel zal zijn. Aangezien het bij de engelen ook zo is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

 

Mee eens. Ik moet eerlijk gezegd altijd slikken bij het idee om het hiernamaals net als de engelen niet getrouwd te zijn. Jezus zegt dit dus over de dag van de opstanding, waarmee ik vermoed dat het zo ook in de hemel zal zijn. Aangezien het bij de engelen ook zo is.

Dat je in het hiernamaals niet getrouwd bent, wil niet zeggen dat je geen partner hebt. Het huwelijk biedt een beschermde omgeving in deze wereld. Die beschermde omgeving is in een volmaakte wereld niet meer nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Kan je misschien uitleggen wat de functie is van het vagevuur? Gaan mensen na het aardse leven direct naar de hel of hemel?

Het vagevuur reinigt de littekens die in je ziel overblijven na een gepleegde zonde, die op aarde nog niet genezen zijn.
Als je een zonde pleegt, heeft dat volgens de katholieke en oosters-orthodoxe spiritualiteit altijd ernstige gevolgen in je ziel, die kunnen doorwoekeren nadat de zonde je vergeven is.
Vergelijk het met het ondergaan van een zware operatie na een ernstige verwonding: de wond mag genezen zijn, maar er kunnen wel littekens achterblijven. Of vergelijk het met het afkicken na een verslaving: de verslaving mag weg zijn, maar de neiging tot terugval blijft vaak nog (levens)lang aanwezig.
Je ziel raakt zo dus altijd wat verzwakt door een zonde, waardoor het iets moeilijker kan zijn om weer de goede weg te kiezen. Door gebed, meditatie en of liefdevolle werken kan ze weer aansterken en kun je zo je liefde voor God weer vernieuwen. Als je de biecht gesproken hebt en vergeven bent, krijg je ook altijd een dergelijke opdracht mee van de priester, die de penitentie wordt genoemd.
Voor zover dat op aarde niet gebeurd is, gebeurt dat dus in het vagevuur, zodat je helemaal genezen en gelouterd de hemel kan betreden. Er worden daar dus géén zonden vergeven en na het vagevuur kom je áltijd in de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos:

Dat je in het hiernamaals niet getrouwd bent, wil niet zeggen dat je geen partner hebt. Het huwelijk biedt een beschermde omgeving in deze wereld. Die beschermde omgeving is in een volmaakte wereld niet meer nodig.

Even de tekst er bij:

Mattheüs 22: 23-30

   De Sadduceeën en de opstanding

 23  Op die dag kwamen er Sadduceeën naar Hem toe, die zeggen dat er geen opstanding is, en zij vroegen Hem:

 24 Meester, Mozes heeft  gezegd: Als er iemand sterft die geen kinderen heeft, dan moet zijn broer diens vrouw trouwen en voor zijn broer nageslacht verwekken.

 25 Nu waren er bij ons zeven broers; en de eerste trouwde en stierf; en omdat hij geen nageslacht had, liet hij zijn vrouw na aan zijn broer.

 26 Zo ook de tweede en de derde, tot de zevende toe.

 27 Ten slotte stierf na allen ook de vrouw.

 28 In de opstanding dan, van wie van die zeven zal zij de vrouw zijn? Want zij hebben haar allen als vrouw gehad.

 29 Maar Jezus antwoordde en zei tegen hen: U dwaalt, omdat u de Schriften niet kent en ook niet de kracht van God.

 30 Want in de opstanding nemen ze niet ten huwelijk en worden ze niet ten huwelijk gegeven,  maar ze zijn als engelen van God in de hemel.

 

Hierin lees ik heel concreet dat ze ook geen partner hebben. Ze zijn daar "van God". 

1 uur geleden zei Robert Frans:

Het vagevuur reinigt de littekens die in je ziel overblijven na een gepleegde zonde, die op aarde nog niet genezen zijn.
Als je een zonde pleegt, heeft dat volgens de katholieke en oosters-orthodoxe spiritualiteit altijd ernstige gevolgen in je ziel, die kunnen doorwoekeren nadat de zonde je vergeven is.
Vergelijk het met het ondergaan van een zware operatie na een ernstige verwonding: de wond mag genezen zijn, maar er kunnen wel littekens achterblijven. Of vergelijk het met het afkicken na een verslaving: de verslaving mag weg zijn, maar de neiging tot terugval blijft vaak nog (levens)lang aanwezig.
Je ziel raakt zo dus altijd wat verzwakt door een zonde, waardoor het iets moeilijker kan zijn om weer de goede weg te kiezen. Door gebed, meditatie en of liefdevolle werken kan ze weer aansterken en kun je zo je liefde voor God weer vernieuwen. Als je de biecht gesproken hebt en vergeven bent, krijg je ook altijd een dergelijke opdracht mee van de priester, die de penitentie wordt genoemd.
Voor zover dat op aarde niet gebeurd is, gebeurt dat dus in het vagevuur, zodat je helemaal genezen en gelouterd de hemel kan betreden. Er worden daar dus géén zonden vergeven en na het vagevuur kom je áltijd in de hemel.

1 Korinthiërs 3:

Christus het enige fundament

 10 Overeenkomstig de genade van God die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fundament gelegd en een ander bouwt daarop. Ieder dient er echter op toe te zien hoe hij daarop bouwt.

 11 Want niemand kan een ander fundament leggen dan  wat gelegd is, dat is Jezus Christus.

 12 Of nu iemand op dit fundament bouwt met goud, zilver, edelstenen, hout, hooi of stro,

 13 ieders werk zal openbaar worden.  De dag zal het namelijk duidelijk maken, omdat die in vuur verschijnt. En hoe ieders werk is, zal het vuur beproeven.

 14 Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen.

 15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.

 16  Weet u niet dat u Gods tempel bent en dat de Geest van God in u woont?

 17 Als iemand de tempel van God te gronde richt, zal God hem te gronde richten, want de tempel van God is heilig, en deze tempel bent u.

 

? Het staat inderdaad in de bijbel.

3 uur geleden zei WdG:

 

Misschien heeft het niks met het topic te maken, maar, je hebt mijn interesse wel gewekt. Ik geloof ook (net als jij) dat na de dood het oordeel wel definitief is. Kan je misschien uitleggen wat de functie is van het vagevuur? Gaan mensen na het aardse leven direct naar de hel of hemel?

 

Zie tekst voorgaande citaat aan Robert Frans

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Robert Frans:

Het vagevuur reinigt de littekens die in je ziel overblijven na een gepleegde zonde, die op aarde nog niet genezen zijn.
Als je een zonde pleegt, heeft dat volgens de katholieke en oosters-orthodoxe spiritualiteit altijd ernstige gevolgen in je ziel, die kunnen doorwoekeren nadat de zonde je vergeven is.
Vergelijk het met het ondergaan van een zware operatie na een ernstige verwonding: de wond mag genezen zijn, maar er kunnen wel littekens achterblijven. Of vergelijk het met het afkicken na een verslaving: de verslaving mag weg zijn, maar de neiging tot terugval blijft vaak nog (levens)lang aanwezig.
Je ziel raakt zo dus altijd wat verzwakt door een zonde, waardoor het iets moeilijker kan zijn om weer de goede weg te kiezen. Door gebed, meditatie en of liefdevolle werken kan ze weer aansterken en kun je zo je liefde voor God weer vernieuwen. Als je de biecht gesproken hebt en vergeven bent, krijg je ook altijd een dergelijke opdracht mee van de priester, die de penitentie wordt genoemd.
Voor zover dat op aarde niet gebeurd is, gebeurt dat dus in het vagevuur, zodat je helemaal genezen en gelouterd de hemel kan betreden. Er worden daar dus géén zonden vergeven en na het vagevuur kom je áltijd in de hemel.

Als ik het dus goed begrijp zijn er volgens jou twee mogelijkheden na het aardse leven? 1. hel en 2. hemel, evt. via het vagevuur. Klopt? Wat moet ik me praktisch voorstellen bij de penitentie?

Ik geloof ook dat een zonde gevolg heeft voor de ziel. Ik geloof wel dat door het offer van Christus alle zonden (mits HIJ natuurlijk aanvaard wordt) vergeven zijn. Ofwel, het bloed van Christus reinigt ons constant!

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei WdG:

Als ik het dus goed begrijp zijn er volgens jou twee mogelijkheden na het aardse leven? 1. hel en 2. hemel, evt. via het vagevuur. Klopt? Wat moet ik me praktisch voorstellen bij de penitentie?

Dat begrijp je goed inderdaad. :)

De penitentie is dus een soort opdracht die je meekrijgt en uitvoert nadat je gebiecht hebt en de absolutie hebt ontvangen. Het is dus géén voorwaarde voor de vergeving, maar een stukje boetedoening vanwege wat ik hierboven al schreef.
De ene priester is daar strenger in dan de andere en het hangt ook af van wat je opbiecht, maar in de praktijk krijg je meestal een paar gebeden opgelegd die je dan moet bidden. Zo heb ik een paar keer drie maal het onzevader, het weesgegroetje en het Eer aan de Vader* moeten bidden. Maar ook een keer "extra aandachtig" de geloofsbelijdenis.

En mocht je komen te overlijden, voordat je dit gedaan hebt, dan wordt dat in het vagevuur alsnog rechtgezet.

10 minuten geleden zei WdG:

Ik geloof ook dat een zonde gevolg heeft voor de ziel. Ik geloof wel dat door het offer van Christus alle zonden (mits HIJ natuurlijk aanvaard wordt) vergeven zijn. Ofwel, het bloed van Christus reinigt ons constant!

Klopt, en dat vergeven en reinigen doet hij door de biecht bij doodzonden, de penitentie en de algehele geest van offergezindheid die je als gelovige hebt en eventueel dus door het vagevuur. Met het sacrament wordt Christus' vergeving en reiniging dus letterlijk handen en voeten gegeven; Hij gebruikt er zijn Lichaam voor, dat de Kerk is.

__________
* Eer aan de Vader, de Zoon en de heilige Geest.
Zoals het was in het begin en nu en altijd

en in de eeuwen der eeuwen. Amen.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Robert Frans:

Dat begrijp je goed inderdaad. :)

De penitentie is dus een soort opdracht die je meekrijgt en uitvoert nadat je gebiecht hebt en de absolutie hebt ontvangen. Het is dus géén voorwaarde voor de vergeving, maar een stukje boetedoening vanwege wat ik hierboven al schreef.
De ene priester is daar strenger in dan de andere en het hangt ook af van wat je opbiecht, maar in de praktijk krijg je meestal een paar gebeden opgelegd die je dan moet bidden. Zo heb ik een paar keer drie maal het onzevader, het weesgegroetje en het Eer aan de Vader* moeten bidden. Maar ook een keer "extra aandachtig" de geloofsbelijdenis.

En mocht je komen te overlijden, voordat je dit gedaan hebt, dan wordt dat in het vagevuur alsnog rechtgezet.

Klopt, en dat vergeven en reinigen doet hij door de biecht bij doodzonden, de penitentie en de algehele geest van offergezindheid die je als gelovige hebt en eventueel dus door het vagevuur. Met het sacrament wordt Christus' vergeving en reiniging dus letterlijk handen en voeten gegeven; Hij gebruikt er zijn Lichaam voor, dat de Kerk is.

__________
* Eer aan de Vader, de Zoon en de heilige Geest.
Zoals het was in het begin en nu en altijd

en in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Zo heel erg verschillend lijken we niet te denken, of beter gezegd, te geloven (?). Misschien kan je nog ingaan op het begrip "boetedoening". Ik denk dat jij, net zoals ik, gelooft dat slechts Gods Genade ons gered heeft. Ik denk ook dat jij, net als ik, gelooft dat geen enkele "boetedoening" onze zonden kan compenseren. We zijn gered door het offer van God (Christus!) alleen. Misschien wil je er goede werken aan toevoegen. Ik geloof dat ze een gevolg zijn (misschien interessant om eens uit te diepen?). Concrete vraag m.b.t. de boetedoening: je geeft aan dat de ene priester strenger is dan de ander. Hoe moet ik dat zien? En, wie bepaalt de "hoogte" van de boete?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei WdG:

Misschien kan je nog ingaan op het begrip "boetedoening". Ik denk dat jij, net zoals ik, gelooft dat slechts Gods Genade ons gered heeft. Ik denk ook dat jij, net als ik, gelooft dat geen enkele "boetedoening" onze zonden kan compenseren. We zijn gered door het offer van God (Christus!) alleen

Alles vloeit inderdaad voort uit Gods genade. Dat Hij ons zo wil vergeven en reinigen, is omdat Hij ons barmhartig is en ons niet in de drek van de zonde wil laten liggen. Hij heeft zijn Lichaam hier op aarde opgericht juist om ons heel dicht nabij te zijn.
De boetedoening is dan ook bedoeld ter genezing, niet om wat dan ook te verdienen. Het vloeit voort uit een bijzondere wisselwerking tussen God en de gelovige, waarin beiden zich aan elkaar overgeven en de gelovige dus in staat is Hem daadwerkelijk te dienen en te beminnen.

6 minuten geleden zei WdG:

Misschien wil je er goede werken aan toevoegen. Ik geloof dat ze een gevolg zijn (misschien interessant om eens uit te diepen?).

Goede werken zijn een uitvloeisel van je geloof. Wat je gelooft is wat je doet en andersom. Door werken van naastenliefde neemt je geloof toe en door het gebed neemt je liefde voor de naasten toe. Je kunt ze dus niet los van elkaar zien.

7 minuten geleden zei WdG:

Concrete vraag m.b.t. de boetedoening: je geeft aan dat de ene priester strenger is dan de ander. Hoe moet ik dat zien? En, wie bepaalt de "hoogte" van de boete?

Priesters zijn ook gewoon mensen en de ene priester zal dus bijvoorbeeld wat verder doorvragen tijdens het biechtgesprek dan de ander. En er zullen ook priesters zijn die strengere penitenties opleggen. Ik geloof echter dat je als gelovige altijd wel de biechtvader krijgt die je nodig hebt.
Wel zijn er heiligen bekend, bijvoorbeeld Pater Pio, waar mensen heel graag gingen biechten, omdat zij "het vak" uitmuntend goed verstonden en daarbij profetische gaven bleken te hebben.
De "hoogte" van de penitentie wordt vooral bepaald aan de hand van de zwaarte van de zonde. Net zoals een zware ziekte pittigere geneesmiddelen nodig heeft dan een verkoudheidje. De biechtvader stelt deze over het algemeen zelf vast naar eigen inzicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Gaitema:

Want in de opstanding nemen ze niet ten huwelijk en worden ze niet ten huwelijk gegeven,  maar ze zijn als engelen van God in de hemel.

 

Hierin lees ik heel concreet dat ze ook geen partner hebben. Ze zijn daar "van God". 

Vreemd dat je dit daar heel concreet leest. Want heel concreet: dat staat er niet.
Er staat 'ze zijn als engelen van God ' . Dat is niets concreets, het betekent dat ze iets worden dat lijkt op engelen van God.
Het is niet hetzelfde, want dat had er gestaan 'ze zijn engelen van God'  i.p.v. 'ze zijn ALS engelen van God'.

Voorbeeld ter verduidelijking. Als je aan je vrouw vraagt wat eten we en ze zegt "iets dat net zo lekker is als biefstuk" , dan weet je één ding zeker: je gaat géén biefstuk eten.
Zo weet je na deze tekst ook één ding zeker: je gaat géén engel van God zijn.

Dan, wat betreft Bijna-dood-ervaringen. Dat is een verzinsel. Ooit is een diepgelovig persoon de reeds bekende verschijnselen bij bewusteloosheid en hersenschudding (lichtflitsen, geheigenverlies)  gaan uitleggen als 'in de hemel geweest'. Dat is door anderen overgenomen en heeft zich sindsdien als een soort massahysterie verspreid.
Ik heb het zelf meegemaakt na een zware val op mijn fiets: bewusteloos, lichtflitsen, geheugenverlies, niet meer kunnen oriënteren. Hoe knap van mijn dochter dat ze ineens naar daar (20 km) was geflitst in 2 seconden! Onzin natuurlijk, ik lag daar al een kwartier maar viel telkens weg en mijn hersenen gaan dan de gaten in het geheugen invullen. Nu zou ik als een soort Joop Gottmers veel geld kunnen gaan verdienen door bij religieuze gemeenschappen mijn verhaal te gaan vertellen als 'bijna dood ervaring' of 'waarschuwing'. In tegenstelling tot hem weiger ik tot meerdere eer en glorie van mezelf om misbruik te maken van deze mensen: het was gewoon een ongeluk en ik heb veel geluk dat ik het er levend heb afgebracht.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 uur geleden zei WdG:

Ik ken mensen die de hel (letterlijk) gezien hebben, maar ook de hemel. God laat mensen wel degelijk, al dan niet in een visioen, het hiernamaals zien, maar, altijd met een bedoeling. Om mensen duidelijk te maken wat er is, te getuigen, te waarschuwen. Er zijn genoeg bewijzen en getuigenissen. Heel simpel, heel "normaal". Dergelijke ervaringen zijn een bewijs van Genade, het zijn tekenen die voorkomen.

Ze denken dat ze die hebben gezien. Je hersenen doen rare dingen met je als je bijna dood bent. Het gekke is dat al die mensen wat anders hebben gezien. 

13 uur geleden zei Robert Frans:

Het vagevuur reinigt de littekens die in je ziel overblijven na een gepleegde zonde, die op aarde nog niet genezen zijn.

Het zoenoffer van Jezus is volledig. Er blijven geen littekens over die gereinigd moeten worden. Je zonden worden in geloof in Christus volledig vergeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Alles vloeit inderdaad voort uit Gods genade. Dat Hij ons zo wil vergeven en reinigen, is omdat Hij ons barmhartig is en ons niet in de drek van de zonde wil laten liggen. Hij heeft zijn Lichaam hier op aarde opgericht juist om ons heel dicht nabij te zijn.
De boetedoening is dan ook bedoeld ter genezing, niet om wat dan ook te verdienen. Het vloeit voort uit een bijzondere wisselwerking tussen God en de gelovige, waarin beiden zich aan elkaar overgeven en de gelovige dus in staat is Hem daadwerkelijk te dienen en te beminnen.

Geloof je dat ook genezing een geschenk is? Beter gezegd: een genade-geschenk? Je gelooft dat een zonde een litteken kan achterlaten op de ziel. Dat geloof ik ook. Geloof je ook dat dit litteken gevolgen voor ons lichaam kan hebben? En, geloof je dat genezing in een ondeelbaar moment KAN plaatsvinden?

Is de boetedoening in feite niet een gevolg van de relatie die we met God hebben? Een besef dat we HEM in alles moeten danken, dat uitsluitend ZIJN Genade ons redt, geneest, enz. enz?

Citaat

Goede werken zijn een uitvloeisel van je geloof. Wat je gelooft is wat je doet en andersom. Door werken van naastenliefde neemt je geloof toe en door het gebed neemt je liefde voor de naasten toe. Je kunt ze dus niet los van elkaar zien.

Paulus en Jakobus lijken elkaar tegen te spreken m.b.t. goede werken. Ze spreken elkaar natuurlijk niet tegen. Wat zijn volgens jou goede werken t.g.v. geloof? En, wat is het verschil met "goede werken" die ook door niet-gelovigen gedaan (kunnen) worden? Was de bereidheid van Abraham om Isaak te offeren een goed werk?

Citaat

De "hoogte" van de penitentie wordt vooral bepaald aan de hand van de zwaarte van de zonde. Net zoals een zware ziekte pittigere geneesmiddelen nodig heeft dan een verkoudheidje. De biechtvader stelt deze over het algemeen zelf vast naar eigen inzicht.

Op zich begrijpelijk, ware het niet dat voor God een verkoudheidje niet lastiger te genezen is dan een zware ziekte. Ik geloof dat iedere zonde direct vergeven wordt (jij waarschijnlijk ook?). De gevolgen van de zonde kunnen inderdaad nog enige tijd zichtbaar zijn. Echter, verlossing kan wel degelijk in een ondeelbaar moment plaatsvinden, daar zijn getuigenissen genoeg van, zowel in de Bijbel als de huidige tijd.

In ieder geval bedankt voor je uitvoerige reacties! In de basis geloven we hetzelfde: Er is een Drie-ene God. Redding en Verlossing uitsluitend uit Genade, door onze God Jezus Christus!

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Vreemd dat je dit daar heel concreet leest. Want heel concreet: dat staat er niet.
Er staat 'ze zijn als engelen van God ' . Dat is niets concreets, het betekent dat ze iets worden dat lijkt op engelen van God.
 

Ik heb het er over dat we "net als de engelen" geen partner hebben, maar van God zijn. Aangezien de vrouw uit het voorbeeld van de Sadduceeërs geen enkele man zal toebehoren, van haar aardse tijd.  

55 minuten geleden zei Dat beloof ik:

 

Dan, wat betreft Bijna-dood-ervaringen. Dat is een verzinsel. Ooit is een diepgelovig persoon de reeds bekende verschijnselen bij bewusteloosheid en hersenschudding (lichtflitsen, geheigenverlies)  gaan uitleggen als 'in de hemel geweest'. Dat is door anderen overgenomen en heeft zich sindsdien als een soort massahysterie verspreid.
Ik heb het zelf meegemaakt na een zware val op mijn fiets: bewusteloos, lichtflitsen, geheugenverlies, niet meer kunnen oriënteren. Hoe knap van mijn dochter dat ze ineens naar daar (20 km) was geflitst in 2 seconden! Onzin natuurlijk, ik lag daar al een kwartier maar viel telkens weg en mijn hersenen gaan dan de gaten in het geheugen invullen. Nu zou ik als een soort Joop Gottmers veel geld kunnen gaan verdienen door bij religieuze gemeenschappen mijn verhaal te gaan vertellen als 'bijna dood ervaring' of 'waarschuwing'. In tegenstelling tot hem weiger ik tot meerdere eer en glorie van mezelf om misbruik te maken van deze mensen: het was gewoon een ongeluk en ik heb veel geluk dat ik het er levend heb afgebracht.

 

Ik blijf er anders over denken. Wat Joop Gottmers betreft, het is wel zijn beroep, maar ik heb hem wel een paar keer uitgenodigd voor activiteiten, hij is echt heel goedkoop en geeft gemakkelijk kortingen weg.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei WdG:

Geloof je dat ook genezing een geschenk is? Beter gezegd: een genade-geschenk?

Alles wat wij van God ontvangen is teken van zijn genade, zijn barmhartigheid. Dus ook genezing.

1 uur geleden zei WdG:

Je gelooft dat een zonde een litteken kan achterlaten op de ziel. Dat geloof ik ook. Geloof je ook dat dit litteken gevolgen voor ons lichaam kan hebben?

Ligt aan de zonde. Als je bijvoorbeeld stelselmatig teveel drinkt, dan heeft dat wel degelijk ook destructieve gevolgen voor je lichaam. Sowieso is de mens ziel én lichaam en hebben beiden een constante wisselwerking jegens elkaar.

1 uur geleden zei WdG:

En, geloof je dat genezing in een ondeelbaar moment KAN plaatsvinden?

Kan, maar bij de genezing van de ziel is ook onze vrije wil in het bijzonder betrokken. We moeten wel wíllen genezen en een belangrijk symptoom van de zonde is nu juist dat wij dat niet (altijd) willen. Dus duurt het allemaal soms wat langer, daar God zich niet opdringt.

1 uur geleden zei WdG:

Is de boetedoening in feite niet een gevolg van de relatie die we met God hebben? Een besef dat we HEM in alles moeten danken, dat uitsluitend ZIJN Genade ons redt, geneest, enz. enz?

Uiteraard, het gaat erom die door jou omschreven geestesgesteldheid weer te herstellen in de boeteling. De zonde bekoelt tot vernietigt de liefde tussen God en mens en dat moet dus weer genezen worden.

1 uur geleden zei WdG:

Wat zijn volgens jou goede werken t.g.v. geloof? En, wat is het verschil met "goede werken" die ook door niet-gelovigen gedaan (kunnen) worden?

Ubi caritas et amor, Deus ibi est. Waar vriendschap en liefde is, daar is God. Elk goed werk, door gelovigen of niet-gelovigen gedaan, komt per definitie altijd uit God voort, want Hij laat het "regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen." Alles wat goed is, komt daarom van Hem, de Bron van alle goedheid en liefde.
Traditioneel kennen wij de zeven lichamelijke en zeven geestelijke werken van barmhartigheid. De lichamelijke zijn:

De hongerigen spijzen
De dorstigen laven
De naakten kleden
De vreemdelingen herbergen
De zieken verzorgen
De gevangenen bezoeken
De doden begraven

De zeven geestelijke zijn:

De onwetenden onderrichten
In moeilijkheden goede raad geven
De bedroefden troosten
De zondaars vermanen
Het onrecht geduldig lijden
Beledigingen vergeven
Voor de levenden en overledenen bidden

Kortom, genoeg te doen. ;) Waarbij Paulus en Jakobus inderdaad elkaar niet tegenspreken. Paulus had te kampen met gelovigen die meenden dat je zalig werd door de geboden te houden, Jakobus met gelovigen die meenden dat je enkel maar hoefde te geloven. Maar zoals ik al zei: beiden vloeien uit elkaar voort.

1 uur geleden zei WdG:

Was de bereidheid van Abraham om Isaak te offeren een goed werk? 

Volgens de geloofstraditie wel, waarbij verschillende gelovigen (waaronder ikzelf) er daarbij vanuit gaan dat het offer nooit werkelijk plaatsgevonden zou hebben, maar dat God en Abraham als het ware blufpoker speelden, elkaar uitdaagden en zo het vertrouwen in elkaar bestendigden.

1 uur geleden zei WdG:

Ik geloof dat iedere zonde direct vergeven wordt (jij waarschijnlijk ook?). De gevolgen van de zonde kunnen inderdaad nog enige tijd zichtbaar zijn. Echter, verlossing kan wel degelijk in een ondeelbaar moment plaatsvinden, daar zijn getuigenissen genoeg van, zowel in de Bijbel als de huidige tijd.

Zonden worden direct vergeven, de gevolgen ervan genezen traag of snel afhankelijk van de liefdesrelatie tussen God en mens. De opgelopen beschadigingen door de zonde moeten hersteld worden en afhankelijk van de ernst van de zonde is dat in een paar tellen gebeurd, of is dat een lange, complexe weg die gegaan moet worden. Net als bij een ziekte eigenlijk.
God wil dat wij zelf meewerken aan die genezing, zodat we haar ook echt eigen maken en zij bestendigt wordt in ons denken en doen. Niet dat we daarna nooit meer zouden zondigen, maar we maken het ons dan weer iets gemakkelijker om de zonde te mijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-12-2018 om 22:27 zei Gaitema:

In een jeugddienstcommissie van de PKN ben ik actief geweest en daarin zat een vrij lange vent van rond de 2 meter (net als ik) die het heel graag een keer over bijna dood ervaringen wilde hebben, want zijn oma had eens een ervaring gehad. Ze bleek bang voor de dood te zijn geweest, maar die angst verdween toen ze een ervaring had. Het was een unieke ervaring. Ze zag namelijk dat ze in haar kerk zat (vermoedelijk hervormd) en dat de stem van God/Jezus zei: "doe de gordijnen maar open!." Dat deed ze en een helder wit licht kwam door de ramen naar binnen. Daarna hoorde ze: "doe de gordijnen weer dicht, want het is jouw tijd nog niet,"

Later hoorde ik een Marokaan me een ervaring vertellen op het werk. Dat Hij aan het surfen was en in het water viel. Hij dreef steeds verder weg. Hij raakte uitgeput en begon te verdrinken. Hij zei me echter dat stikken juist een heerlijk gevoel is. Want hij zag een hemels wit licht dwars door het water heen schijnen en hij kreeg een heerlijk gevoel. Daarna werd hij echter uit het water getrokken.

Een topic over bijna dood ervaringen. Misschien   dat jullie zelf ook in de omgeving hier tegen aanliepen of er mee bezig zijn geweest.

Ik heb jarenlang uittredingen uit het stoffelijke lichaam gehad. Ik zag soms m'n eigen lichaam op bed liggen. Ik kon door dichte deuren heen, ramen enzovoort. Ik zwierf meestal rond in het huis, maar soms kwam ik in een compleet ander landschap terecht als ik door een raam heen ging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Zolderworm:

Ik heb jarenlang uittredingen uit het stoffelijke lichaam gehad. Ik zag soms m'n eigen lichaam op bed liggen. Ik kon door dichte deuren heen, ramen enzovoort. Ik zwierf meestal rond in het huis, maar soms kwam ik in een compleet ander landschap terecht als ik door een raam heen ging.

Wat LSD met een mens doet he?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Alles wat wij van God ontvangen is teken van zijn genade, zijn barmhartigheid. Dus ook genezing.

Ben ik het uiteraard mee eens. Eigenlijk, en het klinkt misschien hoogmoedig, maar, het is zo absoluut niet bedoeld, is het eeuwige leven ons recht! Waarom? Omdat Christus betaald heeft. Het is dus Genade dat we vergeven zijn, met als gevolg dat ons RECHT eeuwig leven geworden is. Misschien kan je genezing ook zo zien? We zouden eigenlijk nog beter moeten leren van God te ontvangen. HIJ geeft alles. De mens wil echter "zelf" nog aan de slag gaan. Ik begreep dat er binnen de katholieke kerk een beweging gaande is die zich op de gaven van de Geest richt. Klopt dat? Ik heb zelfs meegemaakt dat een katholieke voorganger (priester?) een genezingsdienst organiseerde, voor de zieken bad, handen oplegde, en dat er daadwerkelijk velen genezen werden.

Citaat

Ligt aan de zonde. Als je bijvoorbeeld stelselmatig teveel drinkt, dan heeft dat wel degelijk ook destructieve gevolgen voor je lichaam. Sowieso is de mens ziel én lichaam en hebben beiden een constante wisselwerking jegens elkaar.

De Bijbel spreekt over geest, ziel en lichaam. Bijvoorbeeld:

1 Thessalonicenzen 5: En moge de God van de vrede Zelf u geheel en al heiligen, en mogen uw geheel oprechte geest, de ziel en het lichaam onberispelijk bewaard worden bij de komst van onze Heere Jezus Christus.

En:

Hebreeën 4:12: Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten. 

Hoe zie je deze teksten? Ik geloof dat de geest contact heeft met God (= Heilige Geest). In de ziel bevinden zich onze wil, emoties, enz. Het lichaam spreekt voor zich.

Citaat

Kan, maar bij de genezing van de ziel is ook onze vrije wil in het bijzonder betrokken. We moeten wel wíllen genezen en een belangrijk symptoom van de zonde is nu juist dat wij dat niet (altijd) willen. Dus duurt het allemaal soms wat langer, daar God zich niet opdringt.

En in dat opzicht onderschrijf ik jouw bovenstaande citaat. In de ziel bepalen we in hoeverre we God toelaten in ons leven, inclusief genezing, zegeningen, enz.

 

58 minuten geleden zei Zolderworm:

Ik heb jarenlang uittredingen uit het stoffelijke lichaam gehad. Ik zag soms m'n eigen lichaam op bed liggen. Ik kon door dichte deuren heen, ramen enzovoort. Ik zwierf meestal rond in het huis, maar soms kwam ik in een compleet ander landschap terecht als ik door een raam heen ging.

Hoe moet ik dit zien? Overkwam het je? Was er een kracht actief die dit veroorzaakte of had (heb) je zelf de macht uit te treden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei WdG:

Hoe moet ik dit zien? Overkwam het je? Was er een kracht actief die dit veroorzaakte of had (heb) je zelf de macht uit te treden?

Ik heb lezingen gegeven over m'n uittredingservaringen. Maar nu heb ik daar geen tijd meer voor. Het begon ermee dat ik m'n wekker op enige afstand van m'n bed had gezet, ongeveer een meter, zodat ik hem niet meer half slapend uit kon zetten, maar daarvoor echt m'n bed uit moest komen. Maar op een bepaald moment ging ik hem soms afzetten vlak voordat hij zou aflopen. Ik denk dat m'n innerlijke klok wist dat het bijna tijd was.

Een keer wou ik zo m'n wekker alvast uitzetten, maar bleef ik hangen vlak voordat ik hem echt kon bereiken. Ik besefte toen dat ik nog niet echt wakker was, maar ik zag wel heel precies m'n slaapkamer en had het gevoel me echt te verplaatsen in de ruimte. Ik hoorde ook een soort klik in m'n hoofd. Ik denk dat toen de verbinding tussen m'n stoffelijke lichaam en m'n onstoffelijke lichaam werd verbroken.

Ik kreeg toen daarna, tijdens andere nachten, soms spontaan een uittreding uit het lichaam, waarin ik voor m'n gevoel m'n lichaam verliet en vervolgens kon rondzwerven door m'n huis. Zoals gezegd zag ik soms m'n stoffelijk lichaam liggen vanaf een afstandje.

Ik kon niet bewust uittreden als ik het wou, maar het overkwam me gewoon 's morgens vroeg of soms 's avonds vlak voor het inslapen.

bewerkt door Zolderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Zolderworm:

Ik heb lezingen gegeven over m'n uittredingservaringen. Maar nu heb ik daar geen tijd meer voor. Het begon ermee dat ik m'n wekker op enige afstand van m'n bed had gezet, ongeveer een meter, zodat ik hem niet meer half slapend uit kon zetten, maar daarvoor echt m'n bed uit moest komen. Maar op een bepaald moment ging ik hem soms afzetten vlak voordat hij zou aflopen. Ik denk dat m'n innerlijke klok wist dat het bijna tijd was.

Een keer wou ik zo m'n wekker alvast uitzetten, maar bleef ik hangen vlak voordat ik hem echt kon bereiken. Ik besefte toen dat ik nog niet echt wakker was, maar ik zag wel heel precies m'n slaapkamer en had het gevoel me echt te verplaatsen in de ruimte. Ik hoorde ook een soort klik in m'n hoofd. Ik denk dat toen de verbinding tussen m'n stoffelijke lichaam en m'n onstoffelijke lichaam werd verbroken.

Ik kreeg toen daarna, tijdens andere nachten, soms spontaan een uittreding uit het lichaam, waarin ik voor m'n gevoel m'n lichaam verliet en vervolgens kon rondzwerven door m'n huis. Zoals gezegd zag ik soms m'n stoffelijk lichaam liggen vanaf een afstandje.

Ik kon niet bewust uittreden als ik het wou, maar het overkwam me gewoon 's morgens vroeg of soms 's avonds vlak voor het inslapen.

Dergelijke verhalen vaker gehoord. Er zijn mensen die dingen (bijvoorbeeld voorwerpen) gezien hebben, zoals een voorwerp op een dak van een flat, tijdens een uittreding. Het zijn bewijzen dat we over de realiteit spreken. Vooral getuigenissen van kinderen, gedurende operaties, zijn erg overtuigend. Het lijkt me duidelijk dat ik geloof in een stoffelijk en een niet-stoffelijk deel. De Bijbel spreekt over geest, ziel en lichaam.

Je kon niet bewust uittreden. Wie of wat zorgde voor jouw uittredingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Zolderworm:

Het is wel weer jammer dat er vooralsnog nog geen serieuze reacties komen. Op zich lijkt me dit belangrijk als we het over bijna-dood-ervaringen hebben. Per slot lijkt dit erop.

Het is een serieuze reactie. De zaken die je beschrijft horen typisch bij drugsgebruik. Het lijkt op een LSD trip, maar het zou ook Ketamine kunnen zijn.

Ik zou niet weten wat het met bewusteloosheid (ook wel bijna dood genoemd door mensen die niet snappen wat er aan de hand is) te maken.

29 minuten geleden zei WdG:

Wie of wat zorgde voor jouw uittredingen?

Dat dus, volgens mij. Ik ben ontzettend benieuwd naar betere, logischere verklaringen.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat LSD met een mens doet he?

 

2 uur geleden zei Zolderworm:

Het is wel weer jammer dat er vooralsnog nog geen serieuze reacties komen. Op zich lijkt me dit belangrijk als we het over bijna-dood-ervaringen hebben. Per slot lijkt dit erop.

Die LSD opmerking was echt niet nodig, Zolderworm wil het hier gewoon bespreekbaar maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hermanos:

 

Die LSD opmerking was echt niet nodig, Zolderworm wil het hier gewoon bespreekbaar maken.

Er is niets gewoons aan het idee dwars door gesloten deuren en ramen heen te gaan.
Dat ligt dan niet aan degene die daar op reageert, maar aan degene die beweert dit te kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei WdG:

Dergelijke verhalen vaker gehoord. Er zijn mensen die dingen (bijvoorbeeld voorwerpen) gezien hebben, zoals een voorwerp op een dak van een flat, tijdens een uittreding. Het zijn bewijzen dat we over de realiteit spreken. Vooral getuigenissen van kinderen, gedurende operaties, zijn erg overtuigend. Het lijkt me duidelijk dat ik geloof in een stoffelijk en een niet-stoffelijk deel. De Bijbel spreekt over geest, ziel en lichaam.

Je kon niet bewust uittreden. Wie of wat zorgde voor jouw uittredingen?

Ik denk niet dat er iemand of iets voor zorgde. Ik weet ook niet waarom het soms gebeurde en soms niet.

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het is een serieuze reactie. De zaken die je beschrijft horen typisch bij drugsgebruik. Het lijkt op een LSD trip, maar het zou ook Ketamine kunnen zijn.

Ik zou niet weten wat het met bewusteloosheid (ook wel bijna dood genoemd door mensen die niet snappen wat er aan de hand is) te maken.

Dat dus, volgens mij. Ik ben ontzettend benieuwd naar betere, logischere verklaringen.

Misschien zijn er parallellen met een LSD-trip. Met LSD of welke drug dan ook heb ik geen ervaring. Bij een uittreding is het eigenlijk precies hetzelfde als bij een gewone dagelijkse waak-ervaring. Je bent gewoon helder aanwezig in je eigen huis, en denkt gewoon zoals tijdens het waken. Ook heb je de indruk dat je je werkelijk door de ruimte verplaatst. Het kan echter soms zijn dat voorwerpen en dingen een soort emotionele lading hebben. Dat is dan weer een verschil. Ik heb ook nooit gehoord van iemand die een LSD-trip had, die zijn eigen lichaam zag liggen. Een uittreding is ook weer anders dan een droom, waarbij je eigenlijk nooit gewoon door je huis dwaalt. Bovendien heb je bij een uittreding de beschikking over een helder denken, wat bij een droom veel minder het geval is.

Het moet duidelijk zijn dat een uittreding alles te maken heeft met een bijna-dood-ervaring. Een BDE is immers ook een uittreding, alleen opgewekt door een ongeluk of iets anders dat een toestand van tussen leven en dood veroorzaakt. Van de buitenkant beschouwd is het bewusteloosheid, maar van binnen niet.

Er zijn wetenschappelijke verklaringen van een uittreding in die zin dat het een product van de hersenwerking zou zijn. Zo hadden mensen bij wie de temporaalkwab werd gestimuleerd soms uittredingservaringen. De vraag is dan of dit het gevolg was van hersenactiviteiten of dat de stimulatie een echte uittreding buiten het stoffelijke lichaam veroorzaakte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid