Spring naar bijdragen

Bijna Dood Ervaringen


Aanbevolen berichten

6 uur geleden zei Willempie:

Henoch en Elia wel maar Mozes niet. Over Mozes zegt de Bijbel dat zijn lichaam door God werd begraven en dat er strijd was om zijn lichaam.  

Maar Mozus mocht toch in zijn hemelvaart om het zo te noemen het beloofte land zien?

En wie ontmoete Jezus met twee leerlingen op de berg? Dat was toch ook Mozus en Elia? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 290
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

wat natuurlijk totaal niet bewijst dat de hersenen het bewustzijn voortbrengen. Ik zou zeggen: smijt je TV tegen de muur en je hebt bewezen dat de studio's in Hilversum niet bestaan.

Ik ken mensen die de hel (letterlijk) gezien hebben, maar ook de hemel. God laat mensen wel degelijk, al dan niet in een visioen, het hiernamaals zien, maar, altijd met een bedoeling. Om mensen duidel

https://www.groene.nl/artikel/jiddu-krishnamurti Als jij commentaar hebt, zou je dat dan willen geven als deelnemer, ipv met dat irritante grijze balkje van je de hele tijd? modbreak Traj

Posted Images

16 uur geleden zei Gaitema:
Citaat

Wat vind je precies perfect aan een hallucinatie waarbij mensen denken dood te gaan, naar de hemel en vervolgens toch weer op aarde belanden?

Nou dat dus. Waarom zien ze niet van die dingen die we normaal 's nachts dromen? Dat lijkt me veel logischer.

Ik begrijp je niet. Wat je daar nu zo perfect aan vind, was mijn vraag. Dus niet dat je het perfect vind, maar waarom.
Een BDE is het gevolg van zuurstoftekort in de hersenen. Die werken dan dus niet zoals ze normaal doen en produceren hallucinaties. Dat is iets anders dan dromen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Ik begrijp je niet. Wat je daar nu zo perfect aan vind, was mijn vraag. Dus niet dat je het perfect vind, maar waarom.
Een BDE is het gevolg van zuurstoftekort in de hersenen. Die werken dan dus niet zoals ze normaal doen en produceren hallucinaties. Dat is iets anders dan dromen.

Die hallucinaties moeten dan toch vreemde dingen opleveren, lijkt me. Geen perfecte godsdienstige overtuigende aanvullende ervaringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Gaitema:

Die hallucinaties moeten dan toch vreemde dingen opleveren, lijkt me. Geen perfecte godsdienstige overtuigende aanvullende ervaringen.

Het levert toch vreemde dingen op, zo'n hallucinatie. Maar geen zaken die godsdienstig perfect aanvullend zijn.

Zo zijn BDE's bij moslims anders dan bij Christenen. Moslims zien geen licht. Zij zien een deur.
Mensen die niet religieus zijn, kunnen van alles zien. Zij realiseren zich naderhand meestal dat dit de verschijnselen zijn die horen bij een zuurstoftekort in de hersenen, en er dus niets abnormaals aan de hand is.
Het is dus maar net welke religie er in je hoofd zit (of juist geen enkele), en daar linken de hersenen de impulsen aan.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Dat beloof ik:

Het levert toch vreemde dingen op, zo'n hallucinatie. Maar geen zaken die godsdienstig perfect aanvullend zijn.

Zo zijn BDE's bij moslims anders dan bij Christenen. Moslims zien geen licht. Zij zien een deur.
Mensen die niet religieus zijn, kunnen van alles zien. Zij realiseren zich naderhand meestal dat dit de verschijnselen zijn die horen bij een zuurstoftekort in de hersenen, en er dus niets abnormaals aan de hand is.
Het is dus maar net welke religie er in je hoofd zit (of juist geen enkele), en daar linken de hersenen de impulsen aan.

Dat er verschillende ervaringen zijn is mij bekend. En dat maakt het des te bijzonderder, want waarom ziet een christen dan het Licht en Jezus geregeld en moslims een deur en atheïsten van alles en nog wat? Het lijkt mij sterkt dat de hersenen opdat moment denken: "help, ik heb zuurstof te kort, ik maak een bijna doodervaring dat lijkt op het geloof dat ik in mij heb", waarbij ze ook nog uit het lichaam treden en naderhand precies kunnen vertellen hoe de operatie ging inclusief welke mensen er aan het opereren waren, waarbij zelfs de kamers bij het lichaam zij of hij kon inzweven om te zien wat zij daar deden. Zoals Zolderworm dat heeft.

Ik kan dat niet geloven. Het is mij te mooi om waar te zijn.

Wat ongeloof betreft, ik zei gisteren aan 3 collega's dat ik ook geloofde, aangezien zij het over gelovigen hadden. Maar zij geloofden me niet. Dat is toch het toppunt van atheïstme ?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei WdG:

Juist daarom is het belangrijk te begrijpen dat de Heilige Geest een Persoon is!

Waarom? De Vader zelf kan een persoon toch ook een droom of visioen geven. Het is zeker geen bewijs dat de Geest een persoon is.

11 uur geleden zei Hermanos:

In Johannes 3:13 staat dat nooit iemand is opgestegen naar de Hemel behalve degene Die uit de Hemel is neergedaald: de Mensenzoon. 

Precies, maar mensen lezen graag over dit soort dingen heen.

18 uur geleden zei Willempie:

Jezus zei dat toch ook, tegen de Sadduceeën? "Ze zijn als engelen in de hemel." Er zijn trouwens opmerkelijke overeenkomsten tussen JG's en de Sadduceeën.

Jezus zei daar nog wel wat bij. Jezus zei dat ze niet trouwen of getrouwd zijn. Zo zal het straks ook zijn op de Nieuwe aarde. Jezus zei niet dat we er uit zouden zien of de eigenschappen zouden krijgen van engelen zoals kunnen vliegen, alleen dat we niet getrouwd zullen zijn. JG lijken wat dat betreft niet op de Sadduceeën, want die geloofden niet in een leven na de dood. Wij zeer zeker wel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Gaitema:

Verder heb je ook Henoch, Mozus en Elia in de hemel.

Nee hoor, staat er niet. Elia had bijv daarna nog een brief geschreven. Henoch en Mozes werden weggenomen, maar er staat niet bij in de hemel. Want dat kon nog niet. Als dat wel het geval zou zijn, dan had Jezus niet de waarheid gesproken. @Hermanos zei het al: In Johannes 3:13 staat dat nooit iemand is opgestegen naar de Hemel behalve degene Die uit de Hemel is neergedaald: de Mensenzoon. 

3 uur geleden zei Gaitema:

Maar Mozus mocht toch in zijn hemelvaart om het zo te noemen het beloofte land zien?

Dat was Israël, niet de hemel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo, die scheet zeven kleuren en besloot om geen atheïst meer te zijn. Wat een fantast, dat wordt nog wel eens een Wes Craven de tweede, die nu ook vast in een van die kubussen aan het branden is. Geplaagd door demonen die blijkbaar nergens last van hebben en vrolijk iedereen lopen te pesten... wat een flauwekul allemaal weer.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Nee hoor, staat er niet. Elia had bijv daarna nog een brief geschreven. Henoch en Mozes werden weggenomen, maar er staat niet bij in de hemel. Want dat kon nog niet. Als dat wel het geval zou zijn, dan had Jezus niet de waarheid gesproken. @Hermanos zei het al: In Johannes 3:13 staat dat nooit iemand is opgestegen naar de Hemel behalve degene Die uit de Hemel is neergedaald: de Mensenzoon. 

Dat was Israël, niet de hemel.

Ja oké, maar waar gingen ze dan naar toe? 

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Zo, die scheet zeven kleuren en besloot om geen atheïst meer te zijn. Wat een fantast, dat wordt nog wel eens een Wes Craven de tweede, die nu ook vast in een van die kubussen aan het branden is. Geplaagd door demonen die blijkbaar nergens last van hebben en vrolijk iedereen lopen te pesten... wat een flauwekul allemaal weer.

Hoe het ook allemaal zit, ik zie verschillende hel verhalen en dat vind ik ook moeilijk en verwarrend. Ik kan me ook herinneren dat Joop Gottmers zijn vader zag sterven, maar die kwam in zijn sterfbed steeds angstig overeind en leek te strijden tegen de dood. Het duurde volgens hem erg lang, voor zijn vader stierf, terwijl hij hem zei: "ga toch rusten pa!" Maar telkens weer kwam hij tussen het steeds wegvallen paniekerig en angstig overeind. Hoe het ook allemaal is, het moet verschrikkelijk zijn om zonder Jezus te sterven. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Gaitema:

Ja oké, maar waar gingen ze dan naar toe? 

Van Henoch en Mozes wordt gezegd dat ze werden weggenomen. Er staat niet bij waar naar toe. Wellicht heeft God de lichamen weggenomen om problemen te voorkomen. Naar de hemel in ieder geval niet afgaande op de woorden van Jezus.

37 minuten geleden zei Gaitema:

Hoe het ook allemaal zit, ik zie verschillende hel verhalen en dat vind ik ook moeilijk en verwarrend.

Bij de dood ga je blijkbaar dingen zien. Mijn oom zag een tuin bijv. Wellicht is het beeld van iedereen anders, afhankelijk hoe je het hiernamaals beziet. Nu wil ik niet zeggen dat een droom geen boodschap kan bevatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:

Van Henoch en Mozes wordt gezegd dat ze werden weggenomen. Er staat niet bij waar naar toe. Wellicht heeft God de lichamen weggenomen om problemen te voorkomen. Naar de hemel in ieder geval niet afgaande op de woorden van Jezus.

Bij de dood ga je blijkbaar dingen zien. Mijn oom zag een tuin bijv. Wellicht is het beeld van iedereen anders, afhankelijk hoe je het hiernamaals beziet. Nu wil ik niet zeggen dat een droom geen boodschap kan bevatten.

In de documentaire  wat ik net bekeek en hier gepost heb wordt geconcludeerd dat 18 procent van de mensen die in het ziekenhuis buiten bewust zijn was en net voor de dood zijn weg gehaald een bijna dood ervaring hebben gehad. Dat er geen relatie is met de religieuze achtergrond en ook niet met zuurstoftekort. Immers de waren mensen die meer dan 10 minuten weg waren met zuurstoftekort, die geen ervaring hebben gehad, terwijl anderen die maar 1 minuut weg waren wel een ervaring hebben gehad.

Trouwens, mijn dochter heeft na haar geboorte 3 x 2 minuten niet geademd. En tussendoor nog korte pozen.1 minuut is niet veel.

Wat Mozus en Elia betreft: ik weet het niet. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-12-2018 om 16:52 zei sjako:

Om te zien heb je toch ogen nodig lijkt me en die zitten in je lichaam. Met ‘wat’ zou je dan kunnen zien? En het dan ook nog interpreteren zonder je vleselijke hersenen. Ik vind het een ‘sterk’ verhaal.

Dat een klomp materie, genaamd de hersenen, bewustzijn kan veroorzaken is ook een sterk verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mullog:

Moet je er eens goed in roeren en kijken wat er daarna van iemands bewustzijn over is :#

wat natuurlijk totaal niet bewijst dat de hersenen het bewustzijn voortbrengen. Ik zou zeggen: smijt je TV tegen de muur en je hebt bewezen dat de studio's in Hilversum niet bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei Zolderworm:

wat natuurlijk totaal niet bewijst dat de hersenen het bewustzijn voortbrengen. Ik zou zeggen: smijt je TV tegen de muur en je hebt bewezen dat de studio's in Hilversum niet bestaan.

Het bewustzijn is zoiets als de zwaartekracht; wat het precies is weet men niet, men kent enkel de uitwerking ervan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Zolderworm:

Je hebt duidelijk Einsteins zwaartekrachttheorie niet begrepen. Geeft niet.

Dat geeft inderdaad ook niets, want ze is ook onbegrijpelijk en slechts een theorie. Geen verklarende, maar een beschrijvende. En sinds het algemeen bekend is onder wetenschappers dat ze niet door een deur kan met de quantummechanica, wordt ze steeds onbegrijpelijker.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat geeft inderdaad ook niets, want ze is ook onbegrijpelijk en slechts een theorie. En sinds het algemeen bekend is onder wetenschappers dat ze niet door een deur kan met de quantummechanica, wordt ze steeds onbegrijpelijker.

Dat komt, volgens mij, omdat beide theorieën onvolledig zijn en niet de realiteit op zich beschrijven, maar een afspiegeling daarvan, dat wil zeggen: een model in de taal van de wiskunde. Op zich is de relativiteitstheorie bewezen.

Maar goed, ik ben geen deskundige op dit gebied.

bewerkt door Zolderworm
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Zolderworm:

wat natuurlijk totaal niet bewijst dat de hersenen het bewustzijn voortbrengen. Ik zou zeggen: smijt je TV tegen de muur en je hebt bewezen dat de studio's in Hilversum niet bestaan.

Datgene wat uit Hilversum komt kan ik dan nog steeds bij mijn buurman zien, wat aantoont dat de studio's er nog steeds staan. Het lijkt mij sterk dat ik iemands bewustzijn bij de buren, of elders, terugvind nadat er een mixer door de grijze massa is gegaan. Misschien als bewijs niet vergelijkbaar met een hard wiskundig bewijs van de stelling van Pythagoras, maar het maakt het wel aannemelijk dat het bewustzijn in de hersenen resideert.

Toevallig heb ik ernstig te maken met een paar nog ernstigere gevallen van dementie. Dat is een hersenziekte en ik heb niet alleen persoonlijkheden zien veranderen maar zie ook langzaam, maar nog steeds te snel, het bewustzijn van deze mensen wegglippen.

Als jij denkt dat het anders is dan moet je dat zelf weten maar je staat op drijfzand.   

20 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Dat geeft inderdaad ook niets, want ze is ook onbegrijpelijk en slechts een theorie. Geen verklarende, maar een beschrijvende. En sinds het algemeen bekend is onder wetenschappers dat ze niet door een deur kan met de quantummechanica, wordt ze steeds onbegrijpelijker.

De RT is niet moeilijk om te begrijpen. Het wordt pas moeilijk als je er concreet mee moet gaan rekenen en met de onderliggende wiskunde aan de gang moet. Het algemene principe is relatief eenvoudig. Verder is het een theorie in wetenschappelijk opzicht. Praktisch gezien wordt het als de waarheid beschouwd gezien de overweldigende hoeveelheid bewijs die er is. Hetzelfde geldt voor de kwantummechanica en die andere door jou zeer gewaardeerde theorie :#, de evolutietheorie.

Dat de RT en kwantummechanica nog niet op een lijn zijn gebracht toont niet meer aan dat er nog werk te doen is in de wetenschap. Maar ja, waar is geen werk te doen? Kijk hier op dit forum maar eens naar de discussie over de Statenvertaling ;) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Mullog:

Maar ja, waar is geen werk te doen? Kijk hier op dit forum maar eens naar de discussie over de Statenvertaling ;) 

Over die zaak heb ik gezegd wat ik te zeggen heb en voel geen behoefte om te discussiëren over zaken die mij helder zijn. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling van een discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Mullog:

Datgene wat uit Hilversum komt kan ik dan nog steeds bij mijn buurman zien, wat aantoont dat de studio's er nog steeds staan. Het lijkt mij sterk dat ik iemands bewustzijn bij de buren, of elders, terugvind nadat er een mixer door de grijze massa is gegaan. Misschien als bewijs niet vergelijkbaar met een hard wiskundig bewijs van de stelling van Pythagoras, maar het maakt het wel aannemelijk dat het bewustzijn in de hersenen resideert.

Toevallig heb ik ernstig te maken met een paar nog ernstigere gevallen van dementie. Dat is een hersenziekte en ik heb niet alleen persoonlijkheden zien veranderen maar zie ook langzaam, maar nog steeds te snel, het bewustzijn van deze mensen wegglippen.

Als jij denkt dat het anders is dan moet je dat zelf weten maar je staat op drijfzand.

Elke vergelijking gaat op een bepaald moment mank. Dit omdat mensen blijkbaar niet hetzelfde programma ontvangen, maar hun persoonlijke programma. Maar goed, ik geloof ook niet in het substantie-dualisme. Dus ik denk dat het wat anders in elkaar steekt.

Helaas staat de hersenwetenschap tot nu toe evenzogoed op drijfzand, omdat nog geen enkele hersenwetenschapper heeft kunnen uitleggen hoe bewustzijn in de hersenen ontstaat. Er is nu eenmaal een verschil tussen bewustzijnsinhoud en bewustzijn op zich.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid